Hoofdcategorieën
Device Settings

'Weinig mensen geïnteresseerd in mobiele applicaties'

Door Arnoud Wokke, vrijdag 9 oktober 2009 16:39, views: 22.316

Er zijn nauwelijks mensen die de moeite nemen om applicaties te installeren op hun telefoon of smartphone. Dat concludeert Multiscope na onderzoek onder duizend consumenten, waaruit bleek dat 'slechts enkelen' applicaties hadden geïnstalleerd.

Multiscope had eigenlijk vrijdag een lijst willen presenteren met de top10-applicaties, maar er zijn te weinig mensen die applicaties installeren, heeft Multiscope gemerkt. "Van de duizend ondervraagden waren er geen tientallen die apps konden noemen die ze hadden geïnstalleerd", aldus onderzoeker John Kivit tegenover Tweakers.net. "We hadden meer mensen nodig om tot een betrouwbare top10 te komen."

Bovendien noemden mensen vaak applicaties op die al op de telefoon voorgeïnstalleerd stonden, zoals Maps en Picture Gallery's. De mensen die applicaties installeerden, bleken vaak een iPhone of Android-toestel te hebben, constateert Kivit.

De onderzoeker raadt bedrijven die nadenken over hun mobiele strategie aan om vooral eerst een mobiele website te ontwikkelen. "Mobiele websites zijn veel bekender en worden veel vaker genoemd." De meestbezochte mobiele websites zijn die van Nu.nl, Google, Buienradar en Hyves. Sites als 9292 en NS haalden ook de top10, net als webmaildiensten Hotmail en Gmail.

Meer dan twee miljoen mensen gebruiken maandelijks mobiel internet, heeft Multiscope becijferd. Ongeveer 1,3 miljoen daarvan zijn elke week op het mobiele internet te vinden. Het percentage mobiel-internetgebruikers dat elke dag online gaat, is in een jaar gestegen van 19 naar 40 procent. Eerder dit jaar schatte onderzoeksbureau Forrester het aantal mensen dat in Nederland gebruikmaakt van mobiel internet op 2,8 miljoen.

Volgende 17:09 'Linux-software is bruikbaar op Nokia N900'
Vorige 16:07 Buma schrapt tarief voor embedden muziek
Advertentie

Reacties

«  1  2  3  4  »

Zolang ze alle Symbian toestellen als smartphone tellen snap ik het wel natuurlijk

En waarom zouden dat geen smartphone toestellen zijn?

Enige verschil is dat in iphone (heb geen ervaring met Android OS, maar vermoed dat dit ook zo zal zijn) is dat er in Symbian toestellen niet zo opvallend geadverteerd wordt met "download extra apps, click here".

Deze mogelijkheid bestaat voor Symbian, maar wordt minder opgedrongen geadverteerd. Zelf heb ik twee N-serie toestellen van Nokia gehad, vrij compleet waardoor de nood voor extra programma's niet nodig was voor mijn eisen.

edit: typfoutje

[Reactie gewijzigd door carthorian op vrijdag 9 oktober 2009 17:04]


Op mijn E51 (Symbian s60v3) staat weldegelijk een "Download!" knop in een menu die doorverwijst naar een catalogus mobiele applicaties. Helaas zijn dit betalende (en vaak ook vrij duur voor wat ze eigenlijk maar doen).

[Reactie gewijzigd door bresjt op vrijdag 9 oktober 2009 16:52]


Met alle hierboven opgenoemde NAdelen, heb je bijna het grote VOORdeel van de iphone omvat. (Android heb ik ook geen ervaring mee). Apps zijn makkelijk en intuïtief te vinden, downloaden en gebuiken, de meeste goedkoop of gratis. En last but not least: de phone zelf is een prima platform dat roept om verbreding van het gebruik. Bv als mobiele gamingconsole.

Enkele keren geprobeerd maar schiet jammerlijk tekort door de ene knop.

Voor eventjes leuk gaming platform denk het niet.

