Hoofdcategorieën
Device Settings

Opera ziet winst en aantal gebruikers stijgen

Door Joost Schellevis, maandag 31 augustus 2009 14:41
Submitter: deregtx, views: 11.441

Opera Software heeft zijn winst met een derde zien stijgen, en ook het aantal gebruikers van zijn browsers vertoont een flinke stijging. Opera Mini werd in juli dit jaar 145 procent vaker gebruikt dan in dezelfde maand van 2008.

Opera 10 logo (90 pix)Opera ziet de gebruikersaantallen van zowel zijn desktopbrowser als van Opera Mini fors toenemen. Dat blijkt uit de onlangs gepubliceerde cijfers van Opera Software over het tweede kwartaal. De desktopversie werd in dat kwartaal 65 procent vaker gebruikt ten opzichte van het tweede kwartaal van 2008; het precieze aantal gebruikers geeft het bedrijf niet vrij. Ook is niet helemaal duidelijk wat Opera verstaat onder 'gebruik': het kan zijn dat het aantal downloads van Opera wordt bedoeld, maar ook bijvoorbeeld het aantal unieke gebruikers. Het aantal gebruikers van Opera Mini bedroeg afgelopen juli 29 miljoen, een stijging van 145 procent ten opzichte van een jaar eerder.

Ook financieel heeft het bedrijf de wind mee: het totaal aan inkomsten over het eerste halfjaar steeg ten opzichte van hetzelfde halfjaar van 2008 met 56 procent tot 39 miljoen euro. De omzet van de desktop-divisie steeg zelfs met 93 procent. Overigens komt driekwart van het geld binnen dankzij verkoop van browsers voor apparaten als mobiele telefoons, televisies en de Nintendo Wii. Het bedrijf heeft voor de toekomst dan ook hoge verwachtingen van dit marktsegment. De halfjaarwinst van het bedrijf steeg ten opzichte van hetzelfde halfjaar van 2009 met een derde tot 4,5 miljoen euro.

De final van Opera 10 komt waarschijnlijk uit op 1 september; de release candidate daarvan is al te downloaden. Nieuw in versie 10 is onder meer de 'Turbo'-modus, die de laadtijden van webpagina's over langzame verbindingen door middel van compressie moet verbeteren. Ook is de engine van de browser verbeterd en is het uiterlijk ervan opgefrist. Opera Unite, dat gebruikers in staat stelt om bestanden te delen en met elkaar te chatten, werd nog niet stabiel genoeg bevonden en wordt waarschijnlijk pas met versie 10.1 geïntroduceerd.

Volgende 15:22 Xtreamer levert losse nas met twee hdd-slots
Vorige 14:40 Video Wolfenstein RPG
Advertentie

Reacties

«  1  2  »

De link is naar de "oude" release candidate, er is vrijdag een RC2 ujitgekomen.

http://my.opera.com/desktopteam/blog/

Opera is op al mijn machines de default browser er is geen betere, zeker als je alles zelf naar eigen hand wil instellen en nee dat kan niet met FF.

[Reactie gewijzigd door Chilly_Willy op maandag 31 augustus 2009 14:49]


Dank voor de tip, ik heb 'm aangepast :)

Je hebt helemaal gelijk ik gebruikte FF totdat ik half vorig jaar hoorde dat Opera de snelste browser was dus gelijk gedownload vind hem super

En geheel verdiend. Opera 10 is een geweldige browser. :)

Inderdaad, ik vond Opera altijd al goed, maar sinds Opera 10 beta ben ik al helemaal fan.
Ze hadden het toen over 45% snelheidsverbetering van de engine, en van te voren had ik moeite dat te geloven, maar ik was verbaasd hoe snel Opera 10 was.

