Hoofdcategorieën
Device Settings

Foto dual-socket lga1366-moederbord van EVGA duikt op

Door Marc Rademaker, maandag 4 januari 2010 17:20, views: 25.161

Hardwarefabrikant EVGA heeft een moederbord in ontwikkeling met twee lga1366-sockets. Het moederbord kan alleen overweg met Xeon-cpu's uit de 5500-serie. De uitgelekte foto laat verder 12 geheugenslots en 7 pci-e x16-slots zien.

Er lekte eerder al een kleinere foto van het moederbord uit, maar die liet alleen twee lga1366-sockets zien. Op de nieuwste foto is het hele moederbord te zien, waardoor onder andere het aantal pci-e slots wordt prijsgegeven. Om tot zeven pci-e x16-slots te komen, is het moederbord voorzien van maar liefst twee nf200-chipsets. Ook opvallend is de zespins-stroomaansluiting bij de pci-e slots. Het grote aantal pci-e-slots zorgt er tevens voor dat het moederbord eatx-afmetingen heeft.

De twee cpu-sockets krijgen hun stroom beide via een achtpins stroomconnector, die aangevuld kan worden met een zespins pci-e-connector, zodat de cpu's altijd van genoeg prik voorzien kunnen worden. De stroom bereikt de cpu overigens via een voedingscircuit van acht fasen. Elke cpu staat in verbinding met zes geheugenslots, zodat er per cpu maximaal 24GB geheugen kan worden aangesproken. Verder zijn er op de foto nog acht sata-poorten te zien.

Tijdens de CES zal Evga het moederbord officieel uit de doeken doen. Naar de prijs blijft het dan ook nog even gissen, maar gezien de prijs van Evga's X58 Classified X4-moederbord, die ruim 500 euro moet opbrengen, zal ook aan dit dualsocket-moederbord een stevig prijskaartje hangen.

EVGA dualsocket lga1366-moederbord

Volgende 18:32 CES: Qnap introduceert nieuwe nas-systemen met Atom D510
Vorige 16:42 Betaalde WebOS-applicaties in maart naar Europa
Advertentie

Reacties

«  1  2  3  4  »

bruut bordje (review wanted :P) maar voor thuis gebruik niet interesant en voor server gebruik zijn denk ik ook wel betere alternatieven te vinden. Oftewel ik denk een leuk show off bordje maar niet echt als topverkoper bedoeld.

Dit is wel een leuk iets voor mensen die veel met 3D rendering doen. Voor de partikuliere markt is het niks...

Want? Met uitzondering van het prijskaartje voor het bord, geheugen en 2 Xeon 55xx-CPU's, is het zeer waarschijnlijk een mooie oplossing op thuis iets met virtualisatie te doen en toch maar 1 fysieke machine te hoeven hebben staan, al dan niet voor studie-doeleinden voor de wat "grotere" server-bases OS'en en applicaties.

En daarbij heb je ook nog eens kans dat je met wat aftermarket-coolers een machine hebt staan die ook nog eens een stuk stiller is dan een vergelijkbaar stuk 4U ijzer maar hetzelfde kan qua performance.

Daarvoor zijn er ook goedkopere borden te vinden dan de EVGA borden. Daarnaast kunnen hier ook geen extreem grote koelers op als ik zie hoe dicht de geheugen bankjes bij de socket staan.

Elk beetje deftige koeler z'n vinnen beginnen hoger dan een lat geheugen. En elk beetje deftige tweaker dremelt enkele vinnen weg als hij toch fancy marketing heatsinkje in huis moest halen.

Dit bord is geplaatst in de catagorie Asus P6T7 als platform voor renderfarms. Als virtualisatie platform is het vrijwel nutteloos om 7 PCI-e x16 sloten te hebben.

Gebruik je die sloten toch niet? Je hoeft ze niet te gebruiken of had je liever ISA of AGP gezien?

PCI-e is nou eenmaal de standaard en ik vind het niet slecht dat ze op een high end server bord meteen alleen maar x16 slots gebruiken en geen kleinere. Er is meer dan genoeg ruimte en ik ken zat quadro kaarten en sas controllers die van dit bordje een ultiem render/CAD monster kunnen maken.

