Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Je kunt ook een cookievrije versie van de website bezoeken met minder functionaliteit. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , reacties: 87, views: 10.956 •

In een opiniepeiling die onlangs is gehouden in het Verenigd Koninkrijk sprak 70 procent van de ondervraagden zich uit tegen het van internet afsluiten van filesharers. Slechts 16 procent van de respondenten was hier voorstander van.

De Britse regering speelt al een tijd met het plan om piraterij op internet te bestrijden door p2p-gebruikers die auteursrechten schenden van internet af te sluiten. Van veel kanten is stevige kritiek geuit op dit plan, en uit een door onderzoeksbureau YouGov gehouden omvangrijke opiniepeiling, de eerste deze grote poll over de kwestie in het Verenigd Koninkrijk, blijkt dat het publiek er ook niet veel voor voelt.

Uit de peiling blijkt dat 73 procent van de ondervraagden na afsluiting moeilijkheden bij het gebruik van publieke diensten, zoals bankieren en winkelen, verwacht. Bijna eenderde deel, 31 procent, zou veel minder geneigd zijn om op een partij te stemmen die afsluiting van filesharers steunt, terwijl nog eens 13 procent ook die neiging heeft, maar iets minder uitgesproken is. Jonge kiezers waren wat meer uitgesproken in hun oordeel dan oudere, zo meldt The Guardian.

Als er toch een afsluitwet komt, dan wil 68 procent van de ondervraagden dat het bevel tot afsluiting alleen maar mag worden gegeven nadat een rechtbank zich over het bewijs heeft gebogen. Slechts 16 procent is voorstander van automatische afsluiting op basis van beschuldigingen. Dit laatste is de procedure zoals de regering die momenteel overweegt.

Volgens Jim Killock, de voorzitter van de Open Rights Group, die opdracht gaf voor het onderzoek, tonen de resultaten aan dat de kiezers het totaal niet eens zijn met de plannen van de regering. "Het is duidelijk dat Lord Mandelson, de minister van Economische Zaken, totaal uit de pas loopt met de publieke opinie en zijn standpunt nog maar eens moet overdenken."

Internet afgesloten

Reacties (87)

En zover dus democratie ...
Maarja, het parlement kies je +/- zelf he...
Eurm... Niemand heeft Brown en/of Lord Mandelson gekozen! Blair stapte op en ons werd niets gevraagd hoor!
een peiling =/= referendum. Peiling is onnauwkeurig. Maargoed idd schetst dit wel een beeld en idd is zo'n beslissing niet democratisch.
en dan nog de politiek is er om beslissingen te nemen die goed zinjn voor het land.

niemand wil meer belasting betalen.
maar wel willen ze allemaal betere zorg, etc etc etc

het is aan de politiek om die beslissingen te nemen
ondanks dat het land er mischien niet mee eens is.

ze doen alleen hun best om het, waar mogelijk,
zoveel overeen te laten komen met wat hun kiezers wensen.

als inderdaad de situatie met filesharing onhoudbaar is,
en bedrijven daardoor failliet gaan, of minder goede vooruitgang boeken, wat bijvoorbeeld nadelig is voor het hele land. dan moet de politiek daar iets aan doen.

de politiek is daar om gerechtigheid te verzorgen,
dus ook voor de bedrijven die hun best doen software te maken die daarna gestolen wordt.

de keuze is dus niet zo m akkelijk als het klinkt.
al is afsluiten zonder rechtbank natuurlijk van den zotte
Noem is 1 bedirjf wat onderuit is gegaan door filesharing... Gekgenoeg heb ik nog nooit zoiets geks op tweakers gezien :) Zegt ook wel genoeg dus, filesharing doet niet zoveel (schade) als je denkt ;) En in sommige gevallen is het zelfs positief, dat heb ik al wel voorbij zien komen :)
Het is erg lastig om een direct verband te leggen. Indirecte verbanden kun je wel leggen natuurlijk. Een voorbeeld is dat je nu een verschuiving ziet van games van de PC naar de console. Als oorzaak wordt piraterij genoemd en filesharing is een hele populaire manier van illegale software distributie. En als je dan bedrijven ziet die minder omzet kunnen maken (denk aan Crysis met hun PC only engine), inkrimpen of helemaal moeten stoppen is er dus een indirect verband tussen problemen met bedrijven en filesharing. En er zijn vast wel meer indirecte verbanden te vinden.

