Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Je kunt ook een cookievrije versie van de website bezoeken met minder functionaliteit. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , reacties: 24, views: 5.303 •

De Noorse ontwikkelaar Funcom opent een nieuwe studio in Montreal. Het belastingvoordeel dat de Canadese regering biedt was een belangrijk argument in de keuze voor de locatie. De nieuwe studio gaat aan Funcoms mmog's werken.

De Canadese overheid biedt game-ontwikkelaars een aanzienlijk belastingvoordeel. "Dat maakt Montreal financieel een van de aantrekkelijkste vestigingsplaatsen ter wereld voor het ontwikkelen van mmog's", aldus Trond Arne Aas, directeur van Funcom; vandaar dat de Noorse ontwikkelaar een studio in de stad gaat openen. Funcom gaat personeel uit de regio aantrekken, maar zal ook een deel van zijn eigen personeel naar Canada overplaatsen. Funcom heeft al vestigingen in Noorwegen, de VS, China en Zwitserland. De studio in Montreal gaat werken aan de twee projecten die Funcom heeft lopen: naast Rise of the Godslayer, een uitbreiding voor mmog Age of Conan: Hybornian Adventures, werkt Funcom aan een nieuwe mmog die The Secret World gedoopt is.

De belastingvoordelen die de Canadese overheid biedt, en de subsidies die daar soms nog bovenop komen, trekken meer ontwikkelaars naar het land. Ook grote uitgevers als Electronic Arts en Ubisoft hebben studio's in het land, met honderden mensen op de loonlijst. Ubisoft maakte eerder deze week bekend dat het een nieuwe studio gaat openen in het Canadese Toronto, waarvoor het 226 miljoen dollar aan subsidie van de deelstaat Ontario krijgt. Of Funcom naast belastingvoordeel ook subsidie krijgt, is niet bekend.

Gerelateerde content

Alle gerelateerde content (37)

Reacties (24)

Gunstig natuurlijk voor de Game-studio's en de industrie.

Maar ik vraag me af waar Canada al dat geld vandaan haalt en waarom...
Canada heeft veeeel olie ... dus veel centjes/reserves. (prachtig land overigens)

//edit
daarbij komt dat men vanuit canada gaat werven in de noordpoolcirkel, canada is hot ;)

[Reactie gewijzigd door himlims_ op 2 september 2009 15:40]

dat is ook waar, maar dacht toch niet dat er zoveel van ontgonnen word, in olie-reserves is het het tweede land na de saudis en het enige niet midden-oosten land in de top 5

nu je olie zei, moest ik direct denken dat noorwegen (wara funcom blijkbaar vandaan komt) toch ook veel olie heeft, maar die staan pas op de 20ste plaats, net boven de rest van de EU samen

http://en.wikipedia.org/w...es_by_proven_oil_reserves
Canada's olie is grotendeels teer-zand, en dat is buitengewoon kostbaar om te ontginnen.
http://en.wikipedia.org/wiki/Athabasca_Oil_Sands
Mwah, er wordt toch ook aardig wat "gewone" olie gewonnen hoor. Alberta kent daardoor bijvoorbeeld geen state-tax (soort van BTW). Ook voor de oostkust wordt olie gevonden.
Canada heeft veeeel olie ... dus veel centjes/reserves. (prachtig land overigens)
Noorwegen is velen malen rijker dan Canada.
(alleen Rusland en Saudi Arabie exporteren meer olie dan de Noren)

Ontopic: Jammer dat ze weggaan.. veel oude vrienden uit de Amiga tijd werken nog steeds bij Funcom
Niet alleen olie. Canada heeft ook nauwelijks schulden (19,5% van het BNP, laagste van alle G8 landen) en hoeft derhalve niet gigantische hoeveelheden rente te betalen.

