Hoofdcategorieën
Device Settings

Gelekte video toont Half-Life 2 bestuurd door Natal

Door Paul Hulsebosch, donderdag 31 december 2009 10:44
Submitter: T-Junkie, views: 27.280

Er is een video verschenen waarin te zien is hoe een man Half-Life 2 bestuurt met behulp van Project Natal, de bewegingsgevoelige controller die Microsoft in 2010 op de markt hoopt te brengen. De herkomst van de beelden is onbekend.

De video die website Gossip Gamers wist te bemachtigen is niet heel erg scherp, maar op de beelden is duidelijk een level uit Half-Life 2 te zien waarin de speler als Gordon door een laboratorium achter Alyx aanloopt. De bewegingen van Gordon lijken te worden bestuurd door de man die voor het scherm staat en hij lijkt daarbij enkel gebruik te maken van zijn handen, wat zou kunnen betekenen dat hij gebruik maakt van Natal, de bewegingsgevoelige controller die Microsoft in 2010 op de markt hoopt te brengen.

De herkomst van de video is niet duidelijk. Het is dus niet bekend of de beelden bij Valve Software vandaan komen en de ontwikkelaar experimenteert met ondersteuning voor Natal. De studio heeft zich daar nog niet over uitgelaten. Andere ontwikkelaars zijn daarin minder terughoudend. Zo heeft RedOctane, de ontwikkelaar van de Guitar Hero-games, toegegeven met Natal te experimenteren. Peter Molyneux heeft aangegeven dat zijn Lionhead Studios ondersteuning voor Natal inbouwt in Fable III en ook ontwikkelaar Rare werkt aan projecten waar de bewegingsgevoelige controller in betrokken is.

Hier had een filmpje kunnen staan maar je browser heeft blijkbaar geen flash-support of javascript is uitgeschakeld...

Volgende 11:11 HTC HD2 krijgt upgrade naar Windows Mobile 7
Vorige 10:33 XBMC krijgt 1080p-hardwareversnelling via Crystal HD-chip
Advertentie

Reacties

«  1  2  3  4  »

zie je die hand? kan je net zo goed een muis pakken met een keyboard.. hoef je ook niet de hele tijd te staan. O wacht dat bestaat al.

Grappig inderdaad, het is ongeveer dezelfde beweging die je met de muis maakt. Verder vraag ik me af of de besturing hiervan ooit optimaal wordt...

Ook wel logisch dat je de basics eerst overzet en daarna pas gaat denken over het optimaliseren :P

Ik denk dat het ook nog even duurt voordat de eerste echte goed bestuurdbare games gaan uitkomen. Zie het zoals bij FPS op de consoles wat pas bij Halo 1 goed is gemaakt. Dus naar mijn mening is het even wachten op een club die genoeg tijd en geld krijgt om creatief aan het werk te gaan (miss wel rare aangezien zei al vanaf het begin mee werken aan de ontwikkeling)

Zie het zoals bij FPS op de consoles wat pas bij Halo 1 goed is gemaakt
*kuch* Goldeneye op de N64*kuch*
Dat was in ieder geval voor mij de eerste FPS op een console die lekker bestuurde en goed te spelen was.

Overigens vind ik dit filmpje er dermate krampachtig uitzien dat ik mij afvraag of het uberhaupt leuk is te spelen zo. Ik hoop dan ook dat ze ook gewoon games voor de controller zoals wij die nu kennen uit blijven brengen

True maar nadat ik Halo had gespeeld had ik echt zoiets van ja zo hoort het!!

Goldeneye was en is zeker 1 van de beste console FPS shooters, de controles waren nog niet optimaal maar zeker goed (je ergerde je er vrijwel nooit aan)

True maar nadat ik Halo had gespeeld had ik echt zoiets van ja zo hoort het!!
grappig, nadat ik halo op de PC had gespeeld had ik zo iets van... nee zo hoort het niet. te langzaam, te simple, veel te duidelijk aangepast voor controller besturing.
bij gears of war had ik dat een heel klein beetje minder, maar nogsteeds erg genoeg om het niet uit te willen spelen.

[Reactie gewijzigd door Countess op donderdag 31 december 2009 12:39]


Nou, Goldeneye was brilliant, vooral gezien het de snelheid van console shooters evenaarde maar ook weer niet te belachelijk snel (quake e.d.)

