Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Je kunt ook een cookievrije versie van de website bezoeken met minder functionaliteit. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , reacties: 22, views: 12.066 •

Het Nederlandse bedrijf Nexus heeft een fulltower-behuizing op de markt gezet. De Edge is voorzien van geluidswerend materiaal en ventilatoren met een doorsnee van veertien centimeter, waardoor de geluidsproductie minimaal zou zijn.

De behuizing is een fulltower die dan ook ruimte biedt aan een flinke hoeveelheid hardware. Er zijn acht 5,25"-drivebays en negen 3,5"-drivebays aanwezig. Alle 5,25"-bays en één 3,5"-sleuf zijn extern bereikbaar. De verschillende drivebays kunnen met behulp van rails eenvoudig in de behuizing worden geschoven. In de moederbordhouder is een uitsparing te zien, voor het installeren of verwijderen van backplates.

Over zowel de koeling als de geluidsproductie van de kast heeft Nexus nagedacht. Zo is de plek waar de voeding geplaatst moet worden voorzien van rubberen voetjes, die eventuele trillingen opvangen. Om de geluidsproductie tot een minimum te beperken zijn de zijpanelen bedekt met geluidwerend materiaal.

Standaard voorziet Nexus de kast van drie 140mm-ventilatoren, die met 1000 toeren per minuut roteren. Twee fans bevinden zich aan de achterkant en blazen de warme lucht naar buiten: één ventilator is aan de voorkant geplaatst en zuigt lucht aan. Er kunnen naar wens nog twee 14cm-fans en één 12cm-fan geïnstalleerd worden. Alle luchtingangen zijn verder voorzien van stoffilters. Tenslotte zijn er aan de bovenzijde van de kast twee usb-poorten, een esata-poort en een audio in- en uitgang te vinden.

Het chassis is grotendeels opgetrokken uit staal: alleen de voorkant is gemaakt van geborsteld aluminium. De kast meet 64,2x23,9x57,6cm en het gewicht is onbekend. De Edge moet ongeveer 160 euro gaan kosten en zal binnenkort te koop zijn.

Nexus Edge

Reacties (22)

Zit er leuk uit en past mooi in de prijs klasse van de simpelere Lian Li kasten, staal zal wel voor behoorlijk wat gewicht zorgen waar Lian Li volledig aluminium is.

Enigste min puntje op het design vind ik die "knop" op de zijkant dat had wel er in verwerkt mogen zijn. Edit: zie hier wat ik bedoel in detail.

@Donderbij is inderdaad een slot, en ik vind het nog steeds jammer dat die uitsteekt en niet in het deurtje verwerkt is.

@Stoney3K, Lian Li cases zijn ook niet echt LAN-Party dingen als je het over "slepen" hebt. En ritje met de auto is voor mij sowieso al oppassen geblazen aangezien er een Scythe Mugen met pushpins in m'n case zit.

@Bumba007, dan hadden ze het deurtje toch iets dikker kunnen maken?

[Reactie gewijzigd door PaddoSwam op 14 juli 2009 12:54]

Ziet er uit als een slot.
Ik heb liever staal voor het chassis van mijn kast, sinds alu in verhouding boterzacht is en je als gamer je kast nog al eens heen en weer wil slepen naar LAN-parties. Dan heb je liever niet dat het ding na een ritje van 50km met de auto onder de deuken/krassen zit.
LianLi cases zijn niet in aluminium plaatjes gemaakt die je zomaar plooit hoor ;)

De structurele elementen van een lianli & de zijpanelen zijn gemaakt van 2mm dikke alu platen (bij de hogere modellen toch), en naar mijn ervaring krassen ze écht niet makkelijk (niet moeilijk ook, die platen zijn niet gelakt/geverfd maar de kleur zit er in gebakken). Verder weegt zo'n alu case al tegen de 15 kilo aan, maak dat in dezelfde dikte in staal en je zit op 60 kilo voor je case (staal weegt ongeveer 4x zoveel of alu). De sterkte van staal per kilogram is echter een stuk lager dan die van aluminium hoor ;).

