Hoofdcategorieën
Device Settings

Dell: OptiPlex 780 is kleinste zakelijke pc met geïntegreerde psu

Door Olaf van Miltenburg, vrijdag 11 december 2009 10:16, views: 18.684

Dell heeft zijn nieuwe zakelijke OptiPlex-serie uitgebracht. De nieuwe serie bevat onder andere een model dat volgens het Amerikaanse computerbedrijf het kleinste desktopsysteem met een geïntegreerde psu en Intel vPro-technologie is.

Dell heeft de OptiPlex 780 USFF en de OptiPlex 380 aan zijn assortiment zakelijke desktops toegevoegd. De OptiPlex 780 Ultra Small Form Factor meet 23,9x6,5x23,6cm en weegt 3,2kg. Er zijn wel kleinere desktops op de markt, maar die beschikken niet over een ingebouwde voeding of ze bevatten consumentenprocessors als de Atom zonder de zakelijke Intel vPro-technologie. Het kleintje van Dell kan met verschillende typen dualcore-cpu's van Intel  en maximaal 4GB ddr3-geheugen worden uitgerust. In zijn eenvoudigste configuratie kost de 780 USFF 570 euro.

Dell OptiPlex 780 USFF Dell OptiPlex 780 USFF Dell OptiPlex 780 USFF

De OptiPlex 380 is volgens de fabrikant gericht op emerging markets en bedrijven die op zoek zijn naar betaalbare systemen. De 380 is leverbaar in een desktop-, minitower- of small form factor-behuizing en kost in de eenvoudigste configuraties respectievelijk 400, 330 en 420 euro. De 380-serie zal met dualcore of quadcore Core 2-chips van Intel geleverd worden. Er is plek voor 4GB ddr3-geheugen en de chipset is Intels G41 Express, die als igp de GMA X4500 heeft. Deze OptiPlex-systemen kunnen overigens ook met een AMD ATI Radeon HD 3450 of Nvidia GeForce 9300 GE worden uitgerust. De systemen zijn per direct verkrijgbaar.

Dell OptiPlex 380 Dell OptiPlex 380 Dell OptiPlex 380 Dell OptiPlex 380 Dell OptiPlex 380 Dell OptiPlex 380 Dell OptiPlex 380
Volgende 10:21 Video: Darksiders: Wrath of War
Vorige 10:13 Video: Divinity II - Ego Draconis
Advertentie

Reacties

«  1  2  »

Ziet er netjes uit. De prijs is ook niet verkeerd

Op zich leuk voor Dell dat het de kleinste is met geïntegreerde PSU, maar ik zie het voordeel van deze integratie niet helemaal voor een betaalbaar desktop systeem.

Ik zou het niet erg vinden om een laptop-style PSU te hebben voor dit soort systemen.

En nu hebben bedrijven die een goedkope desktop zoeken met geïntegreerde voeding en zonder adapter ook een extra keuze.
Ik gok dat zij in totaal meer gaan kopen bij Dell dan jij :)

Je ziet het voordeel niet? Die geintegreerde PSU is juist een voordeel, hoezo zou je bij een niet mobiele werkplek een losse voeding willen hebben, dat is toch juist de omgekeerde wereld? Dit systeem is juist ideaal voor op een standaard 160x80 bureau, in principe maak je er zo een AIO van, daar wil je toch geen losse voeding bij? We werken hier bijna volledig virtueel op bijna alle werkplekken, dus die vPro technologie is een must, deze systemen zouden bij mijn werkgever DE oplossing zijn.

Het voordeel boven een losse voeding is dat je minder kabelzooi hebt, dat het makkelijker weg te werken is (altijd handig, een opgeruimd bureau op kantoor), en dat het geheel minder ruimte inneemt in totaal.

Voor een thuisgebruiker zou het idd niet zo'n bezwaar zijn zo'n externe voeding, maar vergeet niet dat dat niet de doelgroep is van deze modellen.

Kabelzooi scheelt niks, je hebt nog steeds een kabel die van je trafo naar je PC gaat. Nadeel van die kabeltjes is dat de stekkers veel minder stevig vastzitten dan van een standaard voedingskabel. Ik heb ook zo'n externe trafo aan deze Acer hangen, en die is al eens uitgevallen omdat ik tegen de kast stootte. Stekkertje is haaks, was net achter de rand van het bureau blijven hangen, kast verschoof een stukje en pats, weg prik. Was met een standaard kabel niet gebeurd, die zit veel steviger vast.

Trouwens, op kantoor zet je toch je kast náást je bureau als het even kan?

