Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Je kunt ook een cookievrije versie van de website bezoeken met minder functionaliteit. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , reacties: 98, views: 8.154 •

Brütal Legend-hoofdontwikkelaar Tim Schafer heeft in een interview gezegd dat de studio geen plannen voor een pc-versie van het spel heeft. Volgens Schafer richt het ontwikkelteam zich voorlopig volledig op de PS3 en de Xbox 360.

"Brütal Legend is een echte actiegame, en als je het speelt merk je dat het spel thuishoort op een console", zei Schafer in een interview met Eurogamer. De hoofdontwikkelaar, die eerder verantwoordelijk was voor games als Psychonauts en Grim Fandango, zegt niet te snappen waar de haat vandaan komt die sommige mensen voor consoles voelen. "Wie consoles haat, haat games als Katamari Damacy, Okami en ICO. Dan ben je een slecht mens, en dat is een feit", grapt Schafer in het interview.

Op de vraag van Eurogamer of er nog hoop voor een pc-versie is, antwoordt Schafer dat het ontwikkelteam van Double Fine Productions zich momenteel alleen richt op de PS3- en Xbox 360-versies. Hoewel een pc-versie dus nog niet op de planning staat, lijkt Schafer de optie niet helemaal uit te sluiten.

Brütal Legend is een actiespel met in de hoofdrol de roadie Eddie Riggs, die gespeeld wordt door Jack Black. In het spel wordt Eddie al snel omringd door een klein legertje headbangers, die hem beschermen en voor hem vechten. Die opzet komt terug in de multiplayermodus van het spel, zo laat Schafer weten. "In de multiplayer kun je het met jouw headbangers opnemen tegen andere groepjes. Ik wil er nog niet te veel over kwijt, maar de multiplayer is team-based, en je vecht in speciale arena's", aldus Schafer.

E3: Brütal Legend E3: Brütal Legend E3: Brütal Legend

Reacties (98)

Ik denk toch wel dat ie nog komt, die PC versie. Hoop het ook, dit spel lijkt me Brutal, maar niet zo erg om er een console voor te gaan halen.
Waarschijnlijk pas nadat er genoeg geld is verdiend aan de consoleversies om het tot een succes te maken. De eenvoud van het kopiëren op de PC zal toch wel duidelijk een reden zijn om te wachten met het uitbrengen van een speciale PC versie.
Reken er maar op dat meer games zullen worden uitgebracht op de consoles met misschien nog een PC versie als de makers er zin in hebben en denken dat er nog geld mee te halen valt.
(Uiteraard gaat dit op voor specifieke genres van spellen en totaal niet voor andere).
Ligt eraan op welke manier de speelbaarheid van de console versie naar de pc versie vertaalt kan worden. Er zijn genoeg games die falen omdat de speelbaarheid gewoonweg bagger is vanwege dat ze eigen zijn toegespitst op 1 bepaalde hardware platform.

Mijn devies is ook: Never change a winning horse
Ligt er niet aan. Ze kijken hoeveel niet kritische gamers de console versies kopen, dan kan je makkelijk weten wie op de PC een miskoop kan maken.
Dat lijkt me meer slechte reclame voor de desbetreffende versie. Zonde van de tijd en het geld. Maar gezien het een grote titel is, zou het best welleens kunnen dat ze inderdaad die stap maken.
Bullcrap, deze game MOET naar de PC komen...
Ze maken toch wel winst als ze hem naar de PC brengen dus waarom niet... :(
Het is toch:"Never change a winning hand!"? (uit het pokeren)

Ik heb ook gelezen op de Telegraaf-Digitaal dat de Wii-versie ook voorlopig niet komt


Bron:http://www.telegraaf.nl/d...rutal_Legend__.html?p=1,1
nee het is wel met never change a winning horse, die ander is ervan afgeleid. :)
aha- bedankt! weer wat geleerd ;)
Een echte gamer heeft sowieso al een console tegenwoordig. Windows als gaming platform is op z'n retour (en gelukkig maar, stomme vendor lock-in...), en het aantal console exclusives groei nog steeds. Developers laten de pc liggen vanwege de vele piraterij (blijkbaar wil het grootste deel daar niet betalen voor z'n games) en gamers laten de games liggen vanwege de exorbitante systeemeisen van een hoop recente games.
Hardware gaat tegenwoordig steeds langer mee, omdat de noodzaak voor een nieuwe computer steeds minder wordt (een oude AMD Athlon kun je nog steeds al je normale software op draaien, op de nieuwste games na), dus het percentage wat al die nieuwe games kan draaien wordt gewoon minder.
Neem daar dan nog bij dat pc games veel te veel gedoe zijn en je merkt dat steeds meer gamers de voorkeur geven aan consoles. Installeren, updaten, patchen, configureren, pc om zeep door kopieerbeveiligingen, games die niet willen installeren omdat je for god sake een brandprogramma op je pc geinstalleerd hebt... waar doe je het allemaal voor? Een console kost een fractie van de prijs van een gaming pc. Heck, een console kost ongeveer hetzelfde als een degelijke gaming videokaart...

