Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Je kunt ook een cookievrije versie van de website bezoeken met minder functionaliteit. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , reacties: 40, views: 9.236 •

Geheugenfabrikant G.Skill claimt de snelste ddr3-geheugenrepen tot nu toe te hebben uitgebracht. Het geheugen tikt op 2200MHz en heeft timings van 7-10-10-28. De geheugenkit van 2x2GB zou bij uitstek geschikt zijn voor de Core i7 860 en 870.

De geheugenkit valt in de PI-serie van G.Skill, wat onder andere inhoudt dat de geheugenreepjes voorzien zijn van een speciale heatspreader en er een geheugenkoeler wordt meegeleverd. De twee geheugenrepen van elk 2GB hebben een kloksnelheid van 2200MHz, zoals wel meer geheugensetjes. Het zijn echter de timings, van CL7-10-10-28, waardoor het geheugen het snelste ddr3-geheugen zou zijn. Om tot die snelheden te komen is een spanning nodig van 1,65V. G.Skill brengt alleen een dualchannel-kit uit, en geen triplechannel-kit, waarmee het geheugen ook voor het X58-platform geschikt zou zijn. De 2200 CL7 PI-kit zou per direct verkrijgbaar moeten zijn, maar de prijs is nog onbekend.

G.skill 2200MHz CL7 Pi-serie

Reacties (40)

Mooie modules zien er knap uit leuke heatsinkjes.
en wow wat een snelheid is dat stock 2200mhz?
las net dat de dual kit na schatting ongeveer even veel gaat kosten als de dual kit 1600mhz dominators. zal de bron nog even opnieuw zoeken drukte hem net weg .. zucht!

edit : hoezo offtopic? gaat toch over het product? leer modden lees de modfaq. rofl

nuttige edit:
a bedankt andramelech zulke antwoorden heb ik wat aan kort en krachtig

ps edit:

[Reactie gewijzigd door Esxca op 13 november 2009 13:08]

Ja dat is allemaal waarop ze horen te lopen, (lopen ze er niet op krijg je garantie)
Niet dat ik je een Off-topic heb gegeven, maar als je verwijst naar de Mod FAQ, lees dan ook even dit stukje bij Score-0 off-topic:

Reacties met eenvoudige vragen, vriendelijke doch onvoldoende onderbouwde opmerkingen, open deuren, opmerkingen die reeds vele malen in een thread zijn gemaakt, onschuldige off-topic posts en reacties die feitelijke onjuistheden bevatten, blijven steken op het 0-niveau.

Ik zou je dus ook een off-topic geven. Het aangeven dat je de modules er mooi uit vindt zien is niet echt relevant, vind je wel? En dat het stock 2200MHz is is op te maken uit het artikel.
*behoorlijk offtopic en ook einde discussie*
hehe je hebt helemaal gelijk. maar ik vind dat er nog al veel ge haat mod word afgelopen tijd, mensen die dus niet lezen en gewoon karma aan het farmen zijn of zo iets dergelijks..

maar inderdaad je statement is 100% true
mocht inderdaad wel een iets uitgebreider stukje kunnen schrijven om het ook van waarde toepaasing te geven op dit product
Je sloot de tab weg? Wel in FireFox kan je die terughalen met Ctrl+Shift+T ;)

Even ontopic: Zeer mooi dat ze weer een grote vooruitgang geboekt hebben in de geheugenwereld. Geheugen dat zeer snel loopt, goede timings heeft én op 'n laag voltage loopt!
Ben blij dat ik een paar maanden geleden gekozen heb voor AMD, i.p.v. Intel. Dan had ik namelijk voor een i7 gekozen, maar het geheugen daavoor (triple channel) vind ik in aanbod en vernieuwingen tegenvallen.

Je hoort meer innovatieve dingen over dual channel DDR3.