Is filesharing de enige oorzaak? Vast niet.
Is het een belangrijk deel van het probleem? Geen idee.
Is het een deel van het probleem. Vrij zeker ja.
Zitten er ook positieve effecten aan filesharing? Ja zeker.
Als oorzaak wordt piraterij genoemd en filesharing is een hele populaire manier van illegale software distributie.
Ik heb altijd gehoord dat deze verschuiving is omdat een PC toch een ander apparaat is dan een console, met andere kenmerken. Met andere woorden, een spel speelt leuker op een console.
Sommige games spelen leuker op de console als ze daarvoor ontworpen zijn, heb je ook vice versa.

Vandaag valt de economische schade van filesharen nog mee maar wanneer er geen mensen meer zijn die de immoraliteit aanklagen, doet iedereen het. Dan krijg je plots wel een "beetje" economische schade.
Daarnaast speelt ook een rol dat de console een vast gegeven is terwijl iedere pc anders is. Andere hardware, andere geïnstalleerde software (mogelijke conflicten alhoewel dat niet meer zo erg is als tijdens de dll-hell ten tijde van Win311/95/98).
komt natuurlijk ook omdat op een console je niets hoeft te installeren, je weet zeker dat het speelt. bij een pc moet je goede hardware hebben, instellingen regelen, die */@#%^-beveiliging die roet in het eten gooit bij het installeren/spelen en die ook nog eens je pc in de gaten voor je houdt zonder dat je het weet en zonder dat je daarover wordt geinformeerd....
ik koop wel eens spellen die ik in de doos houdt en download de versie zonder beveiliging en andere troep. kan ik tenminste normaal spelen zonder dat ik 10 cd/dvd-trays moet hebben in mijn pc om verschillende spellen te kunnen spelen.
Het is inderdaad lastig om een direct verband te leggen. Crysis maakt minder omzet (als het zo is) doordat het te veeleisend is, kan mijn pc niet aan, dus liever iets anders. Spellen als Diablo of Starcraft zijn ook alleen voor de pc, maar door innovatief te zijn (battle.net) worden ze nog steeds verkocht (Diablo tenmiste, weet niet over Starcraft). En ieder die ooit een oude commodore had (die ene met tapes), weet al te goed dat piraterij niet gestopt kan worden. Punt is, als er een verband is, blijft die ook, welke wetten dan ook die het proberen tegen te houden. Enige oplossing lijkt me om goed innovatief te zijn, in plaats van beschremen, waardoor mensen daadwerkelijk een origineel nodig hebben. Blizzard is mijn enige voorbeeld helaas in deze industrie.

PS Ik ben misschien te oud voor, maar 50euro aan een spel lijkt me behoorlijk veel als een leeg cd/dvd voor een euro te krijgen is en enige wat je verder nodig hebt is een internet verbinding.
PS Ik ben misschien te oud voor, maar 50euro aan een spel lijkt me behoorlijk veel als een leeg cd/dvd voor een euro te krijgen is en enige wat je verder nodig hebt is een internet verbinding.
De producenten hebben dan ook nog programmeurs en dergelijke nodig.
Games hebben tegenwoordig budgetten die vergelijkbaar zijn met die van blockbuster Hollywood films :S. Komt ook doordat de ontwikkeling van games ook steeds meer tijd in beslag neemt. Tel daarbij al het extra personeel en apparatuur (de credits van games doen ook qua lengte aan films denken) en je zit al aan een budget van -tig miljoen.

[Reactie gewijzigd door Bonez0r op 20 oktober 2009 02:48]

Ik doelde ermee op een van de redenen waarom men liever een spel downloadt i.p.v. kopen. Het verschil is te groot. Vroega (hehe) was dat geen 50x maar 10x of zelfs minder.
Iron Lore Entertainment.
Je hebt pertinent ongelijk.

Politiek is er om de meerderheid van de bevolking te vertegenwoordigen. (punt).

Het probleem is dat ze dingen doen waar niet iedereen het mee eens is, en dit vooral slecht communiceren.

De politiek zou moeten doen wat de meerderheid wil, om niet met iedereen te hoeven praten zijn er (in nl) 150 mensen aangesteld die het volk vertegenwoordigen, helaas is bijna elke democratische partij die ethiek uit het oog verloren.
De politiek is er niet om te doen wat de bevolking wil, maar wat het beste is voor de bevolking. Klein verschil grote gevolgen. De bevolking wil geen BMP, hoge accijnsen en belastingen. Toch moet er geld binnenkomen voor andere zaken en dus moet de overheid inkomsten genereren. De overheid moet dus kiezen hoe dat te organiseren zodat het op een eerlijke manier plaats kan vinden.