Probleem met externe voedingen is dat deze veel te vaak in de stecker geïntegereerd worden en dan dus de naastliggende contactpunten blokkeert. Thuis heb ik maar 4 wandcontactdozen in de woonkamer en twee op de slaapkamers, dus ik heb nu al een gigantische boom van contactdoos-verlengsnoeren. Dat is allemaal ook niet bevorderlijk voor de veiligheid en evenmin voor het schoonmaken.

Op kantoor valt dat nog wel mee, daar heb je genoeg ruimte onder de bureau's om eventuele contactdoos-verlengsnoeren weg te werken, thuis niet.

@Rizon
Dell richt zich, althans in Nederland, veel meer op de zakelijke markt als op de thuisgebruiker. Een deel van de modellen, meestal de interesantste, zijn alleen verkrijgbaar met een KVK en BTW-nummer. In tegenstelling tot in België kun je ook geen Dells kopen bij gewone winkeliers, alleen online. Een Fnac hebben we hier ook niet (daarvoor gaan we naar Gent of A'pen)

[Reactie gewijzigd door BeosBeing op zaterdag 12 december 2009 11:11]


zakelijk is een losse PSU zoals eerder bij deze systemen een nachtmerrie, omdat deze dan verdwijnen, stekkers die op meerdere plekken los kunnne geraken.

En zo'n lelijk psu blok ergerns fatsoenlijk wegwerken met de warmte ontwikkeling die daarbij komt kijken is niet altijd een goede optie.

Ik zeg op mijn beurt, hoera voor DELL, goed bezig.

Het is voor het beheer van/door een IT afdeling wel een pré natuurlijk, als men bij ons PC's vervangt laten ze de stroomkabels bij desktops gewoon liggen, en sluiten ze de vervangende desktop er weer op aan. Scheelt een heleboel stof happen en ergernis onder het bureau..

Helemaal mee eens. We hebben een aantal stroomkabels on de buros vastgezet en weggewerkt staan die al 3 PC's mee gaan.

ziet er leuk uit, echter niet geschikt voor het "werk" in de grafische branche ;)

Daarvoor is het nooit bedoeld geweest. Ik snap je opmerking niet echt :)

Het is ook niet bruikbaar in het leger, tijdens fieldwork... ik zou daarvoor liever een laptop kiezen..

Daat gaat het toch helemaal niet om.. Leuk dat deze dingen steeds kleiner worden en minder kabels hebben. Is het zo dat deze computer de stroomkabel van de monitor gebruikt? of is het alleen voor het plaatje zo

Deze desktop is uitermate geschikt als werkcomputer in bedrijven (tesktverwerking etc)
indien bedrijven met meer grafische ontwerpen werken zullen ze dan ook voor een 'gewone' computer kiezen...

vraag me trouwens wel af hoe het met de warmte gaat in dit pc'tje...

@dvogel: ja er zijn stroomkabels die maar 1 stekker in het stopcontact nodig hebben en een aftakking hebben naar de pc en de monitor. (lekker handig, en goed voor het cable management)

Voor 570 euro kan je een stuk mooier krijgen. Ik snap niet echt het voordeel van nog kleiner gaan, meeste bedrijven staan de computerkast toch onder het bureau.
Dit is voor de dieven wel makkelijk nemen ze in eenkeer hele systeem mee, scheelt weer een keertje lopen.

En als je het dan zo klein wil hebben prima voor op de balie inderdaad, zeker een aanwinst voor dat soort toepassingen. Even zorgen dat het ook nog een touchscreen in en je hebt een mooi apparaat staan op je balie, verder heeft het systeem wel redelijke specs , en zie dat het in 3 maten komt maar mac had al zoiets toch, *ben absoluut geen apple fan*

[Reactie gewijzigd door Esxca op vrijdag 11 december 2009 12:17]


Doe wat aan je taalgebruik en logica. Processoren onder het bureaublad? :/

Hij bedoelt zeker behuizing onder je bureau :P, voor dieven makkelijker mee te nemen? :X Alle systemen horen in een bedrijf gewoon vast te zitten met een kensington slot en probeer die maar eens af te halen (een bedrijf is sowieso niet slim bezig als ze het niet doen, zeker als de verzekering het wilt)

En de optiplex 380 SFF is ook niet zó groot, dus je overdrijft wel met ''een keertje lopen''

touchscreens, balie :? Deze systemen zijn dus voor de zakelijke brance oftewel kantoren

De Mac mini zie ik niet zo snel op een bureau staan in een bedrijf ... zeker niet als de meeste mensen alleen maar 1. Windows kennen 2. Windows nodig hebben voor hun applicaties.