Is best leuk hoor. Je moet ook niet hele geweldige call of duty achtige shooters en forza achtige racegames verwachten. Het is een best leuke toevoeging. Zo zijn er zoek de verschillen spelletjes. Race spelletjes, online ranking games en nog veel meer. Dit is best leuk en ook nog eens verslavend. Het meeste zelfs gratis. ANWB, Trein, Uitzending gemist alles van die apps is handig en geweldig. Als je je verveelt tijdens een rit in de auto als bijrijder. Kan je gewoon je spelletje spelen en alles checken. En dat zit gewoon bij je bundel. Het is weldegelijk een goede toevoeging op een mobiel.

nadeel van dat apple ding is wel dat het door hen moet goedgekeurd zijn of je mag het geeneens installeren.

WM biedt nog steeds het meeste vrijheid om apps te installeren (marktaandeel van android is zo marginaal dat er amper apps voor zijn, dus moet je ook niet meetellen)

WM biedt nog steeds het meeste vrijheid om apps te installeren (marktaandeel van android is zo marginaal dat er amper apps voor zijn, dus moet je ook niet meetellen)
Dit is ook juist de reden dat veel van de apps voor WM crap/oud/onstabiel zijn. Er is totaal geen controle over.

Als een app niet voor iphone 3.0 geschikt is krijg je netjes een melding dat je moet upgraden(wat gratis is voor iPhones). Bij windows mobile kom je er meestal pas achter als de app al geïnstalleerd is.

Waarom zou het niet kunnen zoals de extensies van FireFox? Gratis maar wel gecontrolleerd...

Om zelf antwoord te geven: teveel aanbieders en een te kleine/diverse markt.. nvm dus.

Bij Android heb je de android market en daar wordt je praktisch nooit naar verwezen. Tevens hebben de meeste handige apps wel een gratis variant.

Want? Op symbian kan je net zoveel als andere mobiele OS's hoor.

het kan allemaal hetzelfde (en eigenlijk ook wel meer), maar het is echt een hel om de juiste applicaties te vinden en dan is het nog maar de vraag of ze wel werken.

De iPhone App store is echt 100x gebruiksvriendelijker en de overige OS'en lopen hier nog steeds op achter afaik.

sorry hoor maar ik zie niet in waarom de iphone makkelijker is dan een zoek term in ovi of op google naar dingen als fring ebuddy, en dat soort apjes... soms is even onderzoek doen naar de materie helemaal niet zo'n stom idee. fring op m'n e71 en natuurlijk een beter alternatief voor maps...

Als je nu nog eens terugleest wat je geschreven hebt, moet je dan ook niet concluderen dat apps via de iPhone app store downloaden toch veel eenvoudiger is dan wat jij beschrijft.

Het vinden van software voor mijn N95 is niet moeilijker dan software voor m'n PC. Een beetje tweaker heeft geen appstore nodig om z'n spullen te vinden, maar voor de leek is het ongetwijfeld makkelijker.

Echter; T-mobile maakt het ondanks het 'gemis' van een appstore zoals voor de Iphone beschikbaar is toch ook weer niet heel moeilijk applicaties (games reken ik even mee) te installeren en die werken allemaal.

Draai zelf momenteel de ScummVM voor symbian op mijn N95 en speel in de trein gezellig Monkey Island (1 & 2) of Indiana Jones :9~

Ik denk dat Multiscope misschien wel de verkeerde mensen gevraagd heeft. Beetje als in Rotterdam vragen hoeveel mensen voor Ajax zijn...

Bingo. Weer een tweaker die denkt dat zijn persoonlijke kennis en interesse gedeeld wordt door iedere Jan-met-de-Korte-Naam.

Ik kom ze zo ongeveer dagelijks tegen. Mensen die niet eens alle opties weten van hun gsm. Hun pc of hun magnetron. Die in de handleiding moeten kijken om te ontdekken dat het instellen van de tijd gebeurd door het knopje 'set time'.

Die als pincode 0000 hebben omdat ze niet weten dat er een optie is om iets anders in te stellen. Of dat het (meestal) zelfs meer cijfertjes mag wezen.

Als het niet ontzettend simpel is dan is het te moeilijk voor Jan-met-de-Pet.

En dat is inderdaad zoals Metten en RJvdW zeggen nu net de grote kracht van de iPhone. Het is inderdaad ontzettend simpel.

Voor de gemiddelde mens hebben dat soort dingen niet eens met "te moeilijk" te maken maar gewoon simpelweg het feit dat het de meeste mensen niet interesseert.

