Hoofdcategorieën
Device Settings

Dell en Apple krijgen klappen op pc-markt

Door Dimitri Reijerman, donderdag 16 juli 2009 17:46, views: 21.901

Dell heeft in het tweede kwartaal de wereldwijde verkoop van pc's en laptops met 17 procent zien dalen ten opzichte van hetzelfde kwartaal van 2008, terwijl Acer en HP hun marktaandeel verder zagen groeien. Apple heeft het moeilijk in de VS.

De terugval van Dell in de verkoop van zijn hardware blijkt uit de voorlopige verkoopcijfers over het tweede kwartaal, afkomstig van IDC. Hoewel Dell met een marktaandeel van 13,7 procent nog steeds de op-een-na grootste pc-verkoper ter wereld is, zakte het aantal verkochte systemen met 17,1 procent ten opzichte van het tweede kwartaal in 2008. HP consolideerde zijn koppositie met een solide groei van 3,6 procent, terwijl Acer met liefst 23,7 procent wist te groeien, waardoor het marktaandeel van Acer dat van Dell tot minder dan een procent genaderd is. De wereldwijde pc-verkoop daalde in het tweede kwartaal met 3,1 procent.

In de Verenigde Staten heeft niet alleen Dell het moeilijk: ook Apple kreeg flinke klappen. De nummer vijf zag de verkoop van pc's en laptops in het tweede kwartaal met 12,4 procent dalen. Hoewel IDC geen verklaring geeft voor de verkoopdaling, lijkt de recessie in combinatie met de relatief hoge prijzen die Apple voor zijn hardware rekent, een logische verklaring. Acer, een fabrikant die met name goedkope netbooks op de markt zet, zag zijn marktaandeel in de VS met 51 procent groeien. Daarmee heeft het Taiwanese bedrijf in de VS de derde positie in handen gekregen, na respectievelijk Dell en HP. Ook Toshiba presteerde goed, met een groei van 33,9 procent. De omzetdaling in de VS over alle merken genomen bedraagt volgens IDC 3 procent.

Volgende 18:31 Canon brengt twee nieuwe hd-camcorders uit
Vorige 17:22 Nokia verkoopt meer zakelijke smartphones dan N-serie-toestellen
Advertentie

Reacties

«  1  2  »

Apart dat in het overzicht enkel Apple in het overzicht van US staat, maar niet in het wereldwijde overzicht. Waren daar nog geen cijfers van bekend?

Uitgaande van de cijfers zou dus HP veruit de grootste moeten zijn in europa/azie, gezien zij gelijk staan in US met Dell, maar ver voor staan wereldwijd.

Wereldwijd is Apple een -heel- kleine speler. In de VS is hun marktaandeel een stuk groter.

Pas op met deze cijfers!

Dit zijn geen echte verkoop cijfers maar cijfers van een bureau wat de verkopen baseert op "exit-polls".

Deze cijfers komen van IDC. Daarnaast turft ook Gartner de verkopen en die komen met heel andere cijfers voor Apple. (2.5% groei.) Over Dell zijn ze het meer eens. (18.7% verlies.) Het lijkt er dus op dat deze cijfers niet erg betrouwbaar zijn.

Als de fabrikanten over een paar weken met de echte cijfers komen zullen we het zeker weten.

Dat Apple niet in de wereldwijde lijst voor komt is omdat ze daar niet tot de top 5 behoren. Wereldwijd staan ze op plaats 6 of 7, afhankelijk van het bureau wat turft. Volgens Gartner staat Apple In de VS op de 4de plaats waar IDC ze op plaats 5 zet.

[Reactie gewijzigd door EdwinSchaap op donderdag 16 juli 2009 20:49]


Gartner ziet wel vaker rooskleurige horizonnen als het Apple betreft...

Sinds wanneer verkoopt Apple pc's? :P

Sinds ze op Intel overgestapt zijn :D

Je bedoelt sinds ze de allereerste PC ooit op de markt brachten, dat is meer dan 30 jaar geleden al.

Je mist de altair 8800 computer, wiens Basic interpreter mede ontworpen werd door Bill Gates.

Daarvoor ook. Het apparaat is een computer en het is persoonlijk, dus het is een PC. :)

Dit is niet helemaal juist. Wat wij 'PC' noemen, is eigenlijk een 'PC'-kloon of 'PC'-compatibel.
Personal Computer is een merknaam van IBM, welke op Intel chips gebaseerd was.
Alleen in de volksmond zijn we de klonen ook PC's gaan noemen.
Net zoals bijv. Asperine, Jeep e.d. ook merknamen zijn, welke algemeen worden gebruikt.

