Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 45 reacties, 11.186 views •

De IJslandse ontwikkelaar CCP heeft op de Games Developers Conference het spel Dust 514 onthuld. De shooter speelt zich af in het universum van EVE Online en zal spelers in staat stellen de gebeurtenissen van de mmo te be´nvloeden.

Volgens ceo Hilmar Pétursson zal het schietspel ook strategy-elementen bevatten en een brug slaan tussen liefhebbers van shooters en massively multiplayer games. "While the fleet does the flying, the infantry does the dying", aldus Pétursson. De game zal verschijnen voor 'consoles', maar onduidelijk is welke Dust 514 logo spelcomputers het daarbij precies betreft.

Over de verhaallijn wil CCP niet veel kwijt; tijdens de presentatie op de GDC werd alleen duidelijk dat het verhaal om kloonsoldaten draait en dat er een boek uitgebracht zal worden dat de achtergrond van het spel uit de doeken zal doen. Dust 514 wordt ontwikkeld door CCP Shanghai en speelt zich af op de vele planeten die het EVE Online-universum rijk is. Pétursson gaf aan dat er meer informatie over het spel gegeven zal worden op het EVE Fanfest, dat plaatsvindt van 1 tot en met 3 oktober.

Dust 514 screenshot Dust 514 screenshot

Reacties (45)

Reactiefilter:-145045+135+20+30
Moderatie-faq Wijzig weergave
EVE werkt op PC dus dit zal ook wel voor PC zijn, misschien nog consoles als extra.
Beetje jammer van CCP is wel hun Vista 64 bit support. Wat dus gewoon nogsteeds "non existant" is, iig voor EVE. 32 bit installeert prima.

[Reactie gewijzigd door bbr op 19 augustus 2009 10:01]

uhm... dus ik draai inmiddels prima Windows Vista 64 bit en Windows 7 64 bit (MSDN, dus legaal)

En ik hoor steeds meer geluiden van PC's die hiermee standaard uitgerust worden. Mijn PC bevat 8 GB intern, en dan is een 64 bit OS je enige optie. En daarbij... er zijn (zeker in Windows 7) geen noemenswaardige compatibaliteits problemen meer. In windows 7 kan je voor je legacy apps ook nog eens gebruik maken van Windows XP Mode (de meeste games werken nl. toch wel in Windows 7).

Vergis je niet in de verspreiding van 64 bit software. De volgende versie van Windows (versie 8 dus) is namelijk alleen nog maar in 64 bits vorm te verkrijgen.

[Reactie gewijzigd door Laurens-R op 19 augustus 2009 09:38]

Ehm, brr, zegt dus ook dat het probleem is dat EVE nog steeds niet 64bit geschikt is. Ik zie geen enkele indicatie dat hij het idee heeft dat niemand 64bit gebruikt eerder dat hij het graag zou gebruiken maar EVE er niet op wenst te werken.

Wat betreft de shooter, CCP is al tijden bezig aan een tweede game, om niet alleen EVE the hebben als game maar het risico een beetje te spreiden, mochten mensen geen EVE meer willen spelen dan is er altijd nog een andere game om geld me te verdienen. Ook zal CCP waarschijnlijk eindelijk eens met de uitbreiding gaan komen waar bij het mogelijk wordt om in de space stations rond te lopen. Iets waar ze al jaren aan werken.
Deze game is aan de beelden te zien een voor voortvloeisel uit dat werk, ze hebben al vaker aan gegeven dat als ze ook de mogenlijkheid zouden bieden om te schieten in de space stations ze liever een aparte game zouden bouwen omdat dat zo wel in financieel opzicht als in game development opzicht gewoon een veel betere aanpak is.

Ik kan in ieder geval niet wachten tot de aankondigingen tijdens de fanfest. Het zijn eigenlijk altijd leuke en goede presentaties waar ze hoe dan ook een verassing hebben voor het publiek. De referentie aan het be´nvloeden van de gebeurtenissen in het universum klinkt ook naar een mogelijkheid om misschien zelfs wel seamless te schakelen tussen de twee games?
Grote onzin dat EVE niet goed zou werken op 64bit systemen. Dat er geen native 64bit build is, maakt geen zak uit, dat is er van bijna geen enkel spel en EVE werkt voor mij beter op 64bit systemen dan op 32bit systemen, zeker als er sprake is van grote gevechten. (1000vs1000) Het is verbazingwekkend hoe hardnekkig al die rare 64bit hoaxes zijn.

Als eve bij jou niet werkt op je "64bit" pc'tje, moet je 'm 's laten nakijken door iemand die er WEL verstand van heeft.
Volgens mij is een 32 bit OS ook nog steeds een optie, en inderdaad ik kan bevestigen dat de compatibility van Windows 7 Ultimate (RC1) 64-bit met 32-bit applicaties helemaal top is, pas met drivers word het lastig soms wegens gebrek speciale 64-bit versie.
Maar kan nog steed 32 bit software draaien
ff offtopic:

zonder vervelend te willen doen.. maar de MSDN versie van Windows 7 is bedoelt voor ontwikkelaars om te testen of hun producten het ook goed doen onder windows 7.

