Hoofdcategorieën
Device Settings

Starcraft en Warcraft 2 zijn speelbaar op Nokia N900

Door Joost Schellevis, dinsdag 12 januari 2010 11:18, views: 18.861

Het blijkt mogelijk om op Nokia's N900 de Blizzard-games Starcraft en Warcraft 2 te spelen. Om de spellen op de Linux-smartphone te draaien, wordt een mod gebruikt die Blizzards engine vervangt door een opensourcevariant.

Om Starcraft op een N900-telefoon te draaien, moet de mod Stargus worden gebruikt. Deze Starcraft-mod gebruikt de opensource Stratagus-engine, die het spel onder meer op Linux laat draaien, zo meldt DailyMobile. Omdat de Nokia N900 het op Debian Linux gebaseerde Maemo draait, was het niet al te moeilijk om de Blizzard-titels naar de N900 te porten.

Naast de Stargus-mod is het rootsh-pakket vereist om Starcraft te kunnen installeren. Ook moet een N900-bezitter zelf over het Starcraft-spel beschikken; de spelbestanden worden om auteursrechtelijke redenen niet met Stargus meegeleverd.

Warcraft 2 kan met de Wargus-mod op dezelfde wijze worden geïnstalleerd, zo meldt My Nokia Blog. Ook voor Wargus moet een speler beschikken over de originele spelbestanden. Alleen de dos-versie van het spel is geschikt; de Battle.net-versie kan nog niet worden gespeeld. Eerder werd Quake 3: Arena al naar de N900 geport en Tweakers.net slaagde erin om OpenOffice.org en de Firefox-desktopbrowser op de smartphone te draaien.

Hier had een filmpje kunnen staan maar je browser heeft blijkbaar geen flash-support of javascript is uitgeschakeld...

Volgende 11:47 MSI toont retail-versie van HD 5870 Lightning en HD 5850 Cyclone
Vorige 10:54 Baidu.com-domein korte tijd gekaapt door Iraanse hackers
Advertentie

Reacties

«  1  2  3  »

Dit is toch wel erg nice. Er gaat toch wel een wereld open als er allerlei programma's en games geport kunnen worden. Ook leuk voor in de trein... ff potje warcraft op je mobiel XD

Gaaf, ik ga zeker Starcraft nog een keer uit de budget-bak halen.
Doet het straks niet meer op Windows (opvolgers 7), maar wel op Linux, kijk, daar moeten we naartoe.

Ik zie niet in waarom het niet op de opvolgers van W7 zou werken, het is een doodgewone W32 applicatie, en die support blijft wel in X-64, en zal in het nog fictieven X128 ook nog wel blijven.

De enige moeilijkheid in W7 was het feit dat de taskbar niet naar 8-bit kleur kon, waardoor SC zich in verknoeide kleuren liet zien, maar dat is zo makkelijk te omzeilen (taskkill ftw).

Zou niet weten waarom het niet op WIndows meer zou werken.
Ik draai het nu onder Win7. Heb niet eens XP mode o.i.d. nodig.
En als het zou moeten zou dat ook nog kunnen.

Zelfs Diablo II werkt prima op Windows 7

Starcraft is ouder dan Diablo 2 :)

Starcraft draai ik zonder problemen en zonder XP modus anders prima op Windows 7 (ook x64).

Of Transport Tycoon Deluxe. OpenTTD ftw :+

Dat doe je toch gewoon op je windows mobile of symbian telefoon, Windows mobile Symbian

Wrom? OpenTTD draait toch gewoon onder Linux en dus waarschijnlijk op de N900?

OpenTTD is al enige tijd aanwezig in de maemo.org repositories voor je N900...

Toch is wel jammer/overdreven, er zijn al zoveel mensen die zich sociaal afzonderen door de mmog's, klinkt wel duf.

Maar is wel een feit dat het gebeurt

Nee, want MP3s luisteren in de trein ipv gamen is zo veel beter? :P

Waar haal je ineens MMO games vandaan? SC en WC zijn gewoon RTS games hoor (yay afkortingen btw).

Op mijn windows mobile 6 (samsung omnia) speel ik openttd (transport tycoon) en age of empires1 in ongewijzigde vorm, zo bijzonder vind ik het dus niet.

