Hoofdcategorieën
Device Settings

Microsoft presenteert Windows Mobile 6.5

Door Arnoud Wokke, dinsdag 6 oktober 2009 10:55, views: 34.692

Microsoft heeft dinsdag wereldwijd Windows Mobile 6.5 gepresenteerd. De vooral grafische update van het mobiele OS dient als 'tussenpaus' totdat volgend jaar het nieuwe besturingssysteem Windows Mobile 7 uit zal komen.

De verbeteringen in versie 6.5 ten opzichte van 6.1 zijn grotendeels grafisch van aard. Zo is het homescreen op de schop gegaan: in plaats van de statische plugins is het nieuwe thuisscherm gebaseerd op plugins die door middel van scrollen geselecteerd kunnen worden. Eenmaal geselecteerd kan horizontaal gescrolld worden.

Ook het startmenu heeft een make-over gekregen. Het is een 'flat menu' geworden, waarbij alle opties en programma's in een lijst staan. De iconen staan in honingraatstructuur gegroepeerd, zodat ze beter met de vinger kunnen worden geselecteerd. Daarnaast is in veel applicaties kinetisch scrollen toegevoegd - scrollen door middel van veegbewegingen - en heeft Internet Explorer Mobile een grafische update gekregen.

Daarnaast zijn diverse nieuwe diensten toegevoegd aan het OS. Hieronder valt bijvoorbeeld Marketplace, een downloadwinkel voor applicaties. Ook heeft Microsoft MyPhone gelanceerd en dit is een backupdienst voor belangrijke gegevens op het toestel. Beide diensten komen ook beschikbaar voor Windows Mobile 6.1.

Het is nog de vraag welke toestellen precies door de fabrikant of provider een update krijgen naar 6.5. Dat zijn in elk geval de Diamond2 en Pro2 van HTC, de Omnia2 en Omnia Qwerty van Samsung en Toshiba's TG01. Waarschijnlijk krijgen overige toestellen geen update, al zijn op internet wel onofficiële roms te vinden met een update naar het nieuwe besturingssysteem.

Microsoft stopt hierna overigens niet met Windows Mobile 6. Tegelijk met de ontwikkeling van Windows Mobile 7 wordt naar verluidt nog een update ontwikkeld, waarin de interface nog eens op de schop gaat. Zo gaan de startknop en het sluitkruisje een plaats krijgen aan de onderkant van het scherm. Windows Mobile 6.5 zou uiteindelijk een budget-OS worden, terwijl versie 7 bedoeld zou zijn voor de high-end markt.

Windows Mobile 6.5 screenshot Windows Mobile 6.5 screenshot Windows Mobile 6.5 screenshot Windows Mobile 6.5 screenshot
Volgende 11:17 Sony zette per abuis volledige versie Undead Knights op PSN
Vorige 10:40 Nederlandse bedrijven profiteren meer van Microsoft dan Belgische
Advertentie

Reacties

«  1  2  3  4  5  »

Ik vraag me af in hoeverre windows mobile 6.5 iets toe te voegen heeft aan de interface die touchflo 3d al bied.

Nog redelijk veel. Touchflo past bv niet de inhoudelijke werking van programma's aan. Eens je IN een bepaalde app zit dan komt Touchflo er niet meer aan te pas. Bv IE is dan nog steeds even onhandig om mee te werken.

De globale interface (applicaties openen, overzicht van berichten, statusinfo) wordt uiteraard wél door Touchflo gestuurd en puur in dat opzicht wordt een toestel met Touchflo dus niet groots verbeterd door de WinM6.5 update.

IE is dan wel onhandig, ik heb met de opera browser op mijn htc touch hd geen probleem, sterker nog, heb werkt zelfs prettig. :*)

Native scrollen in WM 6.5 werkt bovendien een stuk vloeiender dan Touchflo.

Wel opvallend dat hier screenshots van WM 6.5 staan en niet WM 6.5.1. De laatste heeft namelijk de startknop en andere dynamische inhoud op de onderste balk. Worden beide versies door elkaar gebruikt waarbij telefoonfabrikanten de keuze hebben?

