Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 81 reacties

HTC gaat geen HD2 met Android maken. Dat heeft HTC-directeur Peter Chou gezegd in een interview. Chou wil met de HD2 het merk van Windows Mobile versterken en een HD2 met Android zou dat verstoren, aldus de ceo van de smartphonemaker.

HTC HD2 - niet met AndroidDe HTC HD2, die begin deze maand werd gepresenteerd, draait op Windows Mobile 6.5. De HD2 is niet alleen de eerste HTC met een 1GHz-chipset uit de Snapdragon-lijn van Qualcomm, maar is daarnaast ook de eerste Windows Mobile-smartphone met een capacitief touchscreen.

Vanwege de snelle chipset en het grote 4,3"-scherm gaan al sinds de aankondiging geruchten over een mogelijke Android-versie van de HD2. Volgens Chou is een HD2 met Android uitgesloten. "We werken met producten als de HD2 hard om het enthousiasme voor Windows Mobile op te krikken", aldus de directeur in een interview met Forbes. "Technisch kunnen we een HD2 met Android maken, maar ik draag ook zorg voor Windows Mobile."

Alle Android-telefoons van HTC tot nog toe hebben mindere specs dan de HD2: de Hero heeft bijvoorbeeld een 3,2"-scherm en een 528MHz Qualcomm-chip. Die chipset, de MSM7xxx-serie die HTC al enkele jaren gebruikt, heeft een ARMv6-core en zijn bij gelijke kloksnelheid dus langzamer dan de Snapdragons, die op ARMv7-core draaien.

Dit betekent overigens niet dat er geen Android-smartphones met groot scherm en Snapdragon-chipsets aankomen. Acer kondigde enkele weken geleden de Liquid aan. Ook het eerste Android-toestel van Sony Ericsson, dat volgende week aangekondigd wordt, zou een Snapdragon-chipset hebben. Volgens de geruchten heeft deze nieuwe Xperia daarnaast een 4"-scherm.

Chou zei in hetzelfde interview met Forbes dat de smartphonemaker geen e-bookreaders of netbooks gaat maken, omdat HTC daarvoor te klein is. "We moeten selectief zijn met wat we doen", aldus Chou.

Reacties (81)

Reactiefilter:-181079+143+21+30
Moderatie-faq Wijzig weergave
Wat is er zoveel beter aan Android? Ik heb beide telefoons geregeld in mijn handen maar tot nog toe vindt ik ze kwa interface gelijk op gaan. Geen van beide blinkt uit. En nee ik ben ook geen Iphone liefhebber.

Iphone:
De iconen interface vindt ik net zo crap als de andere OSen. Je hebt veel te veel tabs en ik kan niet de belangrijke info in mijn begin scherm zetten. Wel moet ik ze nageven dat hun OS vlekkeloos werkt. Maar een vlekkeloos OS dat mij niet bied wat ik wil daar heb ik even goed geen klap aan.

Android:
Het hoofdscherm voorziet mij niet van de informatie die ik wil hebben. Met die gadgets kom je een heel eind maar ik mis toch nog teveel. Er is weinig software voor beschikbaar en veel software draait er simpelweg niet op.

Windows Mobile:
Het hoofdscherm voorziet me van alle informatie die voor mij belangrijk is. De 6.5 interface werkt aardig maar het blijft klooien om de juiste programma's te starten doordat je eerst voor de selectie moet scrollen en dan nog eens de app moet aanklikken. Dat kan wat mij betreft sneller. De configuratie menu's zijn kut die moet je altijd met een pennetje bedienen. Net als het onscreen toetsenbord waarbij je je best moet doen om de juiste toetsaanslagen te maken. Maar het draait wel een berg aan nuttige software die ook echt iets bij draagt in plaats van die Iphone pimp crap.

Geen van alle is wat mij betreft een winnaar. Maar voor als nog blijft MW voor mij het meest praktisch omdat het mij van de informatie voorziet die ik nodig heb, en met de nodige aanpassingen aan het OS de interface redelijk te behappen is.

[Reactie gewijzigd door Seth_Chaos op 30 oktober 2009 10:03]

over android: wat mis je precies aan informatie die voor jouw belangrijk is?

Zoals met veel windows aanhangers, hun liefde voor dat platform komt enkel voort uit onwetendheid en hun gebrekkige kennis over de alternatieven.
Veel +2 stemmertjes, maar ze stemmen niet objectief hoor. Ze hebben zelf ook zo een WM telefoon.

