Hoofdcategorieën
Device Settings

Nokia verkoopt veruit meeste smartphones

Door Arnoud Wokke, dinsdag 13 oktober 2009 12:22, views: 15.888

Wereldwijd is Nokia met grote afstand marktleider op het gebied van smartphones; Blackberry-maker RIM en Apple komen op plaats twee en drie. Dat concludeert Canalys uit eigen onderzoek. In Nederland neemt HTC de tweede plek in beslag.

Nokia N97Onderzoeksbureau Canalys concludeert dat Nokia de markt van smartphones domineert en zijn positie nog altijd verstevigt. Wereldwijd verkoopt Nokia volgens het onderzoeksbureau 44 procent van alle smartphones. Blackberry-maker RIM en iPhone-fabrikant Apple volgen met marktaandelen van 21 procent en bijna 14 procent. Nokia verkocht in het tweede kwartaal van 2009 10 procent meer smartphones dan in hetzelfde kwartaal een jaar eerder.

Vooral in de regio's Europa, Afrika en Midden-Oosten is Nokia dominant op smartphonegebied: bijna tweederde van de verkochte smartphones in de 'Emea-regio' is een Nokia. In Nederland ligt de situatie iets anders, blijkt uit cijfers die HTC onlangs vrijgaf. Nokia heeft in Nederland een marktaandeel van ongeveer 35 procent, gevolgd door HTC met bijna 23 procent. RIM en Apple komen daarachter; beide bedienen ongeveer 18 procent van de smartphonemarkt in Nederland.

Volgens Canalys krijgt Nokia relatief minder media-aandacht in Engelstalige media. Die media volgen trends in Noord-Amerika, waar RIM en Apple de bestverkopende fabrikanten zijn. In een opinie-artikel stelde Betanews eerder deze maand dat het wereldwijde succes van de iPhone meer marketing dan realiteit zou zijn.

 

Volgende 12:43 Ontwikkelaar van Scribblenauts gaat XBLA-titel maken
Vorige 12:10 Video: DJ Hero
Advertentie

Reacties

«  1  2  3  »

Wat is in dit onderzoek van de definitie van smartphone?

Waarschijnlijk rekenen ze ook iedere N-series als smartphone.

~[edit]
Ik had ze het gevraagd en net mailtje terug van Canalsys: Hun antwoord is (zoals gedacht) inderdaad alle devices die Symbian draaien.
As far as the Nokia question goes, it is all the devices that run the Symbian OS.

[Reactie gewijzigd door Keypunchie op dinsdag 13 oktober 2009 20:16]


Zijn het toch ook? Staat gewoon S60 op.

Als je als definitie "smartphone heeft een geavanceerd OS" hanteert, dan technisch gesproken wel. Maar behalve N97 heb ik niet het idee dat N-series echt dezelfde doelgroep/klasse aanspreekt als iPhone/Blackberry.

Misschien ben ik volkomen verkeerd, maar er is toch geen Qwerty-input beschikbaar op deze telefoons? De schermpjes zijn ook wat klein. Het zijn absoluut leuke telefoons, met fraaie multimedia-mogelijkheden, en een van de betere camera's maar ik vind ze niet veelzijdig genoeg om als "volwaardige" smartphone mee te tellen.

Dit klinkt allemaal wat vaag, maar laat ik het zo stellen:
Volgens mij kopen mensen de N-series niet voor de apps, maar voor de camera.

een smartphone is een phone waar je zelf apps op kunt installeren.
je kunt de phone dus smarter maken...

Dat is *jouw* definitie. Er is geen vaste definitie voor smartphone. Trouwens ik kon ook apps op mijn ouwe Nokia 5140 installeren. Dat zou je toch echt geen smartphone willen noemen, hoop ik.

[ed. herinnerde me het modelnummer verkeerd]

[Reactie gewijzigd door Keypunchie op dinsdag 13 oktober 2009 17:12]


Ik kan ook apps op mijn N85 zetten.. Volgens mij doen de meesten het wel niet. Mijn broer heeft al langer een N95 en die doet het gewoon met de apps die erop staan. Maar Nokia probeert dat nu toch wat in te halen met een eigen app-store (ovi).

Het is niet omdat de mensen het niet gebruiken als smartphone dat het geen smartphone is. Nu ja voor mij is het ook meer een multimedia-toestel.

En ik ben van de generatie die erg vlot kan typen met T9, Qwerty (azerty liefst in mijn geval) ga ik echt niet missen.

Precies, dit soort onderzoeken zijn altijd nogal discutabel, wat zijn precies de definities, hoe heeft men de boel precies onderzocht. Dat de iPhone bijv. succes lijkt te hebben en vooral een idee wat rondwaard zou zijn, wat is dat nu precies voor uitspraak... cijfers willen we zien met goede onderbouwingen. En ik weet het niet hoor, maar 14% voor de iPhone, na die paar jaar? Als ik mij niet vergis is dat in vergelijking tot de concurrentie juist een enorme jump in groei. Men lijkt ook te denken dat alleen maar media-attention bepalend is of ergens een merk het meeste succes heeft... ik denk dat dat effect toch wat minder is dan gesteld, vooral omdat mensen zichzelf tegenwoordig informeren en dan gelden de landen-grenzen niet meer zo.

