Hoofdcategorieën
Device Settings

Acer introduceert monitor met witte led-verlichting in Japan

Door Pieter Molenaar, maandag 26 oktober 2009 14:44, views: 20.419

Acer heeft in Japan een dunne lcd-monitor met witte led's als backlights geïntroduceerd. De 24"-monitor S243HL heeft een resolutie van 1920 bij 1080 pixels, terwijl de responsetijd van het tn-paneel 2ms bedraagt.

Acer claimt op zijn site een dynamische contrastratio van 8.000.000:1, maar de  statische contrastratio blijft steken op 1000:1. Het beeldschermgedeelte van de monitor is door het gebruik van de led-backlights slechts 1,5cm dik, terwijl ook het geringe energieverbruik van 17,5W in de eco-modus toe te schrijven is aan led-technologie.

De S243HL heeft een hoekig ontwerp met een kenmerkende assymetrische voet. Het scherm kan maximaal vijftien graden naar boven gekanteld worden, maar is niet in hoogte verstelbaar. De S243HL heeft verder twee hdmi-aansluitingen die volgens opgave nog van het type 1.1 zijn. Daarnaast is er een vga-ingang, terwijl een 2W-speakertje is ingebouwd om geluid voort te brengen.

De S243HL is volgens Impress Watch in Japan verkrijgbaar voor een prijs van omgerekend ongeveer 240 euro. Het is nog onbekend of en wanneer de monitor ook in Europa wordt uitgebracht.

Acer S243HL

Volgende 15:04 'Belgische breedbandgebruiker betaalt te veel'
Vorige 14:16 RIM geeft Blackberry Storm grote update
Advertentie

Reacties

«  1  2  3  »

Gemengde gevoelens, mooi minimalistisch ontwerp met witte LED backlight. Alleen dan weer jammer dat er speakers in verwerkt zijn, de hoogte niet verstelbaar is en het type 1.1 HDMI aansluiting heeft.

Waarom zou je die hogere HDMI variant nodig hebben?

PS3 aansluiten bijv.

Omdat HDMI 1.3 wat leuke toevoegingen biedt voor beeld (xvYCC en Deep Color). Verder ook nog wat audio toevoegingen maar die zijn niet super interresant voor een computer monitor

Ik denk niet dat je daar veel van terug ziet op een tn-paneel.

Wat boeien die speakers als je ze gewoon niet gebruikt? Het is niet zo dat je ze aan de voorkant ziet namelijk... :)

In dit ontwerp valt het absoluut niet te zien in vergelijking met bijv. iiyama schermen,
maar gewoon overbodig. Ken geen ziel die de speakers van een beeldscherm aan-
sluit waar echt een bagger geluidskwaliteit uitkomt

Ben dan ook een voorstander van de trend in High-end TV's geen speakers in te
bouwen, aangezien je toch een surround set aansluit.

[Reactie gewijzigd door Xelation op maandag 26 oktober 2009 15:11]


Inderdaad, ik begrijp niet waarom iemand die een fullHD scherm koopt met LED backlight 2 10W speakers er in zou willen hebben. Die dingen produceren eigenlijk geen geluid en voegen anders dan kosten gewicht en extra onderdelen die stuk kunnen gaan niets toe aan het ding. Iedereen die een fullHD scherm met LED verlichting kan betalen heeft ook budget voor een surround setje. Als dat niet het geval is kun je beter een oudere fullHD TV kopen gewoon omdat je er daan wel een goed surround setje op kunt aansluiten.

Het is zonde van je geld als je een hele mooie TV koopt maar alleen van die waardeloze speakers gebruikt makt omdat een groot deel van de ervaring toch ook echt het geluid is niet alleen het beeld.

En je gaat een 24" beeldscherm als televisie gebruiken, terwijl die bedoeld is voor op je bureaublad?

Het is een _monitor_, het ding is bedoeld om beeld op weer te geven, en dan vooral beeld voor het bureau/office/grafisch werk. Het ding aan de muur hangen kan natuurlijk wel, maar voor die prijs heb je tegenwoordig ook al een 32" FullHD toestel die ook een paar HDMI 1.3 inputs en een tuner heeft.

Vertel! Ik wil wel een 32" full HD tv voor 250 euro. Bel me als je hem hebt gevonden.

Het is een computerscherm, meeste mensen die wat surfen enz willen eenvoudig design en geen toeters en bellen op het buro hebben staan.

Indien je er TV mee zou kijken dan is het voor eenvoudig ff snel journaal kijken echt niet nodig om je hi-fi cinema set 1200watt super speaker met turbo bass aan te zetten.

Dat jij het nut er niet van inziet wil niet zeggen dat iedereen het nut er niet van ziet. Het scherm wordt gepositioneerd in een markt waarbij design en prijs belangrijker zijn dan kwaliteit.
Immers ie een TN paneel nou niet echt geweldig, het formaat ook niet super en HDMi1.1 nou ook niet voor de enthousiast.