[Reactie gewijzigd door humbug op 19 oktober 2009 13:17]

Bevolking wil wel goede wegen, goede gezondheidszorg en pensioen.

Die keuze is ooit gemaakt door "ons". Nadelen is dat je de politiek iets (belasting) heeft om dat uit te voeren.

Maar dit doet niks af aan beslissingen die niks met kosten te maken hebben als filesharing, maximale snelheden etc etc. Daarbij zouden ze naar de bevolking moeten luisteren.
Maar ze moeten naar iedereen in de bevolking luisteren en dus ook de minderheden beschermen.
Of zullen we alle gehandicapten en gepensioneerden een spuitje geven omdat ze toch zoveel belastingsgeld opbruiken? Die zijn een grote last voor de meerderheid van de bevolking. Inuit style.
Als de meerderheid van Nederland dat vind ja, dan moet dat gebeuren. Gezien het moreel besef zal de meerderheid dat niet vinden.

Als we toch deze kant op gaan, als de meerderheid kinderporno legaal wil maken dan moet dat kunnen door voldoende stemmen te krijgen in de tweede kamer, deze partij zou zo veel stemmen krijgen om dat de meerderheid van de bevolking het er mee eens was. (gelukkig is het bij lange na niet zover gekomen overigens).
Absoluut. In een democratie luistert men naar zowel meerderheid als minderheid en houd rekening met beider belangen, echter in veel landen luistert men niet meer en doet wat men zelf het beste vind. Dit mondt vaak uit in het luisteren naar de grootste pressiegroepen en lobby-organisaties. Vanwege financiële consequenties krijgen vooral die lobby-organisaties behoorlijk wat middelen van de bedrijven die ze vertegenwoordigen, en daar wordt al snel evenredig naar geluisterd.
In dit geval zijn die bedrijven de voornamelijk Amerikaanse filmindustrie en auteursrechtenorganisaties.
Ik ben er na 58 jaar achtergekomen, dat de politiek alleen naar zichzelf luistert en nog nooit naar meederheden of minderheden. heeft geluisterd maar altijd hun eigen zin en niet van de bevolking hebben doorgedreven. Ik zie het aan de honderden projecten van klein tot groot in kleine gemeentes en grote steden, daar zijn een jaar of twee geleden een heel stel programma's op TV aan gewijd. Hier in mijn gemeente zie ik hetzelfde gebeuren, daar zijn hele natuurgebieden gesloopt en dorpen gesloopt omdat er zonodig grotere havens moesten komen, helaas rijd ik daar al jaren langs en zie af en toe een een strontschuit liggen met een stel baggerschuiten en dan houdt het toch echt op. Daar ging weer een paar honderd miljoen de pijp in. Want het is wel leuk dat je grote schepen wil hebben, maar als de tunneldiepte 10 meter is houdt het toch erg snel op al zou het kanaal tot 500 meter uitdiepen.
Nou...geen gek idee.
Mensen willen wel een wegennetwerk, politie (veiligheid), scholen en nog veel meer dingen die de overheid verzorgt. Hiervoor is geld nodig. Indirect "wil" men dus belastingen.
Wat men schijnbaar (en niet echt verassend) wil is dat een klein deel extra macht krijgt, die "normale" mensen niet hebben. Het bestraffen van mensen zonder bewijs/veroordeling dus.
indirect wil mee ook een operating system gebruiken dat windows heet.
aleen wenst men er niet voor te betalen..