Voor virtualisatie heb je de slots inderdaad niet nodig maar de cpu power en geheugen des te meer. Zeker als je een heel rack wilt visualiseren tot 2 physical machines die redundant draaien met twee van deze bordjes.

[Reactie gewijzigd door tormentor1985 op maandag 4 januari 2010 23:38]


"Want?" :?
Als je het dan over vitualisatie hebt.... Ik heb zelf een ESXi-server staan met een enkele Core 2 Duo op een ASUS-bordje, 8GB RAM en netto 1,82 TB ruimte.
Hierop draaien 16 machines. Gemiddelde cpu-load is 24%, gemiddelde memory verbuik ligt op zo'n 53%.
Nu ben ik al niet de gemiddelde thuisgebruiker, maar als ik zo'n bord van EVGA naar binnen wil slepen moet ik er wel wat mee willen doen.
Dit is gewoon een monster bord (positief) wat je dan wel wat moet laten doen.
Heb je enig idee wat het stroomverbruik van zo'n bordje is met 2 Xeon's en een blokje memory er op?
Een Boeing hebben is leuk, maar niet zo praktisch om je boodschappen mee te doen.

... voor server gebruik zijn denk ik ook wel betere alternatieven te vinden ...
Dat zou ik niet zeggen, anders was er ook geen reden om dit moederbord op de markt te brengen. Ik denk dat er genoeg bedrijven zijn die bepaalde servers (& cliënts) nodig hebben waar dit moederbord in zou passen om in optimale omstandigheden specifieke applicaties te laten draaien.

[...]

Dat zou ik niet zeggen, anders was er ook geen reden om dit moederbord op de markt te brengen.
Wat dacht je van marketing en puur dit soort nieuwsberichten. Voor de naamsbekendheid is dit wel goed hoor, wie zegt dat ze er veel van gaan maken (lijkt me niet in ieder geval).

We zijn allemaal tweakers en houden van sleutelen, maar een server ga je niet zelf in elkaar schroeven. Als er een component kapot is heb je zelf niet de spullen in huis om erachter te komen welk component het aan schort en bovendien wil je graag next-day-onsite garantie als het gaat om iets essentieels als een Server, hetzelfde gaat denk ik op voor een workstation.
Nee dit mobo is leuk als je een brute bak wilt samenstellen en veel geld hebt, en zelfs dan zou ik het lekker door de computerwinkel in elkaar laten schroeven.

precies. tweakers.net gaat toch ook niet zijn eigen servers in elkaar zetten? :-)

Nee, tegenwoordig volgens mij niet echt meer... Ik kan me herinneren dat ik ooit de eerste dozen op mijn serverkamer in elkaar heb geschroefd, toen Tweakers terug kwam van Rackspace en zijn eigen servertjes in Nederland kreeg. Ik denk eigenlijk niet dat Kees nu nog nieuwe servertjes zelf met een schroevendraaier te lijf gaat...

Los daarvan, lijkt het me ook niet handig. De bedrijfszekerheid is met dit soort aantallen bezoekers te belangrijk. Je kan het je gewoon niet meer veroorloven van hobbybob servers afhankelijk te zijn.

Als er iets fout loopt zijn het toch echt wel tweakers die de rackspace gaan open vijzen hoor. Van waar halen mensen toch het idee dat een "professional" het beter kan dan een gepassioneerde tweaker.

Herstellingen, tot daar. Maar het effectief in elkaar zetten... Daar kan je met een HP of Sun qua research budget niet tegen op, lijkt me.

Misschien niet beter maar met die professionals kan je contracten en SLAs afsluiten idzv: als er iets gebeurt (maakt niet uit wat) sta je hier binnen de 4u met een volledig nieuw toestel. Da's de type zekerheid waar bedrijven op mikken, ook al zou technisch gezien de tweaker het ding kunnen openvijzen en de problemen zoeken.

Een tweaker gaat dus veel sneller bij zijn servers staan dan een professional.

De tijd dat je voor ICT zelfs moet gestuurd hebben is voorbij hoor gasten. Genoeg passie en jezelf willen aanleren, laten je verder raken dan iemand die er geld voor vraagt maar er verder niet om geeft.

