Hoofdcategorieën
Device Settings

Microsoft-resellers onthullen prijzen van gezinspakketten Windows 7

Door Arie Jan Stapel, vrijdag 10 juli 2009 09:08, views: 26.267

Microsoft zelf wil er nog niets over zeggen, maar via sommige wederverkopers is de prijs van de 'family edition' van Windows 7 al uitgelekt. Een upgradelicentie van Home Premium voor drie pc's zal ongeveer 150 dollar gaan kosten.

Ofschoon Microsoft er nog geen officiële mededelingen over heeft gedaan, werd vorige week via de licentievoorwaarden al duidelijk dat er een 'gezinsverpakking' van Windows 7 zou komen, die het recht gaf om Windows 7 Home Premium op drie pc's in hetzelfde huishouden te installeren. Hoeveel dit zou gaan kosten was echter nog niet duidelijk.

Via de internetpagina's van resellers is inmiddels duidelijk geworden dat de adviesprijs ongeveer 150 dollar zal gaan bedragen, zo meldt Computerworld. Op de site van Expercom werd Windows 7 Family Pack voor 136,95 dollar aangetroffen, terwijl University IT Computer Sales het voor 144,95 dollar aanbood. Beide pagina's verdwenen al weer snel, maar de aanbieding van FadFusion van 138,99 dollar staat nog steeds online. De adviesprijs staat hier vermeld als 149,99 dollar en de status van het product als 'niet meer beschikbaar'.

Als deze prijzen kloppen, dan kost een family edition van Windows 7 dus 50 dollar per licentie. In 2007 bood Microsoft een bundel van twee licenties voor Vista Home Premium aan voor 159 dollar, maar daar kon iemand alleen gebruik van maken als hij daarnaast ook een licentie had voor Vista Ultimate, de duurste versie. Een dergelijke beperking lijkt er niet te zijn bij de gezinsverpakking voor Windows 7, zodat de consument daarmee aanzienlijk goedkoper uit is.

Windows 7

 

Volgende 09:53 'Meeste HTC-toestellen krijgen 3,5mm-aansluiting voor headsets'
Vorige 08:32 Auzentech introduceert twee nieuwe geluidskaarten
Advertentie

Reacties

«  1  2  3  4  »

Jammer dat het alleen voor de Home premium geldt, maar begin is er.

Op welke manier is dat dan een serieuze beperking voor de normale gezinsgebruikers? Welke andere versie had je willen zien, en waarom precies?

Tsja, misschien zijn er nog zat computers die ouder zijn dan 4 of 5 jaar, ik ken genoeg mensen die een beetje luxe machine hebben en nog 2 oudere pc's waaronder nog Pentiums van 700Mhz (bijvoorbeeld ik, want dat is de machine waar ik nu op werk) en dan heb je weinig aan dit soort licenties naar mijn armzalige mening.

Kom op zeg, en je bestaande Windows 2000 of XP installatie voldoet niet meer en dan wil je perse 7 draaien? Je kunt ook overdrijven he.

Ja precies, het is echt bullshit dat je op zo'n oude pc nog iets anders wild draaien,
lijkt me beter om ze naar de kringloop te brengen, of er gewoon xp / 2000 op te houden.

ATS vroeg welke versies van Windows 7 Amito dan graag als family pack zou willen kopen. Die vraag gaat dus duidelijk over het aanschaffen van drie Windows 7 licenties.

En dan begin jij over oude systemen, die niet in staat zijn om Windows 7 te draaien. (Als ze dat wel zouden kunnen, heb je uiteraard wel iets aan deze "aanbieding".) Kan ik daaruit opmaken dat jij vind dat Microsoft nu ook maar family packs met bijv. 1 X Windows 7 en 2 X Windows XP moet gaan verkopen of iets in die richting?

In de licentie is vastgelegd dat het niet door bedrijven gebruikt mag worden. Een 'family pack business edition' zou handig zijn voor kleine bedrijfjes, stel ik me voor. De markt voor families die drie Ultimate Editions willen kopen is imho zeer klein.

Kleine bedrijven kunnen beter het Microsoft Action Pack nemen

Windows vista
windows server 2008
windows server 2003
windows 7
Office 2007
Visual Studio
Expression Studio

En dat allemaal voor maar 250 euro per jaar, inclusief alle nieuwe updates

En waarom zou de bakker op de hoek een microsoft partner willen worden ?

Waarom zou de bakker op de hoek Windows nodig hebben. Of staat er bij jou een fabriek dat brood maakt op de hoek? :)

Volgens mij verkijk jij je een beetje op hoeveel "kassa's" in het MKB eigenlijk (al dan niet zichtbaar) pc's zijn met Windows erop. En ook kleine bedrijfjes doen de boekhouding veelal op een (windows) pc. Ook de bakker.

De bakker heeft dan ook geen bedrijf maar is een kleine zelfstandige. Dat lijkt me in alle opzichten gewoon een Home User die dan ook de normale prijs betaalt voor zijn licentie. De boekhouding van de bakker zal evengoed werken op Home Premium.

Waarom zou de bakker überhaupt willen upgraden dan, het draait nu goed, dure investering dan.

Voor de funky doorzichtige windows en de DX11 games natuurlijk :+

Jah ... Windows Vista, starten ze het kassa programma ... dat blijkt dan een DOS programma te zijn. Althans, zo ziet het eruit. Blauw scherm met witte letters en lijnen / vierkanten en muis is een rood blokje :+

Een kassa systeem op DOS is ook veel handiger dan een op windows lijkt me zo. Gewoon 1 taak tegelijk die het hele scherm overneemt en met lekkere dikke grote letters laat zien hoeveel er betaald en gewisseld moet worden. Zou zo snel niet weten waarom je daar een muis of een grafisch OS voor zou willen gebruiken.

