Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Je kunt ook een cookievrije versie van de website bezoeken met minder functionaliteit. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , reacties: 144, views: 39.766 •
Submitter: jip_86

Een storing heeft voor een oververhitting van de supergekoelde magneten van de Large Hadron Collider gezorgd. Een stukje stokbrood, dat mogelijk door een vogel is verloren, zou de aanleiding voor het probleem zijn geweest.

Een segment van de magneten die de protonen in de deeltjesversneller op hun cirkelvormige koers moeten houden, warmde eerder deze week langzaam op. De magneten worden met vloeibaar helium net boven het absolute nulpunt gehouden, maar de temperatuur in sectie 81 bleek naar bijna 8 Kelvin te zijn gestegen. De tot 1,9 Kelvin gekoelde magneten, gemaakt van niobiumtitanium, verliezen hun supergeleidende eigenschappen wanneer de temperatuur tot 9,6 Kelvin stijgt en kunnen de deeltjes van de LHC dan niet op koers houden.

Aanvankelijk werd de temperatuurstijging afgedaan als een normaal gevolg van de geplande tests. Volgens Mike Lamont, die de titel LHC Machine Coordinator op zijn kaartje heeft staan, was de temperatuursstijging echter allesbehalve normaal. Een stuk stokbrood, dat wellicht door een vogel is laten vallen, was terechtgekomen op apparatuur die aan een bovengronds deel van het grotendeels ondergrondse LHC-complex zit. Hoe het stuk brood de oververhitting precies kon veroorzaken, werd niet verklaard.

De opwarming van de magneten in sectie 81 vond plaats tijdens tests, maar er waren op dat moment geen deeltjes in de versneller aanwezig. Wanneer dat wel het geval was geweest, dan had de LHC een noodstop moeten maken en de op relativistische snelheden bewegende protonen moeten dumpen. Zou dat gebeurd zijn, dan zou de schade aan de LHC echter aanzienlijk minder groot zijn dan de grote schade die vorig jaar door de koelingsproblemen ontstond; nu zou de LHC binnen slechts enkele dagen weer operationeel zijn.

LHC magneten

Reacties (144)

Reactiefilter:-11440121+163+21+30
Wat een gevoelig ding, lijkt wel een vrouw :+
Moet je eens voor de lol een stokbrood tegen je vriendin/vrouw gooien.. dan word ze ook kokend heet en vervolgens doet ze geen zak meer voor je... :P

Wel 1 voordeel zo'n LHC: 't ding kan niet met een deegroller (of afgeladen Prada-tas) achter je aan komen rennen...

[Reactie gewijzigd door cappie op 6 november 2009 18:29]

Pas maar op, dadelijk beloont hij je met een zwart gat :+
Het jammere is dat MBV de grap al had gemaakt. Dat een enkeling uitleg van Phas0r nodig heeft getuigt niet van humor, maar van het gebrek daaraan bij enkele nerdjes.
Ik heb het vermoeden dat het stokbrood nat was,en dat het daardoor beter geleidde en zodoende een soort van sluiting veroorzaakte. :)
ik gok op franse sabotage, het was vast het bekende franse stokbrood ;-)
Dit is toch niet respectloos? Dit is gewoon een grap zoals veel vrouwen er maken, maar dan over mannen.
rofl, maak nooit grappen over vrouwen! :) Ach man waar zit je humor ;p 'tis ťcht wel een goed mopje ;)
Dat er vrouwelijke tweakers bestaan en zelfs vrouwen die tweaker zijn (..), wil helegaar niets zeggen over de humor die ze zouden kunnen hebben.
When I speak to my colleagues who design particle accelerators, they describe them as being almost alive; they're so complex, with so many parts, that they have good days and bad days.

Read more: http://www.dailymail.co.u...ything.html#ixzz0W6pe9LSx
Of zou het toch gewoon een werknemer zijn geweest? Dat komt wat waarschijnlijker over dan een vogel.
een franse monteur die stiekum z'n baguette tijdens werk zat te eten.
Die LHC wordt wel steeds verder het vaporware stadium ingezogen, straks blijken alle investeringen in een zwart gat terecht gekomen te zijn!
Het ging om een installatie deel bovengronds die verantwoordelijk was voor het koelen van een deel van de LHC ring.

