Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Je kunt ook een cookievrije versie van de website bezoeken met minder functionaliteit. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , reacties: 80, views: 11.418 •

Gigabyte heeft Tweakers.net een eerste blik op zijn P55-UD4P-moederbord gegeven. Dit atx-bord beschikt onder andere over twee sata-600-poorten en twee gigabitaansluitingen. De fabrikant zou zes P55-borden op stapel hebben staan.

Het atx-moederbord P55-UD4P beschikt over Intels P55-chipset en biedt ruimte aan socket-1156-cpu's. Het bord heeft twee pci-e x16-slots, waarvan een in feite een x8-slot is, drie pci-e x1-slots en twee reguliere pci-slots. Daarnaast zijn er voor het geheugen vier ddr3-slots aanwezig. Voor opslagmedia zijn er zes reguliere sata-poorten en twee sata-6Gbps-poorten aanwezig; aan de achterzijde zijn nog twee esata-poorten zichtbaar. Vooral de sata 6Gbps-poorten zijn opvallend, omdat verschillende fabrikanten onlangs nog te kennen gaven dat de eerste P55-borden geen sata-6Gbps zouden ondersteunen.

De achterkant van het moederbord biedt diverse aansluitingen: er zijn twee esata-poorten, een enkele ps/2-poort, tien usb-poorten, twee 6-pins firewire-poorten en twee gigabit-netwerkaansluitingen die met een Realtek 8111D-chip zijn verbonden. Het geluid wordt verzorgd door een Realtek ALC888-chip, waarvoor nog eens zes aansluitingen beschikbaar zijn. Op het moederbord vinden we nog eens twee usb-headers, een firewire-header, een aansluiting voor pata-apparatuur, een floppydrive-aansluiting en zelfs nog headers voor een seriële en een parallelle poort.

Zoals alle recente borden van Gigabyte zal ook dit bord gebruikmaken van Ultra Durable 3, wat wil zeggen dat er duurzame onderdelen zijn gebruikt en dat er tweemaal zoveel koper als normaal in het pcb is verwerkt. De P55-UD4P krijgt verder de beschikking over dualbios en het bord zal in staat zijn om energie te besparen met een zogeheten Dynamic Energy Saver. Hoe de koeling op het bord er precies uit gaat zien is nog niet bekend; op het aan Tweakers.net getoonde exemplaar is nog gebruikgemaakt van een oude heatsink met een koelblokje voor de northbridge, maar aangezien deze ontbreekt bij de P55-chipset zal dit nog aangepast worden.

Prijzen en introductiedata heeft Gigabyte nog niet bekend gemaakt. Naar alle waarschijnlijkheid zal Gigabyte bij de introductie van de P55-chipset zes borden op de markt brengen: vier atx- en twee micro-atx-borden.

P55-UD4P P55-UD4P P55-UD4P P55-UD4P

Reacties (80)

Voor de liefrhebbers heb ik trouwens nog een mooie hi-res 2500*3000px foto (let op, wel 2MB groot).
http://tweakers.net/ext/f/KH1O6PUF0GpA44yHMui94ro1/full.jpg (en ja, voorzien van een simpel watermerk omdat niet iedereen aan de haal hoeft te gaan met die foto :+).

[Reactie gewijzigd door TERW_DAN op 5 augustus 2009 10:53]

Op het bord staat anders buiten het water merkt photo (copyright) TERWN_DAN dus zal wel een foto zijn die hij heeft gemaakt ;)
Foei! Twijfel niet aan TERW_DAN! (tip: bekijk z'n profiel foto goed)
Ik denk dat het gewoon een opgestuurde foto is uit China. Alle onboard tekst staat namelijk omgekeerd. Zie ook niet in waarom Danny het nodig zou achten om "USB" of "1394" op z'n foto aan te duiden.
Hij heeft gewoon een vriendinnetje bij GB die voor de verandering eens een foto van een mobo stuurt ipv haarzelf (haha)
Kijk eens heel goed zou ik zeggen :) . Die tekst staat gewoon gedrukt op het moederbord zelf. Ja, het lijkt fake, maar als je inzoomt zie je duidelijk dat de pinnen er voor zitten. Ik denk niet dat iemand zoveel moeite gaat doen om dat te photoshoppen zodat het echt lijkt bij zo'n shot.

Maar sowieso heeft TERW_DAN zijn connecties bij Gigabyte. Ik kan je verzekeren dat hij dit bord echt zelf op de foto heeft mogen zetten.

