Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Je kunt ook een cookievrije versie van de website bezoeken met minder functionaliteit. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , reacties: 50, views: 22.307 •

Een groep Zweedse onderzoekers heeft een batterij ontwikkeld die van papier gemaakt wordt. Zij voorzagen cellulose-vezels van een zeer dunne coating van een geleidend polymeer. De accu's zouden flexibel zijn en een hoge capaciteit hebben.

De Zweden, verbonden aan verschillende afdelingen van het Ångström-laboratorium van de Uppsala-universiteit, maakten gebruik van een geleidend polymeer dat een dun laagje om cellulose vormt. De aanpak van de onderzoekers verschilt van vergelijkbare pogingen in de dikte van de polymeerlaag: eerdere pogingen maakten gebruik van dikke lagen die werden gebruikt om voldoende accu-capaciteit te krijgen. Die hebben echter als nadeel dat het laden en ontladen te langzaam gaat, waardoor de praktische toepasbaarheid van de batterijen ontoereikend was.

De onderzoekers van de Uppsala-universiteit gebruiken echter zeer dunne lagen, maar die laagjes hadden een zeer groot oppervlak om toch voldoende laadcapaciteit te realiseren. Zij maakten gebruik van cellulose, het hoofdbestanddeel van papier, dat van een algensoort afkomstig was, en voorzagen het cellulose van een laagje polypyrrol van 50nm dikte. Twee lagen gecoat cellulose werden door filtreerpapier, gedoopt in een elektrolyt, van elkaar gescheiden en voorzien van elektrodes van platina-folie. Het geleidende papier had een oppervlak van 80 vierkante meter per gram materiaal.

De batterijen kunnen met een laadstroom van 600mA per vierkante centimeter overweg en bleken na honderd laad- en ontlaad-cycli slechts zes procent van hun capaciteit te hebben verloren. Per gram batterij hebben de accu's tussen de 25 en 33mAh capaciteit, voldoende voor praktische toepassingen, zo menen de onderzoekers. De batterijen zouden goedkoop te produceren zijn en zouden in onder meer verpakkingsmaterialen en flexibele elektronica toepassingen kunnen vinden.

Papieren batterij

Reacties (50)

Zeer goeie ontwikkeling, voor een hoop toepassingen. Een hele simpele: die (vervelende ;)) muziek-kaarten die je kan krijgen zit nu altijd zo'n 'dikke' knoopcel in...
Kan, maar dan moet het natuurlijk wel gruwelijk goedkoop worden.
En er is sowieso nog altijd een lange weg te gaan van "ontdekking" tot daadwerkelijke (massa)productie.
Voorlopig klinken de grondstoffen in ieder geval niet speciaal duur afgezien misschien van de platina folie.
inderdaad, de platina folie, platina is heel duur. Maar ik verwacht dat platina enkel gebruikt wordt in dit eerste stadium, en voor wegwerp batterijen in een kaart goedkopere elektroden kunnen gebruikt worden, aluminiumfolie ofzo.
dat zit er niet in; platina is elektrochemisch inert, waar aluminium een behoorlijk sterke reductor is...
de alufolie zouden ze wel kunnen toepassen op n pool (die niet reduceert), en op de andere platina.

Scheelt de helft :)

Maar koolstof is ook een goed alternatief, als ze het enigzins buigzaam weten te maken..

[Reactie gewijzigd door Pmf1971 op 27 september 2009 12:10]

gewoon een paar hectare regenwoud kappen en we hebben weer genoeg energie :+
Dat is dan alleen OPGESLAGEN energie ;) Helaas is dit alleen maar een batterij, maar jah ik kan niks anders dan dit toejuigen *O*

[Reactie gewijzigd door Simyager op 26 september 2009 15:50]

... Zij maakten gebruik van cellulose, het hoofdbestanddeel van papier, dat van een algensoort afkomstig was, ...
;)
overigens is hout niet eens een slechte energiebron: het is hernieuwbaar en bomen compenseren de CO2uitstoot gedurende hun groei, bovendien wordt hout nog veel als bouwmateriaal en grondstof gebruikt, dus is energiewinning een recyclagemethode bij uitstek! Niet alleen voor gebruikt hout, maar ook voor zagemeel, snijresten en overschotten. Commercieel wordt dit om al ingezet voor huisverwarming (pellets)
Maar... dat heeft niets met dit onderzoek te maken. "Batterijen van papier" is dan ook wat misleidend; eigenlijk gaat het om batterijen die eruit zullen zien als papier en die om dat te verezenlijken, grotendeels uit cellulose bestaan,onrechtsreeks ook een basisbestanddeel van papier
Ik ben het er zeker mee eens dat hout een goede bron is van energie, maar dan moet wel voor elke gekapte boom een nieuwe terugkomen. Dat is iets wat nou niet echt altijd gebeurd.
Algen daarentegen worden niet uit de zee o.i.d. gewonnen, maar op speciale kwekerijen. Daar leveren ze veel meer cellulose(CO2 uit de lucht) op per jaar per hectare dan bos. Ik vind het dus een goed initiatief om algen te gebruiken i.p.v. hout!
Nog een laatste voorbeeld: Brandstof van mas levert 20X minder energie op per km2 per jaar dan van algen.
Er wordt een hele kleine hoeveelheid platina gebruikt per vel. Enkele nanograms wellicht. Maar als we met z'n allen op dit soort batterijen overschakelen dan zullen we veel platina nodig hebben. En platina is schaars. In mijn ogen ook maar een tijdelijke oplossing.

