Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Je kunt ook een cookievrije versie van de website bezoeken met minder functionaliteit. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 53 reacties, 10.014 views •

AMD heeft zijn 500 miljoenste x86-processor de deur uitgedaan, zo meldt het bedrijf. De mijlpaal komt enkele maanden na de veertigste verjaardag van de Amerikaanse halfgeleideronderneming, die in mei van dit jaar gevierd werd.

Strikt genomen heeft AMD nog altijd minder dan 500 miljoen x86-cpu's gemaakt: AMD heeft immers de feitelijke fabricage van zijn chips ondergebracht in de joint-venture GlobalFoundries. AMD is echter nog wel verantwoordelijk voor het ontwerp en het bedrijf heeft een groot aandeel in de chipbakkerij. Desondanks is het persbericht van het bedrijf sober, wat mogelijk ook met de woensdag gepresenteerde tegenvallende kwartaalcijfers te maken heeft. Wel heeft AMD een prijsvraag aan de mijlpaal verbonden waarbij een HP dv2z gewonnen kan worden.

AMD's eerste cpu's waren reverse engineered Intel 8080-modellen. Daarna richtte de fabrikant zich op de risc-architectuur, wat in 1988 tot de introductie van de embedded AMD 29000-cpu leidde. De eerste x86-cpu van AMD was de AM286, die in 1983 uitkwam en identiek aan de Intels 80286 was, maar dan met een kloksnelheid van 20Mhz in plaats van 12,5MHz. De chip was het gevolg van een licentiedeal tussen Intel en AMD. en dezelfde overeenkomst leidde tot de AM386, AM486 en AM5x85. In 1996 kwam vervolgens de eerste x86-processor uit die AMD geheel zelf ontwikkeld had: de K5. In feite was ook deze Pentium-concurrent een risc-cpu, maar dan met x86-compatibiliteit. De K5 werd op 350nm gebakken, bestond uit 4,3 miljoen transistors en bevatte 8kB L1-cache voor data en 16kB voor instructies. De snelste variant liep op 133MHz en de fsb bedroeg 66MHz.

De K5 werd niet zo populair, in tegenstelling tot de K6, die in 1997 op de markt kwam. Deze processor had weinig gemeen met de K5 en was gebaseerd op de Nx686 van NexGen, een chipontwerp-bedrijf dat AMD in 1996 overnam, terwijl ook de hoofdontwerper van de Pentium aan de ontwikkeling bijdroeg. Van de eerste lichting K6-modellen liep de snelste variant op 233MHz. De chip bestond uit 8,8 miljoen transistors, had 32kB L1-cache voor data en evenzoveel cache voor instructies aan boord. Ook de fsb bleef met 66MHz onveranderd.

AMD AM286

Reacties (53)

[...] en nog steeds in de roodkleurige cijfertjes :X

hoe staat dat in vergelijking tot intell's productie?
To reward the loyal customers who helped AMD reach this milestone, the company is giving back to its fans by offering the chance to win four HP Pavilion dv2z notebooks, based on AMD's pioneering platform for ultrathin notebooks. The details are as follows:
Follow AMD on Twitter (@AMD_Unprocessed), where a new question will be posted every other Monday beginning July 27.
Send AMD the answer via a direct message to AMD's twitter handle @AMD_Unprocessed.
All eligible respondents will be entered into a drawing for an HP dv2z Notebook.
AMD will give away four AMD processor-based HP Pavilion dv2z notebooks over eight weeks, so fans have ample opportunities to show off their extensive knowledge about the company.
Full rules and details can be found at www.amd.com/40years.*
link

[Reactie gewijzigd door himlims_ op 23 juli 2009 13:48]

*Eligibility: Residents of United States and Canada (excluding Quebec), age 18 or over.

Helaas dus..

Gefeliciteerd AMD!

[Reactie gewijzigd door MoiZie op 23 juli 2009 13:52]

Hoe gul 4 notebooks, ligt het aan mij of vergeet men hier een nulletje extra te dragen (4 notebooks is wat weinig, "AMD's 40th Anniversary" en de maanlanding is ook alweer 40) , ik hoop niet dat dit een nieuwe divide by zero bug van AMD is. Het lijkt me eerder een Twitter promo.