[Reactie gewijzigd door BartŠ op 13 november 2009 12:53]

ja ik heb precies hetzelfde gevoel dus :) en ga mischien wel voor deze reepjes,
zouden ze in quad channel net zo efficient zijn? draai 64 bit.
maar heb niet veel ervaring met quad channel (dual dual channel whatever)
want dit geheugen loopt echt supersnel en dat gaat ik zeker wel merken, ga namlijk binnekort upgraden van ddr2 naar 3 (ja ook mobo ) ouwe gaat naar me vriendin dr pc.

en wil natuurlijk wel beetje rap geheugen
Dan koop je 3 losse reepjes?
Waarop van Esxca reageer je nou precies? Ik kan niet echt opmaken uit je vraag wat je precies bedoelt en naar aanleiding van wat. Ik vermoed dat ik niet de enige ben die het niet snapt.

Even heel lullig doen maar niet slecht bedoeld, als je reageert op wat iemand zegt is het vaak handig om quote te gebruiken: [ q ] wat iemand zei [ / ]
zonder de spaties dan he, ook al vermoed ik dat je dit wel al kent aangezien je al een paar jaar lid bent van Tweakers.
je kunt ook 3x zown dual channel kit kopen heb je ook tripple channel op je i7
Dat gaat dus niet werken...
dat gaat prima werken, want de meeste X58 borden hebben gewoon 6 memory sockets.
Maar dan draaien ze toch niet in tripple channel? :9 (wat ik wilde zeggen)

[Reactie gewijzigd door cpt.skydiver op 13 november 2009 13:10]

Natuurlijk wel. Als je drie losse reepjes koopt, draaien die ook in triple channel hoor.
Waarom niet? Dacht jij dat als de fabrikant niet op het doosje schrijft dat het een 3-channel kit is dat het dan niet werkt? :/
je kunt ook dual-channel draaien in een triple-channel setup.
En wat voor voordeel heeft dat?
Nou dat het nog steeds beter is dan single channel ;) Uit test is veelal gebleken dat je vrijwel geen performance winst krijgt van triple channel ten opzichte van single channel. Er zijn gewoon weinig programma's die zo enorm veel bandbreedte nodig hebben.
Correctie: Er is natuurlijk wel voordeel van triple channel t.o.v. single channel, maar niet t.o.v. dual channel ;) Dus deze modules in je X58-bordje is een prima optie. 3 keer deze om dan triple channel te draaien is leuk bedacht maar wie gebruikt er 12GB... (oke, er zijn mensen die 12GB gebruiken maar die markt is niet echt groot). Lekker dual channelen dus.

Ook ben ik benieuwd naar de prijzen. Ze zullen wel ontzettend duur zijn zodat dit alleen voor overklokkers en mensen met te veel geld interessant is :P
Behalve dat 1:1 fsb meestal sneller is dan geheugen 'out of sync' draaien, waardoor dit geheugen dan eigenlijk beter draait op 1066.
Ik dacht dat 1:1 draaien bij AMD en bij Intel vanaf de i7 niet meer van toepassing was. Bij AMD weet ik het zeker, maar in het intel gebeuren ben ik niet zo heel erg thuis. Wellicht dat iemand dat wel met zekerheid kan zeggen?
het is niet meer noodzakelijk om een goede score te halen, maar als je geheugen licht out of sync is kan 1:1 weldegelijk een preformance winst opleveren.

echter bij een stap van 1ghz is out of sync toch wel de snelste optie tegenwoordig.

dus ja sync is niet meer hard nodig en levert in dit geval teoretisch geen winst op.

