Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 78 reacties

Volgens Scott Miller werkt ontwikkelstudio 3D Realms aan diverse nieuwe Duke Nukem-games, waarvan er een aantal in 2010 zullen verschijnen. Ook aan Duke Nukem Forever wordt volgens de directeur nog steeds gewerkt.

In het eerste nummer van het Amerikaanse tijdschrift Gamesauce staat een interview met Scott Miller, directeur van uitgever Apogee en hoofd van de daartoe behorende ontwikkelstudio 3D Realms. Daarin laat Miller los dat er diverse games rond actieheld Duke Nukem in ontwikkeling zijn, waarvan het merendeel nog niet aangekondigd is. Miller verwacht bovendien dat 'een aantal daarvan dit jaar zal verschijnen.' Waarschijnlijk bedoelt de directeur daarmee 2010.

Er zijn diverse games rond Duke Nukem waarvan het bestaan wel bekend is. Zo wordt er al geruime tijd gewerkt aan een trilogie voor Nintendo DS en PlayStation Portable die gemaakt wordt door Frontline Studios en verschijnen er nog twee games voor de iPhone. Verder bestaat er al langer het vermoeden dat Duke Nukem: Manhattan Project op Xbox Live Arcade zal verschijnen, in navolging van Duke Nukem 3D.

Miller laat zich in het interview ook uit over het geruchtmakende Duke Nukem Forever, waaraan zijn eigen 3D Realms twaalf jaar sleutelde. In mei moest Miller het team dat aan het schietspel werkte ontslaan, maar volgens de directeur wil dat niet zeggen dat de ontwikkeling van het spel gestaakt is. Eerder deze maand werd de hoop onder Duke-fans al weer aangewakkerd doordat er toespelingen over de toekomst van de serie verschenen op de Facebook-pagina van de actieheld. Tijdens de rechtszaak over de rechten op de naam Duke Nukem, die wordt gevoerd tussen Apogee en uitgever Take-Two Interactive, kwam naar buiten dat er door Gearbox Software gewerkt werd aan Duke Nukem Begins. Miller liet zich al eerder ontvallen dat de ontwikkeling daarvan wel stil gelegd is, maar volgens de directeur wil dat niet zeggen dat het project geheel van de baan is.

Tot slot maakt Miller duidelijk hoe 3D Realms het lange ontwikkeltraject van Duke Nukem Forever heeft kunnen bekostigen. 'Duke Nukem 3D werd gemaakt voor 300.000 dollar, maar leverde 25 maal zoveel op en daar komen de inkomsten uit de verschillende consoleversies van het spel nog bij. Daarnaast hebben we veel verdiend aan Wolfenstein 3D en nog veel meer met Max Payne. We hebben 30 miljoen aan royalties verdiend en nog eens 48 miljoen toen we de naam verkochten. Tot slot bezaten we een deel van uitgever Gathering of Developers toen die verkocht werd aan Take-Two. Verder hebben we geluk gehad met investeringen, zowel op de beurs als in andere studio's,' aldus Miller.

Duke Nukem

Gerelateerde content

Alle gerelateerde content (34)

Reacties (78)

Reactiefilter:-178075+131+24+30
Moderatie-faq Wijzig weergave
Of ze nu met nieuwe games komen of de DNF game in 2010 alsnog gaan uitbrengen maakt voor mij niet zoveel meer uit. Misschien zijn de mensen bij 3drealms vergeten hoe belangrijk het is om de spanning en het verlangen naar een nieuw spel te gebruiken als promotie, en je aan deadlines te houden en deze maar tot dus ver kan overschrijden tot het publiek zijn interesse links zal laten liggen bij een productie van een spel.

Ik denk toch wel dat ik voor meer mensen spreek dan alleen mijzelf als ik zeg dat het vertrouwen in een "geweldige" nieuwe duke nukem game al dieper gezakt is dan tot in onze schoenen.

Ook vind ik duke nukem helemaal niet meer passen in deze tijd. Als je kijkt naar wat spellen nu brengen is duke nukem nog steeds erg simpel en eigenlijk helemaal niet aangepast behalve de graphics.

Zelf GTA en Borderlands b.v. hebben een beter verhaal en concept draaien naast het feit dat het vol zit met humor.

Willen we nog wel alleen maar knallen en lachen om zinnetjes die het hoofdpersonage continue zegt? daar hebben we rouge warrior toch voor?

