Hoofdcategorieën
Device Settings

Analist: Apple gaat tv's verkopen

Door Arnoud Wokke, zaterdag 22 augustus 2009 10:35, views: 25.583

Apple gaat in 2011 een hd-tv op de markt brengen met internetverbinding en mediafuncties. Dat beweert een analist in een rapport aan klanten. Volgend jaar zou er al een tv-abonnement worden toegevoegd aan mediasoftware iTunes.

Mockup: Apple tvHarde bewijzen draagt analist Gene Munster niet aan, maar hij komt met met diverse argumenten waarom Apple tv's zou gaan maken. Zo heeft Apple-topman Tim Cook in februari gezegd dat Apple blijft investeren in de settop box Apple TV, bedoeld om content via iTunes naar een willekeurige tv te streamen. Die investering komt er volgens Cook "omdat er iets voor ons inzit in de toekomst." Bovendien zijn er diverse patenten die wijzen op software voor digitaal video opnemen en heeft Apple een overeenkomst met LG voor de levering van miljoenen lcd-schermen de komende vijf jaar.

Munster denkt dat Apple stapje voor stapje richting het maken van tv's gaat. Ergens dit jaar zou nog een nieuwe versie komen van Apple TV, met daarin onder meer dvr. Vervolgens zou volgend jaar een abonnement moeten volgen, waarbij gebruikers via iTunes voor een vast bedrag per maand programma's en series van tv-zenders kunnen downloaden. In 2011 zou dan een Apple hd-tv moeten volgen.

Het is onduidelijk of Munster inderdaad gelijk heeft: de analist volgt Apple al enkele jaren en voorspelde de komst van de iPod Touch en iPhone 3G. Toch komen niet al zijn voorspellingen uit: hij dacht dat Apple afgelopen juni meerdere nieuwe iPhones zou presenteren.

Volgende 11:36 Test-Aankoop: Belgische sms veel te duur
Vorige 23:12 Cataclysm wordt nieuwe uitbreiding World of Warcraft
Advertentie

Reacties

«  1  2  3  4  »

Apple heeft mooie design producten, maar nu schieten ze door denk ik..

Wie schiet door, Apple of de analisten?

ik heb echt geen idee waarom apple door zou schieten. Het lijkt me juist een enorm logische stap; technisch ligt het in de lijn van wat ze al doen, en marketing-technisch is het ook niet zo gek gezien dat Apple TV en iTunes wat een goede basis zou zijn voor de content. Apple is sowieso altijd van de totaaloplossingen geweest, dus eigenlijk is het nu al gek dat apple tv zo los in de markt staat.

Inderdaad, TV is een typisch medium voor Apple: de aanbieder bepaald wat jij voorgeschoteld krijgt en zelf heb je er weinig over te zeggen.

Op mijn tv kan ik gewoon kanalen wisselen en hem aan en uit zetten, dus wat jij bedoelt dat je niks kan bepalen snap ik niet echt.

Ik denk dat johan910 iets verder doordenkt...

[apple-bash mode]
...settop (media) box compatible?
...uitzending gemist via Quicktime?
...hdmi/hdcp signaal via iTunes only?

[/apple-bash mode]

Wellicht ten overvloede, maar dit zijn dus worst-case scenario gedachtenspinsels; toch ligt deze 'apple-diction' wel een beetje in lijn met wat je zou kunnen verwachten binnen de Apple-strategie zoals deze voor iMac, iPod en iPhone reeds in meerdere of mindere mate de praktijk is geworden.

99,999999% van de mensen is geen tweaker en wil gewoon een product wat je aan zet en dan vervolgens doet wat het moet doen.

Dat sommige tweakers nou avonden lang willen rommelen met een doosje wat vervolgens door de rest van de huisgenoten niet begrepen (en gebruikt) wordt is absoluut geen reden waarom de rest dat ook zo zou moeten doen.

TV in de huidige vorm heeft z'n langste tijd gehad. Het is tijd voor iets nieuws en misschien dat Apple er iets moois van maakt... of niet...

nu schieten ze door denk ik..
Niet als je je bedenkt hoe de televisie van de toekomst er functioneel wel eens uit zou kunnen gaan zien. En waar dan bijvoorbeeld de huiskamercomputer is gebleven.

Denk iMac, en dan 42" of 50" ;) en het klinkt ineens allemaal nog niet zo onlogisch.

[Reactie gewijzigd door edwingr op zaterdag 22 augustus 2009 11:08]


Groot scherm, met de Huidige Apple TV er in lijkt me een stuk logischer. Zodat je een beetje het iMac, mac Mini idee hebt onder de TV's, een los kastje, zoals ze nu hebben, en een all-in-one.

Doorschieten? Waarom? Heb mij altijd al geergerd aan heel het digitale tv verhaal. Vooral in België. Waarom niet één TV waar je een netwerkkabel in steekt en waar je al je zenders op kan kijken/opnemen. Doe daar nog een TV-gids bij, mogelijkheid om video's en muziek te downloaden (wat Apple al heeft) en dan heb je in mijn ogen de ideale TV. Gedaan met die trage energieverslindende settopbox die veel plaats in beslag nemen en die zorgt voor nogmaals een extra afstandsbediening.

Ik had eigenlijk al verwacht dat een fabrikant hier reeds mee had uitgekomen maar het is natuurlijk niet zo simpel om vanuit niets zo'n systeem uit te bouwen mét alle content die de gebruiker wenst. Apple heeft al deze troeven al in handen. De enigste moeilijkheid voor hun zal nog zijn om per land contracten af te sluiten met alle lokale TV-zenders.

Dit is de toekomst en Apple heeft dat begrepen, ik kijk er al naar uit !

En waar ga je de TV signalen gaan halen? In België heb je Belgacom & Telenet. En beide blinken nu niet meteen uit met een "open" systeem. Je bent verplicht met hun tuners te werken.
Vraag me af hoe Apple hier in gaat slagen, als Sony, Samsung, Loewe,... hier allemaal niet in lukken.