Door Xelation, maandag 26 oktober 2009 15:10
In dit ontwerp valt het absoluut niet te zien in vergelijking met bijv. iiyama schermen

ik heb hier een iiyama voor mijn neus staan met ingebouwde speakers, maar ik zie ze toch echt nergens zitten hoor

Heeft deze monitor edge leds of volledig (en dus ook local dimming)

Voor de rest is dat assymetrische design een beetje weg van de nieuwe BenQ modellen.

Ga maar uit van edge leds, gezien het contrast. Kan me niet goed voorstellen dat het een Full LED toestel is.

Het valt mij op dat deze monitor ook al zo'n 'rare' poot heeft.
De laatste paar monitoren die op de frontpage getoond waren, hadden ook al zo'n a-symetrische poot.

imho niet echt mooi...

Dat was precies wat ik ook gelijk dacht toen ik de afbeelding zag. Vind het niet heel mooi.

En ik vind het dan weer wel mooi, in plaats van al die saaie standaard schermen met een voet in het midden. Zo zie je maar hoe smaken kunnen verschillen :)

Ja ik vind het zelf dan eigenlijk ook wel weer heel mooi :)

hij mist alleen het pennen/dipsaus/punaise/kwijl/kots bakje die de BenQ wel heeft :+

Ik mag hopen dat het scherm ook los van de voet aan de muur gehangen kan worden, want ik vindt de voet, werkelijk waar, afschuwelijk! Als het scherm 1.2mm is, dan is deze dunner dan de samsung van een paar berichten terug. Hoe komen ze aan die enorme contrast ratio getallen. Het is bijna niet geloofwaardig meer wat fabrikanten opgeven.

quote: PegOpDeWeg
Als het scherm 1.2mm is, dan is deze dunner dan de samsung van een paar berichten terug.
Lees je het artikel wel?
Het beeldschermgedeelte van de monitor is door het gebruik van de led-backlights slechts 1,5cm dik
Hoe kom jij aan 1,2 mm, terwijl er in het artikel over 1,5 cm wordt gesproken?

Verder het volgende:
quote: PegOpDeWeg
Hoe komen ze aan die enorme contrast ratio getallen. Het is bijna niet geloofwaardig meer wat fabrikanten opgeven.
En het normale contrast is vrij laag vind ik. Dynamisch dan wel weer heel hoog, maar tjah of je daar nou heel gelukkig van wordt..... Zie het artikel:
maar de statische contrastratio blijft steken op 1000:1

[Reactie gewijzigd door JordyOnrust op maandag 26 oktober 2009 15:10]


Een waardige concurrent voor de XL2370 van Samsung. Gezien de achterlijk hoge dynamische contrastratio zou het uitgerust moeten zijn met "local-dimming" techniek.

witte led-verlichting..ok fijn maar wat is de meerwaarde hiervan ?

Niet zo geslaagde voet maar dat is persoonlijke smaak natuurlijk :)

Door het gebruik van witte led verlichting is het scherm dunner te maken, tov RGB leds, maar gaat wel ten koste van de kwaliteit van het scherm.

Door het gebruik van witte led verlichting is het scherm dunner te maken, tov RGB leds,
Uhm, waarom? Ik ben aardig thuis in het principe van lichtgeleiders, inkoppeling van licht, en de vorm en afmeting van verschillende LEDs. Maar ik ken geen reden waarom een scherm met alleen witte LEDs dunner zou kunnen zijn dan een met RGB LEDs.
maar gaat wel ten koste van de kwaliteit van het scherm.
Een hele terechte opmerking. Om dit iets nader uit te werken - Een LCD scherm - en dus ook dit scherm maakt kleur middels kleurfilters. Een groen filter laat alleen groen licht door, een blauw filter alleen blauw, etc. Echter, de voorwaarde is dus wel dat de lichtbron alle kleuren - rood, groen en blauw - in voldoende hoeveelheden bevat!

(Vrijwel ) Alle witte LEDs zijn wit, omdat een blauwe LED wordt gebruikt, waarop een gele fosfor is geplakt. Alle kleuren van de regenboog samen geven wit, maar ook blauw + geel samen ziet er perfect wit uit. Alleen.... veel groen licht zit er niet in.

Als je nu voor zo'n witte LED een groen filter houdt, komt er bijna geen licht uit! Ik ben heel benieuwd of de kleurweergave van dit scherm er uberhaupt redelijk uit ziet.

Om je van je angst af te helpen :> :
Witte led
Witte leds werden oorspronkelijk gemaakt door met behulp van een diepblauwe led ( golflengte 440nm) een fluorescerende laag ('fosfor') te belichten. Ook driekleurenleds of RGB-leds kunnen wit licht uitzenden.
en
Verder zijn er leds met meer dan twee kleuren op de markt, waaronder de full-colour RGB-led, die een rode, een groene en (meestal twee) blauwe leds bevat waarmee het volledige kleurenspectrum bestreken kan worden. Ze worden onder andere toegepast in grote lichtkranten en beeldschermen en in bepaalde designmeubelen.
Bron: http://nl.wikipedia.org/wiki/Led#Witte_led

het voordeel is duidelijk, maar één ledje neerzetten, waar je in je "oude" ontwerp er drie moest neerzetten.