Tegenwoordig zijn aardig wat kassa systemen met touchscreen. Ik denk dat we het voorbeeld van de lokale kleine en minder naar informaticagerichte bakker moeten verschuiven naar kleine zelfstandige. Hierbij wordt zeker vaak met windows gewerkt. Ben vaak genoeg bij apothekers geweest die dan 2-3 paketten hebben ivm bestellingen en stockbeheer en andere zooi. Toch wel fijn als het dan mooi gepresenteerd wordt en de apotheker gebruikte een pc met touchscreen als 'kassa'.

Je beschrijft het kassa systeem van Alternate toch niet of wel ?

Kassa's worden vaak geleverd door externe partijen waardoor ze zelf niet die licentie direct afnemen. Daarnaast draaien op veel kassa's Embedded versies van Windows welke een geheel ander licentiemodel hebben en ook niet overal verkrijgbaar zijn. Daar zijn deze regelingen dus zowieso niet op van toepassing.

Overigens vind ik de upgrade prijzen wel netjes. Hoewel het zeker niet voor iedere familie geschikt is. De meeste gezinnen hebben een nieuwere en daarnaast wat oudere bakken en wie zegt dat al die bakken geschikt zijn voor Windows 7. Dus kwa verkopen denk ik dat het nog wel tegen gaat vallen.

Captain was me voor :-)
Ik lever deze licentie nogal vaak en ik moet zeggen zeer stabiel die Embeded licenties.
Wepos (gebasseerd op XP) enkel je merkt bij de installatie dat er vaak wat extra werk moet gestoken worden bij het installeren van drivers en programma's.

Bij mij toevallig wel, hahaha. Sterker nog, op 5 minuten fietsen zit er nog 1 :)

officieel mag dit niet, :
Welke soorten softwaregebruik zijn volgens de licentieovereenkomst toegestaan?
Onder de licentieovereenkomst voor het Microsoft Action Pack-abonnement mag de Action Pack-software alleen voor interne zakelijke behoeften en voor evaluatie-, demonstratie-, test-, trainings- en opleidingsdoeleinden worden gebruikt. Gebruik in een productieomgeving, bijvoorbeeld als host voor een commerciële website, valt niet onder de overeenkomst. Lees de inleidende bijlage van het Microsoft Action Pack-abonnement voor meer informatie over het juiste gebruik van de software .

edit: dikke vergissing excuses moet beter lezen

[Reactie gewijzigd door Scorchor op vrijdag 10 juli 2009 10:27]


Tja, ik gebruik het ook om mijn gemaakte websites te testen in de verschillende versies via VMWare.

Wederverkopers van Microsoft producten kunnen zich als partner registreren en daarmee een Microsoft Action Pack abbonnement. Een online training moet succesvol worden afgerond.
Voor geïnteresseerden: Action Pack-abonnement: veelgestelde vragen

Een 'family pack business edition' ...............

Family pack, Business Edition?..

Voor een klein familie bedrijf.
Zo is de appie hein ook ooit begonnen ;)

"die het recht gaf om Windows 7 Home Premium op drie pc's in hetzelfde huishouden te installeren."

;)

'family pack business edition... Jij ebt ook geen krak in namen ebdenken he? Je zou zo bij Ms kunnen gaan werken :p

Wat dacht je gewoon van 'Business Pack'?

Ik hoop dan wel dat er de keuze is tussen 32 of 64 bit, ik zou direct een gezinspak 64 bit kopen als het uit komt.

Versies Home premium en hoger (ook upgrades) komen met 32 en 64 bit dvd's, waarvan je er eentje geinstaleert mag hebben

Denk het wel, want MS wil graag alles pushen naar 64bit, scheelt weer een platform om te onderhouden.

En waarom zou Ms dit voor oa Ultimate moeten gaan doen?
Waarom zou UIltimate moeten voor een huis-tuin-keuken gebruiker?
Is overkill.
Negen van de tien hebben voldoende aan Home Premium.
Diegene die heel hard om Ultimate roepen doen dit alleen maar omdat ze alles willen hebben maar er niks van gebruiken.

Wat doet jij meer met je pjuter dan om meer OS nodig te hebben ?

Als dit klopt, vind ik dat een heel nette prijs. 50 dollar lijkt zelfs weinig als je nagaat, dat je dit dus altijd gebruikt als je je computer gebruikt. Klinkt goed.

Hoezo 50 USD? Je zal toch echt 150 USD moeten betalen, ook al mag je dit op max 2 andere PC's van hetzelfde gezin installeren. Het blijft 1 licentie voor 3 PC's.

Als je deze met vrienden gaat delen kan je net zo goed een illegale gratis versie nemen.

Verder had de prijs nog iets naar beneden gemogen. OS X kost 49 USD als family pack upgrade voor 5 PC's.

Stel ik heb 3 computer waar ik Windows 7 op wil zetten.
3 X 100 dollar is toch echt meer dan 1 X 150 dollar.

Dat het niet legaal is volgens de voorwaarde wanneer je de licenties met je vrienden deelt is niet zo erg. Zolang Windows update maar werkt toch? :Y)

@multimediacar:

OSX is dan ook enkel bruikbaar op Apple hardware waar ze dan weer wel meer dan genoeg geld aan verdienen.

[Reactie gewijzigd door XIU op vrijdag 10 juli 2009 10:29]


Daar tegenover staat dat de markt voor windows wel weer een heel stuk groter is dan die voor mac os. $50 voor 5 licenties is in mijn beleving een no brainer, maar je bent al $300 kwijt als je vijf pcs van windows wil voorzien met de nieuwe family pack, dat is zes maal zo duur als mac os (niet dat ik mac os gebruik).