[Reactie gewijzigd door vgroenewold op dinsdag 13 oktober 2009 22:10]


Dat hangt van de definitie van smartphone af. Ik vind dat de meeste nokia smartphones meer "feature phones" zijn.

Precies wat ik ook wou zeggen. Nokia heeft, net als sommige andere fabrikanten, modellen die meer toegepitst zijn op een bepaald aspect, bijvoorbeeld messaging of muziek. Als het gaat om de "nieuwe smartphones" die een compleet OS in zich dragen met nadruk op integratie van 3rd party apps dan zijn iPhone en Android volgens mij de winnaars.

Ik denk persoonlijk dat Blackberry android nog wel naar de kroon steekt hoor.

Blackberry steekt de iPhone ook nog wel naar de kroon. Misschien niet op het gebied van gebruiksvriendelijkheid, maar zeker voor zakelijke gebruikers is de iPhone gewoon geen fatsoenlijk alternatief voor de Blackberry.

Bij Nokia kan je anders al 3rd party apps draaien nog voor iemand Android of iPhone had bedacht. Hetzelfde geldt voor CE waar je pas recent een marketplace had voor de gebruikers die google niet kunnen gebruiken. CE was dan ook geen smartphone os ervoor? :/

Dat kan trouwens met vrijwel alle telefoons sinds 2005...

kijk eens op getjar.com
zo heb ik ook gewoon Google Maps, 2 verschillende GPS navigatie software, eBuddy messenger, Yahoo push email..

en dat alles op eeen simpel candybar toestel uit 2007 (SonyEricsson).

Zelfs Microsoft Exchange kan je draaien met software van getjar, maar dan moet je wel de aanschafprijs betalen.

[Reactie gewijzigd door Jazco2nd op dinsdag 13 oktober 2009 13:00]


Dat is Java dat is niet wat er bedoeld wordt helaas

owh voor zover ik weet zijn j2me (java) apps ook gewoon 3rd party apps... of tenminste, dat is wel wat mijn Verisign certificaat mij verteld elke keer dat ik een j2me app sign voor distributie ;)

Ja want Java is geen echte programmeertaal en kan ook geen echte programma's maken? Misschien vergis je je ivm javascript/Java.

Android apps zijn ook Java

Inderdaad. Een toestel waar je applicaties kan installeren en verder gaat dan alleen JAVA-applicaties, is gewoon een smartphone. Alle Nokia Symbian-telefoons zijn smartphones. Sterker nog, volgens de meest strikte definities, zijn de Nokiatelefoons juist de enige echte smartphones, omdat ze geen touchscreen hebben (op de N900, n97 en 5800 na), waar HTC en anderen vooral PDA's maken. De Nokia N-serie is gewoon erg populair. Het meerendeel van de kopers van die apparaten weten niet eens wat ze ermee kunnen doen. Verder is de naam Nokia bij velen ook erg sprekend. Toen ik in een telefoonwinkel werkte hoorde ik ook regelmatig dat ze de eis een Nokia was (nooit wat anders geprobeerd, totaal niet weten dat een symbianmenu wel iets anders is dan die eerste Nokia waar ze mee rondlopen, laat staan dat de betrouwbaarheid ook niet per definitie beter is dan alle andere toestellen. Allemaal zaken die deze klanten vaak voor vanzelfsprekend aannamen).

Overigens is het onzin om de iPhone en Android te noemen. Android is relatief nieuw, en ook de iPhone is nog lang niet op het niveau van Symbian of WM als het gaat om 3rd-party support. En dat zal het ook nooit komen, zolang de restricties in het beleid gesteld zijn zoals Apple heeft gedaan. Dit is een keus, en eentje die best zou kunnen werken als het gaat om het kunnen bieden van kwaliteit en het weren van crap. Maar in termen van marktaandeel doet dit je niet goed. Maar zolang je je doelen behaalt (Apple's doel is niet om de leider in de markt van de smartphones te worden) is het natuurlijk prima.
Maar belangrijker nog: Er zijn veel meer Symbiantelefoons verkocht dan iPhones of Google-telefoons. Kwestie van beschikbaarheid. De N-series en E-series en hun voorgangers zijn met flinke aantallen over de toonbank gegaan. Voor een potentiële nieuwe klant is een Nokia ook altijd een optie, wat om meerdere reden niet gezegd kan worden van een Android-toestel of iPhone.

De leidende positie van Nokia is dan ook niet meer dan logisch.