Als ik zo eens op mijn werk rondkijk, wat een redelijk goede doorsnee is van NL, dan wil 90% van de mensen maar 2 dingen van hun foon. Bellen en sms-en, de rest boeit niet want is te klein, te onhandig of gewoon niet belangrijk.

Als het niet ontzettend simpel is dan is het te moeilijk voor Jan-met-de-Pet.
Vaak is het niet eens een kwestie van 'te moeilijk' maar eerder 'te veel moeite'. Je moet het ook nog leuk vinden om te doen, of er domweg de tijd voor hebben. Niet iedereen heeft immers een computer hobby.

Weer een tweaker die niet kan lezen ;)

Ik zeg "een beetje tweaker", niet "de gemiddelde mens". Juist omdat ze 'gewone' mensen geïnterviewd hebben kregen ze deze uitslag. Hadden ze het onderzoek op een oracle/adobe/E3 beurs gehouden was het een heel andere uitslag geweest.

Het is als kijken hoeveel schotel-tv's er zijn in Wassenaar en dan concluderen dat schotel-TV in NL totaal niet populair is.

Kennelijk is het installeren van applicaties dusdanig populair dat in ieder geval bij T-mobile het aanbod blijft groeien. En Jamba en consorten doen het volgens mij ook niet onaardig met hun game afdeling.

Bij iPhoneOS en Android toestellen ligt de nadruk heel erg op de customisation van het toestel. Iedereen weet dat erg veel programmas voor deze OSen beschikbaar zijn, en de meesten hebben een mobiel internet abbonement.
Hierdoor zijn gebruikers van iphoneOS en Android er zich veel meer bewust dat er programmas van derden geinstalleerd kunnen worden en zijn eerder geneigd dit ook daadwerkelijk te doen. (Drempel is lager)

De laatste tijd zijn steeds meer bedrijven, producenten van zowel soft- als hardware, die een 'app market' het leven in roepen en is mobiel internet steeds meer aan het inburgeren.

Ik ben benieuwd wat de uitslag van dit onderzoek zou zijn als het over 2 jaar nog een keer word uitgevoerd.

Zolang iedereen denkt dat Windows ook op smartphones het beste werkt natuurlijk ook.

Ik heb anders gewoon Opera Mini op m'n Symbian-toestel draaien. En nu ik er over nadenk, ook Google Maps, een homebrew kalendersynchronisatiedingetje (gcalsync) en de (inmiddels nuttelloos geworden) mobile guide van Lowlands. Da's al 4 apps die ik zelf heb geïnstalleerd...

[Reactie gewijzigd door Johnvanveen op vrijdag 9 oktober 2009 17:20]


maar als ik dan naar mijn telefoon kijk, dan zie je deze lijst:

BaDaBoo / Cartoon-Wars / Dirt Moto Racing / eBuddy / Echofon / Fokke & Sukke / Geared / Hey Where Are YOU / iLocal / iMaps / MovieLingo / NAVIGON / Need for Speed Undercover / NetNewsWire / Ping! / Remote / Shazam / Sheep Launcher / Sygic / TransIp / TomTom / White Noise

Dat is wat ik de afgelopen twee weken heb gedownload en dan heb ik het nog niet over de jailbreak applicaties.

Als ik mijn iPhone of een Android toestel pak, dan gaat dat een heel stuk makkelijker. Op mijn vorige toestel (met windows mobile) was ik heel lang aan het zoeken naar applicaties die deden wat ik wilde. Nu is het heel makkelijk geworden en het betalen (als het nodig is) is ook heel goed geregeld. Ik ben blij dat ik nu een echte smartphone heb.

En nu ben je niet aan het zoeken naar iets dat doet wat je wilt?

Ik noem maar enkele applicaties in je lijst die volgens mij (misschien) ongeveer hetzelfde doen:
'Hey where are YOU', 'iMaps', 'NAVIGON', 'Sygic', 'TomTom' ...

Ik geloof best dat het heel goed werkt, maar zo een lijstje kan ik ook maken op mijn symbian e52, als ik aan het proberen ben welke app mij het beste ligt.

Dan ben je 1 van de 100 ;)

doh logisch je hebt een main desktop om apllicaties te gebruiken alleen msn is af en toe leuk

Ik gebruik een pc en laptop, wat moet ik dan nog met al die troep op een kleine foon.

waardeloos in mijn ogen.

