Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 50 reacties

Sony Ericsson heeft het tweede toestel in zijn Xperia-smartphonelijn aangekondigd. De Xperia X2 is uitgerust met Windows Mobile 6.5 en het toestel draait net als zijn voorganger X1 op een op 528MHz geklokte MSM7200-cpu van Qualcomm.

De tweede Xperia heeft een groter scherm dan de X1: waar de X1 een 3"-scherm had, heeft het scherm van de X2 een beelddiagonaal van 3,2". De resolutie is met 800x480 pixels wel hetzelfde. Ook is er weer een qwerty-toetsenbord aanwezig, dat kan worden uitgeschoven. De layout is eveneens vergelijkbaar, al hebben de knoppen wel een andere vorm gekregen.

Ook softwarematig is er veel hetzelfde. Het besturingssysteem is wederom Windows Mobile, al zal de X2 meteen vanaf de release worden uitgeleverd met versie 6.5. De Zweeds-Japanse joint venture levert bovendien wederom de Panels-interface mee, waarmee meer bureaubladen worden ondersteund. Nieuwe Panels zijn er van Google, CNN en Skype, zegt de fabrikant. Nieuw in de software van de X2 is SlideView, dat een statusoverzicht geeft van gemiste gesprekken, nieuwe berichten en laatste handelingen die met het toestel zijn uitgevoerd.

De camera heeft een resolutie van acht megapixel. Daarnaast zijn gprs, umts, hsdpa, bluetooth 2.1, wifi en gps aanwezig. Bovendien ondersteunt de X2 dlna, een techniek om multimedia-apparatuur in huis te laten communiceren. De X2 meet 110x54x16mm en weegt 155 gram.

De X2 is de opvolger van de Xperia X1, een toestel dat Sony Ericsson eind vorig jaar uitbracht en dat in Nederland behoorlijk succesvol was. Er gaan ook al enige tijd geruchten over een X3 met Android als besturingssysteem, maar naar alle waarschijnlijkheid laat dat toestel nog wel even op zich wachten.

Sony Ericsson Xperia X2 Sony Ericsson Xperia X2 Sony Ericsson Xperia X2 Sony Ericsson Xperia X2 Sony Ericsson Xperia X2 Sony Ericsson Xperia X2

Reacties (50)

Reactiefilter:-150049+130+22+30
Moderatie-faq Wijzig weergave
Er komt ook een X3 uit, welke op Android zou gaan draaien. Helaas draaien ze zichzelf de nek om door deze weer geen QWERTY toetsenbord te geven.
Volgens mij is alles dat nu van de X3 verschenen is nog steeds 'concept', dus wellicht veranderen ze dat nog of brengt Sony twee versies uit. Dezelfde software, op hardwarematig verschillende toestellen zodat gebruikers kunnen kiezen tussen design (dunner toestel) of gebruiksgemak (dikker toestel met fysiek toetsenbord).
Bovenstaande is iets dat ik ook altijd hard geschreeuwd heb maar moet eerlijk zeggen na de mogelijkheid te hebben gehad een HTC Hero te gebruiken dat het best mee valt, hoezeer de feedback van een fysiek toetsenbord worden gemist.

Het is een kwestie van wennen, maar erna zal je prima kunnen tikken op het ding.

[Reactie gewijzigd door SoaDmaggot op 3 september 2009 08:39]

en waarom draaien ze zichzelf daar de nek mee om? Er zijn ngosteeds heel veel mensen die een fysiek keyboard preferen boven een touchscreen. Er zijn nou eenmaal mensen die de feedback van toetsen willen hebben.
Precies, en lees daarom zijn post nog maar eens goed. ;)
oops, ik las het idd verkeerd, te snel gereageerd hahaha
Ik moet zeggen dat ik dit een apart getint artikel vind. Dit toestel is letterlijk evolutionair, in de letterlijke zin des woords. Er zijn niet veel toestellen die dit op deze manier doen.Een qwerty toestel met windows mobile, welke 115 gram is?!?! En dat word ook nog eens en passant gemeld? De Experia X1 was al een gematigd top model, en terwijl de markt niks revolutionairs brengt breng SE toevallig even een 115gram 8MP WM toestel op de markt. Alleen al deze specs maken het een heel veel belovend toestel. Ik verbaas me een beetje over de toon van dit nieuwsbericht...
"528 mhz" standaard
"3.2 inch" standaard
"800*480" standaard
"qwerty" standaard
"8MP" standaard
owja, en hij is 115 gram.