Het is niet bedoelt voor dagelijks (privÚ of productie) gebruik

[Reactie gewijzigd door SunnieNL op 19 augustus 2009 11:48]

Laat EvilB2k nu net een student zijn die ontwikkeld ;)
Wel hoor. De MSDN-versie van Windows 7 wordt ook via MSDNAA verspreid en dat is gewoon bedoeld voor persoonlijk en educatief gebruik voor studenten die daar via hun faculteit op aangesloten zijn.

Heb zojuist Windows 7 ge´nstalleerd, yay :). Alhoewel ik er toch nog niet 100% enthousiast over ben, het heeft tot dusver niet echt veel toegevoegde waarde t.o.v. Vista, en ik vind het maar irritant dat ik 2x moet klikken om een programma te openen waar ik meerdere vensters van open heb, of om een nieuw venster te openen (edit: ah, dat kan met een middel-klik). Het concept leek aardig, maar had liever gehad dat een enkele klik gewoon het laatst gebruikte venster opende. En ik vond die zwarte taakbalk en gemaximaliseerde-venstertitels juist wel mooi.

[Reactie gewijzigd door Grauw op 19 augustus 2009 17:06]

off-topic: Je kan in Win7 bij de taakbalk eigenschappen er voor kiezen om "ouderwets" je openstaande vensters te tonen ipv als icoon.
Het is bedoeld om te testen ja.

En testen is ook of alle gebruikers applicaties (lees: eve e.d.) goed blijven werken op Windows 7.
Errr, zoals je in het artikel kunt lezen duidelijk niet. EVE voor PC, Dust 514 voor consoles. Als het voor PC zou verschijnen (waar het op dit moment niet op lijkt) wordt de PC dus "als extra".
Is nu alleen aangekondigd voor console, dus PC zal nog even mogen wachten :)

nu in een antwoord op een vraag van een site, lachte de presentator hij wel en zei hij dat hij momenteel niets kon zeggen over een PC versie. Dus kans is groot dat het er later komt :)

[Reactie gewijzigd door L0k1- op 19 augustus 2009 11:33]

Wat een vreselijke teleurstelling dat CPC nergens over de pc praat. Waarschijnlijk schrik dat de balans niet kan opgelost worden als we de gemiddelde gamepadspeler kunnen wegknallen door de makkelijke muis.
Ja, wat is dat toch met shooters op consoles. Heb het 1 keer geprobeerd en het is niet om aan te zien. Een controller is hier absoluut niet voor geschikt. Buiten dat word het spel aangepast aan de controller. Bij een shooter de vijanden aan te zien wandelen zodat je ze tenminste kunt raken... Dat zag ik voor het laatst bij C64 games.

En idd is het vreemd dat juist de consolespelers de shooter portie mogen opnemen van EVE. EVE-O is het PC game bij uitstek. Zie die UI maar eens op een console te zetten en te bedienen.

Had overigens eerder een soort strategy minded game verwacht en wat minder puur shooter. Dat past beter in EVE imho en sluit beter aan op wat EVE nu biedt.

Maar goed, dit biedt wel hoop voor de toekomst. De droom van iedere serieuze alliance EVE speler. De vloten die space veroveren en stations aanvallen, marines die op de planeten en in de stations het vuile werk opknappen. Productie niet meer enkel voor schepen en onderdelen maar ook voor land en luchtvoertuigen en wapens voor de infantrie. Een speciale tak van schepen: Landingschepen, waarbij de vloot hun veiligheid moet garanderen om succesvol een landing te bewerkstelligen. Stel je voor, een landing spelen zoals in Starship troopers waarin het ene na het andere ruimteschip opgeblazen word maar het doel bereikt, een landing op de planeet.
En misshien bombardments vanuit space?
Ach, geef het 5 jaar?
Als je jezelf 2weekjes geeft lukt het wel hoor, maar gewoon niet zover als je met een muis kan geraken aangezien dat toch nog simpeler is. Maar op de console gevoeligheid omhoog zwieren, 2 weken oefenen en je kan veel neerknallen.

Ik hoop gewoon dat ze eens sterkere machines als server beginnen gebruiken. In lege ruimte valt de lag meestal mee maar neem je deel aan een beetje ruimtevloot, kan je al beginnen knoppen te spammen.
Dan leveren ze maar een muis bij het spel voor de consoles. De EVE-Mouse :-)
Er bestaat al zoiets voor de PS3, een muis en toetsenbord. Het heet Logic3.
Jaarlijks worden er tournamenten gehouden bij eve-online en ik hoorde dit jaar dat ze van plan zijn planet side missies willen maken, dus met je character van eve-online landen op een planeet en missies spelen bij wijze van spreken
Heb je hier ook een bron van?

Voor zover ik weet is er alleen de alliance tournament VII die in september van start gaat.

Daarnaast is er op Fanfest 2009 een T3 PvP tournament, verder is er nog niks bekend.
De alliance tournament VII ..ik d8 dat dit jaarlijks was naja ok in iedergeval dat hoorde ik van de CCP medewerker.

