Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Je kunt ook een cookievrije versie van de website bezoeken met minder functionaliteit. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , reacties: 27, views: 11.803 •

Speciaal voor het vierde deel in de Fight Night-serie heeft EA een blik klassieke boksers opengetrokken, met daarbij als meest opvallende namen uiteraard Muhammed Ali en 'Iron' Mike Tyson, maar levert dat ook een goede game op?

Een potje meppen is minder simpel dan het lijkt. Een spel op een realistische manier aansturen is tegenwoordig helemaal hip. Als je dus verwacht simpelweg op knoppen te kunnen rammen, dan kom je bedrogen uit in Fight Night Round 4. De besturing loopt voor het overgrote deel via de rechter thumbstick, waarmee je alle klappen uitdeelt. Een simpel tikje schuin naar boven levert een jab op, en andere bewegingen roepen andere klappen op. Dit klinkt vaag, maar werkt in de praktijk goed; binnen mum van tijd zul je alle klappen uit je hoofd kennen en steeds beter weten met welke afwisselingen en combinaties je succes kunt behalen.

Getest op: Xbox 360
Ook verkrijgbaar voor: PlayStation 3

Hierin blinkt Fight Night Round 4 zonder meer uit. Voor het eerst in de serie speelt het fysiek van de vechters een echte rol. Ali heeft door zijn lengte bijvoorbeeld veel meer bereik dan Tyson, die juist van dichtbij met zijn upper-cuts en hoeken dodelijk kan zijn. Het is indrukwekkend om te zien hoe een andere benadering in een gevecht een wereld van verschil kan maken. Ali is van afstand bijvoorbeeld nagenoeg onverslaanbaar, maar lukt het je dichtbij te komen, dan blijkt de sportman van de eeuw ineens een stuk kwetsbaarder. In het geval van Tyson is het omgekeerde waar en wil je vooral op afstand blijven. Tyson uit zijn ritme houden, en vooral zorgen dat hij niet toekomt aan zijn salvo's vol krachtige tikken, is dan de sleutel.

*Legende

Deze afwisseling komt goed naar voren in de hoofdmodus van het spel, de Legacy Mode. Hierin bouw je langzaam een carrière op. Je begint in kleine achterafzaaltjes en werkt jezelf langzaam naar boven tot je een levende legende bent en de absolute headliner op elk evenement. Dit kun je doen met een van de standaardboksers in het spel - je kunt bijvoorbeeld zelf Tyson opnieuw opwerken van amateur naar kampioen - of een zelfgemaakte bokser gebruiken. Interessant hierbij is dat je per tegenstander moet bepalen hoe je wilt trainen, want elke bokser heeft andere zwakke plekken, die jij moet zien uit te buiten. Bovendien moet je afwegen wanneer je het gevecht wilt houden. Hoe verder weg het gevecht is, hoe meer trainingssessies je tussendoor kunt doen en hoe sterker je vechter aan de wedstrijd begint.

*Zweet

Aangezien Fight Night Round 3 in 2006 verscheen, kun je op je vingers natellen dat de stap naar het vierde deel grafisch een enorme sprong is. Het spel ziet er zeer sterk uit. Voor kleine details, zoals het zweet dat op de lichamen van de boksers glimt of het speeksel dat je letterlijk uit de mond van je tegenstander mept, geeft het geheel een netjes afgewerkt randje. Ook de persentatie ziet er goed uit. De commentatoren klinken prima, wat voor de boks-leek een beetje overweldigend kan klinken. Wel vallen ze een beetje snel in herhaling.

Fight Night Round 4 Fight Night Round 4 Fight Night Round 4

Is Fight Night Round 4 de perfecte boksgame? Nee, dat ook weer niet. Het spel ziet er zonder meer goed uit, maar op het cruciale moment van de impact spat de actie niet van het beeldscherm af. Het lijkt ons toch dat je na een stuk of vijftig tikken van Tyson wel iets voelt, maar dat blijkt nauwelijks uit de beelden. De zogenaamde 'haymakers' komen stevig aan, maar een normale hoek totaal niet. Ook heeft het spel tamelijk veel laadtijden nodig rond de wedstrijden, wat enige irritatie kan opwekken. Tenslotte is voor mensen die niet al te veel van boksen weten de puntentelling wel eens verwarrend. Na elke ronde krijg je punten voor je prestaties, die je kunt gebruiken om je bokser op te lappen. Deze punten corresponderen echter niet met de wedstrijd. Het kan dus best zijn dat je meer 'oplappunten' scoort dan je tegenstander, maar de wedstrijd op punten verliest omdat hij gewoon beter stond te boksen.

*Conclusie

EA is er in geslaagd een prima boksgame neer te zetten. Het spel is leuk om in je eentje te spelen, maar komt vooral goed tot zijn recht als vrienden het met Tyson en Ali tegen elkaar opnemen. Alleen al om deze twee grootheden tegenover elkaar te zien staan is het de moeite waard Fight Night Round 4 te spelen. Het spel kan wel realistische bokspartijen neerzetten, inclusief het tactische aspect daarvan. In die opzet de game met vlag en wimpel geslaagd. De minpuntjes zijn niet te ontkennen, maar wegen niet zwaar genoeg om het spel links te laten liggen. Houd je van boksen, dan is dit je game.