Dit is, op het moment, het meest spannende toestel wat is aangekondigd. Ach....

[Reactie gewijzigd door three2five op 3 september 2009 05:40]

Die 115 gram bleek een typo te zijn in het persbericht dat Sony Ericsson heeft rongestuurd. Inmiddels is het artikel aangepast.
waarom het meest spannende? Ik ben een beetje gebiased want ik heb gisteren de OmniaII besteld, maar als je die specs ernaast legt, dan kan je deze specs, op 3 MP na, nu al krijgen.

even voor de luie lezer :
http://www.gsmarena.com/c...e2=2836&idPhone1=2926

Volgens bovenstaande website is het ook 155 gr,dus dat is inderdaad wel een significant verschil met 115gr.

En zoals eerder gezegd, het fysieke toetsenbord, either you love em or you hate em.

155gr opmerking aangepast na het lezen van hierboven

[Reactie gewijzigd door joppe.s op 4 september 2009 10:39]

Nou, hoera, ik kan niet wachten.
Ik heb de X1 nu een maand of 5 en ik kan niet wachten tot het jaar voorbij is. Het grootste schurfttoestel dat ik ooit heb gehad. Op papier echt top-specificaties, maar in de praktijk valt er vrijwel niet mee te werken als dagelijkse telefoon. Zo traag als stroop.

En oh ja ... het draait Windows ... misschien is dat wel het grootste manco van het apparaat. Slim verzonnen, om de sluimerfunctie van je wekkerfunctie onder te brengen in een knopje van 2 bij 2 millimeter ... da's erg nuttig om half zeven 's-ochtends. 8)7
Ik ben het volledig met je eens. Draai nu een half jaar met dit toestel, dit is zondermeer het meest waardeloze beltoestel dat ik ooit in mijn leven heb gehad. Traag als dikke str*nt, continue vastlopen, ergonomisch een nachtmerrie, niet mogelijk om een zin van meer dan 5 woorden zonder fouten te typen, enz enz enz.

En het ergst van allemaal: Windows mobile... :( De mensen die dat gemaakt hebben, zouden voor straf verplicht een maandje hun eigen produkt moeten gebruiken. Ik weet namelijk zeker dat ze dat zelf nog nooit hebben gedaan. KANSLOOS!!! Het zit zo ongelofelijk slecht en onlogisch in elkaar.
Traag als dikke str*nt
Ik vraag me bij dergelijke reacties toch altijd af welke applicaties de persoon in kwestie ge´nstalleerd heeft. Dat de panels het toestel niet sneller maken klopt, maar dan moet je iig de panels nog gaan gebruiken om daar last van te hebben. Blijf gebruik maken van het default homescreen en je hebt vrijwel nergens last van.
Ik heb een aardige berg applicaties geinstalleerd staan op mijn apparaat en werk nog steeds vloeiend met het ding.
continue vastlopen, ergonomisch een nachtmerrie, niet mogelijk om een zin van meer dan 5 woorden zonder fouten te typen, enz enz enz.
Continue vastlopen? Nog _nooit_ last van gehad. Waarschijnlijk zelfde probleem als puntje hierboven: veel zut en slechte applicaties ge´nstalleerd. Anders: hard reset geven of misschien zelfs terug met de mobiel!
Ergonomisch een nachtmerrie: heb je ooit een mobiel gezien die voorzien is van een 'curve' toetsenbord waarmee je uren lang achter elkaar je papers uit kan werken? Nee: de mobiel behoort klein te zijn, niet ergonomisch. Het is een leuk apparaat voor snel surfen, SMSen en misschien wat MSNen, maar is niet bedoelt voor complete forumposts :z
En het ergst van allemaal: Windows mobile... :( De mensen die dat gemaakt hebben, zouden voor straf verplicht een maandje hun eigen produkt moeten gebruiken. Ik weet namelijk zeker dat ze dat zelf nog nooit hebben gedaan. KANSLOOS!!! Het zit zo ongelofelijk slecht en onlogisch in elkaar.
Altijd een van de mooiste onzinreacties. Windows Mobile is een prima OS voor de mobiel en neem van mij aan: het wordt wel degelijk goed getest door microsoft zelf, daar is een volledige afdeling aan toegewijd. Geef direct even aan wat er zo `KANSLOOS!!!`, `ongelofelijk slecht` en `onlogisch` aan is.
Ik kan namelijk niet anders dan verschrikkelijk veel kansen zien in Windows Mobile, toegeven dat het OS toch wel lekker werkt (anders dan het OS wat op de iPhone draait, met hun `REVOLUTIONAIRE COPY-PASTE SYSTEEM`) waar ik mijn weg altijd prima kan vinden.