De productie kosten voor een windows licentie zijn zo verwaarloosbaar dat ze bijna geen rol spelen. Persoonlijk denk ik dat als MS de prijzen van Mac os zou spiegelen, er een heel stuk minder illegale kopieën rond zouden dwalen.

edit:
Ik ga net zelf kijken in de Mac store US en zie dat een family pack Mac OS 10.5.6 vrolijk $199 kost. En als ik goed lees is die $150 voor een 'upgrade' naar family pack, dus dan zal je waarschijnlijk ook eerst een licentie moeten hebben (wat dan waarschijnlijk geen OEM versie mag zijn). Wordt dan een nog duurder geintje...

[Reactie gewijzigd door Cergorach op vrijdag 10 juli 2009 13:12]


een upgrade mag bij mac os geen probleem zijn, of heb jij soms een apple gekocht zonder dat besturingssysteem :p

Maar het geldt alleen bij precies 3, als je er 2 hebt of 4 gaat die $50 niet op.
En niet alle bestaande XP bakjes zijn geschikt om W7 op te gaan draaien.

[Reactie gewijzigd door Ge Someone op vrijdag 10 juli 2009 13:53]


Vooralsnog gebruikt Windows 7 hier minder resources dan XP hoor.

Volgens mij is het gewoon $129 voor een Leopard Family Pack hoor? Volgens is een upgrade $29 per system.

Een nette prijs ja, maar nog altijd veel tov Mac OS X. Daar hebt ge 5 licenties voor $10 meer als de prijs van een zo'n home premium family licentie. Komt nog bij dat in het Mac OS X geval ge een 'ultimate' versie hebt (want er zijn geen onderscheidingen).

En Apple rekent dat verschil op hun hardware. Dat er nog altijd mensen zijn die zo'n argumenten gebruiken.

Apple hardware is net zo duur of zelfs goedkoper dan vergelijkbare hardware van andere fabrikanten, dat er nog mensen zijn die zulke argumenten gebruiken ...

Eeeh, nee? Bij Dell kan ik een veel leukere laptop in elkaar zetten voor minder geld dan een Macbook

En is de kwaliteit hetzelfde? Werkt Windows net zo stabiel op zelfgekozen hardware als een Apple OS op Apple hardware?

Het antwoord is nee. Er zijn zoveel verschillen dat je net zo goed appels met peren kan vergelijken (of appels met Apple's).

Maar dat is omdat Apple de makkelijke weg neemt: zelf hardware leveren en dus zelf instaan voor de kwaliteit van drivers is veel eenvoudiger als 1000 verschillende configuraties moeten ondersteunen.

Makkelijk ja, en daarmee dus ook de slimmere weg... honderdduizenden combinaties zijn lastiger te onderhouden dan tientallen.

Op een Dell wel hoor dat werk uiterst stabiel. Daarom draaien zoveel bedrijven op dit soort systemen.

Het gaat pas mis als als mensen bij winkel A een kast kopen, bij winkel B een moederbord bij winkel C een processor en oh ja...ze hadden nog wat geheugen in de kast liggen

Het antwoord is ja.

En het is prima mogelijk om gelijke of echt gelijkwaardige hardware te kiezen zodat je wel degelijk appels met apples aan het vergelijken bent.

Nochtans mijn PC uit 4 verschillende winkels met vista HP is nog niet gecrashed.
En niet omdat ik het niet gebruik of er niet mee experimenteer.
En dat voor HW die stukken performanter is dan de Apple die ik voor die prijs kon kopen.

komt er nog bij dat ik OSX niet lekker werken vind. vloek er steeds op als ik weer eens mijn zus op dat crap OS moet helpen. Geef mij maar het lekker logische windows ipv het flashy OSX.

De kwaliteit van pijn PC wil ik tegen elke Apple afzetten, en ik kom er niet bedrogen uit.

het antwoord is zeker nee: het is zelfs beter. (voor mij).

vreemd, ik heb Mijn zusje niet meer hóéven helpen sinds ze OSX gebruikt

inderdaad, een flink deel van de developers in ons bedrijf (die niet al over waren op) hebben nu macbook pros gekregen (en zijn geswitched) omdat die goedkoper waren dan vergelijkbare windows laptops. ze hebben er windows bij gezet en hebben zo het bedrijf geld bespaard. Enorm veel mensen zijn sowieso aan het overstappen in mijn omgeving.

[Reactie gewijzigd door dadj op vrijdag 10 juli 2009 10:53]


Tot je enkel je geheugen wil opschroeven.
800 euro voor 4gb extra vind ik persoonlijk wat veel ... zeker als de latjes 180 euro kosten (en dat is zelfs nog niet aan inkoopprijs).

Er zijn inderdaad enkele bedrijven die MacBook pro's kopen voor hun clienteel omdat ie goedkoper is dan een Lenovo business laptop. Als je toch voor de laagste prijs gaat, kijk dan eens naar Dell, Acer of andere gerenomeerde merken ... gegarandeerd dat je goedkoper uitkomt.

Pardon? Ga jij eens even prijzen vergelijken... Misschien dat bepaalde produkten dezelfde prijs hebben, maar goedkoper... ik dacht het niet hoor! Apple vraagt gerust 10 tot 25% meer voor onderdelen dan de gemiddelde retail prijs. Stel zelf maar eens een pc samen met vergelijkbare onderdelen van een willekeurig power systeem van Apple, je komt echt stukken goedkoper uit als je gewoon een PC koopt.

Apple rekent zo''n lage prijs omdat het alleen op hun eigen systemen gebruikt mag worden, dat staat zelfs in de voorwaarden volgens mij. Let jij maar eens op wat er met die prijs gebeurd mocht OSX vrij verkrijgbaar worden, dat is nu dus ook het hele punt van die systeembouwers die OSX gebruiken, Apple vind het niet leuk omdat ze er geen ene cent aan verdienen.