Maar toen Halo uitkwam waren shooters op de PC dominant, en als je een toetsenbord en muis gewend ben ga je simpelweg geen shooter spelen met een controller- dat speelt gewoon ruk. Toen ik Halo speelde op de PC bleek pas hoe middelmatig de shooter was- hij is ook lastiger gemaakt voor de PC.

Shooters op consoles is helaas voorbij, ik snap ook niet zo goed wat veel mensen in Halo zien, 't zag er mooi uit voor z'n tijd.

errr... kruip eens onder die steen uit?
Call of Duty4, Call of Duty 6, Killzone 2, ... Na een weekje spelen ben je echt wel gewoon van met een controller te fraggen. Ik speel zowel op PC als Xbox 360 als PS3, en ik kan goed overweg met een controller (beter met die van de 360 als die van de PS3, maar goed) èn met muis en knoppenplank.

[Reactie gewijzigd door 188785 op donderdag 31 december 2009 13:50]


Controller zal het altijd moeten afleggen tegen toetsenbord en muis. 2 handen kunnen immers meer dan 2 duimen.

Ik mag toch hopen dat je dit niet serieus meent.
Ik kan letterlijk een lijst opnoemen van FPSen die ik speel op de consoles.
Left 4 dead 1 en 2
Modern Warfare 1 en 2
FEAR 1 en 2
HALO 3 (1 en 2 waren ruk imho, 3 ietsje beter, dus het vermelden waard)
Battlefield bad company (straks ook deel 2)

Tja ik kan nog wel ff doorgaan.
Dus de statement dat shooters (FPS) niet goed op de consoles gespeeld kunnen worden, is dan ook onzin.

Lees jij wel? Er wordt gesproken over consoles en niet over PC's. Iedereen weet dat FPS op een PC altijd beter werkt, vooral toen. Maar eerlijkheid gebied mij te zeggen dat een FPS op een 360 of PS3 ook heerlijk speelt....

Dat had ik niet. Vond ze precies snel genoeg gaan. Spellen zoals COD zijn gewoon snel, maar deze spellen niet langzaam.

Hahaha ik heb het inderdaad over de Xbox en niet over de pc


Praten we over de pc komen de welbekende namen in mijn hoofd op :P
- Duke
- Doom
- Quake
- Wolfenstein
- UT

Enz enz :P maar ja over de pc praten we niet over controles omdat je dat bijna altijd zelf helemaal kan fine tunen en is niet meer veranderd sinds quake en ut (bij doom 1 kon je nog niets verticaal kijken volgens mij)

Ben het er wel mee eens, het enigste nadeel van de controlls van goldeneye was dat je iedere week je analoge stick kon vervangen.

4 man multiplayer in bunker met rocket launchers <3

Golden Eye + Perfect Dark op de N64 zijn voor mij de beste console shooters ooit geweest.

Anyways.. Ik zie een hoop potentieel voor dit, echter moet er nog VEEL aan gedaan worden. want nu is het gewoon een virtuele muis zoals hierboven ook al genoemd.

Ik vind gewoon al het geld en moeite wat ze hier in gooien moeten ze niet doen.
Steek al die tijd en dat geld in hersenbesturing. Dan doen we nog wel 10 jaar met de muis en toetsenbord...
Nu komt er alleen maar vertraging in het besturen met de hersens.

Alhoewel dat id dat er iets is wat met je hersenen contact maakt ook niet lekker zit. Ik denk dat ik lekkerder zal spelen met gewone sensing technology.

moet er niet aan denken om een spel met mijn hersentjes te besturen, lekker mooie boel als elk idee omgezet wordt in een beweging, laat staan bij mensen met adhd zoals ik 8)7 dan hou ik toch liever gedachten en acties nog gescheiden dmv mijn handen.

Mijn Xbox heeft geen muis en toetsenbord. Dat wil ik ook helemaal niet, want hoe kan ik dan nog relaxed gamen vanaf de bank?

Nou weet ik ook nog niet of ik als een malle met m'n armen wil gaan bewegen voor m'n TV, maar het lijkt me in ieder geval het proberen waard. De combinatie van een controller en natal lijkt mij ook een interessante ontwikkeling.

