Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Je kunt ook een cookievrije versie van de website bezoeken met minder functionaliteit. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , reacties: 63, views: 16.650 •

CanalDigitaal heeft aangekondigd dat het per direct Nederland 1 in hd-kwaliteit aan zijn zenderaanbod heeft toegevoegd. Over doorgifte van Nederland 2 en 3 is het bedrijf nog in onderhandeling. Caiway geeft de drie hd-zenders al wel door.

CanalDigitaal stelt dat de zender van de publieke omroep zonder meerkosten beschikbaar is voor iedereen met een smartcard. Via Nederland 1 zijn sinds zaterdag de tour-etappes in 1080i-kwaliteit te bekijken, terwijl de overige content voorlopig wordt geüpscaled. De satellietaanbieder laat verder weten dat het in een later stadium een besluit zal nemen over het al dan niet doorgeven van Nederland 2 en 3. Daarover is CanalDigitaal nog in onderhandeling met de Nederlandse Publieke Omroep.

Inmiddels heeft kabelaanbieder Caiway laten weten dat het de drie publieke zenders in hd-kwaliteit doorgeeft. Abonnees met een geschikte hd-decoder kunnen Nederland 1, 2 en 3 in high definition zonder meerkosten in het basispakket ontvangen. Caiway bedient naar eigen zeggen ruim 148.000 radio- en televisieabonnees.

Reacties (63)

Hier met Ziggo wordt het inmiddels (dus eigenlijk al sinds zaterdag) ook weergegeven, ze zijn te vinden op kanaal 71, 72, en 73. Hoewel op de tour na (die ik boycot!) alles geupscaled is, doen ze het wel mooier dan dat mijn decoder en HTPC beiden het kunnen, dus kijk ik via die kanalen in plaats van de SD kanalen (en stiekem ook om de NPO een hart onder de riem te steken door mijn kijkcijfer het vinkje 'HD' te geven, goed zo jongens! laat dat stelletje overbetaalde commerciëlen wat niet investeert maar zweten!).

Naast de tour, zijn ook alle zenderlogo's in HD zichtbaar, wat me wel het idee geeft dat mijn TV gebruikt wordt ;)

Echter hoop ik stiekem dat ze op termijn de ondertiteling ook in DVB stoppen, in plaats van het slordige teletekst-888 systeem van nu.

[Reactie gewijzigd door Umbrah op 6 juli 2009 16:51]

Jouw kijkcijfer is er niet. De decoder meldt niets terug. Kan hij overigens ook niet. Dat je de kanalen 71, 72 en 73 gebruikt is dus leuk, maar alleen voor jezelf.
maar alleen voor jezelf
Voor Umbrah en alle andere Ziggo abonnees die in HD TV geinteresseerd zijn.
De kanaalnummers zijn bij ziggo (en mogelijk andere kabelaars) niet zelf in te stellen.
Deze worden door de Kabelmaatschappij bepaald, vervolgens mag je zelf een favorietenlijstje maken in jouw volgorde.
Nadeel: als ik naar nummer 12 in mijn lijstje wil kan ik niet 12 intoetsen, want dan springt hij naar kanaal 12 (door ziggo bepaald, niet door mij)
Dus de nummers 71, 72 en 73 zijn voor iedereen die HD heeft van belang.

Bij Canaldigitaal ontvangers die gebruikmaken van Fastscan is dit bijna hetzelfde. Alle kanaalnummers onder 1000 worden door CD bepaald. Gelukkig kun je de rest gewoon zelf beheren. Bij sommige ontvanger ben je niet verplicht om een fastscan te doen.