Symbian heeft ook geen volledige vrijheid: wat denk je van het signen van .SIS? een R-A-M-P.
Ja voor ons tweakers misschien niet, omdat we wel aan een cer en key file kunnen komen, maar hoe gaat jan en alleman dit doen? Niet dus.

Android heeft een zekere mate van vrijheid. Misschien komen niet alle Apps in de Market, maar je kunt ze in ieder geval wel gewoon installeren zonder bullshit. Ik hoop echt dat er asap meer Android toestellen komen.

Signen van je SIS is alleen maar nodig voor een developer, alleen maar nodig om bepaalde telefoon functies te kunnen gebruiken, en dan ook nog eens alleen maar nodig om je app op andere telefoons dan die van jezelf te draaien.

Met andere woorden: heel het signen wordt pas een issue als je een app gemaakt hebt die je ook wilt gaan distribueren naar andere mensen. Dus ja, vervelend als je een leuke applicatie in elkaar hebt gehobbied en geen zin hebt om 2 tientjes ofzo te betalen om hem door Nokia te laten signen, maar een R-A-M-P wil ik het niet noemen omdat je zonder code signing ook gewoon alles kan zolang je op je eigen toestel blijft.

De reden voor het signen is trouwens een hele goede, en dat is om te zorgen dat er geen .SIS bestanden zomaar verspreid kunnen worden die toegang hebben tot alle belfuncties, het bestandssyteem etc, en op die manier de telefoons van onwetende gebruikers die dachten een leuke app te installeren te bricken of stiekem verbindingen te laten openen. Het is dus voor de eigen veiligheid van het platform, niet om ontwikkelaars te dollen of geld uit de zak te kloppen.

[Reactie gewijzigd door johnbetonschaar op dinsdag 13 oktober 2009 15:17]


ik heb een symbian gehad (e51/e71) en enige keer dat ik een app moest signen was programmas die minder legaal zijn. daarbuiten nooit problemen gehad met een app voor symbian :)

Overigens is het onzin om de iPhone en Android te noemen. Android is relatief nieuw, en ook de iPhone is nog lang niet op het niveau van Symbian of WM als het gaat om 3rd-party support. En dat zal het ook nooit komen, zolang de restricties in het beleid gesteld zijn zoals Apple heeft gedaan.

Sorry hoor maar de iPhone is WM en zeker Symbian al lang voorbij in dit opzicht. Mijn vorige twee telefoons ware WM en Symbian. WM mag een crappy platform zijn maar de 3rd party support is in ieder geval vrij goed, daar had ik weinig over te klagen. Symbian zelf werkt best goed maar 3rd party apps zijn een drama. Ze zijn moeilijk te vinden, vaak niet vam al te hoge kwaliteit en vaak ook nog vrij duur. Ik ben het daarom ook zeker eens met de eerder genoemde stelling dat N-series meer featurephones zijn, op een gemiddelde SE of Samsung telefoon kun je hetzelfde. De iPhone mag gesloten zijn en de app store mag dan niet perfect zijn maar het is momenteel wel het beste dat voorhanden is.

Android heb ik helaas geen ervaring mee dus laat ik achterwegen.

Ja, het kon. En ja, er zijn al een tijd Java apps voor allerlei platforms.
Maar er is een belangrijk verschil tussen kunnen en doen. Pas met iPhone en -in wat mindere mate- Android zijn er platforms die een zodanige standaardisatie hebben dat Jan-met-de-pet makkelijk applicaties kan vinden, installeren en gebruiken.

Ik denk dat Apple sinds de opening van haar App store in zeer korte tijd het begrip smartphone heeft veranderd. Voorheen deden 'normale mensen' nauwelijks iets met de mogelijkheden van software op hun telefoon. Het kon maar werd maar weinig gedaan. Dat is nu totaal veranderd.

Praktijkvoorbeeld: ik zat in de trein te luisteren naar drie dames van tegen de 60 waarbij de een liet zien hoe handig het was dat je het programmaatje Trein had op de iPhone, en een van de anderen downloadde en installeerde ter plekke dat programma op haar telefoon!

Voorheen deden ze niets, nu maken ze scheetgeluidjes. Wat een revolutie mensen.

Scheetgeluidjes, simpele spelletjes, complexe spellen, twitter clients, belstatus, verkeer- en reisinformatie, webbrowsen, nieuws, enzovoort... allemaal dingen die gewone gebruikers nu dagelijks gebruiken.

Een normale consument (dus geen Tweaker) had tot een jaar of twee geleden gewoon NUL applicaties. Omdat hij/zij het niet begreep of het nut er niet van zag. De gemiddelde iPhone eigenaar gebruikt meerdere applicaties.

Jij mag dat blijkbaar niet belangrijk vinden, ik vind het een grote stap in de ontwikkeling van telefoons en het bruikbaar maken van technologie voor normale mensen.

