Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Je kunt ook een cookievrije versie van de website bezoeken met minder functionaliteit. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , reacties: 48, views: 11.220 •

Microsoft zou zijn Xbox Live-platform willen integreren in zijn mobiele OS Windows Mobile. In een 'job description' staat dat 'Xbox Live enabled games' naar Windows Mobile moeten komen. Ook wordt gesproken van 'avatar integration'.

Mockup: HTC HD2 met Xbox LiveWat Microsoft precies voor ogen heeft met de integratie van Xbox Live in Windows Mobile, is niet duidelijk. De softwaremaker spreekt in een personeelsadvertentie van 'avatar integration, social interactions, and multi-screen experiences'. Xbox Live-gebruikers kunnen het momenteel al online opnemen tegen medegebruikers die dezelfde game spelen. Ook kunnen kleinere spellen worden gekocht via Xbox Live.

Microsoft legt op dit moment de laatste hand aan Windows Mobile 7, een compleet nieuwe versie van zijn mobiele besturingssysteem. Volgens de laatste geruchten wil de softwaremaker in maart dit OS presenteren, waarna de eerste toestellen in het najaar van 2010 op de markt moeten komen.

Eerder deden al geruchten de ronde dat Microsoft zijn Zune-services wil integreren in Windows Mobile 7. Het lijkt voor de hand te liggen dat de Zune-services onderdeel gaan uitmaken van de multimedia-software, terwijl Xbox Live voor gaming op Windows Mobile zal moeten zorgen.

Reacties (48)

het idee is goed maar het lijkt me een beetje nutteloos. als je gewoon een website maakt die compatible is met telefoons en je laat daar mensen op inloggen met hun live account dan heb je die applicatie niet nodig.
En hoe wil je dan vanuit je game kunnen herkennen dat je bent ingelogd via die site?

Ik ben benieuwd hoe veel dit gebruikt gaat worden. Windows Mobile is op het moment imo te traag om (simpele) 3D spellen op te doen. Kan natuurlijk heel anders worden als straks WM7 uitkomt, maar ik verwacht geen wonderen.
Dat dacht ik ook met windows 7 maar dat is toch een stuk beter dan bagger Vista.
Ze kunnen het wel maar ze vertrouwde alleen teveel op hun marktaandeel.
Wel apart. Ik gebruik windows 7 nu een tijdje voor gaming, hiervoor vista. Ik merk echter geen verschil m.b.t. performance.
Windows 7 is op mijn computer juist een stuk trager dan Vista. Ik ben lekker weer terug naar Vista :)
Traagheid in 3d valt best wel mee, alleen moet je wel de 3d accelerator kunnen gebruiken van de telefoon. Ik heb quake3 redelijk zien draaien op een HTC Diamond.
Te traag om 3D spellen op te spelen? WinMo heeft al zichtbare moeite wanneer je iets teveel applicaties open hebt staan op de achtergrond en je wordt gebeld. Je mag dan blij zijn wanneer het OS uberhaupt overeind blijft.

Leuk voor MS dat ze nu weer allerlei dingen gaan verzinnen om toch maar WinMo aan de man te brengen alleen wederom weer allemaal veel te weinig en veel te laat. Steek eens wat tijd in de basis van het OS zodat het snel, soepel en stabiel wordt ipv. nu alweer gadgets te verzinnen waar niemand op zit te wachten.

Ok WinMo 7 zou beter moeten worden, ik moet het nog zien eerlijk gezegd maar n ding is wel duidelijk ik heb er erg weinig vertrouwen in.

@luukholleman,

Windows 7 voor desktops kun je niet vergelijken met Windows Mobile.
WinMo heeft een kernel die in andere apparaten die wl erg mooie 'bling' laten zien ook gebruikt wordt, namelijk Windows CE. Niets suggereert dat WiMo7 een evolutie is op WiMo6, het is waarschijnlijker een evolutie op de Zune-shell, die erg indrukwekkende dingen doet, ondanks de CE5-kernel.