De enige die nog op de pc gamen zijn oude vastgeroestte gamers die niet willen of kunnen wennen aan de controller, omdat ze gewend zijn aan de muis en ineens niet meer pwnen omdat ze aan de "nieuwe" besturing moeten wennen. Ik was vroeger ook een pc gamer, maar voor een hoop games is een controller echt stukken beter. Shooters zijn wel even wennen, en mmog's zie ik nog niet zo gauw naar de console verhuizen, maar voor de rest voor mij geen pc meer.
Een andere groep die niet aan de console wil zijn de die-hard piraten die het blijkbaar een schande vinden om te betalen voor een product waar een ontwikkelaar vele miljoenen in heeft gestoken, want ja, iedere pc game is te downloaden, en als piraat heb je geen last van beveiligingen, die zijn er toch uit gesloopt. Voor deze groep hoop ik dat er steeds meer games console-only gaan worden. En dan niet die gare xbox- of ps3-exclusives, waardoor je weer 2 of 3 consoles nodig hebt om alles te kunnen spelen, maar zoals deze game, die op meerdere consoles draait.
Wat een zever schrijf je toch allemaal... De 'echte gamer' heeft een console, wie op pc speelt zijn vastgeroeste gamers die niet kunnen wennen aan controller... je hebt duidelijk geen idee waarover je het hebt.

Elke echte gamer weet dat mikken met een muis nog steeds stukken vlotter gaat dan met controller. Er is geen enkele consolegame die qua skills in de buurt komt van de UT instagib matches, en voor games die je toch beter met controller speelt sluit je gewoon een x360-controller aan op je pc. Op console wordt de gameplay van shooters trouwens vaak om zeep geholpen door aim-assist, trage AI of een automatisch coversysteem en een RTS wil je al helemaal niet op console spelen.

Bovendien is de gameplay van de meeste consolegames zeer oppervlakkig en vooral actiegericht, terwijl er op pc heel wat meer games met diepgang en uitgebreide mogelijkheden te krijgen zijn. Vergelijk de oppervlakkige gameplay van Mass Effect maar eens met de pc-exclusieve games van Bioware (Baldur's Gate) en ik hoef er geen tekeningetje bij te maken.

En voor de duidelijkheid: ik speel zowel op pc als console.

[Reactie gewijzigd door Ge0force op 3 juli 2009 11:20]

Hmmm ik ben nog een UT instagib bikkel van de begin tijden van UT en ik kan je 100% zeggen dat ik net zo hard knalde in Halo 2 (sens op het snelst natuurlijk) op de Xbox.... Het is even wennen maar als je het kan is het echt super simpel en speel je net zo hard verder (ik was eerst ook pc only gamer) als je dit niet kan zegt dat meer over jou dan over de console games dus je moet ook zeggen IK KAN IN GEEN ENKELE CONSOLE GAME ZO HARD KNALLEN ALS IN UT INSTAGIB


Ten 2e Mass Effect kan je niet vergelijken met Baldur's Gate (Third person vs een soort van BirdView aka Diablo 2 en bijna 3 :D)

Ten 3e Baldur's Gate is ook uitgebracht op consoles en dat speelt ook prima :D

Kom maar even met iets betere argumenten want zo bevestig je de conclusie van Kozeu alleen maar...

RTP compleet ander verhaal, dat vind ik inderdaad veel beter spelen op de PC maar dat komt omdat ze nog geen optimale besturing hebben verzonnen voor de consoles

[Reactie gewijzigd door Mellow Jack op 3 juli 2009 11:26]

Je kan Halo 2 toch niet vergelijken met UT Instagib? De speelsnelheid ligt stukken lager, je hebt een kanjer van een vizier, je kan niet dodge-jumpen enz... het zou me dus sterk verbazen moest je ooit UT Instagib CTF clan-games gespeeld hebben :)
Uuuuh al speel je wild west bij halo2 komt dat toch aardig in de buurt (alleen het feit dat je head shots MOET maken en bij instagib raken genoeg is)

De speelsnelheid ligt bij lan games een stuk hoger in halo 2 hoor en zeker als je met spelers speelt die het kunnen (dus niet met pc gamers haha)

Ik heb idd UT instagib clan games gespeeld

Natuurlijk zijn het 2 verschillende games dus de onderlingen verschillen (dodge-jumpen) kan je de console besturing niet kwaad nemen zoals jij dat nu doet...

