Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Je kunt ook een cookievrije versie van de website bezoeken met minder functionaliteit. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , reacties: 138, views: 28.117 •
Submitter: twabi2

Microsofts Alex Kipman heeft tijdens een presentatie op de CES duidelijk gemaakt dat de beweginsgevoelige controller 15 procent van de rekenkracht van de Xbox 360-cpu gebruikt. Bovendien heeft Microsoft een chip vervangen door software.

Alex Kipman, Microsofts lead developer voor Natal, geeft op de CES demonstraties van de bewegingsgevoelige controller. Hij heeft daarbij aangegeven dat Natal 50MB op de harde schijf van de Xbox 360 in beslag neemt, en dat het gebruik van de software 10 tot 15 procent van de rekenkracht van de cpu verbruikt.

De software herkent volgens Kipman 32 verschillende lichaamsdelen. Het systeem scant 30 camerabeelden per seconde om daar lichaamsdelen in te herkennen. De software probeert bovendien ontbrekende informatie aan te vullen; zo kan de software uit de positie van bovenlichaam, schouder en bovenarm afleiden dat een hand zich achter de rug bevindt. Dat is vooral belangrijk als een game met verschillende personen tegelijk gespeeld wordt en spelers voor elkaar langs bewegen.

Eerder deze week wist GamesIndustry te achterhalen dat Microsoft het Natal-systeem nu volledig softwarematig heeft gemaakt. Het systeem was in eerste instantie uitgerust met een processor die een skeletstructuur in het lichaam van spelers kon herkennen. Het vervangen van de chip door software moet ervoor zorgen dat Natal goedkoper kan worden en dat Microsoft makkelijker achteraf updates kan uitvoeren. Een mogelijk nadeel is dat de software voor meer lag bij het interpreteren van de videobeelden zorgt, maar volgens de bronnen van GamesIndustry blijft de lag ook met het gebruik van software minder dan 100ms, even lang als met de chip.

Gerelateerde content

Alle gerelateerde content (36)

Reacties (138)

Reactiefilter:-11380132+1106+25+30
ik hoop dat die 15% rekenkracht problemen voorkomt zoals bij een recente hp webcam:

http://www.youtube.com/watch?v=Vn2KihNKCL8

:+
Die komt onder het kopje Fail :P

ontopic: Ik vind het er goed uit zien ik was dacht ik van bagger enzo maar nu ik dit egt zo zie hoop ik dat het echt zo is :)
Dit komt vooral onder het kopje "achtergrond te veel licht, voorgrond niet verlicht", zijn genoeg video's nadien geplaatst die tonen dat het wel voor iedereen werkt...

On-topic: de manier waarop ze dat voor elkaar krijgen is eigenlijk nog het meest verbazingwekkende van al.
A player standing anywhere between 0.8 and 4 metres from Natal is illuminated with infrared light. A monochrome video camera records how much of that light they reflect, using the brightness of the signal to approximate their distance from the device and capture their movements in 3D.

This means Natal doesn't require users to wear markers on their body - unlike the technology used by movie studios to animate CGI figures.

Motion capture normally requires massive processing power, and paring down the software to run on an everyday games console was a serious challenge, says Natal's lead developer, Alex Kipman. "Natal has to work on the existing hardware without taking too much hardware processing away from the games developers."

Microsoft collected "terabytes" of data of people in poses likely to crop up during game play, both in motion capture studios and their own homes. Frames from the home videos were manually labelled to identify key body parts, and the data was then fed into "expert system" software running on a powerful cluster of computers. The result was a 50-megabyte software package that can recognise 31 different body parts in any video frame.

"When we train this 'brain' we are telling it: this is the head, this is the shoulder. And we're doing that over millions of frames," says Kipman. "When it sees a new image it can tell you the probability it's seeing a certain body part based on that historical information."

Natal also includes software that has a basic understanding of human anatomy. Using its knowledge that, for example, hands are connected to arms, which are attached to shoulders, it can refine its guesses about body pose to recognise where body parts are even when they are hidden from Natal's camera.