Als ik kijk welke hardware ik maar krijg in een apple. Verouderde hardware aan een hoge prijs.
Voor het bedrag van een apple koop je een standaard PC die 3x sneller is. En het is een non argument dat windows duurder is, een oem licentie kost je misschien 10euro.

Voor apple is het niet moeilijk om 100% stabiliteit te roepen, ze hebben maar enkele mogelijke combinaties, terwijl op linux en windows 1000den hardware combinaties mogelijk zijn.

Het hangt ervan af wanneer je hem koopt. Om de zoveel maanden krijgen ze een kleine update zodat Apple nieuwe zaken kan inbouwen die goedkoper zijn dan het oude/tragere.

De prijs van een OEM hangt ervan af. In de winkel betaal je €80 voor een premium, een OEMbouwer betaalt er €45 voor door afname in volumes.

5 licenties kosten toch wel $199 (in NL 199 euro) dat is niet $10 meer, maar $50 tot $60 meer!! Je betaalt voor Windows 7 licentie dus rond de $45 per licentie, dat is dan maar $5 meer dan per licentie. Zoveel goedkoper is OSX dus niet. Ook al heeft OSX niet verschillende versies, maar een normaal gezin koopt ook niet zomaar een Ultimate versie, daar hebben ze toch niks aan. Home Premium voldoet in wezen aan alle eisen van een normale gebruiker.

Voor Snow Leopard komt er een family pack van 5 licenties voor $60.

Gelukkig verdient apple het prijsverschil met de windows 7 licenties ruimschoots terug met hun overpriced hardware :)
Netjes trouwens, 50 euro per licentie voor W7, dat is een goede motivatie om legaal windows te kopen.

[Reactie gewijzigd door superaki op vrijdag 10 juli 2009 11:25]


Ja, die $10 prijs geld alleen voor systemen aangeschaft na WWDC dus rond 8 juni.

Jah, alleen ik ken al heel wat huishoudens die meer dan 3 pc's hebben. Microsoft loopt dus weer hopeloos achter de feiten aan.

Volgens de laatste cijfers zijn er ook nog heel wat huishoudens ZONDER pc.
De gezinnen met meer dan drie pc's die Windows 7 kunnen draaien en baat hebben bij een update, zijn gering !

Het begin is er, "hopeloos" vind ik overdreven, dit is al een stuk beter dan losse licenties per stuk.

Ik ken ook redelijk wat huishoudens met meer dan 3 pc's (bijvoorbeeld het mijne, hoewel ik alles behalve Windows draai), maar als ik naar het gemiddelde kijk, dan denk ik dat 3 best leuk in de buurt komt.

MS wil natuurlijk ook voorkomen dat men een pack van 5 koopt (als dit zou bestaan), en het gros van de kopers de 2 ongebruikte licenties verpatst of weggeeft (ook al zal er ongetwijfeld in de EULA staan dat de pc's tot hetzelfde huishouden moeten behoren, je houdt het toch niet tegen).

[Reactie gewijzigd door RefriedNoodle op vrijdag 10 juli 2009 11:53]


Microsoft begint het eindelijk te begrijpen. Vraag een redelijk bedrag en klanten met meerdere pc's stappen in 1 keer over. Klant gelukkig, redelijke prijs, verbeterd OS. Microsoft blij want ze komen eerder van de legacy producten af.

Is het al zeker dat deze packs ook in Europa/NL beschikbaar komen. Indien ja, dan vermoed ik de dat de dollar/euroverhouding wel weer 1:1 zal zijn.

Klopt, eindelijk normale prijzen. Zo heeft het ook geen zin om te downloaden en zullen veel meer mensen legaal gaan kopen.

dit is voor mij inderdaad een reden waarom ik deze windows legaal ga kopen.


Laatst een lange discussie gehad via de m$-chat. de medewerker zei dat er geen familiepack zou komen, ik vond het belachelijk en dat er daarmee gestimuleerd wordt om illegale kopien te gebruiken, die kerel snapte het totaal niet. Vele voorbeelden aangehaald waarom het onrechtvaardig is om 150 euro per pc kwijt te moeten zijn. Totaal geen begrip.

Dag later wordt bekend gemaakt dat er familypacks komen.

Vele voorbeelden aangehaald waarom het onrechtvaardig is om 150 euro per pc kwijt te moeten zijn. Totaal geen begrip.
Ehm, even voor mijn begrip... Waarom is dit onrechtvaardig?

Waarom mogen videokaarten en hippe processoren vele honderden euro's kosten, maar mag het OS wat het meest essentiele stuk software op elke computer is, dan weer niet te duur zijn?

Ik heb ook wel eens discussies met klanten over prijsstellingen, maar het blijft een subjectief begrip. Al verkoop je iets voor 2 kwartjes, nog zullen mensen het te duur vinden (dan zou het argument weer zijn "zo weinig, doe het dan gratis!").

[Reactie gewijzigd door RefriedNoodle op vrijdag 10 juli 2009 11:27]


@RefriedNoodle

Onrechtvaardig is het misschien niet, maar netjes is anders. Grote bedrijven, waarbij 150 euro voor een licentie per PC totaal in het niets valt bij de totale kosten van de werkplek, krijgen flinke kortingen. Ook OEMs krijgen de licenties voor een scheintje, maar een consument waarbij 150 euro toch een redelijk bedrag is moet de volle mep betalen?

Het is toch veel logischer dat een consument, die een beetje MSN't en telebankiert, veel korting krijgt, een een bedrijf waar door automatisering elke dag honderden euro's word bespaard, een beetje meer moet betalen.

Moah, kan ik niet helemaal met je eens zijn. Eigenlijk zeg je dus: in plaats van korting bij grotere deals, moet je juist MEER betalen bij grotere deals? Dat gaat niet werken. Kwantumkorting is in de zakenwereld zeer gebruikelijk, hoe meer je koopt, hoe verder de prijs zakt. Het is ook niet te verkopen. Wat als de klant dan zegt: "ok, doe mij dan maar 1000 losse Windows-licenties, graag aparte facturen" ?

