Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Je kunt ook een cookievrije versie van de website bezoeken met minder functionaliteit. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , reacties: 86, views: 22.632 •

Minh Le, ook wel bekend als Gooseman en één van de makers van de eerste versie van Counter-Strike, werkt aan Tactical Intervention, een shooter die veel weg heeft van Counter-Strike en die tegen het einde van dit jaar uit moet komen.

Tactical Intervention Minh Le werkt met een klein team aan een nieuwe game die hij tegen het einde van het jaar onder de naam 'Tactical Intervention' op de markt hoopt te brengen. Wie het spel uit gaat geven, is echter nog niet bekend. Le, die samen met Jess Cliffe in 1999 de Half-Life mod Counter-Strike vrijgaf, werkt aan het spel met een klein ontwikkelteam vanuit het Zuid-Koreaanse Seoul. Een Koreaanse zakenman financiert het project, waaraan Le sinds 2008 werkt. Le maakt voor Tactical Intervention opnieuw gebruik van de Half-Life-engine. TI heeft veel weg van Counter-Strike. Het is opnieuw een strijd tussen terroristen en soldaten. Nieuw is dat in Tactical Intervention argeloze voetgangers rondlopen, tussen de strijdende partijen door. Terroristen kunnen deze voetgangers gebruiken als gijzelaar of menselijk schild. Verder zijn er honden in het spel opgenomen, die spelers op tegenstanders af kunnen sturen.

Le wil met het nieuwe spel een aantal ergernissen uit Counter-Strike wegnemen. Hij ergerde zich in Counter-Strike vooral aan snipers, campers en aan de lange periode die uitgeschakelde spelers moesten wachten voor ze weer konden spelen. Voor dat laatste heeft hij in TI een hele simpele oplossing; de speelrondes worden korter dan in CS. Een speelronde zou in TI gemiddeld 2 minuten duren. Hoe Le wil voorkomen dat er snipers en campers voorkomen in zijn nieuwe game, laat hij niet los.

Le is blij dat hij nu het spel kan maken dat hij na het uitkomen van Counter-Strike voor ogen had. Nadat de mod uitkwam, werd hij in dienst genomen door Valve Software, de makers van Half-Life. Daar werkte hij voornamelijk aan Counter-Strike 2. Binnen Valve lukte het hem echter niet om het spel te maken zoals hem voor ogen stond. Fans zouden het volgens Le niet pikken als CS2 al teveel af zou wijken van het origineel en dat was voor Le reden het bedrijf te verlaten. Hij heeft daarna twee jaar in de kelder van zijn ouders gewoond en aan een spel gewerkt dat niet van de grond kwam. Pas toen Le in contact kwam met de Zuid-Koreaanse investeerder kon hij de ontwikkeling van games weer serieus aanpakken en de ouderlijke kelder verlaten. Valve heeft de ontwikkeling van Counter-Strike 2 inmiddels stopgezet.

Reacties (86)

2 jaar in de kelder van zijn ouder gewoond klinkt alsof hij zat opgesloten in een kleine ruimte als een sukkelaar.

Het zal waarschijnlijk wel een kelderappartement geweest zijn.

Wie weet is zijn spel wel redelijk goed.
Nee, dat haal jij er uit. Je eigen suggestieve gedachte! Ik dacht namelijk gewoon aan een kelder, ofwel, de verdieping onder de begane grond.

Le is trouwens nog steeds trots op CS. Jammer dat ze nu stoppen met CS2 doorontwikkeling....
Valve is gestopt met de ontwikkeling van CS2, maar de community niet.

In stilte is er al een hele tijd een klein groepje bezig om een SC:Source te maken die speelt zoals CS 1.6 en deze zou normaalgezien moeten uitkomen voor het einde van het jaar.

Er is zelfs een YouTube filmpje van uitgelekt. Dus CS2 zal er waarschijnlijk niet komen, maar een stukken beter CS:Source nog wel :-)
CS2 is iets anders dan een mod op cs:source, die zijn er al zat, niks nieuws als ik het zo hoor. Speel het al 2 jaar niet meer dus heb geen idee wat er nu allemaal aan mods in ontwikkeling is maar zal wel weer gewoon tweaks zijn en wat nieuwe Textures en wat levels.