*edit* linkje http://en.wikipedia.org/wiki/Canada#Economy

[Reactie gewijzigd door Hageltje op 2 september 2009 18:10]

Canada haalt het geld uit het belastingen. Ze hopen op meer tewerkstelling in die sector, wat weer meer werkgelegenheid in "toeleveranciers" brengt (wat zou de toeleverancier van een game-ontwikkelaar zijn ? pizza hut ofzo ;) ) en meer mensen die consumeren. vaak is het zo dat als je een bedrijf 100 euro subsidie geeft je via directe en indirecte weg 200 euro verdient (in besparingen en in meer inkomen samen)

verder steunt de canadese overheid niet alleen de games-industrie op die manier, ook film, muziek, theater, ... in andere woorden alle kunst en creativiteit wordt gesubsidieerd en ze doen dit toch al een 10 a 15 tal jaar
Canada doet dit om meer werkgelegenheid naar het land te trekken (nog steeds). Amerika deed dit ook met de kolonisatie door gratis land weg te geven bij elke kilometer spoor die je aanlegt.
Offtopic en grapje:
Geld kun je drukken.. :P

Maar hier in Europa zijn ze nogal gefocust op het op korte termijn wegwerken van overheidsschulden, veel uitgeven en extra subsidiëren kan dus niet.
Uiteindelijk, maar niet meteen levert dit een besparing op (staat hier al ergens genoemd), waar eerst wel een tijdje sprake is van een verlies.

Maar zo is het met alles, je moet eerst investeren om er vervolgens winst uit te halen, zo gaat dat nou eenmaal en dat heeft canada goed begrepen. Daarnaast is het met de belastingen ed voor een bedrijf ook goedkoop om daar mensen te laten werken.
Canada haalt het geld nergens vandaan. Ze bieden een belastingvoordeel en het levert hen dus minder op.

Door dit te doen vergroten ze de hoeveelheid en variatie in kennis in het land. Het creeren van werkgelegenheid is mogelijk ook een van de redenen.

De financiele gevolgen kun je in het kort als volgt samenvatten aan de hand van een voorbeeld:

Door dit belastingvoordeel stijgt het BBP met 0,1 % echter de inkomsten aan belasting bijvoorbeeld maar met 0,025%. Alleen het inkomen en winst wat gecreerd wordt door deze bedrijven vloeit op andere wijzen zoals belasting op producten en loonbelasting van de werknemers. Tot een stijging van deze belastingen.

Een maatregel die de overheid vloeit op deze wijze weer terug in de staatskas.
Dat is werken aan de kennis-economie. Hier kan Nederland een voorbeeld aan nemen.
Eerst even nadenken voordat je wat roept. Jezelf nooit afgevraagd waarom er veel Hoofdkantoren zitten in Nederland van Multi-nationals?

Juist Nederland is een gunstig land om je in te vestigen door diverse regels.

Weet je nog een paar maanden geleden? Toen stond NL op een zwarte lijst uit de vs als belasting paradijs voor bedrijven. Dat is ook zo...
Hoofdkantoor <> kennis

En met kennis bouw je een sterke duurzame economie. Die bouw je niet door hoofdkantoren minder belasting te laten betalen. Die kantoren staan zo weer ergens anders in de wereld waar het dan weer goedkoper toeven is.

Kennis is honkvast.

Als we nu in de top zaten met landen met de meeste R&D-afdelingen...
Eh, een hoofdkantoor verplaats je niet zomaar even.
Bij Akzo Nobel en Philips hadden ze er anders niet zoveel moeite mee.
Maar dat zit in een heel ander aspect. In Nederland mag een moederbedrijf om te bepalen over hoeveel winst ze belasting moeten betalen het verlies van dochter X van de winst van dochter Y aftrekken. Dat mag bijna nergens. (dit is enorm versimpeld btw)

In Canada gaat het om regelingen waardoor je geen belasting hoeft te betalen (voor een periode van X jaar doorgaans) op winst uit bepaalde (benoemde) activiteiten zoals games ontwikkelen.

Hiervoor hebben de Canadezen markten gekozen waarin ze veel toekomst zien en waarin goed personeel een kritieke randvoorwaarde is. Combineer dat met goede opleidingen zodat er aanbod van personeel is en goede regelingen voor mensen van buiten Canada die in die business willen werken en je kunt een soort 'silicon valley' effect stimuleren. Dan wordt jouw spot de plek waar ook andere ontwikkelaars naar toe willen omdat daar goede mensen beschikbaar zijn en zo werkt je kennis economie dan echt. Maar ze zullen het zelf ook vast geen kennis economie noemen.