zie deze link

[Reactie gewijzigd door adsa op 26 september 2009 16:17]

Platina is relatief schaars aan andere metalen welke in de mijnbare aardkorst te vinden zijn, maar er is voldoende voorhanden voor industrieel gebruik.
Elke moderne auto heeft tegenwoordig een katalysator ingebouwd waarin flink wat platina verwerkt zit.

Een probleem van platina was meen ik dat er enorm veel aardkorst gemijnd moest worden om enkele grammen platina eruit te kunnen halen. Vandaar dat er niet zoveel
bedrijven zijn die zich ermee bezig houden. Dat is dan ook een reden waardoor de prijs zo hoog is.

[Reactie gewijzigd door Arcane Apex op 26 september 2009 22:01]

Hat zal minder zijn dan wat in een katalysator gebruikt wordt
extreem duur hoeft dat neit te ziin: platina is dan wel duur, een folie is echt een immens kleine hoeveelheid materie. Als het dus platina MOET zijn, hangt het er wat van af hoe dun die laag mag worden.
Dan halen ze toch alle platina platen uit het bedrijfje van Borsato en consorten?
De muziekindustrie heeft nog gegoeg voorraad :)
Dat is wel zo, maar het lost weinig op als er grondstoffen gebruikt moeten worden uit de olieindustrie en die polymeer laag zal ongetwijfeld ergens van olie worden afgeleid. Daar zitten trouwens 99% van het zeer, wat men ook maakt de basis ervan is olie en dat wordt steeds zeldzamer, niet voor ons, maar onze kinderen zullen er toch mee te maken krijgen dat de olie voorraad uitgeput raakt en dan zijn alle afgeleiden ten dode opgeschreven. Het lijkt mij beter om de natuur eens te bekijken op alternatieven, maar ook dan moet men er op letten dat de basis (elektriciteit uit een andere bron zal moeten komen dan olie of gas). Wij zullen op een zeker moment terug moeten naar staal en vuur, gelukkig kan men dit al sinds de 13e eeuw (of nog vele eeuwen eerder) :)
Er komen de laatste tijd veel van deze veelbelovende artikelen voorbij, maar ik moet eerst maar zien of dit een veelgebruikt iets gaat worden.
Als het verhaal echt klopt (weinig capaciteitsverlies, goedkoop te produceren etc...) dan is het iets wat ik natuurlijk toejuich :9
En ng een voordeel is dat het papier gedeelte van de batterij ook nog beter is voor het milieu dan conventionele grondstoffen zoals plastic }:O
Hmm, misschien is plastic wel slechter voor het milieu, maar de grondstof voor papier is hout.
Bomen doen aan fotosynthese oftewel co2 om zetter in zuurstof, dus eigenlijk weer even slecht als plastic.
In het artikel staat: cellulose van een algensoort afkomstig. Dus nee, geen houtkap.
off topic: papier zou helemaal niet van hout moeten worden gemaakt maar van hennep. Sterker nog. Het maken van papier ipv hout is een vrij recente ontwikkeling, veroorzaakt door een lobby van chemieproducenten tegen hennep, omdat het voor hen lucratiever is. Hennepteelt levert veel meer papier - van betere kwaliteit -per hectare op dan hout.
Is het ook efficienter te maken dan papier van hout? In dat geval kunnen we een henneppapier fabriek opzetten en de lobby van chemieproducenten wegconcurreren.
Naast het feit, dat in het artikel staat:
Zij maakten gebruik van cellulose, het hoofdbestanddeel van papier, dat van een algensoort afkomstig was
Maar als je papier gebruikt (gemaakt van bomen), komt er inderdaad weer Co2 in de lucht als je het verbrand. Maar bomen groeien binnen 10 jaar weer tot een volledige boom (tijdens het groeien neemt de boom weer Co2 op), waar weer papier van gemaakt kan worden. Dus het is een cirkel en kan je spreken van Co2 neutraal.
Maar bij olie is dit een ander verhaal, het heeft 1000en jaren geduurd tot dat er olie ontstond in de bodem. Dus alle Co2 die in deze 1000en jaren tijd is opgenomen in de aardbodem, sturen wij weer dood leuk terug de atmosfeer in.
Dus je kunt beter papier dan plastic gebruiken, teminste als je evenveel bomen plant en kapt.
Dus je kunt beter papier dan plastic gebruiken, teminste als je evenveel bomen plant en kapt.
En dat doen ze in Zweden toevallig erg goed. Sterker nog, de bosen in Zweden op dit moment zijn groter, dan ze waren in de tijd dat er geen mensen woonden.