WinMo 6.5 is officieel.

De 6.5.1 waar jij het over hebt gaat de "patch" worden tussen 6.5 en 7, en is dus nog niet officieel. Als die klaar is word van daaruit verder gewerkt naar 7.

[Reactie gewijzigd door BabyXL op dinsdag 6 oktober 2009 16:10]


Jammer, zo'n iphone interface.

1 van de dingen die mij altijd een voorkeur deden geven aan WinMo was o.a. die frontpage die je had waar je van alles en nogwat op kon zet als agenda e.d.
Het ziet er naar uit dat dat geschiedenis is.

Wat is er precies iPhone aan deze interface?
Op plaatje 3 zie je de frontpage en volgens mij kun je er nog steeds dingen opzetten.

Niet dat ik zo enthousiast ben over Windows Mobile. Ik heb het 1 keer gehad (6.1) en hoef het nooit weer.

Misschien is 6.5 of 7.0 wel zo goed dat je het wel weer zou willen. Hoe kan je nou op basis van 1 versie bepalen dat je het nooit meer wilt?

Vrij makkelijk. Windows Mobile is in 2002 begonnen. Mijn telefoon met Windows Mobile 6.1 kocht ik in 2008. Je zou verwachtend at een fabrikant in 6 jaar tijd wel een goed, of iig functionerend product kan ontwikkelen. Microsoft bleek daartoe niet in staat. En dus verwacht ik niet dat de volgende versie wel met de concurrentie mee kan komen. Ik ben niet van plan om nog eens een investering van 600+ euro te doen in een telefoon met Windows Mobile. Die gok neem ik simpelweg niet meer.

Exactly, ik heb jarenlang Windows Mobile gebruikt, maar werd tureluurs van het moeten aanschaffen van weer een nieuwe PDA alleen maar om een update te kunnen gebruiken die uiteindelijk niets tot nauwelijks anders was. De UI vond ik toen al irritant, maar het was het beste in die tijd, nu weet ik wel beter. Windows Mobile 7 vind ik dan nog interessant, maar ik kijk nu echt wel de kat flink uit de boom alvorens ik het uberhaupt overweeg. MS moet gewoon eens flink laten zien dat ze het platform serieus nemen.

Daar sluit ik me helemaal bij aan. Het is niet zo dat Microsoft voor het eerst een OS ontwikkeld, dus zij zouden moeten kunnen weten wat gebruikers willen. Als ze dat inderdaad in 2008 nog niet snapten...tsja dan zie ik er ook geen toekomst in. Heb zelf ook een t-mobile ding gehad met 6.1 erop en nooit meer...ben nu een happy symbian gebruiker en de volgende wordt een maemo telefoon.

Ach, dit is precies wat ze ook op veel andere vlakken doen. (Zoals Internet Explorer), ze zijn de enige normale optie op een bepaald speelveld (lees: alle pda's/smartphones. Er was nog geen android/iphone en symbian werkt niet op normale pda's).

Aangezien er geen serieuze concurrentie was brachten ze af en toe wat kleine updates uit maar meegaan met de tijd/techniek deden ze niet.

Immers, een htc telefoon met winmo 6.1 moet je afgezien van touchflo bijna wel met een stylus behandelen omdat het alles behalve vingerfijn is. En optimaal gebruik maken van processor/grafische chips is ook niet echt sprake van.

Nu ineens android en iphone grote concurrenten zijn loopt microsoft weer achter en proberen ze hopeloos zo snel mogelijk bij te raken.

Winmo 6.5 is nog steeds een (vaak) traag en onhandig OS voor op je smartphone, en komt niet in de buurt van android om nog maar niet te spreken over de iPhone.


Dit is echt een identiek scenario als bij internet explorer... shame on MS.. :(

De eerste reviews beginnen al te verschijnen en het oordeel is vooralsnog niet erg positief:

http://www.pcpro.co.uk/re...352207/windows-mobile-6-5
http://www.engadget.com/2...indows-mobile-6-5-review/
Conclusion

Microsoft has so far been keen to underplay the significance of the new operating system, stressing in a recent press briefing that Windows Phone wasn't targeted directly at potential iPhone or Android customers, but rather business users.