[Reactie gewijzigd door fevenhuis op 23 juli 2009 14:22]

Voor een bedrijf dat verlies draait vind ik het weggeven van laptops toch al mooi, ongeacht hoe veel het er zijn.
Het bedrijf draait geen verlies, het bedrijfs schrijft een verlies in de boeken. Dat is nogal een verschil.
Gefeliciteerd Amd!
Ik hoop echt dat ze binnenkort weer een keer winst kunnen draaien, ik heb namelijk zelf veel meer met Amd dan met Intel.
Een troost is dat Ati het nu wel heel goed doet, ik weet niet of ze de financiele middelen delen maar dit houd de moraal denk ik wel wat hoger, in ieder geval 1 divisie die goed draait, de hd5XXX serie komt waarschijnlijk over 7 weken uit, volledig dx11 compliant, dat worden waarschijnlijk hele leuke kaartjes!
Idd, ik wacht met vol smacht op DX11 kaarten van AMD/ATI!^^ Ook al kan DX11 op Direct3D 9/10/10.1 hardware draaien (Source).

Edit: Oops, thanks Flying Dutch:p miss read~~

[Reactie gewijzigd door JerX op 23 juli 2009 14:56]

De extra hardware functionaliteit die vereist wordt voor volledige DirectX 11 functionaliteit is uiteraard niet beschikbaar op je DX9/10/10.1 hardware. Voor sommige onderdelen van DirectX 11 is inderdaad geen nieuwe hardware nodig (zoals multithreading ondersteuning als ik het goed heb), maar voor andere onderdelen weer wel.

Wat je zegt klopt dus niet helemaal (en na een klik op de bron die je geeft staat er ook duidelijk op wikipedia dat dit alleen geldt voor multithreading...).

[Reactie gewijzigd door The Flying Dutchman op 23 juli 2009 14:22]

heb zelf ook al jaren amd. Toch merk je het verschil wel tussen AMD en Intel. Heb zelf al een tijdje de Samsung R505 FS03(AMD+ATI) en in vergelijking met de R510(Intel+Nvidia) is er weinig verschil behalve de prijs. Scheelde mij toen toch 100 tot 150 euro.

Proficiat en op naar de volgende 500 mil!

edit:

verschil in prijs uiteraard ja!

[Reactie gewijzigd door stifmeizter op 23 juli 2009 15:17]

Toch merk je het verschil wel tussen AMD en Intel. (...) in vergelijking met de R510(Intel+Nvidia) is er weinig verschil behalve de prijs.
OK. Is er nu wel of geen verschil? :?
Ik denk dat hij bedoel Prijs/pretatie, dat is (vaak) Bij amd hardware beter, ook bij videokaarten bijvoorbeeld.
Intel maakt echter nog geen videokaarten.
Wedstrijdje? leuk leuk. Twitter? neh.

AMD, gratz. Ik ben nu bezig mijn eerste AMD setup bij elkaar te zoeken. Heb hiervoor dus altijd Intel gehad. Maar prijs-kwaliteit verhouding is toch wat gunstiger bij AMD.
Het is jammer dat AMD de voorsprong op Intel's Pentium die ze hadden met de Athlon 64 cpu's niet heeft volgehouden. Maar je moet toegeven dat Intel technisch gezien een streepje voor heeft op AMD de laatste tijd en het ernaar uitziet dat AMD er een behoorlijke kluif aan heeft om dit voorbij te streven.
Maar zoals eerder werd gezegd hebben ze ATi en zolang ze met de GPU's bij blijven dan zit het wel snor met AMD.
Ik denk persoonlijk ook dat het iets te maken heeft met marketing. Intel heeft een enorme naamsbekendheid, denk maar aan het "pling.., plong pling plong pling" muziekje dat je hoort bij veel reclames van Computer fabrikanten. Ik denk dat AMD het daar nog wel iets beter in kan doen.
Volgens mij heeft AMD helemaal geen reclames op de tv of wat dan ook?
Het is idd de naamsbekendheid die ze missen.
AMD? Wat is dat? Ja, de concurrent van Intel, dan weten ze gelijk wat het is.
mensen die niet weten wat AMD is kopen ook nooit een CPU maar een PC.
AMD systemen bij OEM's met een lage prijs zijn al prima reclame opzich.

