Minister Hirsch Ballin van Justitie wil nog steeds een legaal alternatief voor online gokken. Momenteel kunnen gokkers op internet alleen terecht bij illegale goksites; een legaal online-alternatief werd in april door de Eerste Kamer afgeschoten.

Uit een onderzoek van Justitie blijkt dat een half miljoen Nederlanders tussen juli 2008 en juli 2009 online hebben gegokt; dat komt neer op 5,1 procent van de bevolking. Van de online gokkers speelde tweederde poker. Daarmee werd er meer online dan offline gepokerd: repectievelijk 330.000 tegenover 200.000 spelers. In totaal gokten circa een miljoen Nederlanders illegaal.
Ook blijkt uit het onderzoek dat online kansspelen de hoogste spelopbrengst, deelname, spelfrequentie, gemiddelde winst en gemiddelde verlies hebben. Daar komt volgens Justitie-minister Hirsch Ballin nog bij dat tweederde van de online gokkers poker speelt, terwijl dat kaartspel een groot verslavingsrisico zou hebben. "De belangrijkste beleidsaandacht moet daarom uitgaan naar kansspelen via internet, en in het bijzonder naar poker via internet", schrijft de minister in een brief aan de Tweede Kamer.
Justitie-woordvoerder Wim van der Weegen geeft aan dat het bij 'beleidsaandacht' gaat om het aanbieden van een legaal alternatief voor gokken en pokeren, om zo goklustigen weg te houden van de vele illegale goksites op internet. Een wetsvoorstel dat een dergelijk legaal platform mogelijk moest maken, werd vorig jaar april afgeschoten door de Eerste Kamer. De Christenunie stemde als enige coalitiepartij tegen; de partij zag een uitbreiding van mogelijkheden om te gokken niet zitten.
Een onlangs ingestelde adviescommissie doet onderzoek naar een legaal alternatief, en zal 'uiterlijk' in maart volgend jaar met een voorstel komen voor een 'mogelijk wettelijk regime voor kansspelen via internet'. De minister lijkt erop te hopen dat de commissie een positief advies geeft over een dergelijk legaal gokplatform. Momenteel is het verboden om online kansspelen aan te bieden, zo geeft Hirsch Ballin aan, terwijl uit het onderzoek zou blijken dat waar een legaal aanbod bestaat, het illegale aanbod kleiner is - al blijft actieve handhaving wel nodig.
In de originele plannen zou Holland Casino de legale kansspellensites uitbaten. Het is onbekend of Hirsch Ballin daar nog steeds voorstander van is, of dat ook andere partijen onder bepaalde voorwaarden dergelijke sites moeten kunnen exploiteren. Algehele legalisatie lijkt bij voorbaat uitgesloten. De adviescommissie doet wel onderzoek naar een 'eventuele wijze van vergunningafgifte', wat erop kan duiden dat ook andere partijen dan Holland Casino online gokken mogen aanbieden. Dat zou in ieder geval deels naar wens van de Europese Commissie zijn, die verlangt dat Nederland zijn gokmarkt openstelt. Overigens oordeelde het Europese Hof in september dat de Portugese regering een goksite mocht verbieden, wat als gevolg heeft dat ook Nederland dat zou mogen.
In april werd de aanpak van illegale goksites nog verhevigd en de Justitie-woordvoerder geeft aan dat ook tussenpersonen het in hun portemonnee kunnen gaan voelen als ze aan illegaal gokken blijven meewerken. "Er komt een moment dat je stopt met waarschuwen en gaat optreden", zegt Van der Weegen.
Een voorbeeld van een tussenpersoon is een bank die het betalingsverkeer tussen goksite en klant faciliteert. Tussenpersonen en andere overtreders van de kansspelwetgeving zouden boetes opgelegd kunnen krijgen van de nog op te richten Kansspelautoriteit, waar Hirsch Ballin binnenkort een wetsvoorstel over verwacht in te kunnen dienen.
Wat een goed idee! Het is wel gebleken dat bij privatisering er een janboel ontstaat en de klant de dupe is.Nog even wachten en alle Nuts bedrijven worden ook weer van de overheid...
[Reactie gewijzigd door Dreamvoid op woensdag 18 november 2009 00:12]
[Reactie gewijzigd door Limaad op dinsdag 17 november 2009 15:28]
[Reactie gewijzigd door Bosmonster op dinsdag 17 november 2009 15:24]
[Reactie gewijzigd door ABD op dinsdag 17 november 2009 17:41]
Dus van de belastingdienst mag het blijkbaar wel?Woont u in Nederland en hebt u per saldo gewonnen op buitenlandse goksites? Dan moet u zelf aangifte kansspelbelasting doen en de belasting betalen.
[Reactie gewijzigd door robin1979 op dinsdag 17 november 2009 15:57]
[Reactie gewijzigd door Proxx op dinsdag 17 november 2009 16:17]
[Reactie gewijzigd door fire-breath op dinsdag 17 november 2009 15:41]
Ik betaal toch echt mijn loon belasting iedere maand hoor? Ook als een keer een prijs win in bv. de postcode loterij betaal ik daar meteen belasting over hoor.Ik moet *per maand* 29% betalen, waar zo ongeveer elke andere belasting per jaar wordt afgerekend.