Toegegeven, binnen Andriod zie ik net even wat meer mogelijkheden, die zullen echter eerst nog ontwikkeld moeten worden. Een ziekte waar Windows Mobile geen last van heeft.
Nou, hoera, ik kan niet wachten.
Ik heb de X1 nu een maand of 5 en ik kan niet wachten tot het jaar voorbij is. Het grootste schurfttoestel dat ik ooit heb gehad. Op papier echt top-specificaties, maar in de praktijk valt er vrijwel niet mee te werken als dagelijkse telefoon. Zo traag als stroop.
Traag als stroop?

Ik heb zelf een X1 met de laatste officiŰle firmware erop (R3a) en ben echt tevreden met de snelheid. Alles wat ik wil gaat soepel en ik wacht eigenlijk nooit ergens op.
En oh ja ... het draait Windows ... misschien is dat wel het grootste manco van het apparaat. Slim verzonnen, om de sluimerfunctie van je wekkerfunctie onder te brengen in een knopje van 2 bij 2 millimeter ... da's erg nuttig om half zeven 's-ochtends. 8)7
Wat heeft een human interface probleem met de alarmfunctie te maken met het besturingssysteem dat erop draait? :?

De wekker van mijn X1 zet het scherm aan en ik kan het alarm meteen uitschakelen met ÚÚn druk op het scherm of door de bijbehorende hardwaretoets te gebruiken. Sluimeren is ook mogelijk.via het touchscreen, door de rode beltoets te gebruiken of door de power button aan de bovenkant even in te drukken. Hoeveel manieren wil je nog meer om je alarm uit te schakelen? :?

Buiten dat om is een sluimerfunctie voor watjes. Echte mannen staan meteen op. :>

[Reactie gewijzigd door The Zep Man op 2 september 2009 19:15]

Buiten dat om is een sluimerfunctie voor watjes. Echte mannen staan meteen op. :>
:+ bijna legendarisch! :+
Aangekondigd....maar wanneer ligt ie dan in de winkel? Is daar geen nieuws over of lees ik er overheen?

@Pendulum: Thanks!
(Komt erg gelegen ivm mijn contractverlenging rond die tijd, mooie vervanging voor mijn X1!)

[Reactie gewijzigd door Shivan_20 op 2 september 2009 19:22]

"Eind oktober kun je een uitgebreide review van de Sony Ericsson Xperia X2 op All About Phones verwachten. Het toestel zal dan ook rond die tijd in de winkels gaan liggen in Nederland voor een prijs die rond de 550 euro zal gaan liggen."

http://allaboutphones.nl/...y-Ericsson-Xperia-X2.html
mocht je gelijk hebben met de 550 euro wordt hij wel goedkoper dan de X1 tijdens zijn introductie was.