[Reactie gewijzigd door GENETX op 5 augustus 2009 10:50]

Ik acht de kans groot dat het jouw foto helemaal niet is. In dat geval is het niet zo netjes om er een watermerk aan toe te voegen.

Ik heb nieuws voor je: als het jouw foto niet is, dan ben je er zelf ook al 'mee aan de haal gegaan'.
Die foto heb ik toch echt zelf gemaakt hoor. Ik heb het geluk gehad dat ik dit bordje even op de gevoelige plaat vast kon leggen.
Dit soort foto's worden normaal vrij veel gekopieerd als er nog geen andere foto's van zijn, ik vind het prima als andere sites deze ook bekijken, maar dan mogen ze wel weten waar deze vandaan komt vind ik.
Vreemd dat er een foxconn socket-beschermer op zit. Gewoon eentje die je had liggen? Of moet ik hieruit opmaken dat zei onderdelen hebben geleverd voor dit moederbord?
FoxConn is een behoorlijk grote fabrikant van onderdelen die op moederborden worden toegepast. Dat ze zelf toevallig ook mobootjes maken doet daar niets aan af. :)
Foxconn is een van de grootste leveranciers voor onderdelen voor mobo's.
Alle S775 en S1366 afdekklepjes die ik in handen heb gehad kwamen van Foxconn.

Daarnaast leveren ze ook zaken als PCIsloten en dat soort dingen. Pak maar eens een willekeurig mobo van een willekeurig merk en kijk naar het merk dat op de sloten staat. In de meeste gevallen is dit gewoon Foxconn.

Later zijn ze pas zelf bordjes gaan maken als retailer, maar Foxconn is wat dat betreft een best grote jongen. Maar goed ook, stel dat iedere fabrikant z'n eigen sloten moest gaan maken. Dat zou nog wel eens wat incompatibiliteit mee gaan brengen (natuurlijk is het een standaard, maar er zijn altijd fabrikanten die een eigen variant bedenken) en de kosten voor een slotje zouden dan stijgen, en gezien je bord daar toch vol meezit zou dat betekenen dat die ook weer wat duurder zouden worden.

Dat zag ik in de Gigabytefabriek ook, flink wat dozen met Foxconn erop, en daar zaten dan alle halffabrikaten in. Zelfde als dat Opel ook niet alle ledjes voor de dashboardverlichting zelf maakt.
Ehh, moeten ze de derde mosfet-heatsink (mosfet-hs3 staat er op de print) niet wat naar rechts verschuiven (richting de geheugenslots)? Dan passen de gaten tenminste.
mijn god... is dat echt een ps2 poort daar linksonderin op het tweede fotootje? 10 USB poorten en dan nog een ps2 poort er tussen douwen... |:(

na het lezen van de tekst: JA, het is een ps2-poort... wat moet je daar nou nog mee?

[Reactie gewijzigd door tes_shavon op 5 augustus 2009 08:41]

Yep en heeft 2 kleurtjes :o Maar inderdaad wat moet je ermee :?
Zal wel een reden hebben denk ik zo met, ps2 kan je altijd in de bios iets doen mocht de USB problemen hebben
je toetsenbord eraan hangen. Als je om wat voor reden dan ook even geen USB-support heb.

[Reactie gewijzigd door kmf op 5 augustus 2009 08:47]

Elke BIOS heeft tegenwoordig een legacy--modus waarmee je een USB keyboard voor het OS zonder ondersteuning voor USB als een PS/2 keyboard vermomt.

Ik denk dat de echte reden het feit is dat er bepaalde kringen zijn die nóg bij USB zweren (net zoals de vinyl-lovers)
En het zou zelfs zo moeten zijn dat ook al zet je legacy uit en zet je al je USBpoorten uit dat je dan alsnog in de bios moet kunnen komen met een USB keyboard om ze weer aan te zetten. Al heb ik dat echt niet op ieder bordje geprobeerd moet ik zeggen.
Een PS2 poort is BIJZONDER handig als je een hackintosh van je Gigabyte wilt maken. Gigabyte boardjes zijn beroemd vanwege hun compatibiliteit met EFIX en OSX / hackintosh.

Echter: voor de installatie is een PS2 poort met keyboard nodig.

Zo zie je maar weer: de wereld is groter dan de wereld waarin je leeft.

[Reactie gewijzigd door klaafstra99 op 5 augustus 2009 08:50]

Keyboards gaan doorgaans lang mee, ik werk nog altijd met een 1e generatie Microsoft Natural (ergens uit '96/'97). Ik kan gewoon geen ander keyboard vinden wat even fijn typt, en ik heb er zelfs nog één "nieuwe" op voorraad liggen.