edit: typfout, ben nog al dyslectisch

[Reactie gewijzigd door prof1990 op 13 november 2009 14:18]

leverdt?? ;(

[Reactie gewijzigd door Aham brahmasmi op 13 november 2009 13:57]

das alleen maar bij de I7 920...bij de I7 860 en 870 is het nog steeds dual channel DDR3 ;)
pfff mag wel weer een nieuwe verfrissende ddr3 guide komen want ik raak echt in de war met die dingen, zal me er zelf weer is in verdiepen kijken of ik met mooie schemaatjes kan komen die iedreen begrijpt maar nu moet ik het eerst zelf begrijpen.
en dan bedoel ik wat de beste setups zijn voor wat en zonder bottlenecks
Dat komt omdat die nieuwe I7 voor socket 1156 zijn en niet voor 1366.
Socket 1156 ondersteund geen tripplechannel, dat is de reden.
Als je dus een nieuw systeem gaat bouwen kijk dus ff goed of je I7 wel in je mobo past. Dat het een I7 is betekend niet meer dat ie automatisch in je x58 bord past.
Voor het geheugen zelf maakt het niet zoveel uit. Deze bankjes zullen ook best tripple channel doen, alleen word er niet gegarandeerd dat ze met elkaar werken.
Je moet er eigenlijk alleen op letten dat je indentieke setjes koopt, als in dezelfde chips op de geheugenbankjes. Als je ze tegelijk besteld is die kans vrij groot, maar als je naar een half jaar denkt van goh ik heb wat extra ram nodig moet je dit wel ff checken, aangezien er soms verschillende chips in dezelfde serie worden gebruikt.
Dat is in het kader van gebruiksvriendelijkheid ;)
Volgens mij is het vrij overzichtelijk, als je het een keer goed uitgelegd hebt gekregen. Op socket1336 zijn dus al i7's en er komen ook i9's voor, socket1156 heeft i5 en i7, en er komt ook nog een socket met i3 en i5. Elk platform heeft dus twee "iX's". Daarvan heeft s1336 triple channel als extraatje, dat staat verder los van i3/i5/i7/i9.

Dit is echter onder voorbehoud, ik volg het zelf ook niet zo goed :P
Voor de modules maakt het geen donder uit of ze in tripple channel sets of dual channel sets zitten. Koop twee dual channel sets, gooi 1 module in de vuilnisbak en je kunt er gewoon tripple channel mee draaien.
Maar drie maal een dual-channel kit past prima in een Core i7 moederbord voor 6 of 12GB totaal met respectievelijk 1GB of 2GB modules.

De prijs is dan zelfs vaak goedkoper dan een vergelijkbare Hexa-channel kit.

En mocht je denken dat Hexa-channel kits nog niet zo uitgebreid zijn, je kan op dit moment op newegg al 10 verschillende kits bestellen van 5 frabrikanten. Echter dat is zeer laag in vergelijking met het Triple-Channel aanbod van 140, en helemaal met Dual-Channel's 371 stuk.

Wat prijs betreft, de groep gebruikers die momenteel voor het LGA1366 platform gaat met ruimte voor 6 geheugen modules, is vaak kapitaalkrachtig genoeg om die allemaal te vullen. De volgend jaar aankomende Intel hexa-core CPUs met HyperThreading voor 12-cores zijn tevens alleen geschikt voor LGA1366, dus er komt een duidelijk verschil met LGA1156.
Het zal wel aan mij liggen maar een X58 chip kan gewoon dual EN triple aan, ik ben blij met me Core i7 920 @ 3,6Ghz met een gierig standaard koelertje :) En me MEM @ 17xxMhz in triple channel :)
De socket 1156 i7's (860 en 870) draaien dual-channel DDR3, en het geheugen in dit nieuwsbericht betreft dual-channel DDR3, dus waarom heb jij het het in hemelsnaam over triple channel?