En beter ja eerst zien dan geloven en is vaak nogal persoonlijk, heb CS:S aantal jaren gespeeld en vond het veel lekkerder spelen dan CS1.6, is maar net wat je zelf het fijnste vind. Dus ja wat is beter, in jou ogen of die van je buurman? :P
Die vent is gewoon een die-hard gamesdeveloper. Hij heeft gewoon een droom voor ogen. Het had hem echt niet uitgemaakt of het een kelderappartement was of een hok van 2x2, volgens mij. Goed, hoor :)
Lijkt me correct dat hij droomt, want nu nog gebruik maken van de half-life 1 engine doet me vermoeden dat hij toch niet zo enorm goed is met het ontwikkelen van games.

Edit: Ik snap niet het geneut van de source engine, ze spreken toch echt over de halflife 1 engine: http://en.wikipedia.org/wiki/GoldSrc

[Reactie gewijzigd door IStealYourGun op 29 september 2009 15:22]

Of hij begrijpt juist dat gameplay boven graphics gaat.
De source engine heeft ook weer weinig te maken met de gameplay maar wel veel met de graphics en effecten :|
ik vind trouwens dat left 4 dead dat op de source engine er niet ongelofelijk slecht uitziet, het werkt gewoon goed, geen lag of andere shit die de gameplay verstoren. ze hebben bij dat spel de keuze gemaakt om op een simpele engine een goede gameplay te zetten en er een erg goed verhaal bij te leveren. uiteindelijk is de game best wel een hit geworden voor de fans van zombie / infected game's
ben juist blij dat als ze het op de source engine doen, dat werkt gewoon goed en dan zit je niet te kloten met eindeloze update's! :9

[Reactie gewijzigd door militair90 op 29 september 2009 14:52]

Graphics is niet alles, maar het oog wil ook wat. En de Halflife 1 engine is echt wel zeer oud. Een iets modernere engine geeft je trouwens ook toegang tot leukere gameplay en niet enkel tot betere graphics.
Gebruik maken van de nieuwste engines heeft imho weinig te maken met of je een goede game ontwikkelaar bent. Ik vind een goede gameplay bijvoorbeeld veel belangrijker. Dat is ook de reden dat dit al wat oudere spel nog zo'n enorme schare aan actieve spelers heeft.
Ik ben het helemaal met je eens, maar ik zie steeds vaker het verschil tussen de nintendo-generatie (waar ik mezelf in stop na 20 jaar gamen) en de nieuwe generatie waarbij de nieuwe generatie helemaal in extase raakt van graphics terwijl er bij de nintendo-generatie meer op gameplay gebied wordt verwacht. Mijn redenering volgend, zie ik dan wel weer een probleem aangezien CS meer wordt gespeeld door de nieuwe generatie die dan toch weer meer verwachten op het gebied van graphics. We zullen het zien.
Wat is er mis met de huidige source engine ?
Edit: Ik snap niet het geneut van de source engine, ze spreken toch echt over de halflife 1 engine:
Wie is "ze", en wat is de relevantie van dat artikel dat je aanhaalt?
Le's new game was later revealed to be Tactical Intervention, a game similar in style to Counter-Strike created with a modified version of Valve's Source engine.
En dus niet goldsrc. Verder zie ik nergens dat men expliciet praat over de HL1 engine, alleen de "HL engine", waaruit verder niet blijkt of dat 1 of 2 is. Maar aan de screenshots te zien kun je wel duideljik zien dat het Source is en niet goldsrc, met name aan de belichting en de schaduwen. HL1 kende namelijk, net als Quake1 en 2, geen vertex normals op terrain (zeg maar de statische wereld), waardoor het vrijwel onmogelijk is om dingen er mooi rond uit te laten zien door de discontinuïteiten die je krijgt tussen polygonen.