Met mij nog een hoop mensen die gewoon nog met een goed degelijk PS2 keyboard werken.

Tevens heb je, zoals baseboy al meldt, soms problemen met sommige USB keyboards in het bios. En ook in andere niet-windows situaties kunnen er problemen optreden met usb-keyboard gebruik.

ontopic:
Vooral de sata 6Gbps-poorten zijn opvallend, omdat verschillende fabrikanten onlangs nog te kennen gaven dat de eerste P55-borden geen sata-6Gbps zouden ondersteunen.
Het probleem met de Marvell chip zit hem in de pata interface. Er zijn dus twee opties:
• Wachten op de nieuwe versie die wel goed werkt
• Geen PATA functionaliteit gebruiken

[Reactie gewijzigd door knirfie244 op 5 augustus 2009 08:59]

Ik zie het probleem niet... Ik gebruik zelf nog een ps/2 toetsenbord en die doe ik ECHT niet weg, zolang ik deze nog kan gebruiken... Typt gewoon heerlijk.

Ben wel benieuwd wat voor jou de meerwaarde is tussen een toetsenbord met een USB-connector boven een met een PS/2-connector?
Denk dat 95% van de mensheid onderhand op een USB keyboard over is gegaan. Dat is de meer waarde :P Dood net als floppy drives en com poorten en andere 8bit meuk :Y)

Als een fabrikant verder de ps2 poorten weg laat mag je er toch vanuti gaan dat je wel in de bios komt. Dit lijkt me eerder een probleem wat een aantal jaar geleden misschien nog speelde :)

[Reactie gewijzigd door lowfi op 5 augustus 2009 09:01]

Als je zo wil redeneren m.b.t. meerwaarde dan zou ik je er graag op willen wijzen dat 15 miljard vliegen stront eten.... bon appetit.

Als je goed naar de foto's gekeken had dan kon je links onderin zien dat er anders nog gewoon floppy, lpt & com port aansluiting op dit bord zitten. Dat de gemiddelde consument ze misschien niet meer gebruikt doet er verder niet zoveel toe, ze zijn vaak voor specifieke doeleinden nog verdraaide handig en daar zijn er nog genoeg van.

Hetzelfde geldt voor PS/2, je moest eens weten hoeveel dingen nog gewoon via PS/2 werken, veel barcode scanners bijvoorbeeld. Dit soort apparatuur werkt ook echt niet via een standaard usb convertor. Je zult niet vaak nog ps/2 muizen zien, de techniek van de muis is hard vooruit gegaan (optisch etc) maar toetsenborden zijn er nog genoeg. Vandaar dat 1 ps/2 poort wel genoeg is, dus om het nu "dood" te noemen omdat mensen in jou omgeving het niet meer gebruiken gaat misschien een beetje ver.
Het is maar een aansluiting; hier worden ook nog steeds PS2 keyboards gebruikt.
Com poorten dood? vertel dat een keer aan de makers van profesionele netwerk hardware :)
P55-mobo van Asus heeft zelfs twee ps2-poorten :p
Ik ben heel blij met een ps/2 aansluiting, dan kan ik m'n oude tobo nog gebruiken als ik iets in m'n bios wil veranderen.
Dat gaat vrij lastig met een bluetooth dongle+tobo
Mijn KVM switch is nog steeds PS/2, en mn toetsenbord dus ook. Muis is USB met zo'n verloopje. Het is mooi dat desktopborden nou ook eindelijk met een notebook aansluiting komen. Voor mijn KVM switch gebruik ik voor deze borden een splitter, maar de gewone gebruiker drukt de muis gewoon in USB.
pff, dat is net zoiets als mensen die het stom vonden dat er recentelijk nog AGP moederborden uitgebracht werden. En inderdaad, het argument 'ja maar iedereen heeft toch wel een PCIe kaart??'.

nou, nee dus. niet iedereen checkt dagelijks z'n lokale PC-boer of er alweer wat nieuws uit is. sterker nog, gemiddelde gebruikers werken volgens mij met hardware van een jaar of 1 ~ 3 oud. gloednieuw en high-end is meestal overkill, en gewoon hartstikke duur.

ik zou het maar jammer vinden als m'n mobo geen floppy, ps/2, ATA, etc. aansluitingen had, kon ik al m'n (iets oudere) hardware wegdoen..
Wel, ik had onlangs het probleem voor dat mn PC na een crash geen USB-keyboard meer herkende tijdens het booten, dus eventjes naar BIOS gaan (of ander OS kiezen - het is een dual-boot systeem) was totaal uit den boze. Enige manier om dat te fixen was even een ps/2 toetsenbordje aansluiten en legacy mode inschakelen in het BIOS, waardoor USB wel terug werkte tijdens de boot. Ik vraag me af wat ik had moeten doen zonder ps/2 poortje en toetsenbord.