Helaas mist Opera toch nog goede addons zoals FF ze wel heeft, Firebug bv, ja ik weet dat "Developer tools" in Opera bijna hetzelfde is maar Firebug werkt voor mij gewoon veel fijner.

turbo kan kloppen; ik heb de 2.4mbit van tmobile gebruikt tijdens een vervelende periode. Kan je zeggen dat turbo werkt als een tierelier (en tierelieren werken goed :+)
pagina's laden aanzienlijk sneller; omdat je deze gecashed/compressed door krijgt

//edit
DOet er niet toe wat i-net ik heb; schrijven richt zich op de functionaliteit / werking van opera turbo

[Reactie gewijzigd door himlims_ op maandag 31 augustus 2009 16:27]


2.4mbit vind ik nou niet echt een trage verbinding hoor!
T-mobile heeft ook een ingebouwde compressor die zich alleen met plaatjes bezig houd.

Ik ben wel blij dat het zo goed met Opera gaat.
Het is ook bij mij overal de standaard browser het werkt superfijn en functies zoals opera link maken het helemaal geweldig voor mij.

Hoe beter het markt aandeel wordt van Opera hoe meer rekening er mee wordt gehouden.

Sites zoals quake live houden voralsnog alleen rekening met Internet explorer en firefox.

Leg eens uit, waarom je die browser zo goed vind, zie vooral veel love-posts, maar vind totaal nergens argumenten, hoe vaker ik de browser opstart hoe meer hekel ik eraan krijg, zowel op mn Mac als mn PC, dus idk...

Waarom moet hij gaan uitleggen wat hij zo goed vindt aan Opera, terwijl jij kunt volstaan met "hoe vaker ik de browser opstart hoe meer hekel ik eraan krijg"?

Waarom Opera de beste browser (kan worden)

• snelheid; opstarten valt wel mee, maar browsen is vliegensvlug (>30 tabs)
• renderengine; renderd gewoon goed - brakke pagina's zorgen ervoor dat dingen onjuist worden weergegeven (fout van de web-dev, niet van opera)
• standaard mouse-gestures
• quicklaunch
• geen addons/extenties, wel widgets
• email client; werkt 50%, liever uit dan aan.
• customise van gui; interface is geheel aanpasbaar via drag'n'drop
• diverse opties wat browsen makkelijker maakt; snel zoomen, door bladeren van img dirs, screenshot maken, verschillende soorten van weergaven
• browser 'emulatie' (zodat rabobank oid denkt dat je IE hebt)
• had ik al gezegd dat opera snel is?

Ik moet zeggen op de mac zie ik niet zo veel rede om over te stappen. Op mijn computer vind ik het echter wel een heerlijke browser. Safari vind ik daar ook best tegenvallen dus dan gebruik ik in veel gevallen opera. Firefox vind ik ook een leuke browser(ik heb altijd bij 1 van de twee een proxy ingesteld voor bijv. southparkstudios =))
Safari op mac is trouwens ook echt een topbrowser hoor!

Ik mis opties per domein customizen ;) (als voordeel)
Dus 'n ad-block add-on of no-script add-on is niet nodig
of hoe snel lekken worden gedicht.
De mail client moet inderdaad nog aan gesleuteld worden, evenals de compatibilteit van sommige site's die echt niet zo goed werken met deze rc-client.. :/
Toch jammer dat bijvoorbeeld mijn webmail van mijn niet geheel onaardige isp niet goed werkt met Opera (nog vorige opera's, nog deze rc versie..)
Dat is toch jammer vind ik dan.

@Semicon: Ik vind Opera (ook 10 niet) nog geen perfecte browser maar kom niet met bijna volledige "anti opera" posts aanzetten waarbij je Chrome & Safari als alternatieven noemt, ik gebruik in beide gevallen nóg véél liever Firefox.

Merendeels dus opera gebruiker, voor bepaalde domeinen helaas op Ff op ie..

[Reactie gewijzigd door rj1093 op maandag 31 augustus 2009 23:50]


Over smaak valt niet te twisten. Ik blijf twijfelen welke browser ik de fijnste vind, Opera of Firefox 1.5 (ja dat is volgens mij de beste ff, 2.0 start veel te traag op (en 3.0 is ook nog niet echt snel) en ook vind ik het geheugengebruik nogal hoog bij zowel FF 3.0 als Opera). Ook Iron 1.0 (variant van Chrome) is traag met opstarten, nog trager bij openen extra tabbladen en minder stabiel (loopt vast, reageert niet) op mijn PC met 512MB geheugen)

[Reactie gewijzigd door BeosBeing op dinsdag 1 september 2009 13:14]


Is die stijging van het aantal gebruikers ten koste van IE, Firefox, of nog iets anders ?
Ik kan me niet voorstellen dat zulke grote stijgingen enkel en alleen door nieuwe gebruikers komt.

