Hoofdcategorieën
Device Settings

Sony schrapt umd-omruilprogramma

Door Paul Hulsebosch, maandag 28 september 2009 16:47, views: 17.527

Sony heeft laten weten dat het niet mogelijk zal zijn om games op umd om te ruilen voor een digitale variant die kan worden gedownload naar de nieuwe PSP Go. De plannen voor een omruildienst zijn om juridische en technische redenen geschrapt.

PSP GoToen Sony in juni de PSP Go aankondigde, liet John Koller, hoofd hardwaremarketing bij de Amerikaanse tak van Sony, weten dat het concern overwoog om een dienst in het leven te roepen die ervoor zorgt dat iedereen die een game op umd bezit, een digitale kopie van de game kan downloaden naar de nieuwe PSP Go. Een dergelijke dienst, door Keller omschreven als een 'goodwill program,' komt er voorlopig echter niet, heeft Sony laten weten aan website Kotaku. Een woordvoerder van het concern liet weten dat het een 'umd conversie-programma in overweging heeft genomen,' maar dat het om juridische en technische redenen voorlopig afziet van een dergelijke dienst.

De nieuwe PSP Go, die vanaf 1 oktober in Europa te koop is, heeft geen umd-lezer. Umd is het formaat dat Sony speciaal voor de PlayStation Portable ontwikkeld heeft. De Go kan games alleen digitaal opslaan, nadat ze gedownload zijn van het PlayStation Network.

Sony maakte vorige week bekend dat er wel een afgeslankte vorm komt van het omruilprogramma. Bij aanschaf van een PSP Go krijgen kopers een voucher. Daarmee kunnen klanten drie games downloaden van het PSN als ze die game al op umd bezitten. De actie loopt tot 31 maart 2010 en de keuze is beperkt tot 17 games, waaronder Killzone: Liberation, Socom: US Navy SEALs Fireteam Bravo 3, WipEout Pure, Everybody's Golf, Echochrome, Buzz: Brain Bender, Buzz: Master Quiz, LocoRoco en Patapon. Wie een andere umd bezit, kan geen gebruik maken van het voucher.

Volgende 17:13 Inspiron 11z-notebook verschijnt op Nederlandse Dell-site
Vorige 16:17 'Apple stapt volgend jaar over op Intels optische usb-alternatief'
Advertentie

Reacties

«  1  2  3  4  »

Tja het is natuurlijk wel een leuk gebaar, maar de mensen die UMD schijfjes hebben die hebben natuurlijk nog een oude PSP. Als ze zo nodig een nieuwe willen dan moeten ze toch een nieuw spel kopen.

enzo lekker dubbel betalen en dubbel genaaid!

je hebt immers al betaald waarom zou je dan nogmaals moeten dokken, ik zou het wel redelijk vinden als je een fikse korting krijgt maar bijv nog wel 1 euro betaald om het te downloaden (om bandbreedte te betalen)

Hoe bedoel je? Je spellen zijn toch nog speelbaar op je oude PSP? Sony is echt niet verplicht backwards compatibility te leveren

Je oude PSP gaat kapot en er is alleen nog een PSPGo te koop.
Daar sta je dan met al je braaf gekochte games. :/

Ja en?
Ga ik nu ook huilen als mijn Super Nintendo kapot gaat?
Euh.. juist ja.. nee.. dat kan gebeuren.. daar is het techniek voor..
Wat een onzin om meteen te gaan lopen miepen..
Als je bang bent voor dit soort dingen.. koop je garantie bij.. en anders koop je het product gewoon niet.. je bent immers niets verplicht toch..
Wat een larie om te gaan zeuren over BC.

Ik vind dat Sony er verstandig aan doet om gewoon nieuwe games te leveren voor een nieuw apparaat..

Toen ik een cd-speler kocht kon ik mooi al mij lp's opnieuw op cd aanschaffen.
Niemand die zei kom je lp hier maar omruilen voor de cd.

Toen ik een dvd-speler kocht kon ik ook niet al mijn vhs-tapes omruilen voor een mooie dvd met dezelfde film.