We've heard this sort of thing from Microsoft before, but the excuse is beginning to wear thin. Business users, as much as consumers, deserve a phone that's quick and intuitive to operate as well as one that hooks in neatly to Exchange and Outlook and is easy to manage centrally.

If this is the best it can muster in the year-and-a-half's worth of development time since Windows Mobile 6.1 appeared, we'll be dramatically lowering our hopes for Windows Mobile 7 (due in 2010).
En:
Verdict

The interface improvements are welcome - and long overdue - but the changes are mere window dressing. It's simply not good enough to overthrow Android or the iPhone
Of:
Wrap-up

Microsoft's not promising the world with Windows Mobile 6.5, nor are they delivering it -- it's very much a stopgap, complete with duct tape, bubble gum, and Bondo. The platform is hopefully one of the last in a long, dreary line of revisions that may have looked fresh years ago -- but at this point, no amount of pancake makeup can hide the fact that you end up looking at screens like this from time to time [...]
...


Gezien het feit dat WM6.1 al een draak van een mobiel OS was vergeleken met de competitie lijkt dit met WM6.5 dus helaas niet veel te veranderen. Allemaal maar weer op WM7 gaan wachten en hopen dan maar, als je van Windows Mobile houdt.

Ik heb het sowieso al nooit iets gevonden, net als Thorgrem en vgroenewold blijkbaar, het werkt toevallig goed met kantoorspullen van Microsoft samen (verrassend ook trouwens :P) en daardoor is het populair in het bedrijfsleven, maar eigenlijk is WM al vanaf release op elk punt inferieur aan de concurrentie.

[Reactie gewijzigd door johnbetonschaar op dinsdag 6 oktober 2009 17:10]


maar eigenlijk is WM al vanaf release op elk punt inferieur aan de concurrentie.
Welke concurrentie? Toen ik mijn huidige smartphone kocht (xperia) was de enige "concurrent" van WinMo de iPhone, en kom op, als je enigzins serieus genomen wilt worden ga je daar niet meer rondlopen (flame intended ;) ). Nee, serieus, het ding heeft geen vast toetsenbord, dus wilde je een full qwerty en ook nog de mogelijkheid om wat programma's te installeren dan zat je wel vast aan WinMo.

edit:
Ik draai trouwens zelfs WinMo 6.5 en het werkt wel ok. Heb nu toevallig een wat trage rom, maar als je geen TF3d (van de htc leo) gebruikt dan gaat het allemaal prima.

[Reactie gewijzigd door Caviatjuh op dinsdag 6 oktober 2009 18:28]


Tja, als je met fysiek tobo zoekt is iPhone geen optie nee. Verder dan dat is iphone veruit de big winner op smartphone gebied.

Voor een tobo heb je wel een goede concurrent trouwens hoor, de T-mobile G1 (en volgensmij zijn er ondertussen nog wel meer android phones met tobo).

Windows mobile mag wel erg goed hun best doen op winmo 7.0, anders delven ze zeker weten het onderspit.

Dit is nog steeds mogelijk hoor. Je kunt deze interface gewoon uitschakelen en vervolgens de "oude" items weer gewoon aanvinken bij de opties van het today scherm :)

kan nog steeds in 6.5, je hebt de keuze

Je kan nog altijd 6.1 dashboard aanzetten en dan heb je gewoon wat je gewend bent, maar dan met de verbeterde 6.5 dingen erbij.

In dat geval is er niets aan de hand. :)

Of gewoon niet updaten :)

Daar komt je uiteindelijk niet onderuit.
Je telefoon gaat ooit op en dan moet je hem vervangen en het is geen pc waar je de ossen voor het uitzoeken hebt. ;)

Rom keuze genoeg

Dat is inderdaad de verkeerde gedachtengang van velen onder ons.