Singel player is het idd lekker chillen en een beetje rustig rambo'en maar dat geld niet voor de multiplay

Duidelijk een pc only gamer ;) ik zeg niet dat consoles beter zijn ik zeg gewoon dat de pc en console besturing niet meer verschilt (zodra je gewend bent) dat was inderdaad voordat Halo kwam totaal anders maar de tijden zijn flink veranderd

[Reactie gewijzigd door Mellow Jack op 3 juli 2009 11:41]

Ik heb Halo 2 nooit intensief gespeeld, laat staan op een LAN. Mijn uitspraken waren enkel gebaseerd op de multiplayer van Halo 3.

Ik ga ook niet beweren dat pc altijd beter is dan console, want dat hangt van spel tot spel af. Ik heb zelf een PS3 en amuseer me daar prima mee. Maar op gebied van multiplayer heeft nog geen enkele consolegame me hetzelfde plezier bezorgd dan de klassieke pc-shooters. Wat niet is kan wel nog komen natuurlijk :)
Ja ik heb precies hetzelfde maar in mijn geval ligt dat meer aan de games...
Het MP gevoel van UT en COD heb ik nooit meer terug gekregen en dat is ook de reden waarom ik vrijwel alleen nog Singelplayer speel...

Heb de nieuwere versies daarvan gespeeld maar die konden mij dat gevoel ook niet meer geven

Alleen Halo2 omdat veel mensen een xbox hadden waardoor we zwaar leuke lanparty's konden houden :D Biertje en een jointje erbij en gewoon genieten/lachen :D
true that.
echt UT insta was echt meester.
UT99 is nog steeds de vetste multiplayer shooter ooit.
de delen daarna hebben geforceerd dingen toegevoegd
ik hoop echt dat ze voor UT4 terug gaan naar de basics.
een remake van de originele UT.
dan wordt de game mischien nog verkocht ook..

en over halo.
halo is inderdaad trager, maar je hebt ook UT op de consoles.
en die waren toch wel snel hoor. en Halo 3 kan je de snelheid aanpassen naar wens.
evenals gravity etc, hierdoor kan je de game al veel meer naar je hand zetten.


iedereen die zegt dat het niet zo goed kan als op de PC heeft het niet genoeg geprobeerd. of heeft de coordinatie gewoon niet.

ps het argument hieronder dat
"bijna bij elke fps die multiplatform is uitgebracht pc gamers worden gescheiden van consolegamers".
"Omdat de besturing zo perfect op elkaar aansluit zeker?"

mag ie me toch wertellen waarom bijv UT3 (laten we het bij dezelfde game houden.)
dezelfde maps, zelfde snelheid zelfde wapens ETC heeft.
call of duty 4 werkt inderdaad iets anders. maar dat is marginaal.
shooters werken prima op een console.

maar goed als je niet wilt, dan speel je alle vette consolegames toch niet?
Ten 3e Baldur's Gate is ook uitgebracht op consoles en dat speelt ook prima
Dat klopt en ik heb zowel de ps2 als pc versies.
En die 2 zijn absoluut niet met elkaar te vergelijken. De ps2 versie lijkt veel meer op een soort diablo als op zijn naamgenoot van de pc.

En sorry, nee FPS op pc en console kun je niet met elkaar vergelijken.
Verklaar maar s waarom je bijna bij elke fps die multiplatform is uitgebracht pc gamers worden gescheiden van consolegamers. Omdat de besturing zo perfect op elkaar aansluit zeker?
ik ben het er mee eens, fps games kun je op een console niet zo goed spelen als op de pc. Ik wil wel eens een match tussen mij en fatality spelen waarbij hij op de console moet en ik op de pc. Helaas lukt dat niet met ut maar goed, ik weet vrijwel zeker dat ik hem helemaal kapot speel.
Je bent met een muis vele malen sneller, je kunt veel preciezer aimen en daardoor zul je vrijwel altijd beter zijn dan een console gamer die op hetzelfde niveau zou zitten.