Als je je in de materie verdiept had, dan zou je weten dat je nogal wat loze claims doet in je WM-fanpost.
Laatste sms en mail, eerst volgende afspraak, de tijd, gemiste gesprekken, de datum en waarschuwingen met betrekking tot de netwerken van mijn klanten. Het aantal voicemails, meldingen wanneer contact personen online komen van live messenger, berichten van live messenger, de muziek die op dat moment speelt en tot slot moet ik iedere willekeurige foto op de achtergrond kunnen zetten. Die informatie heb ik nu voor me neus zonder ook maar een knop aan te raken. Bovendien kan ik nogsteeds niet RDPen en VNCen op mn Hero en kan ik geen verbinding maken met een Sonicwall. Maar je hebt gelijk ik ben een MS fanboy.

Sommige mensen verdiepen zich wel in het toestel maar gebruiken hun smartphone zo intensief dat ze al snel de beperkingen opmerken. Voor bellen is mijn HTC Hero prima geschikt en zo degelijk als een huis. Voor prive gebruik ik hem graag, maar zakelijk is een ander verhaal.

[Reactie gewijzigd door Seth_Chaos op 30 oktober 2009 17:32]

Heb het gisteren ook gelezen en lijkt me erg sterk.
Ze hebben ook gezegd dat ze willen uitbreiden qua mobiele OS'en,
en als ze geen hardware, gelijkend dan die van de HD2 uitbrengen met Android,
gooien ze gewoon hun eigen ramen in en gaan de mensen die wachten op de
mooie, snelste en beste Androider er vandoor met een apparaat van de concurrentie!
Genoeg op de markt: Motorola: Moto Droid / Sony Ericsson Xperia X3 / Acer Liquid

Maakt mij niet uit, want m'n keuze staat vast op de Moto Droid, maar geloof er weinig van.

[Reactie gewijzigd door CLB op 30 oktober 2009 09:26]

Diversiteit is ook iets.
Ze zullen wel een telefoon in ontwikkeling hebben gelijk aan de specs van de HD2, maar een ander deel is ook het uiterlijk. Die zullen ze waarschijnlijk wel gaan aanpassen voor een Android variant. En dan kan het geen HD2 meer genoemd worden en is het een andere telefoon. :)
Ze hebben ook gezegd dat ze willen uitbreiden qua mobiele OS'en
Vroeger was HTC alleen WM. Nu hebben ze Android. Als ze slim zijn brengen ze ook nog toestellen uit met een derde OS. Symbian geld als verouderd en is dan niet zo'n goede keus, maar Meamo bv wel. Applicaties die ze voor Android of Maemo maken kunnen ze vrij gemakkelijk aanpassen voor de ander.

Meer dan drie is niet verstandig, men moet ook het overzicht bewaren.
Op termijn is het dan wel verstandig WM af te bouwen.

[Reactie gewijzigd door BeosBeing op 30 oktober 2009 12:48]

Waarom precies is een derde OS in je toestellen brengen voordelig?
Vreemde redenering hoor, er komt een telefoon uit met een groot scherm en een snelle chipset, DUS er zal ook wel een android versie van komen?
Helemaal mee eens! De WM gebruikers hebben toch ook niet om een Hero met WM lopen zeuren |:(

Ik vind dat HTC een mooie weg bewandelt door de twee OS'en te scheiden door het gebruik van hun eigen modellen. Uiteraard zit hier een commercieel tintje aan, maar is dat vreemd dan? Strategie heet zoiets... of je het er mee eens bent is wat anders...

Daarnaast: WM is echt zo slecht niet zoals velen roepen. En voor mij persoonlijk spreekt dat "oersimpele" van de iPhone en Android me niet aan. Het mag best een tikkeltje pittiger en uitgebreider zijn :9

[Reactie gewijzigd door Dynamix op 30 oktober 2009 11:04]

Op het xda forum wel :-P Was best grappig hoe men daar op reageerde. Ik dacht ook van 8)7
Jazeker, Hoe snel een nieuwe telefoon ook is, met een brak OS zoals Windows Mobile wordt het natuurlijk nooit wat. :(
Voor jouw niet voor genoeg andere wel hoor, ik ben zelf zeker voor android maar deze telefoon zou ik ook wel willen (maakt niet uit dat het met WM is) zo superslecht is het nou ook weer niet je kan er al 10 jaar lang zo gigantisch veel meer mee dan een normale telefoon en nu er nog wat andere OSen zijn lopen ze ene beetje achter maar W7 komt zeker weten naar deze telefoon en die zou al veel meer in de buurt van de nieuwe OSen komen ;)

[Reactie gewijzigd door watercoolertje op 30 oktober 2009 09:35]

tja, over een half jaar ofzo eindelijk een goed werkende telefoon? Mij niet (weer) gezien. Heb een jaar de Touch HD gehad, maar Windows mobile is echt niet te doen voor iedereen die z'n telefoon veel gebruikt.