Ja het thuisscherm kan je veranderen, maar je oude start menu krijg je niet terug en daar irriteer ik me het ergst aan. Als je normaal op start>programma's of start>instellingen klikte bleef het scherm open staan nadat je een programma of instellingen had geopent en weer gesloten. Nu moet je elke keer weer op start en nog een paar dingen klikken. Productiviteit gaat daardoor enorm omlaag en dat is voor mij veeel belangrijk dan de looks.

Dat is nu net het voordeel van Windows Mobile, je kan dat menu gewoon uitschakelen en alles volledig naar je hand zetten. Werk nu zelf een tijdje op de Diamond 2 met Win 6.5 en het werkt allemaal net een beetje soepeler en je kan het tweaken/configureren zover je zelf wil.

Hoe weet je dat? Aan de hand van een screenshot? En heb je ooit van Widgets gehoord. Misschien wordt dat ook wel mogelijk..

En waar zie jij de vergelijking met een iPhone? Ik zie het niet?

Ik ook niet. Waar is het idee gekomen dat iedere telefoon met een touchscreen en grote icoons op een iPhone lijkt?

Nee niet ik draai al een tijdje Winmo 6.5 op mijn X1
Je kunt in de instellingen het today screen terug zetten in de 6.1 style dit heb ik zelf ook gedaan daar dit mijn inziens een heel stuk prettiger is :)

Agenda en afspraken staan er nog altijd op, alleen kun je deze (net als afbeeldingen etc) op de balk naar links en rechts bewegen, net als je favoriete personen/nieuwe smsjes/nieuwe e-mails etc. :) Ik vind het ideaal zo, ik vind het fijner en sneller werken dan TouchFlo(3D). :)

Het nieuwe homescreen is onder de Settings -> Today uit te schakelen zodat jet de klassieke versie weer krijgt.

Dit is alleen ter vervanging van het originele Startmenu.
De frontpage is te zien op de 3e screenshot van dit artikel.
Ondanks dat Windows Mobile 6.5 alleen een grafische update is, werkt het wel veel makkelijker dan 6.1.

Inderdaad, en de vingervriendelijkheid is ook stukken verbeterd. Alle knoppen zijn groter (geen kleine kruisjes meer of kleine tabbladen).

Die iPhone interface -voor zover het er echt op lijkt- werkt gewoon perfect voor de meeste mensen.
Want als we ergens de iPhone om kunnen roemen is het natuurlijk de (grafische) interface en de stabiliteit.

Dat is prima, maar daar is de iPhone dan ook voor.
Ik kies niet voor WinMo omdat ik wil dat dat ding een iPhone gaat imiteren. ;)

Mjah daar heb ik geen iphone voor nodig hoor, ik vertrouw 100% op me huidige telefoon :)

Voor de meeste ja, voor mij echter niet ik zou graag terug mijn aanpasbare interface terughebben van windows mobile. Ook qua stabiliteit laat het ding soms te wensen over, safari klapt er geregeld uit .

[Reactie gewijzigd door k995 op dinsdag 6 oktober 2009 11:16]


Je zit op fw3.1 of hebt een jailbreak?

De gui is inderdaad vrij aardig op de iPhone. Zonder twijfel voor de standaard dingen het gebruiksvriendelijkste van de telefoons die ik bezit en heb bezeten. de stabiliteit is echter niet altijd even best en de wat ingewikkelde functies ontbreken vaak op de iPhone. Wordt langzaam aan beter maar dat mag ook wel met de derde generatie. windows mobile is niet mijn favoriet en windows mobile 6.5 lijkt ook niet echt een grote stap vooruit. Wat dat betreft moeten we waarschijnlijk wachten op windows mobile 7. Maar hoe die zich verhoudt tegen symbian, webos en iPhoneOS is nog afwachten.

FYI: het derde plaatje is je home screen. Het eerste plaatje krijg je als je op de startknop drukt.

Je kan dit homescreen zelf uitschakelen en de "ouderwetse" items er weer op zetten.

Hmm... je kunt bij de iPhone ook alles op je "frontpage" zetten wat je wil. En in principe heb je eigenlijk zelfs meerdere frontpages. Snap je probleem niet zo.

