Hoofdcategorieën
Device Settings

Nokia kondigt zijn eerste netbook 'Booklet 3G' aan

Door Pieter Molenaar, maandag 24 augustus 2009 15:04, views: 28.890

Nokia heeft een netbook met de naam Booklet 3G aangekondigd. Naast een Atom-cpu, een hdmi-poort en een 10,1"-lcd heeft Nokia de kleine laptop voorzien van hsdpa, wifi en a-gps. De behuizing is gemaakt uit één stuk aluminium.

Volgens het Finse bedrijf is de Booklet 3G een logische uitbreiding van zijn productportfolio. "Een groeiend aantal mensen heeft behoefte aan de kracht van een pc met de voordelen van mobiliteit. Ons doel is het mensen met elkaar in contact brengen en de Nokia Booklet 3G is een natuurlijke evolutie voor ons", aldus Kai Oistamo, hoofd Devices bij Nokia. Al eerder werd bericht dat Nokia de netbook-markt zou betreden.

De Ovi-diensten van Nokia zullen geïntegreerd worden in de Booklet 3G. Zo kunnen gebruikers met Ovi Maps en de ingebouwde a-gps-functionaliteit hun locatie bepalen, terwijl met de Ovi Suite andere Nokia-apparaten kunnen worden gesynchroniseerd. Ook kunnen gebruikers muziek downloaden via Ovi Music.

Het binnenwerk van de Booklet 3G bevat een Atom Z530 die op 1,6GHz is geklokt en een 120GB harde schijf. Aan de buitenkant bevinden zich een hdmi-poort, een lezer voor sd-kaarten, drie usb-poorten en een audioaansluiting. Aan weerszijden van de behuizing zitten de speakers. Nokia heeft nog niet bekendgemaakt wat de capaciteit van de accu is, maar claimt al wel dat de batterijduur maximaal twaalf uur bedraagt.

Nokia heeft veel tijd gestoken in het uiterlijke ontwerp van de Booklet 3G. Zo is de behuizing, net als bij de MacBook Pro uit één stuk aluminium vervaardigd en is het scherm en de omliggende randen achter een glasplaat geplaatst. De Nokia-netbook is 2cm dik en weegt 1,2 kilogram.

Volgens Nokia draait de Booklet 3G Windows, maar het bedrijf vertelt er niet bij welke versie dit betreft. Gezien de introductie van Windows 7 op 22 oktober is het niet ondenkbaar dat het nieuwe besturingssysteem van Microsoft meegeleverd gaat worden. Eerder werd gedacht dat Nokia werkte aan een laptop op basis van Linux. Nokia heeft zelf ook een Linux-variant ontwikkeld met de naam Maemo.

Het is niet bekend of Nokia de Booklet 3G los gaat verkopen, of dat telecomproviders de netbook, al dan niet in combinatie met een Nokia-mobieltje, aan gaan bieden. Nokia zal meer specificaties van de Booklet 3G bekendmaken op de Nokia World-conferentie die op 2 september in Stuttgart begint.

Nokia Booklet 3G netbook Nokia Booklet 3G netbook Nokia Booklet 3G netbook Nokia Booklet 3G netbook Nokia Booklet 3G netbook Nokia Booklet 3G netbook
Volgende 15:39 Apple legt Mac OS X Snow Leopard eind augustus in de winkel
Vorige 14:40 T-Mobile: belstatus pas in oktober weer op te vragen
Advertentie

Reacties

«  1  2  3  »

In welke prijs categorie zou al dit moois vallen?

Waarschijnlijk 399 euro, maar dat zou hoger uitvallen zonder een abbo. Release zou in december zijn:
http://notebookspot.nl/ni...g-gps-en-hdmi-update.html

@ Himmlims_, typfoutje, bedoelde dat het duurder zou zijn zonder abbo, al is de netbook + abbo kosten wel weer duurder ;) . Losse prijs zal dus wel eens fors hoger kunnen zijn met 500 euro of meer.

[Reactie gewijzigd door GENETX op maandag 24 augustus 2009 15:18]


het is ALTIJD goedkoper om zo'n device los te kopen ipv een abbo; zelfde geld voor je mobiel

In België heb je maar 1 keuze en dit is apart kopen. Het is alles behalve goedkoper.

In België heb je die keuze in sommige winkels nu wel. Het Europees gerecht heeft gezegd dat de wet absurd is en de Belgische wet zegt dat het niet mag. Maar het Europees gerecht heeft een hoger niveau wat dus de wet teniet doet.