Het betreffende deel is alweer op 1,9k.

Bron: http://www.kurier.at/techno/1952745.php
Ehm, een vogel? Ik mag toch hopen dat dit apparaat in een afgesloten ruimte ligt, en niet open en bloot bovengronds? Hoe kan er dan een vogel in komen?

En ik vraag me af of dit project achteraf niet ťťn grote bodemloze geldput aan het worden is, gezien alle storingen en overige problemen die er al geweest zijn.

En als ik enkele deskundigen mag geloven is dit apparaat ook nog niet zonder gevaren.
Ja dat vraag ik mijzelf ook af hoe kan een vogel ondergronds komen? Wellicht door het gat waar alle delen van de LHC zijn getilt?
Een stuk stokbrood, dat wellicht door een vogel is laten vallen, was terechtgekomen op apparatuur die aan een bovengronds deel van het grotendeels ondergrondse LHC-complex zit.
Het staat in het artikel, beter lezen de volgende keer ;)

[Reactie gewijzigd door Kroepoe op 6 november 2009 17:30]

Een bovengronds deel ja. Maar als dat deel zo enorm storingsgevoelig is waarom in godsnaam ligt het gewoon open en bloot in de buitenlucht. Als het waait kan er dus ook van alles in terecht komen en dit soort storingen veroorzaken? Ik vind het maar een vaag verhaal.
Een stuk stokbrood, dat wellicht door een vogel is laten vallen, was terechtgekomen op apparatuur die aan een bovengronds deel van het grotendeels ondergrondse LHC-complex zit.
Blijft niettemin een raar verhaal... Misschien dat een luchtrooster geblokkeerd werd ofzo... maar dan nog mag zoiets onnozels niet zo'n gevolg hebben.

[Reactie gewijzigd door AHBdV op 6 november 2009 17:36]

Dan moet je eens kijken als er een Condor (3 meter vleugelwijdte) met een halve bakkerskar in zijn klauwen overvliegt en die laat droppen :X
Tijd voor een warmtezoekend raketschild. 8-)
Blijft niettemin een raar verhaal... Misschien dat een luchtrooster geblokkeerd werd ofzo... maar dan nog mag zoiets onnozels niet zo'n gevolg hebben.
Dit is nou eenmaal extreem gevoelige apperatuur, niet makkelijk te vergelijken met iets anders.
Dan hadden ze er bescherming omheen moeten bouwen toch? Zoeiets gevoeligs hoort gewoon van buitenaf ontoegankelijk te zijn. Als ze met zoiets onbenulligs als dit al geen rekening hebben gehouden dat verwacht ik de ene storing na de andere de komende jaren.
Je ziet altijd wel iets over het hoofd. En de hoeveelheid dingen die je over het hoofd kunt zien, nemen toe naar met de complexiteit van het project toeneemt. En ik denk dat iedereen het er wel over eens is dat de LHC ongeloofelijke complex is.

Of denk jij het beter te weten / kunnen dan een leger van de beste en gerenomeerde wetenschappers op deze planeet? :)
Een leger wetenschappers dat geen ervaring heeft met het bouwen van aparatuur in de buitenlucht.

Al die wetenschappers zijn gewend aan stof vrije labs waar geen vogeltjes rond vliegen. Voor deze situatie heb je aan die figuren dus helemaal niets.

Om het bovengrondse deel van die installatie zodanig te bouwen dat er geen stokbrood op gevoelige onderdelen valt heb je juist geen gerenomeerde wetenschappers nodig, maar gewoon normale werklui met gezond verstand, en wat ingenieurs die ervaring hebben met het ontwerpen van bovengrondse gevoelige installaties.

