Staatssecretaris Heemskerk van Economische Zaken stelt dat netwerkneutraliteit cruciaal is voor het vrije verkeer op het internet. Onder andere internetproviders zouden open kaart moeten spelen als zij bepaalde datastromen afknijpen.
Heemskerk deed zijn uitspraken donderdag op een themadag rondom netwerkneutraliteit. De staatssecretaris zei de plannen van de Europese Commissie te steunen om isp's te verplichten om transparant te zijn over het afknijpen van dataverkeer en eventuele andere beperkingen die zij toepassen. Als voorbeelden noemde Heemskerk niet alleen internetproviders, maar ook bedrijven als Apple. Laatstgenoemd bedrijf weigerde een mobiele voip-applicatie van Skype in zijn App Store.
Indien blijkt dat providers onvoldoende informatie vrijgeven over het netwerkmanagement dat zij toepassen, dan zou de Commissie kwaliteitseisen aan de isp's moeten opleggen. "Er moet keuzevrijheid zijn voor de consument. Dat is de kern", aldus Heemskerk. Toch zei Heemskerk nog in mei dat hij niet van plan is om telecomproviders te verplichten voip op mobieltjes toe te staan.
Een eerste resultaat in de oproep van de overheid en consumentenbelangenorganisaties voor meer openheid lijkt te zijn behaald; UPC heeft aangegeven zijn klanten beter te zullen informeren over het beperken van downloadsnelheden, wat overigens pas gebeurde nadat de Consumentenbond met een kort geding had gedreigd. Verder is de OPTA aan het onderzoeken of consumenten het recht moeten krijgen hun abonnement tussentijds op te zeggen als blijkt dat hun isp dataverkeer afknijpt zonder dat vooraf bekend te maken.
[Reactie gewijzigd door Skohsl op vrijdag 6 november 2009 13:17]
Eh ja, dat klopt, maar dat betekent niet dat je dat via P2P of Usenet moet doen, er zijn ook legale mogelijkheden via andere protocollen/services (streaming, iTunes etc) hoor.Zij adverteren heel expliciet met het feit dat je bij hun veel sneller films, muziek, etc kunt downloaden dan over adsl.
[Reactie gewijzigd door wildhagen op vrijdag 6 november 2009 13:30]
[Reactie gewijzigd door ocmerius op vrijdag 6 november 2009 13:34]
Dat doe ik niet. Maar we weten allemaal, als we even héél eerlijk zijn, dat het meeste downloadverkeer van Usenet, en ook P2P, iig van het binaries-deel, illegaal is. Daar hoef je echt geen onderzoeken voor te laten uitvoeren.Waarom bestempel je usenet verkeer gelijk als illegaal?
Maar daar zijn véél betere methoden voor, zoals FTP. Usenet, en dus NNTP, is nooit bedoeld voor grote bestanden, daar is het veel te inefficient voor. Usenet is bedoeld voor discussies, en dus kleine compacte bestanden.Ik kan via usenet prima een linux iso binnenhalen als ik dat wil.
Dat zeg jij. Men adverteert alleen dat men kan downloaden, niet dat dat via Usenet of P2P oid moet. Ze maken het dus wel degelijk waar.UPC adverteert met iets wat ze niet waarmaken.
[Reactie gewijzigd door wildhagen op vrijdag 6 november 2009 13:35]
Dat doe je wel, want je stelt:Dat doe ik niet.
Waarmee je impliciet stelt dat usenet niet legaal is.Eh ja, dat klopt, maar dat betekent niet dat je dat via P2P of Usenet moet doen, er zijn ook legale mogelijkheden via andere protocollen/services (streaming, iTunes etc) hoor.
Zoals Rune hieronder terecht opmerkt, je kan niet adverteren met een hoge downloadsnelheid om hier vervolgens beperkingen aan te stellen.Men adverteert alleen dat men kan downloaden, niet dat dat via Usenet of P2P oid moet. Ze maken het dus wel degelijk waar.