The Phone House is nu volop bezig met koppelverkoop (zoals deze hier).
De wet zelf zal waarschijnlijk niet lang meer bestaan. The Phone House kan dus aangeklaagd worden, maar aangezien rechters van een lager niveau zich moeten houden aan wat het verdict is van een hoger beroep heeft dit geen zin.

Mooie aanbieding :D:
225 € 225€

Hier verkijk je je vaak op! Sim-only abbo's zijn stukken goedkoper, de kosten van het toestel worden gewoon door berekent. Het enige verschil is dat je je telefoon op afbetaling koopt (bij vroegtijdig beëindigen van abbo moet tel terug) en als je het toestel los koopt betaal je in 1x de volle mep maar daarna wel maar een paar euro per maand voor je abbo.

in het geval van mijn iphone 3g 16gb anders niet.
29 euro per maand keer 24 + 50 euro toestel kosten = 746 euro.
dat is dus de telefoon inclusief bellen/sms'en en onbeperkt internet.

Ben heel benieuwd hoe je jou stelling wil gaan verdedigen :)

ALTIJD lijkt mij ook wat overtrokken, maar er zijn wel voorbeelden te bedenken.

Vooral als je weinig belt (en geen gebruik maakt van mobiel intrnet e.d.) is losse aanschaf goedkoper denk ik. Zo betaal ik gemiddeld 2,50 per maand en zit niet vast aan een contract (bovendien besteed ik 80% van de tijd dat ik wakker ben in WiFi omgevingen *puts on his tinfoil faraday protection*. Ik kocht daar een losse HTC Diamond bij en was destijds ongeveer 100euro minder kwijt dan de gecombineerde aanbieding (het eerste jaar, het tweede jaar was ik wel ECHT goedkoper).

Als je meer belt of mobiel wil internetten wordt een gekoppelde verkoop wel interessanter (mits je het niet erg vind dat je 1 a 2 jaar aan een contract vast zit, en je telefoon in de tussentijd niet stuk gaat).

P.S. Dit baseer ik puur op eigen ervaring, dus wellicht heb ik gewoon geluk gehad :)

Als je niet buiten je bundel gaat kan het soms goedkoper zijn met abbo. Ik reken altijd allerlij combinaties door voor ik een telefoon koop en soms zijn er zo'n sterke abbonementen/aanbiedingen dat dat goedkoper is dan de losse telefoon.

Daarbij komt nog dat het wel vaker zo is dat een telefoon met abbo goedkoper is dan bijde los kopen. (of prepayed).

Ik ben echt niet iemand die roept "mijn telefoon kosste 0 euro!!!!!!!!" zonder te bedenken daat je hem uiteindelijk toch betaald maar het kan soms wel goedkoper zijn.

Daarbij komt nog dat het wel vaker zo is dat een telefoon met abbo goedkoper is dan bijde los kopen. (of prepayed).
Maar je moet dat natuurlijk niet met de toestelprijs in de winkel vergelijken maar met de toestelprijs op internet. Ik heb 1 keer een hele goede aanbieding gehad voor een 6230i bij KPN, toen die pas uit was, maar verder is die winkel alleen maar duurder gebleken dus ik bel nu met een sim only.

Ik ben nu 480 euro kwijt aan mijn telefoon + abbo van 2 jaar. Als ik het toestel los had gekocht + sim only had ik 760 euro betaald voor hetzelfde setje.

Toch goedkoper dus om de telefoon bij het abbonement te nemen :)

En geen andere maandelijkse kosten??? Ik ben altijd van mening: "Voor niets gaat de zon op. " Die bedrijven zijn niet dom en zullen wel nooit iets aan de man brengen waar ze niet aan kunnen verdienen. Het feit dat ze je eerst lokken met een goedkope mobiel en in kleine lettertjes bijzetten dat je daarna 2 jaar verplicht bent bij hun te blijven vertrouw ik sowieso niet.

Die bedrijven kunnen in principe wel goedkoop leveren omdat ze de toestellen in grote aantallen afnemen en dus quantumkorting kunnen bedingen, die jij als particulier die 1 telefoon koopt niet krijgt. Maar het blijft vergelijken, soms is het duurder, soms goedkoper.

Ze verdienen dan extra aan bijvoorbeeld het internet-op-je-mobiel-pakket. "productie kosten" zijn een stuk lager, maar de consument betaald zo'n 10 euro voor het goedkoopste pakketje.