Waarschijnlijk komt het leeuwendeel van de gebruikers van IE vandaan - dat is ook niet zo raar, want IE heeft nog steeds de 'largest install base'.

Mogelijk komen er ook gebruikers van Firefox en Safari, maar het aantal mensen dat van IE afkomt zal absoluut en procentueel het grootst zijn...

In deze blogpost van een Mozilla-medewerker wordt een algemene trend gesignaleerd - waarbij het er niet op lijkt dat Fx (veel) marktaandeel verliest, eerder het tegendeel - het moet dan dus wel van IE afkomstig zijn, aangezien de statistieken op externe (non Mozilla) meetingen gebaseerd zijn.

Ik ben zelf van Firefox naar Opera gegaan na Firefox constant na een minuut traag begint te lopen en er geen enkel duidelijk reden is waarom :? Daarvoor werkte het altijd prima maar sinds 3.5 is mijn ervaring met Firefox echt achteruit gegaan.

Wat ik me dan afvraag hoe kom je erop om Opera te gaan gebruiken, waarom niet Safari of Chrome (of anders... ). Ik bedoel, het zijn niet de looks, en qua snelheid kan je net zo goed Chrome nemen...

Omdat Opera beter is dan Safari en Chrome. Heerlijk om de GUI 100% naar eigen inzicht te kunnen inrichten, dat je keyboard shortcuts en mouse gestures hebt voor zowat alles en die ook zelf kan instellen en alles is lekker snel.

bijna alle problemen met firefox, zeker qua snelheid, komen door plugins.
schakel ze eens allemaal uit en probeer het opnieuw.

daarna kan je ze weer 1 voor 1 inschakkelen om te kijken welke plugin's het probleem waren.

Waar verdient Opera hun geld mee eigenlijk? Je kan het gratis downloaden en ik zie nergens banners. 4,5 mil euro's vindt je niet zomaar op de straathoek.

Opera wordt op verschillende platformen geleverd. Zo zie je Opera op EeePCs, DSi, DS, Wii, verschillende mobiele telefoons..

Ja oke, maar dat beantwoord mijn vraag nog niet echt. Betalen de platformen dan om Opera te mogen draaien?

Natuurlijk niet, dat zou een beetje raar zijn.
Je moet Opera zien als MySQL. Je betaald niet voor het product, maar kunt kiezen voor een "premium" account. Hiermee ontvang je support direct van het Opera team zelf. Een klein percentage gebruikt dit dus ook.

Premium Opera: https://support.opera.com/otrs/

Op de DS en Wii moet je gewoon voor Opera betalen (500 Wii punten of €39,95 (DS)) en ik denk dat Nintendo het bedrag voor de DSi betaalt.

Daarbij verdient Opera ook aan de OEMs die Opera software meeleveren.

op de DSi zit 't in de firmware ingebakken. Op de Wii was het in het begin gratis, maar nu inderdaad niet meer geloof ik. (alhoewel er wel een embeded versie in zit, voor de shops).

DSi Opera zit echt niet in de firmware hoor, die moet je downloaden via de DSiShop. (Gratis)

Het bedrijf Opera genereert nu inkomsten uit de zoekacties die met de browser gemaakt kunnen worden en door de verkoop van Opera voor de mobiele telefoon.

Bron: http://nl.wikipedia.org/wiki/Opera_(webbrowser)

nu inkomsten uit de zoekacties die met de browser gemaakt kunnen worden
Maar dan moet Mozilla foundation helemaal binnenlopen en kan Microsoft veel beter stoppen met Bing en google per zoekopdracht laten betalen. Ik denk wel dat ze iets van Google en consorten krijgen maar dat ze er bij lange na niet van kunnen bestaan.

Bing betaald net zo goed de browser bakkers voor het instellen van hen als search engine, en voor de zoek opdrachten die op hun site worden gedaan.