en ik heb ook al een flink tijdje geen intel reclames meer gezien op tv trouwens.
Prestatie tegenover de prijs hebben ze wel nog mee maar inderdaad wel niet meer de modernste spullen. De videokaarten gaan wel lekker mee en met de 780 chipsets bleek er daar effe ook iets fleurig op te leven. Er zit nog leven in :)
De Phenom II's zijn anders ook niet vreemd hoor. :) daarnaast heeft AMD nog een hele serie interessante low power CPU's. Je hoeft niet altijd de hoge prestatie kroon te hebben om goede produkten op de markt te zetten. Het grootste en interessanste deel van de markt is dat ook niet nodig en koopt het ook niet. AMD zou inderdaad zoals reeds eerder opgemerkt eens wat meer aan naamsbekendheid moeten gaan doen. :)

[Reactie gewijzigd door _Dune_ op 24 juli 2009 11:44]

muziekje van intel is eerder: dom dum dom dum offtopic: BMW is dam dam
Leg eens uit? :?
Ik heb nog een Am486 DX4-100 (voor 486 borden) in de kast liggen.... heeft tot circa 2000 actieve dienst gedraaid en doet het ongetwijfeld nog. In die tijd was dat een vlotte jongen, want Intel had toen alleen 66mhz voor de 486.

Ik wist toen al dat AMD heel wat in huis had. De Athlon XP was ook een mooie tijd, de P3-killer....

Men moet blij zijn dat AMD bestaat, want dat geeft Intel motivatie om hun best te doen.

[Reactie gewijzigd door ByeSell op 23 juli 2009 14:20]

ik heb ook nog een DX4-100 liggen, AMD had zelfs een DX4-120 MHz liggen, maar die was vrij zeldzaam.
De DX4-100 was mijn 1e AMD CPU (toen geloof ik overclocked naar 110) & sindsdien heb ik zowat alleen maar AMD CPU's gekocht (ben maar 1x vreemd gegaan met 'n Intel C2duo)

AMD levert gewoon de best prijs/prestatie verhouding & ze zijn altijd makkelijk te overklokken :)
Mijn Am486DX4-100 zit ook nog in een kastje...

Doet daar al jaren de grens tussen het internet en het thuisnetwerk als vuurmuur bewaken. En dat 24/7.
Probleem was dat Intel toen ook al de eerste pentiums verkocht en een Pentium op 75 mhz gewoon een betere keus was. Maar voor de upgraders was die 486-100 een prima chip
De Pentium 75Mhz de betere keuze? Het is toevallig dat een kammeraad van mij toen der tijd inderdaad een Pentium 75Mhz had en ik nog een 486DX-100, mijn 486 slofte de Pentium er bijna aan alle kanten uit. :D
Ja precies, zoals het in het artikeltje beschreven staat lijkt AMD wel een 100% dochteronderneming van Intel (286, 386, 486 en Pentium/K5 onder licentie en Pentium2/K6 mede ontwikkeld door een Intel man).
Heb zelf jarenlang AMD gehad (486, K6, K6-III, Duron, Athlon XP, Athlon 64, Opteron) maar ben thuis na de Athlon 64 overgestapt op Intel. Aan de andere kant heb ik ook altijd NVidia gehad maar ben ik na de GeForce 4 overgestapt op ATi :)