Erg vet dit. Over 10 jaar hebben we ps3/X360 niveau op onze telefoons :)

2 jaar, over 10 jaar is alles 5x zo snel als een ps3/360

Als je bekijkt dat de PS2 kwalitiet even hoog is als de PSP. Tussen die twee zit ongeveer 4.5 jaar. En bedenkt dat PS3 in mei 2005 is uitgekomen, zou het nu al mogelijk moeten zijn om PS3 kwaliteit op een handheld te hebben.

Nu dat er niet is kan het twee dingen betekenen:
1. De markteing afdeling van Sony wil nog geld inslaan van PS3.
2. In het verleden behaalde resultaten geven geen garantie voor de toekomst.

Als je bekijkt dat de PS2 kwalitiet even hoog is als de PSP. Tussen die twee zit ongeveer 4.5 jaar. En bedenkt dat PS3 in mei 2005 is uitgekomen, zou het nu al mogelijk moeten zijn om PS3 kwaliteit op een handheld te hebben.
Stop. Qua detailniveau en vertex count haalt de PSP het niet met de PS2 in de screenshots die ik gezien heb. Ook is de resolutie van de PS2 is 2.3 keer zo groot als dat van de PSP. De PS3 is een tiental malen zo geavanceerd als de PS2 in termen van rekenkracht en vooral ook technologie, en ik geloof niet dat de ontwikkelingen op de mobiele grafische markt zo snel gaan dat ze binnen 3 of 4 jaar op hetzelfde niveau zitten als nieuwe technologie op een volledig nieuw chipontwerp die nog niet geëvenaard is door andere chipbakkers.

Ontwikkeling gaat niet altijd gelijk op in die gebieden.

Het grafisch niveau van de psp is net zo hoog als die van de ps2 juist doordat de resolutie lager is en icm met een kleiner beeldscherm resulteert dit in gelijke grafische beelden

Rek je het beeldscherm van de psp uit tot de grote van een normale TV (laten we zeggen 82 CM) en dan zie je het verschil wel dergelijk

Wat ik dus wil zeggen is dat het niet te vergelijken is maar als je de vergelijking moet maken kan je wel stellen dat ze dezelfde grafische kracht bezitten

Leuk die vergelijking met de PSP, maar vergeten we dan niet dat die ook alweer bijna 5 jaar oud is? Niet echt representief meer dus voor wat er mogelijk is op portable gebied, als ze nu met een nieuwe PSP zouden komen zou deze de PS2 compleet overschaduwen.

Je vergelijking raakt kant noch wal. Wat je waarschijnlijk bedoeld is dat de rekenkracht (GPU?) van beide apparaten in verhouding zijn met schermresolutie.

Nee ik bedoel dat door het kleine scherm van de psp je de illusie krijgt dat ze dezelfde grafische kwaliteit hebben maar wanneer je ze beide op dezelfde resolutie draait je duidelijk verschil zal zien

Zelfde idee als een divx film op je telefoon afspelen en daarna afspelen op een normale tv
Op je telefoon is alles haarscherp en op je tv zie je alleen maar blokjes

Wat TheDudemaster zegt klopt ook zeker en daarbij moet je altijd rekening houden dat fabrikanten ervoor zorgen dat iets rendabel moet zijn waardoor je makkelijk de conclusie kan trekken dat het allemaal allang veel beter kan maar dat het nog niet rendabel is

Het grafisch niveau van de psp is net zo hoog als die van de ps2 juist doordat de resolutie lager
Dat kan je niet zo vergelijken.
Ook op een kleiner scherm kan je ook hoge resoluties gebruiken.
Mijn laptop heeft dezelfde resolutie als mijn desktop TFT: 1920x1200.
Laptop is 15" en het scherm 24".

De psp heeft een resolutie van 480x272
Games op de PS2 renderen standaard 720x576 (PAL)

Dat wil zeggen dat de PS2 meer dan driemaal zoveel pixels moet renderen dan de PSP.
PSP games benaderen de kwaliteit van de PS2 inderdaad in texturen en rendering eigenschappen maar op een veel kleinere resolutie.
bottom line: de PSP is grafisch niet zo krachtig als de PS2.