Hierdoor maakt de provider nog steeds winst.

Nee hoor.
Ik zal je een voorbeeld geven.
T-Mobile Relax 150 - 1 jaar: 12 x 19,50 = 234 euro incl btw
Commissie (wat de dealer maximaal mag/kan uitgeven) voor dit abo: 160+40 = 200 euro excl btw. Incl btw is dat 238 euro.

En goedkoper, en 150 minuten per maand "gratis".

Je geeft nu als voorbeeld een T-mobile abonnement.
Dat is op zich prima, maar T-mobile legt van alle providers het meeste bij een toestel. Hetzelfde toestel kost bij een abonnement met dezelfde maandelijlse kosten (bv 20/mnd) tussen de 20 en 40 euro minder als je dat abonnement afsluit bij T-mobile.

Dat is waarschijnlijk ter compensate van het mindere netwerk maar als je inderdaad in een gebiedje woont/werkt/... waar je dat mindere netwerk merkt (bv omdat je geen dekking hebt) dan overschaduwd dat wel dat kleine beetje extra korting. Als je op de plaatsen waar je steeds vertoeft*, niet kunt bellen/sms-sen/... dan heb je niets aan dat mooie toestel en is ieder abonnement te duur. Dat is iets wat ze bij T-mobile niet willen begrijpen.

* Ik bedoel dan niet thuis, of op je werk, want daar heb je meestal ook nog een vaste telefoon. Ik denk meer aan plaatsen als
- het busstation net buiten de stad
- de supermarkt (als je sms-je moet krijgen met wat er op je boodschappenlijste ontbrak)
- het winkelgebied
- je volkstuintje (als je dat hebt)
- op bezoek mij anderen waar je op je eigen nummer bereikbaar wil zijn

Bij mij in de regio zijn er minstens drie van dit soort gebieden, van enkele vierkante kilometers groot en er zijn een heleboel plaatsen midden in woonwijken waar er 0,0 signaal is aan de ene kan van de weg en maximaal aan de andere kant van de weg. Ga je ergens op bezoek, voor de deur heb je bereik, binnen of in de tuin niet, kan iemand anders je dus ook niet bereiken.


Ga je naar een andere provider dan is het plaatje net wat anders.

In ieder geval, als je een ander toestel wilt, ben je vaak goedkoper uit met abonnement, als los. Kun je nog even toe met je oude toestel, dan is het veel goedkoper om een sim-only prepaid of abo te nemen.

Een prepaid toestel, dus met simlock is meestal een slechte keus. Enerzijds zit je daarmee (in principe tijdelijk) vast aan één provider, anderzijds bieden providers daar slechts zo'n 10 euro korting op wat niet opweegt tegen de nadelen. Tenslotte loop je het risico dat verwijderen later niet lukt, ik heb zo'n simlock-verwijderaar al eens 2½ uur zien sukkelen om dat voor elkaar te krijgen. Z'n programma was niet compatible met de aanwezige firmware, en de firmware-update ging ook enkele keren fout. Beide heeft hij met verschillende interface-adapters moeten proberen.

Ontopic:
Het binnenwerk van de Booklet 3G bevat een Atom Z530 die op 1,6GHz is geklokt ...
Dat is een van de betere van de Atoms (veel zuiniger als N-serie en 230), jammer dat Intel wil dat deze alleen in MID's worden gebruikt. Helaas moet je je bij de Atoms kiezen uit modellen die
- of Virtualisatie ondersteunen (Intel-VT) zoals de Atom Z-serie
- of 64 bits instructies kennen (Intel 64) zoals de 230, 330 (later D410, D510, N450)
maar dat de tegenwoordig meest gebruikte (N270, N280) geen van beide heeft.
Wat ik mis is een Atom die beide heeft (en eventueel ook SSE4 dat tot nu toe op alle Atoms ontbreekt)

Voor tenslotte toch nog een positieve noot: In de quote boven verwijst bevat naar
http://www.allaboutsymbia...klet_3G-netbook_with_.php
dat vermeld dat het scherm HD-ready is, dus minimaal 720 (x1280) pixels en dat is meer dan wat er in de netbook-markt gebruikelijk is. Dat, de accuduur (max 12 uur, mede door de Z-530 en waarschijnlijk een US15W chipset) en de bouwkwaliteit (met unibody) is wat deze Nokia netbook meerwaarde geeft. Nokia-eigen is de goede conneciviteit: hsdpa, wifi en a-gps maar of dat voor iedereen zinvol is, is punt twee. Wel mis ik nog een nVidia of Ati gpu-chip, al is het maar de 9300 igp van het Ion platform.