Plus, toetsenborden kunnen heel lang meegaan, niet iedereen werkt via usb. Waarom een nieuw kopen als het oude werkt en je het gewend bent?

Om gelijkaardige redenen ben ik blij te zien dat er nog een IDE & FDD connector op zitten. Altijd handig om eens snel een wat ouder IDE schijfje aan te sluiten, en ja ook een floppy kan in zeldzame gevallen soms een eenvoudigere uitweg bieden.
Ga er maar vanuit dat bij moederborden zonder PS/2 de USB legacy modus standaard aan staat (en waarschijnlijk niet eens uitgezet kan worden)
Laten we niet eens beginnen over de FDD en ook inmiddels wel verouderde IDE aansluitbussen. FloppyDrive kun tegenwoordig ook via usb doen evenals je oude IDE drive m.b.v. een externe behuizing.

floppy.. whooaahahhaa

[Reactie gewijzigd door PegOpDeWeg op 5 augustus 2009 16:52]

Als je verder kijkt dan je neus lang is heb je al reacties gezien die zeggen dan floppies nog altijd handig kunnen zijn. Op mijn vorige computer kon ik geen SATA schijven installeren zonder floppy. Dus ook daar had ik er nog eentje nodig.
@ tes_shavon,

Misschien zijn er mensen die van old skool houden.

Moet eerlijk toegeven waarom ze er een ps2-poort er is voor mij een raatsel
waarom staat er foxconn op dat beschermkapje van het socket?

edit: @watercooler

ah ok, had ik geen idee van. ik kende foxconn alleen als op zichzelf staande moederbordfabrikant :)

[Reactie gewijzigd door superwashandje op 5 augustus 2009 08:53]

Omdat die die afdekkapjes maken... Is heus niet het enigste onderdeel wat foxconn op deze plank heeft zitten, is namelijk de grootste leverancier van dat soort dingen (bijna alles wat plastic is op een moederbord...). Ze zijn ook zo begonnen en later hebben ze pas zelf borden uit gebracht.

[Reactie gewijzigd door watercoolertje op 5 augustus 2009 08:52]

Foxconn maakt de volledige socket, volgens mij voor zowel Intel als AMD, tevens produceert Foxconn oook voor een x-aantal merken gewoon de moederborden, hoewel Gigabyte hier volgens mij niet onder valt.

Maar bijna alle intel moederborden hebben datzelfde Foxconn afdekkapje er op zitten.

@superwashandje - Foxconn is de grootste hardware/electronica fabrikant van de wereld, ze produceren naast moederborden/videokaarten voor eigen merk ook voor andere merken, maken laptops en PC's voor diverse merken, produceren de iPhone, en een bepaald percentage van de PS3's, XBOX360's en Wii's. En maken daarnaast nog een hele hoop andere dingen...

[Reactie gewijzigd door knirfie244 op 5 augustus 2009 09:05]

Omdat gigabyte misschien daar zijn moederborden laat maken?
Dat is dus niet de reden, zie hierboven.
Omdat gigabyte misschien daar zijn moederborden laat maken?
Gigabyte maakt zijn moederborden in eigen fabriek: redactieblog: Tweaker krijgt rondleiding in moederbordfabriek Gigabyte

De losse onderdelen (en dan met name die afdekkapjes, PCIsloten etc) komen bij Foxconn vandaan. Net zoals er nog veel meer halffabrikaten bij andere fabrikanten vandaan komen.
Kijk maar eens goed naar een gemiddeld mobo dat je hebt. Grote kans dat je op je PCIslot gewoon Foxconn ziet staan. Ongeacht of dit nu een Gigabyte, MSI, Asus of wat voor merk dan ook is.
Foxcon maakt voor 70% de onderdelen
Jammer van de Realtek chips en het maar hebben van 4 DDR3 bankjes. Kun je geen triple channel doen.
De i5 support maar twee channels dus het heeft totaal geen nut om meer dan 4 banken te hebben.