Ook niet helemaal waar. De Apple II is ouder dan de IBM-PC (IBM 5150) en was de eerste microcomputer (zoals ze die dingen destijds noemden) die op de markt werd gezet als Personal Computer.

Wel helemaal waar. De term "Personal Computer" is als eerste door IBM neergezet.
Dat er andere computers daarvoor bestonden uiteraard, maar die werden destijds gewoon microcomputers of home computers genoemd. Als je toen PC zei, dan bedoelde je echt geen Altair of Mac.

[Reactie gewijzigd door Fireshade op vrijdag 17 juli 2009 14:45]


PC = Personal Computer.
Zegt niets over het feit dat het een x86 gebasseerde computer moet zijn of Windows moet draaien

Mee eens. PC-DOS (dit in tegenstelling tot MS-DOS) lijkt me een beter uitgangspunt. ;)

Bij de eerste PC kreeg je zelfs de complete listing van PC-DOS bijgeleverd.

Apple noemde hun Apple II een Personal Computer.

De samenvoeging van de letters PC staat als afkorting voor IBM-PC in de volksmond.

Apple was inderdaad de eerste maker van een Personal Computer en gebruikt voor de hedendaagse MAC's PC hardware.

Ze noemen zelf hun hardware MAC's en de x86 hardware met BIOS c.q. zonder SMC PC's.
http://www.apple.com/safari/download/
Free download for Mac + PC.

[Reactie gewijzigd door worldcitizen op donderdag 16 juli 2009 19:07]


Je kan dus wel linken naar de WP pagina van de Apple II maar doet dan geen moeite om de geschiedenis van de PC te bekijken. Apple was zeker niet de eerste en heeft het idee voor de Apple II ook op een ander gehaald. Voor meer info kan je de geschiedenis van de PC ook eens bekijken.

Apple was zeker niet de eerste en heeft het idee voor de Apple II ook op een ander gehaald.
Apple was wel de eerste :
PET-2001 Oktober 1977
The 2001 was announced at the '77 Winter CES [1] in January 1977 and the first 100 units were shipped in mid October 1977.[4] However they remained back-ordered for months, and to ease deliveries they eventually cancelled the 4 kB version early the next year.
Apple II Juni 1977
The first Apple II computers went on sale on June 5, 1977
TRS-80 Aangekondigd (dus nog geen verkoop) Augustus 1977
Announced at a press conference on August 3, 1977 by Tandy Corporation, the Radio Shack TRS-80 Microcomputer (later re-designated the Model I) was Tandy's entry into the home computer market, meant to compete head-on against the Commodore PET 2001 and the Apple II.
De Apple II is duidelijk de eerste Personal Computer in de vorm die we nu kennen.

(Uit je link)

De HP was een programeerbare calculator.
An early use of the term "personal computer" appeared in a November 3, 1962, New York Times article reporting John W. Mauchly's vision of future computing as detailed at a recent meeting of the American Institute of Industrial Engineers. Mauchly stated, "There is no reason to suppose the average boy or girl cannot be master of a personal computer".[1]

Six years later a manufacturer took the risk of referring to their product this way, when Hewlett Packard advertised their "Powerful Computing Genie" as "The New Hewlett Packard 9100A personal computer".[2] This advertisement was deemed too extreme for the target audience and replaced with a much drier ad for the HP 9100A programmable calculator.[3][4]

Over the next seven years the phrase had gained enough recognition that when Byte magazine published its first edition, it referred to its readers as "[in] the personal computing field",[5] and Creative Computing defined the personal computer as a "non-(time)shared system containing sufficient processing power and storage capabilities to satisfy the needs of an individual user."[6] Two years later, when what Byte was to call the "1977 Trinity" of pre-assembled small computers hit the markets,[7] the Apple II and the PET 2001 were advertised as personal computers,[8][9] while the TRS-80 was a described as a microcomputer used for household tasks including "personal financial management". By 1979 over half a million microcomputers were sold and the youth of the day had a new concept of the personal computer.[10]

[Reactie gewijzigd door worldcitizen op vrijdag 17 juli 2009 08:32]


Ja hallo, dat klopt niet, apple is altijd het eerste met goede ideeën, dan moet je de geschiedenis maar herschrijven.