Tegen elkaar? Mee eens. Tegen zichzelf? Absoluut mee oneens. Dat *jij* vind dat het een taak van de overheid is om mensen tegen zichzelf te beschermen dat is je goed recht, maar dat is een keuze. Persoonlijk vind ik dat de overheid zich zo min mogelijk moet bemoeien met de persoonlijke levenssfeer van mensen, en dat houdt ook in dat ik vrij ben om activiteiten te ontplooiien waar ik mogelijkerwijs mezelf mee benadeel, inclusief gokken, vet eten, roken, sporten (kans op blessures), met een crackhoer slapen etc. enz. Zo lang ik daarbij de wet niet overtreedt en geen andere mensen benadeel heeft de overheid daar helemaal niks mee te maken.Ik vind het op zich niet vreemd dat in Nederland gokken alleen is toegestaan bij instanties die onder controle staan. Een taak van de overheid is om de burgers te beschermen tegen elkaar en zichzelf
[Reactie gewijzigd door Het.Draakje op dinsdag 17 november 2009 16:20]
[Reactie gewijzigd door johnbetonschaar op dinsdag 17 november 2009 16:41]
uhm....Uit een onderzoek van Justitie blijkt dat een half miljoen Nederlanders tussen juli 2008 en juli 2009 online hebben gegokt; dat komt neer op 5,1 procent van de bevolking.
[Reactie gewijzigd door SythAdmin op dinsdag 17 november 2009 15:28]
[Reactie gewijzigd door sjeses op dinsdag 17 november 2009 16:05]
Die sites die de Nederlandse programma's sponsoren (en dus niet het event zelf) zijn de gratis alternatieven van de sites waar je met echt geld kunt gokken/pokeren. Zie bijv. partypoker.net tov partypoker.com. Of fulltiltpoker.net tov fulltiltpoker.com. Het is steeds de .net variant die alleen playmoney games aanbiedt, terwijl je bij de .com variant, die niet wordt gebruikt bij sponsoring, weldegelijk met echt geld kunt gokken. De .net versies zijn dan ook niet illegaal.Ik vind de term "illegale goksite" voor poker websites (zoals die bv poker programma's van de commerciele omroepen sponsoren) totaal niet gepast.
[Reactie gewijzigd door johnbetonschaar op dinsdag 17 november 2009 15:48]
Ik ken verschillende mensen die sinds de hele pokerrage nooit meer in het weekend weg willen (behalve als het naar een poker-avond is) om eens een pint te pakken of een film te kijken, ok we deden dat vroeger ook niet ELK weekend, maar nu zitten ze wel ELKE avond en het HELE weekend te pokeren op van die websites. Hun partners zijn daar trouwens ook niet al te blij mee, bij één van hen zit er een serieus haar in de boter omwille van altijd maar dat pokeren.Dat poker verslavend zou zijn is ook 1 grote klucht, poker is volkomen niet verslavend omdat het alles behalve easy-money is, bepaalde vaardigheden vereist, en de tijd tussen spel en beloning veel te lang is om echt verslavend te werken, voordat je jezelf kapot gegokt hebt omdat je nooit iets wint heb je het spel waarschijnlijk allang opgegeven voor roulette of fruitautomaten. Er is naar mijn weten ook nog nooit een gedegen onderzoek gepubliceerd dat onomstotelijk vaststelde dat pokeren sterk verslavend is, dat er mensen financieel door in de problemen komen, dat er criminaliteit omheenhangt, etc.
[Reactie gewijzigd door Limaad op dinsdag 17 november 2009 16:09]
Dus iemand die elke avond gaat trainen om een marathon te lopen is ook verslaafd? Of iemand die elke avond een boek uitleest? Of elke avond aan zijn auto klust? Of een computerprogramma schrijft? Daar zijn ook relaties aan kapot gegaan.Het kunnen mischien randgevallen zijn, mensen die snel te "enthousiast" zijn met zulke zaken, maar als uw sociaal leven en uw relatie eronder lijden dan ben je druk op weg verslaafd te worden.
[Reactie gewijzigd door johnbetonschaar op dinsdag 17 november 2009 16:34]
Je moet die wel eerst activeren, en daarnaast... ben je door je week limiet heen bij Pokerstars, kun je in 3 klikken maar PartyPoker, UBet, Everest, etc etc.....Pokerstars heeft al een deposit limiet per week, dus het word al (deels) gereguleerd door de sites zelf.
[Reactie gewijzigd door .oisyn op dinsdag 17 november 2009 22:53]
Geen groot bedrag? Stel die 1 miljoen gokkers deponeren allemaal 10 euro op een website (wat in de regel meer is, minimum is vaak 20-50 euro)..En dat het hier om het geld gaat is bijna lachwekkend, het is niet zo'n groot bedrag, zeker niet als je bekijkt wat we met zijn allen moeten betalen om verslavingen in bedwang te houden.
Daar heb je ook gelijk in, eigenlijk mag Hirsch Ballin niks doen op grond van de wet op vrij verkeer van goederen en diensten binnen de EU. Jij moet niet gehinderd worden om een dienst in het buitenland af te kunnen nemen (ook online).Echter heb ik wel een vraag: Hoe illegaal zijn nu eigenlijk die "illegale goksites"?
Het zal wel allemaal een beetje krom klinken ;-) maar probeer even in de gedachte gang mee te gaan......
Bij internet criminaliteit wordt de plaats delict bepaald aan de hand van de locatie van het gehackte systeem.
Dus als ik inlog op een pokersite die gehost wordt vanuit griekenland en daar geld win, dan win ik geld op een server in griekenland.(de meeste europeese pokersite worden trouwens vanuit Malta gehost.) ik snap niet precies hoeveel dit verschilt met als ik daadwerkelijk naar griekenland toe ga en daar geld win in het casino. Of mag ik dat ook niet doen?
Op dit item kan niet meer gereageerd worden.
Populair: Tablets Samsung Websites en communities Mobiele telefoons Google Apple Microsoft Sony Games Politiek en recht
© 1998 - 2013 Tweakers.net B.V. Contact Over Tweakers Jouw privacy Algemene voorwaarden Cookies
Tweakers wordt uitgegeven door De Persgroep en wordt gehost door True