Verder ziet het bord eruit alsof ik het kan winnen bij een kermis. Wat een lading aan kleuren zeg.
Triple Channel is voorbehouden aan de LGA1366-socket.
Dat van die bankjes maakt niet zoveel uit aangezien de socket 1156 processoren waar dit bord voor bedoeld is de geheugencontroler onboard hebben en maximaal dualchannel ondersteunen.

Voor tripplechannel heb je een in Core i7 met socket 1366 op een X58 bord nodig.
Ik vraag me wel af hoe het dan zit met de stabiliteit van die (x)ata poorten als de chipset problemen hadden met de pata-functionaliteit. Daar was wel geen klacht over binnen gekomen. Maar als een bedrijf al problemen had met de chipset vraag ik me af of je die er wel in moet doen. Van de zonnige kant: ze zullen er vast over na hebben gedacht met mensen die er meer van weten 8)7

Als ik een nieuwe computer nodig had gehad dan had ik zoiets als dit zeker gekocht. (bijna) Altijd Gigabyte gekocht omdat het me tot nu toe nog nooit heeft telleurgesteld; nooit niet gewerkt. Met een ander bord dat dan toevallig MSI is geworden door omstandigheden heb ik 1 keer per jaar wel een onverklaarbare storing. Dat valt ook wel mee, maar 0 is beter dan soms.

Dit ziet er ook weer mooi uit.
Zo veel leuke dingen er op en dan geen triple channel ondersteunen... Wat een misser.
Het zou pas een misser zijn als ze wél zes sloten hadden geplaatst...
Nou, niet zozeer een misser. Dan kun je gewoon dual channel draaien, maar dan op 6 dimms ipv 4. Ergens zou het wel fijn zijn als er borden gaan komen met 6 dimms. Dan koop je namelijk gewoon 2 triple channel kits die je vervolgens gewoon in dualchannel draait :)
Volgens mij niet erg zinvol, want er zit een normaal een max aan de hoeveelheid die de chipsets (en in dit geval dan de cpu) ondersteunen. Die max kun je tegenwoordig al halen met slechts 2 DIMM's (8GB was de max voor m'n X38 iig). En dat is toch stabieler dan 6 sloten vullen... zeker als je ook je snelheid nog wilt OC-en.
Klopt, maar op zich wel fijn hoor, als je 6 budget dimmetjes van 1GB elk erin duwt. Zit je toch nog met 6GB. Zeker als je niet per se de hoogste snelheid eruit moet hebben is dat nog niet eens zo 'n gek idee. OCen doet toch maar een heel klein percentage mensen.
Hmmm... kweenie... 2 modules van 1 GB, zeker budget, zijn tegenwoordig vaak duurder dan 1 x 2 GB module... dan zou je toch goedkoper uit zijn met 2x2 + 2x1 GB ;)
De X58 gaat op meeste mobo's tot 24GB dus ik vraag me af waar je een dimm van 12GB kan vinden of aangezien het tripple channel 3x 8GB. Ik wil waarschijnlijk de prijs niet weten.
Je gaat ook minder problemen hebben met warmte per dimm als je dubbel aantal neemt met halve grootte. De totale temperatuur over alle dimms zal wel stijgen maar die extra warmte is met een fan effectief te verhelpen.
De i5 heeft geen ondersteuning voor triple channel... Moet je toch voor een LGA 1366 moederbordje voor hebben.
Zo veel leuke dingen er op en dan geen triple channel ondersteunen... Wat een misser.
Dat doet de cpu niet, daar heeft het bord vrij weinig over te zeggen. De geheugencontroller zit in de cpu, niet langer in de northbridge, dus ook al zou ik 6 DDR3 sloten op het bord zetten, je kunt ze toch niet gebruiken.
Dat mag je dan Intel toerekenen; die heeft dat zo beslist. de i5 is het consumentenplatform, waar een dual-channel controller afdoende is. Buiten dat, snap niet dat je het zo erg vind vind, als je de review dual vs triple channel leest, is de winst slechts marginaal.
Eenmaal boven de beste performance/prijs heb je altijd hardware die beter presteert voor een grotere stijging van kosten. Weerhoudt er veel mensen niet van om toch die iets snellere en duurdere zaken te kopen.
COM en LPT poorten? Waarom blijven ze dat nu inbouwen in chipsets en moederborden. Die paar gebruikers die dat nodig hebben kunnen een USB/PCI oplossing gebruiken. Dat kosten en ruimte op de moederborden voor de rest van de gebruikers.

