Hoofdcategorieën
Device Settings

Nieuwe afbeeldingen HTC Leo duiken op

Door Arnoud Wokke, zondag 16 augustus 2009 11:16, views: 27.568

Er zijn opnieuw afbeeldingen opgedoken van HTC's nieuwe smartphone Leo. Inmiddels is duidelijk dat het toestel met Windows Mobile 6.5 en capacitief touchscreen in elk geval bestaat: HTC heeft een profiel ervan op de eigen site gezet.

Sinds enkele weken komen zo nu en dan geruchten bovendrijven over het toestel, dat van HTC de codenaam Leo heeft meegekregen. Afgelopen week dook een eerste afbeelding op van het toestel, dat het nieuwe vlaggenschip zou moeten worden van HTC's Windows Mobile-smartphones. De nieuwe afbeeldingen zijn gepubliceerd door hetzelfde blog dat eerder de vermoedelijke specificaties naar buiten bracht. De betrouwbaarheid van dit blog en de informatie is lastig in te schatten.

Het toestel zou volgens de vermoedelijke specificaties het eerste Windows Mobile-toestel met een capacitief touchscreen worden. Schermen die met deze techniek zijn uitgerust zijn veelal gevoeliger dan de resistieve schermen. Tot nog toe biedt Windows Mobile geen ondersteuning voor capacitieve schermen, zoals die van de iPhone en HTC Hero, maar dat zou gaan veranderen.

Het scherm zou een diagonaal hebben van 4,3" en een resolutie van 800x480 pixels. De Leo zou zijn uitgerust met Windows Mobile 6.5 en aangedreven worden door een Qualcomm Snapdragon-cpu met een kloksnelheid van 1GHz. Bovendien zou de telefoon nog dit jaar in de winkel liggen. HTC heeft nog niets bevestigd over de Leo, maar dat er een toestel is met die naam, is zeker: op de site van HTC staat een user agent profile voor het toestel: in een dergelijk profiel wordt vastgelegd hoe websites en applicaties aan het toestel kunnen worden aangepast.

 

HTC LeoHTC Leo

Volgende 12:39 Duitse rechter wil nader onderzoek in p2p-leecherzaak
Vorige 17:48 Ziggo publiceert lijst CI+-gecertificeerde tv's
Advertentie

Reacties

«  1  2  3  »

Ik zie het liefste deze hardware en dit device op Android draaien.

Wanneer Android meer resoluties gaat ondersteunen is het niet onwaarschijnlijk dat de cooks op xda-developers het relatief eenvoudig voor elkaar krijgen. Als ik het goed begrepen heb zou de X3 van S-E over dezelfde specificaties beschikken, maar dat zijn vooralsnog geruchten. Het is overigens wel positief dat HTC nu een Snapdragon die geclocked is op 1 Ghz gaat toevoegen aan z'n line-up. Ik heb 't na bijna twee jaar wel gezien met die 528 Mhz chips.

android draait op meer resoluties hoor.. er komt een archos device uit met android die heeft een hoge resolutie: http://www.androidcentral...ablet-releasing-september

En dat ding zal dan ook android 2.0 draaien aangezien dat de eerste android versie is die ondersteuning voor andere resoluties dan 480x320 biedt.

Bij mijn weten is VGA ook nooit een echt probleem geweest...

Het is geen probleem per se, maar als je specs als een op 1GHz geklokte snapdragon cpu in je foon stopt wil je als fabrikant toch wel het lijstje mooi afwerken, met o.a. eventueel een dedicated GPU en een hogere resolutie capacitive scherm.

Ik moet zeggen dat ik het inmiddels ook wel gezien heb met de op 528MHz cpu'tjes, ik denk dat de performance boost (indien er nog iets van 288MB of meer RAM in wordt geprikt) op elk telefoonplatform wel significant zal zijn. Aan de andere kant zit ik ook een beetje met de batterijduur - die is nu al niet echt denderend te noemen.

Precies, daar zit ik nu ook op te wachten :)
maar voor de resat doet HTC het weer helemaal goed, m.a.w. ze timmeren aand e weg...

nou, ik vind het heel vervelend om met een firma te werken die elke twee weken met een nieuw model komt.
Was de oude dan niet goed, loop ik nu al achter? kunnen ze wel service bieden?