Correctie: In Vlaanderen heb je Belgacom & Telenet. Ze hebben inderdaad geen open systeem en dat is erg spijtig. Maar als dit probleem enkel in Belgie bestaat zal het Apple niet veel interesseren.

Hmm is dit niet gewoon een beschrijving van de 24" iMac, of nieuwere versie daarvan ??
De 24" heeft 1920 x 1200 pixels, en wordt geleverd met een infrarood remote waarmee je in FrontRow of iTunes televisie kijken.

Ik denk niet dat ze doorschieten. Gaf Apple al niet eerder aan dat ze van pc-boer meer richting de multi-media willen gaan?

Wat je ook bedoelt, je zult fout zijn. Zoals op de telecom-markt zullen ze nu een bommetje gooien in (HD) TV land. Een strakke LED LCD TV met ingebouwd mediaspeler, HDD, bluray en wat Mac extraatjes. En hoogstwaarschijnlijk verbonden met de één of andere provider. Ze zullen alweer een masterplan liggen hebben ! Ik ben benieuwd

[Reactie gewijzigd door lowlow op zondag 23 augustus 2009 00:52]


Komen ze hier niet een beetje laat mee?
Ik vraag me trouwens ook af of dit gaat werken in nederland.

Aan de ene kant zou dit JUIST kunnen werken in Nederland vanwege de zeer hoge breedband internet beschikbaarheid.
Aan de andere kant is de hoeveelheid mediacenter achtige oplossingen ook al zeer ruim aanwezig. Vrijwel iedereen Het grootste deel van de huishoudens heeft inmiddels een LCD/Plasma groot formaat tv. Ze zullen het dan van de vervangingsmarkt moeten hebben en dan ook nog mensen overtuigen dat een apple tv meerwaarde heeft boven een willekeurig andere tv.

@Peppio: ok... stelling aangepast... ikzelf behoor overigens ook nog tot de beeldbuishuishoudens... :)

[Reactie gewijzigd door Khildin op zaterdag 22 augustus 2009 11:27]


Dat hadden ze toch eigenlijk ook met de iPhone? Bijna iedereen heeft al een mobieltje. En toen moest Apple wel met iets heel goeds komen als ze het wilden verkopen. Ik denk dat dat ook zo met de Apple tv is, alhoewel ik niet weet of ze daarmee met zo iets goeds kunnen komen...

de vervangingssnelheid van tv's is veel langzamer dan die van een mobieltje. mobieltjes gaan 1 tot 2 jaar mee, tv's wel tot 10 jaar.

Dat was tot in de jaren '90 van de vorige eeuw zo. Mijn Sony tv uit 1995 doet 't nog min-of-meer (d'r markeert wel 't een en ander aan), maar m'n in 2002 aangeschafte beeldbuis tv (ook Sony) gaf na 3½ jaar al de geest. Totally FUBAR. Toen ik daar eens wat over googelde, bleek dat tv's van rond de eeuwwisseling of kort daarna veel vaker dan vroeger binnen een 5-6 jaar kapot gaan. Voorzagen de fabrikanten de enorme vervangingmarkt die de plasma/lcd revolutie op gang bracht?

Probleem is enkel dat we in Nederland bijna niks mogen downloaden vanwege rechten. In Amerika kan het prima werken, mooi ruim aanbod en als het on demand gekeken kan worden is het ideaal. In Nederland hebben we al moeite met series minder dan een jaar later eindelijk kunnen kijken.

Inderdaad, goed punt. In de VS kun je al jaren via iTunes een video huren, in NL is het verboden door de rechtenhouders. Tja, wat doe je dan.... illegaal downloaden? Ik zal het niet ontkennen. Blijkbaar willen de rechtenhouders niets aan mij verdienen, ik wil best betalen voor een videootje via iTunes, maar het mág niet! 8)7

LEGAAL DOWNLOADEN!! LEGAAL DOWNLOADEN!!

Waarom lijkt iedereen wel gehersenspoeld? Downloaden van films/series/muziek is in Nederland gewoon legaal.

"Probleem is enkel dat we in Nederland bijna niks mogen downloaden vanwege rechten"

heeft er nu toch geen bal mee te maken?? itunes werkt toch ook. Ik denk als die filmbedrjven 1 maal praten met apple en die hun idee om hun films over de hele wereld à la itunes beschikbaar te maken, dat het snel gaat gaan

Moah, het werkt wel, maar het wordt gewoon een ander product.

In Amerika zet je een Apple TV naast je tv, en je kunt op je luie reet met de afstandsbediening films huren, zo simpel als het maar zijn kan.

In NL kun je er alleen maar je eigen geripte content mee afspelen, aangezien iTunes geen rechten heeft om in NL films te verspreiden. Dan wordt het meer een soort extender.

Daardoor heeft het lang niet zoveel gebruiksgemak als hetzelfde apparaat in Amerika. Er zijn, voor de functies die je in NL kunt gebruiken, ook andere (betere en goedkopere) alternatieven in de handel (en dat zeg ik als Apple TV bezitter).

Dat klopt. Het grote probleem waarom dit nooit in nl zal lukken is dat we hier geen series en films mogen downloaden. Als Amerikaan kun je via iTunes meer films kopen of huren dan de gemiddelde videotheek op voorraad heeft. Series kun je oude afleveringen van kopen, of je kunt direct een serie volgen door een season pas te kopen. Je kunt dan direct downloaden op het tijdstip van de uitzending op TV.

Door dat laatste is iTunes dan direct een alternatief / concurrent voor de gewone TV.

Dat werkt hier in nl anders. Hier kennen we rtl4 en co een soort voorecht toe. Rtl4 moet altijd als eerste de gelegenheid krijgen iets uit te zenden. Pas als rtl4 iets uitgezonden heeft, mag het op dvd / Blu-ray verschijnen en ter download aangeboden worden.