[Reactie gewijzigd door ocmerius op vrijdag 6 november 2009 13:41]
Nee, dat maak jij ervan, het staat er niet.Waarmee je impliciet stelt dat usenet niet legaal is.
Natuurlijk kan dat wel. Men claimed toch niet dat downloaden via elk protocol een hoge snelheid bereikt? Als men dát zou doen, zou het idd niet zomaar kunnen.Zoals Rune hieronder terecht opmerkt, je kan niet adverteren met een hoge downloadsnelheid om hier vervolgens beperkingen aan te stellen.
[Reactie gewijzigd door wildhagen op vrijdag 6 november 2009 13:43]
Nee, dat claimen ze inderdaad niet.Natuurlijk kan dat wel. Men claimed toch niet dat downloaden via elk protocol een hoge snelheid bereikt? Als men dát zou doen, zou het idd niet zomaar kunnen.
Als je eerst zegt dat het niet via A hoeft, maar gewoon via de legale manier B kan, dan impliceer je inderdaad dat A niet legaal was. Als je dat niet wilde impliceren had je niet expliciet bij B moeten vermelden dat het legaal was. Want het leuke is dat je bij bijv. streaming ook niet kunt stellen dat het legaal is, omdat je ook illegaal dingen kunt streamen.[...]
Nee, dat maak jij ervan, het staat er niet.
Ah, dat is een leuke! Als je zo wilt redeneren dan kun je een ISP opstarten die een doorvoersnelheid van 3 MB/s garandeerd, en dan blijkt in de praktijk dat ze alle protocols behalve die van (ik noem maar iets) IRC (zonder het DCC-protocol) gaan limiteren. Daar ben je dan bijzonder lekker mee.[...]
Natuurlijk kan dat wel. Men claimed toch niet dat downloaden via elk protocol een hoge snelheid bereikt? Als men dát zou doen, zou het idd niet zomaar kunnen.
Jij stelt heel duidelijk dat er naast usenet ook legale opties zijn. Daarmee geef jij aan dat usenet niet legaal is.Nee, dat maak jij ervan, het staat er niet.
Daar is nu net P2P voor uitgevonden, dat het netwerk minder belast en daarom nu net geknepen wordt. Kortom, niet logisch. Redenen van knijpen is ook niet om het illegale delen via p2p tegen te gaan, maar om eigen diensten te bevoordelen.Ik kan via usenet prima een linux iso binnenhalen als ik dat wil.Maar daar zijn véél betere methoden voor, zoals FTP. Usenet, en dus NNTP, is nooit bedoeld voor grote bestanden, daar is het veel te inefficient voor.
In welke advertentie staat dat de snelheden gelden voor alle protocols behalve usenetWaar adverteerd UPC met usenet-snelheden?
[Reactie gewijzigd door Patriot op zaterdag 7 november 2009 01:24]
[Reactie gewijzigd door G3lderland op vrijdag 6 november 2009 13:30]
[Reactie gewijzigd door bangkirai op vrijdag 6 november 2009 13:45]
Onzin.En P2P is gewoon minder belangrijk.
Nou dan moeten ze in G3lderland's voorbeeld de fabriek, die blijkbaar zoveel electriciteit nodig heeft een grotere factuur sturen. De gebruiker betaalt, is een logisch beginsel, en wie de producten van die fabriek koopt ziet het in de aanschafprijs terug.Omdat meer capaciteit ook meer kosten betekent, wat zich weer vertaald naar een hogere prijs voor het abonnement.
Gaat om de groot gebruikers, die bijna 24/7 hun volle snelheid gebruiken om P2P of usenet bestanden te downloaden. ISP maken reclame voor mensen die snel iets binnen willen halen (dus aantal keren per dag even volle snelheid draaien), niet die 24/7 hun netwerk belasten, ips's hebben niet voor niks al jaren bijna allemaal fair use policy. Wat denk je dat die fair use policy inhoud?Waarom zorgt een ISP niet voor voldoende capaciteit om zijn reclame-uitingen waar te maken? Waarom zou P2P minder belangrijk zijn dan HTTP(S), SMTP/POP3 etc.?