Eeen telefoon moet kunnen bellen en zo nu en dan een sms versturen.
rest is allemaal niet belangerijk voor dat apparaat.

Waarom zou een telefoon enkel moeten kunnen bellen en een sms versturen? Wie heeft deze regel verzonnen? Voor heel veel mensen is de belfunctie niet eens zo belangrijk.

[Reactie gewijzigd door MarcoC op vrijdag 9 oktober 2009 16:46]


Dan zouden heel veel mensen meer hebben aan een fatsoenlijke pda

Kijk om je heen zou ik zeggen. PDA is dood. 2 apparaten in je zak stoppen terwijl je met 1 af kan?

Over een aantal jaar (2?) is het over grote deel smart phone en zal de dumb phone de pda achterna gaan.

Ieder z'n meug, imo.

Waardeloos in jou ogen, een telefoon die enkel belt en sms't is waardeloos in mijn ogen. Sterker nog, de minste tijd die ik 'achter mijn telefoon' doorbreng is waarschijnlijk om te bellen of te sms-en. (Niet dat het bellen of sms-en kan ontbreken, dan is de telefoon ook waardeloos, maar als hij enkel dat kan is hij evengoed waardeloos) (voor mij dan).

Zo zie je maar, er is voor ieder wat wils, jij kan bij je 3310 blijven, en de rest kan een nieuwe telefoon uitzoeken.

[Reactie gewijzigd door ZpAz op vrijdag 9 oktober 2009 16:52]


Dan koop je toch gewoon lekker zo'n simpel (prepaid)mobieltje? Voor minder dan 50 euro ben je simlockvrij het mannetje. Niemand die je verplicht een smartphone te nemen :)

hhmm, persoonlijk loop ik niet continu met mijn laptop of pc rond...
En toch zoek ik wel regelmatig iets op internet, laatst liep ik ook een winkel binnen en kon zo checken hoeveel duurder een bepaalde apparaat was tov de goedkoopste op tweakers pricewatch :P dat zie ik je nog niet echt doen met je laptop (of je pc) mits je die überhaupt bij je hebt tijdens het winkelen.. dit is natuurlijk maar 1 voorbeeld, ik check vaak ook bioscoop en weersverwachting bij het wandelen, maar ook positie (gps) en dergelijke...
ik zou zeggen loop jij maar rond met je laptop en kompas dan doe ik het wel zo ;)

en zelfs voor mensen die wel altijd met een laptop rond lopen (zoals ik), is het toch heel handig om een smartphone te hebben waarop je geavanceerdere functies hebt zoals internet. ik heb de afgelopen paar weken een prepaid telefoon in gebruik omdat mijn abbonement is afgelopen en ik nog op zoek ben naar een nieuwe telefoon. en het feit dat ik nu heel voorzichtig moet zijn met hoeveel ik internet (prepaid internetten is heel duur), begint echt heel irritant te worden, want in de praktijk blijkt dat ik het echt nodig heb.

.prepaid internetten is 10 euro per maand... zie www.kpn.com/mobiel.. ;)

Je laptop zou direct moeten kunnen bellen en sms'en. Ook zouden ze die dingen wat kleiner moeten maken.. Ow.. wacht dan heb ik een smartphone/netbook....

Niet belangrijk? Lastig hoor, met je laptop op schoot navigeren door NL, of altijd je laptop meezeulen om je email te bekijken. Even op je telefoon kijken of je trein op tijd is, je banksaldo checken met een handige app, de files en flitsers op je route bekijken, noem maar op. Dit zijn slechts een paar apps die ik dagelijks gebruik. Om daar nu altijd je laptop voor mee te nemen, lijkt me wat overdreven. Oh ja af en toe bellen, is ook best makkelijk :)

Dat dachten ze vroeger ook over computers... Dat ding moet alleen kunnen rekenen....

Wel is gedacht aan mensen die veel onderweg zijn, en ook mobiel zaken moeten kunnen regelen voor hun werk?

Of mensen die in plaats van de suffe gratis krant wat filmpjes of games in de trein willen spelen ?

Dat jij de 1995 mobiel "genoeg" vind, zegt niet dat dat voor iedereen zo is.