Keuze met linux, bv Ubuntu MID of Ubuntu netbook-remix had ook niet slecht geweest.

Toch is alles bij elkaar dit iets wat Apple ook had kunnen brengen. Nokia ziet er blijkbaar wel wat in en Apple niet.

[Reactie gewijzigd door BeosBeing op dinsdag 25 augustus 2009 10:29]


Dat was ik een half jaar geleden nog met je eens, maar tegenwoordig zijn SIM ONLY's ook niet meer zo goedkoop als dat ze waren...

Ligt eraan, er zijn ook mensen die echt een bepaalde abbo nodig hebben omdat ze gewoon ziekelijk veel bellen en dan krijg je er nou eenmaal zo'n telefoon bij. (Sim-only's daargelaten, bij enorme getale aan minuten gaat dat toch wel de doofpot in bij velen.)

Altijd? nee hoor niet altijd!

High End telefoon van de 500+ catogorie
Onbeperkt internet op je mobiel (hierbij krijg je zeer vaak 60 euro korting op de aanschaf prijs waardoor het toestel 0 euro wordt)
sms bundel bijv. met 50% korting sms-en max 300 p/maand
Bellen voor +/- 150 minuten per maand.

Met een 2 jarig abonnement, gekocht via een online winkel, ben ik goedkoper uit dan met sim only en een los high end toestel.

Laatste voorbeeld was met een T-mobile Flex 30 6 maanden 50% korting, internet mobiel voor 9,95, sms verdubbelaar en 2 jarig abonnement met een Nokia N82 (mrt. 08)

On topic, deze netbook heeft mooi specs zoals de cpu, hdmi en het design mag er daarnaast ook zeker wezen!

ga maar uit van 599euro met GSM subsidie 299euro.
het is nokia en hij heeft een unibody, dat spul is duur! Apple of niet.

Lijkt me niet veel bijzonders nog.. Als er Tegra netbooks uitkomen wordt het pas echt interessant..

Edit: wel leuk initiatief van Nokia natuurlijk.. Geeft ook wel aan waar telefoon producenten de toekomst zien..

[Reactie gewijzigd door ffb op maandag 24 augustus 2009 15:10]


Nou ja Nokia die een flaptop brengt dat is toch wel redelijk bijzonder. Dat Nokia eindelijk eens wat meer aandacht aan design besteed is ook best wel groot nieuws want de laatste paar jaar zijn de telefoons zie ze produceren nu niet echt toon aangevende ontwerpen geweest. Dat ook dit ontwerp in mijn ogen niet geweldig is zegt natuurlijk niets ik ben de massa niet en wie weet vinden zijn het allemaal wel heel erg mooi.

Hoe dan ook Nokia komt met een computer op de markt en dat is toch echt groot nieuws. Dat er waarschijnlijk veel snellere betere en mooiere computer aan zitten te komen doet daar niets aan af.
Persoonlijk verwacht ik niet zo heel veel van de Tegra processor het is geen x86 processor voor zo ver ik weet en dus zal er geen Windows op draaien. Dat betekend dus ook dat er maar een relatief kleine markt voor zal zijn veel mensen die zo'n apparaat bijvoorbeeld als tweede computer kopen zijn bang voor compatibiliteits problemen met bestaande systemen of bestands formaten die nodig zijn voor school en of werk. Andere problemen zijn het niet kunnen werken met het onvermijdelijk Linux op dit soort systemen en niet de tijd of de moeite willen/kunnen nemen om dat even onder de knie te krijgen.

Ik weet dat het een kip en ei verhaal is maar zolang mensen al van heel jongs af aan massaal wennen aan Windows zal de massa nooit de overstap maken naar Linux. Pas als de media op Linux springt en massaal Linux begint te pushen zal de overgrote meerderheid niet zo maar overstappen. En een kosten verschil van een paar dollar/euro of welke andere munt dan ook op een bedrag van een paar honderd maakt het grote verschil niet.
De meeste mensen willen productief zijn met de nieuwe en zijn helemaal niet zo zeker van hun computer kennis als de gemiddelde tweaker dat is. En dus durven zij het niet aan om een relatief duur apparaat te kopen wat ze het risico me lopen om het nooit helemaal te begrijpen en het dus maar in de kast laten liggen, daar zijn deze dingen net even te duur voor.