Zo lang je niet beter weet denk je dat windows mobile vrij aardig is en neem je alle onbedoelde telefoontjes en verkeerde invoer voor lief, maar zodra je eens echt gaat werken met een iphone of android telefoon, dan weet je hoe het wel moet, en besef je pas hoe waardeloos windows mobile werkt.

[Reactie gewijzigd door SecondReality op 30 oktober 2009 10:41]

Ik dacht dat HTC een commercieel bedrijf was. Aangezien de HD2 qua hardware vooral gericht is op de smartphone enthousiast, vind ik het erg raar dat ze er geen Android versie van maken. Volgens mij zou die namelijk veel beter verkopen dan een Windows variant.
Zouden ze zich zorgen maken om hun relatie met Microsoft?
Ik denk inderdaad dat je in je laatste zin een goed punt hebt. Ik denk dat ze gewoon een of andere deal hebben gesloten met Microsoft.
Waarom zeggen ze anders "We werken met producten als de HD2 hard om het enthousiasme voor Windows Mobile op te krikken"?
Zij hebben daar zelf geen baat bij. Als zij een telefoon verkopen met Android is dat voor hun ook een verkochte telefoon.
Ik denk dat HTC er wel baat bij heeft, dat de WM toestellen blijven bestaan / populair blijven.
HTC heeft het afgelope 2 jaar erg veel geinvesteerd in de UI TouchFLO. Dit werkt natuurlijk alleen op WM OSen. Dit was waar HTC het verschil wilde maken op de markt.
Ik vind dat ze dit redelijk goed hebben gedaan. Mochten ze overstappen naar Android, dan is al deze ontwikkeling en kennis weggegooid.

Maar ondanks dat lijkt het mij niet slim om al je eieren in 1 mandje te leggen. Helemaal niet als je ziet dat er een hele sterke, zo niet superieur alternatief is. (Ze zetten natuurlijk niet AL hun eieren in 1 mandje... Magic/Hero) Ik verwacht eerlijk gezegd dat er over een niet al te lange tijd een aankondiging komt van HTC dat er een nieuw toestel komt. Een soort HD2, ander model en met android.
Hoe kan een klein bedrijf nu het enthousiasme voor WM opkrikken? Het is voor een marktleider meestal al een onmogelijke taak om een product dat niet warm ontvangen wordt op te krikken. HTC gaat dit zeker niet lukken.

Deze strategie is eerder een MS strategie waar zij aan meewerken. WM is nu eenmaal een bloated systeem dat meer resources verbruikt en dus zal MS met fabrikanten afspraken hebben gemaakt om modellen met zwaardere specs te ontwikkelen voorzien van WM.

Maar gezien het succes van de Hero denk ik dat HTC hun resources straks wel beter kunnen gebruiken.
Wat denk je nou dat sinds de komst van Android geen WM toestellen meer verkocht worden, haha dream on ;) Die dingen verkopen heus niet ineens zo extreem slecht ofso (ook niet super).
Andoid heeft in korte tijd een stormachtige ontwikkeling doorgemaakt maar productontwikkeling wordt ruim vooruit gepland, dat gooi je niet zo maar helemaal om. Veel fabrikanten zitten nog vast aan lopende contracten. Wat er in de pijplijn zit zal er eerst nog uitkomen, maar ik denk dat het er over een jaar heel anders uit ziet.

Ik kan moeilijk geloven dat het de marktstrategie van HTC is om een legacy systeem als WM te populariseren. Dat lijkt me geen winnaar. Ik denk dat ze deze meuk nog moeten slijten, vandaar het marketingverhaaltje. Straks kondigen ze doodleuk aan dat ze er mee stoppen, want ze zijn niet al te groot en de Hero loopt als een speer. Keuze is dan snel gemaakt.

[Reactie gewijzigd door degener op 30 oktober 2009 10:38]

MS zal wel een flink pot geld aan HTC geven om samen een toestel als de HD2 te ontwikkelen. En ja ze moeten aan zich zelf denken.
Er zijn een heleboel WM liefhebbers die het niet leuk zouden vinden als MS die pot met geld niet meer aan HTC geeft en HTC dus met minder WM toestellen zou komen. Al is MS vrij afhankelijk van HTC voor hun WM platform.