Ik blijft het vaag vinden dat LianLi eigenlijk de enige is die cases maakt die er nog wat uitzien & waar 12 harddisks in gaan. Als je 2 raid5 arrays wil hangen kom je met 8 harddisks niet eens toe, want je hebt nog wat nodig voor je besturingssysteem ook.

[Reactie gewijzigd door Athmozz op 14 juli 2009 12:17]

De sterkte van staal per kilogram is echter een stuk lager dan die van aluminium hoor ;)
Dat is wel heel erg kort door de bocht. Meestal komt de sterkte/stijfheid van een constructie voort uit vorm en niet uit materialen.

Denk aan een T (profiel) balk tov een vierkant balk. Welke buigt makkelijker?

En verder zijn er honderden soorten alu en staal legeringen. Elk met zijn eigen goede (en slechte) punten. Lian bezuinigd uiteraard niet op de kwaltieit van het aluminium dat ze gebruiken.

[Reactie gewijzigd door GroGG op 14 juli 2009 12:28]

Toch is staal veel minder gevoelig voor trillingen dan aluminium (zelfs 2mm alu). Antec lost dit in sommige kasten mooi op met 3-laags platen (alu, plastic, alu) maar verreweg de meeste fabrikanten hebben er geen oplossing voor.

Je kan natuurlijk altijd alle fans en alle HDDs ontkoppelen met rubberen fan mounts en elastieke ophanging voor de HDDs, maar er zijn nog altijd weinig mensen die dat doen (en dan vang je nog maar een deel van de trillingen op). Daar komt bij dat de HDDs dan beter gekoeld moeten worden, wat problematisch wordt (of gewoon luidruchtig) in full towers met erg veel HDDs.

Verder een mooie kast weer van Nexus (die nog altijd één van de stilste fans maken: Nexus Basic 120mm), kan ook aardig wat lucht verplaatsen met zoveel plek voor 140mm fans.

edit: http://www.silentpcreview.com/article75-page2.html
ALUMINUM

The Aluminum Myth - Some favor aluminum cases, citing an ability to better cool components mounted within. This is a myth. No heat producing component benefit in any significant way from being inside an aluminum case. The only heat producing devices that are normally mounted in direct contact with a case are the drives, particularly the hard drives. The difference between aluminum and steel in this cooling function is insignificant.

This does not mean aluminum cases cannot be used to make a silent computer, just that there are disadvantages with them when compared to similarly constructed steel cases. Regardless, many aluminum cases certainly look nice.

The Aluminum Drawback - One consistent acoustic property seems unavoidable: Aluminum cases tend to pick up hard drive and fan vibrations more readily than steel cases, and make a higher pitched, more audible humming or buzzing sound. This quality is directly related to the density of aluminum: It has only about 30% of the density of the cheaper, more commonly used steel. Internally applied panel damping materials (especially the heavier kinds) appear to damp the resonance down fairly effectively, but it can be difficult and expensive to eliminate entirely. Internal supporting cross braces that effectively divide the large panels into smaller ones also help quite a lot because smaller panels are more rigid, stiffer, and less prone to lower frequency vibration than larger ones.

[Reactie gewijzigd door jacobvdm op 14 juli 2009 19:54]

Maar dan konden ze alle 5.25" bays niet plaatsen.

Persoonlijk vind ik het een deftige kast met veel plaats. Ideaal zou deze zijn voor een server of een workcenter met heel wat hardeschijven.
Beetje erg hoge prijs voor een kast die qua features nou niet echt toonaangevend is. Ik ben wel heel benieuwd naar hoeveel kabaal dat ding nog doorlaat... maar ik ben bang dat het een wat teleurstellend geheel kan zijn, zeker kijkend naar de prijs.
Heb zelf in een duister verleden de Nexus breeze aangeschaft (prijs heb ik niet meer paraat), maar dat was toch wel een erg stille kast. Grootste nadeel van die kast was dat de buitenkant in zijn geheel van kunststof was, wat 'm een beetje een goedkoop uiterlijk geeft. Overigens is de Breeze wel een erg zware kast, en gezien deze groter is en van zwaarder materiaal is gemaakt verwacht ik wel een erg zware kast.
Weer een kast zonder verwijderbare mobo-tray ¬_¬
Ik citeer: "In de moederbordhouder" (het lijkt er ook op dat je hem wel kunt verwijderen)