Die zat toen rond de 699.00
En de X1 werd ook ergens verwacht in september en dat werd toen ook ergens in november als ik mij het goed kan herinneren.

Hiermee kunnen we dus wel vergeten dat SE een officiele ROM update gaat uitleveren voor de X1 met WM 6.5. SE zal wel stellen dat je dan maar een X2 koopt.

Al met al vind ik dit een behoorlijk teleurstellend apparaat t.o.v. de "revolutionaire" X1. De Xperia lijn zou toch voor innovatieve en grensverleggende toestellen zijn. Ben benieuwd wat voor grens ze daarmee bedoelen, want behalve WM6.5 zie ik niets nieuws aan dit toestel dat als grensverleggend gezien kan worden....
Enige wat verbeterd is imho is het uiterlijk.. nog sleeker dan de X1..
Maar nog aankomen zetten met dezelfde hardware zeg, 't moet niet gekker worden 8)7

Reallifepics en eerste 'hands on' (dankzij DaMarcus)
http://allaboutphones.nl/...y-Ericsson-Xperia-X2.html

[Reactie gewijzigd door CLB op 2 september 2009 18:52]

Eigenlijk is dezelfde hardware wel noodzakelijk, mijn Xperia heeft een accuduur van ruim een week met weinig gebruik en gaat zeker 2 dagen mee met intensief gebruik (4 uur muziek luisteren in totaal, internetten enz), doe jij er een snellere CPU in dan kan je ook wel een paar extra accu's gaan kopen...
Snelheid is belangrijk, maar de accuduur is minstens net zo belangrijk.
Dezelfde processor, dus waarschijnlijk even traag als de Xperia x1.

Sowieso hoef ik geen Xperia meer na alle problemen met de eerste:
• scheuren in de behuizing (telefoon is voor de 4e keer weg voor reparatie)
• slechte service/garantie terwijl ze reclame maakte met extra service/garantie
• matige accuduur ondanks het relatief kleine scherm en de grote accu (1500mAh)
• slechte firmware ondersteuning, 2 updates in 1 jaar tijd, waarbij de laatste meer problemen heeft ge´ntroduceerd dan dat deze oplossen, onder andere scherm corruptie en soms geen weergave op het scherm van een inkomende oproep (wel beltoon hoorbaar)
• zeer vervelende en trage panelinterface, het duur te lang om panels te wisselen, ze zijn te beperkt (wil je bijvoobeeld muziek luisteren zit je vast aan de media of radio panel), en er zijn er maar weinig uitgkomen terwijl er zo veel beloofd werden.

Mijn volgende telefoon wordt wel weer een echte HTC (misschien zelfs een Android versie).

[Reactie gewijzigd door knirfie244 op 2 september 2009 23:53]

Mijn volgende telefoon wordt wel weer een echte HTC (misschien zelfs een Android versie).
De Xperia X1 is ook door HTC gemaakt, zie hier.
Wie de software heeft gemaakt weet ik niet.

[Reactie gewijzigd door angelina op 3 september 2009 21:12]

de experia is niet eens een echt toestel ontworpen door SE, de experia is afkomstig van HTC.

Dus is gewoon een htc toestel met een ander logo. :)
Dat was de Xperia x1 ... deze zou toch geproduceerd zijn door foxxconn en nog een bedrijf.
16mm dik is wel netjes, als ik naar het plaatje kijk schat ik wel 20 =)
De X1 was inderdaad behoorlijk populair, maar had nogal veel kleine foutjes. Naast het topic over de X1 ontstond er al snel een topic over alle problemen rondom de Xperia 1.

Ik hoop dus dat SonyEricsson geleerd heeft en nu de X2 maakt die veel minder last heeft van dit soort problemen. Overigens zijn de specificaties weer prima.
Wow, veel mooier kan niet!

Maar ik ben niet zo'n fan van fysieke keyboards, dus ik ben benieuwd wat er met de X3 gebeurd. Hopelijk met Android! :)