Overigens:
Lijkt me correct dat hij droomt, want nu nog gebruik maken van de half-life 1 engine doet me vermoeden dat hij toch niet zo enorm goed is met het ontwikkelen van games.
Zoals terecht opgemerkt zegt dat weinig over z'n skills. Overigens blijkt ook nergens uit dat hij daadwerkelijk "goed" is - 1 succesvolle mod op z'n naam zegt natuurlijk vrij weinig, hoe populair die mod ook bleek. En dit staat weer los van het feit dat Fireshade het had over een "die-hard gamedeveloper", wat ook niets zegt over skills maar meer over inzet ;)

[Reactie gewijzigd door .oisyn op 29 september 2009 16:30]

On the surface the new game very much resembles Counter-Strike in appearance; both games run off the same engine so the graphics haven't progressed much.
Bij Counter Strike denk ik aan cs 1.5/1.6
Het doet er eigenlijk niet zo toe waar jij aan denkt :), waar het om gaat is waar de interviewer aan dacht. En als je die screenshots ziet, dan is dat overduidelijk niet HL1.

[Reactie gewijzigd door .oisyn op 29 september 2009 22:12]

yeesss die ga ik zeker halen :D
Dat werd tijd zeg!
Ik werd zelf ook helemaal gek van die campers en AWPers.
En dan lange wachten omdat iemand het weer nodig vind om 3 minuten op 1 plekje te wachten voordat hij de bom oppakt.

Die nieuwe adds klinken ook zeer interessant. Nu hebben de Ts ook een schild ;D

Kan niet wachten!
op publics campen is kut.

maar in clanwars was het een must ;)

BTW dat was 2001 ergens dat ik nog ooit serieus cs speelde. nu is het nog ooit voor de lol 1keer per maand ofzo

OT: ik kijk heel erg uit naar dit spel maar ben benieuwd hoe ze het met de "honden" en snipers willen aanpakken

[Reactie gewijzigd door Proxx op 29 september 2009 11:35]

Tactical-ops. de UT99 tegenhanger wordt ook nog veel gespeeld.
Toevoeging van straf levenspunten bij x sec campen. ;)

Er komt nu een 3e versie (crossfire=2e) op basis van UT3

"TA (Tactical Assault) is a full modification of UT3 which will focus on tactical gameplay, combining arcade style and speed; while utilizing the immense power of the UT3 Engine. The gameplay will be based on squad based team play like top first person shooters such as COD4, Counter Strike and TO:AoT,"

Ik kijk dus uit naar deze MOD. http://www.tactical-assault.com/
Vet dat spel heb ik vroeger ook nog gespeeld ;P
Dat is precies de reden dat ik in CS en CSS zo snel mogelijk weg ben gegaan uit public servers. Ik was altijd high skilled AWP speler en was binnen de kortste keren het gezeik aan m'n kop beu dat ik 'lame' speel.

In teamverband is het spel veel leuker, en als je geen tijd hebt om regelmatig met een vaste samenstelling te spelen zijn er altijd genoeg mix games te vinden. Door de communicatie wordt het teamwork beter, je krijgt echt een taak en dat maakt het sowieso al leuker. Daarnaast duren de rondes vaak maar een minuut of 2 zodat het lekker opschiet. Campers is ook niet zo'n probleem, het hoort er gewoon bij in een wedstrijd, CT's staan dan veel vaker op vaste posities gewoon te wachten totdat ze een tegenstander spotten of totdat een teamgenoot roept dat ie hulp nodig heeft.
Hmm dan speelde je dus waarschijnlijke ook 'lame'. Want als je echt een 'high skilled' AWP speler was, hoef je absoluut niet te campen en zeker niet in een public....

De speelstijl is gewoon anders, publics komt de lol uit het persoonlijk spelen, privates uit de competitie. Als je in publics dat dus voor anderen verpest is de lol er snel af, iedereen wil snel spelen, en wat lol beleven. Gelukkig ben je wars gaan doen =)
Ik speelde naar mijn eigen mening nooit lame, als ik al campte op een public was dat zeker niet op de makkelijke plaatsen maar alleen op lastige plaatsen waar het ook nog echt een uitdaging is en waar m'n tegenstanders echt wel kans hebben om wat te proberen.