Toen ik een mp3-speler kocht kon ik niet zomaar gratis alle cd's die ik downloaden van iTunes.

En zo gaan we nog even een poosje door. ;)

IN al die gevallen kon je wel zelf je content naar de nieuwe media drager zetten, dus ook in dezelfde kwaliteit als je origineel voor betaald had (excl. wat conversie verlies uiteraard).

Het is techniek, dat ben ik met je eens, en het zeuren om een gratis conversie zonder daar zelf echt iets voor te doen is inderdaad niet iets waar ik het direct mee eens ben (de PSP stamt zowieso al weer uit 2005). Maar hoe dan ook, zou het natuurlijk wel leuk zijn geweest. Sony is op de playstation altijd wel sterk geweest met hun BC, wat ze jammerlijk ook uit de PS3 gehaald hebben (maar ach is die weer een paar euro goedkoper). Net als Nintendo trouwens die op hun handhelds in ieder geval ook meestal BC heel hielden, tot de komst van de DS waarbij alleen de vorige iteratie ondersteund werd en nu de DSi waarbij alleen DS games werken.

Ben je het er niet mee eens, moet je niet de nieuwe PSP kopen zou ik zeggen en verkassen naar andere hardware. Zo werkt vraag en aanbod toch ;)?

De markt is nog vrij vol van PSPs dus een nieuwe/tweedehands PSP scoren is niet zo'n probleem.

In dat geval vind ik het ook goed recht om je ouwe games gewoon weer te downen,
doe ik ook met aangekochte pc games waarbij de schijfjes niet meer te lezen zijn.

IN al die gevallen kon je wel zelf je content naar de nieuwe media drager zetten, dus ook in dezelfde kwaliteit als je origineel voor betaald had (excl. wat conversie verlies uiteraard).
Gezien jouw geboortedatum was je misschien net te jong om het meegemaakt te hebben, maar toen de cd en de dvd net uit waren, waren er alleen maar spelers, en geen branders of lege discs. Zelf content overzetten was dus zeker niet mogelijk in die tijd.

Ik weet het niet hoor maar in mijn tijd hadden ze iets wat we casettebandjes noemden(Ja, ik weet, het klinkt erg antiek), en daar kon ik gewoon mijn oude media analoog opnemen.

toen de cd en de dvd net uit waren, waren er alleen maar spelers, en geen branders of lege discs. Zelf content overzetten was dus zeker niet mogelijk in die tijd.
Je hebt/had vast wel een cassetterecorder. Die had iedereen. Content overzetten was dus wel mogelijk. Verliesvrij overzetten is pas van de laatste tijd.

[Reactie gewijzigd door Xenan op dinsdag 29 september 2009 10:23]


Niet dat het niet mogelijk is maar het is vooral een juridisch lastige kwestie... waar je ook naar al de landen waar sony actief in is moet kijken

LP's kan je nog altijd gebruiken. Platenspelers worden door 101 fabrikanten gemaakt. Een PSP echter door 1, wanneer die de stekker er uit besluit te trekken is het afgelopen wanneer je apparaat kapot gaat. Voor je LP's koop je bij de mediamarkt gewoon een nieuwe platenspeler. (oke, als je een fatsoenlijke wilt moet je naar een wat meer gespecialiseerde winkel, maar het is niet onmogelijk).

Jouw vergelijking gaat pas op als sony op het moment dat de PSP's met UMD verdwijnen andere fabrikanten PSP's laat bouwen (of al eerder). Nu hoef ik je denk ik niet te vertellen dat dat niet gaat gebeuren :+

VHS spelers kan je ook nog altijd kopen overigens :+

En cd's kan je inderdaad ook niet meer afspelen sinds de MP3 spelers op de markt zijn gekomen.. 8)7

Voor mijn dreamcast kan ik geen nieuwe GD-ROM drive meer krijgen, en er zijn ook geen andere merken apparaten te krijgen waar ik mn games op kan spelen. Maw, dan zijn je games waardeloos. Dat gaat niet op wanneer je gewoon nog nieuwe afspeel apparatuur kan kopen imho.
Sony support de apparaten gelukkig vrij lang over het algemeen. In tegenstelling tot de Xbox en Gamecube die vrijwel onmiddelijk verdwenen uit de winkels toen de opvolgers uitkwamen.