Ik heb al redelijk wat bedrijven meegemaakt die inmiddels Mac Mini's op de bureau's hebben staan, of zelfs in de serverruimte :P En dat aantal lijkt zelfs gestaag te groeien. Je hebt wel gelijk als je stelt dat de overgrote meerderheid van de bedrijven inderdaad met Windows systemen werkt, en voor die bedrijven zijn deze systemen van Dell prima.

offtopic
Bij zulke bedrijven wil ik weleens solliciteren :9 Zit hier begraven onder Dell spul :( }:O


@Aantal reacties hier onder
En DVI mist op die systemen omdat je een verloop kabeltje bij krijgt of je moet dus een systeem configureren met een videokaart erbij die wel DVI output heeft :+

Hmm Wat is is er mis met Dell hardware? Zit zelf redelijk in de Dell/Equallogic hardware het is echt goed spul.

toevallig net enkele nieuwe van deze uitgeleverd tijdens een migratie ook icm de Optiplex FX160 Thin-clients waar een Atom in zit. ideaal voor Terminal server werken.

Tevens is de nieuwe server lijn ook erg goed. Tsja en het oog wil ook wat en op ch zien die pc`s en servers er van dell niet slecht uit :)

Daar kan je je nog wel eens in vergissen ik heb bij een bedrijf gewerkt dat zijn brood hiermee kon verdienen, macs op de werkvloer bedoel ik dan. Er zijn een aantal behoorlijk grote bedrijven die behoorlijk veel geld besparen op IT staff omdat ze macs ingezet hebben. Zo had ik 2 klanten 1 die Dells had en 1 die Apple computers had, de Dell klant had 5 dagen per week een bemande helpdesk nodig de Apple klant had slecht 1 a 2 dagen een IT-er nodig. 8-)

edit:
Overigens ongeveer zelfde formaat bedrijven.. niet onbelangrijk om even te melden :)

[Reactie gewijzigd door Incr.Badeend op vrijdag 11 december 2009 14:31]


hoho schandalig je heb gelijk was nog niet helemaal wakker zie ik.
bedankt

Er is plek voor 4GB ddr3-geheugen
Ik hoop dat er in de 780 minimaal 8GB aan geheugen kan net zoals in de 745, 750, 760 enz?

[Reactie gewijzigd door My-life op vrijdag 11 december 2009 10:30]


Je kan ook 8 gb erin mikken maar je OS :P

Wel een seriele & parallele poort die vrijwel niemand meer gebruikt maar dan weer geen DVI. 8)7 Deze kastjes zijn juist ideaal om integrated systems mee te maken door ze op de VESA-mount van een monitor te schroeven, maar zonder DVI ben je beperkt tot low-budget of oudere monitoren dus dat schiet niet echt op.

Seriele en parallele poort worden anders nog best gebruikt hoor, zeker voor oudere modellen printers, of oudere PDA's etc.

DVI is idd jammer dat het er niet op zit, maar veel bedrijven kopen complete setjes, dus keyboard, mouse, systeemkast en monitor bij dezelfde leverancier (Dell in dit geval), en Dell heeft nog volop monitoren met D-Sub aansluiting in het assortiment zitten.

Trouwens, ik zie bij nadere bestudering gewoon een displayport zitten, dus met een converter kan je hem alsnog op een DVI-monitor aansluiten.

[Reactie gewijzigd door wildhagen op vrijdag 11 december 2009 10:37]


Alleen jammer dat je er niet zelf een fatsoenlijke (1-slot) graka in kan plaatsen, maar verder een leuk ding.

Als ik 't goed zie op de foto, zit er gewoon HDMI op, dus kun je 'm met 'n verloopplug op 'n DVI monitor aansluiten.

Het is geen HDMI, het is een Displayport. Dus wat dat betreft klaar voor de toekomst.

DisplayPort kan worden geconverteerd naar DVI (athans bij HP systemen).

Bij de 780 is er wel zeker DVI aanwezig.
De poort tussen de VGA poort en de ESATA is een display port.
Bij Dell zit er een verloop stekkertje bij naar DVI.
DVI is dus wel zeker aanwezig. :)
Was al bij de voorgangers van deze modellen het geval.

Wat betreft die 380's:
Deze OptiPlex-systemen kunnen overigens ook met een AMD ATI Radeon HD 3450 of Nvidia GeForce 9300 GE worden uitgerust
Dan heb je dus wel DVI mogelijkheden.