Hun concept lijkt ook meer op creativeit (art) dan pure kennis gericht te zijn. Iets wat een stuk lastiger te outsourcen is. (Petje af voor de Canadezen.)
Dat is werken aan de kennis-economie. Hier kan Nederland een voorbeeld aan nemen.
Om je nou op game ontwikkelaars uitsluitend te richten? Is handig als je een verbod op geweldadige games wilt implementeren maar verder wel een kleine markt. Als Nederland nou gewoon eens software ontwikkeling in het algemeen gaat bevoordelen, dat maakt de strijd met de lage lonen landen weer wat minder moeilijk.
Och, dat lukt steeds beter nu veel bedrijven er achter komen dat outsourcen naar India niet altijd de oplossing is. Die zijn per uur wel veel goedkoper, maar je moet het werk zo goed coordineren en ze aanwijzingen geven dat je soms per saldo duurder uit bent.
Dat filmpje is al heel lang bekend, weet niet meer waar ik hem eerder zag.

Maarja, het is goed voor de werkgelegenheid, lonen zullen wel ietsjes lager liggen (of gecombineerd met leuke subsidies), maar funcom.. daar heb ik echter niet zo'n hoge pet meer van op :P
Hoop dat er nog een vervolg op Dreamfall: the Longest Journey komt. Dat was echt een geweldig spel.

[Reactie gewijzigd door martijnve op 2 september 2009 15:46]

Daar komt ook een vervolg op. In het blog van.. Ragnar Tornquist, of hoe je dat ook maar spelt, kon je al 2 jaar geleden lezen dat hij de verhaallijn en dergelijke voor deze 3-delige serie al aardig had uitgewerkt, maar dat pre-productie pas zou beginnen als er weer ruimte was in de studio (lees: wanneer Age of Conan een bepaalde milestone had bereikt).

Ik hoop dat het spel zich straks nog wat kan meten met andere spellen. De engine was in die tijd (afaik from scratch), helemaal voor the longest journey 2 ingericht, met het idee om deel drie er ook op te bouwen. Dat zie ik nog wel gebeuren, maar het spel zal niet meer uitblinken.

Ik had met het concept van deel twee het idee dat veel elementen, zoals de zwaardgevechten, van die verplichte nummers waren:
* De markt vraagt om 'action-adventures', dus dat is ook het formaat waarin het spel moet worden afgeleverd.
* De gamer van nu 'niet meer geinteresseerd' in 'lange cutscenes', dus zoiets als de beschrijving van de wereld, zoals die in deel 1 goed uit de doeken werd gedaan, is uit den boze.

Dat neemt niet weg dat ook deel twee een pareltje was met een boeiende verhaallijn, humor en een meeslepende wereld, maar dat ik licht vrees voor een verdere 'mainstreamification' bij deel drie.. Wanneer die er eindelijk komt :)
Dit is leuk en aardig, maar zodra een ander land zijn deuren openslaat en een nog gunstiger belastingtarief heeft dan blijven de mensen daar zitten zonder werk.

Dan krijg zo`n zelfde verhaal als Dell die ongeveer de hele regio Limerick ( Ierland) als werknemer had, en ineens naar Polen vertrekt en er dus een regio volledig werkeloos is.

Dell ditching Ireland for Poland.
Valt reuze mee. Ten eerste was er in Limerick maar één bedrijf, hier gaat het om diverse studios en zijn de kansen dat ze allemaal tegelijk moven veel kleiner.

Daarnaast waren de mensen in Limerick niet specifiek nodig voor dat werk. Waar Canada op speelt is dat zodra 'hun' mensen ervaring hebben het voor bedrijven flink drempel verhogend wordt elders met een nieuwe crew opnieuw te moeten starten.

Verder is de Game Industry met al deze studio's op de totale werkgelegenheid van de regio Montreal natuurlijk nog steeds een druppel op een gloeiende plaat terwijl in Limerick een hoog % van de mensen voor Dell werkte.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Populair:Apple iPhone 6Samsung Galaxy Note 4Apple iPad Air 2FIFA 15Motorola Nexus 6Call of Duty: Advanced WarfareApple WatchWorld of Warcraft: Warlords of Draenor, PC (Windows)Microsoft Xbox One 500GBGrand Theft Auto V

© 1998 - 2014 Tweakers.net B.V. Tweakers is onderdeel van De Persgroep en partner van Computable, Autotrack en Carsom.nl Hosting door True

Beste nieuwssite en prijsvergelijker van het jaar 2013