Waar rtl deze bevoorrechte positie aan verdient heeft is niet heel helder. Nu kunnen ze beslissen een serie compleet te laten leggen, en al die tijd mag niemand hem hier dan op dvd uitbrengen. Stel dat rtl besluit de serie doll house pas over 10 jaar uit te zenden, dan mag de dvd ook hier pas over 10 jaar komen omdat anders niemand meer naar de serie op tv zou kijken en rtl dan reclame inkomsten misloopt.

Dit is een beetje gek, want ondertussen kan de bbc de serie wel uitzenden en bbc kunnen wij hier wel gewoon ontvangen. Waarom dan zou de bbc wel mogen uitzenden voordat rtl dat heeft gedaan, maar mag iTunes dat niet?

Eigenlijk zou die hele bevoorrechte positie van rtl en co (dus ook sbs etc) op de schop moeten zodat iTunes gewoon als concurrende zender gezien kan worden, en niet als 2de rangs medium dat moet wachten tot de tv haar kans heeft genomen.

quote: Khildin
Vrijwel iedereen heeft inmiddels een LCD/Plasma groot formaat tv.
Ik weet niet waar je die wijsheid vandaan hebt, maar heel veel mensen in mijn omgeving hebben nog steeds een "gewone" beeldbuis tv hoor. Dus nog markt genoeg zou ik zeggen. Ik heb zelf ook nog geen LCD tv puur omdat de tv die ik heb nog gewoon werkt en ik mijn geld voorlopig nog liever aan andere dingen uitgeef.

[Reactie gewijzigd door Peppio op zaterdag 22 augustus 2009 11:12]


Net of je dan in de markt sigment van apple valt, niet dus,
Apple is duur, jij geeft al aan dat je geld beter kan gebruiken.
Apple gaat echt wel high end tvs op de markt zetten.

De markt waar apple in gaat is al verzadigt, dus ze moeten wel een
exstra toevoeging all in one oplossing komen willen ze slagen.
Hierbij komt design en High end snufjes op een hoog niveau zelfde met iphone.

Verzadigt is wel een groot woordt hoor.
Er zijn ook nog veel liefhebbers die geld hebben en nog een fijne Loewe TV.
Lang niet iedereen loopt gelijk naar te winkel om wat nieuws te halen, terwijl de voordelen heel erg beperkt zijn.

Technisch is het in Nederland heel goed mogelijk. Maar volgens mij focust Apple zich vooral op de Amerikaanse markt qua content. Vergelijk de iTunes stores van de VS en Nederland maar eens. Wij kunnen hier in Nederland nog steeds geen videoclips, series of films kopen.
Ik weet dat het vooral komt omdat de content providers dit tegenhouden, maar waarom gebruik je je globaal netwerk niet ook als een globaal product? Hoezo is een CD in de Amerikaanse iTunes sneller te koop dan in Nederland. Hebben die bytes moeite met zwemmen? En waarom kan ik niet mijn favoriete serie kopen via iTunes?
Maar het kan natuurlijk ook zomaar zo zijn dat je bijv. bij Ziggo een Apple TV koopt, zoals je via T-Mobile een iPhone koopt. Dat ding is zo gelocked, dat je alleen maar "legale content kan bekijken. Dat zal Ziggo als muziek in de oren klinken, aangezien ze hun content leveranciers weer blijer kunnen maken.

Apple focust zich niet alleen op Amerika. Duitsland en Engeland is het ook al mogelijk.
Alleen de film industrie hier doen moeilijk i.v.m. rechten. Anders hadden wij het hier al lang gehad. In Amerika loopt het zelfs heel goed. Neem maar eens voor de grap een kijkje in de Amerikaanse iTunes.

En ik snap compleet je beredenering niet van Apple TV kopen bij Ziggo 8)7
Apple TV kan je nu al los kopen. Verder zend Apple TV helemaal geen tv zenders uit.

De kosten gaan dan gewoon via iTunes.

Hij bedoelt dat de appleTV op zo'n manier is ingesteld dat je alleen content kan afspelen die je via de Ziggo iTunes shop hebt kunnen kopen of dat je appleTV geen gebruik kan maken van de mogelijkheden zolang je geen digitale TV hebt genomen.

Natuurlijk in theorie zou je gewoon iTunes moeten kunnen benaderen, maar laten we eerlijk zijn: kabelmaatschappijen hebben een hekel aan diensten die hun on demand meuk kunnen verstoren. Het zal wel weer duren voordat we de weg voorwaards hebben gevonden en tot die tijd blijft downloaden gewoon doorgaan.

Trouwens het kan bij mij er niet in dat de reden dat wij geen iTunes winkel hebben met tv series "rechten" is. Ze hebben de rechten, niet wij: zij bepalen wanneer en waar wij ons (legaal) kunnen laven aan de tv-series. Ik denk dat de reden eerder iets te maken heeft met de kosten en baten.

Je kan het nu ook al gewoon opnemen dus ik snap nog steeds het probleem niet.

Rechten bij Apple? natuurlijk liggen de rechten niet bij Apple.
Die liggen bij de film maatschappijen. Die bepalen tevens hier in Europa alles later uitkomt ivm de kosten die er extra te winnen zijn.

Apple bied ze hooguit aan voor een bepaald bedrag net als muziek. Net als een videotheek dat doet.

Als er extra kosten te winnen zijn lijkt mij dat ze nooit naar Europa komen. Ik ga ervan uit dat je bedoeld dat er extra inkomsten te halen zijn door het gespreid uit te laten komen.

Ik ben er echter van overtuigd dat door het gespreid te laten uitkomen je downloaden juist in de hand werkt. Waarom moet ik hier (te) lang wachten voordat ik diezelfde film/serie kan zien om muziek kan horen? Geef mij de mogelijkheid om dit voor een gepast bedrag te doen middels de hoor hun aangewezen weg en ik zal minder LEGAAL downloaden middels andere wegen.