Hoe dan ook Nokia op de PC markt wie had dat 5 jaar geleden verwacht 8)7

Nouja... halverwege de jaren 80 was nokia ook gewoon computerfabrikant. Pas later hebben ze zich gericht op mobiele telefoons...

Nokia heeft in het verleden computers onder eigen merknaam gebouwd hoor(Net zoals Philips, Goldstar, NEC, Hyundai....) Meer merken boorden in alle markten een beetje rond.

Nokia monitoren waren eind jaren 90 redelijk populair(In veel tv-series/films uit die tijd zie je ze wel eens langskomen).

Overigens is deze Nokia wel een HEEL erg strak apparaatje, maar voldoet deze nog wel aan de "netbook-standaard", met zijn HDMI-poort?

Oorspronkelijk zat Nokia in de rubber geloof ik. Ik heb ooit eens een Nokia duikpak gehad (nee ik kon er niet mee bellen onderwater)

wikipedia:
Nokia werd in 1865 opgericht door Fredrik Idestam als molen voor houtpulp. Het bedrijf breidde uit en ging rubberproducten maken in het stadje Nokia.
Het is dus begonnen met houtpulp

Voor telefoons en andere mobile apparaten (MID's) zijn de klassieke x86-processors te onzuinig in wattage. De Atoms, met name de Z-serie en de voormalige AMD Geode komen wel wat in de buurt. Voor apparaten die men mobiel gebruikt moet x86 zuiniger worden zonder aan processorkracht in te boeten (want windows is hongerig) of men komt niet uit onder andere nog zuinigere processoren/platforms zoals Tegra andere Arm-chips, of nog andere. Men komt er dan ook niet onderuit af te stappen van Windows XP laat staan Vista of Win7.

Op een telefoon boeit het ook niet zo wat voor besturingssysteem er op werkt, je gaat er geen Access, Excel of Word op gebruiken, en zeker niet intensief. Wat belangerijk is dat het
1 doet wat het moet doen
2 gemakkelijk is voor de gebruiker

Windows is voor de gemiddelde gebruiker al veel te ingewikkeld, maar dat kent hij tenminste een beetje. Als iets lijkt op een computer (en dat doet een netbook), krijgt de gemiddelde gebruiker al koudwatervrees op het moment dat er geen Windows op staat, en wel om twee redenen:
1 Is het niet veel te ingewikkeld?
2 Is het wel compatible.

Wat moet gebeuren is dat mensen
1 een dergelijk apparaat niet meer zien als een kleine pc
2 zien dat het ding gemakkelijk is in bediening.
3 zien dat het volledig compatible is met wat ze verder gebruiken, dus ook hun Windows-PC

ad 1: Zolang mensen het zien als een pc zal men er Windows op verwachten.
Het apparaat is geen kleine pc en zal, als men dat wel verwacht, altijd tegenvallen ongeacht of er Windows op staat of niet.

as 2: Voor veel mensen is een smartphone ook al te veel van het goede.
Zorg dat mensen zien wat je er mee kan, en hoe gemakkelijk het ding is.(gedemonstreerd door een verkoper, zelf geprobeerd in de winkel, goede reclamespot op tv (dat laatse zie je nooit (behalve bij kpn), enkel reclame voor naamsbekendheid, maar dat is hier te weinig)

ad3: Dat gaat tijdens de demonstratie als boven.

Wat je dus niet moet laten zien is dat men ermee textverwerkt, spreadsheet bekijkt, een presentatie maakt. Wat je moet tonen is het maken van een sms-je, bijhouden van een agenda, beetje surfen, synchroniseren met pc/mac/... doorsturen van een foto/video.

En of het dan gaat om een telefoon, agenda, mediaspeler, e-book, sms-apparaat mobile browser of welke functies men het apparaat maar toebedeeld is niet van belang, als men het maar geen computer noemt.

Als mensen zien wat ermee kan, en dat dat makkelijk is, dan maakt het helemaal niet meer uit of het op Windows draait of niet. Voor een ebook verwacht men ook niet dat het op windows draait. Wat dat betreft is het niet werken van Windows op Arm/Tegra/... mischien wel een vereiste. Het werkt toch niet op Windows, dus hoeft men daar ook niet meer naar te vragen en kan men gelijk de stap maken naar wat het wel kan.