[Reactie gewijzigd door Derice op vrijdag 11 december 2009 10:36]


Serieel en parallel poorten worden in de zakelijke wereld vaker gebruikt dan jij denkt;)
Het wil niet zeggen dat als jij het niet gebruikt dat niemand het dan gebruikt. Op school gebruiken wij de com poorten ook nog steeds om Cisco routers en switches te programmeren.

Misschien heeft niemand het je ooit al verteld, dus bij deze dan maar: jouw school zegt een spiegel te zijn van "what's happening out there", maar ik moet de eerste school nog zien waar dat ook echt zo is :)

Verder is 'het probleem' met de paralelle- en seriele poorten (kom op tweakers, printerpoorten?!) op te lossen met een heel eenvoudig USB-verloopstukje, die zelfs ondersteund worden door linux-kernels zonder het installeren van software/drivers.

Tot slot, in het bedrijfsleven config je dergelijke apparatuur meestal maar een enkele keer met een console-kabel. Daarna gebruik je de efficientere oplossing die SSH heet (hoef je er niet meer heen te lopen) ;)

...en dan helemaal tot slot....dit zijn gewoon 'kantoorbakkies'. Niet specifiek gemaakt voor de paar mensen die echt noodzaak vinden te hebben bij die paar ontbrekende poortjes. Net zo goed hebben die poortjes eigenlijk geen toegevoegde waarde. Ik denk dat het alleen erop gezet is voor 'backward-compatibility' voor smartcard readers enzo, die bij banken/verzekeraars nog weleens hopeloos verouderd willen zijn....(als in: geen usb).

[Reactie gewijzigd door EnigmA-X op vrijdag 11 december 2009 10:59]


Sommige dongle's die nog gebruikt worden op de parallelle poort (printerpoort), lezen deze direct uit. De USB-versie werkt hier niet mee.

Ik heb een Optiplex staan, met, godzijdank, een seriele poort. Ik heb deze nog regelmatig nodig voor het flashen en configureren van embedded devices. Als Dell deze poorten weglaat, hebben we hier een gigantisch probleem.

Zelfde met de printerpoort, we hebben hier een aantal dongles welke werken op de printerpoort. Zonder is die software compleet waardeloos, en zoals J.W.M. al meld, via een USB converter werkt het niet.

Nee, laat wat mij betreft maar lekker die "legacy" poorten zitten, het is voor mij, en vele collega's met mij, een verademing.

Ok, anders gezegd: het overgrote deel van de computers wordt niet gebruikt voor het flashen en configureren van embedded devices. Net zoals de dongles. Ik denk toch dat verreweg de meeste Dell systemen ergens belanden in een stoffig kantoortuintje. Voor Word, Excel en Outlook heb je gelukkig ook geen dongle nodig ;)

Natuurlijk zijn er gebruikers die dat graag willen hebben(/houden), maar het lijkt mij toch meer dat Dell goed kijkt naar de balans tussen 'specs' en inzetbaarheid :)

[Reactie gewijzigd door EnigmA-X op vrijdag 11 december 2009 11:56]


Er bestaan pci kaarten met com en ltp poortjes...

Maar dan moet je wel vrije pci-sloten hebben, en aangezien bij dit soort kastjes je blij mag zijn als er uberhaupt al 1 pci-slot in zit, loop je dus erg snel tegen de beperkingen aan.

Dell levert simple insteekkaatjes om DVI naast VGA te krijgen. Ik geloof dat ze voor 20 euries in de system configurator staan wat er uiteindelijk op neerkomt dat ze nauwlijks meer kosten als je ze in een systeem stopt.

Wat een feestelijk klein dingetje! Overigens is de vanaf-prijs met een single-core celeron processor, als je naar een dual-core processor wilt komt er minimaal 31 dollar bij (voor een celeron dual-core). Ook zit er standaard maar 1gb geheugen in. De standaard configuratie is dus vrij kaal.

ik raad bedrijven aan gewoon een degelijke losse kast te kopen, een goeie voeding en dergelijke, over 3 jaar een upgrade setje erin, ben je veel goedkoper uit.. daarnaast zal de koeling wel zuigen in zo'n klein kastje.. dan belemmerd wel degelijk de prestaties

Dat gaat een bedrijf dat een beetje slim en professioneel bezig is nooit doen, zelfbouw systemen. Veel te veel werk, te onbetrouwbaar (niet alles specifiek op elkaar afgestemd), en wie gaat er support verlenen bij problemen?

Die paar tientjes die je daarmee bespaart weegt niet op tegen de nogal forse nadelen.

En Dell heeft zijn koeling altijd prima voor elkaar hoor, word vaak met airducts etc gewerkt.