Heb mijn HD2 al in backorder staan, kan toch niet wachten. Het enige wat WM voor mij mist is een goed gevulde marketplace waar je makkelijk, snel en gratis/goedkoop software kunt downloaden. Er is namelijk voor WM véél meer software te krijgen als voor alle platformen bij elkaar. Alleen kun je het voor WM nooit vinden omdat er geen centrale marketplace is.
Al is MS vrij afhankelijk van HTC voor hun WM platform.
Microsoft kan dergelijk smart phone telefoons natuurlijk ook makkelijk zelf laten maken en aanbieden.
makkelijk zelf laten maken en aanbieden
Als het makkelijk zou zijn zou het dom zijn als ze het niet doen.

Conclusie, het is niet makkelijk!

Het is wel interessant om er eens over na te denken waarom. Ik heb volgende hypothese:

Het is een moeilijke markt zijn voor nieuwkomers. Het kost zeker enige jaren om een bescheiden marktaandeel te behalen, en nog langer om een beetje winst te maken.
Maar voordat ze zover zijn, het kost zeker maanden of langer om een goede effectieve afdeling in te richten met kundige mensen die de strategie bepaalt, het ontwerp doet, uitbesteding fabricage, kwaliteitscontrole, productlancering, marketing etc. Je kan natuurlijk niet een jaar op een telefoontje gaan zitten. De stroom van nieuwe producten zal zeker tien of meer jaarlijks moeten zijn.

Als je ziet hoe de andere bedrijven in een voortdurende stroom nieuwe producten lanceren. Een beetje leverancier heeft tientallen courante producten. Het is een ander soort markt dan Zune of XBox.

Je redt dit niet met vijf of tien briljante mensen. Je hebt er honderden nodig met veel ervaring en inside kennis. Alleen al het werven van deze mensen kost al maanden of jaren.
Waar haal je deze mensen vandaan? Wegroven bij de concurrentie?
Dat wordt je niet in dank afgenomen, dan kun je het al helemaal schudden met je WM-platform, dat het toch al moeilijk heeft.

Vandaar:
Hun enige kans om in dit segment iets de betekenen is met software. Helaas schijnt dat vooralsnog niet zo goed te lukken. Betalen aan HTC om hun gunst te verwerven is een manier om voet aan de grond te krijgen. Ik denk dat Juicie dit goed gezien heeft.

Op dit moment is de smartphone markt niet zodanig als bij PC's waar mensen Windows willen hebben, of afhankelijk zijn ervan.
Het interesseert de mensen niet welk platform er op zit. De mensen willen een gelikt toestel dat goed werkt. Andere platformen kunnen dit ook leveren.

[Reactie gewijzigd door SimonKroller op 30 oktober 2009 14:51]

  • Microsoft kan dergelijk smart phone telefoons natuurlijk ook makkelijk zelf laten maken en aanbieden.
Afnemers zitten er niet op te wachten om beconcurreerd te worden door hun eigen leverancier. Dan zijn ze snel vertrokken.

Misschien kun je je daar iets bij voorstellen.

[Reactie gewijzigd door degener op 30 oktober 2009 16:21]

mag ik daar een linkje van zien?

dat is een nogal statement die ik echt niet zou durven doen zonder bronnen... begrijp wel dat het op het randje van smaad zit.
Vind daar weinig smaad aan. Eerder een normale begrijpelijke conclusie. Wil trouwens niet zeggen dat HTC omgekocht wordt door MS.

Als MS zegt tegen HTC laten we samen een top toestel ontwikkelen voor WM6.5.1. In ruil daarvoor zou het kunnen dat MS HTC financieel steund voor de ontwikkeling van dit toestel geeft. Als HTC nadat het toestel klaar is zegt nu gaan we er ook Android op zetten dan denk ik dat MS daat niet blij mee zou zijn.

HTC en MS werken al jaren samen en HTC wil die hechte band niet schaden door op elk (top) toestel naast windows ook android te leveren.
Laten we het woord smaad liever reserveren voor eerzame mensen en bedrijven.

MS is al zo vaak veroordeeld voor oneerlijke zakenpraktijken dat we MS wel als een herhalingsmisdadiger mogen beschouwen. Een gevaarlijke monopolist die boetes gewoon als bedrijfsonkosten afschrijft. Je krijgt ook niet zomaar een miljard boete aan je broek gesmeerd. Oops foutje?