Persoonlijk zie ik veel mogelijkheden in kleine tablets, maatje A5 of maximaal A4, met als functies dus ebook-reader, mobile browser (link via touch-screen), notitieblok (met stylus en handschriftherkenning, dus mischien iets voor Wacom), agenda Voor telefoneren is dat dan te groot, maar als de sms-functie (via uitschuifbaar keyboard of touch-screen) contact maakt met de telefoon voor versturen en ontvangen, dan heb je denk ik een handig apparaat. Omgekeerd kan natuurlijk ook, dat alles via de tablet loopt, waarvoor je dan een headset of een handset (de huidige telefoon) gebruikt.
Dan moet het apparaat wel 24/24 aan kunnen staan en moet dus het standbyverbruik drastisch naar beneden.

ZIet er sowieso niet zo heel erg bijzonder uit.

Behalve de 3G en de HDMI poort hebben ze er weer een Atom in gestopt.
En die dingen zijn zooo niet vooruit te branden!!

Vind het nog steeds ondingen.

Vraag me af waarom ze niet gewoon een laaggeclockte C2D of AMD erin stoppen.
Of een Athlon Neo.

Moet zeggen dat ie er best mooi uit ziet. Heb dan zelf ook wel een unibody macbook en daar heeft ie wel veel van weg. Vind alleen het zwarte keyboard niet zo mooi.

Dat het scherm achter een glasplaat zit is echt IDEAAL! Je kan zonder iets te beschadigen het scherm aanraken en schoonhouden is zo ontzettend makkelijk.

Markt van PMD's, telefoons, camera's en laptops groeit langzaam naar elkaar toe!

Functioneel gezien heb je gelijk.
Het verschil zit hem straks in de grootte van het scherm, de bediening etc

idd het is geniaal maar Nokia is niet de eerste die het doet.
apple heeft het op de MAC met Unibody al een ruime tijd
nog een voordeel van glasplaat voor het scherm is dat het voor de fabrikant heelmakelijk is om er een touchscreen van te maken

Beter lezen gekko90, jpboere zegt dat hij zelf een macbook met unibody heeft.

Wow dit vind ik jou eens een hele mooi Netbook. De specificaties zijn niet spannend maar voor voor mobiel werken (e-mail, word enz.) is dit meer dan genoeg.

Het design is echt super, zoals de Macbook bestaat het uit een stuk aluminium en dit is echt strak!

Echter tot nu toe zie ik alleen maar prerendered pictures en deze zien er vaak zo niet altijd mooier uit dan de werkelijkheid. Ik ben benieuwd naar hoe deze in het echter er uit gaan zien. Nokia zou met zo'n stap misschien de zakelijke markt een beetje terug kunnen krijgen.

Hoe zijn de specificaties niet spannend terwijl het een HD scherm heeft, HDMI, en GPS?

Dat zijn dingen die vrijwel alle netbooks NIET hebben.

Je hebt geen HD schermen en ik ga ervanuit dat dit scherm niet draait op een HD resolutie gezien je dan ontiegelijk kleine letters hebt wat zelfs niet met een andere DPI instelling goed te maken is :P

Notebookspot denkt anders dat er wel degelijk een HD resolutie gedraaid zal worden.

@Darkman

De MSI U200 heeft ook een HD resolutie en de Tegra netbooks zullen dat ook krijgen. Ik geef toe dat de U200 een scherm heeft met een 5 cm langere diagonaal maar toch.

HP, Gigabyte en Sony hebben ook modellen met zulke hoge resolutie's op kleine display's. Het is zeker niet onmogelijk. Daarbij hint Nokia overduidelijk naar een HD scherm inderderdaad. En waarom ook niet? Ik denk niet dat, gezien het filmpje, Nokia echt de concurrentie aan wil met de netbooks. Dit is veel meer dan een netbook.

Sowieso kun je dat echt wel goed maken met een andere DPI instelling. Dan krijg je gewoon dezelfde letters als een andere netbook. Daarbij zoom ik juist in Chrome op mn T91 (8,9" 600x1024 (portrait ;) ) uit om de helem pagina te zien. Dat kan ik prima lezen en dat werkt eigenlijk ideaal. Jammer dat ik geen HD scherm ehb wat dat betreft.

