Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Je kunt ook een cookievrije versie van de website bezoeken met minder functionaliteit. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , reacties: 38, views: 11.279 •

Ford heeft aangekondigd dat het digitale-radioontvangers gaat laten samenwerken met iTunes en iPods. Bestuurders kunnen op een 'tag'-knop klikken als ze een nummer op de radio horen en dit later via hun iPod aanschaffen.

iTunes en FordFord claimt de eerste fabrikant te zijn die deze integratie met iTunes aanbiedt. De mogelijkheid om een iPod aan sluiten op de mediasystemen van auto's is er al langer, maar het taggen en aanschaffen van nummers op de radio is nieuw, stelt Ford. De Amerikaanse autofabrikant deed de aankondiging op de CES-elektronicabeurs in Las Vegas.

Het bedrijf heeft de iTunes-mogelijkheden in zijn Sync-boordcomputer gebouwd en levert genoeg geheugen voor 100 getagde nummers; daarna zal het mediasysteem van de auto met een iPod moeten synchroniseren. De integratie is overigens optioneel, en kan vanaf 2011 worden gekozen bij de aanschaf van een nog onbekend aantal auto's van de merken Ford en Lincoln. Het taggen van nummers werkt alleen met digitale radio; is daar op een bepaalde plek geen sterk genoeg signaal van beschikbaar, dan wordt er overgeschakeld op de 'oude' fm- of am-signalen en is er geen iTunes-integratie.

De techniek die wordt gebruikt voor de digitale radiostreams, is hd-radio, de Amerikaanse variant op het in Europa gebruikte dab. Het is niet bekend of er ook een dab-versie van de integratie zal komen. Hd-radio is ontwikkeld door iBiquity en biedt een betere geluidskwaliteit dan dab, dankzij aac-encodering in plaats van mpeg-2. Naast hd-radio kunnen Ford-kopers nu ook beschikken over satellietradio, evenals internetradio, al moet daarvoor wel een smartphone worden gebruikt die in staat is om via bluetooth audiostreams over te brengen.

Reacties (38)

Best handig dit, jammer dat er nog niets bekend is voor Europa
Hier gebruiken we juist geen HD radio maar dab
Vandaar dat ik zei jammer dat er nog niets bekend is voor Europa :)
Hier gebruiken we juist geen HD radio maar dab
Gebruiken?
DAB wordt nooit meer wat, het duurt allemaal veel te lang en de techniek is inmiddels achterhaald.
Ze kunnen beter in EU verband kiezen voor HD-radio.
---

Ik lees net dat o.a. Frankrijk en Zwitserland al aan het testen zijn met HD-Radio.

[Reactie gewijzigd door Carbon op 7 januari 2010 12:31]

Nee, Frankrijk was van plan om voor T-DMB te kiezen maar dat ziet er nu niet zo gunstig meer uit en er gaan stemmen op om ook voor DAB+ (de opvolger van DAB) te kiezen, net als een hoop andere landen zoals Italie, Duitsland, Zwitserland, Denemarken, Noorwegen, Tsjechie, Malta en straks zeer waarschijnlijk ook Nederland.

Zwitserland wil testen met HD-Radio maar alleen voor lokale omroepen. De publieke en commercieelen zenden nu uit via DAB en DAB+.

DAB+ gebruikt MPEG4 (AAC) dus is zeker niet achterhaald.

[Reactie gewijzigd door Maurits van Baerle op 7 januari 2010 13:52]

DAB+ wordt alleen nog gebruikt in paar proeftrajecten.
Ik vrees dat dat weer net zolang gaat duren als het DAB proeftraject, maw het wordt nooit wat.

Misschien is radio via DVB-T(2) een alternatief?

Persoonlijk zie ik meer in een oplossing als SiriusXM (Sat. radio)
Ik heb er in de US mee kunnen spelen, werkelijk een verademing vergeleken met de autoradio experience in Europa.
Hoezo proeftrajecten? Landen als Australie en Malta gebruiken DAB+ al een tijdje voor de reguliere uitzendingen, de proeven zijn daar al lang achter de rug. Bovendien hebben tientallen landen in Europa nu al DAB infrastructuur die niet opnieuw uitgerold hoeft te worden voor DAB+, je kunt via de bestaande zenders gewoon naast een DAB uitzending een DAB+ uitzending de ether in sturen tegen zeer geringe meerkosten (en DAB+ als vervanging van DAB is zelfs goedkoper). Dat is dus ook precies wat er nu al gebeurt in bijvoorbeeld Zwitserland, Denemarken, Noorwegen, Italie en Duitsland. DAB ťn DAB+ naast elkaar.

