Hoofdcategorieën
Device Settings

Packard Bell roept EasyNote-laptops terug wegens brandgevaarlijke accu's

Door Dimitri Reijerman, donderdag 10 december 2009 19:12, views: 12.043

Packard Bell is een terugroepactie gestart voor een serie EasyNote-notebooks vanwege het risico op kortsluiting van de accu. Het gaat om MX36-, MX37-, MX51- en MX52-laptops die tussen juli en december 2007 zijn gefabriceerd.

Gevaar voor schokPackard Bell roept bezitters van een MX36-, MX37-, MX51- en MX52-EasyNote van ongeveer twee jaar oud op om via een supportpagina het accu- en notebookserienummer te controleren. Indien het notebook in de risicogroep valt, dan zal de fabrikant de accu kosteloos vervangen.

Volgens de computerfabrikant zouden de accu's in de betreffende EasyNote-laptops door ondeugdelijke cellen in 'zeldzame gevallen' kortsluiting kunnen veroorzaken en als gevolg van oververhitting zelfs in brand kunnen vliegen. Packard Bell stelt echter dat er nog geen berichten bekend zijn over persoonlijke ongelukken als gevolg van de ondeugdelijke accu's en dat de terugroepactie preventief van karakter is. Welk bedrijf de accu's heeft geproduceerd en hoeveel laptops precies zijn getroffen door de productiefout, is onbekend.

Volgende 09:07 Buma-tarieven voor embedded content minimaal een jaar uitgesteld
Vorige 18:56 'Asus komt met Eee Pad-tablet geïnspireerd op Apple-tablet'
Advertentie

Reacties

«  1  2  »

Zal in de toekomst nog leuk worden met steeds zwaardere accu's in mobieltjes die veranderen in een handgranaat.

Niet helemaal correct, de huidige accu's in mobiele toepassingen als mobieltjes, mp3 spelers en laptops zijn Li-Ion of Li-Poly accu's. Deze zijn inderdaad brandgevaarlijk bij kortsluiting of verkeerd gebruik. Echter zijn er onderhand genoeg nieuwere technieken zoals LiFePo4 (A123) welke compleet veilig zijn bij bijvoorbeeld kortsluiting. (ze zouden zelfs naar aardbei ruiken) Binnen een aantal jaar zullen de meeste fabrikanten overstappen op een nieuwe techniek en zullen deze brandgevaarlijke accu's niet meer gebruikt worden.

(ze zouden zelfs naar aardbei ruiken)
Nee... Toch?


Maar je hebt gelijk, de techniek wordt steeds beter, en veiliger. Het probleem is dat er een periode is geweest, net zoals met bijna alle technieken, dat het nieuw was, en dat er veel en snel geproduceerd werd.

Productiefouten komen helaas vaker voor, maar daar zullen we mee moeten leren leven, het is in mijn optiek verkeerd om te verwachten dat alles foutloos is.

Daar ben ik het meeeens, het is dan de taak van de fabrikant om dit zo snel mogelijk recht te zetten, en op een goede manier laten gebeuren zodat je geen klanten verliest. Productiefouten komen bij elk merk voor, het verschil zit hem in de manier hoe er op gereageerd wordt

Lol heel leuk dat er veiligheidsnormen zijn maar ooit al aan gedacht dat er massa's fabrikanten hun daar niets van aantrekken?
Bijvoorbeeld leuk dat er snelheidsnormen zijn maar wel vrij kloot dat er idioten elke week kinderen van de weg maaien. Die ruiken spijtig genoeg niet naar aardbeien.

Tsja, wanneer mensen die goedkoepe chineze meuk blijven kopen dan is het ook niet zo raar dat er veel onveilig of onveilig geproduceerde dingen op de markt verkrijgbaar zijn. Die veiligheidsnormen zorgen vaak voor duurdere producten. Dat is dus ook een verantwoordelijkheid van de consumenten zelf!

Verder heb ik wel eens gehoord dat veel ongelukken met kinderen veroorzaakt worden door ouders die met veel te veel haast hun kinderen bij de school willen droppen. Dat hoeft dan niet eens met een snelheid te zijn die boven het maximum is.

Ik rij regelmatig te snel op de snelweg, maar daar zie ik niet zo vaak dat er kinderen oversteken...

Een beetje meer nuance in je posts kan geen kwaad...

Leuk voor soldaatjes :P

Zou de naam van de leverancier toevallig beginnen met "So" en eindigen op "ny" ?

Met de juiste tweakjes kun je van een laptop al een handgranaat maken 8D

heb het maar voor dat je rustig in je zetel op tweakers aan het kijken bent en je verbrand je been aan de batterij van je laptop... Moet pijn doen.