er is dus een probleem..
@humbug: de politiek en de overheid zijn niet een en hetzelfde.
Precies, en wat de politiek wilt is vaak niet het beste voor de bevolking. Men laat zich nog al te vaak leiden door dogma's en visies die vaak later niet blijken te kloppen.
Een van daarvan is dat de overheid beter kan beslissen als het volk, en men dus absoluut geen beslissingen aan die laatste moet overlaten (=bindend referendum).
De overheid is immers door de hoogste macht aangesteld.
De politiek zou moeten doen wat de meerderheid wil
De politici dienen te doen wat hun stemmers willen, het is vanwege hun mandaat dat ze er zitten
het is aan de politiek om die beslissingen te nemen
ondanks dat het land er mischien niet mee eens is.
Als het in het landsbelang is misschien wel jah zo als bijv. de pensioen leeftijd. Maar dit heeft niets met het landsbelang te maken. Enkel om een paar grote platen maatschappijen een hogere winst te bezorgen. Niet echt iets waar de politiek zich mee in zou moeten laten.
De economie is van landsbelang. De muziekindustrie is nu eenmaal onderdeel van die economie. Geen inkomsten voor de muziekindustrie betekend ook geen inkomsten voor de staat, dus als die centjes niet komen gaat men ze bij de burger halen. Iedereen betaald indirect mee voor filesharers
dat zou misschien onderaan de streep heel mooi 0 kunnen zijn...scheelt weer een hoop subsidies aan allerlei obscure media-rechten organisaties namelijk.
"de politiek" zit daar omdat ze door het volk daar zijn neergezet om de wil van het volk uit te voeren. Jou verhaal klopt op grote lijnen wel, maar heeft ook een groot "kul" gehalte.
uit een opiniepeiling blijkt dat 90% liever geen belastingen betaald. Tot zover democratie.
Het is goed om te zien dat er onderzoek naar de mening van burgers gedaan wordt. Overigens is dit onderzoek niet door de overheid gedaan dus of de mening van de burger er wat toe doet ...
Klopt helemaal, zolang de manier van onderzoek niet vrijgegeven is kun je totaal geen waarde hechten aan de uitkomst. Er staat niets bij over het aantal deelnemers aan het onderzoek, de manier van uitvoeren, de selectie van ondervraagden (a-select/select) etc. Daarnaast staat er dat het een poll is, dus onlne onderzoek, waar je over het algemeen van kunt aannemen dat de deelnemers daaraan veel gebruik maken (en dus bevooroordeeld zijn) van het internet.

Kortom betrouwbaarheid van het onderzoek is laag. Waarschijnlijk zal in een ander onderzoek de tegenovergestelde aangetoond worden.

Edti: typo's

[Reactie gewijzigd door kramerty88 op 19 oktober 2009 12:12]

De methode, het aantal deelnemers, de vragen zelf en de resultaten zijn allemaal te vinden op de website van de opdrachtgever Open Rights Group.
Het is een poll dus online onderzoek???? Vertaal het woord "poll" eerst eens naar het Nederlands: enquete of opinipeiling; dat zegt dus niets over de manier van vragen stellen. Je geeft zelf aan dat er niet bij staat hoe het onderzoek is uitgevoerd maar concludeert wel meteen dat het bevooroordeelt is en een lage betrouwbaar heeft :?

Hoe betrouwbaar is jouw conclusie?
Een on line opinie peiling neem ik aan.
Dat soort bullshit peilingen resultaten neem ik niet erg serieus.`
Zo'n peiling roept alleen maar de fanatiekere voor en tegenstanders op en het grootste deel van de mensen negeert zulke polls.
Daarom zijn ze niet representatief voor juist de burger in het algemeen

[Reactie gewijzigd door hAl op 19 oktober 2009 11:57]

Inderdaad, Yougov.co.uk is een internet site, en er wordt inderdaad gesproken over een poll.

Voor zover ik kan zien moet je er zelfs inschrijven om aan dit soort polls mee te doen, alleen de 'quick poll' op de front page lijkt vrij toegankelijk.

Een zeer gelimiteerd en gekleurd publiek dus, lijkt mij een beetje fout om daaruit te concluderen dat "70 procent van de Britten" iets wel of niet wil...
Ondanks dit lijkt 70% mij niet geheel utopisch, dit zal niet te ver liggen van de gewone bevolking zoals de meeste hier. Deze mensen zijn niet arm maar ook niet steenrijk en zullen dus af en toe wel eens een liedje downloaden of aan een familie lid/ vriend / kennis vragen.

De "rijke" die hebben geld genoeg en hoeven dus niet te downloaden. Deze mensen blijven dan ook uit schot van deze maatregel.
Zelfs in Nederland waar je legaal muziek en films mag stelen, zou je bij een referendum met volledige stemplicht merken dat slechts een minderheid daar akkoord mee is.
"Zelfs in Nederland waar je legaal muziek en films mag stelen"

Probeer dat maar eens in de Free Record Shop of zo.
Downloaden is niet hetzelfde als stelen.
Enige nuance is je wederom vreemd als het dit onderwerp betreft.
Bij je opmerking verder bovenaan had je gelijk. Dat referendum is iets waar NL partijen, wat betreft dit onderwerp, nooit toe zullen overgaan. Zou dat wel zi zijn, dan zou vermoedelijk de formulering de uitslag zeer sterk kunnen sturen.
Dat is wel de 70 procent (en 30 procent) die het echt erg vinden of vinden dat ze moeten aflsuiten.

