Hoofdcategorieën
Device Settings

LG toont telefoon met 12MP-camera en video-opname in hd

Door Arnoud Wokke, woensdag 8 juli 2009 11:14, views: 12.576

LG heeft op een Poolse beurs de GC990 Louvre onthuld. De telefoon heeft een camera met zoom, autofocus en een maximale resolutie van 12 megapixels, en kan bovendien video's schieten met een hd-resolutie van 720p.

De Louvre was tentoongesteld op de Korea Products Exhibition in Warschau, meldt GSM Arena. De 12-megapixelfoto's worden gemaakt met een Schneider-Kreuznach-lens, die ondersteund wordt door een xenon-flitser. De camera beschikt bovendien over autofocus en over touch focus, waarbij de telefoon inzoomt op het gedeelte van het beeld waarop de gebruiker klikt. De opname van hd-video op 720p-resolutie gebeurt met dertig fps, evenveel als de Samsung i8910 HD.

Het toestel beschikt verder over een 3,2"-touchscreen, dat zestien miljoen kleuren kan weergeven. Ook aanwezig zijn wifi en dlna, waarmee mediabestanden gedeeld kunnen worden over een wifi-netwerk. Het toestel is bovendien voorzien van gps en van een tv-out. De Louvre draait op LG's eigen OS met daaroverheen de S-Class-interface, die ook aanwezig is op de Arena en de Viewty Smart.

LG is niet de eerste die een telefoon aankondigt met een 12-megapixelcamera. Eind mei onthulde Sony Ericsson de Satio, een 12-megapixelsmartphone met Symbian S60. Begin juni kondigde Samsung de Pixon12 aan, die eveneens een 12-megapixelcamera aan boord heeft. Daaruit blijkt dat de fabrikanten nog steeds verwikkeld zijn in een megapixelrace, waarbij het aantal megapixels in telefooncamera's zwaarder lijkt te wegen dan de kwaliteit van de foto's.

LG GC990 Louvre LG GC990 Louvre

 

Volgende 11:46 Google haalt Apps uit bèta
Vorige 10:44 Spaanse rechter: geen copyright-inbreuk bij niet-commercieel p2p-gebruik
Advertentie

Reacties

«  1  2  3  »

dit is dus in feite een videocamera met telefoon functie

dit gaat mij een beetje te ver...

Wel een videocamera met een ontzettend schrale lens + belfunctie dan. Ik snap de toegevoegde waarde ook niet helemaal, veel beter dan de foto'tjes van een fatsoenlijk 3 megapixel cam-phone gaan de foto's van mobieltjes never nooti niet worden met dit soort lenzen.

Pas ergens op TV nog een testje gezien van 3 identieke foto's geschoten op 3, 5 en 12 MP midrange camera's van hetzelfde merk, en dan alledrie op precies dezelfde manier uitgeprint. Willekeurige voorbijgangers vonden bijna allemaal de 3 of 5 megapixel foto's mooier, omdat in de 12 megapixel foto graining effecten waren te zien. Slechte lens + slechte CCD + hoge resolutie = brakke foto's.

En toch gaat langzaam de kwaliteit van de camerafoto's vooruit :)

inderdaad was een aflevering van radar heb ik ook al een keer gepost in een bericht over telefoon camera van de nieuwe iphone. Zat ook iedereen die af te zeiken en te vergelijken met megapixels. Het ligt aan de lens of de foto duidelijk is niet aan de megapixels.

Dan vraag ik me af hoe de kwaliteit is als je een telefoon die 12 megapixels hebt op 5 megapixels zet en dan foto's gaat maken. Dan heb je dus 5 megapixels op een sensor die er 12 aankan wat dus waarschijnlijk leid tot betere foto's dan een camera die enkel 5 megapixels aan kan.

"De 12-megapixelfoto's worden gemaakt met een Schneider-Kreuznach-lens, die ondersteund wordt door een xenon-flitser."


Schneider-Kreuznach is niet de eerste de beste dus waar je vandaan haalt dat het een ontzettend schrale lens is zonder dat het toestel ook maar op de markt verschenen is mag joost weten.

Jij hebt nog nooit een fatsoenlijke lens gezien? Daar zit wel meer achter dan alleen een stukje geslepen glas. Of denk je dat al die professionele fotografen voor de lol lenzen van een paar kilo meeslepen?

Op mijn Nokia zit trouwens een Carl Zeiss lens, ook niet bepaald de eerste de beste, en toch is het een waardeloos ding.

Laat ze alsjeblieft stoppen met meer megapixels, laat ze wat doen aan de lenskwaliteit!
Maar ja Mpixels verkoopt nu eenmaal... jammer maar helaas.

De kwaliteit van de lens zijn ze ook wel mee bezig hoor ;)
Het is alleen een beetje lastig allemaal met zo'n compact formaat/

Als je een sensor gebruikt met minder megapixel, dan zijn de gevoelige deeltjes van de sensor groter. Hierdoor hoeven er minder eisen aan de lens worden gesteld mbt. lichtsterkte etcetera. Als ze op bijv. 5 megapixel modules nu eens een echt goede lens gaan zetten, dan kun je met een telefoon aardige kiekjes schieten, die zelfs op posterformaat nog te aanschouwen zijn. Momenteel hebben telefoonfoto's vaak last van grauwig beeld en veel beeldruis, wat opgelost kan worden met een fatsoenlijke lens.