Je vergeet alleen 1 ding: PSPgo en PSP3000 zijn gelijke consoles, en dus niet te vergelijken met een verschil tussen VHS/DVD, LP/CD...

Destijds ging het om een vooruitgang van analoog naar digitaal... in dit geval betreft het twee keer dezelfde digitale content voor eenzelfde gamesysteem (PSP-serie), zonder enkele wijziging aan de content zelf.

Maar Nintendo levert toch de dienst om die te downloaden :+

Niet echt een argument, wel? Kan ik ook zeggen - Mijn oude N64 gaat kapot en er is alleen nog een Wii te koop. Daar sta ik dan met al mijn braaf gekochte games. Nintendo gaat me dan toch echt niet alle oudjes op de Wii VC laten downloaden...

offtopic:
Een nintendo 64 gaat niet kapot :Y)

de PSP 3000 wordt niet uitgefaseerd ofzo hoor. de productie van de "oude" PSP gaat gewoon door. geruchten doen de ronde dat er zelfs een PSP 4000 in ontwikkeling is.

Het spijt me zeer, maar na alles wat Sony de afgelopen jaren heeft uitgehaald vertrouwt niemand er meer op dat de PSP met UMD nog heel lang leverbaar blijft.

Waar slaat dat op als ik vragen mag?

Op het beleid van Sony mbt Playstation de afgelopen jaren.

Het beleid van Sony mbt Playstation de afgelopen jaren???

Ah, het beleid dat Sony hun consoles 10 jaar ondersteunt. Dus... Effe tellen. De PSP dateert van 2005, dus hij blijft op zijn minst tot 2015 op de markt.

Als je dan toch zo bang bent dat je PSP stuk gaat, koop je op het einde van zijn levensduur nog een nieuwe in de winkel. In vergelijking met de PS2 gaat je dat max 100 euro kosten (als je slim shopt voor een apparaat eindelevensduur waarschijnlijk een stuk minder).

Als je dan wat zorgzaam op je materiaal bent, gaat ie op zijn minst 5 jaar mee, dus ten vroegste 2020 kan je je kostbare aangekochte UMD schijfjes niet meer afspelen.

Kom eens binnen dik 10 jaar terug om te zeuren als je effectief je aangekochte UMD's niet meer kunt afspelen.

8)7

Maar dat is voorlopig ook nog niet de zaak. Sony blijft nu gewoon de 3000 naast de Go verkopen, en zal dat ook wel even blijven doen. Volgens mij blijft die 3000 ook nog wel verkopen zodra de Go er is, om dat mensen meer keuze uit oudere games willen, hij waarschijnlijk makkelijker te kraken is dan de Go én door het prijsverschil tussen die twee.

Je vergeet nog een paar hele belangrijke zaken welke een groot gat creeren tussen de GO en de gewone PSP.

Bij de gewone PSP kun je nog:

- 2e hands games kopen
- Je games ruilen of verkopen als je er flauw van bent
- Kun je bij verschillende winkels aanbiedingen / stunts verwachten m.b.t. de prijs van games.
- Kun je een game binnen 7 dagen na aankoop terugbrengen naar de winkel.
- Als je je account gegevens kwijtraak, heb je je spellen nog.
- Niet afhankelijk van een online service

Ik zou persoonlijk dan ook never nooit geen Go willen hebben al is het alleen maar om het feit dat Sony de prijzen dan compleet in eigen macht heeft en het totaal niet meer mogelijk is om games weer te verkopen / 2ehands games te kunnen kopen.

Laat ze er eerst maar eens voor zorgen dat er een online ebay / marktplaats achtige ruilomgeving komt voor gekochte downloads. Zodat deze ook van ID kunnen swappen.

Helemaal met je eens. En meteen de redenen waarom ik nog een PSP3000 gekocht heb.