Je vergelijking slaat als een tang op een varken, gebaseerd op een wazig filmpje waarop ook weinig actie gebeurd. Ik ben benieuwd hoe dit werkt met dingen vastpakken, ik denk dat de spelbeleving een stuk interessanter wordt als je bijvoorbeeld voorwerpen kunt oppakken, of wat te denken van een melee-aanval :)

Neeeeeeeeeee bij onze vrienden groep smacken we elkaar al bij een potje laser gamen :P liever geen melee met netal want dat wordt knokken elke keer als we een game spelen (gelukkig doen we dat niet zo vaak haha)

Het gaat erom dat je bijvoorbeeld met zo'n besturing ook comfortable op de bank kunt zitten. En met Natal kan dat dan. Met muis en toetsenbord zit dat gewoon niet lekker achter een console (achter een PC (dicht op het scherm en in een goede bureau stoel natuurlijk wel ;)).

Dus je zou dit dus ook zittend kunnen doen aan gezien in dit geval Natal alleen je handen trackt.

Je kan perfect met een toetsenbord op de zetel hoor. Is zelf veel makkelijker dan games waar je een steering wheel voor bijneemt.

Het is toch een andere soort gevoel dat het opwekt. Normaal speel je met muis + toetsenbord, als je nu gewoon bijv een plastic wapen vast houd, en natal herkent dat als een echt wapen in Half life 2, kan het nog best episch worden hoor.

Door deze manier van interactie wordt je dus echt in de spel gezogen en krijg je meer realistische gevoel, en als bijv een granaat voor je neus valt, dat je dan echt het gevoel krijg om weg te rennen :+

maarja dan moet het allemaal wel soepel werken en als dat eenmaal zo is, denk ik dat het toch best episch wordt, alhoewel hoe dan ook, dat ik MW2 liever met controller/muis + toetsenbord speel :) maar voor een enkele keer, zeker als het een singleplayer game, dat ik liever meer interactie heb }:O

Dan is het wachten totdat de ME komt binnenstormen, omdat de buurvrouw iemand zag slingeren met een wapen :+

Vind Natal best interesant, maar zoals hier in dit filmpje lijkt wel een achtbaan !

Ik ben echt van van keyboard en muis, maar het nadeel eraan is dat je aan een bureau moet gaan zitten en dat creëert een instapdrempel (je gaat minder snel even gamen).

Natal heeft op dat vlak dus echt wel een voordeel tegen muis en toetsenbord hoor ;)

Het gewoon toetsenbord en de gewone muis valt niet te verbeteren tenzij door iets revolutionairs (besturing door ogen/hersenen misschien). Al de rest is 'leuk' maar niks meer.

Waar dit wel leuk voor kan zijn, is het casual gamen: je zou een echt geweer vast kunnen nemen en daadwerkelijk je geweer bewegen om links of rechts te kijken.

Als ik 'muis' ligt mijn volledige arm inclusief pols te rusten op de tafel, terwijl ik énkel mijn pols gebruik om de muis te bewegen.
De muis bestuur ik links-rechts door enerzijds de pols te bewegen (1-2cm) of de muis 'vast' te nemen tussen duim en pink/ringvinger en deze tussen deze twee vingers te verschuiven.
Op en neer bewegen van de muis gebeurt door mijn vingers te strekken of in te trekken.

Zo kan ik uren aan een stuk achter m'n computer blijven zitten zonder moe te worden of last te krijgen. Al die gekke controllers verslaan dit +30 jaar oude principe niet :)

met dat geweer gaat ook niet echt handig werken als je naar een scherm voor je neus probeert te kijken. En anders krijg je gewoon wat we nu al hebben met de wii enzo.

Dat is nou juist het unieke hieraan. Je hoeft geen fysieke input vast te houden. Je lichaam is te gebruiken voor de input. Dat ze nu nog de meest ideale commando's gebruiken doet niets af aan de potentie van het systeem.
Ik vraag me wel af of het zo prachtig gaat werken als destijds werd gedemonstreerd door microsoft. Ook vraag ik me af hoe geweldig het is om constant 2 cams met internetverbinding op je huiskamer gericht te hebben. Hoe veilig is het systeem?

Wanneer komt de op hersensignaal gebaseerde controller?

is er al: http://www.alternate.nl/h...ten&l2=Gaming+devices

[Reactie gewijzigd door Hans C op donderdag 31 december 2009 10:51]


Heb je die al eens geprobeerd?

