Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Je kunt ook een cookievrije versie van de website bezoeken met minder functionaliteit. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , reacties: 39, views: 12.226 •

De fabrikanten Asus, Gigabyte en MSI hebben een reeks moederborden met de 785G-chipset geïntroduceerd voor zowel socket AM2+ als AM3. De chipset is een upgrade van de 780G-chipset met DirectX 10.1-ondersteuning.

De nieuwe chipset, die in vergelijking met de 780G-chipset onder andere een betere igp aan boord heeft, werd afgelopen dinsdag door AMD onthuld. Naast de verbeterde igp biedt de 785G nu ook ondersteuning voor AM3-cpu's, waarmee de weg vrij lijkt voor goedkope AM3-moederborden met ddr3-geheugen. Gigabyte, Asus en MSI hebben alle een keur aan moederborden met de 785G-chipset gepresenteerd, zowel voor socket AM2+ als voor socket AM3.

Asus heeft voor het AM3-socket de M4A785D-M Evo en de M4A785D-V Evo uitgebracht. De M Evo is een micro-atx-bord, terwijl de V Evo een atx-plank is; verder verschillen de borden in de wijze van stabilisatie van de cpu-voeding en de layout van de pci-e slots. De Asus M4A785D-M Pro is ook een micro-atx-bord, dat wel AM3-processors slikt maar alleen ddr2-geheugen accepteert.

MSI heeft drie AM3-modellen gepresenteerd. De 785G-E65 is een atx-moederbord, de 785GM-E65 en de 785GM-E51 zijn van het micro-atx-formaat. Beide E65's zijn voorzien van 128MB geheugen voor de igp; de E51 moet het zonder extra geheugen doen. Voor het AM2+-socket heeft MSI de 785GT-E63 en de 785GTM-E45 ontwikkeld, die respectievelijk het atx- en het micro-atx-formaat hebben. De moederborden moeten eind augustus beschikbaar zijn; prijzen zijn nog niet bekendgemaakt.

Gigabyte pakt uit met maar liefst acht moederborden, waarvan er vier een AM3- en vier een AM2+-socket hebben. Er zijn twee atx-borden - één AM3- en één AM2+-exemplaar - en de overige planken zijn van het micro-atx-type. Gigabyte heeft naast de verschillende featuresets ook 3DMark06-scores bekendgemaakt: de UD2H met AM3-socket zou 3000 punten scoren terwijl het snelste AM2-moederbord 2700 punten scoort.

MSI 785GM-E65 Asus M4A785TD-M EVO Gigabyte GA-MA785GT-UD3H

Reacties (39)

En opnieuw kunnen deze boarden niet simultaan DVI en HDMI uitsturen. Echt belachelijk. Dit was het eerste wat AMD moest fixen toen ze aan een opvolger begonnen!

[Reactie gewijzigd door Alexander01 op 7 augustus 2009 12:22]

Echt belachelijk wil ik het nou ook weer niet noemen. Verreweg de meeste gebruikers hebben die optie namelijk niet nodig en bovendien hebben we het ook niet over een high-end chipset of dito moederbord.

Op ieder product is wel iets aan te merken en iedere gebruiker heeft zo z'n eigen wensen maar het blijft voor fabrikanten toch de grootste gemene deler die telt. Jij hebt in dit geval pech dus voor jou is het zuur, ik gebruik dergelijke functies niet dus mij maakt het eerlijk gezegd niet uit. Ik ben allang blij dat mijn 780G-bordje d-sub, DVI, HDMI en zelfs displayport aanbiedt. En zo hebben we allemaal wat :)
Weet je zeker dat dit niet werkt?

Ik heb momenteel een 690G bord en daar werkt dat zonder problemen. Vanwege de video performance (film spelen in theater mode op HD TV) overweeg ik een overstap naar een 785G bord maar als die geen DVI en HDMI tegelijk aan kan sturen is dat geen optie en ben ik beter af met een losse videokaart van een paar tientjes in mijn huidige board.
Ja dit weet ik zeker. Kijk maar in de Manuals van de Asus en Gigabyte 785G boarden. Staat daar nog eens extra vermeld. MSI zegt hier niks over maar ik gok dat het een chipset limitatie is dus zal het ook voor MSI gelden.

Dit gezeur is begonnen vanaf de 780G chipset. De Asus M2A-VM(-HDMI) kan inderdaad als enige 690G chipset wel simultaan uitsturen over DVI en HDMI. Alle andere 690G boarden kunnen dit niet en de 780G en 785G ook niet.

Echt belachelijk. Net of deze standaard functionaliteit expres wordt tegengewerkt.