Niets wat MS tegenhoud om te komen met een soort mobile-DX API die al dan niet gedeeltelijk gebaseerd is op OpenGL ES (of IIG feature-equal), en vervolgens op deze manier een goede 'link' maakt met het succesvolle XNA, XBox live-arcade, en de marketplace. Als MS dat netwerk als uitgangspunt neemt, en gelijk van die telefoons (door er bijvoorbeeld minimumeisen aan te stellen aan knoppen en hardware) hun mobiele platform maakt (zelfde concurrentie Gamecube VS vanilla XBox verhoud tot Nintendo DS tot dit nieuwe platform), dan kon het wel eens Sony PSP eat your heart out, en het succes wat Nokia nooit had met nGage. Sowieso is Xbox Arcade haast net zo laag in opstap als WiiWare, wat een leuke testgrond kan maken, terwijl het niets belet om ook grote publishers spellen te maken.

Live als uitgangspunt in WiMo7 telefoons, met een evolutie vanuit de gaming kwaliteit/grootte zoals we die nu op de x-box kennen, zou een zeer goede basis zijn. Dan kun je desnoods zelfs de 'marketplaces' aan elkaar koppelen, en er een overkoepelend platform maken. Desnoods de naam veranderen van 'xbox live marketplace' naar 'live marketplace', zodat de naam universeel is zonder dat het een te grote gameklank heeft maar wel dat het op het xbox platform herkenbaar blijft (net zoiets als dat MSN Messenger losgekoppeld werd van het MSN merk, en dus Live Messenger werd). Ik denk dat XNA met een koppeling naar mono en een duidelijke SDK waar veel mee kan (die vergelijkt met wat er nu voor de xbox mogelijk is) een leuke opzet is voor een doorbraak van WiMo 7. Maar dan moeten ze er niet te lang mee wachten, en de contracten die voor de Xbox bestaan (met o.a. netflix), en voor de Zune (zune marketplace) 'bundelen' in een contentlijst die van dag1 op audio, video en applicatie gebied zich kan gaan meten met bijvoorbeeld iTunes.
het word ook wel enigsins tijd voor microsoft om zich fatsoenlijk naast apple en nokia te plaatsen wat betreft applicaties / games store. Ze hebben inmiddels wel genoeg aandeel op de mobiele OS markt dat ze dat goed kunnen doen. Het enige waar ze voor moeten zorgen is een goede manier om apps / games te kunnen laten ontwikkelen en uitgeven, en laten ze daar nu al net aan hebben geroken op de Xbox met Xbox live community games. Toegegeven, een groot succes kan het niet echt genoemd worden, want daarvoor is het nog echt een te groot niche. Dat komt ook doordat ze live arcade er naast hebben staan als aparte service waar de "premium content" wordt aangeboden. Als ze daar eens van zouden leren en voor mobile een goed en eenduidig platform bieden, dan word het toch een geduchte concurrent voor de iphone app store.
Dat mobiele aandeel wat ze nu hebben kunnen ze als opstap gebruiken, maar nog veel belangrijker: ze kunnen een andere markt aanboren door dit telefoon OS 'gelijk' als hun mobiele gameplatform aan te boren. XBox360 is succesvol, en vanaf daar kunnen ze doen wat Nintendo gelukt is, wat Sony (zei het in mindere mate mede door hun eigen domme model) gelukt is, en wat Nokia en vele andere mislukt is (waaronder ik Apple beschouw): een mobiele versie uitbrengen van 'hun' console. Je hele X-box nu ook mobiel! Vanaf een al bestaand gameplatform de stap naar mobiel maken is gemakkelijker dan mobiel beginnen. Zeker als je zo goed bent als MS in het maken van SDK's (X360 is behoorlijk gemakkelijk), en door XNA al een grote basis heeft, en arcade games aanbied met een goede, stabiele marketplace in de vorm van Xbox live.