Over HD: de US15W kan dus 1080p prima aan. Mijn T91 heeft ook die chipset en een nog tragere CPU :)

Ik doel er eigenlijk op dat de term HD Scherm nergens op slaat. Dit moet zijn scherm die HD resoluties ondersteund :P Weer zoiets van termen verneuken door het internet ;)

@GENETX: Je hebt gelijk mits je het zoomen van internet pagina's leuk vind. Ik vind het niet leuk en daarvoor zette ik dat stukje neer over te kleine letters :P Als je er geen problemen mee hebt is het inderdaad goed werkbaar (op sommige applicaties na die gewoon lak hebben aan jou DPI instellingen)

Qua details lijk het inderdaad een mooi ontworpen product, het draaimechanisme an het scherm ziet er zeer gesloten uit, stevig en mooi verwerrkt in de body, aansluitingen mooi weggewerkt in de zijkant en niet uitstekend..

Hij ziet er iig robuust en stevig uit, als hij in de hand ook zo functioneert, bv ook netjes sluit en stabiel dichtblijft en qua gewicht meevalt (maar daarbij heb ik een beetje angst wat betreft die glasplaat) zou het een top-gebruiksvriendelijk apparaat zijn dat prima in de bovenklasse qua netbooks zich stand zou kunen houden..
waarbij het op veel punten sowieso een beetje de uitgangspunten van mac-laptops lijkt na te streven zonder al tevee een 'kopie' te lijken.

Atom Z530 dus, dat is dus een Intel GMA 500 igp op de zuinige US15W chipset. Logische keuze, zuinig en goed voor HD content. Op mijn Asus Eee PC T91, met 1,33GHz Z520, draait een 1080p filmpje ook prima. Valkyrie 1080p h.264 was prima af te spelen.

Leuke netbook. Verder heeft nokia het over een HD scherm, dus ik verwacht ook wat meer pixels als in 1280x720 of 1366x768 pixels. Weer eens wat anders in de netbookmarkt met dat, hdmi en GPS. Welkom Nokia _/-\o_

[Reactie gewijzigd door GENETX op maandag 24 augustus 2009 18:38]


in het filmpje is te zien dat het om windows 7 gaat

ziet er mooi uit, glas plaats en unibody zijn nieuw in dit soort systemen en trekken me wel aan.

Ik vind een accuduur van 12 uur anders bestwel spannend. Dat haalt ook een Samsung NC10 niet, de koning wat dat betreft dacht ik zo.

Nee, de EeePC (weet niet welk type) is op dit moment met 10,5 uur de koning.

Het betreft EEE PC 1000HE :)

* GENETX aait zijn wandelende kennis database :+

De MSI Wind U115 Hybrid Luxury doet het 13,5 uur lang...

ja en op volle belasting maar 5 uur, het zijn maar specificaties die met een flinke korrel zout genomen moeten worden. Als je gaat surfen met WLAN is het op de U115 ook "al" na 9 uur gedaan.

Is dat wat de fabrikant zegt, of haalt ie dat in de praktijk ook echt tijdens bijv een beetje internetten en dingetjes tiepen?

Want ik heb hier dus een normale high-performance (soort van) laptop van 12" met ULV C2D processor en normale specs verder, en daar kan ik 5 uur lang normaal mee werken. En dat is ook echt de praktijk. Toshiba, die em heeft gebouwd, zegt zelf 8 uur.

[Reactie gewijzigd door _Thanatos_ op maandag 24 augustus 2009 19:33]


De menubalk in het filmpje hint overigens naar Windows7. Er zijn op de menubalk alleen vierkante icons te zien terwijl er een programma open is, dat is echt een Windows7 ding.

zo, dat is een grote nokia smartphone!

Volgens Nokia draait de Booklet 3G Windows, maar het bedrijf vertelt er niet bij welke versie dit betreft. Gezien de introductie van Windows 7 op 22 oktober is het niet ondenkbaar dat het nieuwe besturingssysteem van Microsoft meegeleverd gaat worden.

Het lijkt inderdaad windows 7 te worden als ik het filmpje bekijk...
«  1  2  3  »

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.

Volgende 15:39 Apple legt Mac OS X Snow Leopard eind augustus in de winkel
Vorige 14:40 T-Mobile: belstatus pas in oktober weer op te vragen
VNU Media logo Hosted by True

© 1998 - 2012 Tweakers.net B.V. - Alle rechten voorbehouden - Contact - Jouw privacy - Algemene Voorwaarden

Uitgever van:

Website van het jaar 2011