[Reactie gewijzigd door Alexander01 op 8 augustus 2009 15:47]

Bedankt voor de info, je hebt me voor een miskoop behoedt. Ik ging er blindelings vanuit dat dit op alle borden met 690G of hoger werkte.
de UD2H met AM3-socket zou 3000 punten scoren terwijl het snelste AM2-moederbord 2700 punten scoort.
Die scores zijn natuurlijk niet zo veel zeggend. Je weet helemaal niet welke CPU, RAM, en GPU ze hebben gebruikt, en je weet ook niet wat de chipset en het merk is van dat snelste AM2-bord...
Even doorklikken en het staat er allemaal bij:

GA-MA785GPMT-UD2H
3DMark06 3294 marks on 785G system configuration
AMD AthlonII X2 440 (OC), GPU@ 1100MHz (OC), 4GB DDR3-1864(OC), 128MB DDR3-1066 SP , Vista 32, 3DMark06 (1280x1024)
Moet die Athlon II X2 niet 240 zijn ipv 440 (op http://www.giga-byte.co.u...rview.aspx?ProductID=3150 staat 440...)?
Het is erg jammer dat 785G nog steeds geen 8 kanaals LPCM ondersteund, wat nvidia sinds 8200 wel doet.
Je kan toch gewoon via SPDIF het brongeluid uitsturen? De GF8200 werkt naar mijn weten met dezelfde Realtek chipjes voor het geluid... LPCM heeft vrij weinig met de chipset te maken..
Ik heb het over geluid via HDMI uitsturen. Daarmee zou je bijvoorbeeld Dolby True HD / DTS Master Audio kunnen omzetten naar LPCM en het als zodanig uitsturen. Hierdoor vervalt behoefte voor een dedicated soundcard.
Sterker nog: Ik denk dat het voor veel HTPC gebruikers die een blu-ray speler hebben en een receiver bezitten (die DD true HD en DTS MA kunnen decoderen) wenselijk is om deze HD audioformaten ongedecodeerd door te sturen via HDMI. Zodat geluid onbewerkt digitaal naar de receiver verstuurd kan worden (en ook nog eens het DD THD of DTS MA lampje op je receiver gaat branden ;))

[Reactie gewijzigd door jaapsander op 7 augustus 2009 13:25]

Als je aan zo´n toch wel extreme geluidsvoorziening behoefte hebt vind ik een dedicated soundcard ook wel een logische optie. Anders zouden deze bordjes waarschijnlijk ook te duur worden en dat is nou net het mooie van deze dingen, met name als je een HTPC in elkaar zet.
Bordjes met 8200 zijn ook niet duur te noemen en toch kunnen ze 8 kanaals LPCM middels HDMI uitsturen.
Tja dan is het inderdaad niet zo best als het niet meer kost. Maar ik kan niet in de hoofden van de ontwerpers kijken.
Volgens mij ondersteunt de 785G wel 8 kanaals LPCM. AMD doet dit ook al langer op hun losse videokaarten.
Edit: idd de 785G ondersteunt 8 kanaals LPCM. Protected Audio Path kan nog niet, maar dat ondersteunt Nvidia ook niet.

[Reactie gewijzigd door AgeOfPanic op 7 augustus 2009 19:37]

Bron?
Want volgens anandtech wordt 8 kanaals LPCM over HDMI niet ondersteunt.
"This story is developing in real time but AMD is telling us that 8-channel LPCM over HDMI is not supported in the final chipset."

[Reactie gewijzigd door lujo op 7 augustus 2009 20:34]

Ik lees net toevallig Anand's post en kwam hier om mijn reactie te corrigeren. Tot nu toe had elke bron die ik tegenkwam gemeld dat het ondersteund zou worden en ook in het eerste artikel van Anandtech stond het nog vermeld. Toch wel een serieuze misser van AMD en ook raar, omdat hun losse videokaarten het allang ondersteunen.
Zo op het eerste gezicht weer een resem AM3 moederborden met - oh fantastisch - maar liefst VIIJF sataconnectoren. Echt zielig dit. Als je tegenwoordig een bord met enige features wilt, betaal haast zoveel als voor die peperdure i7 borden. Alsof moederborden met 5+ of 6+ sataconnectoren high end spul zijn. Alleen de gigabyte 790XT biedt een betaalbare versie met 8 satapoorten - maar ik heb er alleen nog maar ellende mee gehad.
Ik vind het steeds dommer dat ik een AMD955 heb gehaald in plaats van een i7. Bang for the buck maar dan ten koste van basisfeatures.
Vroeger hadden praktisch alle moederborden maar 2 IDE connectors voor een totaal van wel VIER IDE apparaten. Wat dat betreft gaan we er dus wel degelijk op vooruit, want op deze borden zit ook nog een IDE-connector voor een optical oid.
En bovendien heb je met een snelle bootschijf, een grote dataschijf van 1TB en een optical met Sata nog steeds 2 Satapoorten over. Daar kan je dus nog 2x een megaschijf aan hangen als je daar zin aan hebt.
IMHO is 5 Satapoorten dus erg mooi en zeker wel een mooie feature. Je overdrijft dan dus ook behoorlijk.
Ja, vroeger had ik ook een pc met 166mhz processor en 16MB RAM. Als je verder in de tijd teruggaat, vind je zelfs nog beter.
Een stevige RAID, e-sata en SATA dvdrw en dit soort borden schiet al te kort. Al die high-end features (triple SLI etc.) zijn aan mij niet besteed, maar toch zou ik voor een moederbord op zijn minst 160 euro moeten uitgeven...
Kan iemand mij verklaren waarom SLI of crossfire op een doorsnee bord wèl normaal is, maar 6+ satapoorten niet? Dat slaat toch nergens op?
En wie koopt tegewoordig nog ATA?