Juist!
Ik denk ook dat juist de toegankelijkheid van het "Smarter" maken van je telefoon een belangrijke graadmeter is voor het begrip smartphone.
hoe eenvoudig is het om jou telefoon zo te configureren dmv apps. dat hij doet wat jij prettig vind?

laten we eerlijk zijn, of het nou WM, symbian, of welke andere OS dan ook is, je kan er nagenoeg elke app. wel op schijven.
Maarrr, hoe gemakkelijk is het in het dagelijks gebruik? hoe toegankelijk is een app??

als je tweaker capaciteiten en middelen nodig hebt om je app. te installeren en te updaten is de gebruiker wel smart maar de telefoon in mijn optiek niet!!

Android is echter geen fabrikant.
Mij lijken de marktleiders dan inderdaad Apple en daarnaast HTC.

Nee sorry het is (met nokia op nr1) eerst HTC en dan Apple :)

Dat klopt inderdaad.

Ik denk dat we op een moment beland zijn dat de definitie van smartphone "herijkt" moet worden.

Want de belangrijkste functie voor een smartphone in deze tijd zou zijn internet functionaliteit moeten zijn.

En dat is nou net hetgene wat niet optimaal werkt met een willekeurige N serie telefoon van Nokia behalve de N97 natuurlijk.

Een smartphone moet gewoon een telefoon zijn met touchscreen.

Of ze moeten een nieuwe term bedenken voor de touchscreen telefoons.

Een Smartphone hoeft helemaal geen telefoon te zijn met touchscreen, dat is ook maar een gadget.
En internet functionaliteit vind ik eigenlijk ook niet zo belangrijk, kost alleen extra geld en ik kan de apps toch van me laptop/pc erop gooien.

Dus de definitie van een smarthphone zijn altijd nog de apps, en imo de mogelijkheid om hem zakelijk te gebruiken.

Het zijn gewoon telefoons met een OS (Symbian/ Apple OS, Windows Mobile, Android, Linux), het hoeft niet te betekenen dat er een touchscreen of toetsenbord aan vastzit. De N-series draaien bijna allemaal op Symbian.

Een netbook draait ook Windows XP als OS maar dat betekent toch niet dat het dezelfde functionaliteit heeft als een Workstation?

Datzelfde grote verschil in gebruiksgemak en mogelijkheden zitten er ook in telefoons.

De term Netbook is toch ook uitgevonden om het verschil in mogelijkheden aan te duiden tussen volwaardige laptops.

Het is niet eens een kwestie van of er een nieuwe term moet komen het is meer een kwestie van wanneer en wat?

Blackberry-maker RIM op plaats 2 ? ik zie echt nooit van die toestellen..

Ik denk zelf dat veel gebruikers het voor zakelijke doeleindes gebruiken. Ik zie om mij heen heel erg veel Blackberries en ja dat zijn zakenmannen die met zo'n ding lopen omdat hun baas deze voor hun betaalt.

En ik zag er al vier vanochtend in de tram in Amsterdam, dus dat zegt ook niet veel.

"Om je heen kijken" geeft meestal geen representatief beeld van de hele markt. Daarom besteed men een hoop geld aan marktonderzoek.

in American willen blackberry's nogal populair zijn :o

en idd de zaken mensen lopen er vaak mee

in NL is Blackberry niet zo populair maar wel op de NL zakelijke markt.
Verder is NL natuurlijk maar een heel kleine markt.

In NL niet zo populair?
Een jaar geleden waren het vooral de nieuwste touchscreens van Samsung en LG die erg populair waren, maar op dit moment is bij Hi 75% van de verkochte toestellen een Blackberry en daarmee ongekend populair. Dan heb je het dus over alleen maar jongeren/studenten.

Ook bij KPN loopt het tegenwoordig storm op de Blackberry's en de E-serie van Nokia, terwijl de N-serie zienderogen wegzakt (m.u.v. de N97).

Het zijn inderdaad meestal zakelijke gebruikers die het via hun werkgever krijgen om Exchange te kunnen gebruiken. Sommige consumenten kopen het ook omdat ze het handig vinden om met de Exchange server van hun werk te kunnen gebruiken. Tegenwoordig heeft Android en Apple OS ook een exchange koppeling, maar het werkt denk ik niet helemaal als wat Blackberry gemaakt heeft.

Ik was 2 weken geleden een dikke week in New York City. Wat me vooral opviel was dat mensen daar of een iphone hadden of een blackberry.
(Jeugd voornamelijk iphone, en de wat 'oudere' jeugd (lees: yup :+) een bberry

Beetje jammer dat ik de firmware van mn N97 nog steeds erg brak vind.... (kan ook nog niet updaten naar 1.12.xx...)
Hopelijk komt de 2.xxx firmware snel uit.