Meer dan spierbewegingen van je voorhoofd pikt die ook niet op hoor >_>

Onzin, dat is een kwestie van trainen. Elke dag een half uur een half jaar lang en je kunt er een stuk meer mee. Alsof je op dag 1 meteen expert was met een muis en toetsenbord.

Daar kunnen we nog wel even op wachten. Daar zijn nu nog complete installaties in ziekenhuizen voor nodig. Aleer we dat ergonomisch kunnen toepassen in controllers, die je niet eerst een kwartier lang aan moet sluiten met elektroden op je kaalgeschoren schedel. Dat laat zeker nog wel 1 tot 2 decennia op zich wachten.

Leuke techniek idd. Maar ik speel spellen voor de ontspanning, niet om moe te worden. :)

Mee eens, lekker onderuitgezakt op de bank met de controller 8)

Ziet er leuk uit, al lijkt me dingen op deze manier doen me meer geschikt voor adventure games of rpg's.
Of ik weet niet genoeg van Natal, want een echte gamer gaat die sensitivity willen customiseren. :D

Dit lijkt me dan ook geen product voor de 'hardcore' gamer ;-)... Echt een soort Wii van MS...

Hoezo niet? het kan toch gecombineerd worden met een controller waarbij Natal jou stemming gebruikt voor de algemene sfeer in de game? (om maar een voorbeeld te noemen)

Mischien, maar hardcore gamers kunnen ook andere dingen leuk vinden.
Dat het in Fable III gaat zitten doet me er wel erg geïnteresseerd in worden.

Hoe meer ik er over nadenk, hoe meer ik denk dat Molyneux speciaal hiervoor ook nog een versie van Black & White gaat maken(of zou moeten maken. ;-)

ja en dan komt de Natal support uiteindelijk pas in de sequel ervan

Hmmm, misschien toch maar een beamer doen dan.
Sta je echt midden in de actie

Je wil zeggen: Sta je midden in je beeld

Volgens mij heb je na 5 min krampen in je armen...

Als de controls natuurlijk aanvoelen/ergonomisch zijn niet. Ik hoop voor jou tenminste dat je in het dagelijks leven niet binnen 5 min. kramp in je armen krijgt...

even een slokje drinken nemen tussendoor zal ook nooit meer hetzelfde zijn zo straks >.<

*slurp*

Bah! Dood!

Dat is nu ook al :P

Moet je eens FFA doen in MW2

Als ik dit zie dan doet mij dat gelijk denken aan de film Gamer.
Ik denk dat de Natal heel leuk gaat worden bij spellen zoals: Mirrors edgde en UFC tapeout.
Maar voor de overige games blijft een controller toch lekkerder denk ik.

Dit idee om je hand in de lucht te houden lijkt me echt kut.
Probeer je arm maar is gestrekt te houden voor een half uur.
En hoe wil je schieten?

Deze man houdt zijn armen toch ook niet gestrekt, Natal let hier waarschijnlijk op hand bewegingen en finger bewegingen. Je kan dus gewoon zitten en zonder gestrekte handen, daarboven op kan je waarschijnlijk gewoon een finger beweging maken dat je de trekker overhaalt.

Wat ik zelf liever zie is dat ze de Xbox controller gebruiken als schiet apperaat. Aangezien natal ook objecten kan herkennen (Het is infeite gewoon ook "maar" een 3D scanner ;)) (Maar tussen quotjes omdat ik de techniek ook weer niet naar beneden wil trappen het is best ingenieus ;))).

Ik kan niet wachten om hiermee Diablo III te spelen. :+

Ik zie mezelf - stijkoppige barbarian - al warcryen en whirlwinden door de woonkamer. :+

[Reactie gewijzigd door Ramzzz op donderdag 31 december 2009 10:55]

«  1  2  3  4  »

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.

Volgende 11:11 HTC HD2 krijgt upgrade naar Windows Mobile 7
Vorige 10:33 XBMC krijgt 1080p-hardwareversnelling via Crystal HD-chip
VNU Media logo Hosted by True

© 1998 - 2012 Tweakers.net B.V. - Alle rechten voorbehouden - Contact - Jouw privacy - Algemene Voorwaarden

Uitgever van:

Website van het jaar 2011