[Reactie gewijzigd door Pleroma op 7 augustus 2009 13:53]

Gezien het aantal poorten kan je nog een mooie RAID 10 maken en dan heb je nog een poort over voor je optical.
En overigens koop ik zo af en toe nog wel eens een PATA-optical. Dit doe ik als ik een echt budgetmoederbord koop waar maar een SATA-kabel bijgeleverd wordt.

Maar ik blijf er bij dat je overdrijft. Jij hebt gewoon een erg hoge eis voor wat betreft het aantal Sata-poorten en dat heeft tot gevolg dat je een moederbord nodig hebt met een dure chipset die dat aantal poorten kan leveren.
Eigenlijk is AMD gewoon veel beter, omdat je de keuze hebt qua moederborden. Als ik een high-end 95W Phenom op een moederbord van 50 euro wil prikken, dan kan dat gewoon. Maar als je een dure Intel CPU hebt, dan zit je direct ook vast aan een duur moederbord.
Een normale gebruiker heeft 3 sata poorten nodig (of zelfs maar 2)

een HD en dvd speler/brander.

een iets meer high end misschien 4 (2 spelers/branders en 2x een HD).

Die dvd spelers kan je trouwens ook makkelijk op je pata aansluiten dat zal qua snelheid niets uitmaken. Dus dan hou je er een over.

Voor 30 euro heb je trouwens 2 extra poorten intern & extern. Dus dat zijn ook niet de kosten als je zo veeleisend bent voor je pc.

Alleen als je ze als server wil gebruiken kanhet onhandig zijn, maar dan sluit je de cd speler maar op de ide aan lijkt me :).
Een stevige RAID, e-sata en SATA dvdrw en dit soort borden schiet al te kort.
Met een stevige array schiet zo'n beetje iedere consumenten plank tekort.
Wil je serieus ingewikkelde RAIDlevels gaan draaien waarvoor je veel disks nodig hebt dan is een dedicated controller zeker aan te raden. Kost wat geld, maar
Kan iemand mij verklaren waarom SLI of crossfire op een doorsnee bord wèl normaal is, maar 6+ satapoorten niet? Dat slaat toch nergens op?
En wie koopt tegewoordig nog ATA?
Heel simpel. De chipset support 6 poorten. Extra poorten moeten dmv een losse chip mogelijk gemaakt worden, wat gewoon extra kosten met zich meebrengt. Dus die zul je op budgetborden ook niet zien.
Zelfs met 2 opticals, 3 disks in RAID 5 heb je nog een poort over als eS-ATA. Wil je meer dan moet je er gewoon een controller in stoppen, vanwege de simpele reden dat je de performance dan ook gelijk op peil houdt. Er zijn genoeg borden te vinden die 10 poorten bieden, maar persoonlijk knoop ik mijn disks toch liever aan controller die lekker snel is door eigen cpu en geheugen.
Een harde schijf en een optische drive kunnen aansluiten is toch in principe genoeg?
De meeste OEM desktop pc's en de meeste OEM-consumenten hebben toch niet meer ingebouwd.

Één dimm-slot is ook genoeg, ze moeten vooral het geheugen niet gaan upgraden, maar gelijk een geheel nieuwe pc kopen.
Dan liever 2 DIMM-sloten, want anders kan je je geheugen niet in dual-channel zetten ;)
Overigens is 2x DIMM ook wat je krijgt op de echte budget AM2 moederborden.
ik weet het niet hoor maar vind jij meer dan 5 sata poorten een basisfeature? 90% procent van de mensen gebruiken er maar 2 (optical + hdd) en dan misschien nog 1 extra hdd. De gemiddelde henk heeft meer dan genoeg aan 5 sata poorten.