Natuurlijk staat apple heel laag omdat ze maar 1 telefoon hebben. Nokia heeft erg vele waardoor de marktaandeel ook groter is.

maar wat wel grappig is om te lezen is dit:
"Apple has established industry leadership in terms of industrial design, ease of use and application availability, offering one of the most desirable devices on the market and setting a standard that rivals are striving to emulate. "

vind ik tenminste en ben het er ook mee eens.

A een Apple-fan in hart en nieren :) Meteen excuses verzinnen waarom ze niet op 1 staan :S Ze zijn er zo makkelijk tussen uit te pikken, altijd heilige apples de lucht in prijzen, kijk voor de grap is langer dan je neus is, of verbied Apple dat ook al?

PS zoals ook hier uit blijkt ben ik niet echt een apple fan, maar ja als de apple-vlag (appelvlap?) probeert op te hijsen zal ik altijd tegengas geven, kan er weinig aan doen...

Apple fan omdat ik een iphone heb? Nee helemaal niet. Ik ben fan van niets, ook niet van Nokia of HTC. Ik heb een Nokia en HTC gehad, ik gebruik windows EN osx en daar kies je toch het beste voor jezelf uit. In jou reactie bespeur ik toch iets van een raar gedrag, iets van boosheid, geen idee wat het moet zijn want ik heb alleen gezegt dat ik het met een stelling eens ben wat in het onderzoek naar voeren kwam. Weet jij wat je probleem is?

Ohja...vergeten. Bij de Nokia en HTC ook even een Android G1 toevoegen.

[Reactie gewijzigd door dvogel op dinsdag 13 oktober 2009 12:51]


Echt ben gigantisch boos, zo wil je me niet tegenkomen hoor (helemaal niet met een appel in je hand ;))...

Even zonder dollen (ik ben niet boos hoor), om eerlijk te zijn heb ik inderdaad de G1 goed opgemerkt (niet uit mijn post maar vast ergens anders vandaan gehaald). Dat ik die telefoon heb wil niet zeggen dat als ik in januari een nieuwe telefoon uit ga kiezen dat geen andere is he, ik zit heel erg te twijfelen tussen de nieuwe HTC TD2, een Android toestel of een Nokia (naam kwijt, iig 1 met toetsenbord en je kan hem als fotolijsjte neerzetten). Dus ja eigenlijk vind ik alles best zolang het maar geen merk draagt wat 'apple' heet!

Edit: ik neem aan dat een G1 trouwens onder de vlag HTC valt net als de SE Xperia?

Edit2: tevens maakt het me geen zak uit wie wat voor telefoon wil/heeft, alleen je hoeft het niet zo duidelijk te laten merken (daar liep ik dus over te bitchen) ;)

[Reactie gewijzigd door watercoolertje op dinsdag 13 oktober 2009 12:57]


N900, en het fotolijstje zou gemakkelijk afbreken.

PS als je er uit bent, laat iets weten, denk er namelijk ook aan :)

1 telefoon is het zakenmodel van apple net zoals Nokia veel verschillende modellen heeft. Apple staat lager omdat ze minder verkopen.


En ik vind van niet, heb zelf ook een iphone en heb er al meer op gevloekt dan op mijn nokia en windows mobile ervoor.

Heb nog nooit gevloekt op mijn iphone (ligt hij nog steeds in de kast ? Hoop het anders kan ik hem neit weer geven), wel op die rotdingen van mijn collega's.

Meer gevloekt dan op een WM toestel? Dat vind ik knap, ik heb jaren en jaren WM gebruikt en wellicht kan jij er lekker mee werken, maar als er iets is wat mijn altijd zwaar irriteerde was het wel het totale gebrek aan development van het platform en de overdreven ingewikkelde manier van werken (niet dat ik dat niet kon, maar ik vond het gewoon onzinnig om dit mobiel steeds zo te moeten doen). Dat was bij de iPhone wel wat anders en ik doe er derhalve meer op.

^ Ik neem aan dat de definitie van een smartphone hier gelijk gesteld wordt aan een telefoon die meerdere functies aan boord heeft dan alleen de basis "behoeften": bellen, SMSen en film & video.

Dit artikel verbaast me niets. Apple is altijd al goed geweest in het marketen van haar producten. Iedereen zegt ook *Ik heb een iPhone* maar je hoort niemand zeggen *Ik heb een N97*. Toch een beetje benieuwd of de N900 het marktaandeel van Nokia gaat vergroten in de toekomst.

maar je hoort niemand zeggen *Ik heb een N97*
Dat hoorde ik laatst wel iemand zeggen en daar achteraan direct de nadelen t.o.v een iphone.. Maar andersom zou dat ook zo geweest zijn denk ik.

Nadelen??? Hoe kom je daar nou bij.
Een N97 is in alle opzichten beter dan een eifoon. :D

Er is 1 nadeel maar dat is met alle telefoons HTC, Nokia etc.. en dat is software update. Je weet wel, branded en non-branded toestellen. Lullig als je zo'n goedkope branded toestel hebt.