@Frank J. klopt ze hebben een truc uit gehaald, want op de SD ontvangers zijn 1, 2 en 3 nog wel de SD zenders
Maar m'n punt was meer dat je dus niets zelf mag bepalen

[Reactie gewijzigd door buzzin op 6 juli 2009 17:27]

offtopic

Hier de humax 5050c en daar zijn de nummer 1 2 en 3 vervangen voor de HD kanalen, de SD kanalen zijn gekoppeld aan de nummers 71 72 73. En dit is dus de standaard lijst en niet een favorieten lijst.
offtopic: De 5000C hetzelfde verhaal.
1,2 & 3 gewoon HD signaal.
Nadeel: als ik naar nummer 12 in mijn lijstje wil kan ik niet 12 intoetsen, want dan springt hij naar kanaal 12 (door ziggo bepaald, niet door mij)
Je gebruikt toch gewoon je favo lijstje en niet het lijstje van Ziggo
ja...maar als je van een analoge oplossing komt...of satelliet, ben je gewend dat je zelf nummers kan toekennen aan zenders, en dat je bijvoorbeeld BBC op 20 kan zetten, en dat dan intypen op je afstandsbediening.
Dat kan niet bij de huidige digitale kastjes van Ziggo (iig niet de Humax)
Als Ziggo bepaald dat BBC 1 op 61 zit, dan kun je daar niets aan doen.

Met een favorieten lijstje kun je wel de zap volgorde instellen, waardoor BBC1 wel na RTL duitsland komt (ofzo) maar niet welk nummer erbij hoort.
De cijfertoetsen op de afstandsbediening worden hier (naar mijn mening) ook eigenlijk nutteloos door.
Dus er wordt met veel bombarie HD aangekondigd maar eigenlijk is het veredeld SD materiaal dat als HD wordt uitgezonden?
Als ik het goed heb, kan zelfs materiaal van meer dan 50 jaar oud als HD content worden uitgezonden (na remasteren), omdat het originele materiaal al 'HD' is. Ook al was alles toen nog analoog, dat maakt niets uit.

[Reactie gewijzigd door PD2JK op 6 juli 2009 17:31]

Juist omdat het analoog is kun je het remasteren in HD resolutie. Veel klassieke films worden opnieuw uitgegeven op Bluray. De echte 'film'(celluloid) wordt schoongemaakt en 'ingescanned'. Het ziet er vaak erg mooi uit.
Maar iemand moet nog wel de moeite nemen om die originele opnames om te zetten in een geschikt formaat. Nieuwe programma's zullen in HD worden opgenomen, maar je zal het zeker bij de herhalingen etc toch voorlopig nog eventjes met voornamelijk upscaled materiaal moeten doen. Is niet meer dan logisch overigens, al dat materiaal naar HD (of benadering van) omzetten kost ongelooflijk veel kapitaal.
Maar iemand moet nog wel de moeite nemen om die originele opnames om te zetten in een geschikt formaat.
Oude content remasteren is juist uiterst lucratief!
De productie kosten zijn er allang uit en je kunt na de VHS en DVD versie nog een keer verdienen aan de Blu-ray disks en HD uitzendrechten.
De meeste films worden ook echt op film opgenomen, die ze dus opnieuw kunnen inscannen met een hogere resolutiie, waardoor je ook echt HD beeld hebt. Televisie opnamen worden vooral digitaal sd opgenomen, die je dus niet op deze manier kan omzetten naar hd. Dit wordt dus gewoon ge-upscaled.
Het HD signaal van Ned1-3 zijn super. Ze upscalen stukken beter dan alle ontvangers die ik ooit heb gezien.

Voordeel van het upscalen door de aparatuur van de publieke omroepen is waarschijnlijk dat de upscaler een stuk duurder is dan in de meeste consumenten apparatuur. En aangezien mijn TV en decoder er nu zelfs niets meer mee hoeven doen, wordt het signaal 1-op-1 zonder extra verlies doorgegeven :)
Kun je eens uitleggen wat er aan upscalen beter gemaakt kan worden? Ik bedoel je kunt kiezen uit laten we zeggen een handje vol interpolatie algoritmes en dat is nu niet echt rocketscience.