*Plus/Min

+ Tactiek bij het boksen
- Puntensysteem onoverzichtelijk

Laagste prijzen voor Fight Night, Round 4, Xbox 360:
Shop+/-lev.tijdPrijsTotaal
MediaofferScore: 4.5 € 17,50€ 17,50
NedGameScore: 4.5 € 20,-€ 21,95

Reacties (27)

ik hou niet echt van deze games maar het ziet er naar mijn idee wel erg goed uit... beetje te veel glim op de personen maar erg mooi.
Mja het idee zal wel zijn dat ze zweterig zijn maar het viel mij ook op, verder lijken de graphics me prima in orde idd. Ook totaal niet mijn genre ;)
Altijd mooi dat mensen zich overal druk om kunnen maken.
Je kan namelijk ook gewoon de FEEDBACK knop rechtsbovenin gebruiken..
Oke dan. Beetje gefrustreerd?

Los daarvan, er is al een tijdje geleden aangegeven dat ze korte reviews tussen het nieuws gaan zetten. Zoals dit dus.
En dat het nog niet definitief zou zijn. Ik hoop nog steeds dat ze deze gewoon onder reviews of productreviews plaatsen en niet meer onder nieuws. Maarja, we zullen zien -.-
Doe mij maar PunchOut!! :p
Inderdaad; gister deze game gespeeld,
en moet bekennen dat ik nog nooit zo'n mooie box game heb gezien ...
em moet ook bekennen dat ik nog nooit zo'n kloten besturing heb gehad met een fight game
Controls zijn idd wat lastig om door te krijgen. Nare vind ik ook dat die training waarin ze worden uitgelegd zo kort duurt en dat je voor de rest niet in de game kan terugvinden wat ze ook alweer waren.
Heb de game zelf ook en vind het wel vet. Vooral de phsyics in het spel. Mooi om te zien dat als je iemand wil slaan de spieren ook aanspannen en dergelijke. Controls is ff wennen en counter punchen ook maar als je dat eenmaal door hebt is het top. Commentaar wordt wel eentoning op een gegeven moment.
Superspel !! ben er echt helemaal verslaafd aan, Tyson all the way ! _/-\o_
Misschien moet jullie maar een tijdje bij dergelijke reviews deze link zetten: http://tweakers.net/react...ting&ParentID=3229086
Anders blijft dat gezaag duren ;)
Belachelijk slechte graphics.

In het eerste screenshot, de triceps van de gozer die een klap incasseert; past totaal niet. Als je arm gebogen is; ziet je triceps er als een half rondje uit; als je arm gestrekt is ziet het er uit zoals op dat screenshot. En raad eens, zijn arm is gebogen.

Op het 2e screenshot, die gozer die een uppercut doet. Zijn pectoralis major( borst spier ) ziet eruit alsof hij in rust stand is terwijl hij aangespannen zou moeten zijn omdat zijn arm omhoog en vooruit gaat.

Ok zien die borstspieren eruit alsof het puur vet is, een gevalletje Gynecomastia zeg maar.

En op het 2e en 3e screenshot zijn de onderarmen goed te zien en lijkt het net alsof ze een buiging buiten hebben, wat er echt fout en vies uitziet. en ze zijn veels te klein.

Er klopt echt compleet niks van de anatomie van de characters.

en op het 3e screenshot, die gozer rechts heeft een vet% van 15% ofzo en tóch heeft hij een zichtbare ader over zijn pectoralis minor ( bovenkant borst ) lopen.. okay dan...

Om over die vage uitpuilende knieschijf nog maar te zwijgen op het eerste screenshot.

Nee dit is echt te triest voor woorden.

Ze willen goed overkomen met mooie graphics en dan raffelen ze het af.

Of die zichtbare aderen over de Deltoid spieren(schouderspieren); die zijn normaal niet zichtbaar, en ZEKER niet met zo een hoog vet% (10% + ).

Deze game is lachwekkend te noemen qua graphics.. gameplay weet ik niet.
Maar wat ik wel weet is dat ze te hoog van de toren hebben geblazen, "omg wij hebben mooie graphics" en dan met die bagger dingen aan komen zetten.
Je kan ook gewoon zeggen dat de lichaamsbouw niet klopt , zonder al je kennis van spieren boven te halen. Maar kom , 10/10 voor droge humor krijg je van mij :)
Dat is wat ze al doen als ze slechte reviews geven.. ik ben meer van de details en uitgebreide uitleg ;) Dat jij van slechte reviews houdt tot daar aan toe, maar dan moet je niet andere proberen te verlagen tot dat niveau.
Ik was niet erg onder de indruk van de demo. Het speelde gewoon niet zo goed als deel 3. De graphics zijn ook te gelikt. De lichteffecten zijn zo fancy dat het niet meer realisisch oogt.
Kan je ook Rocky en Apollo Creed unlocken?

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Populair:Apple iPhone 6DestinyAssassin's Creed UnityFIFA 15Nexus 6Call of Duty: Advanced WarfareApple WatchWorld of Warcraft: Warlords of Draenor, PC (Windows)Microsoft Xbox OneApple iOS 8

© 1998 - 2014 Tweakers.net B.V. Tweakers is onderdeel van De Persgroep en partner van Computable, Autotrack en Carsom.nl Hosting door True

Beste nieuwssite en prijsvergelijker van het jaar 2013