Ontopic: Ik vind dit niet erg netjes van Sony :(

De PSP3000 blijft beschikbaar naast de PSP Go!

je hebt immers al betaald waarom zou je dan nogmaals moeten dokken, ik zou het wel redelijk vinden als je een fikse korting krijgt maar bijv nog wel 1 euro betaald om het te downloaden (om bandbreedte te betalen)
Ik ben het hier volledig mee eens.
Voordat iedereen er op wijst dat je hier geen recht op hebt, inderdaad dat klopt.

Maar bekijk het eens van deze kant: Copyright. We weten allemaal dat er veel piraterij is en dat uitgevers daar (logischerwijs) flink van balen. Ik heb me zelf vaak in ferme bewoordingen uitgelaten over piraterij omdat ik het een vorm van stelen vind. De mensen die het werk doen om een game of film e.d te maken verdienen het om betaald te worden. Maar dan flikt Sony zoiets. Kijk en dat is nou weer niet netjes van de andere kant.

Betaal ik nou voor het schijfje of voor het werk dat er op staat? Want als men het schijfje kopieert dan wordt er steevast gezegd dat je niet het schijfje koopt maar het werk dat er op staat. Dan is het wel vreemd dat je dan nogmaals voor hetzelfde werk moet betalen alleen omdat je schijfje niet meer past. Zo bezien hebben mensen gelijk dat ze graag BC willen. Twee keer betalen voor hetzelfde suckt gewoon.

Laten we dan maar hopen dat ie' snel omgebouwd kan worden.
Het is in Nederland immers legaal om een kopie te downloaden/spelen voor eigen gebruik, mits je het origineel bezit.

En zo worden we al jaren opgelicht door fabrikanten en muziek/film maatschappijen. Ze leren het niet, en blijven mensen irriteren met drm en andere manieren om eerlijk ingestelde mensen te ontmoedigen.

Het is in Nederland immers legaal om een kopie te downloaden/spelen voor eigen gebruik, mits je het origineel bezit.
Muziek en films, ja.

Software, nee.

jij hebt al je films op video2000, VHS, betamax, SVCD, laserdisc, DVD, HD-DVD en blu-ray ?

Yup.

Zeker als oude spelers uitgefaseerd worden, worden ze spotgoedkoop en kan je voor een zeer lage prijs een collectie spelers aanleggen.

:9

(als ik het geld ervoor zou hebben toch)

Lijkt me wel als je nu voor een PSPGO gaat hier je wel rekening meehoud, als je je bestaande 1000/2000/3000 PSP wil vervangen.

Denk dat de meeste PSP'ers niet zoveel UMD spellen hebben maar meer alles op een MS-Stick hebben staan (illegaal dus).

Ik heb ook alles op mijn MS-stick staan, maar de doosjes staan netjes in de kast. Scheelt in laadtijden en batterijgebruik. Plus het is een stuk gebruiksgemak zonder in te hoeven boeten aan boekje/doosje (collector ;) ). Het kan dus ook samen.

Wel jammer dat je dus enkel een paar eerste generatie first party games kan kiezen. Lullig als je een Monster Hunter fan bent (dé reden in Japan om een PSP te kopen) en je PSP de geest geeft. Nee, op deze manier zal ik zeker geen tweede PSP kopen, tenzij ik de mogelijkheid heb om een custom firmware te installeren. Anders voel ik me te beperkt, zeker gezien homebrew enorm veel extra functies kan bieden.

Ik neem aan dat ze niet uit konden komen met de uitgevers? Als uitgever zijnde kan ik me voorstellen dat ze er niet staan te springen voor zo'n dienst....Nu moeten ze veel spellen "gratis" weggeven in plaats van er geld voor te vangen. Ik weet dat het niet gratis is omdat iemand al lang voor dat spel betaald heeft, maar zo zal de uitgever het niet zien denk ik...

leuke truc, dubbel verkoop. en voor die vouchers is het jammer dat het er zo weinig zijn. naar mijn idee:

shooter
shooter
race
sport
puzzel
puzzel
puzzel
puzzel/arcade?
arcade/adventure?

misschien voor sommigen een erg klein gebied om ermee over te stappen. kan belemmerend werken voor de verkoop bij die mensen wellicht?