Voor de rest komt ook veel geld vanuit allerlei partners e.d., wat ook in het artikel staat. Ze verkopen Opera aan Nintendo voor de Wii en de DS. Ze verkopen ook een "embedded" versie (al worden ze liever partner met je en dat er samen word ontwikkeld). Er draaien ook o.a. embedded versies op set top boxen en TV's.

En nog een lijstje van partners en klanten

Opera komt standaard met een Google-zoekvak. Met elke zoekopdracht die je daarmee doet verdient Opera een beetje (geen idee hoeveel precies)

Opera komt standaard met een Google-zoekvak. Met elke zoekopdracht die je daarmee doet verdient Opera een beetje (geen idee hoeveel precies)
En ik neem aan dat ze ook voor gebruik van sommige van de overige meegeleverde zoekvakken (zoals download.com en yahoo) wat geld vangen.


Die kosten alleen geld. Ms is immers niet veroordeeld tot het betalen van schadevergoeding aan Opera.

Je kunt het gratis downloaden voor PC platforms. Probeer op een mobiel device maar eens IE of Firefox te draaien... Daar heb je flink wat geheugen en processorpower voor nodig. Hoewel dat steeds minder problematisch wordt is een speciale browser nog steeds min of meer een vereiste. Daar heeft Opera slim op ingespeeld.

Of Opera echt groot wordt op de desktop betwijfel ik. Opera 6 zit dramatisch slecht in elkaar. Opera 9 is redelijk compatible, maar de hele UI is zo'n beetje op de schop gegaan; dat doet de populariteit van een programma ook geen goed.

[Reactie gewijzigd door ncoesel op maandag 31 augustus 2009 15:01]


Waarom haal je opera 6 erbij? Als ik IE wil beoordelen doe ik dat toch ook niet met versie 5? :?

99% van alle sites werkt
95% van de sites werkt perfect. De andere 4% staan sommige dingen op de verkeerde plek of doet Flash het niet goed van.
Helaas geldt voor de Linux versie nog steeds dat ie niet 100% werkt met flash...

Ver der een geweldige browser die ik al sinds jaar en dag gebruik.

Voor de linux versie geldt overigens wel dat'ie echt schokkend veel sneller is dan firefox!

Niet alleen voor de linux versie hoor :)

Aan vroegere versies kun je zien hoe goed de programmeurs zijn die er aan werken. En op basis van Opera 6 heb ik geen hoge pet op van de programmeerkunsten van Opera. Er zitten teveel basale slordigheden in versie 6.

Je weet hoe erg je daar de plank mee mis slaat he?
Jij zou dus ook nooit een renault kopen omdat die 20 jaar geleden alleen maar roestbakken produceerden?
En duitse auto's vanwege de oorlog?
Als je even naar de concurrentie uit die tijd keek was Opera nog niet zo slecht...de wereld is ondertussen wat verder, en het zelfde geldt voor die programmeurs.
Blijkbaar alleen niet voor jou? :O

Er is een verschil tussen 20 jaar en 5 jaar.

Ik zal het je uitleggen: software die enigzins werkt wordt vaak opgelapt in plaats van helemaal opnieuw geschreven. Als het fundament brak is, dan kan daar nooit een goed product uit ontstaan. Ik denk dat wanneer ik Opera 9 of 10 eens flink op de pijnbank leg, dat er nog een aantal problemen in zitten die ook in versie 6 zaten.

Overigens geldt bij auto's hetzelfde. Bekende gebreken kunnen er jarenlang inzitten totdat er een volledig re-design van het betreffende onderdeel komt. Of het kwaliteitsmanagement vind de huidige kwaliteit voldoende. Een voorbeeldje: mijn auto uit 1999 heeft exact dezelfde roestpunten aan het onderstel als hetzelfde model uit 1989. Niet verwonderlijk, want het onderstel is nagenoeg hetzelfde ondanks dat mijn auto 2 modellen en 3 facelifts verder is.