[Reactie gewijzigd door maradesign op 28 december 2009 13:52]

Zelf GTA en Borderlands b.v. hebben een beter verhaal
Heeft Duke Nukem een verhaal??? :o
Alles heeft een verhaal. Maar duke nukem is een game waarbij het na 1 minuut spelen niet meer relevant is.
Alles heeft een verhaal. Maar duke nukem is een game waarbij het na 1 minuut spelen niet meer relevant is.
Je snapt hem dus? :+
Hier is een leuk artikel te vinden over de gang van zaken in de 12 jaar van ontwikkeling van DNF.
http://www.wired.com/magazine/2009/12/fail_duke_nukem/all/1
12 jaar aan een game werken, dat is eigenlijk al een teken dat de game kut wordt. Ik bedoel, alles wat 12 jaar geleden gemaakt/gescript/gemoddeld is kan weer de prullenbak in omdat het zo outdated is.
De textures zullen moeten worden bijgewerkt(dus opnieuw gerenderd met hoger detail), zoveel werk is dat niet. Vroeger had je overigens een richtplatform; Games moesten soepel draaien op een richtsysteem (die cpu, zoveel ram), en programmeurs moesten toen een hele hoop dingen optimaliseren(lees verwijderen/faken) om de game toch zo indrukwekkend mogelijk te maken, duke nukem 3D was hier zelf een voorbeeld van, door 2D karakters in een 3D wereld weer te geven. Wolfenstein ook met zijn Raycasting. Dat doen ze tegenwoordig niet meer, maar ram je gewoon de specs omhoog (crysis).

Voor een console kan het echter wel een hele leuke game zijn: http://www.3drealms.com/duke4/images/dnf2600_big.jpg

Bovendien is de basis van de Game niet weg, de verhaallijn, en de levels die over de jaren ontworpen zijn, kunnen echt nog wel gebruikt worden.
Bewegingen van fictieve monsters veranderen niet, de verhaallijn hoeft daarom ook niet te veranderen, kijk maar naar andere verhaaltjes die het al duizenden jaren volhouden en voer blijven voor films en games. (Homerus, Noorse mythes en sages, bijbelverhalen... )

Tombraider 2 bleek ook grafisch té knap te zijn voor zijn tijd, zodat men de uiteindelijke release wat heeft moeten bijknippen omdat de computers van ons het gemiddeld niet te baas konden. Dus waarom zouden graphics van x-jaar oud, outdated zijn voor vandaag. Alle shader-effecten zijn toch ook niet voorzien door 3DRealms maar gebruiken iets wat DirectX 'voorziet'*.

*Ja kom, niet gaan mierenneuken mensen O-) , jullie weten dat ik het heb over bibliotheken en een shader nog niet hetzelfde is als 100% variabele particles die de eigenschappen hebben van een wereldse stof zoals H2O.

[Reactie gewijzigd door Mizitras op 28 december 2009 14:44]

Eh... wat je zegt is maar gedeeltelijk waar.

De animatie opzich verandert niet, maar is wel veel verfijnder geworden, en we verwachten tegenwoordig meer.

Dus een hobbilig loopje moet nu een het hele lichaam doen bewegen en meer zijn dan alleen stil staan en rennen.

En shader modellen en dergelijke zijn niet magisch. Kijk maar eens naar het extra werk dat modders hebben moeten leren tussen de verschillende The Sims versies. Het wordt steeds moeilijker.

Nee, er is een reden dat DNF zoveel engine changes heeft gehad.

Ergens in de project leiding hadden ze er voor moeten kiezen om het NU af te krijgen voor de engine die ze toen gebruikte, maar iedere keer op nieuw duurde de ontwikkeling van het spel zo lang, dat ze besloten weer helemaal op nieuw te beginnen.

Het is als een schildpad proberen te schieten met een pijl en boog. Onmogelijk.

Het is ook een van de problemen van engines. Als je er een koopt dan moet je heel snel zijn voor hij verouderd is, en als je er een zelf ontwikkeld moet je dat wel zo goed doen dat hij niet al verouderd is op het moment dat je er mee aan de slag kunt.

Of je moet gewoon vertrouwen hebben in je spel. Er zijn zat games zonder de laatste graphics die het toch goed doen. Ik denk dat uiteindelijke niemand bij 3DRealms heeft aangedurfd om te zeggen "het is goed genoeg".
"alles wat 12 jaar geleden gemaakt/gescript/gemoddeld is kan weer de prullenbak in omdat het zo outdated is."

Dan ken je het verhaal over de ontwikkeling van DN4E niet:
Broussard probeerde iedere keer de nieuwste technieken en nieuwste gameplay elementen in DN4E te verwerken, waardoor ze keer op keer opnieuw moesten beginnen, waardoor het tot nu toe niets heeft opgeleverd. Dat heeft hij lang volgehouden omdat hij veel geld had, maar van 12 jaar oude scripts is geen sprake.

http://www.wired.com/magazine/2009/12/fail_duke_nukem/
1 april.... ow nee


OT: het lijkt me een prachtig spel en zou het wel kopen maar ik weet zeker dat het toch een teleurstelling gaat worden.