Echter zou het niet veel mooier zijn als de transport stream gewoon de content in native grootte zou aanbieden. Scheelt iedereen bandbreedte, zeker als het wel door dezelfde HD codec heen gaat :)
Wij hebben ook Ziggo, maar hier zitten ze toch echt gewoon op 1, 2 en 3. De normale non-HD versies zitten hier juist op 71, 72 en 73.
Dit ligt aan de decoder:

Humax verplaast automatisch 1,2 en 3 naar 71, 72 en 73

Samsung doet dit nog niet, en plaatst de HD kanalen op 71, 72 en 71

Zie ook hier: http://www.ziggo.nl/produ...=nederlandhd&ns_fee=0

Let op: Heb je een Samsung DCB H360R HD-ontvanger? Dan kun je de nieuwe zenders voorlopig zien op de zenderposities 71, 72 en 73. Dit zal binnenkort opgelost worden middels een software update, waardoor Nederland 1, 2 en 3 in HD op de posities 1, 2 en 3 te zien zijn.
Bij de Samsung DCB H380R staan ze al op 1,2 en 3. Bij mij tenminste wel.....
Hoewel op de tour na (die ik boycot!) alles geupscaled is,
En waar basseer jij dat op?

Heel veel materiaal is gewoon HD. Maar vergeet niet dat je via de kabel nooit het nivo van Blu-ray kan halen want daar is te weinig bandbreedte voor.

Het materiaal wat men uitzend is weldegelijk HD, alleen wordt de kwaliteit teruggeschroefd. De uitzendingen zijn dan ook stukken beter dan het SD materiaal.
Echter hoop ik stiekem dat ze op termijn de ondertiteling ook in DVB stoppen, in plaats van het slordige teletekst-888 systeem van nu.
Daar ben ik met jou helemaal mee eens! Ik vind ondertiteling met gekleurd achtergrond niet zo mooi.
Als de settopbox jullie ondertiteling genereert, is het DVB met CC lijkt me...
Ook CaiW is begonnen met alles vrij te geven, hoewel ik ze nog niet kan vinden, in mijn TV zit al een DVB-C HD decoder, volgens CaiW staatdie op "voorkeuze 401, 402, 403" hoewel ik geen ideeeee hebt waar die zitten, ik kom niet verder dan 160 kanalen, als het al kanalen zijn.
Ook CaiW is begonnen met alles vrij te geven
Bij St. CAI-Harderwijk (signaal komt via CaiW) staan NL1-HD,NL2-HD en NL3-HD FTC (geen smartcard nodig) op de kabel.

Mijn Humax iHDR-5050c zag de nieuwe kanalen automatisch.

Tour de France ziet er strak uit in HD en dankzij H264 en hogere bitrate (15-16Mbps) is de kwaliteit van SD ook iets verbetert.

Ik zou zeggen kom maar op met de HD programma's
Is dat zo?
Ik kan niets vinden op hun website hierover.
CAI Harderwijk levert toch ook (nog) geen HD decoders?

CAI Harderwijk is overigens wel één van de goedkoopste kabelboeren van het land. De prijs is vergelijkbaar met de satelliet aanbieder Canaal Digitaal.

Daar kunnen andere kabelboeren nog wat van leren. Daar betaal je minimaal al €16 per maand.
Is dat zo?
Ik kan niets vinden op hun website hierover.
De website is (net?) bijgewerkt.

Tour de France bij de CAI op HDTV

De televisiezenders Nederland 1, 2 en 3 zijn vanaf gisteren nu ook via HDTV op de kabel van CAI Harderwijk te zien. Elke CAI-abonnee in Harderwijk en Hierden die in het bezit is van een High Definition-televisietoestel en bijbehorende ontvanger, kan de drie publieke HDTV-zenders ontvangen.
CAI Harderwijk levert toch ook (nog) geen HD decoders?
Klopt, bij het afsluiten van een abonnement krijg je gratis een eenvoudige digitale ontvanger. Wil je HD en/of een PVR dan moet je die zelf aanschaffen.
CAI Harderwijk is overigens wel één van de goedkoopste kabelboeren van het land.
€10,70 per maand voor het basis pakket is inderdaad niet duur en het mooie is dat je daarvoor geen smartcard nodig hebt.
Daar kunnen andere kabelboeren nog wat van leren.
Helaas is bij St. CAI Harderwijk niet alles koek en ei.