De genoemde aanwijzingen lijken me wel heel erg dun: die kunnen ook voor andere producten van Apple gebruikt worden. Sowieso klinkt het mij niet logisch voor Apple om de drukke TV-markt in te duiken.

Waarom niet? Ze doken ook de drukke mobiele telefoon markt in. Apple heeft als voordeel dat ze fanaten aan hun kant hebben die alles wat Apple is kopen en promoten, zo krijgen ze er gratis een hele hype bij.




apple haat zou ik het niet willen noemen maar het is soms verbazingwekkend hoe ver sommigen in hun trouw en bewondering aan microsoft gaan. microsoft heef weinig echt opvallende noviteiten e.d. natuurlijk is het bewonderenswaardig hoe groot ze gegroeid zijn met hun indunstry standard os en office oplossingen. maar echt spectaculair is het niet. microsoft is niet een bedrijf om van te houden zoals apple, google, ferrari enz.

ik vermoed dat een groot deel van de microsoft fans beroepshalve aan ms verbonden zijn dmv certificeringen e.d.

Dus Tsurany, jij beweert dat het de Apple gebruikers zijn die de hype creëren? Zij zijn eerder de volgers, diegenen die in de marketingtrucs van Apple trappen.

Los van het feit dat Apple aan hele goede marketing doet, is de keuze voor Apple producten niet alleen om de hype te volgen. Apple maakt producten die kloppen. Neem als typisch voorbeeld de iPod; de witte oordopjes waren het symbool, maar iTunes was de kracht achter de iPod. Dit programma maakte de iPod niet alleen gebruiksvriendelijker dan andere apparaten, maar ook nog eens commercieel succesvoller.

Er zijn enórm veel mensen die eerst een Nokia hadden en nu een iPhone. Dat waren nog geen Apple fanaten. Maar mensen die Apple producten aanschaffen, worden wel fanaten. In dat opzicht kun je eigenlijk alleen maar spreken van succes aan de zijde van Apple. En het lijkt me hypocriet om te denken dat de mensen alleen maar een iPhone kopen omdat iedereen die heeft. Zo'n apparaat kost 500-1000 euro, dan moet je er toch wel zeker van zijn dat het een prettig product is.

Als Apple dezelfde stap ook neemt in de gehele entertainmentindustrie (inclusief films, minigames, apps, e.d.) dan denk ik dat ze een gouden troef in handen hebben. Kijk naar UPC On-demand, dat is zo'n succes omdat het zo makkelijk is om een filmpje te 'huren'. Echter zo'n film heb je maar 24 uur in huis. Datzelfde succes zie ik ook wel ontstaan met Apple TV :)

En dan ineens heeft Apple er weer een paar miljoen fanaten bij.
Waarom? Omdat ze de enigen lijken te zijn die het écht snappen.

Ik heb niets tegen Apple, maar waarom zouden er fanaten moeten zijn? Ik vind bijvoorbeeld nokia's lekker werken, dat betekent niet dat ik de hele Nokia-lifestyle ga volgen.

Dat heeft Apple getracht te starten, een Apple lifestyle. Waarom? Omdat je dan juist de hersenloze meute achter je aan krijgt die toch alles wel wil slikken. Zoals producten die zij aanprijzen als 'duur = altijd kwaliteit'. Een telefoon van 900 euro? Ik vind genoeg Blackberry's of Nokia's of whatever die hetzelfde kunnen. Enige argument tegen is de Apple store die je niet hebt op dat soort telefoons.

Hetzelfde zal gebeuren met TV's. Overpriced, maar wel met mooie designs die alles goed moeten maken. (Oh, en kopers zijn niet gelijk fanaten, hooguit bij Apple)

Oh, en je spreekt jezelf nogal tegen. Eerst zijn de volgelingen de mensen die in de marketingtrucs van Apple trappen, en plots zijn het de fanaten die het echt lijken te snappen.

Dat heeft Apple getracht te starten, een Apple lifestyle. Waarom? Omdat je dan juist de hersenloze meute achter je aan krijgt die toch alles wel wil slikken. Zoals producten die zij aanprijzen als 'duur = altijd kwaliteit'. Een telefoon van 900 euro? Ik vind genoeg Blackberry's of Nokia's of whatever die hetzelfde kunnen. Enige argument tegen is de Apple store die je niet hebt op dat soort telefoons.
Je weet niet helemaal waarover je het hebt denk ik. 900 euro voor de iPhone. Mij kost de iPhone slechts €720, en dat is inclusief twee jaar bellen, sms'en en internetten. Bestudeer het prijsmodel en de marktplaatsing van de iPhone maar eens.

Een Apple lifestyle is ook overdreven. Het is fijn dat Apple zoveel mogelijk apparaten maakt. Niet omdat het Apple is, ze duur zijn of er goed uitzien. Maar omdat ze samenwerken! En dat voegt waarde toe. Als jij met je Nokia telefoontje Winamp op je computer wilt bedienen ben je het plezier al kwijt. Ik kan met mijn iPhone out-of-the-box de muziek op mijn computer in een andere kamer bedienen en die weer draadloos laten afspelen in de kamer waar ik sta.

Dat zijn van die talloze toepassingen waar slimme tweakers jaren zelf voor programmeren, de gewone man (nokia gebruiker) niet eens op komt maar bij Apple er gewoon bij zit.
offtopic:
Een Nokia lifestyle bestaat overigens net zo min. Al is het maar omdat ze eigenlijk alleen maar telefoons verkopen. En die eigenlijk alleen maar gebruikt worden om te bellen :+
Het is eigenlijk heel simpel. Met een losse pc, mp3 speler, telefoon, set-top box etc kan je met elk apparaat dingen doen, maar echt lekker samenwerken doen ze niet. Koop je al die dingen van Apple, dan ben je wat meer geld kwijt, maar win je tijd terug omdat ze standaard elkaar verstaan.