Voorbeeld: Mid op Dust2 CT side is gewoon gemaakt om even 20 seconden te spotten met een sniper, jammergenoeg wordt CSS overspoeld met lower skilled ventjes die meteen kk dit en kk dat gaan roepen als ze zelf 3 ronden achter elkaar in een rechte lijn over short gaan wandelen zonder te flashen of smoken.

Hetzelfde op die hostage map Italy, als terror gewoon hard rushen met een AWP, in m'n uppie naar de marketplace. De reward als je daar op tijd bent is echt wel groot, je schiet er zo het halve enemy team neer omdat ze je nooit verwachten, en dan gaan ze mij uitmaken voor camper puur omdat ik een AWP vast heb. De enigste reden dat ik daar stil sta is omdat ik 6 enemy's in beeld heb die me geeneens zien staan, mag ik even kills plukken dan ;)

Het is mij ook vaak genoeg overkomen dat een betere speler dan mij me 3 of 4x achter elkaar neerschiet met een AWP maar in plaats van schelden zei ik "nice shot" en probeerde de ronde daarna zeker diezelfde speler te killen. Via een andere route die sniper proberen te killen, smokes gebruiken, flashes over de muren gooien etc. net zo lang totdat ik die ene speler een keer had :).
Hopelijk heeft deze game ook de Source engine of een vergelijkbare die modificeren makkelijk maakt.
Hopelijk kunnen ze ook de simpelheid in het spel houden, en niet Call of Duty in hun voetstappen volgen door allerlei gadgets op wapens te kunnen plaatsen en irritante perks erbij te maken.
Le maakt voor Tactical Intervention opnieuw gebruik van de Half-Life-engine.
Weer de Half-Life engine.. niet echt vooruitstrevend...
Hoezo? Hij voldoet voor het spel, en (misschien even belangrijk), Le weet precies hoe hij werkt.
Weer de Half-Life engine? Kan 'ie 'm net zo goed gelijk in de budgetbak gooien, geen hond zal dit kopen.

edit: blijkt source te zijn

[Reactie gewijzigd door Jeoh op 29 september 2009 12:05]

Het wordt de Half-Life engine genoemd, maar ongetwijfeld bedoelen ze gewoon de Source-engine. Die gaat ook al wel wat jaartjes mee, en krijgt bij elk spel (L4d, L4D2) gewoon een flinke update.
Ook al neemt hij de halflife engine, zodra die game is wat counter strike had moeten worden zal dit enorm veel gespeeld gaan worden het is niet voor niks 1 van de populairste games/mods in tijden!
Echter wel logisch als je een groot publiek wilt aanspreken. De Source engine schaalt ongelofelijk goed voor computers met lage performance.
Tja ligt eraan, HL of de HL2 engine. De HL engine lijkt me toch een beetje aan de oude kant.

Nu heb ik er geen problemen mee though, een game is cool door de gameplay en niet de graphics.

EDIT: Volgens wikipedia is het de Source engine.

[Reactie gewijzigd door ZktaS op 29 september 2009 11:27]

Uhm?
Fans zouden het volgens Le niet pikken als CS2 al teveel af zou wijken van het origineel en dat was voor Le reden het bedrijf te verlaten.
Het lijkt mij dat Valve die mening had.
Volgens mij ook ja. Anders zou Le beter bij Valve kunnen blijven!
Misschien was het wel degelijk de mening van Le. Wilde hij dichter bij het origineel blijven en vooral zwakkere punten verbeteren om zo tot de ultieme shooter te komen, terwijl Valve juist de nieuwste technieken uit de kast wilde halen en 'alles anders en beter en groter' moest worden.
De graphics zien er niet echt up-to-date uit. Maargoed, dat heeft CS ook nooit van zijn populariteit berooft.
Ben benieuwd. Modern Warfare 2 komt ook binnenkort uit dus hoop niet dat TI daardoor verbleekt.
Ik ben er benieuwd, CS:S was verpest door de cheaters vind ik. 2 minuten per ronde is wel redelijk kort naar mijn mening.
hopelijk word dit eindelijk de opvolger waar CS en CS:S aan toe zijn. kan niet wachten. hoop ook dat het simpel blijft zo als arc zegt. dat is toch een detail dat cs groot heeft gemaakt.
Was een fan van het eerste uur van Counterstrike dus hopelijk kan dit nieuw spel de verwachtingen waarmaken.