Dat is heel leuk dat het de indruk geeft dat het een vergelijkbaar niveau van detail is, maar het gaat erom of de rekenkracht vergelijkbaar is.

Anders zou je kunnen zeggen dat een spel met goeie graphics artists die goed kunnen maskeren je PC sneller maken... ;)

en ik geloof niet dat de ontwikkelingen op de mobiele grafische markt zo snel gaan dat ze binnen 3 of 4 jaar op hetzelfde niveau zitten als nieuwe technologie op een volledig nieuw chipontwerp die nog niet geëvenaard is door andere chipbakkers.
Als er 1 markt op dit moment echt erg in trek is dan is het wel mobile. Je ziet de ontwikkelingen rondom ARM processoren nu ook echt in stroomversnelling raken, waarbij we nu al dualcore prototypes zien die op 1,5+ GHz draaien.

Dat is deels aan de smartphone te danken, deels aan het succes van de Atom, deels vanwege mobile gaming. Hardware ontwikkelaars krijgen iig door dat er meer is dan grote PC's. De populariteit van de laptop heeft die trend al ingezet, en de netbooks nog verder. Smartphones en mobile devices zijn de derde stap, inclusief alle nieuwe tablets die draaien op Tegra's, Snapdragons, etc...

Kortom, die PS3 kwaliteit kan er misschien sneller komen dan je denkt. De eerste tekenen zijn er al voor mobile devices die gewoon HD film output aankunnen. De iPhone 3GS kan in theorie al 720p outputten. Kortom, stiekem gaat het heel hard.

Die kwaliteit zal er niet sneller komen als we denken. Het is niet enkel de wet van Moore die belang heeft.
Batterijen bijvoorbeeld volgen die wet niet. Mogelijkheid om warmte weg te krijgen volgt die regel ook niet. In een mobiel is dat laatste zelfs een constante en kan enkel door fijnere technieken verholpen worden.

tja prachtig...

mag ik je eraan herrineren dat HD film output niet hetzelfde is als HD render output uit een game engine?

een HD film (of enig ander digitaal mediabestand) is slechts opgeslagen volgens bepaalde algorithmen en kunnen door deze te berekenen gedè-code worden.

een game renderen in HD kwaliteit (1920 x 1080 pixels), triangles en textures renderen, deze i het geheugen laden en deformen (indien nodig), de physicxs berekeningen en noem maar op.... had ik lighting al genoemd?

nee... de weg naar een portable PS3 is nog lang... de weg naar een portable wannabe ps3 zal niet zo lang meer zijn...

maar deze zal lang niet de graphics kunnen evenaren van de PS3 of Xbox 360, simpelweg daarvoor is teveel nodig wat nu nog zoveel ruimte inneemt (kijk naar hoe groot de consoles nog zijn...Wii daarbuiten gelaten... )

gegeven,,,, het zal er komen...

Het is niet omdat er 5 of 10 jaren verstreken zijn dat een desktop zomaar kan overgezet worden in een handheld. De CPU/GPU technologie is er inderdaad echter de batterij en schermresolutie gaat niet zo snel. Dus dan moeten we die CPU/GPU technologie ontwikkelen om minder energie te gebruiken wat niet zo snel gaat terwijl je die dingen wel in desktops kunt steken zonder probleem.

Als je even rekent dat we tegenwoordig nog steeds met loodbatterijen in onze auto's zitten en Li-Poly het neusje van de zalm is voor nieuwe GSM's (wat ondertussen ook al 15 jaar op de markt geweest is).

Qua scherm zijn we gewoon overgestapt van CRT naar active-matrix LCD (op de markt sinds de 1970's) gewoon om te besparen op plaats en transportkosten.

[Reactie gewijzigd door Guru Evi op dinsdag 12 januari 2010 23:00]


Dan zal er toch eerst heel wat moeten gebeuren op batterij en warmte-afvoer gebied, want al die extra kracht krijg je niet voor niks, dat kost veel stroom en levert veel warmte op, lijkt me niet ideaal een handheld die tot 250W verstookt (verbruik van de oude PS3).