De overige Britten boeit het niet, en zou waarschijnlijk ook niet stemmen als het een referendum zou worden. (wat het vast niet word).

het is dus een redelijk eerlijke uitslag, maar daarbij zal het allemaal iets naar het midden trekken als je alle britten zou vragen, immers zal een groot deel het niet veel uit maken wat de regering doet, en zal logisch gezien 50-50 stemmen.
Het zit net even wat anders in elkaar. De organisatie 'Open Rights Group' heeft YouGov opdracht gegeven een poll te houden. De methodiek van de poll (inclusief resultaten) staat hier beschreven. Komt er op neer dat uit een database van 185.000 mensen er random een aantal gevraagd wordt om mee te doen aan de poll. Aan dit verzoek hebben in dit geval 1967 mensen gevolg gegeven.
Dat baseer je alleen op het gegeven dat het online gebeurt?
The UK begint onderhand een bananenrepubliek te worden. Wel de sharia toestaan maar bij het minste vermoeden van eventueel illegaal up en downloaden meteen afsluiten, ze zijn niet goed bezig daar.
Het is een eiland en dus zal de eeuwenlange inteelt wel deze invloed op hun gedachtepatroon hebben.
Nog maar een kwestie van tijd voordat ze in NL met dit komen aanwaaien. Misschien wel in Europees verband iets... pff :X
ben al blij dat we niet zoals in belgie een 30 gb data limit hebben, maar afsluiten gaat wel erg ver.
"Het is duidelijk dat Lord Mandelson, de minister van Economische Zaken, totaal uit de pas loopt met de publieke opinie en zijn standpunt nog maar eens moet overdenken."
Het is de meeste Britten allang duidelijk dat Lord Mandelson moet vertrekken.
Of 70% van de britten is een filesharer en dat zou ook de uitkomst verklaren
Dat doet er toch niet toe, als 70% download zegt dat wel genoeg, zowiezo zijn het niet allemaal fileSHARERS! Want genoeg downloaden met iets anders als bittorrent/P2P en hoeven dus niet te uploaden en alleen downloaden (is dus geen sharen ;)).
Tja, nogal een open deur.
"100% van de Britten zou liever geen belasting betalen"...
Neh dat is niet waar. Je leest duidelijk dat men het een probleem vind dat er geen justitie/gerecht aan te pas komt. En wat mij betreft is dit een volkomen rationeel bezwaar.
Uhm nee want dat heeft gevolgen, de gevolgens van sharen (dus niet downloaden!) is veel beperkter dan dat de overheid ineens zonder geld zou blijven zitten ;) Dus nee appels met peren vergelijken is niets vergelijken ;)
Zal ik er nog eens eentje intrappen? "96% Britten wil harde aanpak belastingontduikers." Aan geen van beide statestieken zou een overheid nuttige informatie kunnen ontleden over een concrete maatregel inzake het belastingsstelsel. In dit onderzoek heeft men echter een concreet plan aan een aantal deelnemers voorgelegd, en hen naar een mening gevraagd. Nu kun je daar alle nodige clichés als 'lies, damn lies and statistics' bijhalen, maar voor zover de betrouwbaarheid van de resultaten niet ter discussie staat, zijn ze voor beleidsmakers van significant groter belang dan de wetenschap dat Britten liever geen belasting zouden betalen.
[quote]Slechts 16 procent is voorstander van automatische afsluiting op basis van beschuldigingen. Dit laatste is de procedure zoals de regering die momenteel overweegt.[\quote]

afsluiten op basis van beschuldiging. waar moet het heen met de rechtstaat. wat is er gebeurt met "innocent until proven guilty". |:(
Voor 1/6 deel van de bevolking dus niet nodig. Gelijk ophangen is het effectiefst.
IP's loggen van iedereen in die 16% en als de wet er toch doorheen komt, hun allemaal beschuldigen. Blijkbaar hoef je niks te bewijzen als het "op basis van beschuldiging" gebeurt. Ben je gelijk van een grote groep debielen op internet af. Iedereen die op die optie gestemd heeft mogen ze van mij naar China sturen, kunnen ze daar lekker ondervinden hoe het is om opgesloten te worden zonder eerlijk proces.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Populair: Gamescom 2014 Smartphones Apple Windows Sony Microsoft Games Politiek en recht Besturingssystemen Consoles

© 1998 - 2014 Tweakers.net B.V. Tweakers is onderdeel van De Persgroep en partner van Computable, Autotrack en Carsom.nl Hosting door True

Beste nieuwssite en prijsvergelijker van het jaar 2013