"It correctly positions your hand even if it's held behind your back," Kipman says. "It knows the hand can only be in one place." That's important because during multiplayer games there won't always be a clear view of both players at all times.
haha

ik zou meteen een schadevergoeding eisen :+
Lijkt me leuk, maar toch zie ik het geen mega-succes worden. Punt is een beetje dat je altijd veel ruimte nodig hebt, ik kan mij niet voorstellen (maar dat moeten we nog zien) dat het systeem heel goed is in herkennen van kleine bewegingen. Hence grote bewegingen en het geheel past niet meer lekker in de thuissituatie wanneer ruimte een probleem is. En dit wordt uiteraard alleen maar "erger" als je je eigen spullen gaat gebruiken. Verder heb je nooit houvast, in het geval van het niet gebruiken van accessoires, waardoor je snel moe wordt (vaak onlogische bewegingen nodig voor een spel) en je er snel klaar mee bent. Heel cool allemaal hoor, maar er zitten veel haken en ogen aan denk ik.
ruimte ben je met de wii ook nodig, onlogische bewegingen ook, en er werd ook niet verwacht dat de wii een megasucces zou worden

alleen hopen dat natal niet ondersneeuwd, omdat de xbox360 toch door de hardcore gamer gebruikt wordt en de wii door de casual gamer, en natal spreekt denk ik vooral de casual gamer aan
Bij de Wii is Wii fit de enige "game" die ik ken waarbij je echt je hele lichaam moet bewegen. Het is meestal beperkt tot het richten met de Wiimote, de controllers schudden of zwaaien wat geen grote bewegingen hoeven te zijn. Bijna alle Wii games kun je prima zittend spelen.

Dit geld dus niet voor Natal. Je zal vrijwel altijd staan en met je armen en benen moeten zwaaien om de ingame figuren te controleren, in ieder geval als wij de demo's mogen geloven. Daarbij kan ik mij gewoon niet voorstellen dat deze technologie een goede accurate game ervaring gaat geven, als een joypad mijn kleinste beweging niet goed registreert en de game daardoor minder goed gaat vind ik dat al mateloos irritant, en het principe achter Natal maakt het volgens mij onmogelijk om fijne bewegingen goed te registreren.

Maar we zien het wel als het uitkomt.
In de reclames van de Wii bewegen mensen hun Wiimote ook door de halve kamer heen om te tennissen... het zegt gewoon helemaal niets nog. Daarbij zullen developers hier ook rekening mee houden, zij weten immers ook dat wanneer een spel een grote ruimte nodig heeft dat dit minder aantrekkelijk zal zijn.

En tja, controllers, je moet dit echt absoluut niet gaan vergelijken, controllers werken op precisie, dit niet, spellen zullen daar ook niet op worden gemaakt, vergeet niet, het is geen vervanging van, het is juist een toevoeging en heel veel spellen zullen er dan ook geen gebruik van maken, dus ik denk dat je de Wii Sport achtige spellen enz krijg, maar ook bijvoorbeeld een race spel, maar ik schat dat je dat dan ook met je controller of stuur zal kunnen spelen.
Ik denk dat je een beperkte view hebt op het systeem.
Hiermee wordt zoveel meer mogelijk dat alleen maar lomp met je armen heen en weer swingen

De beste optie die mij persoonlijk aanspreekt is de mogelijkheid tot gezichtsherkenning. Je kan een game gewoon spelen met een controller (of iets anders door de ontwikkelaar verzonnen) en de game gebruikt dan jou stemming oid voor de sfeer te bepalen.
Het systeem kan ook bijv zien wanneer jij je aandacht niet helemaal bij het spel hebt en daar slim op inspelen zodat je wel helemaal in de game komt

[Reactie gewijzigd door Mellow Jack op 8 januari 2010 15:28]

Wat ik ook hoop is dat ze die spraakherkenning eindelijk eens goed onder de knie gekregen hebben. Genoeg filmpjes waarin je 'speech recognition' voorbij ziet komen (al sinds '94 of zo), maar in de praktijk werkt het allemaal toch echt een stuk minder handig dan op zo'n filmpje.

Mocht het werken zoals geadverteerd, dan ga ik eens een Xbox360 scoren voor Star Trek Online. "Photon torpedoes, full spread!" :+
Ja niet iedereen heeft een woonkamer ter grootte van een bal zaal :) En als staan er toch meestal veel spullen in. Vooral de karate trap aan het begin lijkt me een aardig risky move, voor je het weet ligt de kast onderste boven :) En je LCD/Plasma.