De nieuwste versie voor mijn OS is versie 3.0 en nog steeds te downloaden bij Opera.com
Met Windows gaat mijn herinnering niet verder terug als 8.5

Naast verkoop op toestellen en advertentie inkomsten (zoals hier al vermeld) is het ook een beurs genoteerd bedrijf en haalt het ook daar centjes vandaan. :>

De desktopversie werd in dat kwartaal 65 procent vaker gebruikt ten opzichte van het tweede kwartaal van 2008; het precieze aantal gebruikers geeft het bedrijf niet vrij.
zie in de presentatie ook wel staan:
40 million use Opera for PCs
daarrmee bedoelen ze toch waarscheinlijk de desktopversie niet?


Opera probeert zijn installbase te vergroten, maar ik zie ze daar spijtig genoeg niet geweldig in slagen. Er zijn veel te weinig personen die er van gehoord hebben of die het eens een kans willen geven, gewoon omdat het geen naam heeft. Iedereen kent google en apple en ondertusse kent iedereen ook Firefox (mozilla zelf dat gaat te ver :p)

Het is sowieso mijn default browser, en met versie 10 zijn ze net als met alle vorige versie de enige browser die echt vernieuwend is!


Op zich heb je gelijk dat zo iets dergelijks niet kan, maar eigenlijk is er helemaal geen nood aan een plugin systeem zoals FireFox of Safari...

De functionaliteit die 1password biedt is in feite ook perfect met Magic Wand op te lossen, alleen als je wilt 1 file met passwoorden delen met anderen is er volgens mij niet meteen een oplossing met opera...

However, 1password is eerder een uitzondering... ik kan verder niets functioneels bedenken dat zonder een open plugin systeem niet zou werken met Opera.

Voor mij, zolang addblock addon er niet op kan draaien heeft opera geen kans bij mij.

Deze zit er nl standaard zelfs in, al noemt het geen adblock.

Rechterklik maar eens op een pagina en klik dan op "block content", je zal verschieten :D.

Ik kan niet wachten tot de 10 final uit komt, op linux gebruik ik niets anders dan opera (alhoewel de beta's, indien je flash gebruikt wel last hebben van een memory leak blijkbaar),
maar op windows kan ik precies opera niet verdragen, en gebruik ik firefox (al mis ik dan wel de mouse gestures e.d. zonder plugins :))

Totnogtoe heb ik nog nooit de nood gehad om plugins te installeren in opera, in firefox daarentegen is het bijna noodzaak. Bij opera zit alles er nl al in (al gebruik ik enkel de browser, en niet de mail/torrent/usenet/... client)

Opera heeft wel iets soortgelijk, al heb je er iets meer werk aan: Als je rechtsklikt op een pagina kan je kiezen voor Inhoud Blokkeren. Selecteer dit en klik alle ad-blocks aan die je ziet. Geniet van dit moment, want het is de laatste keer dat je die ads ziet :)
(Werkt ook voor google ads btw)

Met 1password kun je veel meer dan alleen wachtwoorden opslaan. Om een voorbeeld te geven : de magic wand kan bijvoorbeeld geen passwords genereren. Ook de widgets die er zijn voor Opera om dit af te handelen zijn heel matig. Op het gebied van adblocking is Opera met urlfilter.ini en/of js userscripts ook al niet een koning.

Qua javascript valt er ook nog wel wat te sleutelen, aangezien overgangseffecten zoals bijvoorbeeld hier nog steeds niet soepel verlopen. Uiteraard is dit geen verschrikkelijk probleem, maar het zou toch wel fijn als ze hier eens achteraan gaan.

[Reactie gewijzigd door Jungian op maandag 31 augustus 2009 16:15]


Hoe kan dat? Ik dacht dat ze niet konden concurreren omdat Microsoft gebruikers geen keuze laat?

Blijkbaar niet dus. Opera stijgt, Firefox stijgt, IE verliest. Tijd om die zaak bij de EU in te trekken?

Vanwege de rechtzaak tegen MSIE wordt de naam Opera bekender en gaan mensen het eens uitproberen. De rechtzaak, die over de praktijken van de afgelopen jaren gaan, verandert hierdoor natuurlijk niet.

nee hoor, het probleem is dat IE groot is geworden op een oneerlijke manier en het zeer kleine aandeel dat Opera heeft niet in verhouding staat met wat het anders zou kunnen hebben. Dus aanklacht intrekken lijkt me onnodig.
Het kwaad is immers al geschied, en moet nu worden rechtgetrokken voor zover mogelijk.
Nu stoppen resulteerd hoogstwaarschijnlijk in het ongedaan maken door MS van het keuze menu, en begint het weer van voor af aan.