Het is geen technische kwestie, die liggen al een paar jaar achter ons, het is een economische kwestie, niet elk land heeft op dit moment zin om midden in een recessie te investeren in digitale radio. De enige landen die op dit moment fors investeren in DAB+ zijn landen waar investeren in DAB+ het alternatief is voor investeren in FM. Als je moet kiezen om miljoenen te investeren om je verouderde FM netwerk in de lucht te houden (zoals het geval is in een paar Scandinavische landen) dan kun je net zo goed FM afbouwen en dat geld steken in een meer toekomstbestendige optie als DAB+. En dat is dus ook waar ze mee bezig zijn.

[Reactie gewijzigd door Maurits van Baerle op 7 januari 2010 14:29]

Hoezo proeftrajecten? Landen als Australie en Malta gebruiken DAB+ al een tijdje voor de reguliere uitzendingen, de proeven zijn daar al lang achter de rug.
AustraliŽ? We zitten in Europa!

Duitsland en Engeland zijn redelijk serieus bezig met DAB(+) en hebben een goede (>80%) dekking en programma aanbod.

Nederland en BelgiŽ zitten al jaren vast in het proefstadium.
Tekenend is wel dat het laatste nieuwsbericht op DigitaleRadio.nl dateert van 29-03-2005.

[Reactie gewijzigd door Carbon op 7 januari 2010 14:41]

Voor BelgiŽ weet ik het niet, voor Nederland weet ik dat Callmax vorig jaar de frequentieveilig heeft gewonnen en van plan is lokale omroepen via DAB+ te gaan uitzenden. Volgend jaar zouden de commerciŽle omroepen via DAB+ gaan beginnen. Hoe de migratie van de publieke omroepen van DAB naar DAB+ zal gaan verlopen weet ik niet. Er is vrij veel spectrum vrij voor een klein land als Nederland dus waarschijnlijk gaan de publieken DAB en DAB+ naast elkaar uitzenden voor een paar jaar voordat DAB wordt stopgezet en alles DAB+ wordt.

[Reactie gewijzigd door Maurits van Baerle op 7 januari 2010 16:05]

Vet, zo heb je na een dagje autorijden je hele ipod vol :D
Dus eigenlijk een soort Shazam die geintegreerd is in de radio i.p.v. een telefoon?

Verder werkt het alleen met digitale radio, ik neem aan dat de VS hierin verder is dan Nederland? Want zover ik weet zenden de grotere radio stations hier in Nederland nog gewoon uit op de 'oude' fm-signalen.
Ik ga er van uit dat dit systeem ook werkt zonder iTunes? Dat programma is in mijn ogen het slechtste programma ooit voor windows geschreven (het zal allemaal prima werken op de mac,daar vertrouw ik op).

Wat betreft Ford Sync: ik heb er hele goede dingen over gehoord, ik hoop zeker dat het naar Nederland komt!
het gekke is juist dat ford sync microsoft technologie is.

ik vraag me ook af of deze itunes integratie helemaal legaal is... ik zie ook geen apple representatie in het persbericht.

waar het op neer komt is dat je liedjes kunt taggen door een knop in te drukken op de hd radio. er wordt dan een tag naar de ipod weggeschreven (indirect via sync met de hd radio). als je vervolgens thuisgekomen je ipod aan itunes hangt zullen de getagde liedjes in je boodschappenmandje voor de itunes music store zitten.

op die manier kun je leuke nummers die je op de HD radio hoorde waarvan je de naam/artiest niet kende eenvoudig aanschaffen in de itunes music store.

zune integratie lijkt technisch meer voor handen te liggen maar kennelijk dwingt de marktrealiteit (ipod 80%) ford tot integratie van dit ipod/itunes aanschaftraject in ford sync.

[Reactie gewijzigd door BreezahBoy op 7 januari 2010 12:04]

Wie zegt dat dit het enige is, zeker bij een Ford Sync wat als het ware een tech-showpiece is, verwacht ik iets meer dan alleen dat. En de Zune wordt in de VS verkocht, dus ik neem aan dat dit dan ook in de Sync zal werken. Enige punt is dat iTunes Apple-only is en dat het zo ongeveer de grootste library heeft, dus dan wordt het een logische keus.
Wie zegt dat dit het enige is, zeker bij een Ford Sync wat als het ware een tech-showpiece is
Ford Sync is geen tech showpiece.
Ik was de afgelopen zomer in de US en de gehuurde auto (Ford Focus) had standaard SiriusXM en Ford Sync.
En de Zune wordt in de VS verkocht, dus ik neem aan dat dit dan ook in de Sync zal werken.
Klopt de Zune wordt ondersteunt door de laatste versie van de Ford Sync firmware

Het aardige is dat je zelf de Ford Sync firmware kunt updaten m.b.v. USB stick.

Meer info: SyncMyRide
Ik vind al die intergratie met IPOD maar niks. je word op deze manier geforceerd zo een media speler te kopen / gebruiken.