[Reactie gewijzigd door wildhagen op vrijdag 11 december 2009 10:58]


Wat dacht je van het bedrijf dat de zelfbouwsystemen in elkaar zet voor het bedrijfsleven? Als er iets misgaat moet dat bedrijf support leveren. Je moet niet denken aan een huistweakert die voro familie leden een systeem in elkaar zet. :+

Dell is ook niets anders dan een assemblage bedrijf met een eigen behuizing.

[Reactie gewijzigd door Relief2009 op vrijdag 11 december 2009 11:04]


Typisch een reactie van een tweaker :Y)
Als bedrijf doe je niet aan zelfbouw systemen en zet je er na 3 jaar een upgrade setje in.
Als je circa 200 systemen op een kantoor hebt draaien dan wil je compacte, betrouwbare, stille, efficiente machines en bovenal een goede garantie.

Belletje naar Dell en volgende werkdag staan ze voor de deur om je systeem te repareren, bij servers zelfs binnen 4 uur!

Later een upgradesetje erin zetten doet eigenlijk niemand in bedrijfspc's. Deze zijn na 3 jaar afgeschreven en worden dan vervangen. Zeker als het om een massaorder gaat, is bv een dell een goedkope oplossing, want daar krijg je voor een relatief laag bedrag een zooi pc's met scherm, tobo en muis en een operatingsystem. Als je dit allemaal zelf wilt doen, is dat nouwelijks goedkoper maar moet je het allemaal zelf nog in elkaar gaan zetten. Over de koeling zal Dell wel na hebben gedacht, want anders zouden ze binnen een paar weken een lading computers teruggestuurd krijgen.

Deze zijn na 3 jaar afgeschreven en worden dan vervangen.
Vijf jaar tegenwoordig, eis van de belastingdienst.

[Reactie gewijzigd door BeosBeing op zaterdag 12 december 2009 11:20]


Ziet er wel aardig uit.
Echter vind ik het er echt lelijk uitzien met zo'n standaard, maar goed, ik ben het ook niet gewend.
Wij krijgen zelf altijd de 'medium' versie geleverd. Net wat kleiner dan de grootste, maar wel nog normaal iets extra's in te bouwen zoals een 56k modem voor de zeldzame klanten die in een buitenlands gehucht wonen waar ze geen breedband hebben :+

Buiten de eventuele lelijkheid om, is Dell wel snel een keuze uit weinigen voor bedrijven..

Die Optiplex doet z'n naam wel eer aan zeg... wat een jaren 80 bakelieten "ontwerp". Het is een goedkoop apparaatje voor wat je krijgt, maar ze hadden de buitenkant wel een béétje netter mogen afwerken.

Aan de anderekant zie je dat dit soort systemen vaak onder een bureau staan of achter het scherm. Een kantoor waar veel pc's moeten worden neergezet vraagt meestal niet om een mooi design, maar meer om degelijke afwerking. De kast zal immers toch niet in het oog springen. Zeker als je uitgaat van het feit dat deze dingen binnen 3 a 4 jaar compleet worden afgeschreven.

[Reactie gewijzigd door wettissue op vrijdag 11 december 2009 11:30]


Daar zit wel wat in ja... maar tegenwoordig is het niet echt een grote moeite om hem in een simpel fatsoenlijk kastje te stoppen? Zoals het kleintje er nu uitziet lijkt 't niet eens degelijk afgewerkt, maar alsof het in elkaar gegooid is en juist minder degelijk is dan anderen :/

Die kleine kast is een typische desktop computer: voor onder of achter je beeldscherm. USB en cd aan de voorkant (voor als hij onder je scherm staat makkelijk) en de andere aansluitingen aan de kant van de kabelgoot.

De afwerking aan de voorkant (intake?) is niet zo belangrijk. Bedrijven hebben geen oog voor 'design' als ze 300 computers Kopen. Ze hebben oog voor technische specificaties en de prijs. Besides, de voorkant: daar ligt een toetsenbord voor, of een foto van je dinnetje. Ik denk dat deze kleine pc best populair gaat worden.

[Reactie gewijzigd door Pixeltje op vrijdag 11 december 2009 11:38]

«  1  2  »

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.

Volgende 10:21 Video: Darksiders: Wrath of War
Vorige 10:13 Video: Divinity II - Ego Draconis
VNU Media logo Hosted by True

© 1998 - 2012 Tweakers.net B.V. - Alle rechten voorbehouden - Contact - Jouw privacy - Algemene Voorwaarden

Uitgever van:

Website van het jaar 2011