Vergeet ook niet het kwaad bloed tussen MS en Opera....MS sites die expres verkeerde Stylesheets stuurde naar browsers die zich identificeerde als Opera.
Hierop kwam er een versie van Opera uit die de site van MS liet zien in BorkBork (de taal van de Swedish Chef van de muppets), dit als hilarisch reactie....omdat MS niet wilde toegeven dat ze iets fout deden.

Waarom denk je dat er nog altijd zoveel mensen IE6 gebruiken in al die statistieken?

En mensen IE7 bij Vista, en IE8 bij Windows 7?

Probleem is dat mensen direct de default geïnstalleerde browser gebruiken, met als gevolg MS hun markt aandeel kan behouden. En de concurrentie het leven moeilijk maakt.

Kijk eens goed naar waar die statistieken vandaan komen!

Tech sites, waar je vaak IT'ers op tegenkomt -> FF, Opera, etc hebben daar gewoon de meerderheid.

Maar zowat alle andere site's, zijn de cijfers heel wat bedroefde, met IE nog altijd de grootste ( zelf IE6 is vaak nog meer "gebruikt" dan FF, etc ). En nu mag je zeggen wat je wilt, maar IE6 is een #@|#¼! ding.

Als web developer zal ik persoon al zeer blij zijn, als IE 6 & 7 vervangen zijn door IE8 ( aangezien het een pak beter de standaards volgt ). Ik kan eindelijk html/css schrijven, en moet maar "even" checken dat IE8 alles perfect is. Waartegen IE6 gewoon weken werk in kruipen, om iedere bug te vinden, die pixels opschuiven, of waar de zoveelste eigenaardigheid gebeurde, of waar je de zoveelste bugfix moest maken.

Op een bepaald moment heb ik er ook genoeg van gekregen, en is de site IE8, FF, Opera, Chrome etc only geworden. IE6 & IE7 werden verbannen met een grote popup dat mensen moeten updaten ( en met linken waar ze IE8, FF, Opera etc kunnen halen )!

Zijn mijn inziens toch nog teveel sites die voor geen meter werken, met Opera. Dus daarom ben ik weer terug gegaan naar FF. Voor de sites waar hij wel fatsoenlijk mee werkt is het zeker een hele fijne & snelle browser.

Noem er eens wat? Ik gebruik Opera meer dan fulltime en heb dit al maanden niet meegemaakt.
Vergeet niet dat dit niet aan Opera ligt in bijna alle gevallen, maar aan de webbouwer. Eentje die duidelijk zijn site brak heeft gecode en zelf alleen IE gebruikt.

"mijn telenet" van telenet.be

Speciaal voor Dorus806:
Dan zit je met een vervelende band limiet in België kan je die niet eens controleren met Opera. :(

Maar voor de rest draait de meeste websites wel goed. Mijn bank blokkeert Opera (Safari en Chrome) maar met een simpele mask werkt die ook zonder problemen.

Mensen die beweren dat Firefox render engine beter is moeten er wel bij stilstaan dat websites anno 2009 ook al worden geoptimaliseerd voor FF, elke browser heeft nu eenmaal zo zijn bugjes. Dus kan je stellen dat Opera zonder optimalisatie het verdacht goed doet.

'Mijn Telenet' draait hier nochtans alles zonder problemen hoor, met de laatste beschikbare versie van Opera 10 (Ik dacht Beta 2). Nummer 10 lost voor mij vooral compatibiliteitsproblemen op met Facebook, die niet altijd even goed meewerkte. Ook Battlefield Heroes kan je niet opstarten met Opera, ook spijtig, maar desondanks ook hier men default browser, fantastisch ding, en ik probeer het zoveel mogelijk aan te bevelen aan men kennisenkring, meestal met positieve reacties. Ze verdienen met dit product echt wel meer marktaandeel dan nu het geval is.