Of hij ontploft en je hebt geen benen meer... :X :P

in vervolg nooit meer een laptop op je schoot plaatsen anders kan je nog iets anders verliezen dan je benen :'(


yup dat dacht ik ook.
Totdat je een 12" laptop kon kopen voor 600euro.
De gok maar gewaagd en het is me niet tegen gevallen.

Hij lijkt beter in elkaar te zitten dan menig andere laptopje en dat voor een zeer lage prijs.
Heb het trouwens over de BG47

Volgens mij doen ze verwoede pogingen om van dat brakke imago af te komen, jammer dat de accu's dan roet in het eten gooien.
Toch weer verkeerde bezuiniging.
Ben van mening dat alle grote bedrijven afwegingen doen qua kwaliteit/kosten voor elk onderdeel.

[Reactie gewijzigd door Sinned123 op donderdag 10 december 2009 19:36]


Packerd Bell doet inderdaad zijn best, maar ze hebben dan ook flink wat in te halen;) Deze accu's komen van een extern bedrijf, dat hoeft niet perse met bezuiniging te maken te hebben. Een verkeerd afgestelde robot/machine is voldoende. Sterker nog, een stukje plastic, besteld bij een andere externe partij wat nét niet precies gelijk is aan de tekening, kan al roet in het eten gooien.

De Packard-Bell laptops zijn anders helemaal zo slecht nog niet hoor, zeker niet voor dat geld. Zijn best lekkere dingetjes, en tot nu toe goede ervaringen mee bij wat familileden.

Ook de desktops zijn tegenwoordig echt niet zo slecht meer hoor. Vroeger (zeg maar meer dan 1.5-2 jaar terug) was het idd wel wat minder goed spul allemaal, maar tegenwoordig is er weinig mis mee.

Je moet het natuurlijk wel vergelijken met andere merken in dezelfde prijsklasse, maar dan doen ze het echt zo slecht nog niet.

Dat is nou jammer dat ik de SJ versie heb :'( Maarja wel goed dat ze de laptops terug vragen is altijd toch beter dan een ongeluk veroorzaken met je product.

Bij PB is het natuurlijk de vraag wat het langer uithoudt: de laptop zelf of de accu van de laptop.

Wel lekker, na 2 jaar een nieuwe accu.. :)

Ja, meestal krijg je maar een half jaar garantie.

En bij mij op school (Elektrotechniek) maar propageren over de EU normen...
Worden die dingen niet meer getest ofzo?!?!

[Reactie gewijzigd door jbtbnl op donderdag 10 december 2009 19:37]


Natuurlijk worden dit soort dingen getest, maar zoals je kan lezen schijnt dit probleem zich alleen in zeldzame gevallen voor te doen, waarschijnlijk onder een combinatie van nogal wat factoren.

Een test kan je maar zóveel in stoppen, als je álles wil testen word het ding gewoon te duur. Er moet dus een compromis gesloten worden.

En ja, soms levert dat dit dus soort terugroepacties op, maar better safe than sorry zou ik zeggen.

Lekker is dat, Raad eens ik heb een MX52 :(
Gelukkig, Ik hoef hem niet te vervangen ;)

[Reactie gewijzigd door jessewillem op donderdag 10 december 2009 20:01]


Jammer voor je, een nieuwe accu is heerlijk :D

Nee hoor, Die er nu in zit is nog maar een jaar oud, De hele laptop zelfs nog, Accu gaat nog makkelijk 2 en half uur mee.

gelukkig zijn ze erachter gekomen

Packard Bell roept bezitters van een MX36-, MX37-, MX51- en MX52-EasyNote van ongeveer twee jaar oud op..

Had dit dan niet al een aantal keer moeten gebeuren? Ik weet niet hoeveel van deze serie er zijn verkocht, maar aangezien het hier toch om Packard Bell exemplaren gaat ga ik uit van zeer geringe aantallen.

Kan natuurlijk zijn dat de fout zich pas zo laat aandient. Dus pas na 2 jaar gaan ze de fout in door ouderdom of iets dergelijks. Kan zijn dat dan de cellen pas gaan lekken, en dat is moeilijk vooruit te zien...
«  1  2  »

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.

Volgende 09:07 Buma-tarieven voor embedded content minimaal een jaar uitgesteld
Vorige 18:56 'Asus komt met Eee Pad-tablet geïnspireerd op Apple-tablet'
VNU Media logo Hosted by True

© 1998 - 2012 Tweakers.net B.V. - Alle rechten voorbehouden - Contact - Jouw privacy - Algemene Voorwaarden

Uitgever van:

Website van het jaar 2011