Zo ontbreekt de EPG bij alle regionale zenders, WDR,BBC3 en 4, 3Sat, Sat1, Prosieben, Comedy Central, FAN TV.

Wil je Film1 dan moet je ook Sport1 nemen (€20,95pm), bij Ziggo kun ook alleen Film1 nemen (€14,95pm)

Tot op heden is het niet mogelijk om tegen een kleine vergoeding extra smartcards te krijgen, maw je moet de volle mep voor extra pakketten betalen als je meerdere TV's in huis hebt.

[Reactie gewijzigd door Carbon op 7 juli 2009 09:45]

Tour de France ziet er strak uit in HD en dankzij H264 en hogere bitrate (15-16Mbps) is de kwaliteit van SD ook iets verbetert.
Volgens mij is het gewoon MPEG2
Jouw TV (sony?) zal waarschijnlijk alle kanalen opnieuw moeten scannen.
Enkel de 'ondersteunde' settop boxen zullen het automatisch bijwerken, vermoed ik.
Je hebt gelijk, mijn Sony 26V4500 werkt perfect met Ned1-HD, een "Good" signaal krijgt hij binnen, beter zou zijn, Perfect... Er zit daarom ook hier en daar een foutje in het beeld af en toe.

HD ziet er goed uit, ook als hij ge-upscaled word is het al beter dan het normale SD signaal. Helaas valt de Ghosting volges mij wel meer op, maar dat is alleen met Pan-Bewegingen.
Het lukt mij niet om die drie kanalen op mijn tv te krijgen. Er wordt meteen van 54 naar 101 gesprongen.
Is er een trucje om ze wel tevoorschijn te halen?
Probeer je decoder even alle zender opnieuw te laten zoeken. Dit kan nog weleens helpen namelijk.
Beste Brainpower,

Bedankt voor de tip, maar het heeft niet geholpen.
Nou ja, geen man overboord.
Heb je wel een HD Ontvanger? Anders " bestaan" ze niet voor jou. SD ontvangers zien deze kanalen niet.
Ziggo heeft idd 1, 2 en 3 op HD zitten. Beetje triest dat zij weer niet meegaan...
Ik zie nergens dat ze niet mee gaan, ik lees alleen dat ze nog in onderhandeling zijn. Maar het is natuurlijk nogal schadelijk voor je onderhandelingen als je nu al zegt dat je ze zeker weten door gaat geven.
Ze gaan het wel doorgeven... hun klanten verwachten dat nu eenmaal, anders gaan nieuwe klanten naar andere oplossingen zoeken.
1080i? Nou volgens mij (en ik heb CanalDigitaal) wordt alles nogsteeds gedownscaled naar 720p ... we zitten al ruim een jaar te wachten op de zogenaamde software update die dit probleem (en veeeeele andere problemen) zou verhelpen in de Philips DSR 8121 HD receiver die zij leveren. Voor wat ik begrepen heb is deze receiver speciaal door Philips gemaakt voor CD en zou CD het moeten onderhouden... dat doen ze alleen niet. Ik heb mijn hoop dat het probleem gefixt wordt nu al maar gezet op rond het WK 2010.

Ik hoop daarom nog steeds dat ze die software dan maar een keer open gooien zodat de mensen zelf de problemen kunnen verhelpen en nieuwe features (die eigenlijk standaard hadden moeten zijn) kunnen toevoegen.

[Reactie gewijzigd door HerrPino op 6 juli 2009 17:24]

1080i? Nou volgens mij (en ik heb CanalDigitaal) wordt alles nogsteeds gedownscaled naar 720p
Volgens mijn EyeTV610 is het toch echt 1080i (screenshots)

[edit]

BTW Dat downscalen naar 720p zit (bug) in de DSR 8121 HD, CanalDigitaal zendt gewoon een 1080i signaal uit.

Wel zuur als je een Full-HD TV hebt, want met die 1080i->720p->1080p conversie raak je de helft van de verticale resolutie kwijt.