Goed overzicht, alleen verwar je de afkorting MAC (Media Access Control address) met de naam Macintosh, afgekort Mac. :)

Apple noemde hun Apple II een Personal Computer.
Apple is wel een van de eerste die een computer op de markt bracht die valt in de categorie personal computers zoals wij die nu kennen. Echter, Apple heeft zijn computers nooit "personal computers" genoemd. IBM deed dat.
Leuk dat je die link naar wikipedia even aanhaalt, maar doorspit het wikipedia artikel zelf eens goed ;)

"simplicity ad"... ... hierin introduceerde Apple z'n Apple II met de woorden:
"introducing Apple II, the personal computer"

of de ""A is voor Apple" advertentie: met als ondertitel "It's the first you should know about personal computers"

http://www.macmothership.com/gallery/gallery1.html

Nee, sorry maar je kunt juist absoluut _niet_ beweren dat Apple z'n Apple II niet heel bewust en gericht 'personal computer' genoemd heeft ...
nog eventjes los ervan wat er te zeggen is van het klakkeloos Wikipedia zélf als 'bron' aannemen (wat wikipedia zelf ook bewust probeert te voorkomen door zelf ook te sturen naar quotes en bronnen voor beweringen die gebruikers daar vrijuit kunnen plaatsen)

sinds 1977.. de introductie van de Apple II.
de Altair 8800 en de IBM 5100 kunnen gezien worden als de 'moeders' van de 'personal computers en vormden een zeker grondplan, maar waren nooit een succesvol commercieel massa-product gericht op particulieren voor individueel gebruik (dus geen mainframes).

De Apple II was wel een van de allereerste commerciele producten in massa-productie die en gericht waren op de consument en een volledig product boden, van voorgeproduceerde hardware, met keyboard en een besturingssysteem voorgeinstalleerd (dus geen 'doe-het-zelf' pakketten meer).

Apple was bij de introdzuctie van de Apple II ook een van de eerste fabrikanten die daadwerkelijk de term 'personal computer' in hun advertentiecampagne gebruikte:
http://www.kelleyad.com/Simplicity.jpg

[Reactie gewijzigd door RM-rf op donderdag 16 juli 2009 18:32]


Een x86 is een gewoon een PC de enigste twee kleine verschillen zijn de EFI firmware (Deze zal mogelijk ook standaard worden voor andere x86 PC's) en de SMC chip(waar wat keys in staan)

De OSK0 en de OSK1 keys.

[Reactie gewijzigd door worldcitizen op donderdag 16 juli 2009 18:50]


bedoel je enige? of vind je de verschillen gewoon mooi? :P

Apple is zowat de geestelijke vader van de PC.

laat ze dat bij IBM maar niet horen :)

IBM zag geen brood in het commercieel maken van de PC in die tijd (niet voor consumenten bedoel ik daar mee).

IBM heeft aan de ene kant voorop gelopen, maar toen kans na kans gemist om er gelijk goed geld aan te verdienen. Ze hebben dat later natuurlijk wel goed ingehaald.

Dus zoveel recht vind ik niet dat IBM er op heeft ;)

En wie zegt dat een PC een computer voor consumenten is dan?

Personal Computer betekent dat het ding voor jou persoonlijk is, ipv dat je samen op een mainframe zit te werken.

De Apple II mag dan wel zowat de eerste succesvolle PC zijn, het was zeker niet de eerste. Apple heeft zelf veel geleerd van Xerox met hun Alto bijvoorbeeld.

Alleen Xerox zag niks in een gui, en de Alto was slechts een prototype waar er weliswaar een aantal van gemaakt zijn maar hij is verder nooit in productie genomen.

Het eninge wezelijke verschil tussen een Apple pc (mac) en en een IBM-compatible pc (pc) is de manier waarop de computer wordt geboot.
Apple gebruikt een systeem genaamd EFI en de rest gebruikt een systeem genaamd BIOS.
Zowel Windows (vanaf Vista x86_64 geloof ik), Linux (Grub heeft EFI support) en OSX (alleen maar) kunnen overweg met EFI. Daarnaast heeft Apple een hack gemaakt om ook XP op EFI te kunnen laten booten.

Er zijn ook hacks de andere kant op (OSX op BIOS, de zogenaamde Hachintosh) maar die worden bestreden door Apple.

Het verschil tussen BM-compatible hardware en Apple hardware is dus niet meer boeiend, behalve dan dat het heel lastig is (ook om andere redenen) om OSX op non-Apple zooi te draaien.

Daarnaast heeft Apple een hack gemaakt om ook XP op EFI te kunnen laten booten.
Een BIOS compatibility module toevoegen aan een EFI firmware is een hack?

Wat is er zo speciaal aan EFI????? EFI bestaat al meer dan 10 jaar en wordt gebruikt op voornamelijk clusters. Ik heb zelf een Sun bak in de schuur staan met Alpha en die heeft ook EFI. Daarnaast zijn er een aantal leveranciers die EFI leveren op gewone systemen zoals ASUS etc. etc.