Wat een nonargument. HTC heeft van alle telefoon producenten waarschijnlijk de minste telefoons. Ook lang niet elke release is een nieuwe flagship. Daarbij, waar haal je twee weken vandaan? Er zit alleen al een maand tussen de release van Hero en een paar gelekte plaatjes van het volgende model, dat overigens een andere OS draait.

wel, hoe lang doet de gemiddelde consument met z'n smartphone?
En hoeveel verschillende types bieden ze aan? in welk tijd bestek zijn er weeeer nieuwe?

Dit geldt uiteraard voor vele andere merken ook, ik weet het.

Voor mij een reden om geen htc te kiezen, ik wil meer stabiliteit


25 stuks waar je uit "kan" kiezen... ...

[Reactie gewijzigd door klubnikka1 op zondag 16 augustus 2009 14:25]


Er is geen enkele andere fabrikant met minder modellen, met uitzonder van een... Kortom, zit niet zo te Apple fanboien.

ik noem er even twee: Blackberry en Palm

Die geven me een veel betere, en zakelijker, indruk

Jammer Jasper dat je Apple weer eens moet afzeiken

[Reactie gewijzigd door klubnikka1 op zondag 16 augustus 2009 15:24]


Palm is half dood en doet nu een laatste gooi met de palm pre, ze hebben gewoon niet meer geld en mogelijkheden voor wat nieuws.

Blackberry bedient maar een zéér beperkte markt. HTC bedient een gigantisch aantal markten.

Nou, dat is lachen. Een eerder bericht hier op tweakers liet toch duidelijk zien dat Nokia DE groote jongen is. HTC ????

nieuws: Blackberry en iPhone: 3 procent marktaandeel, 35 procent van de winst
oh, htc verkoopt even veel als Apple...

nieuws: Apple en HTC verkopen evenveel smartphones


Een heeele grote jongen dus

[Reactie gewijzigd door klubnikka1 op zondag 16 augustus 2009 16:21]


Dat maakt niet uit, HTC bedient een grote markt, betekent niet dat ze de grootste moeten zijn.

waar wil je nu eigenlijk heen, "klubnikka"?

We hebben het hier om te beginnen over de smartphone markt. We weten allemaal dat de iphone, zoals de meeste apple producten, zijn verkopen te danken heeft aan marketing en de stijlpunten die het apparaat vooral onder jong publiek heeft gescoord.

HTC is een specialist in het gebied van smartphones, en Nokia is gewoon een grote oude walrus die van alles wat heeft. Palm en Blackberry houden ook de gebruiksvriendelijkheid en compatibiliteit van HTC smartphones niet bij.

Je kunt nu honderd en nog wat bedrijven gaan noemen die het beter doen, maar dit is hetzelfde als zeggen dat albert heijn een betere pizzeria is dan het italiaanse familiebedrijf om de hoek, omdat albert heijn meer pizza's verkoopt.

weer zo'n onware uitspraak...als of Apple het van marketing moet hebben. Wordt toch eens wakker. En allen de stijl is het ook niet hoor. Daar prik je allemaal veel te snel door heen. Houden ze nog geen half jaar vol als dat het moet zijn.

Dat HTC een specialist is voor smartphones dat staat wel vast. Alleen hebben ze geen visie naar mijn inziens.

ik zeg niet dat de iphone of andere apple producten het niet waarmaken - maar de reden van succes is wel degelijk hun marketing aanpak. Ik ken veel mensen met een Iphone en stuk voor stuk hebben ze hem omdat ie er zo gelikt uitziet en het de enige telefoon is op dit moment met een aura van "de beste, de coolste, de hipste". Niemand gaat je HTC touch pro 2 of je Nokia N86 herkennen en bij naam noemen, maar als je met een Iphone voor je vrienden verschijnt roept iedereen de naam al uit voordat je hem zelf hebt kunnen noemen. En DAT is marketing.

Dit komt niet omdat het de beste (smart-)telefoon is, integendeel. Ik durf te beweren dat de gemiddelde gebruiker van een iPhone de helft van zijn functies nog niet kent. Een HTC gebruiker is waarschijnlijk beter op de hoogte van alle functies, want die heeft hier specifiek voor gekozen - niet omdat de telefoons populair zijn. Er zijn vast wel zakelijke gebruikers van de iPhone, ik heb ze nooit ontmoet, maar wegens compatibiliteitsproblemen met realistische werkomgevingen (lees - windows pcs) lijkt het me zakelijk geen handige keuze. Ik geloof niet dat veel administrators zin hebben om iTunes op zakelijke computers te zetten zodat popie jopie zijn agenda kan syncen.