Als een vogeltje de boel kan storen door wat brood te laten vallen, dan ben ik benieuwd wat er over een paar jaar gebeurd als het bovengrondse gedeelte opnieuw geschilderd moet worden....
hm, een vogel? Ik mag toch hopen dat dit apparaat in een afgesloten ruimte ligt, en niet open en bloot bovengronds? Hoe kan er dan een vogel in komen?
Uit bovenstaande tekst
een bovengronds deel van het grotendeels ondergrondse LHC-complex

[Reactie gewijzigd door MadKow op 6 november 2009 17:27]

Bovengronds betekent toch nog niet open en bloot?
Je zou verwachten dat er toch wel iets van afscherming is, anders kan iedere gek (die verwacht dat de LHC heel de wereld gaat verwoesten) even met de machines rommelen.
Dat zou ik ook idd verwachten, als dat ding dan al boven de grond ligt, zou ik het goed afschermen. Als je dit zo leest wekt het de indruk dat er boven de grond, open en bloot al die apparatuur is uitgesteld, en dat iedere gek er wat mee kan doen. Dat hele geval daar zijn al sinds jaar en dag problemen mee... Met een beetje mazzel raakt dat hele ding binnenkort onherstelbaar kapot.
Het zou ook kunnen dat het terrein wel bewaakt wordt, maar dat ze niet op overvliegende volgels reageren ofzo.
Jemig de pemig, bouw je in 20 jaar zo'n ding en dan laat je hem ontregelen door zo'n vogeltje. En dat domino-day-reclame-festijn is blijkbaar wel belangrijk genoeg om zo'n beestje af te knallen _/-\o_

Maar ja, als dat allemaal open en bloot ligt komen er straks nog mensen die gaan proberen zo binnen te komen. Even met je Master Chiefpak aan 'the ark' gaan zoeken 8)7
elke nieuwe techniek heeft zijn problemen en vooroordelen, kijk maar naar de stoomlocomotief (zwarte magie), vliegtuigen, gsm's (kankerverwekkend) en ga zo maar door.

alleen de tijd zal leren wat voor nieuwe technieken en informatie uit deze machine komen.

en eventjes niet vergeten dat dit de meest ingewikkelde machine ter wereld is, de mensen achter de knoppen nemen gewoon 0 risico als het gaat om de veiligheid

[Reactie gewijzigd door flippy.nl op 6 november 2009 17:32]

Het probleem is dat elke nieuwe techniek steeds 'groter' wordt, en dat we steeds meer richting dingen gaan die slechts enkele mensen op aarde begrijpen. Daarnaast worden de consequenties van mislukkingen dus ook per techniek groter: steeds wereldomvattender of minder eenvoudig op te lossen.
of nog erger.
Dat straks alleen robots sommige dingen nog begrijpen.
Dat is nu al zo hoor. Als ik je een boek van 2300 pagina's met enkel eenen en nullen geef, dan zal jij er ook langs geen kanten aan uit kunnen. Zet het op een harde schijf en je pc start ineens op in Windows XP [bij wijze van spreken]. Dus robots en computers zijn al lang de enigen die bepaalde dingen begrijpen.
Dat mariusjr, of wie dan ook het niet meteen begrijpt, zegt niets. Als je die enen en nullen gaat omzetten naar opcodes en hun parameters, oftewel deassemblen, zijn er zat mensen die begrijpen wat het doet. Het gaat alleen een heel stuk langzamer dan de gemiddelde computer.
De computer kan het dan wel razendsnel op scherm tonen, het begrijpen ervan doet het het allerminst niet.
elke nieuwe techniek heeft zijn problemen en vooroordelen, kijk maar naar de stoomlocomotief (zwarte magie)
Zoals josey al zij, question everything. Dus bij deze: hoe kom je op het idee dat er vroeger gedacht is dat stoomlocomotieven op 'zwarte magie' liepen (of wat het idee ook mag zijn)? Ik kan namelijk niets vinden :)
vroeger werden de treinen wel door de boeren tegengehouden in engeland, ze dachten namelijk dat de koeien er zure melk door zouden gaan geven.
De vogel vind ik inderdaad ook enigszins apart.

Echter de bodemloze put ben ik het niet mee eens. Natuurlijk dit soort fundamenteel natuurwetenschappelijk onderzoek is erg duur maar aan de andere kant levert dit ook erg veel inzichten op in hoe de wereld om ons heen in elkaar zit. met dit soort informatie is de wetenschap bijvoorbeeld in staat om in de toekomst een quantumcomputer te ontwikkelen of informatie draadloos, oneindig ver zonder enige vertraging te versturen.