'sturen' als in wat je vroeger op school had kunnen doen bij Nederlands bijvoorbeeld, ipv kaarten met je klasgenoten? (@Rizon)

Ik kies toch honderd keer liever voor een fatsoenlijk consultant met een servicecontract dan voor een hobbybob die ik uit de kroeg moet bellen als mijn server ermee ophoudt.

Duidelijk dat dit een workstationboard is. En een hele mooie ook. Wat moet een server met zoveel PCI-E 16x sloten tenzij je er CUDA mee wilt draaien?

Dit is voor mij de 2e keer dat ik een board zie met zoveel PCIe slots.
De eerste keer was dat bij een DD690 van DataDomain.
Voor degene die het niet weten: DataDomain brengt apparaten als deze op de markt voor het de-dupliceren van data en VTL's.
Kortom: extreem veel data i/o

voor server gebruik zijn denk ik ook wel betere alternatieven te vinden
Je bedoelt goedkoper.

Beter is subjectief en afhankelijk van het doel van de server. Er zullen best toepassingen zijn waarvoor dit toch echt de beste oplossing is. Een (nieuwe) Xeon valt ook helemaal niet in de categorie 'thuisgebruik'. Wie dát soort power nodig heeft, is geen thuishobbiïst meer.

En 'nodig' is ook subjectief natuurlijk. We willen ergens allemaal wel een quad-Xeon i7 onder het buro hebben, gewoon voor de leut... ;)

Als je van plan bent dit Mobo te gebruiken om te renderen met 6 Ati Nvidia kaarten, dan is de prijs van dit mobo peanuts, al kost ie 1000 euro.

[Reactie gewijzigd door Pmf1971 op dinsdag 5 januari 2010 02:24]


hmh, dat betekent dus dat je 2 processor's er in kwijt kunt :O?

Ja, twee i7's, bijvoorbeeld
edit:
Twee Xeons, bijvoorbeeld
:P En als je dan toch met geld smijt, 48GiB geheugen, en 3 (misschien 4) HD5870's.

Overkill voor zo'n beetje alle denkbare taken, maar het kán.

[Reactie gewijzigd door Pixeltje op maandag 4 januari 2010 18:02]


Doe daar ook maar 2 kilowatt voedingen bij en een leuke kast. En SSD's. :)

En vergeet je afspraak niet met NUON, Essent, ... :P

Daar kun je een aantal leuke records mee neer zetten :9~

Geen i7's. Alleen de Xeon varianten uit de 5500 serie.
En 4 HD5870's past aangezien je dan alleen iets onder het board uitkomt.

En overkill? Er zijn denk ik genoeg bench-sletjes die hier graag een 3Dmark score uit willen zien komen. Zowiesow, gamen, hoe meer fps hoe beter, overkill bestaat niet ;)
Nou geef ik eerlijk toe dat 2500FPS op een spel zinloos is, maar over 2 jaar kan je er dan nog steeds prima de nieuwste spellen op draaien.

[Reactie gewijzigd door Grootstyr op maandag 4 januari 2010 17:32]


Tot DX12 uitkomt en je kaarten nutteloos zijn.

En hoe lang duurt het voordat DX12 uitkomt waarbij de software er van afhankelijk is? We zitten nu al op DX11 terwijl je nog prima rondkomt met je DX9 kaart. Geen enkele game die nu al 100% afhankelijk is van DX10, laat staan DX12.

Tegen die tijd zijn je 4 mooie superkaarten allang niet veel meer dan een blokje stof.

Cryengine 3 draait al op Dx11

En is er al een game die daarop draait?

Volgens mij bedoel je een gemiddelde computer? ;)

'geen enkele game die 100% afhankelijk is van dx10'

Shattered Horizon is DX10+ only... dus dat is er iig al een.

Ik denk dat bij de volgende console ronde er ook meer DX10 (11/12?) only games op de pc zullen komen, kan dan ook niet wachten tot MS een nieuwe xbox aankondigd... als je nu al ziet hoe gta4 loopt met lage upscalede resolutie... hele HD gaming op de huidige consoles is een farce imho...

Tot DX12 uitkomt en je kaarten nutteloos zijn.
Nutteloos? Ze blijven even goed in hun taken hoor, word niks onbruikbaar of word minder snel.