Sowieso vraag ik me af hoeveel zin het heeft om een handheld met de kracht van een PS3 te hebben. Een handheld wordt vooral beperkt door schermgrootte, accuduur en bedieningsmogelijkheden, en dat zijn alledrie meer ergonomische/praktische problemen dan technische.

Dat Stratagus project word al sinds 2007 niet meer verder ontwikkeld. Ik betwijfel dan ook dat multiplayer compatability met Starcraft aanwezig is.
2007-06-10 Stratagus development halted
De claim dat Starcraft en Warcraft is dan ook wel ver van de waarheid, vooral omdat Starcraft toch voornamelijk voor z'n multiplayer word gespeeld.

[Reactie gewijzigd door Azzmodan op dinsdag 12 januari 2010 11:22]


ik zie die SCVs ook mooi over het water sjeezen... Betwijfel of deze mod wel echt Starcraft kan benaderen in zijn huidige vorm.

Wel leuk: Hij heeft echt geen snars begrepen van Starcraft. Laat-ie zijn SCVs een Vespene geiser aanvallen, commentaar "Aha. Das sieht schon mal gut aus." :>

Zitten inderdaad wel rare dingen in (nog afgezien van de vliegende SCV's :) )
Bij selecteren van units wordt de info over geselecteerde units doodleuk over het speelvenster gezet (de gele SCV's), i.p.v. op de daarvoor bedoelde plek in de GUI middenonder.
Beetje vreemd...het lijkt me niet zo moeilijk om dat op de juiste plek te zetten?

Ik kan het me niet meer herinneren, maar kon je een vespene geiser (zonder gebouw erop) eigenlijk wel aanvallen?

Deze is ook beschikbaar voor Windows Mobile, het heeft echter in de verste verte iets te maken met Starcraft. Het is een compleet andere engine met de artwork van Starcraft. Leuke gadget om te doen alsof je Starcraft op je telefoon hebt, maar speelbaarheid 0,0 en replays bekijken kan je ook wel vergeten (in ieder geval in de build die ik geprobeerd heb)

En nee geysers kan je niet aanvallen.

Niet zozeer verransend, neemende het feit dat de N900 toch echt een mini computer is, voorwal omdat ik mij meen te herinneren dat Warcraft 2 geen echt 3D. Niettemin toch wel leuk, vraag me af of sommige van deze spellen ook naar android zullen worden geport (moet kunnen nu ook native apps kunnen worden gemaakt).

Dat zou leuk zijn idd, en anders mischien toch maar m'n hero in de verkoop gooien voor z'n N900 :P Starcraft op phone, yes please :)

Mod is ook al een tijdje beschikbaar voor windows mobile

met o.a duke nukem 3d en warcraft 2. Heb zelf warcraft 2 geprobeert om diamond 1 en draait super

Blijven toch mijn grootste vrienden, de mensen op XDA :) Die houden toch WM aardig in leven, nu het nog enkel wachten is op WM7.

mbt bericht:
rootsh-pakket
Is dit net zoals bij de iphone 'open' voor mogelijke exploits?

Zodra je een SSH server draait (zonder wachtwoord) is het altijd open voor anderen via wifi/internet, weet niet wat rootsh is maar klinkt niet echt als ssh-server :)

Rootsh geeft je een lokale rootshell.
Niets exploitigs aan aangezien dit niets met netwerk te doen heeft.

Maemo is gewoon een afgeleide van Debian. Het is dus ook net zo veilig als Debian. Als je op Debian een SSH server met een standaard password draait is het ook niet veilig

Is dit net zoals bij de iphone 'open' voor mogelijke exploits?
Dat betrof geen exploit.

Wel lachten dat je Starcraft niet eens op een Mac kan draaien ;)

Eehm? :?

Kan namelijk wel gewoon hoor. ;)

Grapjas... Blizzard heeft tot nu toe van elk spel sinds Diablo de Mac- en Windows-versie op dezelfde disc gestampt. Warcraft 2 BNE en Starcraft dus ook.