Ik had laatst een vervanger voor mijn iPhone omdat deze in het water was gevallen. Dit was een HTC met windows mobile. Ik moet zeggen dat ik er maar niet aan kon wennen de 4 weken dat ik dat ding gebruikte. Misschien dat het iets beter is geworden met de 6..5 versie.

Jammer, zo'n iphone interface.

1 van de dingen die mij altijd een voorkeur deden geven aan WinMo was o.a. die frontpage die je had waar je van alles en nogwat op kon zet als agenda e.d.
Het ziet er naar uit dat dat geschiedenis is.
Euh...ik zie toch duidelijk 'Calendar' staan op de frontpage...dat IS je agenda?

Betreffende de iphone interface...touchflo 3d is ook een iphone clone op sommige punten, denk aan de 'programs tab', communications.... afaik doet microsoft een stap vooruit door die windows look en feel los te laten met kleine onhandige kruisjes en scrollbalken etc. Want zelfs met touchflo kwam je gwn weer in windows als je diep in de settings moest wezen. Tuurlijk, moet niet geheel Apple te worden, maar apple heeft qua user interface voor touchscreen apparaten een nieuwe lat neergelegd, others try to live up to it.

Zeker met een dijk van een toestel als de Touch HD2 of de Omnia 2, wordt winmo 6.5 weer genieten van je pdafone :) ( en ik genoot al van mijn blackstone)

Je kan de titaniumplugin, oftewel die verticale lijstslider gewoon uitschakelen zodat je een leeg today screen hebt waarin jij je dingen kan zetten. Net zoals de titaniumplugin zelf is.

Er zijn natuurlijk al een tijdje versies met 6.5 en bvb manilla 2.5, en sommige hebben kruisje en ok button al onderin. Vond het eerst wennen maar het werkt een stuk makkelijker, omdat je nu je telefoon makkelijker kan besturen met 1 hand.

Wacht met smacht op de eerste review!

Nou die zijn er al en niet erg mals. Kijk eens op Engadget voor de review of ZDnet voor de eerste bevindingen. Niemand schijnt er bijster van onder de indruk te zijn.

Quelle surprise. Hier is de link overigens: http://www.engadget.com/2...indows-mobile-6-5-review/

[Reactie gewijzigd door vgroenewold op dinsdag 6 oktober 2009 15:11]


Ziet er een stuk beter uit als WiMo 6.0 naar mijn mening. Op een aantal vlakken kan de iPhone hier nog wel wat van leren. Zo'n desktop met al die apps is leuk, maar als je 5 of 6 pagina's vol hebt ben je toch wel op zoek naar een manier om dat wat handiger te presenteren.

Nou, als je op WM 6.5 keiveel applicaties installeert, komen die nu allemaal in het Startmenu, ipv Startmenu -> Programma's... Nu moet je dus heel veel naar beneden scrollen en maar hopen dat je de app die je zoekt binnen 10 seconde hebt gevonden (als je die app niet zo vaak gebruikt)

Natuurlijk kan je da apps wel weer rangschikken in het Startmenu, maar dat gebeurt niet automatisch, zoals dat in 6(.1) wel gebeurde: de vijf laatstgebruikte apps stonden apart ergens bovenaan in het Startmenu.

[Reactie gewijzigd door gordian op dinsdag 6 oktober 2009 11:20]


Je hebt gelijk. Een enorm menu vol met tig priegeliege applicaties waarin je je suf moet scrollen is veel handiger dan hoe apple het doet.

Gelukkig hebben we Spotlight in OS 3. :)

En dat kruisje, zou dat nu eindelijk echt een programma sluiten, of moeten we weer 7 keer klikken om dit te bereiken.

Dat was gewoon een setting, wat kruisje precies doet. Standaard is het minimaliseren, maar kan je omzetten naar sluiten.

"There's an app for that" - om maar een lijn over de iPhone te stelen.
Zelf gebruik ik Magic Button:
http://www.trancreative.com/mb.aspx

Kruisje ingedrukt houden sluit het progje ook definitief.

En dan is het nu wachten op HTC, met de officiele aankondiging van de HD2!