En mag toch hopen dat ze (nvidia en/of ati) eerder dan DX12 met iets komen dat de HD5870 naar de budget markt doet verhuizen. ;)

Meer, er zijn toch ook flexibele PCI-E kabels (bij die super computer van antwerpen ofzo iets deeden ze dat ook... daar hadden ze 13 nividia GT 245 d'r in hangen (dacht ik) ook via flexibele PCI-E kabels)

als het niet helemaal klopt, mijn excuses ;(

Klopt helemaal.
http://fastra2.ua.ac.be/

thnx for the link heb met genoten.. (alleen dat steenkolen engels :P haha)

Het waren wel 13 GPU's, maar dit waren 6 GTX295'en en 1 GTX275 die gebruikt werd om mee te booten.

twee i7's, bijvoorbeeld
Het moederbord kan alleen overweg met Xeon-cpu's uit de 5500-serie.

[Reactie gewijzigd door cosmo_roel op maandag 4 januari 2010 17:31]


Ja, maar 3 a 4 HD5870's gaan nooit werken op een bord gemaakt voor SLI.

Dit bord is bedoeld om 2 stevige processors in te stampen met, uiteraard, een paar EVGA videokaartjes. Maar dan wel uit de stal van NVIDIA.

Er zit gewoon een X58 chipset op hoor.. Dus Crossfire gaat juist wel werken.

Nvidia heeft het 'regeltje' bedacht dat het bord geen SLI 'kan' uitvoeren zonder de NF200 chip erop. Het bord kán het eigenlijk wel, maar Nvidia heeft de chip verplicht gesteld omdat Intel geen licentie heeft.

Nee hoor, dat is niet helemaal waar. de NF200 is niet verplicht om SLI te kunnen draaien op moederborden. Er zijn genoeg bordjes die NIET over die chip beschikken maar wel SLIcapable zijn, bijvoorbeeld de X58 Platinum SLI van MSI of de EX58-UD3R-SLI van Gigabyte.

Waar het om gaat is of er voor een bord wel of geen licentie betaald is. Dat is iets dat de moederbord fabrikant hoort te doen. Zodra deze de licentie betaald is het mogelijk door een bios uit te brengen waardoor SLI mogelijk wordt. Dit zit dus puur in de firmware. De X58 Platinum en X58 Platinum SLI zijn bijvoorbeeld identiek, alleen heeft de SLI versie een biosversie die SLI wel support en de non SLI heeft dat niet (je kunt dus ook gewoon de SLI bios op de standaard plank flashen als je SLI wilt).

Dus een losse NF200 chip is niet nodig. De reden dat die gebruikt worden (en de reden dat er hier 2 opzitten) is om te kunnen voorzien in genoeg PCIe lanes voor 7 sloten (die overigens niet allemaal op x16 snelheden zullen lopen). Het aantal lanes uit de northbridge is beperkt. Nu kan uit de ICH10R chip op die borden ook nog een stuk of 4 lanes gepakt worden, maar dat is voor 7 sloten niet genoeg. Door de NF200 chip kun je meer lanes creeëren, en daarom zit die op dit soort bordjes.

ik vraag me toch af hoe ze dat voor elkaar krijgen. Je kunt toch niet zomaar "lanes" erbij verzinnen? De maximum output in GB/s van een processor staat vast. DMI richting southbridge was geloof ik 2 GB/s, en voor de rest nog 32 PCI-E lanes. Vervolgens heb je de controller die DDR3 aanstuurd, wat ook een maximum aan GB/s heeft. En al die lanes komen uiteindelijk dan uit bij de processor(s).
Hoe kan een NF200 chip, dan van een PCI-E 16x, twee PCI-E 16x's maken? Dat is een verdubbeling van bandbreedte richting (north)bridge, die dat niet aan kan, waardoor de kaarten effectief toch op 8x lopen. Het enige wat de chip wel kan doen, is zorgen dat data die van een van zijn PCI-E kaarten komt, snel doorsturen richting de andere PCI-E kaart.
Maargoed, voor videokaarten maakt de hoeveelheid bandbreedte eigenlijk nog niet zo heel veel uit. Als je het halveert, kom je grofweg op een prestatievermindering van 2% uit, waardoor je eigenlijk dus niet zo heel veel NF200 chips nodig zou hebben.