Lange periode bij het sterven kon easy worden ingesteld via de console:
mp_roundtime 2 voor 2 minuten per ronde.

Tegenhouden van campers was al mogelijk in Counterstrike door bij te lang blijven stilstaan health af te nemen zodat ze wel moesten bewegen... dit was mogelijk aan de hand van een server mod (vooral op public servers).

Bij competitie/leagues was campen toch wel algemeen goed omdat men er van uitging dat de CT (counter terrorist) de bomspots moesten verdedigen en de T (terrorist) daar hun tactics moesten rondbouwen. Al waren er altijd clans die ook als CT meer offensief gingen ;)
Dat lag maar net aan de map, moesten de T's een bom plaatsen, of moesten de CT's de hostages bevrijden, in het ene geval zal CT meer campen en in het andere geval zal T meer campen.

CSc heb ik slechts kort gespeeld, persoonlijk vond ik CS beter dan de source versie. Misschien dat dit later nog recht getrokken is, dat weet ik niet.

CS had juist omdat het simpel was, en op vrijwel elke pc gespeeld kon worden een grote populariteit, waarom zou Le dan niet weer gebruik maken van de HL engine.
volgens mij werden geen hostage rescue maps gespeeld bij competitie's
Ik heb het wel meegemaakt hoor in cups :). Al waren de_ maps toch wel de meest voorkomende bij grotere events
Dat is iets wat ik nou nooit gesnapt heb.

Mensen die CS1.6 beter vonden als CSS.
in mijn ogen is het gewoon precies het zelfde spel, alleen de een met betere graphics
zou ik toch maar is een bril gaan kopen, cs en css lijnkt totaal niet op elkaar qua gameplay en feel, alleen de look is redelijk gelijk
Precies in css gaan ze dan ook nog hun config.cfg aanpassen zodat de iets betere graphics minder zijn zodat de performance en dan ook de kills dat tikkeltje meer "easy" worden. Slechtere graphics betekent de "enemy" beter zien en dus die snellere headshot hebben.
Hit boxes zijn anders als een groot verschil in belevenis
vergelijk UT99 eens met UT3..

zelf heb ik 6 jaar CS gespeeld van 1.1 tot 1.6
toen cs:s uitkwam ben ik ook dat eigelijk meteen gaan spelen en het gevoel wat ik daarbij kreeg was dat css trager reageert (en nee de hardware was geen bottleneck). Dat vlotte wat je binnen UT99, Q3, CS, Wolfenstein:ET, Mohaa en veel van dat soort games hebt is er gewoon nauwelijks meer in de games van tegenwoordig. Ze focussen zich te vaak op realisme in mijn ogen wat absoluut geen slechte doelstelling is maar in veel vallen moet te gameplay er wel onder leiden waardoor mensen toch vaak bij oude games blijven hangen.
Ik ben bang dat het door de toevoeging van honden en voetgangers toch zijn 'simpelheid' een beetje kwijtraakt. En dat is inderdaad nou juist wat CS zo groot maakte.

Maargoed, we zullen zien, zolang er een goede balans in zit, heb je best kans dat er CS spelers zullen zijn die de overstap zullen wagen.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Populair: Nokia Lumia 930 Nokia Websites en communities Lumia Smartphones Laptops Sony Apple Games Politiek en recht

© 1998 - 2014 Tweakers.net B.V. onderdeel van De Persgroep, ook uitgever van Computable.nl, Autotrack.nl en Carsom.nl Hosting door True

Beste nieuwssite en prijsvergelijker van het jaar 2013