Je had een live stream van die tournament en de vraag was gaan jullie nog een andere aanpak van eve-online doen.

Toen zei die dat ze graag een planet side aanpak wilen doen, nou met deze game komen ze dan toch aardig in de buurt zou ik zeggen

Hier een intervieuw met Ŕen en het andere http://www.eveonline.com/...opic&threadID=1153056

[Reactie gewijzigd door Huib_Bloodstone op 19 augustus 2009 11:51]

Afwachten maar of dit enkel voor de console is. Overigens ben ik bijzonder benieuwd naar hoe het er uiteindelijk uit gaat zien en hoe het ge´ntegreerd wordt in EVE.

EVE zelf heb ik een aantal maanden geprobeerd, maar het kon me niet echt bekoren.
In het artikel staat dat de game uit komt voor consoles. Niet "alleen maar" voor consoles. Zou ook nogal onlogisch zijn aangezien het een shooter is (vooralsnog geen controller die tegen muis + kb op kan) en CCP een 'windows' (/linux AFAIK) bedrijf is.
grappig .. dit soort genre-crossovers had ik al een tijdje in gedachten. een aantal mensen spelen een RTS en beinvloeden daarmee de game world; die ontsluiten daarmee worlds waar de FPS-liefhebbers dan kunnen vechten om de planeet. Je kunt het zo groot maken als je zelf wilt, en in zo'n mooie wereld als die van EVE ben je dan al halverwege.
Volgensmij is er weinig gebeurd op FPS-RTS-MMO achtige games :+
- planetside : game van SOE, helaas dood door de kinderziektes
- Huxley : FPS shooter in ontwikkeling sinds 1975 oid :y
- eve-shooter (yeaaaaah)

Op nu staat stukje dat Eve(achtige) game > consoles gaat:
http://www.nu.nl/games/20...lt-mmo-voor-consoles.html

[Reactie gewijzigd door himlims_ op 19 augustus 2009 09:56]

Eve leek me altijd heel erg leuk maar ik begin er maar niet aan. Wel eens de trail gedaan, de instap heeft een redelijke drempel maar het is daarna opzich wel erg leuk maar het kost me te veel, niet alleen geld maar ook aan tijd. Zulke spellen zijn niet gemaakt voor iemand die even 5 uurtjes per week wil spelen zoals ik, meer tijd heb ik simpel weg niet en er ook niet voor over. Daarmee komen dan de kosten die relatief hoog zijn bij weinig spelen terwijl iemand die 30 uur per week speeld wat waarschijnlijk nog weinig is en onder het gemiddelde zit is het een stuk goedkoper. Het is altijd jammer dat zulke games niet kaarten voor zoveel uren verkopen. Zoveel euro voor zoveel uur, dat zou meer wat voor mij zijn. Maar natuurlijk valt daar weinig op te verdienen, het grote geld zit in mensen die wel betalen maar die maar weinig serverload genereren.
Sorry hoor maar 22€ voor 60 dagen is niet duur.
Verder kan je voor ingame geld time cards kopen. Iemand met een half jaar ervaring zal niet veel moeite hoeven doen om aan genoeg ingame cash te komen.
Ik ben zeer benieuwd waar CCP nu mee gaat uitpakken. Ik wacht nu al met spanning op de Walking in Stations expantion voor EVE maar dit maakt het nog geweldiger.
Wat voegt rondlopen door stations toe? Je doet het voor de white star achtige vloten die rondvliegen.
WiS en dit slaat wel een erg mooie brug voor een echt open universum waar je alles kan, mensen die WiS niet willen blijven gewoon in hun bootjes ;). DAT is juist het mooie van EVE, je kan bijna alles maar je hoeft niet alles te doen.
"While the fleet does the flying, the infantry does the dying".

Mooie gejatte quote uit Starship Troopers. (gave film trouwens)
Als dit inderdaad alleen voor consoles wordt uitgegeven dan ga ik iemand bij CCP heel erg pijn doen (bier onthouden of zo ;-)

We wachten gewoon de filmpje van Fanfest 2009 wel even af, daar is CCP over het algemeen wel goed in (rapportages voor mensen die niet naar Fanfest konden komen).
Zouden ze ooit de brug maken dat je van de planeet kan opstijgen en dan in eve terecht komt? Of al je reeds verzamelde credits & skills kan behouden als je in "infantry" mode zit.

Hele "virtuele" werelden komen zo wel dichterbij natuurlijk.

Heb zelf nooit eve gespeeld, al wel vaak getwijfeld, zit meer te wachten om vanaf het begin mee te doen me jumpgate evolution, maar al wel zeer veel positieve zaken gehoord, ben dus benieuwd naar wat dit brengt.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



LG G4 Battlefield Hardline Samsung Galaxy S6 Edge Microsoft Windows 10 Samsung Galaxy S6 HTC One (M9) Grand Theft Auto V Apple iPad Air 2

© 1998 - 2015 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True