Overigens qua kosten kunnen we lullen als Brugman. Het ligt eraan welk sommetje je maakt. Jij denkt dat en iPhone niet goedkoper kan €900, die van mij kon ik gratis meenemen (met €30 p/m alles incl.). Ook betwijfel ik dat een Mac duurder moet zijn dan een PC (waar anti-virus, een duur OS, een veel te dure Office suite en een twee-jaarlijkse reparatie de kosten voor de gemiddelde gebruiker behoorlijk kunnen opdrijven). De waarheid zal wel meevallen en ergens in het midden liggen.

Anyway. Doe wat je wilt. Ik zal met een Mac (met iLife, iWork, Aperture en wat niet al), iPhone, AirPort netwerk met AirTunes, handjevol iPods en twee iTunes Store accounts (ook eentje in de VS om films te huren) wel een Apple lifestyle hebben. Ik mis die tijd van vijf jaar geleden niet, met een PC, anti-virus software, configuratieschermen, audio/video codecs, sweex MP3 speler en een Nokia toestel. Die dingen deden niks samen. En als ik de hedendaagse versies van dat alles zie bij vrienden wordt dat nogmaals bevestigd.

edit: zo'n tv of AppleTV met opnamemogelijkheden klinkt ideaal. Fijn om 's avonds nog even Pauw & Witteman te laten opnemen en dat synchroniseren met de iPhone om dat de volgende ochtend in de trein of het vliegtuig te kijken :)

[Reactie gewijzigd door t-h op zaterdag 22 augustus 2009 12:46]


Mijn XP kostte me 90 euro, vind ik wel meevallen voor een OS. En om eerlijk te zijn hoeft mijn PC echt niet elke 2 jaar gereapareerd te worden, die kosten mag je wegstrepen. Ik zou ook niet weten waarom een PC elke 2 jaar gerepareerd moet worden. En een virusscanner is idd erg duur, kost me wel 29 euro per jaar. Ik moet er speciaal voor overwerken.
En dat Nokia telefoons alleen maar gebruikt worden om te bellen hoeft niet perse met het gebruiksgemak te maken te hebben, ligt er aan met welk doel je een telefoon koopt. Met mijn Nokia van de baas, bel ik alleen maar, maar dat is ook de reden dat ik dat ding heb gehad. Degene die meer moeten doen dan bellen hebben een Blackberry gekregen.
Ik gebruik mijn aaifoon vrij veel als het om internet en mail gaat, maar daar heb ik 'm ook voor gekocht net zoals mijn HTC 2 jaar terug.
Ik ben het met je eens wat de apple lifestyle betreft, die bestaat niet. Hooguit kun je zeggen dat er mensen zijn die als iets met Apple gedaan kan worden ze dat ook met een Apple doen en daar is niets mis mee als je er van houdt.

Precies. Ik heb een macbook, iPhone en een Time Capsule. En ik heb echt niet 3 producten van apple omdat ik nou een fanboy ben of iets dergelijks. Ten eerste werken de apparaten apart heerlijk, standaard instellingen wijzigen is een fluitje van een cent en op alle 3 de apparaten kun je veel dieper "tweaken" dan de gemiddelde tweaker denkt.
Maar het mooiste is dat de apparaten perfect samenwerken. Het heeft me een halve minuut gekost om de externe netwerkschijf van de time capsule te vinden en er automatische backups op te laten maken. Je merkt niet eens als hij backups maakt(omdat hij de files bewaart en alleen nieuwe files backupt waardoor er niet veel hoeft te gebeuren en het dus in een langzaam tempo kan wat je werk niet verstoord).
Ik kan een keynote presentatie geven op mijn macbook en met mijn iphone in de hand van dia's switchen. Heeft me nauwelijks tijd gekost om in te stellen.
iPhones en iPod touches kunnen op mijn feestjes via de iTunes DJ nummers uit mijn bibliotheek aanvragen en die worden dan automatisch afgespeeld. Iedereen komt op een feestje muzikaal gezien aan zijn trekken. Kost nauwelijks tijd om in te stellen..
Via MobileMe kun je automatisch je gegevens en bestanden tussen je iPhone en MacBook synchroniseren waarvoor je normaal een dure exchange server nodig hebt. Perfect voor de consument.

Zo zijn er nog heel veel mogelijkheden te bedenken. De prijs zit hem niet alleen in het product, wat eigenlijk al een heel redelijke prijs is, maar ook in de software en de samenwerking met andere producten van apple...

Daarom zou ik ook graag een TV van apple zien. Als die net zo goed samenwerkt met mijn macbook en iPhone als hun andere producten dan zal ik er zeker een halen. Onze 2e TV doet het toch niet meer lang denk ik..

@Kohaku;
Een gemiddelde mac gaat 4-5 jaar mee. 5 * 29 = 145 euro extra. Stel bij 4 jaar: 116 euro extra. Het telt toch best wel op hoor.. Daarnaast is er wel een keer een onderzoek geweest(al kan ik hem nu niet vinden omdat je op google bij "gemiddelde leeftijd computers" etc heel andere dingen te zien krijgt) waarbij bleek dat mac's gemiddeld 2x zo lang mee gingen. Dat had met verschillende dingen te maken maar ook dat de software niet zeer zwaar is. Mac OS X Leopard draait al op 867 lekker. Dit moet je niet met vista proberen en zelfs met XP vind ik het heel gewaagd..

