Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Je kunt ook een cookievrije versie van de website bezoeken met minder functionaliteit. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , reacties: 17, views: 7.372 •

Een nieuwe dienst van Adobe biedt ontwikkelaars de mogelijkheid hun Flash-apps eenvoudiger te verspreiden naar meerdere platformen. Distributeurs kunnen met een beheertool zien hoe vaak hun applicatie is bekeken en geďnstalleerd.

De nieuwe distributiedienst moet het voor ontwikkelaars makkelijk maken om hun Flash-applicaties te verspreiden naar bijvoorbeeld sociale netwerksites en mobiele apparaten. Via een 'share'-optie in Flash Professional, Creative Suite 4, Dreamweaver of Flex Builder kunnen ontwikkelaars aangeven op welke manieren ze welke applicaties willen verspreiden. Vervolgens kunnen gebruikers de programma's benaderen via bijvoorbeeld hun iGoogle- of Facebook-account, of op de desktop via de Vista Sidebar of Adobe Air. Ook kunnen gebruikers de applicaties doormailen naar kennissen of embedden op hun eigen site. Adobe werkt voor de sharing-functionaliteit samen met het in social advertising gespecialiseerde Gigya.

Ontwikkelaars krijgen met de distributiemethode tevens de mogelijkheid advertentieruimte aan te bieden en andere programma's aan te bevelen in ruil voor een vergoeding. De eerste nieuwe applicatie die gebruik gaat maken van de dienst is een widget van de Wall Street Journal.

De nieuwe dienst moet ook distributie naar mobiele telefoons eenvoudiger maken. Gebruikers krijgen een sms met een link naar het betreffende programma, waarna ze de applicatie op hun telefoon kunnen installeren en waarbij automatisch de juiste versie voor hun toestel wordt geselecteerd. De mobiele dienst is nog in bèta en kan op dit moment enkel in de Verenigde Staten en Canada worden gebruikt. Naast Windows Mobile en Symbian S60 wordt opvallend genoeg ook de iPhone ondersteund. Er is op dit moment echter nog geen Flash-versie voor de iPhone. Het is onduidelijk of Adobes mededeling betekent dat die versie er aan zit te komen of dat er voor betreffende applicaties een aparte iPhone-versie moet worden ontwikkeld.

Gigya

Gerelateerde content

Alle gerelateerde content (25)

Reacties (17)

Ik mis in het lijstje het eigen OS van LG. Dit hele OS is qua GUI Flash based en support ook Flash games.
En Android staat er ook niet tussen, terwijl deze wel Flash ondersteund.

[Reactie gewijzigd door Pjoter op 21 september 2009 16:37]

Het hele 'mobiele foon' gebeuren is nog in Beta. Dat komt waarschijnlijk als volgt:

-98% van de foons draait op ARM,
-Momenteel is Flash te sloom voor op telefoons (zo zei o.a. Steve Jobs),
-Daarom werkt Adobe samen met ARM om de Flash op ARM sneller te maken.

De moeilijkheid zit hem echter in het volgende:
Wil je voor x86 iets doen, werk je samen met Intel en je bent klaar. Het werkt dan doorgaans ook voor AMD. Videokaarten zijn meestal 'extern', en meestal niet de bottleneck.

Wil je iets maken voor ARM, dan moet je samen werken met ten minste Samsung, Freescale, TI, nVidia en Qualcomm; allen maken immers SoC's met ARM cores. Echter, al die SoCs bevatten weer andere gespecialiseerde elementen van verschillende 3e partijen (BroadCom, PowerVR), en mogelijk andere video-versnellings processortjes (die ook op de SoC zitten).
Ik mis x64 Windows in het rijtje.

Belachelijk dat ik een 32-bit browser moet gebruiken alleen voor Flash. Nou heeft het niet kunnen weergeven van flash ook wel weer voordelen natuurlijk...
Denk dat flash op mobiele apparaten pas echt op gang komt wanneer de iPhone het gaat ondersteunen.
Dan zie je flash sites die voor mobiele apparaten geoptimaliseerd zijn.
Andere telefoons kunnen al vele jaren flash aspelen, maar het werkt nog steeds niet fatsoenlijk. De bal ligt bij Apple dus..
Dat versta ik maar eens niet. De iPhone heeft maar een flauwe marketshare, zo'n 13% van de smartphone-markt in Q2 2009, tegenover een whopping 51% voor Symbian (bron). Waarom er toch nog zo weinig voor Symbian ontwikkeld wordt (hoewel dit platform niet meteen moeilijker is om voor te programmeren), is mij een raadsel.

En dit geldt altijd voor handige programmaatjes als: iets om je route door het stadsnet te plannen (in Berlijn is er wel het oude java app van Die Bahn, maar niets vergeleken met de BVG app voor de iPhone), een app om de volgende Callbike te vinden, ...

Daarvoor wordt (vaak door de dienstaanbieder zelf) bijna alleen voor de iPhone een app ontwikkeld. Da's saai en niet helemaal verkooptechnisch te verantwoorden.

P.S. Mijn Nokia 5800 heeft helemaal geen probleem met flash, behalve dan apps gemaakt met al te nieuwe Flash-versies, waarvoor Flash Lite nog geen support biedt.

[Reactie gewijzigd door bluppfisk op 21 september 2009 16:14]

Je laatste zin juist wel: De omzet van iPhone applicaties is enorm, de rest van de platforms nauwelijk iets... Voor ontwikkelaars is dus de iPhone het leukste.
Tevens is het natuurlijk een gelikt gadget, dus dat doet het altijd goed als je daar een applicatie voor maakt...
Vergeet niet dat ze misschien maar een 13% marktaandeel hebben maar dat dus 13% van alle telefonen van nagenoeg gelijk zijn. De resolutie is het zelfde, de bediening is het zelfde, etc.
Pas nu met de nieuwste generatie zit er een extra grafische kracht achter maar daarvoor waren ze technisch ook nog het zelfde.