Ik heb een PSP-2000 en denk er sterk over om de hele zooi maar de deur uit te doen. Er komen nauwelijks voor mij aantrekkelijke titels uit en Sony doet er zo'n beetje alles aan om de PSP te laten floppen.

Ik ben zo'n stumper die alles origineel op UMD heeft staan en nu dus bedrogen uitkomt.

Mee eens.. Ik zat er nog over de denken om de PSP Go te kopen, maar nu Sony nogmaals een stunt uit de kast trekt (umd conversie uit de deur) ben ik ook van plan om alles gewoon een halt toe te roepen, ik heb in het afgelopen JAAR geen 1 PSP game meer gekocht.

Tis jammer.. Toen ik m kocht (heb wel 8 games ....) dacht ik dat ik er wel jaren mee zoet zou zijn, maar ipv van een goede upgrade kan ik gewoon niets met de PSP Go.

Ik wacht wel op de PSP2.. als daar nog leuke games op uitkomen dat is.. bah.

- Soul Calibur Broken Destiny is hét mooiste spel op de PSP tot nu toe
- De nieuwe Need for Speed Shift gooit hoge ogen
- Metal Gear Solid Peacemaker moet toch wel wat bijzonders gaan worden
- Little Big Planet, als die in de buurt komt van de PS3 variant is het wel erg bijzonder

Nee, de PSP heeft bij mij ook een tijdje stof staan happen maar het lijkt er op dat er weer nieuw leven in komt. Alleen bij de Free Record Shop/Van Leest moet je niet rondkijken voor de PSP, die hebben alleen maar ouwe titels staan en nog volledig overpriced ook. Wat dat betreft is een download dienst zoals de Go heeft nog niet zo slecht, maar ik neem aan dat dezelfde titels ook op de normale PSP gedownload kunnen worden via dezelfde store?

Toch zou ik wel graag een Go willen hebben vanwege de betere maat, alleen de knopjes lijken me niet echt lekker zitten (ergonomisch gezien) en de prijs is wel erg hoog voor een kleinere PSP zonder UMD. Maar die zal wel snel gaan zakken denk ik.

dit is echt een domper...
voor mij meer een reden om nog een tijd te wachten voordat ik hem ga halen, misschien wel op zelfs een nieuwere versie (PSP Go - 2000?)

Moet "De nieuwe PSP Go, die sinds 1 oktober in Europa te koop is," niet
"De nieuwe PSP Go, die vanaf 1 oktober in Europa te koop zal zijn," zijn?

Jammer dat ze dit nu weer weglaten, zo krijgen ze die PSP GO nooit aan de man, want je gaat de mensen die UMD's echt niet zover krijgen om nu een GO aan te schaffen :O

Ik ben toch wel heel erg aan het hopen dat dit de grootste mislukking ooit gaat worden. Net als de minidisc helaas is weggerot dankzij de mp3 speler.

Je loopt gewoon het recht mis om je product door te verkopen indien er geen klap aan is, of je het simpelweg na 3 dagen al hebt uigespeeld.

Sony kan de spellen zo vaker verkopen, en door het elimineren van de retail vangen ze ook nog veel grotere marges.

Gewoon weer het toppunt van egoïsme en marktverzieking.

Gewoon marktwerking ipv verzieking hoor.

Er is vraag naar downloadbare games, boel mensen hebben geen zin om internet of winkel in te gaan voor een game. Willen gewoon downloaden en spelen. Klaar.

Sony zegt niks over het totaal verbannen en niet meer ondersteunden van de UMD hoor. Uiteraard gaat hij in verloop van tijd er wel uit..., maar goed. Beetje vreemd altijd dat mensen er van uit gaan dat wanneer het om games gaat bedrijven bijna filantropisch zouden moeten zijn.

dit is geen marktwerking.
Dit is het proberen te elimineren van schakels in het verkoop-proces + het elimineren van piraterij.
Het is pas een marktwerking, als de markt , lees: consument, hierbij gebaat is, hier voordeel aan ondervindt, en bereid is om daar meer voor te betalen.