En wat betreft de gevaren klik

[Reactie gewijzigd door -Niels- op 6 november 2009 17:37]

dat argument is vergelijkbaar met ruimtevaart, waar voor de gewone mens de enige bruikbare toepassing de teflon laag in anti-aanbakpannen is. Een groot deel van deze projecten komt gewoon voort uit de obsessie van een wetenschapper of een wetenschappelijk instituut die voldoende slim lobbyt om dit ook betaald te krijgen.
dit is nou weer jammer. de spin off van ruimtevaart stopt echt niet bij een teflon laagje. GSM technieken, magnetron zijn er al zo 2 die een grote impact gehad hebben.

jammer dat A. mensen die met techniek bezig zijn (zoals tweakers) niet nieuwsgieriger zijn wnat dat zou je mogen verwachten....en B dat de ruimtevaart niet meer doet aan het publiceren van spin off gegevens.

question everything....dat is wat ons verder brengt. zo niet dan kunnen we die feestelijke (not) debatten over intel processors ook niet meer houden hier.

(dit moest ik even zeggen..ben tegen negatievigheden, maar heel soms gaat een opmerking te ver)
GSM technieken, magnetron zijn er al zo 2 die een grote impact gehad hebben.
(dit moest ik even zeggen.
Magnetrons zijn niet meteen aan ruimtevaart te danken; luchtvaart (radar) ok.
Euh, Teflon is niet door NASA ontwikkeld, maar door Dupont. NASA heeft het wel populair gemaakt.

Dingen die wel door NASA zijn ontwikkeld of mogelijk gemaakt:

* GPS (je TomTommetje)
* Weersvoorspellingen (dankzij weersatellieten)
* Temper foam (kussens, matrassen, protectoren in motorkleding)

GIYF ;-)
Dingen die wel door NASA zijn ontwikkeld of mogelijk gemaakt:

* GPS (je TomTommetje)
Niet om het een of ander, maar de US Navy had de NAVSTAR sats ontwikkeld, waarop defensie uiteindelijk GPS heeft ontwikkeld. NASA lanceerde de sats alleen maar de ruimte in. (en die raket technologie kwam ook weer voor een groot gedeelte bij de luchtmacht vandaan, omdat die de ICBM raketten EN kernkoppen ontwikkelden)
Beetje lullig als de US Navy deze satelieten bedacht had zinder ruimtevaart niet?
En alle satellieten die boven onze hoofden vliegen? GSM-communicatie, betere weerberichten, GPS, ... Noem maar op.
Ehm, een vogel? Ik mag toch hopen dat dit apparaat in een afgesloten ruimte ligt, en niet open en bloot bovengronds? Hoe kan er dan een vogel in komen?
Het was een domino-mus, die komen altijd op plekken waar je ze niet wilt hebben...
Mja, zo'n apparaat als de LHC is nu echter nog nooit eerder gebouwd, dus al die storingen zijn op zich niet vreemd. Kinderziektes en/of onverwachte reacties met de omgeving (zoals dit stukje brood) zijn moeilijk tot niet te voorspellen.
Nou.. deeltjes versnellers zijn er in alle vormen en maten hoor.. zoek maar eventjes op wikipedia.
Ja lol, als ik een keer flink hoest ben ik ook een deeltjesversneller. Mexicaanse griepdeeltjes en consorten.
Dit apparaat is niet helemaal ongevaarlijk (bijvoorbeeld straling Niels, dus niks 'nope'), onder andere daardoor ligt het zo diep onder de grond. Het variŽert tussen de 20 en 100 diepte maar ligt wel horizontaal, het grondoppervlak is nou eenmaal niet overal zo plat als in Nederland :P

Dat vogeltje maakt het wel een beetje gek, ik ben zelf vorig jaar nog in meerdere onderdelen van de LHC geweest en geen vogeltjes gezien |:( Maar even serieus, ik moest alleen extra een helm op, voor de rest niks. En ik was dus direct bij/in (tis net hoe je het ziet) bijvoorbeeld Atlas en Alice.