Ik geloof dat ze in Zweden de 1 = 3 formule hanteren, voor iedere boom die je kapt, plant je er 3. Dat verzekert dat er zeker 1 (en waarschijnlijk 2) bomen teruggroeien, wat een goeie ROI oplevert als je dat veld weer gaat kappen in de toekomst.

pas nog een docu over gezien :)
Zo simpel ligt het waarschijnlijk niet. Het is nog maar de vraag of de productie ook zo milieuvriendelijk is. Denk aan de extra energie die nodig zal zijn om dit product te realiseren.
Lijkt me wel nuttig voor kleine wegwerp toepassingen.
"De batterijen kunnen met een laadstroom van 600mA per vierkante centimeter overweg en bleken na honderd laad- en ontlaad-cycli slechts zes procent van hun capaciteit te hebben verloren"

en stel je hebt dan een telefoon die je nogal vaak moet opladen dan is dat ding ja aardig snel leeg..

Is dat bij elke accu zo ? na 100x laden en ontladen 6% kwijt? :P dan mag ik wel snel mijn telefoon accu verwisselen :P
6 % is weinig ten opzichte van de batterijen die nu gebruikt worden. Daar verlies je al snel 20% capaciteit na 1 jaar. Als je even rekent laadt je een batterij van je mobiel gemiddeld 100 keer per jaar op (om de 3-4 dagen). Deze papieren versie verlies op die 100 laadbeurten slechts 6%.

Meer info op http://nl.wikipedia.org/wiki/Oplaadbare_batterij
Volgens mij zag ik Chriet Titulaer dit al eens in Wondere Wereld demonstreren. In 1990 of zo. Grappig dat het nog steeds in ontwikkeling is.
Gewoon in het papier van schriften verwerken en dan je mobiel kunnen voltanken op school :9
Als dit met e-paper te combineren is, en met (deels) transparante zonne-cellen zijn de mogelijkheden ongekend... melk-pakken met wisselende afbeeldingen bijvoorbeeld :-)
Dat wordt wel grappig jah :+ We vervangen boeken met e-readers die een batterij ( of is dit nou een accu? ) gemaakt is van cellulose ( zelfde stof in papier ).

Hebben we toch nog een beetje natuur in onze nieuwste gadgets 8-)

@rvantwisk

Jah je hebt gelijk het is dus wel een accu. In het Engels heet een accu/batterij altijd een battery zij hebben geen verschil, maar in dit geval gaat het idd om een accu ;)

[Reactie gewijzigd door Simyager op 26 september 2009 15:59]

@E.T.O.
Haha en statiegeld van 100 euro per pak zeker...
Naast het feit, dat in het artikel staat:
[quote]Zij maakten gebruik van cellulose, het hoofdbestanddeel van papier, dat van een algensoort afkomstig was[/quote]
Maar als je papier gebruikt (gemaakt van bomen), komt er inderdaad weer Co2 in de lucht als je het verbrand. Maar bomen groeien binnen 10 jaar weer tot een volledige boom (tijdens het groeien neemt de boom weer Co2 op), waar weer papier van gemaakt kan worden. Dus het is een cirkel en kan je spreken van Co2 neutraal.
Maar bij olie is dit een ander verhaal, het heeft 1000en jaren geduurd tot dat er olie ontstond in de bodem. Dus alle Co2 die in deze 1000en jaren tijd is opgenomen in de aardbodem, sturen wij weer dood leuk terug de atmosfeer in.
Dus je kunt beter papier dan plastic gebruiken, teminste als je evenveel bomen plant en kapt.


Dubbele post, er ging iets mis :s

[Reactie gewijzigd door Bliksem B op 26 september 2009 14:56]

Miun leraar electronica zei altijd:

Een batterij is een ding dat je niet kunt opladen
Een Accu is een ding dat je kunt op en ontladen.

Het gaat hier dus over accu's, en niet batterijen.

Ries
Natuurkundig gezien heb je gelijk. Echter worden kleine accu's in de volksmond gewoon batterijen genoemd. Net zoals men in de dagelijkse wereld gewicht als massa ziet, in plaats van als kracht.
bij ons noemt met dat gewoon een "piel"

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Populair: Desktops Samsung Smartphones Privacy Sony Microsoft Apple Games Consoles Politiek en recht

© 1998 - 2014 Tweakers.net B.V. Tweakers is onderdeel van De Persgroep en partner van Computable, Autotrack en Carsom.nl Hosting door True

Beste nieuwssite en prijsvergelijker van het jaar 2013