Als ik tegen Toyota zeg, "ik overweeg 50 auto's te bestellen", dan gaan ze heus wel wat aan de prijs sleutelen. Je wilt klanten juist belonen voor grotere deals, via korting, want dan zijn klanten blij en blijven ze klant. Veel andere instrumenten heb je als leverancier niet, zeker niet als je concurrenten hetzelfde doen.

OEM's krijgen inderdaad korting, met de kanttekening dat je ook geen recht op support van Microsoft meer krijgt, daarvoor moet je dan bij de OEM zijn. Plus je hebt andere beperkingen, zoals de koppeling aan 1 computer. Echter deze OEM-prijs wordt ook doorberekend aan de eindklant, die betaalt niet de volle mep voor Windows bij een nieuwe pc.

Consumenten krijgen bovendien ook al korting. Zij kunnen de Home-versie aanschaffen, die goedkoper is dan Professional, Enterprise of Ultimate wat je bij bedrijven zult zien. Features (waarvan MS denkt dat) die toch niet gebruikt worden door consumenten, zijn er dan ook uitgesloopt, verschil moet er zijn.

Maar consumenten krijgen nu dus alsnog ook een soort mini-Volume-License-deal via de gezinspakketten. Ben geen MS-voorstander, maar dit is wel het soort kortingen wat MS redelijk wat verkopen gaat opleveren, 1x150 uitgeven is makkelijker dan 3x100 voor losse upgrades, alleen het idee al dat je met 3 identieke doosjes software de winkel uitloopt.

[Reactie gewijzigd door RefriedNoodle op vrijdag 10 juli 2009 12:05]


Ehm, even voor mijn begrip... Waarom is dit onrechtvaardig?
Omdat anders het downloaden niet valt recht te lullen.

Dit soort pakketten wil je graag als upgrade gebruiken maar dat upgraden kan niet kan net met de Europese versies.
Ik vraag me dus inderdaad af of deze versie in Europa beschikbaar zal komen.

Ik mag toch hopen dat hier in Europa ook gewoon niet-E versies van Windows beschikbaar worden, zodat ik mijn Vista-systeem indien gewenst kan upgraden. Een nieuwe installatie wil ik proberen te vermijden gezien de grote hoeveelheid applicaties en instellingen die dan moeten worden geherinstalleerd en teruggezet worden.

In Europa komen uitsluitend E-versies, daar gaat het gehele gedoe nu eenmaal over. Dat er retailers ook zwaar zullen importeren is niet ondenkbaar.

In Europa komen uitsluitend E-versies
@#$%$#%@^#%&

Als webdevver moet ik IE toch hebben, of ik het nu zelf wil gebruiken of niet. Het alleen uitkomen van E-versies kost me mogelijk dagen extra werk als ik zou willen upgraden.

Ik had gepland om over een jaar een image te maken van mijn C-partitie en dan een upgrade te proberen. (Eerst drivers en virusscanner de-installeren, upgraden, en de nieuwste driver en scanner erop zetten.)

Je krijgt een gratis cd met IE 8.

Dat ik IE8 er wel op kan zetten weet ik ook, maar als ik niet kan upgraden kost me dat dagen extra werk. Als een upgrade niet lukt vanwege iets dat ik heb geïnstalleerd... soit. Dan probeer ik nog wel een keer nadat ik dat stuk software verwijderd heb.

Ik wil niet eens een E-versie, en ik hoop dan ook dat winkels zoals Informatique een normale Home Premium / Professional OEM-versie gaan verkopen, desnoods geïmporteerd.

Dan kan je nog enkele maanden wachten met Win7. Ms gaat met een upgrade versie komen waar je ook effectief kan upgraden maar die kon niet snel genoeg meer op tijd klaar geraken.
Dus nu is beide upgrade en retail technisch gezien een full install. Eens de nieuwe upgrade erdoor is zal het wel mogen.

Klagen bij Kroes, duidelijk maken dat je nooit meer op haar partij zal stemmen dankzij dit ms-pesten van haar.

Dat stond ergens in een vorig bericht dat als upgrade voor europa een volledige instaltie moet worden gedaan. Als ik het goed begrepen heb kun je wel gewoon upgrade versies kopen.

is vaak zo, want de US prijzen zijn BTW exclusief, EU prijzen BTW inclusief. Ok dat maakt de verhouding niet 1:1, maar brengt het zeer dicht bij deze verhouding zodat ze er niet meer achter kijken en toch deze verhouding aannemen.

Je betaalt hier geen BTW in 9 van de 10 gevallen als je online koopt.

Met 'hier' bedoel je dan waarschijnlijk de VS? Want in Nederland betaal je overal BTW....

"50 dollar per licentie"

niet echt, vanuit juridisch oogpunt heb je echt maar 1 licentie gekocht aan 150 dollar hoor, enigste verschil is dat, in tegenstelling tot gewone retail licenties, je de licentie kan gebruiken op 3 PCs. Zou me niet verbazen dat het zelfs dezelfde key is. AVG werkt al en hele tijd zo met zijn "3 pack". 1 licentie, 1 key, maar je mag hem wel gebruiken op 3 PCs.

Office Home and Student werkt trouwens ook zo. Is toch logisch, ze kunnen de consument toch niet verwachten dat ze onthouden welke key ze op welke PC gebruikt hebben, 1 key, en dus ook 1 licentie, maakt het simpeler.