[Reactie gewijzigd door pagani op 14 juli 2009 11:40]

Iedere behuizingen heeft een moederbord-houder, anders valt ie om in de kast :) Je had beter even op het woordje behuizing geklikt, dan wordt je gelinked naar een site met technische specs... volgens mij heeft blisterin_bull gelijk, er wordt nergens gesproken over verwijderbaar moederbord-plate, wel over een 'easy-acces' gat om bij de cpu koeler te kunnen komen.

http://www.nexustek.nl/NX...noise_absorption_foam.htm

[Reactie gewijzigd door MicGlou op 14 juli 2009 12:12]

Dit zal inderdaad een zware jongen zijn.

Ik vind de kast wel erg mooi en ze lijkt me zeer functioneel.
Als er nou ook wieltjes bij geleverd werden, zou ik deze kast zeker overwegen.

De onderkant met de diverse roosters lijkt me niet sterk genoeg om wieltjes onder te klussen. Jammer.
Ik vind dit best een nette kast! Beetje gelijkend met de NZXT Whisper met die bays in het ondercompartiment.

Daarnaast maakt Nexus inderdaad erg stille fans, dus wat dat betreft verwacht ik wel veel van deze behuizing. Zeker na het zien van deze afbeelding over de interne specs, waarbij de volgende punten opvallen:
- bij de discs 1x 14cm intake, 1x 14 outtake
- airfilters onder, airfilters voor
- 14cm outtake boven
- 12cm outtake achter

Kortom, best interessante kast. Kan Tweakers 'm niet eens reviewen? :P
De bays in het onderste compartiment is anders niet echt een nieuwe feature, veel full tower behuizingen gebruiken het inmiddels, althans wel die van Lian-Li. Mijn PC-V2110 heeft er 8 onderin.

Wat ik me wel afvraag is of er behalve onderin voor er aan de rest van de voorkant ook een mogelijkheid is om een intake fan te plaatsen, ik bedoel wat hoger dus. De intakes zoals nu aangegeven laten de koele lucht alleen het onderste compartiment instromen maar niet het bovenste.

Datzelfde probleempje ben ik al vaker tegengekomen, ook bij mijn Lian-Li. Eerst een wat onorthodoxe oplossing gedaan door een losse fan met wat tie-wraps erin te hangen maar dat was eigenlijk geen porem. Uiteindelijk toch opgelost door een module te plaatsen voor 4 harddisks in 3x 5,25" bays waar een 12cm fan in zit, maar toch...

edit: linkje erbij gezocht

[Reactie gewijzigd door sleezball op 14 juli 2009 12:58]

Je haalt dat ene 5,25" naar 3,5" bay eruit, je steekt 3 van bovenstaande bays in dat kastje en dan kan je 21 schijven kwijt in dat kastje.

Lijkt me leuk als overkill fileservertje voor thuis.
Ik vind hem erg mooi, ik heb het wel gehad met al die kasten met poespas, deze kast ziet er lekker strak uit en is mooi afgewerkt. Bovendien heb ik wel een hoge pet op van de fans van Nexus, ik vermoed dat deze kast ook erg stil is.
Mij iets te groot, maar vindt em wel mooi, ofwel geen fransjes te zien aan de buitenkant.. heb zooooo'n hekel aan die kermiskasten...
Misschien als die er is zal ik eens denken over een miditower variant..
Ja ik vind het zelf ook een mooie kast. Ik heb zelf een Antec P182 op dit moment, maar die gaat er binnenkort al weer uit (3 maanden in bezit). De kwaliteit van de kast is niet goed genoeg voor wat deze moet doen. Ik loop tegen dingen aan, waarvan ik benieuwd ben hoe dat met deze zit:

Achter de moederbord plaat heb ik maar 1CM ruimte om mijn kabels weg te werken. Dat vind ik niet genoeg om de kabels netjes weg te werken. Aan de voorkant zitten wel stoffilters, maar de fan aan de bovenkant niet. Zo te zien heb je dat niet bij deze Nexus kast. De fans naar buiten hebben geen stoffilter ervoor (waar de lucht vandaan komt), terwijl dat juist handig is, omdat ik graag werk met IBL fans, en ik niet elke 6 maanden nieuwe fans wil kopen. Zo te zien heeft deze kast die optie ook niet. Daarnaast heb ik mijn kast direct met een boormachine bewerkt, om alle overbodige onderdelen er uit te halen. Deze zaten namelijk met popnagels vast. Ik ben bang dat dit bij deze kast ook zo is, en zal ik de hele kast van binnen demonteren voordat ik begin met opbouwen (het enige wat ik bij de Nexus zou laten zitten is het frame voor de cd spelers etc, en dan ook maar 4 bays). De rest zou ik er direct uithalen.

Ik ben wel benieuwd naar het foam dat ze gebruikt hebben. Ik heb dit in mijn Antec ook zitten (zelf gedaan met foam van IBL), en dat werkt erg prettig. Ik weet echter niet wat de kwaliteit is van het foam wat Nexus gebruikt.

Wat echt prachtig is aan deze Nexus is dat je de ruimte hebt om de backplate makkelijk te installeren. Ik doe dit normaal toch buiten de kast, maar het maakt het wel makkelijk als je een nieuwe fan koopt. Daarnaast is het deurtje natuurlijk ideaal (als het systeem goed is). Die van mijn Antec was na 2 uur al half kapot. De magneetjes raakte los, omdat die met slechte lijm vastgezet zijn.

[Reactie gewijzigd door ArawnofAnnwn op 14 juli 2009 14:24]

Mooie kast idd en mogelijkheden voor waterkoeling onderin :D is dus een potentiele kandidaat voor mij aangezien ik opzoek ben naar een nieuwe kast :P
Het ziet er uit als een goed doordachte kast met allerlei voorzorgmaatregelen om geluid te voorkomen en toch goede koeling te bieden. Echter lijkt het erop dat ze dezelfde hdd trays gebruiken als Antec (zien er echt identiek uit op de foto's), deze dempen redelijk, maar niet perfect. Hopelijk is er wat ruimte om de hdd's op te kunnen hangen met elastsiek.

Echter lijkt de mogelijkheid om kabels weg te werken achter het "moederbord-tray" mij wat beperkt, ik had liever nog wat gaten gezien rechts van het moederbord, nu zal je direct onder het moederbord je kabel tevoorschijn halen, of helemaal naar boven toe moeten met het risico dat je (voedings)kabels niet lang genoeg zijn.

Ik ben zelf op zoek naar een nieuwe kast, misschien is dit een mooi alternatief voor de CM Cosmos, maar ik wacht wel een review af op silentpcreview.com

@ArawnofAnnwn:
Aan de voorkant zitten wel stoffilters, maar de fan aan de bovenkant niet. Zo te zien heb je dat niet bij deze Nexus kast. De fans naar buiten hebben geen stoffilter ervoor (waar de lucht vandaan komt), terwijl dat juist handig is, omdat ik graag werk met IBL fans, en ik niet elke 6 maanden nieuwe fans wil kopen.
Als de filters aan de ingangen hun werk goed doen komt er zo goed als weinig stof de kast in, stoffilters voor de naar buiten blazende fans heeft dan doorgaans weinig nut. Tevens gaan je fans niet kapot van een klein beetje stof.

[Reactie gewijzigd door knirfie244 op 14 juli 2009 15:09]