En waarom hoor je niemand roepen dat ie een N97 heeft is omdat normale mensen niet hun *censuur* hoeven te compenseren.

basis behoeften film&video? Dat lijkt me niet.

http://nl.wikipedia.org/wiki/Smartphone

Film & video een basis behoeft?? :X

Volgens mij zijn praktisch alle telefoons tegenwoordig smartphones. Je kunt er immers aanvullende software op installeren die functionaliteit toevoegd. Of dit nou van nokia of 3rd parties komt maakt niet uit.

Het aanbod van software voor de niet iphones en android telefoons is misschien een stuk minder, maar dat maakt de telefoons zelf daardoor niet minder smartphone.

Uuuhm WM en Symbian hebben echt 100x zoveel software dan het Iphone of Android OS
Dat het niet op 1 plek beschikbaar is en dat jij het daarom niet hebt gezien is wat anders :)

Feit is dat de iphone in comment-threads als dit toch wel de meest genoemde device is. Ook wordt het 2 jaar oude apparaatje nog steeds vergeleken met huidige en aankomende modellen van concurenten.

Feit is dat dat veel (naar mijn mening) zielige personen zijn die weinig tot niks mee krijgen van het sociale aspect in het leven en daardoor op internet proberen aan de wereld te vertellen dat ze wel stoer zijn en dat dat komt door de Iphone (zie je met veel over hypte gadgets en ik zeg echt niet dat de Iphone slecht is. Ik vind hem wel minder omdat ik gewoon knopjes wil hebben :P)

Typisch echter dat qua sociaal gedrag, het gebash altijd nogal negatief uitvalt..

[Reactie gewijzigd door vgroenewold op dinsdag 13 oktober 2009 22:05]


Bij Nokia moet je echt moeite doen om geen smartphone te kopen.
Logisch dat ze nummer 1 wat verkoop aantallen betreft zijn; enkel de meest simpele budget toestellen zijn geen smartphone.

Ja sure en ze kunnen ook niet kiezen uit 10+ andere merken, oftewel ze kiezen bewust voor een smartphone van Nokia en niet voor een HTC/Blackberry of iets anders...

Bij je favoriete merk (het heilige graaltje) heb je helemaal geen keus uit geen of wel een smartphone dus echt een slimme woordkeus is het niet he ;) Wat slecht zeg dat ze niet bovenaan staan omdat ze alleen maar smartphones hebben, of slaat deze opmerking nergens op net als jouwe?

In een opinie-artikel stelde Betanews eerder deze maand dat het wereldwijde succes van de iPhone meer marketing dan realiteit zou zijn.
Zo zijn ze er eindelijk achter :) Duurde ook lang!

Hmm ben wel benieuwd waar al die nokiatelefoons zijn, de smartphones die ik bij vrienden voorbij zie komen zijn vooral HTC's, eigenlijk alleen maar (of Sony ericsons/t-mobile toestellen die ook ook van HTC zijn). Ken niemand met een iphone/nokia 'smartphone', hebben ze ook stats van N-Holland (niet dat ik iedereen ken ofso).

[Reactie gewijzigd door watercoolertje op dinsdag 13 oktober 2009 12:37]


Jij doet echt iedere post je uiterste best om tegen Apple aan te trollen he?

Misschien hebben ze in jouw vriendenkring in de regel een redelijk identieke smaak qua telefoons. En om eerlijk te zijn, de verschillende toestellen ontlopen elkaar niet gek veel. Blackberry doet veel aan de zakelijke kant, want dat is de markt waar ze het meeste op mikken.

Ik zie vooral veel samsungs, HTC's en Sony/ericson toestellen, maar toch ook een redelijke hoeveelheid Nokia's. Hier op de zaak zie ik weer veel iPhone's verschijnen. (allemaal prive toestellen, zakelijk hebben we E61i's)

Nee alleen als er aanleiding naar is, en noem het trollen als je wilt, ik kan het niet uitstaan dat mensen hun telefoontje de hemel in prijzen en doen alsof dat ding heilig is (hoe noem je dat dan?)... Tuurlijk ik ben ook blij met mijn telefoon en heb me vast wel is laten gaan om te zeggen dat ik er blij mee ben en dat het voor MIJ een goed mobieltje is. Mensen die een Apple hebben doen over het algemeen net of ze spreken voor de rest van de wereld terwijl het gewoon HUN ervaring is.

Me baas die moest persee een Iphone 3GS 32Gb hebben bijv. is die toevallig in NL koopt ie er 1 zonder simlock voor 900 euro en ja dan lach ik daar graag om, hij kan het natuurlijk makkelijk betalen daar gaat het niet om. Vind het gewoon sneu, meer niet, hij denkt er blijkbaar anders over, en dat mag uiteraard ;)


Heb je toevallig een bron van het feit dat een watercooler op je hoofd de kans op een hardaanval verminderd, lijkt me wel interessant ;) Maaruh nee ik maak me niet druk, zeg gewoon wat ik vind blijkbaar past dat niet in je straatje (en ik verplicht je niet om die mening te delen). Dus he kop op en maak je niet zo druk, doe ik ook niet ;)

Maar je kan toch zeker niet ontkennen dat het apparaat goed werkt? Waarschijnlijk het allerbeste OS voor iedereen die veel wil doen met zijn/haar telefoon, maar niet wil tweaken/prutsen/developen oid.