Als je je stelling over visie, en jouw idee van wat visie dan is even wilt onderbouwen kunnen we daar ook vrolijk op ingaan :D

[Reactie gewijzigd door simen op dinsdag 18 augustus 2009 10:22]


Hoezo nonargument? HTC heeft vaker toestellen te snel op de markt geduwt, om vervolgens de kopers in de steek te laten qua support. Het is kennelijk belangrijker om de toestellen van de concurrenten te overtroeven qua nieuwe/betere specs dan support te geven op de bestaande lijn.

Neem bijv. de S730. Toestel kampte vanaf de lancering met geheugenproblemen, en is zo traag als modder. Enkele onofficiele fixes bestaan er wel. HTC heeft wat vage beloftes gedaan maar nooit enige actie ondernomen.

Verder hadden we natuurlijk de saga over de driver-update...

nieuws: HTC reageert op driver-klachten

Wat boeit het nou dat er een nieuw model wordt gemaakt? Ben je zo bang om "achter te lopen" ? Is het nou een telefoon of een fashion statement? Als je op een bepaald moment besluit om een bepaald product te kopen omdat die aan je eisen voldoet zijn die eigenschappen dan opeens anders op het moment dat er een ander model komt? God wat triest.
Bovendien, een bedrijf als Apple maakt 1 type telefoon. Een bedrijf als HTC maakt verschillende telefoons met verschillende form factors om verschillende types gebruikers aan te spreken. De Leo kan gezien worden als de opvolger van de TouchHD en die komt toch echt uit 2007 volgens mij. Het is natuurlijk een totaal ander soort telefoon als een TouchPro.

Het trieste is dus dat HTC ze dus wel maakt voor die doel groep.

Is dat triest, of zakelijk?

de groep die ze koopt is triest, HTC gewoon zakelijk maar met weinig visie.
Het zal niet de eerste keer zijn dat ze niet goed support leveren (zie ook hierboven)

DIE doelgroep? of EEN doelgroep. Dacht dat dat nu juist de strekking van mijn verhaal was.

DIE doelgroep of EEN doelgroep? Dacht dat dat nu juist de strekking van mijn verhaal was.

Mee eens, op het moment dat een HTC model op de markt komt, wordt zijn opvolger al aangekondigd. Niet dat dat erg zou zijn als er nog firmware ondersteuning zou zijn voor het 'oude' model, maar daarvoor ben je vaak helemaal afhankelijk van XDA Developers.

Ik geef de voorkeur aan een model dat langer meegaat en een grotere installbase bereikt.

Vooral zakelijke klanten hebben behoefte aan duurzaamheid, en als je nieuw toestel wil kopen, wacht je steeds, omdat je benieuwd bent naar de nieuwste release. Gaat uiteindelijk tegen je werken, mensen worden moe en kiezen dan liever iets vertrouwds.
Het wegwerken van bugs kost ook na release veel tijd en moeite, en dat zal niet gebeuren als prioriteit enkel bij verkoop van nieuwe toestellen ligt.

gooi je d'r toch android op?
met linux haret kun je een alternatief os booten vanuit wm; linux, android etc.

De kans is groot dat de ontwikkelaars bij XDA-Developers wel een Android-versie zullen uitbrengen die op de HTC Leo werkt :)

Gezien de hoge moeilijkheidsgraad waar men tegenaan loopt bij reeds bestaande toestellen acht ik die kans niet zo heel erg groot. Not anytime soon iig.

Dit lijkt mij wel zeker een leuke vervanger voor mijn omnia

Is er daarnaast al iets over de prijs bekend?

[Reactie gewijzigd door Maaark op zondag 16 augustus 2009 11:27]


Ziet er goed uit, vooral die 2x led flash maakt de camera bruikbaar, in tegenstelling tot bijvoorbeeld de recente HTC Hero.

totaal niet eigenlijk want die flits verstoord het camerabeeld. deze flitser bestaat uit 2 ultrabright high efficiency leds waarvan het kleurbereik anders is dan van een professionele flitser. je zult dan ook altijd het licht van de flitser in de foto terugvinden wat de kwaliteit totaal niet ten goede komt. desalniettemin is t zeker wel handig als zaklampje.

er is idd kleurvervorming met dergelijke LED-flitsers, maar ik denk, gezien de beroerde lens in telefoons, het nog steeds een beter resultaat geeft onder slechte lichtomstandigheden dan zonder de flitser.