Maar ik vind het wel erg leuk en zou het gewoon eerst eens willen proberen voor dat ik het helemaal afschrijf :)
Ja niet iedereen heeft een woonkamer ter grootte van een bal zaal :)...
Had ik die maar, dan konden ze eindelijk eens goeie dans-games uitbrengen. De Wii kon al heel wat met MotionPlus, maar daar is weinig gebruik van gemaakt, en ik hoop dat Natal eindelijk de dans-games eens voorbij het 'links, links, onder, boven, rechts' pijltjes-pletten tilt.
in de VS een groot deel dus wel :P
Ik zit te wachten op iets dat lijkt (simuleert) op een bal van +- 3 meter doorsnee, waar je op staat. Als jij 1 meter naar voren stapt dan draait de bal een meter terug waardoor je dus altijd centraal voor het beeld staat. Stap je naar links dan beweegt de bal naar rechts.
In combinatie met Natal krijg je dus een levensechte 3d shooter waar je kan duiken lopen rennen kruipen enz. En hoef je geen onnatuurlijke bewegingen te maken.

Dit vertaalt naar de huiskamer zal dar wel een lopende band worden waarbij je naar voren kan rennen. Je moet toch ergens beginnen :p
die is er al.
ik heb weleens ergens een filmpje gezien waarin ze daarmee aan het spelen waren.

edit: http://www.virtusphere.com/

[Reactie gewijzigd door Nienix op 8 januari 2010 12:01]

Ik zie veel mogelijkheden voor de sex industrie met deze Natal :D
Ligt eraan of het lid een van de 32 lichaamsdelen is die herkend kunnen worden..
Ik zie mogenlijkheden voor spellen als Dragon Age, Het spel ziet of de bolling in de broek toeneemt wanneer de speler interactie heeft met Leliana, Morrigan of misschien wel Zevran en past daar de "verhaallijn" op aan.

Effe serieus, waar men het wel over heeft is dat natal d.m .v. lichaamstaal de emotionele gesteldheid (spanning, verveeld, moe, plezier, fustratie etc.) gaat herkennen van spelers en spellen zoals Dragon Age of Mass Effect zouden daar fantastich gebruik van kunnen maken. Als dat echt gaat werken lijkt me dat 100x een betere toevoeging voor de xbox 360 dan alle "casual" shovelware die ongetwijfeld ook met Natal gaat komen.
Ik vraag me af of dit dan grote consequenties zal hebben als je icm zware spellen speelt.. Weet iemand toevallig of de huidige games al de X360 tot zijn uiterste brengen?
Ik denk niet dat natal bedoels is voor de 'zware" spellen, maar meer voor de casual/fun achtige games en media.
zou wel vet zijn als je met je luchtbuks voor de tv die sniper missie uit cod4 speelt :P moet je buks alleen niet geladen zijn natuurlijk :P
De zwaarste games brengen de xbox al meer dan 2jaar geleden tot zijn uitersten. Bv GoW was er soms zelfs over. In GoW2 hebben ze er nog een kneep meer uitgekregen door optimaliseren van de engine maar om effe 15% te winnen ga je daarmee niet kunnen.

Natal is imo meer bedoelt als test en in 2012 gaan we in de xbox 720 zien wat het altijd al had moeten zijn. Nu ben je testkonijn als je het koopt voor hier en daar een spel mee te spelen.
Ubisoft -
"We have around ten games that will come out for Natal during the first six months of its release," said Guillemot.

Epic -
"I have no idea what we're going to do from a game standpoint, but from an engine standpoint, it's definitely cool stuff and we will support it. I think any future Xbox games we make will have some Natal support. We always want to have something that exploits the unique capabilities of a platform.

IGN -
"Unsurprisingly, Microsoft's internal development studio Rare appears to be at the forefront of Natal development. The studio has repeatedly advertised its desire to hire Natal game designers and has even said the group views Natal as a way to revive old franchises.

At the Tokyo Game Show, Microsoft unveiled a list of major publishers working with Natal. It includes Activision Blizzard, Bethesda Softworks, Capcom, Disney Interactive, Electronic Arts, Konami, MTV Games, Namco Bandai, SEGA, Square Enix, THQ Inc. and Ubisoft."