Jammer dat ze nog altijd moeite hebben om het hoofd boven water te houden. Heeft AMD nog wel een nieuwe Intel-killer in de pijplijn?
Ze zijn wel beetje stil de laatste tijd. Ik krijg het gevoel dat ze iets in hun schild voeren.
Misschien is het strategie. Processors raken een beetje aan de top. Voor een beetje snelheidswinst is telkens meer geld nodig.
Als ze nu een beetje sparen en straks op het juiste moment inzetten met iets vernieuwends kunnen ze misschien de hele Intel/MS clan aftroeven.
Ze hebben de laatste jaren niets anders gedaan als op kosten besparen zoals onderzoekers de laan uitsturen. Ik vermoed en hoop dat ze hun er gewoon bij neerleggen om niet de snelste cpu's te hebben maar wel goeie prestaties voor hun geld. Is hun vroeger altijd afgegaan tot ze hun verslikten in de K8.
AMD maakt reclame hoor ,voornammelijk bij auto sport evenementen en bij voetbal zie je ook wel eens AMD voorbij komen.
Nog gefeliciteerd AMD !
Ik zag laatst nog een wielrenner onder de AMD reclame XD
Das waar, maar dat is logo reclame. Een AMD logo zegt de meeste mensen nog steeds niets. Intel heeft inmiddels een status verworven waardoor mensen het Intel logo ook beter kennen dan het logo van AMD. AMD zou er beter bij gebaat zijn als ze net als Intel een slogan verzinnen en een thema muziekje die te horen is bij de campagnes van de grote Pc fabrikanten. Dit blijft 10x beter hangen dan een AMD logo op een F1 wagen... ;)
Mensen zeggen vaak ook dat AMD "het" niet meer heeft. Maar AMD speelde altijd 2e viool tot de komst van de socket 939. Pas toen heeft AMD 1 tot 2 jaar lang Intel compleet gedomineerd (de P4 netburst werd weggespeeld).

Veel mensen denken dan dat AMD nu opeens heel slecht gaat, maar AMD heeft in de afgelopen 25 jaar maar een hele korte tijd in de spotlight gestaan. Ze zijn toch wel redelijk gewend aan de 2e plaats, dus ik denk niet dat AMD dat de 2e plaats als een probleem ziet. Het is geen probleem, maar een uitdaging.

AMD kan altijd zomaar als een duveltje uit een doosje met een killer op de proppen komen. Het succes van de C2D is ook grotendeels te danken aan 45nm (en dat dankt Intel aan het grote geld). Nu AMD ook op 45nm werkt is het gat zichtbaar kleiner.

De Phenom 2 is in elk geval in het middensegment een waardige tegenstander voor de C2D dacht ik zo...

[Reactie gewijzigd door ByeSell op 23 juli 2009 15:04]

AMD speelde altijd 2e viool tot de komst van de socket 939. Pas toen heeft AMD 1 tot 2 jaar lang Intel compleet gedomineerd
Toch werden er meer Pentiums verkocht dan Athlons, Intel heeft niet voor niets een recordboete gekregen...
AMD speelde altijd 2e viool tot de komst van de socket 939. Pas toen heeft AMD 1 tot 2 jaar lang Intel compleet gedomineerd
Toch werden er meer Pentiums verkocht dan Athlons, Intel heeft niet voor niets een recordboete gekregen...
Ik had het inderdaad over design, niet over aantallen

Intel maakte ook reclame voor de C2D met leuzen zoals de "snelste processor".... dus zij waren op hun teentjes getrapt door AMD? Af en toe moet Intel gewoon een peper in hun r....t hebben

[Reactie gewijzigd door ByeSell op 23 juli 2009 15:37]

de eerste athlon maakte ook gehakt van de p3, en ze waren het eerste op 1ghz.
de eerste athlon XP's waren ook beter als p4's in veel gevallen (tenzij de software zwaar werd geoptimalizeerd voor de p4) .
eerste athlon(slot 1)was 500 mhz ,die was sneller als de pentium 2 500
socket a athlon (t-bird)was idd vanaf 1 ghz, :)
Heb nog een AMD DX4 133Mhz gehad... Die moest even snel zijn als een Pentium 90 volgens AMD. Tijden mee gedraaid, en nu spijt dat ik het systeem heb weggedaan, want volgens mij zijn die processors vrij zeldzaam. De jaren daarna altijd AMD gekozen, maar nu zit ik weer bij Intel (slecht, ik weet het, ik schaam me diep :P ).

Hopelijk gaan ze binnenkort weer beter draaien. Naar mijn gevoel is het aantal kant en klaar systemen dat AMD gebruikt weer drastisch afgenomen. Veel tweakers kiezen AMD, maar het lijkt mij dat tweakers niet een groot percentage vormen van de doelgroep "pc gebruikers".
C2D heeft hun veel pijn gedaan. Zelfs onder de grootste AMDfans zie je mensen die plots naar Intel zijn gegaan. Intel zou AMD volledig in de grond kunnen boren maar Intel weet goed genoeg dat ze AMD nodig hebben.