Of moest je even je koop rationaliseren? Niks mis mee maar het levert geen waardevolle reactie op.
Het is alleen wel jammer dat de modules weer een flinke afmeting meekrijgen voor de koeling, pas op met de CPU koeler.. Vele zullen niet of niet meer passen na aanschaf van dit soort setjes. :Y) |:(
IDD op mijn X58 van Gigabyte kan ik het al vergeten.
Zon modules passen namelijk net niet onder de 120 mm fan die op mijn TRUE hangt.
is het nou sarcastisch, die titel? 'met snelle timings'
7-10-10-28 zijn vreemde timings wat mij betreft, dominator GT's @ 2000mhz die 7-8-7-20 zijn doen denk ik ook makkelijk 2200mhz met dergelijke timings. niks bijzonders dus.
Maar tripple channel kan toch gewoon door 3x een dual channel set te halen? :X of moet het geheugen het ook speciaal ondersteunen?
Meestal niet zonder wat probleemen.
SLI word ook bijvoorbeeld eigenljk met 2 stickjes gegarandeerd.
Ik heb 4 stickjes in mijn 780i zitten en dan gaat SLI meteen uit omdat dat "not supported with 4 bank" is.
Hoewel ze wel gewoon 1066 doen met de zelfde timings als met 2 stickjes.

Weet niet of deze G.skils ook de zelfde Elpida Hyper ic's hebben als de dominator GT.
Wel weet ik dat je niet zomaar die GT's op 2200Mhz kan draaien. op deze timings met dit voltage.
Ik kwam tot 2100 max op mijn Flamingblade. (op de standaard timing met 1.65v)

Er is wel (door corsair zelf welteverstaan) 2500Mhz gehaald met (waarchijnlijk) De GT's
Maar dat is zeker niet op 1.65v :P

Waar ik eigenlijk nix van zie is T1 of T2 bij de timings, dat scheeld nogal wat :P

Draai hier zelf met een setje G.Skill Perfect storms de Domi GT tegenhanger van G.skill.
Oh en de hoogte maakt niet uit, daar heeft mijn HK 3.0 geen last van O-)

[Reactie gewijzigd door r.stanneveld op 13 november 2009 14:49]

Ik ben er wel blij mee. Niet dat ik ze ga halen maar nu worden de Tridents en Ripjaws hopelijk weer wat goedkoper dan ze al zijn en die halen ook 2200 op iets lossere timings maar voor waarschijnlijk 1/3 van de prijs :)
Ik vind het toch wel vreemd dat deze modules niet ook in een triple channel set uitgebracht zijn (of worden?).

Dit zijn hoog geklokte reepjes die ook om een hoge bclk vragen als je de sync ratio tenminste een beetje gelijk (2:8) wil houden aan de standaard setting.

Dus je zou verwachten dat ze meer op het het s1366 platform gericht zouden zijn, de i7 cpu's voor X58 klokken relatief ook verder over. Alhoewel je ook ongetwijfeld voor s1156 borden hebt die een hoge bclk kunnen halen, zoek ik dit dus toch eerder op de high-end s1366.
Ik vindt juist dat sinds dat de lynnfield processoren op de markt gekomen zijn het ddr3 geheugen bijzonder duur geworden is. Je betaald nu zelfs meer voor 4gb dan voor 6 gb toen er enkel i7 was wat ik persoonlijk belachelijk vindt omdat het het prijs voordeel die i5 zou moeten hebben tegen over i7 tegenwerkt.
ik kan me nog goed herinneren dat voor een i7 920 je voor zo'n 89 euro 3x2gb 1600mhz geheugen kon krijgen. Maar nu betaal je al ruim 100 euro voor 2x2gb 1600mhz geheugen. elke week gaat het met een paar euro omhoog lijkt het want enkele maanden geleden had je die ook al voor €75-80
Hopelijk dalen prijzen nu en binnenkort weer een beetje inplaats van dat ze omhoog gaan want anders zijn kits zoals deze 2200mhz kit van g skill onbetaalbaar.

[Reactie gewijzigd door Mietex op 14 november 2009 07:02]

Kan me iemand het voordeel uitleggen van 2200MHz geheugen terwijl een core i5 en core i7 maar ondersteuning bied tot 1333MHz? Of interpreteer ik deze specificatie van de core i7 800 en i5 700 reeks verkeerd?

--> zie specificatieblad van intel op pagina 19.

ps: Volgens de specificaties ondersteunt de i7 900 reeks dan wel triple memory channel, maar wel maximum 1066MHz.

[Reactie gewijzigd door B-BOB op 16 november 2009 21:20]