Ik heb zelf 1 raptor, 3x 1tb en een optical dat zijn er precies 5 en het lijkt me toch dat je daar wel even genoeg aan hebt. Als je nog meer opslag nodig hebt dat lijkt het me dat je beter naar iets van een thuisservertje of een nasje moet gaan kijken.
Of een raid kaartje; als 5 tekort is, vallen de basis raid kaartjes ook af waar 2 of 4 connectortjes op zitten.

Neem dan de 24x sata raid kaart maar om een raid5+2 hot spares mee te maken voor iets van 21TB.

Maar even terugkomend op 8 poorten, waar stop jij ze dan mee vol vraag ik me af?
2x RAID0 boot schijven
4 x 1TB opslag RAID1
2 x dvdrw (deel geregeld schijfjes uit en dan is meer dan één brander wel zo handig)
1 x e-sata

totaal: 9 (kortom, zelfs met mijn gigabyte bord moet ik al een pci sata controller toevoegen)

[Reactie gewijzigd door Pleroma op 7 augustus 2009 15:57]

Maar dat is dan ook niet echt een instapconfig waar deze boren wel voor zijn bedoeld.
Als je die 1TB disks door 2TBs vervangt heb je er nog maar 2 poorten voor nodig ipv 4 voor dezelfde hoeveelheid opslag.

Begrijp me niet verkeerd, veel storage is leuk, maar je moet er wel rekening mee houden dat je dat niet allemaal aan je southbridge kunt knopen. Ik heb ook 11 disks in mijn systeem zitten, maar daar is wel duidelijk de keuze gekomen om daar een goede controller aan te knopen.
sorry, maar een dergelijke setup lijkt echt wel voor een "enthusiast" (zoals AMD dat noemt) en dan verwijzen ze je gewoon door naar de 790(F)(X)
780G en 785G is eigenlijk een zeer mooi budget bord
Dit is een HTPC bordje, en ik ken geen HTPC behuizing die 5 drives kan herbergen, laat staan 8. Als je een server wilt bouwen neem je toch een goedkopere plank zonder een top-of-the-line IGP?
Er zijn van die 5.25 bays waar je 4x 2.5 inch HDD in kan zetten. Dus 2x is dan 8 sata poorten.

Daarnaast heb je ook midi/mini towers waar uitsluitend alleen maar mAtx of kleiner mobo in kan zetten. Deze kasten kan makkelijk 4x 5.25 en 4x 3.5 drives herbergen.
Net of er ook maar IEMAND is die meer dan 2 sata connectoren nodig heeft.

1 voor een hd voor je OS met wat extra ruimte om programma's te installeren
1 voor een cd/dvd lezer/brander.

Als je diskruimte nodig hebt dan lijkt me een NAS veel meer voor de hand en stop je dat niet in je pc. Als je meer DVD spelers nodig hebt dan gebruik je Deamon tools of iets soortgelijks en mount je een ISO als DVD speler (of 2, 3 ..... n)

Ik kan me nog voorstellen dat iemand 3 connectoren nodig heeft als hij per se met 2 HD's een raid 1 wil creëren voor wat redundantie, maar dan houd het toch wel op.

[Reactie gewijzigd door Khildin op 7 augustus 2009 17:25]

Meer dan 3 poorten is toch echt wel handig hoor. Ik heb er 15 van de 16 in mijn pc in gebruik en dat is nog zonder optical erin :P.
Dat komt dan ook gelijk omdat ik mijn storage array in m'n werkbak heb zitten (Een NAS wil ik per definitie niet, een los apparaat erbij zit ik niet echt op te wachten).
Het plankje dat erin zit en de controller zijn dan ook wel highend, dan kom je gelijk in een heel andere prijsrange te zitten, maar daar zijn mijn eisen dan ook wel naar.
Dan moet jij dus zo een bordje kopen! lol
(kon het niet laten)
Weer semi cross fire met een oud type kaart zoals bij die 780 en 790G chip set??
Zucht, we worden doodgegooid met moederborden maar van een USB 3.0 of S-ATA 3.0 ontbreekt ieder spoor... :O
Hier zit ik nu echt op te wachten, helaas het mag niet zo zijn.
@Sux DeLuXe

Waarom zou je op een bord als dit dat soort dingen willen hebben. De 785G is niet de high-end chip van AMD. Daarom zie je deze chip ook op borden die in het midden segment van de markt zitten.
En daar zie je zaken als USB3.0 en S-ATA3 nog niet.
Daarvoor kun je beter wachten op de P55 borden. Sowieso zit er op de nieuwe Gigabytes als S-ATA3 (zie nieuws: Gigabyte biedt eerste blik op P55-moederbord). USB3 zit daar volgens mij nog niet op.

[Reactie gewijzigd door TERW_DAN op 7 augustus 2009 15:40]