Een merendeel van de huidige smartphone userbase zijn voormalige gebruikers van featurephones zoals de meeste Samsungs en LG's (met proprietary OS) . Zulke gebruikers gebruiken hun smartphone als een veredelde featurephone, en hun interesseert het ook niet wat voor OS er achter de graphical user interface draaid.
Niet gek dus.

[Reactie gewijzigd door SirNobax op vrijdag 9 oktober 2009 16:46]


Nou ze hebben mij niks gevraagd. En ik kan er zo 30 noemen. Deed het al met men iphone en nu met android.. Zo zie je maar weer dat luk weg 1000 mensen vragen niet echt een goede schatting weer geeft. Zoals zo vaak bij die onderzoeken. Ik denk dat wel degelijk veel mensen applicaties installeren. En de vraag blijft hoeveel van de mensen had daad werkelijk een smartphone. Of waren het 90% nokia met symbian waar iid niet veel programma's op geinstaleerd worden

[Reactie gewijzigd door Mavel 128 op vrijdag 9 oktober 2009 16:47]


Wat een scheve logica. Omdat jij 30 apps kunt noemen concludeer jij dat er veel mensen zijn die applicaties installeren? De logica ontgaat mij volledig. Ik hoop niet dat jij bij een marktonderzoekend bureau werkt.

Je kunt niet iedereen ondervragen dus pak je een x aantal willekeurige mensen. Dat heeft zo z'n voordelen en ook zo z'n nadelen. Het zijn geen harde absolute cijfers, dat is statistiek nooit. M.a.w. men moet eens leren hoe ze cijfers en conclusies moeten interpreteren. Wat uitgebreidere info over het onderzoek wil inderdaad nog wel eens verhelderend zijn omdat je dan beter kunt zien hoeveel van de ondervraagden welk OS hebben.

Als je nou ook even het verhaal zelf gelezen had dan had je kunnen zien dat mensen met een iPhone of Android wel massaal apps gingen installeren. Waarschijnlijk omdat deze platformen een app store hebben met veel apps zodat je makkelijk datgene kunt vinden wat je wilt en dat vervolgens ook kan installeren op een eenvoudige wijze. Bij iets als Symbian en Windows Mobile is dat wel anders. Ik vind het alleen wel opmerkelijk dat Windows Mobile niet genoemd wordt als 1 van de platformen waar mensen massaal apps op lopen te installeren. Veel Windows Mobile fans/gebruikers schreeuwen van de daken dat het de meeste apps heeft en dat veel mensen apps installeren (als je hier terug zoekt in nieuwsberichten over bijv. PalmOS zul je het ongetwijfeld terug kunnen vinden, bij nieuws over de iPhone ook). Blijkbaar klopt dat dus niet geheel.

Het resultaat kan echter wel worden beinvloed door de keuzes die worden gemaakt bij het opzetten van de groep, het lijkt me erg moeilijk een representatieve groep te vinden voor zon onderzoek waarmee je uiteindelijk een significante uitspraak kan doen.

Maw: zonder de onderzoeksopzet te weten zou ik zon onderzoek voor kennisgeving aannemen

Met $1.000.000.000 aan aankopen in de AppStore (en nog veel meer gratis downloads) zou het mij zeer verbazen als men in Nederland nooit applicaties installeert.

Wat ze bedoelen te zeggen is dat op Symbian en Windows Mobile smartphones bijna geen apps worden geinstalleerd.

Het lijkt me sowieso onlogisch om alle platformen op een hoop te gooien: applicaties zullen altijd verschillend zijn voor platformen. Fout onderzoek. Herhalen, maar nu uitgesplitst per mobiel platform:
- symbian
- windows mobile
- android
- iphone

Ja mee eens. En dan zou je nog voor apps die voor alle platformen beschikbaar zijn een top 10 kunnen samenstellen. Daarnaast lees je niet (in dit artikel) welke platformen onderzocht zijn. Ik kan me idd voorstellen dat een IPhone gebruiker gemiddeld genomen meer dan 1 app op zijn phone heeft staan. Voor Windows Mobile misschien weer minder, omdat dit voorheen vooral voor de zakelijke markt was. Maar daar komt wellicht verandering is, nu de marketplace ook daar beschikbaar is. Conclusie: doe dit onderzoek over een jaar nog eens en maak een goed onderscheid in platforms.