[Reactie gewijzigd door Carbon op 6 juli 2009 17:53]

Nou wil niet veel zeggen maar de kwaliteit is zoooo slecht op CD. De laatste twee maanden zijn de zenders niet meer om aan te zien.
de normale kabel wordt natuurlijk express slechter gemaakt met ruis etc hoemeer mensen digitaal nemen deste beter
Heb je hier een bron van? Volgens mij zijn dit niet onderbouwde speculaties.

Een belangrijke bron van "achteruitgang van analoge televisie" is de grotere schermgrootte van moderne tv's. Hierdoor worden de onzuiverheden van een kwalitatief lager signaal veel duidelijker weergegeven.
Het ligt eerder wat anders. TV fabrikanten spenderen minder aan de ingebouwde analoge tuners aangezien ze of zelf een DVB-C/T tuner erin stoppen of verwachten dat de consument dat al doet (en dat doet ook bijna iedereen), daarom lijkt de kwaliteit achteruit te gaan. :)
Nope, Casema (nu Ziggo) is al jaren bezig met het treiteren van alle abonnees die nog analoog kijken. Ik heb dit bij mensen uit de buurt en in de regio geverifieerd en het is door iedereen unaniem bevestigd: ziggo zet met opzet de analoge zenders in de ruis. Sterker nog, het bronsignaal bevat de ruis al! Hierdoor is het voor alle abonnees onmogelijk geworden om met een antenneversterker verbetering te krijgen, want de ruis wordt nu meeversterkt! Dit "klantje pesten" is al ruim 5 jaar gaande en het verbaast mij zeer, dat hier nog niet tegen is opgetreden.
Zelf kijk ik al heel wat jaren via de schotel, dus ik heb hier zelf geen last van, maar dergelijke praktijken zijn ronduit schofterig. Commercieel is alles wel weer te verklaren, maar om nu alle bejaarden met een oud tv'tje het tv kijken onmogelijk te maken door opzettelijk een slecht singaal te leveren, gaat mij te ver.

[Reactie gewijzigd door poktor op 7 juli 2009 00:48]

Ik kan dit ondersteunen. We hebben op de digitale decoder een signaal sterkte meter zitten.

Een jaar geleden hebben we uiteindelijk eens een keer geklaagd, grote weersinvloeden gingen over de analoge zenders. Met name RTL Z, Net 5 waren analoog niet meer om aan te zien (en digitaal met blokjes). Eerst hebben we, na acht jaar, de splitsingen eruit gehaald (1 centrale splitser naar 3 signalen). Het beeld verbeterde van 52% naar 56% signaal sterkte. Niet noemenswaardig dus. Na klagen werd er eerst aangegeven dat wij daaraan zelf schuld waren totdat ik boos werd en aangaf dat er al 8 jaar niets veranderd is aan de verbindingen en dat ik voor de zekerheid de splitsing er voor klagen al had uitgehaald en er dus maar 1 TV op de verbinding was aangesloten. Ze kropen terug in hun schulpje en stuurden een monteur die ook constateerde dat de verbindingen zelf goed waren (belangrijk want anders waren de voorrijkosten voor mij).

Er werd wat veranderd in een centrale kast in de wijk en schoot de signaalsterkte door naar 84% (+30%!). Heerlijk, geen blokjes in beeld op de digitale en mooi scherp beeld op de analoog. Langzaam werd dit beeld vervolgens weer minder totdat, na een digitale netwerk update het beeld met een signaal sterkte van 42% werd doorgegeven. Canal+ kon niet eens meer gedecodeerd worden, zo slecht was het signaal. Wederom geklaag en na een paar keer werd het weer 62% ... men is duidelijk aan het spelen in het analoge bereik. Het is ook niet te begrijpen waarom want technisch kan de koperdraad nog goed meekomen.