En ik vraag me ook eigenlijk af hoe het met het blok diagram zit bij zo'n moederbord. Er zitten twee processors op die met elkaar moeten communiceren, en dus ook de link naar de southbridge en de PCI-E lanes delen. Daar zou dus ook een chip voor moeten zijn. Zou dat de chip onder de onderste 6 geheugengleufjes zijn?

Ze verzinnen ook niet zomaar lanes bij, das marketing :p Je Xeon blijft met 2x x16/4x x8 zitten. Zelfde met i5's die met 1x x16/2x x8 blijven.

Je krijgt eigenlijk gewoon meer lanes tussen je IOhub en je sloten, daarna stopt het.

waarom niet gewoon 7 ... er zijn flexibele PCI-e x16 riserkaartjes 'te koop' waarbij met een mod je eigen super computer kunt bouwen.... - ow wacht dat is al eens gedaan..... (sorry weet even geen bron meer :S - volgens mij waren het belgen)...

dat was de FASTRA met 4 nvidia 9800 GX2 GPU's

en dat werd gebruikt om zware 3D beeldvorming voor bvb CT scans gebruikt

[Reactie gewijzigd door pm1 op maandag 4 januari 2010 18:12]


De FASTRA II met 6* Nvidia GTX295 en 1* Nvidia GTX275 draait ondertussen al hoor! Dit bij elkaar goed voor zo'n 12 teraflops ;)

http://tweakers.net/nieuw...teraflops-te-behalen.html

Lol op al die rekenkracht is er blijkbaar geen ruimte om een GUI te draaien!

4 x een HD5970 en dan 8 gpu clients voor FAH }:O

Haha ja, daar zullen ze blij mee zijn.. het volgende vouw-in-je-huis project wordt dan een complexe berekening om stroom te besparen bij FAH projecten :P

tja, of je nu 4 aparte PCs hebt draaien met elke een HD5970 of 1 super zware met 4xHD5970, dan zal de laatste toch zuiniger zijn en de voorkeur hebben.

post is aangepast dus mijn reactie heeft gee nut meer.

[Reactie gewijzigd door Icedude1978 op maandag 4 januari 2010 18:04]


doe het dan goed en zet er 4 HD5970 in! xD

Misschien intressant voor mensen die 4 videokaarten in QUAD SLI en 2 Xeon's willen om te gamen.

Genoeg andere toepassingen natuurlijk, servers(alhoewel ik dit bord daar niet echt naar toe zie gaan). Maar 3D rendering of andere dingen die veel rekenkracht vergen is het een prima bordje.

Wel weer jammer dat de PCIe sloten zo dicht op elkaar zitten, er passen nu slechts 4 videokaarten in. Misschien een modder die met PCIe risers en custom drivers een Hexa SLI bouwt?

500 euro is opzich niet eens zo heel veel geld voor een dualsocket lga1366 toch? In de pricewatch is de goedkoopste welliswaar 300 euro maar de rest is duurder dan deze.

[Reactie gewijzigd door Grootstyr op maandag 4 januari 2010 17:29]


De single-cpu is 500, deze waarschijnlijk veel meer.

e-penis over 9000!!!!! 24 cores FTW...of gaan ze nu ook de server markt op?

wat?

Sinds wanneer zijn er 12 cores..

Dit jaar komen de 6 core processors uit met hyper threading maar dat maakt nog geen volledige 12 cores ookal laat het windows taakbeheer wel 12 zien.

Lijkt me wel een interresant bordje voor een 3d workstation, alleen ondersteund 3ds max geen sli voorzover ik weet :'(

Ach, het is voor die ene hacker die 64 bits+ codes wil kraken, wordt makkelijker(meer brute kacht). Misschien ook bruikbaar voor de mac pro. Of voor een overclocker die een extreem hoge 3dmark score of iets dergelijks wil halen. Of misschien een studio die films of andere multimedia wil verwerken. Maar waarschijnlijk is het vooral bedoeld om te laten zien wat EVGA kan.