En het verschil is? als ik 1 licentie op 3 pc's tegelijk mag gebruiken is dat IMHO toch gelijk aan 3 licenties die je op 3 pc's kunt gebruiken..
Ik zie ook niet echt een probleem van welke key op welke pc gebruik zou zijn, er zitten namelijk normaalgesproken stickers bij die je dan op de betreffende PC kunt plakken, OF je kunt het natuurlijk gewoon bij de key erbij schrijven indien nodig..

lees mijn post nog eens opnieuw, ik zei "vanuit juridisch oogpunt", als in "zo zal het wel geschreven zijn in hun EULA en whatnot"

Ik vermoed dat het verschil is dat je die drie "licenties" niet los van elkaar kunt verkopen.

En het verschil is? als ik 1 licentie op 3 pc's tegelijk mag gebruiken is dat IMHO toch gelijk aan 3 licenties die je op 3 pc's kunt gebruiken..
Ik zie ook niet echt een probleem van welke key op welke pc gebruik zou zijn, er zitten namelijk normaalgesproken stickers bij die je dan op de betreffende PC kunt plakken, OF je kunt het natuurlijk gewoon bij de key erbij schrijven indien nodig..
Het verschil is dat je waarschijnlijk dus maar 1 license key krijgt.
En die license is bedoeld voor "home" of "family" oftewel, er zal wel ergens in de license staan dat het binnen één huishouden moet blijven.
Dus als je deze versie met 2 vrienden gaat delen die niet in hetzelfde huis wonen, ben je waarschijnlijk volgens de license net zo illegaal bezig als wanneer je een exemplaar met een normale (single) license koopt, en die 2x kopieert.

[Reactie gewijzigd door RagingR2 op vrijdag 10 juli 2009 09:47]


Dus als je deze versie met 2 vrienden gaat delen die niet in hetzelfde huis wonen, ben je waarschijnlijk volgens de license net zo illegaal bezig als wanneer je een exemplaar met een normale (single) license koopt, en die 2x kopieert.
En een studentenhuis? En wat als zoon/dochter bij moeke inwoont, maar besluit van te moven, moet hij/zij dan ineens een nieuwe licentie kopen?
Zijn weer leuke punten van betwisting :p

"50$ per licentie" is inderdaad een beetje een "ongelukkige" woordkeuze maar het eindresultaat is hetzelfde: je hebt een legale OS versie op 3 PC's staan.

Hopelijk komen er vergelijkbare packs van de andere windows 7 versies. Maar het is inderdaad een begin.

Verder vraag ik mij af of ze het "huishoudelijk gebruik" echt gaan controleren, en als ze dat gaan controleren, hoe ze dat net gaan doen.


Huh?
Ik kan niet zeggen dat ik ooit slechte service heb gekregen van Microsoft, en Windows update werkt nog altijd?

Het komt pas binnen 23maand in de winkelrekken maar we hebben al een ongelukkige koper van Windows 7. Tweakers.net heeft steeds de exclusive stories.

[Reactie gewijzigd door Rizon op vrijdag 10 juli 2009 09:48]


Dat family pack maakt het wel wat interessanter om te upgraden. Anders vond ik het niet waard om een goede windows licentie te upgraden voor veel geld. Op deze manier doe je dat toch sneller. Graag zou ik het ook nog zien voor Win 7 Ultimate.

Waarom zou je drie dure Windows ultimate versies in je huis nodig hebben ?

1) gamepc
2) laptop
3) laptop vriend/vriendin

mensen hebben geen zin om releases uit te zoeken, die willen gewoon zeker weten dat ze alles hebben.

Bovendien, stel dat je alleen 1 als ultimate gaat neerzetten, dan moet je naast de family pack weer een losse ultimate kopen, en ligt er dus nog 1 family slot niets te doen.

In dat opzicht vind ik Mac OS X toch handiger, geen edities (los van de normale versie en de server versie), en een lage prijs voor 5 Mac's.

mensen hebben geen zin om releases uit te zoeken, die willen gewoon zeker weten dat ze alles hebben.
Tja, met zo'n mentaliteit moet je ook niet raar opkijken als je de hoofdprijs betaalt. Zo ga je toch ook geen auto uitzoeken?

"welke extra's had u gewild?"
-"weet ik niet, doe ze allemaal maar" 8)7

Omdat ITers (die groep waar tweakers.net in eerste instantie op gericht was) graag Ultimate gebruiken omdat deze het gehele functie pakket bevatten. Het is lastig(er) om support te geven op onderdelen die je zelf niet kunt inzien. Niet alle ITers hebben toegang tot een MSDN collectie.

Tweakers kunnen nu wel voor een professional gaan waar dat bij Vista niet bestond. Door het prijsverschil tussen pro/ultimate zullen de meeste natuurlijk gewoon ultimate nemen.

Als jij graag perse alle functionaliteit wilt hebben, ondanks dat je die nooit zult gebruiken, is dat prima... Maar ga niet zaniken dat Microsoft dat niet in een family pack stopt.

Home Premium is alles wat je nodig hebt voor thuisgebruik. Ook voor Tweakers.

Als het voor support doeleinden echt zo nuttig is om thuis Ultimate te hebben, dan krijg je dat toch wel van je baas.

Home Premium is alles wat je nodig hebt voor thuisgebruik. Ook voor Tweakers.
Als Remote Desktop ook in Home Premium zou zitten, dan had je (misschien) gelijk.

Je kan remote desktop gewoon (gratis) van Microsoft krijgen. Gewoon live Mesh er op zetten ( www.mesh.com ) en je kan je desktop remote overnemen en je kan gelijk nog een paar andere dingen ook die heel erg prettig zijn. Het is een standaard Microsoft product en het werkt prima. Als je dat niet wilt gebruiken zijn er nog we een 10tal andere oplossingen...ook gratis

[Reactie gewijzigd door Ortep op vrijdag 10 juli 2009 13:30]


Bedankt voor de tip! Is zeer handig om nu mijn andere XP Home/ Vista Home Premium PC's mee te kunnen benaderen via RDP. Had ik nog niet van gehoord (laptop zelf is wel Vista Ultimate nu, aangeschaft... maarja. Daarmee wil ik juist de andere pc's benaderen :P. Al is het soms wel handig op school om iemand te kunnen laten werken op mijn laptop terwijl ik zelf een andere sessie open heb ^^.