Ben benieuwd waar dit precies door komt. Bij Apple kan ik me er nog iets bij voorstellen dat dit komt omdat ze meer richting het high-end van de markt zitten. (Lees: je kunt voor minder geld welis niet zo'n "design" PC kopen, maar wel meer PC voor je geld. Ziet er alleen minder goed uit)

Voor DELL geldt dit denk ik iets minder.

[Reactie gewijzigd door Recursio op donderdag 16 juli 2009 18:03]


Bullcrap, voor minder kan je ook een leuke Lian-li kast + scherm halen wat waarschijnlijk zelfs beter oogt. Het gaat er alleen om of je zelfbouw wilt doen.

Wilt doen ?? Oma Bessie schroeft niet effe een nieuw game-bakkie in elkaar hoor! 8)7

@Recursio:
Je verhaal is een beetje onduidelijk .. Je bedoelt dat je bij Apple minder pc krijgt voor wat extra design? True, misschien beginnen mensen langzamerhand wat wegwijzer te worden naar welke specs ze moeten kijken, en lijdt Apple daaronder. (pure speculaas)

Ik bedoel precies wat je daar zegt :)

Juist... Geef mij eens een link naar een Lian-Li kast waar ik een iMac of een Mac mini van kan bouwen dan? Of geef anders eens een lijstje onderdelen inclusief een mooie Lian-Li kast waarmee ik een machine kan bouwen die goedkoper is en gelijke specs heeft als een Mac Pro?


Jouw configuratie is ook iets makkelijker te upgraden als deze meneer heeft kunnen ervaren met een echte mac, was nochthans geen noob.

Misschien is het verlies te danken aan meer pro users die een Apple hebben gekocht en upgrades nu gewoon zelf kunnen doen dankzij het x86platform. Moet je niet elke keer Apple hun prijzen betalen of een gans nieuwe bak kopen.

Ten eerste is een i7 toch wel een andere prijsklasse dan een Xeon(ook voor ander werk bedoeld). Daarnaast als je windows vista ultimate erbij neemt om nog enigszins de concurreren met Mac OS X ben je ook al weer 300 euro kwijt. Ook zijn er nog een heel aantal kleine dingen die duidelijk niet hetzelfde zijn. (ECC geheugen is ook weer 2x zo duur etc.)

Daarnaast kun je bij de Mac Pro juist wel vervangen wat je wilt(videokaart, geheugen, hdd, proc, etc. etc.)

Even on topic,
Ik betwijfel eerlijk gezegd deze statistieken wel, aangezien dit onderzoeksbureau het lang niet altijd bij het rechte eind heeft. Raar dat tweakers het meteen in de titel als feit laat zien. Ik ben benieuwd naar de echte cijfers die de bedrijven binnenkort uitgeven.

[Reactie gewijzigd door Denni op donderdag 16 juli 2009 23:44]


Heeft Apple dan geen "hardware locks", zoals MS deed met de xbox360HD's? High-end audio- en videokaarten hebben toch ook nog gewoon speciale Mac-edities die op het oog en specs zo goed als niets verschillen?

nou sorry, hoe mooi Lian-li die kasten maakt, Apple overtref je niet naar mijn mening.

Ze bedienen twee totaal verschillende delen van de markt waardoor wellicht ook verschillende oorzaken te vinden zijn.

Dell is een stuk goedkoper dan andere A merken. Hun klanten zitten wellicht echt met een tekort aan geld waardoor ze geen PC meer kunnen kopen. (In de meeste landen is zelfbouw een uitzondering)

Bij Apple kunnen hun klanten wellicht nog wel een PC kopen, maar wijken ze naar goedkopere merken uit. Bv een HP met windows ipv Apple.


Bedenk ook dat er niet gezegd is dat HP meer verkocht heeft, maar dat hun marktaandeel gestegen is. Het totaal aantal verkochte system wordt niets over gezegd. Dat is misschien ook wel flink gedaald.
Als HP ongeveer evenveel heeft verkocht, of ietsje minder omdat hun klanten nog steeds een baan hebben. Terwijl Dell grote klappen heeft omdat zij vooral klanten met minderbetaalde banen heeft waar de meeste ontslagen zijn gevallen...
Dan kan het prima zo zijn dat HP niets is gegroeid in absolute getallen, maar wel in marktaandeel.