Maar hoerzeer MS ons aan zijn offline legacy meuk en proprietary standaarden probeert te binden met net- en cloud computing en open standaarden kunnen we onze behoeften veel goedkoper en even goed dekken. De omslag gaat niet op slag, maar gaat toch heel snel. MS beseft dit ook daarom hebben ze nu met Bing de rechtstreeks aanval op Google geopend.

[Reactie gewijzigd door degener op 30 oktober 2009 11:28]

@mm_the_matrix: Haha smaad, kerel hij denkt gewoon dat er meer zijn dan alle andere platformen bij elkaar, en dan kan ik alleen maar beamen (kwa gedachten, ik ken de cijfers niet), heeft niks met smaad te maken. Ik weet 99% zeker dat WM6/6.1/6.5 de meeste apps van alles OSen heeft, simpelweg omdat het er al vele meer jaren is dan de rest, de apps van WM5 het er ook allemaal op doen en volgens mij die van WM CE zelfs. En voor 49% zeker dat ze meer apps hebben dan alle andere OSen bij elkaar :) Ik heb nog maar weinig apps gezien (of van gehoord) waar niet een alternatief voor is op WM, alleen om muziek af te spelen zijn er al meer dan 250 applicaties bijv. Hooguit van de nieuwste apps dat die wat later pas voor WM komen.

[Reactie gewijzigd door watercoolertje op 30 oktober 2009 10:48]

de apps van WM5 het er ook allemaal op doen en volgens mij die van WM CE zelfs
Maar je wilt toch niet beweren dat hier apps tussen zitten met killer-functionaliteit die andere platformen moeten ontberen?
Ik heb nog maar weinig apps gezien (of van gehoord) waar niet een alternatief voor is op WM, alleen om muziek af te spelen zijn er al meer dan 250 applicaties bijv.
Ik hoorde ook een iPhone-fan zeggen dat er 70.000 apps zijn, natuurlijk ook honderden om muziek te luisteren. Het is nogal fantasie-arm om dat te bedenken. Maar eerlijk gezegd, denk ik, zal dat de meeste mensen amper interesseren. Net zomin als mensen, bijvoorbeeld, honderden email-applicaties willen.

Ik ben niet geïnteresseerd in honderden of duizenden apps. Ik vind enkele tientallen goed genoeg, maar dat is wel een ander kaliber dan muziek luisteren. Bijvoorbeeld:

Een leuke app voor iPhone vind ik dat deze een stukje muziek kan herkennen. Je hoort een stukje muziek (bijvoorbeeld in een film, of op een feestje), en tien seconden later weet je hoe het heet en wie het speelt
Of gezichtsherkennende software is ook praktisch, bijvoorbeeld als je op een congres/receptie komt, even foto's van de voor jou belangrijke gasten thuis inladen, en je kunt iemand met zijn juiste naam aanspreken.
Of een virtueel kompas zodat je weet welke kant je opkijkt als je een kaart op je scherm hebt. Handig als je in een vreemde stad de weg zoekt.

Dat soort dingen. Er zijn dus hele andere dingen waarmee je moet concurreren op deze markt dan 250 apps om muziek te luisteren.

Maar laat ik ook zeggen dat ik geen iPhone-fan ben. Het zijn gewoon kleinigheidjes die ik erg goed vind. Daar steekt de door jou genoemde mogelijkheid van WM om apps van vijf jaar geleden te kunnen draaien erg schraal bij af.

[Reactie gewijzigd door SimonKroller op 30 oktober 2009 15:13]

Muziekherkenning is er ook voor WM. heet Music ID. Leuke app idd.
Het is inderdaad een leuke dienst, de software kun je zelf ontwikkelen, maar er is ook te verkrijgen. In feite gaat het om de dienst die erachter zit.

Ik wist niet dat voor WM ook een client was ontwikkeld, maar zoals je zegt, dus wel.
Jammer was een hele goede telefoon geweest met Android. In plaats daarvan gaan ze terug naar windows mobile 6.5. Als ik HTC was geweest had ik gewoon op deze telefoon android 2.0 gezet. Nou hoop ik maar dat ze touch flo of iets anders gebruiken op deze telefoon.
Touchflo gebruiken ze zeker. Hoe wil je anders gebruik maken van de capacitief scherm?
Mooie specs, zonde om daar zo'n legacy systeem op te pleuren ;-)
De HD2 zal wel een even als Top HTC door het leven gaan.
Maar volgend jaar zal er vast een Hero2, Viper (of wat voor naam dan ook) HTC telefoon komen die Android 2.0 (of hoger) draait i.c.m een snapdragon cpu.