Ik heb geen zin meer om te klagen want ik we gaan binnenkort over naar glasvezel maar ik erger mij er wel aan. Je wordt gedwongen over te stappen naar digitaal wil je je niet ergeren aan de weersinvloeden (waar echter de blokjesvervorming nog steeds plaats vinden door te slecht signaal). Heb het analoge beeld over glasvezel bij een dorpsgenoot mogen zien ... de digitale beelden die ik heb zijn slechter! Hier kan ik weer echt naar uitkijken. De glasvezel provider biedt ook Full HD oplossingen ... dat moet gewoon smikkelen en smullen worden maar heb ik nog niet in real-life gezien.
Een van de oorzaken is het niet anamorph breedbeeld signaal ipv 4:3 zoals vroeger met alle horizontale beeldlijnen geven ze nu een klein breedbeeld venster door (rondom zwarte balken) wat opgerekt moet worden tot het scherm formaat.
Idd, dat downscalen naar 720p zit in de DSR 8121 HD. Een decoder gemaakt door Philips voor CanalDigitaal... CanalDigitaal onderhoudt de software echter, Philips heeft alleen zijn naam op de hardware gezet. CanalDigitaal weet van de bug en roept al sinds april 2008 dat ze het gaan fixen... nu een paar software versies later, zeggen ze nog steeds dat het gepland staat voor een (niet: 'de') volgende software release.
Ook hier Caiway (via kabelnet van Rekam Gouda) maar dan alleen maar NED 1HD, de overige kan ik niet vinden. Overigens wel prachtig om zo naar de Tour te kijken (landschappen)

Moet wel zeggen dat ik gebruik maakt van TV met DVB-C decoder aan boord, maar na enkele keren opnieuw kanalen zoeken alleen NED1HD (overige HD kanalen worden wel gevonden, en geven ook beeld, maar geen NED 2- 3 HD)
http://x264.nl/07-05_14-47-54_NED1_HD_.ts
Het is niet eens een HD source, gewoon SD upscaled, het ziet er niet uit. (52")

Via sat is het nu nog FTA, dus ja logisch dat iedereen met een smartcard het kan zien :p

[Reactie gewijzigd door neeecht op 6 juli 2009 17:30]

Tsja, veel bronmateriaal is er gewoon niet in HD en dan moet je dus wel gaan upscalen. Doel is wat er in HD is ook in HD uit te zenden (zoals bv. de Tour) en zo steeds meer HD-content te krijgen. SD-Content wordt dan geupscaled ja. En dat ziet er nog best goed uit, beter dan de normale SD-zenders die door de decoder worden geupscaled.
Via sat is het nu nog FTA, dus ja logisch dat iedereen met een smartcard het kan zien
Het is inderdaad een lamme opmerking, maar wel logisch: veel, en in ieder geval alle door CD goedgekeurde, decoders doen helemaal niks zonder smartcard erin!
En ze zullen het op den duur wel weer in een moeilijk extra betaalpakket op 23,5 gaan stoppen ...

vekeerde komma verplaatst

[Reactie gewijzigd door danielsrje op 6 juli 2009 18:25]

het wordt tijd dat KPN eens investeert in de digitenne , nog steeds geen h264 \ mpeg4 content beschikbaar... dan zou in theorie hd content mogelijk moeten zijn.
Gaat ze een boel geld kosten, al die kastjes vervangen, ik weet ook wel dat digitenne vooralsnog niet winstgevend is, maar, hoe langer ze hiermee wachten, hoe groter de flop !

[Reactie gewijzigd door Thijs_ehv op 6 juli 2009 18:39]

Het ís mogelijk. In Frankrijk wordt ook (enkele kanalen) in HD uitgezonden via DVB-T.

Wie is eigenaar bij Digitenne van de decoders? Bij Ziggo is de abonnee eigenaar. Heb je een SD-decoder, dan zijn er 2 opties:

1). Je kan HD kijken, dan moet je (tegen een gereduceerd tarief) een HD decoder kijken.

2). Je kan géén HD kijken.

De keuze ligt bij de klant.

Als bij KPN de klant ook eigenaar is van de decoder, dan hoeft het KPN naast investering in de zend en verwerkingsapparatuur niet veel te kosten.
Dat kost veels te veel verspild geld voor KPN, digitenne is juist puur voor de middelmatig kijkende TV kijker, daarom maken ze zo'n reclame met dat het goedkoper is dan ANALOGE kabel.