[Reactie gewijzigd door Denni op zaterdag 22 augustus 2009 15:13]


Oh, en je spreekt jezelf nogal tegen. Eerst zijn de volgelingen de mensen die in de marketingtrucs van Apple trappen, en plots zijn het de fanaten die het echt lijken te snappen.
Daarmee wilde ik zeggen dat Apple aan slimme marketing doet, waardoor veel mensen het product willen kopen. Maar Apple moet het niet alleen van zijn marketing hebben, de producten zijn kwalitatief ook gewoon goed. En daarin spreek ik mezelf niet tegen, het zijn gewoon twee factoren die elkaar versterken.



ik heb anders n aantal vrienden met n iphone en ze blijven dr maar mee patsen, kijk hoe het beeld draait als je t ding draait.. en al hun mail standaard ondertekend met "verstuurd vanaf mn iphone" (koop dr nu ook een, voor maar 4x de prijs van n willekeurige andere telefoon (ik noem n motorola razr, voor 200 euro, die 4 jaar geleden net zo'n hype was als de iphone)

en inderdaad, apple computers zijn meestal niet bijzonder snel, amper de moeite waard om over op te scheppen, behalve het witte doosje waar het in zit, en OSx dr op, waardoor de retail waarde ineens 2x zo hoog word tov n gewone PC met dezelfde specs in n gewone zwarte kast. ja, ik vind de specificates belangrijk, nee, ik vind wit niet mooi.

Als je een iPhone aanschaft met een abbo dan betaal je ongeveer net zoveel als voor een willekeurig model van Nokia in de hogere klasse of een nieuw model van HTC.
Dat de iPhone vervolgens veel waardevaster is, ja dat lijkt me niet de schuld van Apple. Maar iedereen kan bij het afsluiten van een abbo een iPhone voor een leuk bedrag in huis halen, vergelijkbaar als met een nieuw en vergelijkbaar model van HTC of Nokia.

En dat mensen enthousiast zijn over hun iPhone, ja leuk. Ik ken ook veel mensen die enthousiast zijn over hun HTC, bij HTC verdwijnt die enthousiasme uit het begin echter na een aantal weken door gebruikerservaringen in de praktijk van alledag. Top van Apple dat zij blijkbaar wel dat enthousiasme vast kunnen houden met gebruikerservaringen.

Overigens zijn de computers van Apple al enige tijd, een jaartje ofzo (wellicht langer) al niet meer wit (op een enkel model na). En is mijn iMac nog net zo snel als toen ik hem een jaar geleden uitpakte. En ja, op dat moment waren er, als we naar specificaties kijken, snellere Windows bakken op de markt voor minder geld. Snelheid is echter wel meer dan enkel wat cijfertjes op een doos, het gaat om de dagelijkse ervaring.

[Reactie gewijzigd door Thorgrem op zaterdag 22 augustus 2009 15:08]


"Snelheid is echter wel meer dan enkel wat cijfertjes op een doos, het gaat om de dagelijkse ervaring."

Dat is helemaal juist alleen veel die denken dat getalletjes alles zeggend is over de snelheid. Ze kijken niet naar het werkelijke resultaat. Laat staan de ervaring.

Mijn huidige Macbook Alu blijven snel. Als ik die andere laptops bekijk ... de bediening/windows/kuren/sloomheid/design ... ik zou er geen eens willen hebben.

Niet snel? nog even krijg ik hier een slappe lach.

De meeste laptops die ik tegen kom met misschien wat hogere getalletjes.
Hebben allemaal meer kuren, lopen veel trager en zien er gewoon compleet niet uit.

Die nieuwe Macbooks zijn echt heel snel. Spreek eens uit ervaring ipv getalletjes te kijken. De meeste switchers staan er juist vaak verbaast van en hadden het nooit verwacht.

Wit is mooi, de laptops zijn dun, OSX werkt lekker, lange batterij-duur, gebruiksvriendelijke bedieningsmogelijkheden, and so on..

Mensen kopen niet alleen een laptop omdat 'ie wit is, want dan kunnen ze ook een Vaio kopen. En ja, je noemt het al, 'osx erop' - voor sommigen is dat echt een reden om een Apple aan te schaffen.

Ja want alleen onder apple gebruikers heb je fanaten, en die maken alles tot een hype. |:(
Als je probeert te ontkennen dat Apple fanaten niet de grootste zealots zijn die er bestaan dan heb je echt een vertekend beeld.
Nu wordt er als antwoord op kritiek aan het adres van Apple producten gegooid met termen als MS fanboy en dergelijke (zelfs zonder te weten of je uberhaupt Windows gebruikt :D ). Die term is letterlijk door Apple fanaten in het leven geroepen :D Want dat hoorde je echt nooit pre iPod

[Reactie gewijzigd door k7of9 op zondag 23 augustus 2009 13:45]


Het zou kunnen want Apple doet steeds meer met video. Daarentegen weet ook Apple dat de marges op TV toestellen erg laag zijn.
Echter als Apple TV functionaliteit aan haar modellen toevoegt luisteren ze wel echt naar hun klanten want de roep om je Apple uit de doos als mediacenter te kunnen gebruiken is er al langer.

Apple zal het denk ik niet moeten hebben van de marges op de toestellen, maar van de diensten die er aan gekoppeld zijn. Ze hebben momenteel een sterke troef in handen met de iTunes store. Hoewel deze momenteel in Nederland nog geen video bevat (waar ik overigens heel erg op zit te wachten) kan je er denk ik wel van uit gaan dat Apple eenzelfde (en succesvol gebleken) strategie gaat toepassen.

Ik ben erg benieuwd.

Het is Apple, die doet niet aan kleine marges maar smijt er gewoon een leuk percentage bovenop. Het word toch wel verkocht, dat zie je met hun iPhone ook, met Macs zie je dat ook. Word allemaal met een leuke marge verkocht.

Dat het toch wel verkocht wordt als er een appeltje op staat werkt bij telefoons wellicht maar niet bij tv's waar niet alleen pa over beslist maar ook moeder de vrouw. En dan gaat vooral de prijs tellen en zal Apple met lage marges genoegen moeten nemen en moeten hopen dat er inderdaad veel gedownload gaat worden om er wat aan te kunnen verdienen.