Remote Desktop is slechts een voorbeeld om aan te tonen dat Home Premium echt niet alle wensen van iedere tweaker vervult. Andere tweakers zullen weer iets anders in Home Premium missen.

Daarom zou ik toch graag zien dat Microsoft ook de andere Windows versies in "gezinsverpakking" gaat leveren. Helaas is de kans dat dat gaat gebeuren zeer klein. Vergelijk maar eens met Office voor Thuisgebruik en Studenten. Dat is ook een kale versie zonder Access en Outlook. Sommige tweakers zijn daar ook niet tevreden mee.

P.S. Bedankt voor de tip over Live Mesh, maar het is nog een beta, en bovendien wil ik niets-meer-en-niets-minder dan de echte Remote Desktop.

Om even arjankoole te helpen:

- Mijn studentenpc
- Mijn notebook
- Mijn i7 920 machine thuis

Waneer er 1 van deze 3 nog niet zouden tellen voor jou:

- De PC van mijn broertje thuis (school, maar voornamelijk games; E8400 CPU ter vgl)
- De iets oudere dekstop van mijn moeder (het vista capable verhaal van vroeger...win7 zal toch iets soepeler lopen)
- De notebook van mijn moeder.

Ik denk er nu serieus over na om Windows 7 in de winkel te kopen. Dit zijn tenminste normale prijzen!

Normale prijzen? Nog niet gaan 'shoppen' bij de concurentie zeker? Mac OS X levert 5 licenties van Mac OS X 10.6 voor $60.

Ok, het is niet heel eerlijk, want OS X valt niet te installeren op een pc (normaal en volgens dus UELA (en we zijn nu toch legaal bezig :))), maar ik vind het dan nog vreemd dat er zo veel mensen blijkbaar geïnteresseerd zijn in deze upgrade terwijl een Mac OS X upgrade vele malen goedkoper is.

Reken de apple mac erbij en je zit ver over het gemiddelde budget van wat de consument veelal te besteden heeft. In verhouding is de PC i.c.m. Windows nog altijd goedkoper.

Dat men alleen de licentieprijzen tussen OSx en MSW vergelijkt is alsof je appels met peren vergelijkt.

Beetje flauw omdat toevallig deze upgrade $49 voor 5 licenties is, betekend dat niet dat de jarenlange historie met $129 per licentie en $199 voor 5 licenties vergeten moet worden. Dat is wat we (mijn inziens) voor 10.7 gaan betalen.

Maar nog steeds, dat is goedkoper dan de windows licenties. De premium prijs voor mijn MacBook betaald zich nog deels terug omdat de afschrijving minder is en ik het design mooi vind.

Wat ik vind dat MS moet doen? Die idiote verschillende versies afschaffen, kost hun werk, kost ons werk. (Ja, iets met prijs, maar is Vista Ultimate dat nou uiteindelijk ook waard geweest?)

Misschien omdat je er een MAC bij MOET kopen? In welke wereld leef jij dat een mac + OS X upgrade kopen goedkoper is dan een upgrade Windows voor je huidige pc?

Dat doet er ook niet toe, aangezien je een pc ook hebt moeten kopen. Dat kan goedkoper ja, maar niet met de kwaliteit waar iemand met een Mac voor gaat.

Altijd het argument over kwaliteit. Apple heeft de laatste jaren niets gelanceerd waar de eerste maand geen ergerlijke defecten bij een groot aantal gebruikers opdoken. Gaat dan over de behuizing en laat dat nu het enige zijn wat nog uniek is aan een Mac en het enige dat ze zelf maken.

Onzin
Wat is kwaliteit?
Os x = Unix / Bsd ( is niks zelfs bedacht alleen met een flitsend behangetje er om heen geplakt )
Dat kan iedereen wel.


Cpu = Intel
Vga =Ati / Nvdia
Harddisk = Western Digital / Seagate
Mainbord = Intel

Dit zijn normale componenten die ook in een pc zitten alleen zit daar geen apple logo op!
Waar je dan ook dik voor moet betalen!


Apple fanboys zijn net zoals jehova getuigen .

Ik daag die gasten uit om met bewijzen te komen wat er BETER is aan apple.
Maar ze kunnen niet zo goed tegen de waarheid dus mijn reactie zal wel weg gemodereerd worden !
Ook die verhalen van apple wil geen osx op een pc .
Wat een dikke onzin is dat .
Als ze zo hekel hebben aan gewone computers dan moeten ze ook geen safari - Itunes - Quicktime uitbrengen voor een pc.

Os x = Unix / Bsd ( is niks zelfs bedacht alleen met een flitsend behangetje er om heen geplakt )
Dat kan iedereen wel.


download dan even snel hun kernel (darwin) en bouw er voor mij een goed os rond. aangezien iedereen dat kan moet dat voor een echte tweaker als jij een makkie zijn :p


en voor de rest van uw uitleg. een ibm (of tegenwoordig lenevo) bestaat ook uit die standaard onderdelen, maar toch betaal je er evenveel of zelfs meer voor als in een macbook pro. De bedrijven weten wel waarom hoor...

OSX upgrades komen ook veel vaker uit, dus uiteindelijk betaal je hetzelfde om up to date te blijven.

(Nog afgezien van de extra winst die Apple op de hardware haalt, en daarmee hun software financiert. Niet voor niets dat ze zo tegen Mac Clonen verkopers tekeer gaan. )

Gelul natuurlijk.