In ieder geval: KPN investeert in (HD) tv via de glasvezel en gaat natuurlijk direct op de (digitale) coax-markt zitten als deze eindelijk, na 100 jaar, open wordt gegooid voor andere aanbieders, zodat we niet meer vast zitten aan _*@#_!@ Ziggo en _*@$)!(* UPC.

HDTV of vernieuwing op digitenne zou ik zeker niet verwachten, dan kunnen ze het niet meer zo goedkoop aanbieden, en dáár gaat het nou juist net om.
Ik word een beetje verdrietig als trouwe CD klant, eerst zenders schrappen omdat ze niet uit de onderhandelingen komen, zenders als Cartoon Network, Boomerang en TCM
Zijn weg.

Overigens vriendelijk verzoeken of je wilt betalen voor de nieuwe smartcard. Pas na enig onderzoek blijkt dat het om een 'donatie' zou gaan.
Laatst weer een 'herinnering' ontvangen of je wilt doneren voor de smartcard.
En dan vervolgens het abbonementgeld verhogen voor de zoveelste keer
Ik neem aan dat je het over het "standaard" pakket hebt. Dit is gewoon niet kostendekkend voor hun, aangezien transponderruimte op de Astra 19.2e knettersduur is.

Ik vind tot nog toe de prijs van 't HD-pakket (waarbij ook nog 'ns de thema-kanalen zitten) behoorlijk goedkoop, zeker als je 't vergelijkt met de veel te dure kabelaars, zoals UPC.
Het HD Pakket bevat, door het meekrijgen van het thema pakket, aan de ene kant veel waar voor z'n geld, maar aan de andere kant valt wat je ervoor krijgt ook best tegen.

Je neemt een HD abbo omdat je voor de HD content gaat. Een (groot) deel van het CD HD aanbod is helaas demo TV (MelodyZen, Brava, etc), wat leuk is om je aan de HD te verlekkeren, maar voor mij zeker niet interessant genoeg is om avondvullend naar te kijken. Zenders als NL1 t/m 3 zou ik als Nederlander graag in het HD pakket zien.

Ik gok dat het probleem zit in de ruimte op de transponder. HD kost veel bandbreedte en de door CD gehuurde transponders op de Astras 19.2E en 23.5E zullen inmiddels behoorlijk vol zitten. Hierdoor kan het zijn dat er niet genoeg ruimte over is om nog een paar HD kanalen door te kunnen geven.
Aangezien de transponder huur aan de prijzige kant is, en het aantal CD abonnees beperkt is, verwacht ik ook niet dat er op korte termijn een extra transponder bijkomt en het HD aanbod dan ook niet echt zal gaan groeien. Eerder wat wisseltrucs om populaire zenders aan te kunnen bieden.

Het zijn speculaties van mijn kant, CD doet nogal geheimzinnig over deze zaken.
Wel neig ik steeds meer naar de kabelmaatschappijen, deze hebben inmiddels een aardige inhaalslag gedaan qua aanbod en kwaliteit. CanalDigitaals beleid irriteert mij steeds meer en verliezen hierdoor mijn sympathie en voorkeur.
Ja, ik ben ook bang dat CD geen extra transponders erbij zal huren, aangezien dat 'n zeer kostbare zaak is. Als ze 'n aantal "mindere" zenders zouden schrappen, zoals Oranje TV, dan zou ik dat op zich niet zo erg vinden, mits de Nederlandse zenders dan wel met voldoende bandbreedte in HD worden doorgegeven.

De kabel vind ik geen alternatief, aangezien ik in mijn woonplaats gebonden ben aan 't belachelijk dure UPC, Ziggo heeft wat dat betreft 'n beter aanbod tegen iets lagere prijzen, maar ja die kun je alleen maar in bepaalde regio's krijgen. Ik zou trouwens bij de kabel ook gewoon teveel (buitenlandse) zenders missen & ben dan ook gebonden aan restrictieve ontvangers.
De BBC heeft anders transponders zat. BBC 1 wordt voor meerdere regio's verzonden
via lyngsat tel ik 13x BBC1
Als ik zie hoeveel onzin kanalen er op de astra satelliet zitten moet de prijs toch ook meevallen.
Ik vind zelf Canal Digtaal behoorlijk aan de prijs. Het goedkoopste pakket wordt ieder jaar een tientje duurder, maar gisteravond waren Ned 1,2,3 wel FTA te zien.