Door te stappen vanaf de huidige legacy in de marketing en store (face it, hoe zeer ik ook van m'n diamond hou, de huidige WiMo bezitters kopen toch wel WiMo, mensen met een andere interesse kijken nu naar Android, Nokia of de iPhone) behoud je zeer waarschijnlijk 'toch' wel de oude markt, maar boor je ook een heel nieuwe markt aan, die van de mensen die een xbox hebben. Voeg Xbox live (marketplace) samen met Zune en de WiMo 6.0/6.1/6.5 marketplace, en maak wat contractjes met netflix en Timmy Kuijk z'n bazen (zoals: aanschaf van film/muziek op je grote systeem geeft gelijk recht op een pre-scaled mobiele download, zoals een 800*480 versie van die 1920*1080 film die je had gekocht voor je 360/PC), en je hebt welliswaar je eigen Zune HD weggeconcurreerd (of je kunt die aanhouden net zoals de iPod Touch), maar je hebt een platform wat de gamers kopen voor de games, de zakenlui voor geweldige exchange/outlook integratie, en mediafanaten voor een beter, simpeler formaat dan wat Apple aanbied. Markten samenvoegen en n monsterplatform maken met een speelse maar ook serieuze zijde (beetje speels mag ook voor Jan Droogstoppel, immers, die is ook in de doelgroep 20-55 jaar en was ooit ook student, in een tijd die steeds waarschijnlijker met de vergrijzing losser was dan de huidige 59+-ers)
Sorry hoor, maar volgens mij zit je een beetje met je hoofd in de wolken. Ik ben met je eens dat het allemaal heel mooi klinkt zoals je 't vertelt (wat ook blijkt uit je eigen enthousiasme), maar het mist duidelijk enige houvast aan de realiteit.

Je hebt 't erover dat ze het huidige marktaandeel als opstap kunnen gebruiken, en ook zeg je dat huidige Windows Mobile gebruikers toch wel voor hun volgende toestel weer voor WiMo zullen gaan. Realiseer je je wel dat het huidige marktaandeel (~10%) nog maar erg weinig is en ook hard dalende is. Ik ken persoonlijk alleen maar WiMo gebruikers (en je ziet ze ook genoeg hier op Tweakers) die voor hun volgende toestel juist absoluut geen WiMo meer willen.

Verder noem je Apple als mislukt voorbeeld voor mobiele gaming platforms. Uhm sorry, maar Apple is tot nog toe de enige bij wie gaming een vlucht neemt op een mobiele telefoon. En ja, Apple is wel degelijk mobiel begonnen met dit platform, aangezien zij geen TV consoles verkopen of een soortgelijk platform op de Mac hebben.

Daarna schets je een mogelijk platform dat hun eigen Zune HD gaat wegconcurreren. Zie jij het voor je? WiMo bevindt zich in een vrije val en de Zune begint juist een matig succes te worden (in de VS althans, door het kannibaliseren van hun voormalige PlaysForSure-partners). Wat is de winst als je een klein succes aan de kans schuift voor een stervend platforrm?
Voor de Exchange-integratie hoef je echt geen WiMo meer aan te schaffen hoor. Dat doet de iPhone net zo goed. (En ik heb me laten vertellen de BlackBerry nog veel beter).
Voor de mediabeleving zal de iPhone voorlopig koning blijven. Al is het alleen maar vanwege de contracten die iTunes heeft (iets waar jij heel luchtig over doet, maar de muziek- en filmmaatschappijen zelf helaas heel anders over denken).

Wat hebben we dan nog over? Het gamingplatform... waarvoor de games nog geschreven moeten worden. Ik ben met je eens dat met XNA ze best wel wat mooie technologie in handen hebben, maar momenteel hebben ze in de mobiele markt simpelweg alle schijn tegen. WiMo 7 staat gepland voor eind 2010. Ik ben benieuwd, volgens mij hebben ze een klein wonder nodig om het tij nog te keren. En ik betwijfel ten zeerste of "Live Marketplace" dat wonder gaat zijn.

(Persoonlijk zou ik ze nog meer kans van slagen geven als ze WiMo dood lieten gaan en de Zune met belmogelijkheden zouden uitrusten. Dan heb je een stuk moderner platform, en hebben ze geen gezeur meer met 10 jaar aan legacy. Maar goed, dat is net zo goed speculatie, en dat zie ik ze zelf ook niet zo snel doen zolang ze nog geloven dat WiMo een kans van slagen heeft.)
Ik neem aan dat Microsoft juist ook Windows Mobile als platform gaat gebruiken om games op te draaien. In dat geval is hetgeen je beschrijft slechts een eerste stap.