Persoonlijk lijkt het me sterk dat het een vogeltje geweest is (ik sluit het niet uit, maar lijkt me niet waarschijnlijk). Tijd voor een nieuwe complottheorie 8-)

[Reactie gewijzigd door Gracus op 6 november 2009 17:58]

Ha ha ja, ik ben er 15 jaar geleden geweest toen ze er net aan begonnen, toen lag nog alles open :)

En wat de gevaren betreft zal het wel meevallen denk ik, het is geen radioactive straling of zoiets. (Hoewel ik toch altijd stiekum het ¨Gordon Freeman gevoel¨ krijg als ik iets lees over de ongelukjes in de LHC...)
moest alleen extra een helm op, voor de rest niks.
Vanwege de broodstrooiende vogels dus.

Bovengronds zegt trouwens ook niks. Mijn huis staat ook bovengronds ik maar zie verdacht weinig vogels door het huis fladderen. Kan overigens ook aan mijn Siamezen liggen.
Serieus, een vogel met een stukje stokbrood. Ik weet niet hoe het allemaal in elkaar zit maar 'wtf'.

[Reactie gewijzigd door quakerix op 6 november 2009 17:21]

+1
Toch creepy dat er al die problemen zijn :) Zou je bijna gaan geloven dat het ding zichzelf uit de toekomst sabotteert!
Dat vermoeden hebben enkele onderzoeker/wetenschappers van LHC al uitgesproken.
Daar doelde ik op.
De man die zoiets suggereerde had ook een mooi voorstel :)
Neem een pak kaarten van 1 miljoen stuks met 1 joker erin. Haal je de joker eruit, dan stop je met de LHC :P Er zit wat in!
Nee, het idee werd afzonderlijk naar voren gebracht door 2 wetenschappers verbonden aan andere instituten.

Het idee is totaal von clo gezogen, want je denkt toch niet dat natuurkundigen zich zouden laten tegenhouden door een klein detail als sabotage in de detectie procedure ? De meeste astrofysische fenomenen kunnen niet direct waargenomen worden. Als er een tijd dimensionale feedback lus de ontdekking van de higgs boson teen zou houden zal er uiteindelijk een experiment ontstaan waar de voorspelling op welk punt ze de higgs NIET zullen waarnemen zo precies is, dat de waarschijnlijkheid van het bestaan van dit niet te observeren deeltje richting de 99.999% gaat. Het bestaan van de Higgs zal hoe dan ook aangetoond of afgewezen worden, en de future kan daar niets aan doen.

Ergo, een bewuste sabotage chain vanuit de toekomst is zinloos en zal dus ook niet bestaan, gezien deze gedoemd is te falen.
Hoe kan iets zichzelf saboteren om iets te voorkomen, dan zou hetgeen wat men wil voorkomen gebeurd zijn en bestaat het niet meer? Dus hoe zou het dan in het verleden moeten rondspoken.
de theorie die in dit artikel beschreven wordt gaat uit van parallelle dimensies:

http://www.guardian.co.uk...cern-higgs-boson-particle
Misschien weet het Universum dat indien de LHC wordt aangezet dat het Universum vernietigd wordt, daarom saboteert het Universum de LHC om zichzelf te redden. Indien dat het geval is zullen de ongevalletjes bij het LHC zich blijven voortdoen totdat we ofwel opgeven of afsterven.
volgens mij zijn het de cavia's, en dan met name degene met een piraten outfit...
Volgens mij zijn het de katten in hun eeuwigdurende strijd tegen honden :)
De vogel schijnt ook na het incident van de aardbodem te zijn verdwenen :+
Een stukje stokbrood wat een vogel heeft laten vallen? Dat klinkt als 'Sorry Juf, de hond heeft mijn huiswerk opgegeten'... :)
Een stukje brood? hebben ze daar vogels vliegen? Waar zou dat stukje brood dan in gevallen moeten zijn? Waarschijnlijk was iemand te snel met zijn broodje gezond bezig dat er een stuk uit zijn handen was gevlogen. Die ziet ze wel vliegen hoor!
Nou...
''Een stuk stokbrood, dat wellicht door een vogel is laten vallen, was terechtgekomen op apparatuur die aan een bovengronds deel van het grotendeels ondergrondse LHC-complex zit.''

Er is dus een stukje stokbrood op apparatuur die bovengronds is geplaatst en een deel uitmaakt van het LHC project.