Dus zolang met dit niet wenst, en er simpel weg niet voor kiest, is er weinig marktwerking, en blijft het puur een opgedrongen nieuwe standaard die gedoemd is te mislukken.

Waarom wordt een consument hier slechter van dan?

Ik denk dat er maar enkele zijn die de optie van "doorverkopen" na het uitspelen in kwestie nemen bij het kopen van een game (of je doet natuurlijk voor onderzoek aan de hand van een demo (welke je weer makkelijker kan downloaden met zo een online store!) of een tijdschrift)

Als de games een stuk goedkoper worden door al die (in mijn ogen te dure en onnodige schakels) is dit voor de consument juist super.

Dat je de gedownloade games niet kunt doorverkopen vind ik niet zo'n ramp... maar dat je je originele UMD's niet meer kunt gebruiken best wel. Zeker als ze het apparaat PSP noemen. Dat suggereert toch een bepaalde mate van BC.

Als je 2 kinderen hebt en die hebben elk hun eigen gameconsole moet je dan ieder spel 2x kopen?
En als ze eens een spelletje willen ruilen met een vriendje?

Dat wordt wel een dure zaak.

Super voor Sony, voor de consument heel wat minder 'Super'.

ooooo, wat stom van Sony niet echt klantvriendelijk dit.
Eerst schrappen ze de UMD loader uit de nieuwe PSP Go, vervolgens wordt het coversiionprogram van UMD naar digitale data wat de PSP Go kan lezen geschrapt en vervolgens dit!
WIlt Sony uberhaupt wel de nieuwe PSP Go verkopen?? Ik hou het lekker met mijn old PSP FAT.

Ik heb zo'n 15 games op UMD en slechts 1 komt voor op de lijst van 17.
Dus nu moet ik mijn PSP FAT bewaren omdat anders mijn games waardeloos zijn... :/

TYPISCH Sony !
Altijd met zijn eigen formaten, eigen ideeen en vooral nieuwe dingen komen waar de consument helemaal niet om vraagt.
Nu weer dit gedoe met de PSP GO met downloadble games, net alsof je overal snelle Wifi hebt.

De enige remedie is gewoon Sony links te laten liggen met zijn eigen standaarden en nieuwe ideeen die steeds floppen.

Inderdaad, boycotten die PSP Go !!!

Overal op het internet wordt er zo over Sony en de PSP Go gesproken.
Dit zijn klaarblijkelijk truukjes om je nogmaals geld uit te laten geven voor iets waar je al voor hebt betaald.
Het is hetzelfde als met de ontbrekende PS2 BC in de PS3. Zo kan je Sony je gewoon iets anders erbij aansmeren.

[Reactie gewijzigd door Thief op maandag 28 september 2009 18:52]


Mischien leuk voor nieuwkomers die geen PSP hadden en dus niks qua nadelen hebben en kopen niks dubbel, MAAR de echte gamers die bewezen hebben geld te willen uitgeven aan portable games zullen zeker niet massaal overstappen.

De positie van de NDSi is nu NOG sterker geworden !

En weet je wat het is, Sony is het gewoon niet gelukt om piracy te bannen en proberen het nu zo aangezien het nu veel lastiger is maar juist die piracy maakt sommige modellen juist zo succesvol.
Zie Nds, zie PS1 en PS2 en ga zo maar door. Consoles gemaakt mede door piracy en daar heeft zowel Sony als Nintendo lekker van geprofiteerd.

NedGame.nl doet dat al. Ik vind dit zelf een goede zaak.
«  1  2  3  4  »

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.

Volgende 17:13 Inspiron 11z-notebook verschijnt op Nederlandse Dell-site
Vorige 16:17 'Apple stapt volgend jaar over op Intels optische usb-alternatief'
VNU Media logo Hosted by True

© 1998 - 2012 Tweakers.net B.V. - Alle rechten voorbehouden - Contact - Jouw privacy - Algemene Voorwaarden

Uitgever van:

Website van het jaar 2011