Wat ik me bij een Dell ook wel voor kan stellen is dat het komt omdat zij een groot deel van hun omzet halen uit de zakelijke markt. Ik denk dat het moment niet daar is om bij bedrijven de computersystemen te gaan vervangen. (Misschien wel hoog tijd overigens, maar denk dat ze er even mee zullen wachten)

Misschien verklaart dit iets...

HP haalt ook veel uit zakelijke markt. Dus wat dat betreft.

Als ik juist om me heen kijk, naar mensen waar ik ben geweest om enigzinds iets PC gerelateerd te doen, als hobyist kijk je toch helaas snel naar andermans spullen, valt me juist op hoe weinig HP spullen ik zie en iedereen heeft wel wat van Dell. Ik heb me dan ook al serieus jarenlang af gevraagt hoe het komt waarom HP zo een groot marktaandeel heeft. In bedrijven waar ik ben geweest valt me dan wel alle HP printers op, maar waar het serverpark voorheen Compaq was (door HP over genomen) zie ik nu overal Dell staan. Gezien de core-business volgens mij bij HP en Dell nogtands PC-hardware is (al doet HP meer in business contracts, en zal dan sneller wat moeten merken bij economische terug loop), snap ik er weinig van. Wel dat Apple marktaandeel verliest, want die zitten eigenlijk in een compleet ander segment. Ik zou verwachten dat als Dell een klap krijgt, HP nog meer. Er zijn altijd wel bedrijven waar Apple voor hun de enige oplossing is (al zij het ongefundeerd, ook in een crisis zullen ze aanhanger blijven, dit is decennia zo geweest). Persoonlijk zal ik denken dat de hele IT sector compleet evenredig is terug genomen, en dus het marktaandeel gelijk blijft, dat er minder bestedingen zijn gemaakt, en dat de pijling compleet berust op een toevalstreffer die met uiteindelijke financiële publicatie beide fout blijken. Als ik hier naast zit zou dat tussen HP en Dell mijn inziens alleen te maken hebben met contracting, waar Dell normaal alleen systemen uit leverd maar er bij HP ook mensen uit zouden worden geleverd, is mij ooit verteld, zoals bijv. bij IBM.

Ik weet niet wanneer jij de laatste keer een Dell gekocht hebt maar de mythe dat Dell nog steeds goedkoper is dan andere A merken klopt volgens mij al jaren niet meer.

Ik heb alleen ervaringen in de zakelijke markt en de laatste 5-6 jaar ben ik geregeld overpriced Dell servers en werkstations tegen gekomen waarbij zelfs HP met vergelijkbare specs goedkoper was.

Ja je kunt de prijs van een Dell server of werkstation flink drukken als je een account manager hebt. Wij hebben de afgelopen jaren een aantal keren een vergelijking gestuurd richting Dell waarbij een HP machine goedkoper was. Opeens kon hun offerte een flink stuk omlaag (soms wel met 30%!), helemaal als je erbij vertelde dat je anders een HP machine koopt.

[Reactie gewijzigd door frankv1971 op vrijdag 17 juli 2009 12:49]


Misschien heeft Apple last van de laatste reeks 'laptop hunters'-commercials van MS. Daarin krijgen mensen een x-bedrag om een laptop te kopen en gaan ze (natuurlijk) elke keer met een Windows-laptop naar huis omdat de keuze groter is en de prijzen lager. Apple zou MS zelfs gevraagd hebben om met die commercials te stoppen omdat ze unfair zouden zijn na een prijsverlaging van $100. Voor MS was dat een teken dat die nieuwe commercials Apple blijkbaar precies raakten op een plek waar het zeer deed.

Ik denk niet dat de commercials van MS aan de basis liggen want dan zou Dell daar juist profiteren.

Jawel, want die Dell kun je niet in een winkel halen ;)

In NL niet, maar ik heb in Azië genoeg winkels gezien waar Dell wordt verkocht (allerlei grotere en kleinere ketens, geen Dell-only winkels dus).

Maarja dan bewijst de reclame toch wat MS wil uitstralen.

-Meer keuze.
-Lagere prijs.

Klinkt als twee goede dingen in een markt met concurrenten. Dat Apple dat dan weer kinderachtig gaat vinden vind ik iets in de trand van "OMG jullie zijn goedkoper en hebben meer keus (en we vergeten even de eventuele meerwaarde die een Mac heeft zelf ook), boehoe daar kunnen we niets tegen in brengen".


MS geeft je keus ja. je kunt windows inrichten naar jou wensen/eisen:

op een pinautomaat
op een industrieele HMI
voor het legero ofzo? het kan allemaal!

Apple had dat gevraagd omdat ze hun Macs en Macbooks enkele euro's goedkoper hebben gemaakt waardoor de bedragen in de spotjes niet meer geldig zijn. Resultaat blijft natuurlijk hetzelfde.