Er zijn gewoon mensen die WinMo willen draaien en er zijn mensen die Android willen. Zou een stomme zet zijn om een gedeelte van de markt te negeren door geen up to date CPU aan te bieden voor het Android platform. Zeker als er volgend jaar meer Android toestellen op de markt komen met betere specs dan de Hero.
Even afgezien van of Winmob of Android beter 'is'; waarom heeft die meneer van HTC ineens 'zorg' voor Winfows Mobile? Als het goed is, heeft hij toch alleen 'zorg' voor zijn eigen inkomsten van het bedrijf / eigen inkomen / het merk HTC ??
Sinds wanneer heeft Volkswagen 'zorg' voor een bepaald bandenmerk, het gaat er toch om dat je jouw product zo winstgevend mogelijk maakt?
In het geval van HTC lijkt het mij belangrijker dat die baas 'zorg' heeft voor zijn klanten, en dan zou hij een keuze aan moeten bieden. Er zijn vast genoeg mensen die toch bij het vertrouwde 'Windows' blijven. Maar dan is er toch een leuk alternatief voor mensen die net wat verder dan hun neus kijken. Zoals wij hier ;)
Jammer dat je als consument zo afhankelijk blijft van wat de fabrikant wil (en niet: wat er 'kan')

[Reactie gewijzigd door autoreverse op 30 oktober 2009 10:04]

Meneer heeft zorg voor zijn eigen bedrijf en de kortingen en hulp die Microsoft bied bij het uitbrengen van een nieuwe smartphone. Aangezien nog steeds 3 kwart van alle verkochte HTC's Microsoft Windows Mobile bevat. Android wordt voornamelijk verkocht aan semi IT nerds met een afkeer voor Microsoft. Want de gemiddelde consument weet niet wat android of windows mobile is. En de echte IT diehards draaien linux of windows mobile zodat ze hun hele bedrijfsnetwerk kunnen monitoren en beheren vanaf hun telefoon.
Dat WM7 high-end overkomt, dat is juist de bedoeling. Daar wil Microsoft winst op maken. Tegen de prijs kan Microsoft niet concurreren. Dus moet er een duidelijk onderscheid zijn tussen low-end en high-end. Het is niet voor niets dat Microsoft makers van netbooks indirect (door het niet leveren windows) beperkt tot kleine schermen, en kleine harddisks.
Dat heeft meteen als voordeel dat Microsoft door zijn grote marktaandeel kan er voor kan zorgen dat producenten geen interessante kleine producten gaan maken.
Vind je het gek dat er al tientallen jaren Intel compatible (of voor een mobieltje ARM) hardware gemaakt wordt, je kunt geen kant op als je op marktaandeel mikt.
Ik hoop dat er een of meer alternatieve OSen opduiken zodat de fabrikanten los raken van Microsoft en Intel. Dan kan er ook aan de hardwarekant geïnnoveerd worden.
Mischien dat er binnenkort iemand een netbook zonder beperkingen en met high end ARM chip durft te maken...

[Reactie gewijzigd door joho op 30 oktober 2009 10:13]

je zou ook kunnen denken dat die bedrijven succes hebben omdat ze aan de vraag van de consument voldoen ipv de eisen van een kleine groep mensen die zo wie zo al anti waren tegen hun
Niet iedereen kiest iets anders omdat ze anti zijn hoor. Ik ben zelf erg tevreden met de MS producten, zie leveren wat ze beloven. Maar een opensource systeem heeft al voordeel dat je niet steeds hoeft te betalen voor een nieuwe versie EN dat deze versie meestal ook nog draait op je 'verouderde systeem'.

Op telefoons gebruik MS namelijk alweer dezelfde taktiek als op computers. Voordat je het weet is je systeem te langzaam voor een nieuw os.
ik vind het raar dat men er zomaar even van uit gaat dat er 'op XDA wel een Custom ROM zal worden ontwikkeld' met het Android systeem.

Ik bedoel dat zou in principe met de huidige WM smartphones toch ook wel mogelijk moeten zijn dan, en voor zover ik weet is er nog geen enkele Custom ROM met een bruikbare versie van Android verschenen....
Ik kan wel al vanuit WM6.5 android booten op mijn TYTNII. Echter is (nog) niet helemaal bruikbaar.
dus dat bedoel ik ;)