Nou zou er inderdaad alsnog een medewerker bovengronds een stukje hebben kunnen laten vallen, maar als het op een deel bovengronds is gevallen zou het ook een vogel kunnen zijn die net een stukje brood heeft buit gemaakt.
Is gewoon een werknemer dat gegeten heeft op de werkvloer (en is hoogstwaarschijnlijk verboden).

vreemd

[Reactie gewijzigd door Jan Van Akker op 6 november 2009 17:32]

ook al is de apparatuur bovengronds, de apparatuur zelf staat in een behuizing mag ik hopen (zoals een lab)
als een vogel al een stuk brood kan laten vallen op een zeer gevoelig stuk apparatuur hoe zit het dan met de mogelijkheid als mensen dat met opzet willen doen.... wel erg makkelijk zo

zoals perceptive zegt.... het lijkt mij aannemelijker dat een of andere bozo dat brood daar heeft laten liggen... of weggegooit en het is daar terecht gekomen

"waarom is die berg waar de LHC in stond ontploft???"

"Nou na lang zoeken en mogelijkheden afwegen zijn we tot de conclusie gekomen dat de storing die tot ontploffing leidde ontstaan is door een alien particle dat op een extreem temperatuur gevoelig deel van de apparatuur is terechtgekomen. Dit deel is daar per ongeluk terecht gekomen doordat er een huismusje langs kwam gevlogen met het alien particle, dat nu geidentificeerd is als zijnde een stuk brood, en liet dit uit zijn snavel vallen."

[Reactie gewijzigd door WPN op 6 november 2009 17:27]

Een installatie van een dikke 3 miljard euro door een stukje brood van 0,2 cent stop gezet...
Lijkt mij dat een heatsink met iets meer capaciteit er dan ook wel vanaf had gekund. Want hoe groot kan zo stuk nou zijn geweest. Even van groot uit gaan... 3 bij 6 cm :? als plakje dus. Want vogels kunnen niet heel veel tillen.
Hehe heatsinks gebruiken in een systeem dat afkoelt tot bijna het nul punt?

Er wordt gebruik gemaakt van vloeibaar helium en warmte wisselaars niet stukjes copper in de vorm van een waaier

Er wordt letterlijk een krachtstroom centrale klaar gezet om op bepaalde tijdstippen de tests uit te voeren. Het overgrote deel van de stroom wordt gebruikt om de warmte wisselaars van energie te voorzien.

Er wordt gebruik gemaakt van "peltier" elementen in dit systeem om het koeling te kunnen forceren
http://nl.wikipedia.org/wiki/Peltier-element
En uit eindelijk wordt die warmte ook weer afgevoerd... in dit geval vloeibaar helium. Maar als dat helium geen ruimte heeft om zijn warmte /koude wisseling te laten plaats vinden omdat er een stukje brood als isolator dient op 1 plek. Dan moet je of het geheel beter afschermen (eigenlijk moet dat dus zoviezo) Of de plek minder gevoelig maken voor een isolator en dan kan door oppervlakte vergroting en een heatsink is in principe puur oppervlakte vergroting. (en bij computer gebruik ook de keuze van tussen aluminium en koper voor beste warmte overdracht aan lucht)
Vergeet maar rustig dat van peltiers gebruik wordt gemaakt. Die zijn namelijk extreem inefficient. Zoiets gebruikt je alleen voor enorm kleine vermogens, zoals een camping koelbox. Zo gauw het enigzins serieus wordt, neem je een compressor, zoals in een keuken koelkast.
@AHBdV
InefficiŽnt is alleen als je niks kan met het vorm van energie wat vrij komt. Bouw je echter een opstelling welke de "niet bruikbare" energie weet te gebruiken is het opeens efficiŽnt.

@Klaasbram
Als je denkt gebruik te maken van koper en aluminium dan weet je blijkbaar totaal niet waar je het over hebt.

Het is leuk en aardig dat wij in PC kasten gebruik maken van deze combo's maar een ding wat je vergeet is het corrosie aspect van de twee materialen als deze elkaar aanraken.

http://www.aluminiumcentr...Corrosie_en_aluminium.pdf

Puur en alleen om deze redenen zal nooit een gezond bij zijn hoofd wetenschapper gebruik maken hiervan voor wetenschappelijke onderzoek.

Zelfs een echte tweaker die phasechanging of zwaarder gebruikt voor overkloken nooit een alu-cu combo gebruiken.