Grappig dat een afwijkend ontwerp zo veel verschillende meningen oproept. Ik dacht eindelijk eens van dat 13 in een dozijn af te zijn, met dit beetje minimalistisch design ontwerp. Ik houd hier wel van, net zoals ik nog steeds met veel plezier naar mijn strakke Dell schermen kijk. Maar gelukkig zijn de meningen verdeeld :P en zijn er mensen die een ronde voet onder een vierhoekig strak scherm mooi vinden, anders zat straks iedereen met hetzelfde scherm op zijn bureau.

Wat de speakers betreft: idd die klinken voor geen meter. Ze zijn volgens mij dan ook niet bedoeld om daar je gehele muziekbiblotheek over heen te spuiten. Maar in een kantoor omgeving, waar je niet zoveel surround sound setjes tegen komt, kan het toch wel zijn waarde hebben. Normaal staat daar het geluid uit, maar plots heb je een gesproken video van Internet.... gelukkig dat er dan van die waardeloze speakertjes op zitten..

De prijs van het ding stelt niets voor (veel waar voor zijn geld) en ik ben dan ook benieuwd naar de eerste testen. Heel benieuwd hoe hij zich verhoud tot een een ISP-scherm, zeker als zo'n ISP scherm een "wide gamut" type is.... Maar daar zal hij wel tegen afleggen gezien de prijs.

/edit Witte led wat uitgebreid.

[Reactie gewijzigd door Pjerry op maandag 26 oktober 2009 20:36]


Mooie voet :o

Precies. Eindelijk eens een fabrikant die snapt dat een rechthoekige monitor (en dat zijn ze zo ongeveer allemaal) geen ronde voet moet hebben, dat is een enorme stijlbreuk.

Alleen jammer van die "liniaal" streepjes... zie niet wat dat toevoegt. Zonder dat zou het er zoveel chiquer uitzien! Maar ik hou ook wel van strakke metaalaccenten. Oogt Bouvry-achtig. Maar ik ben nooit ondersteboven geweest van de specs van Acer schermen, Samsung heeft toch nog altijd een speciaal plekje in m'n hart. Het kost dan wel vaak het dubbele, maar Samsung heeft toch wel vaak een zeer goed kleurengamut en egale belichting. Ik ben met dit paneel bang dat je vlekken krijgt bij de randen waar je te kort licht krijgt in het midden...

Ik krijg jeuk van die asymetrische voet 8)7

persoonlijk vind ik die asymetrie geweldig enkel ben ik bang wat voor materiaal ze hebben gebruikt. De voet ziet er nogal uit als zilver gespoten kunstof indien dit 2 kleuren gespoten geborstelt aluminium zou zijn (zilver/ naturel & zwart) was ik verkocht qua design maar dat zal wel niet en ook ik ben wel fan van een s-ips of s-pva maarja dan zou dit alweer richting de 500 gaan.

het is ook altijd iets he

[Reactie gewijzigd door CanoCookie op maandag 26 oktober 2009 16:34]


Wat een smaakverschillen hier zeg, twee kampen, de ene vind de voet mooi, de ander lelijk. Gelukkig maar dat ze* (symetrische en asymetrische voeten onder monitoren) beiden maken dus ;)

Ik vind het zelf wel een mooi voetje :) Maar ach, weet niet of ik het zou merken aangezien mijn huidige monitor ook aan de muur hangt :)

wat voor kamp wil je nog meer dan? het is ja leuk of nee niet leuk met beide kampen een meer of mindere mate van ja of nee.
Ik weet het niet is een term die hier gewoon niet opgaat.

Wat ik nu niet lees is wat de meerwaarde van de witte leds is, heeft waarschijnlijk iets met de zwart-wit waarden te maken maar wat?

verder ben ik een voorstander van innovatie en niet vies van modern en anders, maar ik mag graag een symetrisch beeldscherm hebben en niet een met een asymetrische voet.

Nu nog die zuinige LED-verlichting combineren met een fatsoenlijk IPS/MVA/PVA-paneel met een resolutie van 1920*1200, dat zou mooi zijn.

Wat dacht je dat Apple in zijn Cinema Displays stopt? 8)7
«  1  2  3  »

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.

Volgende 15:04 'Belgische breedbandgebruiker betaalt te veel'
Vorige 14:16 RIM geeft Blackberry Storm grote update
VNU Media logo Hosted by True

© 1998 - 2012 Tweakers.net B.V. - Alle rechten voorbehouden - Contact - Jouw privacy - Algemene Voorwaarden

Uitgever van:

Website van het jaar 2011