Ik denk niet dat je met een applicatie direct zo'n enorme doelgroep kan bedienen dan met de iPhone/iPod Touch, juist door alle verschillen bij andere toestellen.

Ik geef je gelijk met dat Symbian veel groter is maar die heeft zo'n verschillende telefoon base.
Dat valt binnen het smartphone-segment nog redelijk mee. Symbian S60v3 en S60v5. Dáárbinnen zijn de resoluties niet zo uiteenlopend als bij het complete Symbiangamma (als je S40, S80 en S90 erbij rekent).

Maar goed PPie heeft ook wel een punt: Het is een gelikt gadget, je app tentoonstellen op een iPhone ziet er mooier uit en het is al langere tijd makkelijk geworden om geld te verdienen met je applicaties (al gaat dat argument niet op voor dienstverleners die hun app helemaal niet hoeven te verkopen; en straks ook niet meer nu de OVI Store de zeilen gehesen heeft).
Omdat er geen fatsoenlijke support of markt ondersteuning voor is?
Zie jij elke dag symbian gebruikers met touchscreen, apps downloaden, muziek afspelen of games spelen op hun geweldige symbian telefoon?
Ik in ieder geval niet.....

iPhone en Android gebruikers zijn veel actiever met hun smartphone in de weer, die downloaden elke dag wel een applicatie en gebruiken constant het internet. Bovendien verschillen alle symbian telefoons van elkaar, wat niet echt mee werkt.
Daar is dus een markt voor een developer. En daarnaast is de ondersteuning en documentatie erg uitgebreid voor deze platformen en er is een fatsoenlijke applicatie winkel.

[Reactie gewijzigd door Dyn op 21 september 2009 17:08]

De iPhone heeft een flauwe marketshare maar wel een unieke manier om programma's aan de man te brengen. Bij Windows Mobile en Symbian moet je zelf opzoek naar programma's via je browser of computer. Bij de iPhone open je de appstore en heb je direct beschikking over gigantisch veel programma's die je met 2-3 keer drukken kan downloaden.
Ik denk niet dat Apple ooit Flash zal gaan ondersteunen op de iPhone. Als je kijkt naar hoe Apple nu zijn web strategie inzet dan is er geen ruimte voor authoring tools zoals Flash en Silverlight. Apple zet erg zwaar in op open standaarden en vooral HTML5. Bijna al hun webapps zijn gebouwd op Sproutcore en in geen enkele zit Flash in.

Voor Apple is Flash juist helemaal niet wenselijk, Apple wil een open web hebben zodat zei voor hun webapps niet afhankelijk kunnen gaan worden van tools zoals Flash.

Het zou mij absoluut niet verbazen dat Flash voor de iPhone en nono is.
Zo, da's een heftige uitspraak. Zelf zie ik ook graag AIR apps die ge-distributeerd konden worden. Ook cross-platform. Flash heeft in mijn ogen een ander doel dan als serieus applicatie-platform te dienen.
DeProfessor wordt wel weggemod maar het is inderdaad slechte software.
Flash vreet (naar mijn mening) veel te veel CPU waardoor het op mobiele platformen niet goed functioneert of er wordt een lite versie neergezet die weer veel functionaliteit mist.

De hele reden dat flash nog niet beschikbaar is op de iPhone is omdat dit nog niet naar behoren draait. Citrix moet er speciale aanpassingen (Speedscreen) voor doen om het op een terminal server een beetje te laten draaien.

De 64 bit versie is ook al jaren in planning maar ik zie het nog niet binnenkort verschijnen. Dit terwijl een normale pc momenteel al 4GB geheugen heeft en 64Bits toch een mainstream platform wordt.

Alternative platform versies zijn ook om te huilen (Mac, Linux).

Macromedia had het nog redelijk in ontwikkeling maar sinds Adobe er aan zit is het gewoon een upgrade stopper geworden (naar 64bit OS). Adobe zou zich moeten schamen.

Ik hoop dat silverlight er volledig overheen walst!

[Reactie gewijzigd door dycell op 21 september 2009 18:17]

Ik heb toch geen problemen met de linux 64bits flash player hoor ;)

Al zie ik als programmeur liever solverlight worden gebruikt. Vind persoonblijk c# toch fijner dan as3.
Het probleem met Flash is dat het de besturing kan overnemen zodra deze de focus heeft.. dus dat betekent dat het de "gebruiksvriendelijke" (ja dat pinchen voor zoomen werkt heeeerlijk... -_- ) werking van Safari op de iPhone niet meer van toepassing is en daarbij ook het op één na grootste verkoopargument van de iPhone (eerst die Apps, daarna gebruiksvriendelijkheid). Flash op een Mac werkt ook al anders, waar je bij de PC kunt scrollen in een Flash app, kan dat in de Safari of Firefoxbrowser op de Mac niet... ontzettend vervelend als je een textfield hebt met tekstoverflow.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Populair:Apple iPhone 6DestinyAssassin's Creed UnityFIFA 15Nexus 6Call of Duty: Advanced WarfareApple WatchWorld of Warcraft: Warlords of Draenor, PC (Windows)Microsoft Xbox OneApple iOS 8

© 1998 - 2014 Tweakers.net B.V. Tweakers is onderdeel van De Persgroep en partner van Computable, Autotrack en Carsom.nl Hosting door True

Beste nieuwssite en prijsvergelijker van het jaar 2013