Waarom OSX kopen vanwege de prijs als Linux gratis is.

Dus een normale prijs zou dan moeten zijn: Gratis.

eens jou werkgever ook die prijs wil uitbetalen voor je werk zul je wel anders kraaien :p

waarom toch in deze hele thread constant het vergelijk met wat je voor de mac voor betaald..

ja mac is goedkoper kwa de software (maar hardware is duurder)
ja windows is goedkoper over X jaar heen, want ja elke er zijn X upgrades van de mac tov 1 windows upgrade. Want apple soms verkoopt voor 49 of 129 is vaak een service pack bij windows...

En, buiten dat OS X niet te installeren is op een gewone pc, vergeet ook niet je andere licenties mee te rekenen!

Ik bedoel: Als je nu over wil stappen op Mac dan dien je al je softwarelicenties van je overige programmatuur ook om te gaan zetten in Mac licenties (als je die software wilt blijven gebruiken natuurlijk). Dat gaat je ook een dikke bult geld kosten. Toch ook een heel belangrijke reden dat mensen niet zomaar overstappen.

Ik vindt het een zeer nette prijs. Vooral als je bedenkt dat je voorheen voor elke computer een soort gelijk bedrag kwijt was.

Een upgradelicentie van Home Premium voor drie pc's zal ongeveer 150 dollar gaan kosten.
"Upgrade"... Gaat dit er vanuit dat je al een bepaalde Windowsversie hebt?
@BlackJack: Wat is dan de route voor XP-gebruikers? Ik ga toch echt niet eerst Vista aanschaffen en installeren.

[Reactie gewijzigd door torp op vrijdag 10 juli 2009 09:36]


klopt, meerbepaald een Vista versie. Upgrade vanaf XP kan niet.

Technisch kan dat niet (je krijgt een verse Win7 installatie), maar licentie technisch kan je wel upgraden van XP naar 7.

Volgens mij is het de bedoeling dat je bij de installatie van een Upgrade een licentiecode invoert van XP of Vista, zodat je ook een clean install kan doen als je wilt upgraden. Ik weet alleen niet of dit in Europa ook zo werkt, want hier worden volgens mij geen Retail versies verkocht.

Een upgrade kan in Europa sowieso niet, dankzij Windows 7 E en het ontbreken van IE.

Licentietechnisch is het wel een upgrade (met bijbehorend prijskaartje), maar je moet hoe dan ook clean installen.

In Europa maakt het niet uit, want daar leveren ze geen upgrade versies, maar alleen volledige versies voor upgrade prijzen. Tenzij je in de VS woont hoef je je daar dus geen zorgen over te maken. Nu alleen hopen dat MS geen rare dingen doet en de Family Packs ook in Europa gaat leveren.

Erg goedkoop kan ik 't nu niet direct vinden - een family license van Mac OS X (full version) kost 129 dollar en dan mag je 'm op 5 systemen (maar wel beperkt tot hetzelfde gezin/woonadres) installeren.

Dit is "maar" een upgrade en dan betaal je meer voor een product waarmee je minder systemen mag voorzien van een nieuwe versie...

En dan is het ook nog eens alleen voor de Home-edition - bij Mac OS X zijn er geen edities die de featureset beperken en daar is het dan dus als het ware voor de Mac OS X "Ultimate" edition...

Daarbij vergeet je alleen even dat Apple zijn geld ook verdient aan de systemen waar OSX op moet draaien en Microsoft niet.

Daar heb je gelijk in, maar Microsoft heeft ook reeds inkomsten gehad om Windows zelf - het gaat hier tenslotte om een upgrade. Verder geeft multimediacar hieronder ook nog eens aan de een upgrade van het OS X family pack slechts 49 dollar kost...

* Little Penguin maakt de vergelijking mede omdat bij andere zaken ook Apple er bijgesleept wordt - bijvoorbeeld als het gaat om het bundelen van software :D

Het is maar net hoe je de term "upgrade" bekijkt. Jij doet het klinken alsof je maar b.v. 50% van de bestanden van het totaal pakket krijgt, of slechts alleen extra krijgt wat vista al had.

Dit is een upgrade licentie die je ook gewoon vers kan installeren (als het net als alle voorgaande pakketen gaat), maar omdat je vista al had matsen ze je ;)

Verder zijn de prijzen van mac os-x wel lager, maar ja de hardware kost je wel meer enzo ;)

Voor de upgrade van OS X family pack betaal je 49 USD.

voor 10.6, ja. Voor eerdere versies betaalde je wel meer.

Voor Apple computers betaal je gemiddeld een paar honderd euro meer. Dit zijn in feite ook gewoon licenties. Kan Microsoft uberhaupt iets goeds doen, of zal elke keer als ze vooruit gaan toch weer worden gezeken dat ze het niet goed doen of te laat zijn?

Erg goedkoop kan ik 't nu niet direct vinden - een family license van Mac OS X (full version) kost 129 dollar en dan mag je 'm op 5 systemen (maar wel beperkt tot hetzelfde gezin/woonadres) installeren.
De goedkoopste versie van dat pakket in de pricewatch is 199 euro !
Bovendien mag je OS X alleen op Macs installeren. Een nogal ernstige beperking.

Het Windows 7 gezinspakket mag je op alle x86 computers installeren. Dus zowel op de supersnelle gamebak als op het 5 jaar oude budget bakkie van je dochtertje.
«  1  2  3  4  »

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.

Volgende 09:53 'Meeste HTC-toestellen krijgen 3,5mm-aansluiting voor headsets'
Vorige 08:32 Auzentech introduceert twee nieuwe geluidskaarten
VNU Media logo Hosted by True

© 1998 - 2012 Tweakers.net B.V. - Alle rechten voorbehouden - Contact - Jouw privacy - Algemene Voorwaarden

Uitgever van:

Website van het jaar 2011