Denk niet dat daar veel winst in zal zitten, daar HTC altijd weer manilla erover gooit. Zover ik weet is 6.5 namelijk enkel cosmetische wijzigingen met hier en daar enkel wat hotfixes die veelal in de 'homebrews' al lange tijd worden toegepast.

In dat geval denk ik dat het beter is even te wachten op mobile 7, zeker nu MS heeft aangegeven daar nog hogere prioriteit op te zetten.

De titanium user interface heeft al talloze plugins zoals agenda, weer en al die handige frontpage dingen ... Dus dat lijkt me geen issue.


Jammer dat winmo gewoon niet lekker draait.

Dat 3de plaatje klopt niet.
Want op de digitale klok staat er half1
en de analoge klok zegt dat het 8 uur.

Ik weet niet of het serieus of grappig bedoelt is (Ik zie geen smileys dus neem aan dat het serieus is). De analoge klok dient alleen als Icoontje. Net als dat de agenda ook niet de juiste datum weergeeft in het icoontje.

Zo gek vind ik de opmerking niet, de icoontjes voor de klok en de kalender zijn op mijn niet-nader-te-specificeren OS wel netjes in sync met de datum en tijd, en het zou me niet verbazen als de niet-nader-te-specificeren telefoon van dezelfde fabrikant dat ook zo doet.

Op mijn Nokia zijn de icoontjes overigens dermate 'geanonimiseerd' dat je meteen kunt zien dat het geen 'echte' klok of kalender is, en het enige 'icoontje' dat ooit op het home-scherm wordt getoond laat altijd de echte tijd zien. Dus geen verwarring mogelijk, zo hadden ze het beter kunnen doen.

het zou me niet verbazen als de niet-nader-te-specificeren telefoon van dezelfde fabrikant dat ook zo doet.
Alleen de kalender op de telefoon van deze niet-nader-te-specificeren fabrikant is in sync, de klok niet.

Heb even op mijn TP2 met WM6.5 gekeken, bij mijn is het geen klokje maar een huisje.

Wat een domme implementatie dan. Het is triviaal om deze 2 klokjes gelijk laten lopen.
Het is niet een klein icoontje wat ergens staat, het een serieus groot ding, wat aandacht vraagt omdat deze als rond ding tussen allerlei cijfers en letters staat...

Het is nog de vraag welke toestellen precies door de fabrikant of provider een update krijgen naar 6.5. Dat zijn in elk geval de Diamond2 en Pro2 van HTC, de Omnia2 en Omnia Qwerty van Samsung en Toshiba's TG01.
En waar gaan we dit 'moois' downloaden? Met andere woorden, hoe krijg ik dit op mijn Diamond2?

Dit zal dan waarschijnlijk op de site van HTC zelf zijn. Zij zijn degene die de update uiteindelijk gaan uitbrengen naar de HTC toestellen.

De officiele versie voor de D2 komt denk ik gewoon op de HTC site te staan als download. Kwestie van de site in de gaten houden. Hier zal tevens een handleiding staan hoe je hem zelf op de telefoon kan installeren

Als je je product via T-Mobile binnen hebt bijvoorbeeld; dan krijg je deze (Geen idee hoe lang dit zal duren) via de T-Mobile website aangeboden.
http://www.t-mobile.nl/pe...software-updates/mda.aspx

op de duitse HTC site staat deze ROM update, maar of dat WM 6.5 is :s
http://www.htc.com/de/Sup...9&cat=2&dl_id=695

op Nederlandse HTC staat nog niets

Deze is op 1-10-09 uitgegeven, dus ik ga er niet vanuit dat dit WM6.5 betreft.
«  1  2  3  4  5  »

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.

Volgende 11:17 Sony zette per abuis volledige versie Undead Knights op PSN
Vorige 10:40 Nederlandse bedrijven profiteren meer van Microsoft dan Belgische
VNU Media logo Hosted by True

© 1998 - 2012 Tweakers.net B.V. - Alle rechten voorbehouden - Contact - Jouw privacy - Algemene Voorwaarden

Uitgever van:

Website van het jaar 2011