Zijn mijn inziens toch nog teveel sites die voor geen meter werken, met Opera. Dus daarom ben ik weer terug gegaan naar FF. Voor de sites waar hij wel fatsoenlijk mee werkt is het zeker een hele fijne & snelle browser.
Zoals? I kom dat de latse tijd niet veel meer tegen. EN wanneer ik het wel tegenkom is het meestal de schuld van vervelende browser sniffing scripts waardoor Opera de verkeerde informatie krijgt voorgeschoteld. In die gevalen is het genoeg om de browser simpelweg als FF te maskeren.

Morgen komt de final van Opera 10 uit !!!!

Eindelijk beginnen meer en meer mensen deze prachtige browser te ontdekken.
Concurrentiestrijd zal ons hopelijk in de toekomst nog leuke nieuwtjes op browsergebied opleveren


Ah kee, dus de mouse gestures, speed dial, een Turbo mode, het synchroniseren van de bookmarks (+notes en nog wat stuff), visual tabs, een ctrl+tab switcher met preview, tabbed browsing etc komt allemaal van de concurrent? Ik zou zeggen, gebruik Opera eerst eens (en ontdek alle features) voordat je van alles roept waar je niks van weet.

Ingebouwde bittorrent, email, IRC, RSS, lock tab, undo tab close.. Opera was volgens mij ook de eerste om zonder plugins veel features toe te voegen zonder performance verlies, zoals het bewaren van de geopende tabbladen na sluiten of crashen van opera.
Het heen en terug navigeren houdt goed rekening met uitgevoerde javascript, ingevulde formulieren. Je zal nooit een irritante melding krijgen of je de gegevens opnieuw wilt versturen, terwijl de pagina gewoon nog in de cache zit, etc..
En zo zijn er nog veel meer features :)

Nee, semicon, u heeft duidelijk geen kaas gegeten van één van de best geprogrammeerde stukjes software van dit moment. Het zal je verbazen hoe NIET ver de concurrent is en alleen maar hangt op plugins van de community.

Goede zaak. Ik ben weer erg te spreken over de nieuwe Opera desktop browser. Zeker met een groot scherm verbeteren de thumbs bovenin (in plaats van tabs) de workflow enorm.

Waar ik Opera vooral ook voor gebruik is Opera sync. Zo heb ik altijd overal al mijn bookmarks (wat inmiddels al minstens duizend zijn).

Ik vind het wel spijtig dat je tabs niet meer kunt detachen zoals in Opera 9 en dat ze nu een nieuw venster worden met alle menu's knoppen, balken etc :(

Voor kleine dingetjes als Google Talk was dat fantastisch. Even naar de desktop slepen en ze zaten zweven niet meer boven je andere tabs.

Ik vind het wel spijtig dat je tabs niet meer kunt detachen zoals in Opera 9 en dat ze nu een nieuw venster worden met alle menu's knoppen, balken etc :(

Voor kleine dingetjes als Google Talk was dat fantastisch. Even naar de desktop slepen en ze zaten zweven niet meer boven je andere tabs.
Inderdaad, voor langer lopende videos, zoals van uitzendinggemist, werkte dat ook fantastisch.

Tab slepen naar de titelbalk, als je begrijpt wat ik bedoel

Je kan je tabs unmaximizen door er rechts op te klikken en dan te klikken op Restore. Zo krijg je dus een tab-venster binnen de huidige main-window, of hoe je dat ook mag noemen.

Inderdaad, en dat is net het vervelende eraan. Die detachable tabs kon je buiten het main-window slepen en daar een eigen leven laten leiden. Dus je had je klein venstertje met google talk of een filmpje erin zoals bij Ook al Bezet, totaal onafhankelijk van je main window.

Zänker zijn manier is gewoon op een tab in een nieuwe main window te open, dus niet het gewenste resultaat.
«  1  2  »

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.

Volgende 15:22 Xtreamer levert losse nas met twee hdd-slots
Vorige 14:40 Video Wolfenstein RPG
VNU Media logo Hosted by True

© 1998 - 2012 Tweakers.net B.V. - Alle rechten voorbehouden - Contact - Jouw privacy - Algemene Voorwaarden

Uitgever van:

Website van het jaar 2011