Dus jij hebt de Mac-versie zelfs al in huis. ;)

[Reactie gewijzigd door RefriedNoodle op dinsdag 12 januari 2010 11:52]


Alleen als je nog een onder OS9 draaiende PowerPC beschikt. Op een moderne OSX is het niet te installeren.

Jawel. En het draait zelfs zonder problemen. Starcraft althans. Warcraft II weet ik niet, maar Warcraft III en Starcraft doen het prima onder Snow Leopard.

Het is te installeren via een door Blizzard uitgebrachte "Native OS X installer".
Zie hier:
http://www.versiontracker.com/dyn/moreinfo/macosx/23965

Dit hebben ze trouwens ook gedaan voor Diablo 2.

Niet van je originele discje dus...

Er schijnen trouwens wel problemen te zijn met sommige mac videodrivers die de antieke 256 kleuren videomodi niet meer ondersteunen, maar mooi als het voor jou werkt.

Wel van je originele discje, alleen heb je er een andere applicatie voor nodig om het te installeren.
En die andere applicatie staat niet op je originele discje, nee. Maar dat zei je ook niet. Je zei:
"Alleen als je nog een onder OS9 draaiende PowerPC beschikt. Op een moderne OSX is het niet te installeren."

Dat is dus niet waar want het kan gewoon wel. Met die installer die ze nota bene zelf hebben uitgebracht.

De N900 is officieel geen smartphone maar een portable computer met belfunctie omdat zijn kerntaak dat van een mobiele computer is. Bij bijvoorbeeld zijn broer de Nokia N97 is bellen wel de kerntaak en is daarom wel een smartphone. :) Of loop ik nou te mierenn....?

Nee het is gewoon een smartphone, op een willekeurig android/WiMo toestel zitten dezelfde mogelijkheden (oke niet persee dit spelletje maar genoeg andere 3D spellen)... Het is en blijft hoofdzakelijk een telefoon, je kan hem wel om andere redenen kopen uiteraard. Anders is het een MID oid, maar die hebben nooit belfuncties...

Ik noem het gewoon een 'mobiel'. Mobiele PC, mobiele phone, mobiele PDA, whatever, mobiel :D Want dat zijn ze immers allemaal, mobiel.

De enige technisch correcte term is uiteraard "pokkie".

Wrong. Deze mobiele computer is een afgeleidde van de internet tablets van nokia....die konden dus niet bellen...
Dit merk je aan wel meer dingen.
En nee, niet alle android en WiMo toestellen hebben dezelfde functies....anders zou ik niet zoveel geld uit hebben gegeven om de servers op m'n werk te kunnen beheren...
(dat wil niet zeggen dat er geen vergelijkbare toestellen bestaan hoor)

[Reactie gewijzigd door buzzin op dinsdag 12 januari 2010 12:06]


Wrong. Deze mobiele computer is een afgeleidde van de internet tablets van nokia....die konden dus niet bellen...
Wrong Verkeerd. Hedendaagse Windows Mobile dingen zijn ook afgeleiden van toestellen waar oorspronkelijk niet mee gebeld kon worden. Toch worden ze vandaag de dag wel degelijk als smartphone beschouwd.

De oorspronkelijke tablet-gebruikers klagen soms ook over het kleinere scherm en het verdwijnen van het D-pad, wat aangeeft dat het toestel op een aantal gebieden een grote verandering is van de voorgangers. Als je die term al moet gebruiken. Maar goed, er is gebruik gemaakt van een N-nummer, en alleen al vanwege Maemo kun je het wel degelijk als opvolger beschouwen. Dat betekent echter niet dat je het niet ook als een smartphone moet beschouwen. Volgens de hedendaagse maatstaven is het dat gewoon wel, het is niet zo dat die belfunctie ergens helemaal achterin een hoekje is weggeduwd. Sterker nog, die belfunctie was (aanvankelijk) zowat de enige applicatie die zowel in portrait- als landscape-modus werkte, wat het belang dat daar aan gehecht wordt eens te meer onderstreept.