Iets dergelijks als Dreami doet; multiplatform online games maken (Java), zodat spelers van zowel mobiel als PC/XBox onderling samen kunnen spelen. Lijkt me een slimme actie.
hmm op zich een goed idee om een soort appstore te hebben in WM
maar of dit zo goed compatible is ...
zeker de avatar lijkt nutteloos.
een marketplace daarintegen

ps is dat een mockup of een gereleased screenshot?

edit,
wel een mooie en goed werkende eigenlijk.
zou graag dat het er zo uit zou zien.

[Reactie gewijzigd door freaq op 30 december 2009 15:28]

ps is dat een mockup of een gereleased screenshot?
Zoals de tag aangeeft, een mockup. Leek me ook niet echt, met het oude Xbox logo (van voor de 360). En een barcode? Lijkt me eerder de achterkant van een Xbox doosje.

[Reactie gewijzigd door RefriedNoodle op 30 december 2009 15:30]

Dr is al een marketplace voor wm h. Alleen niet zo veel apps in de NL store maar daar hebben ze wel tooltjes voor op xda..
een link zou handig zijn, want daar ben ik eigenlijk al tijdje naar op zoek
Klik!!! :)

[Reactie gewijzigd door cpt.skydiver op 30 december 2009 17:13]

lol, die kende ik. bedoelde de tooltjes op xda :-)
De WinMo markt komt toch niet echt overeen met de xbl markt? De gamende consument en de strikt zakelijke consument. Hoewel een marketplace voor winmo altijd toegejuicht wordt.
Er zijn zat WinMo telefoons verkrijgbaar voor gamers en er zijn zat zakelijke gebruikers die ook gamen.

Voor menig potentiele klant kan dit een doorslag zijn om voor een WinMo telefoon te kiezen.
Jemig het lijkt net of de app gekte een beetje is toegeslagen...

Ik snap niet waarom dit een nuttige toevoeging zou kunnen zijn. Maar ik heb dan ook geen xbox live, is er misschien een live gebruiker die hier enorm naar uitzag om ons uit te leggen wat het mooie hieraan is?

Zune functies integreren zou wel een hele mooie uitkomst zijn, alleen moet HTC eens vaker 3,5" headphone uitgangen gaan maken voor hun WiMO telefoons.
ik heb dan ook geen xbox live, is er misschien een live gebruiker die hier enorm naar uitzag om ons uit te leggen wat het mooie hieraan is?
Download van video (films, series, vodcasts)
Download van muziek (zune pass !!!!!)
Download van apps
Xbox live is een betaalde service (60 euro per 12 mnd), oorspronkelijk in het leven geroepen om online gamen op de xbox 1 goed mogelijk te maken. Het was toen vele malen beter dan het (gratis) playstation alternatief, omdat de xbox met dedicated servers werkte, waar ps games onderling gehost werden (dus door spelers), of een bedrijf veel geld moest uitgeven aan eigen dedicated servers.

Tegenwoordig kun je er films downloaden (met microsoft points), krijg je eerder toegang tot trailers en demos, en kan je doen alsof je een wii hebt door een eigen avatar te maken waar je vervolgens eigenlijk geen zak aan hebt. Je kan hem creepy naar je laten zwaaien en als avatar gebruiken. Die avatar zou onderdeel moeten worden van spellen, maar dat is op dit moment nog niet echt een succes (mede door MS regulaties, avatars mogen geen immorele dingen doen etc.)

Ook kan je vrienden toevoegen op xbox live, en ze in hun games joinen en achievements vergelijken. Een soort xfire voor de xbox dus.

Integratie met windows mobile? Goed plan, nu kan ik ook in de klas worden uitgenodigd door "xkillah1337", en net zoals op het echte xbox live uitgescholden worden door ettertjes van 13 die een taalgebruik heben wat een oude zeeman niet zou misstaan.

Eigen ervaring van de evolutie van xbox live. Geen wikipedia, dus er kunnen misschien wat foutjes in zitten.
xbox live (games) en de zgn. 'zune marketplace' (films en muziek) groeien steeds dichter naar elkaar toe, net zoals de Xbox en bureau-windows met W7 Libraries, UPnP, transcoderend Windows Media Player, en eigenlijk alles wat die hele extender functionaliteit verbleekt.