[Reactie gewijzigd door SirBlade op 5 augustus 2009 09:18]

Voor zover ik weet is het redelijk uniek daar nog headers voor te hebben.
Gigabyte heeft met de P35 en de P45 ook enkele borden gehad die de headers nog hadden ook al waren de poorten er allang niet meer.
Misschien dat ze op deze manier in willen spelen op het stukje markt dat die poorten nog nodig heeft. Het is vrij uniek.

En omdat het headers zijn zitten ze nou ook niet echt in de weg als je ze niet gebruikt.
Misschien is het een beetje oudbollig maar ik zie helemaal geen onboard video meer. Nu is het natuurlijk ook niet meer zo van deze tijd maar toch. Ik heb laatst een pc in elkaar gezet met een defecte videokaart. 0 beeld dus. Nu was het (voor testdoeleinden) wel erg makkelijk dat er nog onboard video op zat. Ik wist dat de rest van het systeem goed werkte behalve de videokaart. RMA en klaar.

Wel heel erg relaxed dat er 2 gigabit lan aansluitingen op zitten. En een berg USB poorten. die kun je nooit teveel hebben:)
Er heeft ook nooit onboard video gezeten bij de P-series chipsets van Intel. Daarvoor heb je hele ander chipset nodig (G-series). Dan kom je bij meer low-end modellen uit.
Integrated video ligt ook nu weer bij de cpu, niet bij het bord. Daarbij is dit pas 1 bord, er komen er waarschijnlijk nog 5 andere, wellicht dat er daar eentje wel integrated VGA van heeft of dat die op een later moment nog komt.
Dit zag je ook met de P45. De eerste serie borden van de diverse fabrikanten hadden het allemaal niet, de G45 bordjes die wat later kwamen hadden het wel. Dus als er straks cpu's komen met integrated video (en afaik heeft Intel nog niet bevestigd welke dat nou precies zijn), dan zullen die dingen ook wel op de bordjes komen.
Deze bordjes met ingebouwde chipset lijken me dan vooral interessant voor mensen met de behoefte aan een zware renderserver (voor HD-content e.d.) of workstation, maar zonder behoefte aan complexe graphics (games). Op die manier blijft het geheel toch min of meer "zuinig".

Ik verwacht van i5 namelijk veel betere multimediaprestaties dan van Phenom II, maar natuurlijk: "only time will tell".

Nog een vraagje: nu met de komende i5 op socket 1156, is i7 op socket 1356 nu zo goed als dood? Als ik mij niet vergis was er op i7 iets minder geïntegreerd in de CPU als bij i5, wat mindere prestaties zou geven.
i7 is highend, en waarschijnlijk zal de i5 en i7 op socket 1156 (onduidelijk is nog precies hoe deze dingen gaan heten, er komen blijkbaar ook 7s op 1156) daar onder gaan zitten.
i7's zie je ook terug in servers (er zijn i7 xeons) en wie weet wordt de X68 chipset ook wel i7 compatible alleen dan met snellere cpu's etc. Dat blijft koffiedik kijken. Zoals het er nu naar uitziet lijkt het erop dat we 3 sockets naast elkaar gaan draaien.
S775 + P43/P41 als budgetlijn, S1156+ P55/P57? als midend en de 1366 + X58 als highend. Hoe lang dat blijft duren en of er uiteindelijk weer een socket afvalt zonder dat er een andere bijkomt is nog maar de vraag.
Ben benieuwd of die 6Gbps poorten zonder problemen werken, lees toch dat meerdere fabrikanten die Marvell chip eraf gehaald hebben omdat deze problemen heeft. Zou het slecht vinden als een fabrikant zo'n feature op een product zit terwijl het niet goed schijnt te werken.

De kleurstelling vind ik overigens ook weer wat minder, maar dat vind ik in het algemeen van de Gigabyte moederborden.
Het lijkt er op dat de hele Marvell chip er nog niet eens op zit... de meest logische plek zou zijn tussen de IDE en SATA connectoren, maar daar ligt nog een hoopje tin te wachten op wat er gesoldeerd gaat worden... Als je goed kijkt naar de HR opname van Terw-dan en dat vergelijjkt met de chip hiero link dan had die chip daar moeten zitten.

[Reactie gewijzigd door belstrekkie op 5 augustus 2009 09:55]

Ja dat viel mij ook al op zouden ze er iets anders op gevonden hebben voor de gewraakte 88SE9123. Kom overigens vaak in artikelen de verkeerde chip tegen.
hieronder de juiste plaatje.
http://www.pcper.com/comments.php?nid=7470