Net zoals de N900 een tablet is met bel functie zijn die wm dingen pda's met bel functie
Beide naar mijn mening niet optimaal als je hem puur gebruikt om te bellen (er zijn veel beter) maar blinken wel uit in vrijheid voor ontwikkelaars

Net zoals de N900 een tablet is met bel functie zijn die wm dingen pda's met bel functie
Natuurlijk, niets belt zo makkelijk als een Nokia 6310i. Punt was echter of je de N900 wel of niet een smartphone kunt noemen, die eigenlijk vrijwel altijd minder makkelijk bellen dan een "domme" telefoon. En dat kun je gezien de functies (waaronder een prominent aanwezige belfunctie) wel degelijk, ook al kon er met de voorgangers niet gebeld worden. Vandaar de opmerking dat er met Windows Mobile smartphones oorspronkelijk ook niet gebeld kon worden.

Lol dan ben ik het er idd mee eens... N900 zijn op dezelfde manier een smartphone als een WM phone :)

Mee eens, maar bellen met de N900 gaat op zich vrij goed. Voip / sms / mail al helemaal. Het is niet zo dat je een ongemakkelijk telefoon hebt.

Echter, alleen al het gewicht en de batterijduur zorgen ervoor dat smartphones het afleggen t.o.v. 'simpelere' telefoons. De killer feature van een normale telefoon is natuurlijk de prijs, al ken ik mensen die 800 euro betalen om enkel te bellen en sms-en met de nieuwste iPhone :)

EDIT: ter verduidelijking: de N900 is wel echt een telefoon en niet (enkel) een mobiele computer waar je 'toevallig' ook mee kan bellen. De bel/sms functies zijn erg goed geintegreerd in de gui en hardware en voelen niet alsof ze aan een willekeurige tablet zijn toegevoegd.

[Reactie gewijzigd door Antipater op dinsdag 12 januari 2010 17:23]


't is maar hoe je het ziet. De N900 is de opvolger van de N810, een Internet Tablet. Daar kon je niet eens mee bellen. Dus de belfunctie is slechts een extra toegevoegde functie van het Internet Tablet. Of het daarmee dan gelijk een smartphone is, dat weet ik dan weer niet.

Alleen heeft deze mobiel of whatever het is wel ondersteuning voor Open GL 2.0 wat volgens mij zoiets overeenkomt met directx 6.0 ofzo (ik kan het verkeerd hebben hoor! En mocht ik gelijk hebben alleen de freerunner heeft dit en de N900 naar mijn weten)

Iemand die ik ken programeerd games en die zei dat het voor open GL overigens veel makkelijker programeren is als voor directx. (wat nu wel intressant word :Y) )

Ik zou het pas een mobiele computer noemen als het PC (x86) compatible is. Anders blijft het toch een beetje eeen "manke" computer.

LG lijkt daar nu de eerste in met de door hun op de CES gepresenteerde 4.8" Linux Tablet/Phone

[Reactie gewijzigd door skndd op dinsdag 12 januari 2010 13:47]


Daar ben ik het er niet mee eens. Mips kan net zo goed een volwaardig desktop os draaien... Dat het geen windows is oke maar daar moet je niet de term pc op baseren!

Dat vind ik vreemd, is de x86 chip dan de enige processor waar je een computer mee kan aandrijven?
De oudere macs draaiden niet op x86 en waren dus ook geen computers? Sommige 'supercomputers' draaien ook geen x86 en zijn volgens jou dus ook helemaal geen computers?

Je bedoelt zeker: als je er geen desktop windows programma op kan draaien dan is het geen computer. Maar zelfs dat kan, via emulatie / virtualisatie.

f*ck yeah! ik was al een tijdje aan het hope dat er iemand Stargus zou klaarmaken voor de N900; blijkbaar waren er meer mensen ;) Ik hoop dat dit project toch langzaamaan weer opgepakt gaat worden...

Zo ongeveer alle blizzard games draaien prima op een mac, heb ze hier op mijn macbook ook draaien, zonder mods of moeilijke aanpassingen gewoon met de standaard install.

Maar geinig dat dit kan, zie het alleen niet helemaal goed werken op het filmpje, dingen die random op het scherm verschijnen.

omdat er best veel mac gebruikers heeft blizzard gewoon slim aangepakt :P

[ontopic]
dat is inderdaad wel vet dat die gewoon je een n900 kan spele :p
[/ontopic]

Ik kan de bron niet lezen hier, maar wat mag ik van de batterylife verwachten als ik dit op een N900 ga spelen? Bellen zal ik wel kunnen shaken dan na een uurtje of 3 gamen zeker?