Helaas, de inherente problemen van een telefoon camera lens, kun je niet oplossen.

Om minder ruis te produceren, moet je een lens er op zetten die veel groter is dan de gehele telefoon. Dat kan dus gewoon niet. (Lijkt me leuk... een SLR lens op een telefoon....) Met de kleine lens die wel mogelijk is op een telefoon, kun je maar heel weinig licht opvangen, en dus krijgt je veel ruis. De sensor is net zo gevoelig als die in een DSLR. Daar zit het probleem niet. Het probleem is gewoon de grootte van de lens opening.

En met die kleine lens komt onmiddellijk het probleem van diffractie om de hoek kijken. De reden dat de foto's onscherp lijken is niet de kwaliteit van de lens, maar simpelweg dat je hardstikke diffractie gelimiteerd bent. En dan dondert het niet meer hoe goed de lens geslepen is, want beter dan de diffractie limiet kun je licht niet focusseren.

Niet mee eens, je hebt toch ook dunne fotocamera's met een optische zoom functie, indien je hier een goede lens gebruikt kun je dus goed focussen en lichtscherpe foto's maken.

Wanneer men gebruik zou maken van een dergelijke functie wordt de telefoon iets dikker, maar men is tegenwoordig verwend, het mag niet groter en dikker zijn dan een creditcard...

dan nog is de lens de beperkende factor.

De 10 MPixel camera (met optische zoom) die ik gebruik voor dagelijkse dingetjes, maakt toch aanzienlijk minder mooie foto's dan mijn 6 MPixel DSLR.

Het is wel zo dat je met minder megapixels op een zelfde grootte sensor meer licht per deeltje opvangt. Dit zal al een deel van de ruis wegnemen. Daarnaast zit er een heel groot gat tussen de knikkerlenzen in een GSM cameramodule en een SLR. Een compromis hiertussen lijkt me wel mogelijk.

Minder megapixels helpt je niet tegen ruis.
De ruis is een vaste waarde die afhangt van de grootte van de sensor.
Stel ik heb een ruiswaarde van "10" voor de sensor.

Ik print de foto uit en ik zie "10" ruis.
Het maakt niet uit of ik 'm met 5 of 10 MP maak. De sensor blijft even groot en de hoeveelheid ruis blijft even groot. En als ik de foto ook op dezelfde grootte uitprint, dan blijft de hoeveelheid ruis op die foto ook even groot.

De reden dat mensen denken dat meer MP meer ruis oplevert, is omdat je per pixel meer ruis hebt. Maar je print niet per pixel. Je print per 10x15cm of per A4.
Als je die 10MP naar 5MP herschaalt, dan krijg je ook weer dezelfde hoeveelheid ruis "per pixel" als bij dat beeld dat orgineel al 5MP was.

Deze telefoon heeft een Schneider-Kreuznag lens net als mijn LG. Er komen erg goede foto's vanaf.

Je hebt gelijk dat lenzen in mobieltjes over het algemeen niet zo goed zijn.

nu, het lijkt mij een leuke gsm, vooral de kwaliteid van de camera lijkt nu toch te verbeteren, alhoewel liever een nog iets betere lens :)

Top! een echte flitser erop. dit is een van de eerste phones die dat heeft? :Y)

Zelf ben ik niet echt lg fan, reviews even afwachten

5.4.3.2.1 hier komen de vergelijkingen :+

[Reactie gewijzigd door Reboot op woensdag 8 juli 2009 11:20]


Nope, de Nokia N82 heeft het al meer dan een jaar :D

En de LG KU990 Viewty met vijwel hetzelfde uiterlijk als deze al veel langer :+

Volgens mij had menig Samsung toestel (D500, D600, etc.) al een lampje erop zitten voor het nemen van foto's en het maken van video-opnamen.

Flitser heb je ook niet zo veel aan voor video trouwens.

[Reactie gewijzigd door Gepetto op woensdag 8 juli 2009 11:25]


Een lampje weet ik dat er al lang is, maar een echte degelijke flitser zie je toch nog niet (vaak).

Volgens mij doen de Sony ericsson's k8xx series het ook al met xenon, en die bestaan al een aantal jaar (k800i was toch uit 2006?).

ontopic: Heb net een arena, en volgens mij voegt deze nieuwe louvre bijna niks nieuws toe.... Vind het design wel een beetje dertien in een dozijn.... Wel leuke specs natuurlijk.

Mijn, volgens mij 2,5 jaar oude, SonyEricsson K800i had als eerste een Xenon flitser...