Dat aantal geldt wereldwijd en dat zijn toch heel wat meer landen dan alleen Nederland, de verhouding ligt zelfs zo dat Nederland eigenlijk nietszeggend is in het geheel. Neemt niet af dat het wel een indicator is dat mensen wel degelijk aardig massaal apps lopen te installeren. Ik ben benieuwd wat de cijfers van Android Market zijn qua downloads.

Hmmm... die genoemde "mobiele website van NU.nl" gebruik ik nooit. Wel de Android-applicatie van NU.nl. Maar dat lijkt nogal op elkaar natuurlijk...

Ik ben kennelijk wel one of the few. Mobile apps rule! :D

@Dutchman01: dat zal je verbazen. Ik moet dat gekut op een klein schermpje ook niet teveel hebben. Ik ga niet uitgebreid chatten op zo'n rottig klein ding. Maar er zijn dingen die erg handig zijn. Shazam is een voorbeeld als je een liedje op de radio hoort waarvan je denkt "He wat is dit!?". Of als je je even verveelt op het toilet: effe gamen of ff Teletekst checken. Of de Movie Finder als je onderweg bedenkt dat je naar de bios wilt. Of My Tracks als je je gefietste route wilt tracken en wilt weten wat je elevation profile is. Of een barcode scanner. Of Wikitude om te weten welke leuke wetenswaardigheden in de buurt zijn.

Maar ik geef toe: er zijn zat dingen die echt kuttig zijn op zo'n kleine foon. Maar er zijn zeker wel nuttige toepassingen...

[Reactie gewijzigd door spaceboy op vrijdag 9 oktober 2009 16:50]


Het is ook niet zo makkelijk om goede applicaties voor je mobiel te vinden. Ook al draaien veel telefoons de zelfde os, toch werken niet alles even goed. Ik heb bv een Nokia N85 en applicatioes die t goed doen op de N(5 lopen hier een stiuk minder omdat het scherm kleiner is. Ik noem zoiets als dosbox, start wel, maar is totaal onleesbaar en dus onwerkbaar.

Om deze reden zijn Android en iPhone zijn OS een stuk verder (en beter?) dan de concurrentie. Deze besturingssystemen zijn gemaakt op zodanige wijze dat ook normale gebruikers de "ingewikkelde" features (tenminste, ze zijn ingewikkeld bij Symbian en WM) kunnen bedienen.

Een centrale app store zoals de iPhone en Android smartphones hebben draagt heel erg veel bij aan het makkelijk vinden van goede applicaties voor je smartphone. Als je het gevonden hebt is het installeren ook een makkie door domweg op een knop te drukken. Bij Nokia hebben ze zoiets nog niet echt, dat is allemaal nog in opzet net als dat het bij Windows Mobile het geval is. Daarom is het ook niet zo raar dat de iPhone en Android er boven uit springen en Symbian en Windows Mobile weer niet. Wellicht dat het eind volgend jaar anders is (I hope so eigenlijk).

Hetzelfde onderzoek onderverdeeld in groepen.

Symbian: Weinig mensen geintresseerd in mobiele applicaties
Windows Mobile / Android: Meer mensen geintresseerd in mobiele applicaties
iPhone: Bijna alle mensen geintresseerd in mobiele applicaties

Zoals al eerder opgemerkt, verkeerd onderzoek, in plaats van alles op één hoop te gooien, bekijk het per platform.

edit:
Aa kijk, ze hebben het even over losse platformen.
De mensen die applicaties installeerden, bleken vaak een iPhone of Android-toestel te hebben, constateert Kievit.
Waarom kom je dan niet met 'statistieken' per platform naar buiten, ipv met zo'n niets zeggende oneliner als: 'Weinig mensen geintresseerd in mobiele applicaties'.