Die "laptop hunters" commercials al eens gezien? Gewoonweg zielig hoe fout en inconsistent de argumenten zijn die ze aanhalen.

Het speelt mijns inziens mee dat DELL inmiddels al jaren zijn aandeel ziet krimpen.

Apple heeft de laatste jaren sterk geprofiteerd van een "Apple-hype". Maar hypes komen en gaan... Met een Windows of Linux-PC heb je nu eenmaal meer value for less money. In tijden van mindere welvaart letten veel mensen daar wat meer op lijkt me zo.

Ook stellen computergebruikers wellicht hun aankopen uit.

De Windows-PC verkopen zullen waarschijnlijk later dit jaar boosten vanwege de komst van Windows 7.

Maar ik merk dat sommige hypes wel erg lang blijven hangen. Vooral die van de iPod. :9

We hebben het hier over PC's...

Ik zie steeds minder en minder iPods op de trein. Mensen beginnen over te stappen en Apple brengt ook geen 5 verschillende iPods meer uit per jaar wat ze op de toptijden wel deden.

Ik geef je helemaal gelijk! Die iPod hype mag nu eigenlijk wel eens afgelopen zijn. Het ENIGE voordeel van een iPod is de makkelijk te bedienen iTunes. Verder is het kwalitatief (en dan vooral het geluid!) een matige mp3 speler...

Dit zijn geen officiele cijfers, je bent een beetje voorbarig met het stellen dat de hype gedaan is. Apple boekt record na record kwartaalomzetten de laatste jaren. Pas volgende week hebben we de resultaten.

Echt hea, misschien moeten we wachten tot de cijfers zelf door de fabrikanten worden gepubliceerd. Wel gek dat Acer stijgt met maar liefts 51% in de VS.

Mindere welvaart? Als je niet veel geld hebt denk ik dat je eerder je oude PC nog even afstoft dan een PC te zoeken die relatief gezien goedkoper is dan die van een ander merk.

Hier zijn we weer met "Apple-hype". Misschien profiteerde Apple wel van het feit dat de Windows-hype eindelijk afgelopen is. :z

Windows is dan echt de langste hype ooit.

Yep, het is weer Tweakers.

Er komen 2 analisten bureaus met tegenstrijdige geschatte cijfers over Apple, en dus nemen ze hier de negatieve van IDC, die er wel eens vaker naast zitten.

Gartner daarentegen geeft positieve resulataten weer, een groei van 2,5 % in een markt die negatief draait.

http://www.macrumors.com/...nd-quarter-mac-shipments/

Ik vraag dus echt niet om alleen maar positief nieuws te posten, maar vermeld dan toch dat er 2 verschillende schattingen zijn.


Pas volgende week zullen we zien hoe Apple het gedaan heeft, en ik denk dat ze vorig kwartaal overtroffen hebben vermits het succes van de macbooks. Er is momenteel de langste wachttijd sinds jaren op de hele range.

Precies. Apple heeft meer winst dan Microsoft gemaakt in het eerste kwartaal.



Uh? Je beweert eerst dat Apple meer winst haalt in het eerste kwartaal, vervolgens word je netjes gecorrigeerd met linkjes naar de echte cijfers, en dan haal je persberichten uit oktober 2008 van stal. Wat wil je met deze oude persberichten zeggen?

Niet om het een of ander, maar de cijfers uit je eigen links zeggen:

MS:
Omzet: 15 miljard
winst v/belasting: 5.9 miljard
Netto winst: 4.3 miljard

Apple:
Omzet: 7.8 miljard
winst v/belasting: 1.5 miljard
Netto winst: 1.1 miljard

Cijfers laatste 3 maanden eindigend op 30 september 2008. Mijn lagere school rekenen leert mij dan dat MS dus ongeveer 4x zoveel winst maakt als Apple bij 2x zo'n grote omzet.

Deze cijfers hebben alleen niet zoveel te maken met de cijfers voor het eerst en tweede kwartaal 2009, dus ik weet niet waarom je die quote, maar het zijn wel jouw eigen aangehaalde cijfers.

[Reactie gewijzigd door afterburn op donderdag 16 juli 2009 20:31]


Yep, het is weer Tweakers.

Er komen 2 analisten bureaus met tegenstrijdige geschatte cijfers over Apple, en dus nemen ze hier de negatieve van IDC, die er wel eens vaker naast zitten.

Gartner...
Jaja, en Gartner geloof je wel? Voor elk Gartner rapport dat iets roept kun je tegenwoordig een ander Gartner rapport vinden dat het tegendeel beweert. Heb je IDC niet eens bij nodig.