Niet zozeer een professionele flitser. Een xenon flitsmodule komt al een heel eind in de richting. Maar het geeft je nooit hetzelfde effect als bouncen met een externe flitser.. Maar als het je lukt er eentje aan te sturen via infrarood ;)

ziet er vast heel leuk uit, iemand die een foto maakt met zijn telefoon die in de andere hand een flitser vast heeft om even een foto'tje te maken ;)

Als je hier wel fatsoenlijk op kan browsen dan gaat mijn touch hd de deur uit.
Jammer dat de toetsen uitsteken, en zo te zien zit de headphone jack aan de onderkant, ook een beetje raar.
De behuizing ziet er uit of het van metaal is, weer een plus punt.
Hopelijk ook een betere lens.

Headphone jack aan de onderkant vind ik persoonlijk juist helemaal niet raar; ik doe namelijk mijn mobiel vrijwel altijd op de kop in mijn broekzak (en volgens mij ben ik echt niet de enige), en dan is de ideale positie voor de ingang dus de onderkant. Dat hebben wel meer mobiels trouwens.
Verder zien de behuizing en de stijl er zeker mooi uit, het toestel lijkt ook bijzonder plat.

[Reactie gewijzigd door PhWolf op zondag 16 augustus 2009 12:32]


Inderdaad. Ik heb nu een iPhone en ik pak hem nog elke keer verkeerd in mijn hand omdat dit de eerste mobiel is van mij die níet op de kop in mijn broek gaat, doordat de jackconnector aan de bovenkant zit.

Inderdaad, dit heb ik ook altijd vreemd gevonden net als bij de iPod classic die hetzelfde heeft. Erg weird en lijkt niet over nagedacht... maar het is van Apple dus de Apple fanboys zullen het wel fantastisch vinden.

ik heb ook een touch hd en ik vind het een prima toestel om mee te surfen. niet om uren te internetten, maar als je iets nodig hebt van het internet is het best handig.

ik heb ook een touch hd en ik vind het een prima toestel om mee te surfen. niet om uren te internetten, maar als je iets nodig hebt van het internet is het best handig.
x2

Als ik echt wil browsen ga ik wel achter mijn computer zitten, maar om even snel iets te checken voldoet de HTC prima.

En de mini-usb aansluiting hebben ze naar rechts verplaatst. Dat wordt weer een nieuwe carholder als ik deze aanschaf ter vervanging van mijn Touch HD...

Wat is ook alweer het verschil tussen capacitieve en resistieve schermen? En waarom is dit verschil zo belangrijk voor de ondersteuning door het OS?

Ziet er trouwens best wel een mooie doch bescheiden (zakelijk) telefoon uit. Zoals het hoort

En waarom is dit verschil zo belangrijk voor de ondersteuning door het OS?
Dat is iets wat ik ook niet snap. Het OS heeft er toch geen belang bij welke soort touch screen gebruikt wordt, zolang de driver maar juist is?

Resestieve schermen zijn drukgevoelig. Capacitieve schermen reageren op de elektrische lading in je vingers. Bij de laatste kan je daarom ook geen stylus gebruiken maar het kan ook niet voorkomen dat als de telefoon in je zak zit hij per ongeluk dingen gaat doen.

Het os moet het ondersteunen zowel qua drivers maar ook een beetje qua interface. Zo heb ik een X1 met windows mobile 6.1. Hier zitten zoveel kleine priegel dingetjes in dat het gewoon echt niet met een vinger te bedienen is (oftewel niet precies genoeg). Een touchscreen wordt veelal bediend met de duim en die is best groot en lomp meestal.

Edit: er zijn ook wel stylussen in de maak/ontwikkeling die wel op een capacitief scherm werken, net zoals dat er ook hybride schermen zijn die zowel op druk als aanraking van een vinger reageren.

[Reactie gewijzigd door SRI op zondag 16 augustus 2009 11:50]


Mooi apparaatje. Heeft wel een hoog iPhone gehalte.

Je kan waarschijnlijk 50gsm's vinden die er even hard op lijken als een iPhone.

Uiteraard... normaal ben ik zeg maar de gene die zou zeggen, dat lijkt wel een iPhone, maar deze lijkt dus totaal niet op een iPhone (hij ziet er wel mooi uit daar niet van, dus dat komt wel overeen ;) )

Imho, is zeker niet elk toestel met een capactief aanraakscherm een iPhone, hoe wil je anders zoiets maken?

Hoezo? Omdat het een apparaat is met touch screen zonder veel hardware knoppen? Kap toch eens met dat gezeik. Je kan moeilijk een touch screen telefoon maken zonder op de iPhone te gaan lijken omdat de vorm, het formaat en de layout toch bij alle telefoons hetzelfde gaat zijn omdat dit nou eenmaal de meest logische manier is van een telefoon ontwerpen.