En waarop baseer jij dat?

Heb jij het kosten plaatje dan?
Onderdelen, design, assemblage, distributie, research, overleggen met third parties ....

Hoe komt het dat er nog steeds mensen zijn die denken dat je alleen voor de onderdelen betaald?

En natuurlijk zijn er momenteel veel min punten aan de Apple TV
- Harde schijf ruimte (40 of 160GB) - veel te weinig;
- Geen online Filmsdiensten in Nederland;
- Geen mogelijkheid om een extra harde schijf via usb aan te sluiten;
- Draadloze toetsenbord van Apple kan niet gekoppeld worden;
- Geen ondersteuning voor PayPal in Nederland.

Maar daarom vind ik het nog geen slecht product maar een product met nog veel verbeter punten.

Ik kan niet zeggen ik over de concurrentie meer tevreden zal zijn.
Die hebben nog veel meer minpunten.

[Reactie gewijzigd door BoringDay op zaterdag 22 augustus 2009 13:25]


Heb jij het kosten plaatje dan?
Jij niet dan? Apple is beursgenoteerd dus de bedrijfsresultaten zijn openbaar, daaruit kun afleiden dat Apple met heel gezonde marges werkt.

Jammer dat Apple een overeenkomst heeft met LG. Als er een merk is die ik niet vertrouw is het LG wel. Heb zelf een lange tijd in een computerwinkel gewerkt en het meeste dat geretourneerd werd was van LG helaas. Of het nou ging om monitoren, laptops, dvd-branders enzo maakt niet uit.

Apple daar tegenover staat wel weer voor kwaliteit. Dus een rare mix wat mij betreft.

Er mag toch wel gezegd worden dat LG één van de betere fabrikanten is van TFT panelen, zoniet de beste, dus ik denk dat apple daar wel een goeie keuze heeft gemaakt.

En was LG ook het meest verkocht?

Volgens mij heeft Apple alleen een deal met LG Displays (voorheen LG.Philips). Dat heeft met displaytechniek te maken en in de iMacs bijvoorbeeld zitten al een tijd LG.Philips panels. LG.Philips panels worden ook in de high-end Philips TV's gebruikt dus slecht spul kun je het niet noemen.

LG produceert schermen voor heel veel fabrikanten, niet alleen voor hun eigen tv's. Ik geloof dat ze meer dan 20% van alle schermen produceren, dus 1 op de 5 schermen die je ziet, zijn LG-schermen.

Helaas kunnen enkel Amerikanen via iTunes TV-series en films downloaden. Als ook Europeanen via iTunes video kunnen downloaden, dan zou het een enorme boost geven.


Volkomen mee eens. Apple spullen zouden eens wat goedkoper moeten worden.

moet niks, een beetje computer kost je altijd veel geld en een laptop al helemaal want je koopt ook van die stukken plastic van ACER voor 1299, maar dan koop ik wel een MBP

Prijs is belangerijk tot een zekere hoogte

Kwaliteit en design > cheap

en anders gewoon packard bell kopen :)

Een acer voor 1299. Dan ben je zeker goed opgelicht. Dezelfde specs kan je altijd voor de helft van de prijs krijgen. Om dan maar 600 euro meer te betalen voor design en wat duurzamere materialen. Naaaah. Sony Vaio zijn kwalitatief en qua design net zo goed als Apple, maar die kosten toch stukken minder.

Wil jij dan voor mij even deze notebook voor de helft van de prijs regelen? :)

pricewatch: Acer Aspire 8935G-904G50MN

Ongeveer vergelijkbare specs, op het beeldscherm na

http://acer.hd.nl/p/ACER/LX.PCA0X.035

Het is dus wel mogelijk. Goed, het is _maar_ 400 euro goedkoper. Maar je krijgt er toch zeker wat voor.

zet de specs van een apple en een vaio maar eens naast elkaar, het zal je verbazen, maar apple komt vaak goedkoper uit de bus.

uhm ik koop geen acer....en Sony Vaio's zijn ook bagger :)

Apple & Alienware only way :)

Apple probeert zijn merk als "exclusief" weg te zetten. Die gaan echt niet stunten met de prijs, want dat haalt het "exclusieve imago" naar beneden. Daar kan je het wel of niet mee eens zijn, maar het blijkt dat het toch erg goed verkoopt. Blijkbaar kopen mensen liever iets met een "exclusief imago" dan iets uit de graaibakken bij de Aldi...

Waarom staat een hogere prijs altijd gelijk aan een exclusief imago? Is de iPhone exclusief? Aangezien dit bij de duurdere toestellen hoort, maar ja, zo ook de N97 en een lading aan andere toestellen. (De N97 is zelfs duurder) en toch wordt de iPhone meer verkocht dan dat toestel... maar hee, volgens jou bericht zou de N97 meer verkocht moeten worden, immers is die duurder en exclusiefer.

Als er een toestel is wat al hard richting niet exclusief gaat is het de iPhone wel, dat is een toestel die je deze dagen veel voorbij ziet komen in het straatbeeld, maar dat heb je niet met een exclusief product....

Waarom staat een hogere prijs altijd gelijk aan een exclusief imago?
Waar hoor je mij dat zeggen? Ik zeg dat Apple zijn producten als "exclusief" probeert weg te zetten. Dat is gewoon een feit. Ik zeg nergens dat dure spullen per definitie exclusief zijn.


Ik heb wel eens een Apple medewerker horen zeggen dat Apple de producten exclusief wilt houden ja. In iCentre uitgeest en in iCentre Amsterdam Centraal.

In de 'apple winkels' in Nederland werken geen Apple medewerkers, dit zijn gewoon retailers, in Nederland kennen we geen echte 'Apple Stores'. En nee, ook niet omdat deze persoon dat zegt is het een feit, bij de gemiddelde computer boer hebben ze wel vaker als eens geen verstand* van zaken.