Stel dat bij jou 's avonds het licht in de helft van je huis uitgaat, omdat de energieleverancier vindt dat die fabriek waar ze ook aan leveren, veel belangrijker is. Vind je dat ook zo normaal?
Wie zegt dat P2P altijd minder belangrijk is dan HTTP en dergelijke? Wat als je internet TV hebt dat met p2p werkt? Of dat je spellen koopt die met p2p verspreid worden?Kijk, helemaal afsluiten van bepaald verkeer gaat wat ver, maar waarom zouden ze in de "spitsuren" normaal verkeer als HTTP(S), SMTP/POP3 etc niet prioriteit mogen geven boven veel minder belangrijk verkeer als P2P etc?
Dan komt je spel wat later binnen, niet zo erg toch? Als je voip gesprek haperig verloopt is wel een probleem.Of dat je spellen koopt die met p2p verspreid worden?
[Reactie gewijzigd door bangkirai op vrijdag 6 november 2009 23:19]
(Christopher S. Yoo, Beyond Network Neutrality, Harvard Journal of Law & Technology, Volume 19, Number 1 Fall 2005)The question that must be asked is not whether network neutrality yields benefits, but rather whether the threat posed by a single net-work owner deviating from network neutrality is so great that regulators should prohibit it from exploring whether network diversity mightmake more sense. My exploration of the arguments underlying network neutrality provides substantial reason for caution. Standardization can reduce welfare both by reducing di versity and by biasing the market against certain types of applications. It can have the perverse effect of reinforcing the sources of market failure used to justify regulatory intervention in the first place. It can further entrench monopoly power by dampening incentives to invest in alternative network neutrality.
Instead, my analysis suggests that public policy might be better served if policy makers were instead to embrace network diversity. Doing so would permit end users to enjoy the benefits of product variety. Network diversity also has the potential to mitigate the supply
side and demand-side scale economies that concentrate telecommunications markets and to make it easier for multiple networks to coexist.
The more restrained approach inherent in network diversity is also more consistent with the current understanding of the institutional capabilities of courts and agencies. It also accommodates technological dynamism and humility by providing maximum room for experimentation and development. This is not to say that policymakers should reject network neutrality once and for all. What is called for is a sense of balance and optimality that can adjust with the circumstances. But in the face of technological uncertainty, the more appropriate and humble approach would appear to favor forbearance from
mandating any particular architecture.
[Reactie gewijzigd door tiefschwarz op vrijdag 6 november 2009 13:37]
Jij wilt dus naar zo'n model want dat is waar het naartoe gaat als neutraliteit de deur uit gaat.Maar netwerk diversiteit herbergt ook kansen om juist hele actuele problemen aan te pakken en op te lossen.
[Reactie gewijzigd door c0d1f1ed op vrijdag 6 november 2009 13:54]
Nou, vélen... er zijn tig ADSL-aanbieders die inmiddels bijna landelijke dekking hebben, en in veel regios is tegenwoordig ook Internet via de kabel verkrijgbaar.Echter velen hebben slechts de keuze uit één ISP
ADSL is nu al geen serieuze optie qua snelheid, over een paar jaar is het helemaal achterhaald.Nou, vélen... er zijn tig ADSL-aanbieders die inmiddels bijna landelijke dekking hebben
Op dit item kan niet meer gereageerd worden.
Populair: Android Tablets Samsung Websites en communities Mobiele telefoons Google Sony Microsoft Games Politiek en recht
© 1998 - 2013 Tweakers.net B.V. Contact Over Tweakers Jouw privacy Algemene voorwaarden Cookies
Tweakers wordt uitgegeven door De Persgroep en wordt gehost door True