Daar gaat het niet om. Er zit een verschil van meer dan 20% tussen beide bureaus. Dus kan je stellen dat het echt niet gemakkelijk is om de verkopen te schatten en ze beter wachten tot volgende week bij presentatie kwartaalcijfers.
Tweakers zou beter niet alles zomaar klakkeloos overnemen, maar ook even 5 minuten bronnen raadplegen en dan worden hun artikels misschien waardevoller.

Heck, zelfs als het blijkt dat Apple met de officiele cijfers flink is gegroeit zal je hier op tweakers niets meer van terug zien.

Zal niet het eerste 'apple mistverstand' zijn welke nooit is gecorigeerd.

[Reactie gewijzigd door ZpAz op donderdag 16 juli 2009 19:00]


Misschien werk Gartner met Apple computers en dan kan je er van uitgaan dat het niet klopt :)

Wat zei ik je: Beste kwartaalcijfers voor een non-feestdagen kwartaal ooit voor Apple. En ik betwijfel ten zeerste of dit bericht dus gecorigeerd wordt.

Zowaar, Tweakers.net heeft een nieuwsbericht geplaatst, met wel de juiste cijfers. Ik zat er dus naast. nieuws: Apple verkoopt meer Macs en iPhones

[Reactie gewijzigd door ZpAz op woensdag 22 juli 2009 12:23]


In het bericht gaat het over dat Apple het moeilijk heeft in de VS. Ik neem aan dat je stelling over de wachttijden voor macbooks Nederland betreffen. Waar baseer je dat overigens op? ;)

Wachttijden gaan over voorraad in de US. En je kan het gemakkelijk zelf checken door naar de online shop van Apple te gaan. Ze hebben heel veel success met de gratis iPod Touch die ze weggeven voor studenten. Er staat een artikel van op Macbidouille dacht ik.

Hoewel een bron website als macrumors nou niet echt veel zegt is het wel vreemd dat er twee verschillende uitkomsten zijn, misschien is dit onderzoek VS only en de andere mondiaal/

Wel zou het gewoon logisch zijn dat Apple iets minder verdient in deze 'moeilijkere tijden' omdat ze zich gewoon meer richten op high end (hoewel die in beeldscherm geintregreerde dingen wel een goede prijs kwaliteit verhouding hadden (?Imac's?)).

Overigens is er prima vaak positief nieuws over Apple op t.net hier (soms zelfs te vaak volgens sommigen zie wat topics in G.R.) dus ik denk niet dat het "Yep het is weer Tweakers" hier terecht is eigenlijk.


@mStam

Lijkt me erg vreemd zover ik weet is MS gewoon een veel groter bedrijf en doen die het nogsteeds prima, maar het zou natuurlijk kunnen, waar heb je die info gevonden.

Groei van marktaandeel in een krimpende markt kan dat net zo goed minder verkopen zijn.

En wat zou tweakers tegen apple hebben? Integendeel zelfs sommige dagen word het hier overpoeld door nieuwe over apple.

Acer raakt precies stilletjes aan zijn reputatie van slecht merk kwijt.
Ik merk dat hun laatste producten al beter zijn als vroeger...

Raar dat Dell dan hun positie dreigt kwijt te raken, HP blijft wel een stabiele speler.
Ik denk dat Dell wat te ontoegankelijk is, je moet meestal bestellen via internet en dat schrikt sommige mensen soms af.
Terwijl je HP gewoon in de Mediamarkt ziet staan, en die sneller meeneemt.

Ik vind het niet echt raar dat Apple hun verkoop ziet dalen. Apple zijn hypes en die kunne hoogte -en dieptepunten. Ze komen vast wel met iets nieuws waardoor de verkoop stijgt.

Was er dan een hype rond Apple PC's? Ik dacht het niet. Miscchien rond iPods en iPhones (alhoewel ik vind dat je ook daar niet meer van een hype kan spreken, vermits ze al jaren op rij het succes blijven aanhouden).

Over Macs lees je amper iets in de media bvb, in tegenstelling tot de iPhone en ipod.

Ik ben Dell liever kwijt dan rijk. Ik heb standaard een schroevendraaier op mijn bureau liggen. Als er iemand met een Latitude laptop langskomt, dan draai ik eerst de schroeven vast. Ben al vaak tegengekomen dat er schroeven ontbraken aan de onderkant. Het grootste nadeel voor de gebruiker is dat het beeldscherm los gaat zitten. Er zit zoveel speling op dat het niet prettig werkt. Met de serverkant heb ik verschillende positieve en negatieve ervaringen.