Genoeg bewijs dat je geen testkonijn bent om hier en daar een spel mee te spelen? Ik denk dat het huge gaat worden en een kleine revolutie (evolutie op de Wii kun je ook zeggen) teweeg gaat brengen in het gamen.

Iedereen die het nu al afschiet is te conservatief. Niets verbeteren omdat het zo ook werkt is nooit een goede reden. Anders reden we nog steeds met een houten wiel rond met rugpijn.
Want hun partners zouden iets anders durven zeggen ^^ Tientallen games met Natal betekent nog altijd niet dat er ook maar één deftige implementatie komt voor Natal.
Natal voor xbox 720, nu is het dus echt een experiment ;)
the group views Natal as a way to revive old franchises
Deze quote boezemt me eerlijk gezegd niet al te veel vertrouwen in :P
Juist door het wegvallen van de chip is de kans dat een oud spel toch nog Natal-besturing krijgt minimaal.
Hoezo? Hoe Natal werkt maakt helemaal niet uit, de software (games) zulle geen verschil merken, omdat ze niet zelf (direct) gebruik maken van de camera, gezichtsherkenning etc.
De kans dat een oud spel een patch krijgt is globaal gezien al vrij klein.
Laat staan dat ze er nog iets nieuws gaan insteken.

Door alles in de software te doen hebben ze nu nog de kans om veel kinderziektes gemakkelijk op te lossen.
Ingebakken in een chip wordt het alweer een pak moeilijker.
Mooi om te horen dat je geen HDD nodig hebt en dus ook op de Arcade gebruik van Natal kunt maken. Ook de prijs lijkt mee te vallen! Ben benieuwd hoe het uiteindelijk gaat werken.
Hij heeft daarbij aangegeven dat Natal 50MB op de harde schijf van de Xbox 360 in beslag neemt, en dat het gebruik van de software 10 tot 15 procent van de rekenkracht van de cpu verbruikt.
...
Whut? Geen hardeschijf nodig?, zou wel mooi zijn als dat zo was natuurlijk. Arcade games zijn leuk om te spelen met vrienden en familie (denk aan de wii) maar dan met Natal :)
50mb kan waarschijnlijk ook wel op een memorycard
50MB past ook op geheugenstick. Maar echt aantrekkelijk zijn die ondertussen toch niet meer door ferm plaatsgebrek.
De arcades die nu te koop zijn hebben 256MB intern geheugen, dus een HD is niet nodig.

[Reactie gewijzigd door yzf1kr op 8 januari 2010 12:37]

En toch staat er expliciet 'harde schijf'. Ik zou er maar niet vanuit gaan dat het dus zonder HD werkt.

En 15 % klinkt misschien weinig, maar betekent dus wel dat het niet werkt met het gros van de spellen. Alleen dus met die 'casual' games, die iedereen op de Wii speelt, en niet op xbox/playstation.
Wow dat ziet er wel echt gaaf uit zeg!
Ik had het wel eens eerder gezien toen het net gepresenteerd werd maar dit filmpje laat wel echt duidelijk zien wat je er allemaal mee kan!
Hetgeen een promofilmpje is natuurlijk, dus we moeten nog zien hoe mooie het thuis werkt.
zie de opmekring onderin van 0:03 - 0:07

Product Vision: Actual features and functionality may vary
Ik heb maar moeite te geloven dat het allemaal zo soepel gaat om eerlijk te zijn. Die draak bewoog soms voordat dat ventje dat deed.
En hoe geef je gas/rem je af tijdens dat race spel? Ik zag haar alleen sturen en de shift gebruiken, en dan nog betwijfel ik of je zo snel kan reageren als je zou willen in een race spel. (ja een lange stretch net als in de video...)
Met een 'lag' van 100 ms lijkt me dat best lastig ja, das het zelfde als met een uitgesmeerde 30 fps gamen, lekker slomo dus :P