Ik loop altijd te kwijlen bij de snelheid van een Iphone en het beeld is prachtig.

Ik heb nu een Omnia 2 en daarvan is het beeld ook prachtig en hij werkt echt heel fijn, maar ik heb nog steeds het gevoel dat ie op een paar punten achterligt op de Iphone. (ook een paar punten (ver) voor, maar dat terzijde) Ik vind het bijzonder dat er zo'n goed product op de markt is gezet wat niet alleen de hele mobiele wereld op zijn kop heeft gezet, maar dat het zoveel jaar na invoering het OS en het hele concept gewoon nog steeds in de top zit.

Iphone (/Apple) bashers zoals jij, zeggen niks over vergelijkingen je hebt het alleen maar over anderen, dat anderen stom zijn, niet verder dan hun neus kijken, dat ze sneu zijn etc.
ik vind het vrij sneu dat jij voor 500+euro een telefoon aanschaft omdat je hem kan gebruiken als digitaal fotolijstje...

Ik heb op me werk een ipod (touch) liggen voor testdoeleinde, en ja dat vind ik een rotding, heb er verder ook niet uitgebreid mee zitten spelen maar die behoefte heb ik dan ook niet.

@Vyo hier beneden mij (ik blijf nieuwe reacties maken dus prop ik het hier bij:
Ik ben niet boos joh, ik vraag me alleen af waar je uit opmaakt dat ik voor andere spreek, ik vraag zelfs of er ook cijfers per provincie zijn zodat dat al meer persoonlijk is (op mijn leefgebied zeg maar).

Tja dat je niet al me post leuk vind, tja kan het niet helpen, ik ben ook niet blij met alle post, dat is gewoon simpel, iedereen heeft namelijk een eigen koppie gekregen om mee te denken. En ik doe dat voor mezelf en jij ook, dat is op zich geen probleem, zelfs niet als we het niet eens zijn, tot iemand er een probleem van maakt! Tuurlijk worden er post weg gemod en andere post van mij weer om hoog omdat daar dus meer mensen het mee eens zijn (of de mods hebben een goed humeur?). Dan blijkt toch dat ondanks dat ik vrij recht voor me raap ben en ondanks dat ik misschien niet een lijst met nadelen noem andere het er toch wel in kunnen vinden. Sorry daarvoor ;)

Nee alleen als er aanleiding naar is, en noem het trollen als je wilt
Nou, ik vind het eerder gewoon jammer dat er zulke ongenuanceerde opmerkingen uit jouw normaal gesproken aardig inteligente hoofd komen :)

De meeste iPhone gebruikers die ik zelf ken overigens, hebben zoiets van : "ieder zijn ding". sommige vinden het ding perfect, sommigen juist niet. Maar wat ik wel graag zie is dat ze dan wel even serieus met het ding gespeeld hebben, en dan een weloverwogen en beargumenteerde reden geven waarom ze 't niets vinden. Als ze dat doen, ja, dan geef ik ze vaak gelijk, puur omdat het voor hun niet werkt zoals ze het graag willen.

Ik nodig iedereen uit om tegen welk merk of type telefoon aan te schoppen, maar dan wel met goeie argumenten, hoe persoonlijk en specifiek die ook zijn. Vind ik alleen maar interessant :)

Watercoolertje heeft een punt.
En als je vindt dat hij trolt? Wat moet je dan niet van een gemiddelde sMac lover hier vinden?

Ik mag zeggen dat ik van +/- 6000 gebruikers weet wat voor telefoon zij gebruiken.
En dat bijna altijd Nokia gevolgd door Samsung, HTC en Sony Ericsson. En er zijn meer LG gebruikers dan eifoon gebruikers.
Maar dat is in mijn eigen wereldje in Den Haag.
En ik hoef je niet te vertellen wat voor types de eifoon hebben... ik help ze in ieder geval niet.

De iPhone heeft momenteel dan ook nog een major defect met het T-Mobile netwerk in Den-Haag (en niet alleen daar :') ), er zijn grote stukken waar het bereik nog steeds ongelovelijk k*t tot simpelweg non-existant is, onder andere het Binnenhof om een wat bekendere site te noemen. Persoonlijk ben ik redelijk tevreden maar vooral niet gefrustreerd na het gebruik van een iPhone, in tegenstelling tot mijn ervaring met enkele maanden aankloten op WM 6.1.