HP heb ik alleen een klein beetje ervaring met servers, en daar heb ik niet echt problemen mee gehad tot nu toe.

Dat Apple wat minder gaat is logisch, volgend kwartaal gaat het weer goed. Als dit klopt is er echt niemand bij Apple die hier wakker van ligt.

Wel grappig, als ik naar al de Latitudes kijk (heb er zelf 2) dan kan ik jouw bevindingen niet staven helaas.

Voor zover ik herinner heb je in de USA fysieke winkels van Dell waar je kan bestellen. Is wel ongericht als een showroom en niet echt een winkel maar ik dacht je er ook gewoon een bestelling kan plaatsen (online in de winkel natuurlijk :p).

edit: Hier heb je een plaatje van een Dellshop.

[Reactie gewijzigd door Rizon op donderdag 16 juli 2009 22:15]


De arrogantie van Apple tav. Netbooks speelt ze nu dus duidelijk parten :) Volgens Apple willen ze niet met 'n Netbook op de markt komen, omdat 't volgens hun inferieure produkten zijn.

Ik wil niet veel zeggen maar ik durf gerust mijn EeePC van 'n tafel te laten flikkeren, dat hoef je met 'n Macbook Air niet te doen, die overleeft dat niet zonder deuken of barsten.

Apple maakt mooie machines, maar ze zijn zwaar over-priced & in deze tijden kiezen consumenten liever voor "value for money", alhoewel ik persoonlijk niet zo kapot ben van Acer. Ik ben nog geen Laptop, of Netbook van ze tegengekomen die echt degelijk oogde, iets wat in mijn ogen voor 'n Laptop of Netbook essentieel is.

ik heb laats een acer x3200 met 22 inch scherm + geluidsboxjes + muis en toetsenbord, aangeschaft voor 400 euro werkt best goed.

Kan helaas niet op tegen mijn Best buy guide watergekoelde high end gamesystem van 1700 euro, maar goed. :)

Een macbook air is best wel stevig hoor, ik denk dat die de val flink wat beter overleeft dan een plastic EePC'tje.

een stevige laptop is van kunststof. niet van metaal

"alhoewel ik persoonlijk niet zo kapot ben van Acer.".

Het wordt nergens echt hardop gezegd, maar ik weinig computer leveranciers die Acer verkopen met overtuiging. Mijn eigen baas, ikzelf en vele anderen met mijn weigeren het verkopen in het geheel. Acer laptops sterven op een of andere manier aan de raarste mankementen. Als actief bent in de consumenten pc reparatie weet je waar ik het over heb waarschijnlijk.

Consumenten zelf ben ik eigenlijk nooit tegengekomen die persé een Acer willen. Maar wat dat betreft zijn computers weer heel anders dan bijvoorbeeld witgoed (zitten mijn ouders in). Plenty mensen die daar persé een bepaald merk willen. Types kennen ze niet en boeit ze niet het moet dat ene merk zijn en daarover is geen discussie mogelijk. Bij de computerwinkel waar ik werk zijn er hoogstens mensen met lichte merk voorkeuren (dan heb ik het natuurlijk wel over de 'leken')

[Reactie gewijzigd door Malarky op donderdag 16 juli 2009 23:05]


Apple's 2e kwartaal is steevast minder, en leeft meestal weer op in het 3e en 4e (WWDC, Back to school, dit jaar Snow Leopard, Holiday season)

Laten we even de echte cijfers afwachten ipv analisten uitspraken, daar hoor ik nu werkelijk nooit iets van wat ook echt klopt. Zo zit hier dus ook weer 20(!)% tussen wat niet verder wordt verklaard, ook niet door Tweakers. Niet echt netjes

volledig mee eens, tendetieuze berichtgeving. maar ik kan me best wel voorstellen dat apple minder verkoopt door de crisis omstandigheden, dus echt verbaast ben ik hier niet over.

ook wel eens goed dat apple een beetje tegenwind krijgt, daar innoveren ze zich wel weer uit met een baanbrekend produkt zoals bijvoorbeeld de eerste echt bruikbare notepad computer oid.
«  1  2  »

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.

Volgende 18:31 Canon brengt twee nieuwe hd-camcorders uit
Vorige 17:22 Nokia verkoopt meer zakelijke smartphones dan N-serie-toestellen
VNU Media logo Hosted by True

© 1998 - 2012 Tweakers.net B.V. - Alle rechten voorbehouden - Contact - Jouw privacy - Algemene Voorwaarden

Uitgever van:

Website van het jaar 2011