Ik denk dat ze beter hadden kunnen voor de chip en dat iets beter ontwikkelen zodat het de CPU ontlast want 15% voor user input van een spel vind ik toch aardig wat.
Gewoon op dezelfde manier als in een auto. Met je voeten gas geven en remmen. Als dat te vermoeiend wordt kun je de beweging altijd nog omdraaien. je voet omhoog bewegen om gas te geven en te remmen.
volgens mij had ze haar voeten in een bepaald stand staan, wat zou betekenen dat dat enorm krampachtig gaat worden :)
En tegelijkertijd betekent dat er niets, maar dan ook niets in de weg mag staan tussen jou en de televisie....
Inderdaad, terwijl er bij veel mensen vaak nog een tafeltje o.i.d. tussen de TV en de bank/stoel staat. Maar misschien kan je dat oplossen door de Natal camera juist op je tafeltje te zetten.
Nee, dat betekend het niet:
Natal also includes software that has a basic understanding of human anatomy. Using its knowledge that, for example, hands are connected to arms, which are attached to shoulders, it can refine its guesses about body pose to recognise where body parts are even when they are hidden from Natal's camera.
Tuurlijk wel!
Een voorbeeldje uit het filmpje met dat autoracen.
Hoe kan dat Natal nu weten wanneer jij het gas ingedrukt houdt of juist probeert te remmen?
De door jou aangehaalde tekst gaat er vanuit dat je arm slechts tijdelijk verborgen is. Als je je voet permanent achter een tafel hebt staan, ziet die Natal echt niet hoe je je voet houdt.
Vergeet niet dat promofilmpjes vaak nep zijn. Die draak en race spel zijn gewoon filmpjes (en dat verklaart ook de lag).

Daarbij moet ik zeggen dat ik meer interesse heb in de PS3 versie van dit (ben naam kwijt), omdat het mij stug lijkt dat je lekker kan spelen zonder iets in je hand.
En dan nogmaals mijn vaste comment bij Natal nieuwsberichten...

Je hoeft bij Natal niet zonder controller te spelen. Natal kan ook icm verschillende controllers gebruikt worden. Je emoties kunnen gebruikt worden voor interactie met NPC's in spellen, terwijl je met je gewone controller zit te spelen. Spel kan automatisch op pauze als jij wegloopt. Automatisch inloggen dmv gezichtsherkenning is ook iets wat al getoond is.

Daarnaast zou je bv RockBand 3 voorkunnen stellen waarbij jij achter je rockband guitaar of rockband drumstel zit te spelen zoals je dat nu doet. Alleen worden dan je bewegingen ook nog omgezet in het spel. Wanneer jij dus met je stokjes in de lucht tegen elkaar aanslaat doet de drummer dit in het spel ook. Zo zou je dus extra show elementen op kunnen nemen die je een hogere score geven.
Nadeel is dan de lag van 100 ms, bij muziek games is dat wel erg vervelend

Ik ben erg benieuwd hoe het in de praktijk gaat werken
Een mogelijk nadeel is dat de software voor meer lag bij het interpreteren van de videobeelden zorgt, maar volgens de bronnen van GamesIndustry blijft de lag ook met het gebruik van software minder dan 100ms, even lang als met de chip.
Minder dan 100ms kan dus ook goed 70ms zijn, en aangezien Natal nog in ontwikkeling is zou het aantal milliseconde vast nog verlaagd kunnen worden.
als alles zo goed werkt als in de video dan zijn de mogelijkheden gigantisch.
Echter eerst zien en dan geloven :)
ben benieuwd of die voice controle ervan ook goed werkt in rumoerige omgevingen ..
En wat dacht je van niet-engelstalige landen....
Vaak werkt voice control redelijk goed als je een native speaker bent, maar met een flink accent werkt het vaak al voor geen meter meer.
Ben ook erg benieuwd naar de implementatie van deze software. Aangezien 95 van de 360 bezitter "angry young males" is denk ik niet dat dit, ondanks de uiters positieve ontvangst van de pers erg zal aanslaan. De Sony wand trouwens ook niet... denk dat het gross van de mensen die dit leuk vinden inmiddels een Wii hebben staan.

Maargoed, even afwachten dus

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Populair:Apple iPhone 6DestinyAssassin's Creed UnityFIFA 15Nexus 6Call of Duty: Advanced WarfareApple WatchWorld of Warcraft: Warlords of Draenor, PC (Windows)Microsoft Xbox OneAsus

© 1998 - 2014 Tweakers.net B.V. Tweakers is onderdeel van De Persgroep en partner van Computable, Autotrack en Carsom.nl Hosting door True

Beste nieuwssite en prijsvergelijker van het jaar 2013