[Reactie gewijzigd door bouwfraude op 7 juli 2009 11:10]

"Ik zou trouwens bij de kabel ook gewoon teveel (buitenlandse) zenders missen & ben dan ook gebonden aan restrictieve ontvangers."

Je hoeft je schotel ook niet helemaal de deur uit te doen, alleen eventueel het abo van CD eruit en de kabel ernaast gebruiken.
Er zitten op de Astras, Thor en *birds veel andere en mooie FTA zenders. Bovendien heb ik een Sky card weten te bemachtigen via een kennis in de UK (waar ik overigens ook gewoon voor betaal) die in verhouding een veel breder aanbod voor de prijs levert. Die zou ik niet willen missen!

Daarnaast zijn er ook diverse 'niet kabel leverancier goedgekeurde' ontvangers die met de juiste CI uitstekend werken (zoals een Dreambox, die tevens PVR en NAS functionaliteit biedt). Je hoeft dus niet gebonden te zijn aan de ontvangers die door de kabelboer worden aangeboden.

Edit: uitspraken iets genuanceerd

[Reactie gewijzigd door Vullisbak op 7 juli 2009 11:56]

1080i Ik kan er nog steeds niet bij waarom nu toch in die halve kwaliteit waarom nu niet gewoon in 1080p echte HD. Uit eindelijk zijn het onze belasting centjes die ze daar in Hilversum er door heen jagen en vind ik eigenlijk dat wij wel mogen eisen dat we dan ook gewoon netjes HD tv krijgen in plaats van dit halve werk.
Het gezeur over kosten moet men niet mee aankomen als je kijkt naar wat een beetje BN'er verdiend bij de NPO (om het even welke zender) dan kan ik niet anders zeggen dan geld genoeg daar in Hilversum. Het is niet als of de programma's die men maakt nu zo ongelofelijk goed zijn en mochten de "sterren" verhuizen naar de commerciële omroepen dan is dat absoluut geen ramp blijft er meer geld over om eindelijk eens echte HD TV aan te bieden.

Ik heb het persoonlijk al lang op gegeven met de NPO en maak gebruik van downloads van veel al Amerikaanse en Engelse programma's omdat deze vaak vele jaren op de buis zijn voor ze in Nederland als nieuw worden uitgezonden. Daarnaast ben je van het reclame gedoe af en kun je kijken wat en wanneer jij dat wilt. Nieuws van de staats zender (NOS) nee dank je ik hoor liever wat er echt gebeurt is via een flinke lijst met over het algemeen buitenlandse nieuws sites die natuurlijk net als de Nederlandse sites gekleurd zijn maar in ieder geval voor een groot deel eigen verslaggevers hebben en niet voor 90% van het nieuws op de informatie van anderen steunen.
Er zijn veel misverstanden in HD-land, en een daarvan is dat 1080i 'half' HD is. Dat is het zeker niet! Sterker nog: In de regel is 1080P 'slechts' 25fps, waar 1080i de volle 50 haalt. Ze hebben beiden zo hun voors en tegens. Bij snel bewegende scenes en sport, geniet 1080i veruit de voorkeur, hoewel het complexer is voor TV's, maar anno 2007 was dat al geen probleem. Voor stilstaande beelden is het 1080p wat een milde voorkeur geniet.
Dat is het zeker niet! Sterker nog: In de regel is 1080P 'slechts' 25fps,
Film materiaal is meestal 24fps, het is niet voor niets dat Blu-ray spelers en wat duurdere TV's 1080p24 ondersteunen!

TV materiaal is 50/60 fps
waar 1080i de volle 50 haalt
1080i50 levert inderdaad 50 frames per seconde maar elk frame bevat maar de helft van de beeldlijnen.

Een full-HD TV maakt daar uiteindelijk 1080p25 van.