Doe mij maar gewoon een USB Stick die in de autoradio gaat. veel beter.
Veel autoradio's met iPod/iPhone ondersteuning gaan ook gewoon via een reguliere USB poort met kabeltje, waar net zo goed een USB stick in kan ;)
Als dat zo blijft is het prima. iTunes wordt echter zo groot dat je toch moet gaan oppassen dat het de facto geen standaard (lees vereiste) gaat worden om met sommige apparatuur te kunnen samenwerken. Dat Apple voor zijn iPhone min of meer vereist dat iTunes geÔnstalleerd wordt, is bijvoorbeeld voor een Linux-gebruiker niet leuk. Goed, dan maar geen iPhone kun je denken. Wordt iTunes echter meer en meer een standaard en vereiste voor andere apparatuur (waarvoor Apple dan eventueel licenties verkoopt, als ze de opbrengsten van de muziekverkoop alleen onvoldoende achten), dan lijkt me dat geen beste ontwikkeling.
Ik vind al die intergratie met IPOD maar niks. je word op deze manier geforceerd zo een media speler te kopen / gebruiken.
Ford Sync is niet alleen compatible met de iPod/iPhone!

Ford Sync compatible devices (pdf)
Doe mij maar gewoon een USB Stick die in de autoradio gaat. veel beter.
Ook dat wordt ondersteunt door Ford Sync.

[Reactie gewijzigd door Carbon op 7 januari 2010 13:42]

Grappig (of triest?) dat dit statement in de PC wereld wel gewoon is: Veel hardware of software is alleen compatibel met Windows en niet met Mac OS X of Linux.
Daarover wordt dan vaak gezegd: Je moet een PC met Windows kopen, dan ben je compatibel.
Blijkbaar begint de iPod in dezelfde klasse te vallen...
Voor dit soort apparaten moet er 1 standaard komen die merkonafhankelijk is waardoor alle apparaten die de functie kunnen benutten. hier zijn ze geloof ik ook mee bezig met de aansluiting op mobiele telefoons, ze willen alle telefoons met een miniusb connector.

als er zoiets komt voor alle andere apparaten dan zou ik tevreden zijn
Jammer genoeg komt op de radio alleen tmf bagger muziek :D
Das altijd wel een flinke tegenvaller, maar dit zou best handig zijn voor het enige nummer van de dag die het wel waard is om te kopen
Ik denk, af te leiden uit jouw commentaar, dat jij niet tot hun doelgroep behoort. Eerder op de mensen die iets gemakkelijks willen

(bvb een 20 jarige vrouw die veel in de auto zit, een paar liedjes leuk vindt en ze op een gemakkelijke manier wil kopen. Op deze manier is het voor haar gemakkelijk en is de kans dat ze diezelfde liedejes illegaal gaat downloaden toch ook al weer sterk vermindert)
Toch denk ik dat er weinig gebruik gemaakt gaat worden van deze feature.... Als je je iPod of USB stick aansluit op je autoradio luister je daarna en hoor je dus niet meer de aan te klikken liedjes op de radio. Je schakelt dan alleen nog naar de radio voor verkeersberichten, nieuws, weer, discussie programma's. En wordt dat weer saai schakel je naar je iPod met de muziek die jij leuk vind.
Althans dat is mijn ervaring. Ik heb een Alpine radio met iPod aansluiting en luister nooit meer muziek via de radio, muziek is gewoon standaard vanaf de iPod Classic 160GB die ongeveer halfvol muziek staat.

De enkele keer dat je dan per ongeluk een muziekstuk hoort die je leuk zou vinden om te taggen,ben je vergeten dat je die optie hebt of je weet niet meer welke knop combinatie je moet gebruiken om te taggen.

[Reactie gewijzigd door LessRam op 7 januari 2010 13:58]

http://www.apple.com/itunes/tagging/

Volgens mij is het eerder een iTunes-feature dan een Ford-feature?
Moet de titel niet zijn: "Ford integreert autoradio met iTunes" ??? De titel komt zo raar op me over... Kan ook aan mij liggen... :X
Handig, leuke maar onbekende nummers onderweg in de auto taggen en dan later via de iTunes shop rustig uitzoeken welke nummers je diezelfde avond nog illegaal gaat downloaden :D

@tiranofice: Ik zie dus niet in hoe dit piraterij verminderd
Apple krijgt laatste tijd ook steeds vaker dat ze er Microsoft praktijken erop na houden.
Maar je kan het Ford niet kwalijk nemen, wel een goede ontwikkeling.

Lazen we niet ergens dat automobiel fabrikanten ook steeds meer Open Source van linux varianten erop nahouden? als dat zo is dan kan het toch niet al teveel ontwkkeling tijd hebben gekost.
Ford Sync is anders een Microsoft platform. Dus niet Apple en al helemaal niet open source.

Ik zie ook niet in waarom open source ontwikkel tijd zou bekorten. Als dat wat je wil het er al is dan zou je mits de open source van afdoende kwaliteit is (lang niet altijd het geval) kunnen recyclen. Bestaat dat wat je wilt nog helemaal niet dan kost is open source je zelfs extra tijd (licentie kiezen, publicatie methode, eventueel community onderhoud en support). .