@ reboot, nee mijn N95 heeft ook al sinds jaar en dag een xenon flitser

Edit, misschien heb je gelijk en is het een felle LED, hij is in ieder geval wel functioneel en het is niet zo'n zielig ledje waar je niks mee kunt belichten

[Reactie gewijzigd door yokiamy op woensdag 8 juli 2009 11:53]


Ik vraag me af waar jij je N95 vandaan hebt dan. Op de normale N95 zit alleen een LED lichtje.

Maar in vergelijking met een n82 is het toch duidelijk net weer (n)iets. Verder was het een paar jaar geleden een top toestel!

Mooie telefoon al is het eigenlijk meer een telefoon met videocamera functie.
Het enige wat ik niet snap is hoezo die 12 megapixels.
Voor dit soort werk heb je een normaal fototoestel die zijn ding wel doet :?

Veder is autofocus en touch focus toch wel iets wat je steeds meer gaat zien en goed verbeterd word :)

[Reactie gewijzigd door Y0ungDon op woensdag 8 juli 2009 11:26]


Het nadeel is dat je da altijd je fototoestel mee moet nemen. Als je toevallig iets tegenkomt waar je een plaatje van wilt schieten is dit een goed alternatief.

Voor dit soort werk heb je een normaal fototoestel die zijn ding wel doet
Nee niet meer, je oude compact camera kun je dus overbodig verklaren en op marktplaats zetten.

Die eerste foto: ik dacht even dat het een iphone was pas toen ik erop klikte was het duidelijk dat het geen was....4x4 icoontjes op zwarte achtergrond met witte tekst eronder, vanboven zwarte balk met statusicoontjes op dezelfde plek. Ik zou bijna gaan denken dat dit een chinese "fake" is.

OT: de MP race zal wel eens stoppen zeker, zo is het toch ook gegaan met gewone digitale cameras?

N95 xenon flitser?

Mn n82 heeft er wel een, en die stamt tog echt uit 2007.. Sony Ericsoon hebben ook Xenon flitsers.

De camera van mijn 5 MP mobieltje is aardig oké, maar idd zoals yokiamy zegt. De gewone camera thuis heeft hier 10.1 Megapixel, en dat ding is hartstikke scherp. Waarom zou je een mobiel willen met 12 megapixel? Je accu gaat alleen maar eerder leeg. 5/8 MP en een goede lens en je maakt de beste kiekjes.

[Reactie gewijzigd door Paul1994 op woensdag 8 juli 2009 18:04]


Hahaha, wat dachten jullie van de SonyEricsson K750i (of K800i of K810i of K850i of C905, legio toestellen dus)? Die is al minstens 5 jaar oud en zelfs dáár zat al een Xenon flits op... Het zou eens tijd worden dat dit een beetje mainstream wordt, want het gebeurd nog veel te vaak dat er een 5+ MP camera in een telefoon gepropt wordt maar dan met een LED-flitsertje of soms helemaal niets...belachelijk!

K750i zat overigens wél een LED-flitser op.

Ik snap totaal niet waarom iedereen zo graag een flitser op de telefoon wil. Ooit gemerkt hoe lelijk je foto's daar van worden?
Verkleuring alom, weerkaatsing alom en schaduwen die er niet horen te zijn.
Doe mij maar een significant hogere iso waarde, waardoor je ook scherpe foto's kan maken bij lage belichting. Scheelt ook weer een lelijke inconsistentie in het design van telefoons.


Patent op wat? rechthoekige icoontjes op een grid om een programma te starten?

Dateert van de eerste GUI's ergens begin jaren 90 .

Ik vind het trouwens dom van LG want ik erger me daar redelijk aan dat een iphone zo weinig te veranderen is qua homescreen .

Ik erger me er ook aan, dat ze het jatten is hun keuze, maar waarom doen ze er dan niet wat moois mee?
Apple is heus niet het enige bedrijf wat een mooi design kan ontwerpen. Laat de handen eens wapperen LG...

5 icon home screen + 5 icon dock + winterboard doet een hoop leuks met het homescreen hoor :)


De iPhone domineert niet, de iPhone is een geval apart. Het is op dit moment het icoon waarnaar alle andere design telefoons ontworpen worden.
Dit betekent nog niet dat de andere telefoons niet verkopen, kijk maar naar de LG Coockie. Die is ook miljoenen keren verkocht.
Er blijkt simpelweg ruimte te zijn voor veel varianten in de touchphone markt.

Dat komt omdat de iPhone support heeft en deze telefoons zijn gewoon klaar wanneer ze de fabriek uitrollen en daar kijken ze nooit meer naar om.. en dan is het tijd voor de volgende LG. Dus eigenlijk is het kopen van een iPhone rendabeler dan deze meuk want de iPhone krijgt tenminste nog updates.
«  1  2  3  »

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.

Volgende 11:46 Google haalt Apps uit bèta
Vorige 10:44 Spaanse rechter: geen copyright-inbreuk bij niet-commercieel p2p-gebruik
VNU Media logo Hosted by True

© 1998 - 2012 Tweakers.net B.V. - Alle rechten voorbehouden - Contact - Jouw privacy - Algemene Voorwaarden

Uitgever van:

Website van het jaar 2011