Valt mee omdat je geen UMTS of WIFI oid gebruikt... Zoals vaak wordt gezegd geld nog steeds voor telefoons als je je processor en geheugen voor de helft gebruikt is de helft die je niet gebruikt eigenlijk weg gegooide elektriciteit (volgens mij kunnen mobiele processors nog niet hun voltage verlagen oid) dus als je met deze game wel 100% gebruikt is dat alleen maar goed natuurlijk :)

Correct me if i am wrong...

[Reactie gewijzigd door Mellow Jack op dinsdag 12 januari 2010 12:36]


zover ik op mijn telefoon heb gemerkt, is dat vooral het beeldscherm energie zuipt...
en wifi/gps/3g ook wel... maar minder...

verder is het vaak zo dat ze deels transistoren gebruiken die geen energie kosten als ze uit staan (uit=0 (kan het verkeerd hebben))... geen idee wat dit voor het totale energie verbruik in zo'n chip/processor uitmaakt...

verder maakt voltage denk niet alles uit... het gaat om de stroom...
en de stroom word bepaald door de weerstand, en met minder transistoren word de weerstand hoger dus, word I=V/R lager... (en omdat I lager is is P=IV ook lager...)(maar ik ben wel een heel erge noob op dit gebied...)

Vreemd mijn telefoon kan zonder wifi of umts meer dan 3 dagen draaien zonder dat ik hem moet opladen.
Ga ik per dag eventjes op internet om het 1 en ander te checken moet ik hem al gouw elke dag opladen :(

Verder weet ik niet precies hoe dit zit met transistors ik weet dat ze niet schakelen maar versterken en daarom nooit uit gaan (zoals jij dat zegt) maar mijn elektrische kennis is ook alweer wat jaartjes oud en niet mijn ding dus kan niks met zekerheid zeggen.

Je hebt ook nog verschillende transistors dus welke ze precies gebruiken weet ik ook echt niet haha

Ook ben ik het met je eens qua voltage maar een mindere voltage bij een gelijke weerstand resulteert toch in een lager ampère? (of is dat echt gewoon poep en moet ik terug naar de middelbare school haha)

Iemand wel voldoende kennis op dit gebied?

[Reactie gewijzigd door Mellow Jack op dinsdag 12 januari 2010 13:25]


Ook ben ik het met je eens qua voltage maar een mindere voltage bij een gelijke weerstand resulteert toch in een lager ampère?
op dat punt heb je gelijk...
maar ik geloof dat de meeste transistoren voltage gestuurd zijn...
dus als je het voltage altijd laag zet... komen ze nooit over de treshold heen..
en worden ze dus nooit een 1...
Verder weet ik niet precies hoe dit zit met transistors ik weet dat ze niet schakelen maar versterken en daarom nooit uit gaan (zoals jij dat zegt)
zover ik het begrijp zijn transistoren schakelaars...
die je aan en uit kunt zetten, door op de gate een spanning te plaatsen.
(dan gaat er stroom lopen van source naar drain...)

Ik ga hier verder niet op in maar bedoel je gewoon dezelfde manier als een relais werkt? Dan hoeft er inderdaad geen constante spanning op te staan en ben ik het eens met jou verhaal

geen idee wat een relais precies is...
maar aan de wiki paginas te zien werkt het op een heel ander principe...
maar je hebt gelijk het gaat teveel off topic..
wou mezelf al down modereren... maar heb nog iets meer karma nodig :P
«  1  2  3  »

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.

Volgende 11:47 MSI toont retail-versie van HD 5870 Lightning en HD 5850 Cyclone
Vorige 10:54 Baidu.com-domein korte tijd gekaapt door Iraanse hackers
VNU Media logo Hosted by True

© 1998 - 2012 Tweakers.net B.V. - Alle rechten voorbehouden - Contact - Jouw privacy - Algemene Voorwaarden

Uitgever van:

Website van het jaar 2011