Mag ik dit als een soort (r)evolutie beschouwen? Vroeger zeiden ze ook al dat wel al die rekenkracht niet nodig hadden, en kijk nu zelf maar eens naar je pc!
Btw, mss offtopic, kunnen normale OS'en hier perfect mee om?

Veel Windows OSen beginnen geloof ik meteen te zeuren over dergelijke setups omdat die maximaal 1 CPU ondersteunen.
Dan moet je meteen weer naar een server OS dat bakken met geld kost of illegaal is.

Zelf windows xp zou hiermee overweg kunnen(2cpu's). Het gaat om het fysieke aantal cpu's. Niet om het aantal cores.

lage windows (premium bijvoorbeeld, of home) ondersteunen 1 cpu
business en untimate ondersteunen meerdere cpu's, tot 16 ofzo... (192 cores)

En dan slaat de opmerking nog nergens op, het mobo is zo enorm duur, Xeons zijn ook niet de goedkoopste en dan 4x dikke videokaarten.... dan maakt die paar euro aan OS ook niet meer uit (in verhouding... niet letterlijk paar euro)

Dan moet je meteen weer naar een server OS dat bakken met geld kost of illegaal is.
Ahum... Linux FTW! ...kuch!

Alleen windows he
De andere OS'en hebben hier geen moeite mee

Inderdaad als optie linux :)

En een server OS dat 'bakken met geld kost´:
Microsoft Windows 2008 Server Standard € 542,64

Als je zo'n setup aanschaft is €550 natuurlijk een schijntje om als OS te gebruiken ;)

De Profesional versies van XP en Win 7 ondersteunen twee CPU's maximaal (de home versie maximaal 1 CPU). Het aantal cores doet er hierbij niet toe. Een moederbord met twee 6-core Xenon CPU's met hyperthreading zou dan i24 logische processors in de Task Manager laten zien.

Windows 7 64-bits kan maximaal 64 logische processors aan.

Het is dat OS X hier niet op draait, maar een dual Xeon setup schreeuwt eigenlijk wel om GCD.

Maar elk hedendaags OS mag geen technisch probleem hebben met SMT, hooguit een licensing-issue met Windows of zo.

Zien we over een paar maanden dit moederbordje terug in de BBG - categorie Godbak? :+ :9~

ik denk niet dat je dit terugvind in de Best Buy Guide. Deze is nogal duur denk.
Bij BBG draait het juist om performance per euro.

[Reactie gewijzigd door Gamebuster op maandag 4 januari 2010 18:03]


Het is duidelijk dat jij nog niet bekend bent met de Godbak: http://tweakers.net/revie...-2008-special-godbak.html

geen pci sloten? :XXX

Ach, met 7 PCI-express sloten maak ik me daar niet zo druk om.

geen pci sloten? :XXX
Je kan van een PCI-E 1x slot (16x slot dus ook) een low-profile PCI-slot maken. Met een beetje case-modding kan je daar ook wel een full-profile mee gebruiken.

En anders kun je altijd nog kijken naar een oplossing van magma, dingen zoals dit http://www.magma.com/store/7slot.html
7 PCI sloten aan een PCIe x1 hostadapter. En zo zijn er nog veel meer van dit soort dingen. Kost een bak geld, maar ach, als je dit bord kunt kopen kijk je daar ook niet meer naar ;)

Stoer bordje. Lijkt me leuk om een renderfarm mee te maken, die zal het wel goed doen :)

Pfff... wat een zooitje hebben ze gemaakt met die coolpasta... :X
Er zit net zoveel naast de proc als erop...

[Reactie gewijzigd door ChojinZ op maandag 4 januari 2010 17:55]


Wellicht gebeurde tijdens het verwijderen van de heatsinks door een beetje te draaien met het blok?
Los daarvan is er ruim pasta gebruikt ja.
«  1  2  3  4  »

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.

Volgende 18:32 CES: Qnap introduceert nieuwe nas-systemen met Atom D510
Vorige 16:42 Betaalde WebOS-applicaties in maart naar Europa
VNU Media logo Hosted by True

© 1998 - 2012 Tweakers.net B.V. - Alle rechten voorbehouden - Contact - Jouw privacy - Algemene Voorwaarden

Uitgever van:

Website van het jaar 2011