[Reactie gewijzigd door Proxx op 28 december 2009 12:50]

Off topic:
Het is wél de "Spaanse 1 april" vandaag, otewel Día de los Santos Inocentes. Dit is het feest van de onschuldige kinderen (wikipedia) wat daar gevierd wordt door elkaar in de zeik te nemen zoals hier op 1 april

On topic:
Dit kan inderdaad alleen maar een teleurstelling worden ben ik bang. Ook denk ik dat voornamelijk de wat oudere gamer dit gaat aanspreken, de jongere generatie heeft waarschijnlijk überhaupt nooit Duke Nukem gespeeld...
Ik ben heb dit spel in groep acht gespeeld met de computers die daar stonden, en ben nu 13, dus het is niet alleen voor de oudere generatie (maar natuurlijk wel meer)
Er komt altijd een grote grijns op mijn gezicht bij de gedachte ooit nog eens een opvolger van Duke Nukem 3D te kunnen spelen. Wat zou dat toch mooi zijn.

Fantastisch hoe men al 12 jaar de hoop op Duke Nukem 4ever hoog kan houden!
Nou daar heb je helemaal gelijk in, 12 jaar lang worden we al "bezig gehouden".
En dit is weer een vervolg van de saga, zou bijna een pool op gaan zetten.

Duke Nukem was toe echt een topper maar zou het nu uberhaupt nog opvallen. Het is alleen de naam nog maar het grafisch geweld en het spel van andere spellen is zo groot dat ik vrees dat het uit gaat als een nacht kaarsje...

We blijven hopen :)
Ik denk wel dat het zou opvallen, als ze het een lekker schietspel maken met de humor die gewend zijn van Duke Nukem dan het wel een succes worden, tevens mag die oud zijn, maar door alle publiciteit over de jaren en zeker nog is wanneer die uitkomt (er zal geen enkele game site of magazine zijn die het niet direct zal reviewen) heb je toch alles wat je nodig heb om het een groot succes te laten worden. Natuurlijk nogmaals als het een goed schietspel is.
It's time to kick ass and chew bubble gum...

Maar serieus. Is dit de zoveelste faporware of gaat er nog echt wat gebeuren met deze franchise? Het is leuk voor ze dat ze veel geld hebben verdiend. Maar 13 jaar aan een spel ontwikkelen kan toch niet gezond zijn.

Leuk dat de oudere games opnieuw uitgebracht worden, maar ik zit toch echt nog steeds te wachten op vernieuwing - en ik ben bang dat een 12 jaar oud spel dat niet zal brengen.

[Reactie gewijzigd door donzigeendje op 28 december 2009 12:48]

Maak je geen zorgen, de eerste review is er al behoorlijk positief over. De reviewer in kwestie is Yahtzee, bekend van Zeropunctuation. Let op: snel engels en grof taalgebruik:

http://www.escapistmagazi...on/748-Duke-Nukem-Forever
Ziet er veelbelovend uit ;)
Maar ik denk niet dat ik alle achievements ga halen.
Lol een review :D

Oftewel freaking fake want een review is een verhaal over een game die of al uit is of binnen een maand uit komt en dat is hier 100% niet het geval

Hadden ze het een preview genoemd had ik het nog een heel klein beetje geloofd
Volgens mij begrijp je de grap hier niet helemaal.
lezen !

ze hebben er 13 jaar overgedaan omdat ze het uit eigen zak moesten bekostigen.
Nou jongens, ik zit weer op het puntje van mijn stoel met porcorn en cola. Ik zou het zeer leuk vinden alhoewel ik verwacht dat het qua impact hetzelfde is als Doom 3 en niet groter dan dat.

Maar aan de andere kant zie je tegenwoordig in FPS land ook niet echt veel foute actiehelden meer. De meeste zijn van die legerjuppies ofzo terwijl Duke toch gewoon lekker fout is.
De enige die ik kan bedenken: Serious Sam. Dat is al een tijdje geleden, maar met name deel 2 stond bomvol met de verwijzingen naar Duke.
Gears of war zit er ook vol mee (hoewel die ook in het leger zitten).
Wel Vet, ik speelde vroeger op mijn Pentium 1 altijd Duke Nukem 3D. Toen vond ik het echt gaaf. Hopen dat het weer zo'n goede wordt, vooral met veel verbetering in Graphics natuurlijk, vond ik de gameplay wel leuk :D

[Reactie gewijzigd door evolution536 op 28 december 2009 12:55]

Hoezo verbetering in Graphics, gewoon paar levels erbij en klaar!

Ow.. wacht dit is niet Callf of Duty 4 5 6...
Elke dag als ze binnenkwamen op het werk was het zo van hmm waarom zouden we wat doen we hebben toch genoeg geld...
Duke Nukem wás leuk, maar DNF en in mijn ogen 3D Realms hebben nu toch écht hun credibilty verloren. Sorry.

Toch respect voor het in leven houden van 'dit legendarische stukje vaporware', inderdaad.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



LG G4 Battlefield Hardline Samsung Galaxy S6 Edge Microsoft Windows 10 Samsung Galaxy S6 HTC One (M9) Grand Theft Auto V Apple iPad Air 2

© 1998 - 2015 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True