[Reactie gewijzigd door ZpAz op vrijdag 9 oktober 2009 17:30]


mooie conclusies, natuurlijk nergens op gebaseerd...
volgens mij heeft iedereen op Android wel toepassingen geïnstalleerd, net als op de iPhone, dit is simpelweg door de integratie van de appstore/marketplace en natuurlijk de integratie van een internet-abonnement met het toestel ;)

met Symbian zal ook wel verandering in komen : nu is OVI geïntegreerd in de toestellen, alleen worden deze niet vaak met internet-abonnement verkocht...

dan nog mis ik natuurlijk een boel platformen (met bijbehorende "app-stores"), denk aan Samsungs met hun eigen OS, de Nokia OS, Palm WebOS, Blackberry enz enz...

niets zeggende oneliner als: 'Weinig mensen geintresseerd in mobiele applicaties'
Omdat dat statement juist alles zegt. Veel meer dan top10 lijstjes van een klein aantal gebruikers.

Niet geheel mee eens, je hebt inderdaad een grote doelgroep nodig om een goed resultaat te krijgen.

Maar iets van voor platform-x zijn er 40% van de mensen die een applicatie hebben geinstalleerd, de populairste applicaties voor dat platform zijn 'x en y'.

Dat zegt toch veel meer dan de oneliner die ze nu naar buiten brengen?

Nee dat zegt niet meer. Die 40% zijn een kleine groep gebruikers die ook nog eens heel verschillende applicaties geinstalleerd hebben of de vraag fout beantwoorden (google earth noemen terwijl dat er af fabriek op zit). Ik vind het van gezond inzicht getuigen om op basis van zulke onderzoeksresultaten te zeggen, hier kunnen we geen zinnige top 10 lijstjes van maken het valt alleen op dat heel gebruikers helemaal geen applicaties instaleren.

ZpAz, vrijdag 9 oktober 2009 16:50

Hetzelfde onderzoek onderverdeeld in groepen.

Symbian: Weinig mensen geintresseerd in mobiele applicaties
Windows Mobile / Android: Meer mensen geintresseerd in mobiele applicaties
iPhone: Bijna alle mensen geintresseerd in mobiele applicaties


hahaha, win mobile en Android gelijk zetten, terwijl juist de Iphone en Win mobile op hetzelfde niveau staan (niet wbt werking hoor, dan heerst de Iphone zeker wel) maar wel wbt gebruikers, neem aan dat je zelf een Iphone hebt.
Ik zie zelf de Iphone echt als consumenten ding, terwijl Android juist meer is voor techies die naar mijn inschating nu juist wel gek zijn van apjes.


(en dan krijgen ze boven tafel dat mensen van Android en Iphones wel graag met apps in de weer zijn, wat let ze dan om daar een leuek top 10 van te maken, zou ook erg leuk zijn om daar de overeenkomsten en verschillen in te zien (Shazam op alletwee denk ik wel in de top 10)

[Reactie gewijzigd door Silent7 op vrijdag 9 oktober 2009 19:04]


hahaha, win mobile en Android gelijk zetten, terwijl juist de Iphone en Win mobile op hetzelfde niveau staan (niet wbt werking hoor, dan heerst de Iphone zeker wel) maar wel wbt gebruikers, neem aan dat je zelf een Iphone hebt.
Ik nam even aan dat je per ongeluk wm en andoird had omgewisseld, wm doet (iig tot versie 7, die heb ik nog niet werkend gezien) toch echt onder voor mobile osx en android, en hoewel android zeker voor techies interessant is houd dat niet in dat het daarmee ook niet interessant is voor jan of mien met de pet (letterlijk iedereen die ik ken in mij omgeving die een wm telefoon had heeft deze vervangen door android of mobile osx/iphone - en die kant gaat het straks ook op voor de rest van consumentenmarkt en dat zal zeker zn weerslag hebben op het aantal aangeboden apps)

Ik vind het ook moeilijk om voor Symbian applicaties te vinden waar ik behoefte aan heb. Voor Windows Mobile makkelijker.. En voor de Iphone en voor Android is dit nog veel makkelijker..

Ik vind de iphone redelijk kompleet zoals hij is en ik heb eigenlijk ook niet zo'n behoefte aan meer apps... En helemaal niet om apps te gaan kopen..
«  1  2  3  4  »

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.

Volgende 17:09 'Linux-software is bruikbaar op Nokia N900'
Vorige 16:07 Buma schrapt tarief voor embedden muziek
VNU Media logo Hosted by True

© 1998 - 2012 Tweakers.net B.V. - Alle rechten voorbehouden - Contact - Jouw privacy - Algemene Voorwaarden

Uitgever van:

Website van het jaar 2011