/facepalm.jpg

Wat een gezeik altijd over 'een hoog iPhone gehalte'. De iPhone heeft wel een hoog HTC Magician gehalte en de iPhone lijkt op nog wel meer telefoons die er veel eerder waren dan de iPhone. Ik zie eigenlijk niets wat de iPhone zo bijzonder maakt behalve het OS dat op geen enkel andere telefoon draait. Zet WM op een iPhone en het ding is gelijk een stuk minder aantrekkelijk.

Het scherm zou een diagonaal hebben van 4,3" en een resolutie van 800x480 pixels
Huh? Zijn de pixels dan niet vierkant? zou het niet 800 x 600 of 640 x 480 moeten zijn?

Zie de verhouding van het scherm... 800x600 en 640x480 zijn resoluties voor veelal 4:3 monitoren.

[Reactie gewijzigd door BoGu5 op zondag 16 augustus 2009 11:38]


Diagonaal zegt niets over de beeldverhouding. Op de afbeelding zie je dat het scherm rechthoekig is.

Het scherm heeft geen 4:3 verhouding.. dat lijkt me wel duidelijk op de plaatjes. 800x480 is 5:3, en daar lijkt het inderdaad meer op.

Het is gewoon een wvga scherm...

De touch diamond/pro 2 heeft dezelfde verhouding. De xperia volgensmij ook.

dit lijkt mij een leuke vervanger voor mijn samsung omnia,
hoop dat de accu van de htc een beetje noemenswaardig is want mn omnia gaat maar 8 uurtjes mee :(
en staat niet bij hoeveel intern geheugen de htc heeft, ook wel leuk om te weten

[Reactie gewijzigd door DennisBerndes op zondag 16 augustus 2009 11:46]


Ja, dat probleem heb ik ook helaas.
En het kutte is nog dat je niet met win 7 of een 64 bit versie van een ander os kunt updaten.

Daarnaast heb je de 8 gb (of 16) allemaal al gebruikt dan van je omnia?

jaaa ik heb 15 gb aan muziek er op staan en paar film's

Ik weet niet waarom jij niet kan updaten maar ik flash mijn Touch HD regelmatig met een nieuwe wm6.5 image.
En ik draai Windows 7 x64

Die leo is wel een verdomd mooie opvolger voor m'n touch hd....

Als je het os van je omnia wilt updaten dan kan dat ook met VMWare en een win XP installatie. Zo do ik het, van uit linux :P of Win 7

Mijn HTC zat redelijk in de buurt van bricken toen ik hem flashte vanuit VirtualBox. 3 balken op het scherm (groen,zwart en rood volgens mij) en daar bleef hij op hangen. Volgens Virtualbox was de usb device "disconnected".

dan is je HTC niet aan het bricken...dan staat hij in de bootloader te wachten op een USB verbinding.
De reden dat je usb device op disconnected stond is misschien omdat de drivers niet geinstalleerd waren....

Dat komt waarschijnlijk omdat je HTC zich halverwege aanmeld als ander soort device (omdat hij in fw update mode springt). Als je snel bent kun je in VirtualBox je HTC via Devices->USB devices opnieuw toewijzen.

Er komen dit jaar nog 3 nieuwe types omnia uit.
Als je daar tevreden mee was zou ik nog even afwachten zodat je die met deze kan vergelijken

oke al gevonden 512MB flashgeheugen en 320MB rom

Nog even, en de netbooks en de smartphones zijn daadwerkelijk naar elkaar toegegroeid.

nou valt wel mee vind ik, ik zie duidelijk verschil tussen tussen en netbook met 250 gb aan harde schijf en een telefoon met 8 of 16 gb.

Bovendien verbruikt zo'n netbook al snel 10 maal zoveel stroom als een smartphone. Nee, zoals metalmania al zei: het zal nog wel even duren voordat netbooks en de smartphones naar elkaar zijn toegegroeid. Maar niet zo lang meer; de eerste netbooks met smartphone-achtige hardware staan al op stapel.
«  1  2  3  »

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.

Volgende 12:39 Duitse rechter wil nader onderzoek in p2p-leecherzaak
Vorige 17:48 Ziggo publiceert lijst CI+-gecertificeerde tv's
VNU Media logo Hosted by True

© 1998 - 2012 Tweakers.net B.V. - Alle rechten voorbehouden - Contact - Jouw privacy - Algemene Voorwaarden

Uitgever van:

Website van het jaar 2011