Pak daar nieuwe home server bij met W7 libraries (en hopelijk ooit ook een personal exchange), en koppel er mobieltjes (en die hun apps) ook aan door het opheffen van de Windows Mobile 6.X marketplace, en je hebt niet alleen een universele MS marketplace waar lles behalve volbloed PC-apps opstaat, maar ook een eerste stap tot een 'mobile home', de home server als centrale opslag, die gelijk ook in contact staat met een mobieltje. Nou maar hopen dat Tim Kuijk en zijn vrienden er niet voor zorgen dat we te veel moeten betalen voor de mogelijkheid om films en muziek centraal in ons huisnetwerk (WHS) op te slaan, en tevens op onze next-gen WiMo telefoon te zetten.
Klinkt als een nieuwe rechtzaak.
Als alles geintregeerd is met elkaar zullen mensen sneller voor dat product kiezen. (niet tweakers dan he)
Het kan een keuze zijn om dan voor windows mobile te kiezen.
Sony is volgens mij met soortgelijke zaken bezig onder sonyericson, bovendien komt integratie de consument soms gewoon ten goede. Lijkt me dat hier weinig bezwaren tegen bestaan. Als je overal een rechtszaak van maakt kan dat innovatie ook weer in de weg staan.
Als dit er voor zorgt dat xbox live arcade games geport zouden kunnen worden, dan zie ik het wel gunstig tegemoet. Tegen die tijd zijn de smartphones toch wel weer flink wat opgeschroefd qua kracht. De eerste smartphones met 1ghz cpu's is er al dus ik zie dit wel zitten.
Ik vermoed dat dit het WM7 een stuk makkelijker zal maken in de mobiele OS-race. Er zijn natuurlijk al ladingen game developers die zich richten op Xbox Live Arcade en eveneens ladingen mensen met een Xbox Live account, voor wie mobiele toegang tot dat account best wel meerwaarde heeft.
Ik ben alleen erg benieuwd in hoeverre XBLA-developers zitten te wachten op de varierende hardwarespecs van de devices waarvoor hun games geschikt moeten zijn.
Als de Marketplace nou uitgroeit tot een realistisch platform, vooral de Nederlandse versie waar nu letterlijk minder dan 20 apps in staan, en ze er dan spellen in zetten met XBL integratie lijkt me dat wel cool hoor :) Achievements verdien zal er dan echter wel niet in zitten, aangezien het dan te snel gehacked wordt, net als gedaan zou worden met Trophies op de PSP.

Wie weet komen er dan ook wel PSN-games naar Sony Ericsson-telefoons :9 Zouden ze dat mogen doen, dat je bijv. op de XPERIA X1 waar WinMo op draait, een eigen Sony-app zet waarmee je ook Playstation games kan spelen? Of zou Microsoft daar dan een stokje voor (mogen) steken?
Typisch Microsoft om weer te gaan roepen wat ze allemaal wel niet gaan doen in de toekomst. De realiteit is dat ze al dik 2 jaar achter de feiten aanlopen.

Zorg nou eerst maar eens dat WM7 er komt...
In dit geval gaat het niet om een persbericht van Microsoft waar ze al deze plannen in aankondigen maar om een personeelsadvertentie, waarin ze een product manager zoeken om aan een aantal toekomstige ontwikkelingen uit te werken en aan te sturen. In deze personeelsadvertentie wordt echter niet vermeld wanneer dat het allemaal af gaat zijn enzo. Het is juist de taak van deze nieuwe manager om dat soort details verder uit te werken.

Dat tweakers.net dit dan als nieuws brengt, en er ook nog diverse andere geruchten bij sleept en een aantal zaken vermeld die op korte termijn beschikbaar komen, kan MS ook weinig aan doen.

[Reactie gewijzigd door awulms op 30 december 2009 18:41]

Als er geen "echt" nieuws is kun je altijd nog naar de personeels advertenties kijken en wat speculeren. Typish winter "nieuws", en lekker handig voor een auteur met een deadline.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Populair: Vliegtuig Luchtvaart Crash Smartphones Laptops Apple Games Politiek en recht Besturingssystemen Rusland

© 1998 - 2014 Tweakers.net B.V. onderdeel van De Persgroep, ook uitgever van Computable.nl, Autotrack.nl en Carsom.nl Hosting door True

Beste nieuwssite en prijsvergelijker van het jaar 2013