Als in, ze zeggen wel vaker dingen die niet kloppen, om je zo wat aan te smeren.

exclusief zijn of een exclusief imago hebben zijn twee verschillende dingen. De meeste Apple hardware is niet exclusief, maar gewone 13 uit dozijn hardware in een leuke verpakking. Het imago wat Apple in stand wil houden is wel dat van een exclusief merk, neem bijvoorbeeld de "i'm a mac" reclame, ze willen zich duidelijk onderscheiden van de "normale" pc. Ze laten je denken dat je bij dat ene groepje mensen hoort wat voor het "betere" product kiest, in plaats van bij de meute gewone pc gebruikers.

nee, apple spullen worden vaak juist gekocht omdat ze duur zijn 8)7

(geen sarcasme 8)7 )

[Reactie gewijzigd door BBekker op zaterdag 22 augustus 2009 12:59]


Ben 't met Quartex eens. Zet dat merk ergens op en je kan de prijs toch wel met 30% verhogen.

En een Sony Vaio (bijvoorbeeld) kost geen drol, zeker?

[Reactie gewijzigd door autoreverse op zaterdag 22 augustus 2009 11:03]


Stukken minder dan een Apple.

Ik weet niet of je er wel eens naar gekeken hebt:
https://shop.sonystyle-eu...Serie-13-3/VGNSR41M/S.NL3
Die is aardig goed te verglijken met een macbook. Al moet je daar dan eigelijk nog allemaal software bijkopen die je op een mac gratis krijgt zoals backupsoftware en een goede foto-organiser..


Tja je kunt het nutteloos vinden maar je moet wel naar het totale pakket kijken. Je kunt niet zomaar waarde van features op 0 schatten enkel omdat jij het niet intressant vind. Het gaat erom dat het totale pakket wat je krijgt naar verhouding helemaal niet duur is. Daarnaast is het kinderlijk eenvoudig.

Persoonlijk vind ik vooral backupsoftware toch erg handig. Ik was eerst dagelijks bezig met een backup maken van mijn belangrijke bestanden. Dit is toch aardig tijdrovend. Nu hoef ik er niet meer naar om te kijken.. Het is toch erg handig hoor..
Het is wel waar dat je pas weet wat je gemist hebt als je het echt gebruikt ja. Het is moeilijk om mensen duidelijk te maken dat het toch erg handig is aangezien mensen vaak gewoon geen backups maken. Dat je dan screwed bent als je HDD dood gaat nemen ze dan voor lief.

Over de TV:
Als hij dus voor een totaal pakket met software die je ook goed kunt gebruiken bij een tv(denk aan Apple TV + Invoer dmv kabel + Soort widgets voor programmagids online enzo) dan denk ik dat er wel degelijk markt voor is.
Maar denk er wel aan mensen: Het is niet meer dan een gedachtekronkel van een analist. Een TV van apple wordt al jaren voorspeld en is er tot nu toe niet van gekomen. Het zou mooi zijn, want het zorgt er ook voor dat andere fabrikanten eens wat fatsoenlijks aan software meeleveren(al is het maar redelijk bugvrij).

Een van de grootste problemen met bruingoed de laatste jaren is dat fabrikanten geen commitment afgeven op het onderhouden van de firmware/software. Wanneer een model uit de winkel is, vaak precies één jaar later, dan stopt de ondersteuning van firmware ook direct.

Even een lijstje met mijn eigen ervaringen:
- Samsung (TV model LE37M87BD) -> firmware ontwikkeling stopte na een jaar, nog steeds bugs in firmware
- Denon receiver (model 3808) -> al een jaar geen nieuwe firmware meer, nog steeds bugs in firmware, geen upgrades van ondersteunde bestandsformaten.
- Sony spelcomputer (PS3) -> al twee jaar niet bijgewerkt met betrekking tot gangbare codecs, containers en ondertitelformaten.

Vraag me af of Apple dit beter kan doen...

Apple heeft al TV software, namelijk met zijn huidige Apple TV (kastje) grootte kans dat die software er op gaat draaien, deze haalt automatisch update's e.d binnen, en deze wordt wel bijgewerkt.

Ps3 geen updates? Click eens voor de grap op de meuk tracker hier. Er komt gemiddeld elke 2 a 3 maanden een update uit die weer van alles toevoegd en fixed.

Als je goed leest zeg ik dus dat er geen updates zijn die nieuwe codecs, container en ondertitelformaten toevoegen. Als mediaspeler loopt de PS3 momenteel hopeloos achter. Bijna niets wat je download je kun zonder conversie spelen.

Bij de 20 en 24 inch modellen mist alleen nog een ingebouwde ontvanger, voor de rest functioneert de iMac uitstekend als tv. Het lijkt mij toch niet zo'n vreselijke klus om e.e.a. te integreren met 32, 37, 40, 42, 46 en 50 inch schermen, daarin moet toch echt wel genoeg ruimte overblijven voor een ontvanger en wat extra hd's.

Front Row nog even iets aanpassen en het feest is compleet. iPhone en iPod Touch kun je dan als remote gebruiken, kan iedereen in huis zijn eigen remote gebruiken en dus ook zijn eigen voorkeuren instellen. Met Remote kun je nu ook al iTunes op je computer aansturen, de techniek hebben ze dus al in huis.
«  1  2  3  4  »

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.

Volgende 11:36 Test-Aankoop: Belgische sms veel te duur
Vorige 23:12 Cataclysm wordt nieuwe uitbreiding World of Warcraft
VNU Media logo Hosted by True

© 1998 - 2012 Tweakers.net B.V. - Alle rechten voorbehouden - Contact - Jouw privacy - Algemene Voorwaarden

Uitgever van:

Website van het jaar 2011