Nee, het is niet dé phone der phones, maar het is wel een stuk makkelijker in de omgang. Het is ook fijn dat er updates zijn en gepushed worden, in tegenstelling tot bijvoorbeeld de Xperia 2 die praktisch hetzelfde is als de eerste, maar upgraded met WM 6.5. Yes Sony, that pissed me off.

@watercoolertje, wat ik consequent mis in jouw trolls is een argumentatie waarom je het nou 'sneu' of whatever vind. Jij doet net zo goed alsof je voor de rest van de wereld spreekt, terwijl het enige waar je consequent mee schermt vage verwijzingen zijn naar hoeveel iPhones/Nokia's jij niet ziet, maar desondanks een hekel aan hebt 'want ze zijn zielig'. Cirkelredenering anyone?

Waarom zo bizar opruiend en aanvallend de hele tijd tegen mensen die hun voorkeur voor een bepaald model of merk uitspreken? Word je ook boos op mensen met opvallende kleding, een grote merknaam op hun rug, een dure auto? Seriously, what's your issue? :')

[Reactie gewijzigd door Vyo op dinsdag 13 oktober 2009 14:31]


vet, ik heb wat geleerd. Thanks Vyo

En als je vindt dat hij trolt? Wat moet je dan niet van een gemiddelde sMac lover hier vinden?
Niet om het een of ander, maar de meeste Apple gebruikers worden er gestoord van dat ze continue om hun keuze worden aangevallen. Zelfs de AMD vs Intel oorlogen hier waren niet zo vol gif en venijn.

Maar, zeer zeker kan ik bevestigen dat een aantal van m'n collega Apple gebruikers zich zeer zeker schuldig maken aan dergelijk gedrag. Wat ik graag eens zou zien, zeker op een site als t.net, is dat men elkaars keuze (ook al is die anders) en mening respecteerd, zonder het eeuwige geflame en gezeur. Doet me te veel aan politiek denken, en wij t.net gebruikers zouden beter moeten weten dan dat :)

Lol leuk om jou stelling te zien want ik zag in het verleden bergen iphones, htc's en andere merken en de afgelopen maanden is echt IEDEREEN overgestapt naar Nokia's :P

Toch wel leuk iedereen een iets ander uiterlijk maar al de OS'sen zijn hetzelfde haha

Vreemde write-up.

Ten eerste is dit vrij oude data (rapport uit augustus over Q2).

Ten tweede is de boodschap van het bronartikel dat Nokia leidt, maar dat juist RIM en Apple sterk groeien en dat ook andere makers in opkomst zijn, en MS de grote verliezer is; slechts een klein deel van het artikel gaat over Nokia. De write-up hier heeft een totaal andere insteek en noemt de groei van Nokia waar in het bronartikel geen sprake van is. De laatste bijzin over het Betanieuws komt ook nogal bizar over aangezien er geen enkele moeite wordt gedaan e.e.a. met het hoofdartikel in verband te brengen...

Arnoud geeft hier nogal een stevige eigen draai aan het nieuws, in mijn ogen.

[Reactie gewijzigd door Zpottr op dinsdag 13 oktober 2009 12:42]


Nokia kan wel de meeste smartphones verkopen maar dat betekent niet dat het meteen de beste is :p Ik vind Nokia's in mijn mening ook geen echte smartphones maar zoals eerder al genoemd feature phones. Of telefoons met een bepaald doel zoals film en muziek.

Dat vind ik dus weer niet... de complete N en E series zijn toch zeker wel smartphones,
ik heb zelf een N95 en kan er (mits er een programma voor is) alles mee wat je ook op een windows mobile smartphone kan.

Dat komt omdat het nokia OS(Symbian) is afgeleid van het Epoc-platform. die op zijn beurt goed werk leverde.

Ik heb zelf een N79, grootste baggertelefoon die ik ooit heb gehad.
(De menustructuur slaat helemaal nergens op. Waarom afzonderlijke 'applications', 'utilities' en 'tools' menuitems? Waarom zijn centrale plekken (zoals je fotos) via 3 verschillende plekken te benaderen? Waarom is dat rare langwerpige knopje binnen 3 weken afgebroken? Waarom ben ik uren bezig geweest om mijn contactlijst binnen 1 knop beschikbaar te maken?)
Oudere nokia telefoons en telefoons als de N97 zijn juist wel weer gebruisvriendelijke telefoons. Maar er gaat natuurlijk niets boven de N900. Na de 770 en de N810 wil ik die graag aan mijn collectie toevoegen.
«  1  2  3  »

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.

Volgende 12:43 Ontwikkelaar van Scribblenauts gaat XBLA-titel maken
Vorige 12:10 Video: DJ Hero
VNU Media logo Hosted by True

© 1998 - 2012 Tweakers.net B.V. - Alle rechten voorbehouden - Contact - Jouw privacy - Algemene Voorwaarden

Uitgever van:

Website van het jaar 2011