Daarbij moet je niet vergeten waar de grootste markt ligt qua fps, rts, en mmorpg games, de pc. Er is gewoon een verschil en dan vooral qua hoe precies het richtsysteem is tussen pc en console.
Er is daarentegen geen game op de pc die in de buurt komt van een potje tekken tegen elkaar :D dat is waar de consoles weer in uitblinken, ook in de race games speel ik die liever op een xbox ofzo dan op de pc omdat je dan veel nauwkeuriger kan sturen en gas/remmen. (zonder stuurtje dan natuurlijk en met het keyboard)
Je hebt op bepaalde punten wel gelijk maar toch is het geen gezever wat kozue zegt, het is gewoon de waarheid als je het over een heel erg grote groep genres en gamers hebt.

Die-hard FPS-ers zoals jij is ook maar een gedeelte van alle gamers, en ik vermoed een niet heel erg groot gedeelte. Ik vind er persoonlijk in ieder geval geen drol aan dat ADHD rennen en schieten op scheldende pubers, elke keer op dezelfde maps. De console FPS-en concentreren zich vooral op single player campaign denk ik, en dan is er met een controller prima uitdagende en leuke gameplay mee te maken. Zoals ik al zei ben ik helemaal niet van het online-FPS'en, maar zoiets als single-player COD of Killzone vind ik prachtig. Wat RTS'en sims betreft ben ik het helemaal met je eens, daar heb ik ook nooit aan kunnen wennen op consoles.

Wat je over de oppervlakkigheid van console games zegt vind ik gewoon onzin, sterker nog, ik denk dat juist console games vaak dieper gaan en minder oppervlakkig zijn dan veel PC games. Beetje een vreemd punt ook gezien je eerdere opmerking, als ik iets toch wel oppervlakkig vind dan is het een on-line FPS. Noem eens een voorbeeld waarom console games oppervlakkig zouden zijn dan, want ik snap er weinig van?

Wat kozue denk ik vooral bedoelde is dat het voor een steeds grotere groep mensen die van computergames houden gewoon een beetje afgelopen is met spelletjes op de PC. Ik heb het al jaren terug opgegeven, maar ik merk het om me heen ook steeds vaker, mensen die altijd op de PC gespeeld hebben en nu toch maar een console kopen. Het is gewoon altijd gezeik met hardware eisen en gedoe om een spel goed te laten draaien op je PC, terwijl je ook een minder brute PC kunt aanschaffen voor al het 'normale' werk en een console om te gamen. Als ik vroeger van bijvoorbeeld mijn broer of mijn zwager hoorde dat ze elke 2 jaar een nieuwe GPU en regelmatig een nieuwe CPU kochten, en Windows elk jaar helemaal re-installden omdat er zoveel troep met die spelletjes meekwam, dan heb ik er al geen zin meer in. Nu zijn ze allebei overgestapt (1 op PS3 en 1 op Xbox) en volgens mij hoeven ze allebei niet meer terug.

Sowieso wordt gamen voor een steeds bredere doelgroep, die gewoon in de huiskamer op de bank voor de TV een spelletje willen doen, en niet in een donker kamertje op zolder. Daar is het geld te halen en niet bij de FPS freaks of de verstokte RTS-ers.
Zowel mijn pc als console hangen aan een 24" monitor in de woonkamer, voor mij maakt het dus weinig uit waar op ik speel. :)

De reden waarom ik een flink aantal consolegames oppervlakkig noem is omdat omdat er een totaal gebrek aan afwisseling, diepgang en uitdaging is. Voor een shooter maakt dat weinig uit, hoewel ik duizend keer liever een pc-shooter als Crysis speel waarbij je 1001 mogelijkheden hebt om je doel te bereiken, dan Gears of War waarin je van begin tot einde dertig levels lang achter kunstmatig geplaatste muurtjes moet duiken.

Maar neem nu Prince of Persia: je kan niet sterven en met een druk op de knop geeft een lichtbol aan waar je naartoe moet. Ook Fable 2 is te gemakkelijk voor woorden, je kan je karakter nauwelijks uitbouwen en je hoeft enkel maar de golden trail te volgen. Dan Halo Wars... ja oké het lijkt op een RTS, maar eigenlijk is het een RT want de strategische mogelijkheden zijn nog beperkter dan in de allereerste C&C of Starcraft.
Tsja, matige games heb je op alle platforms. Volgens mij zeker niet meer op een PC dan op een console. Je noemt nu een paar titels (die overigens ook op de PC te spelen zijn), maar daar zijn zo weer evenveel goede titels tegenover te zetten die wel veel afwisseling en manieren van spelen bieden.

Ik geloof niet dat er veel verschil zit in creativiteit in PC games en console games in ieder geval...
En UT instagib is nou net een verkeerd voorbeeld, want ik heb hier al een tegenvoorbeeld voor je: ik heb jaren in een instagib clan gezeten, en speelde eigenlijk alleen UT op de pc. Een maat van me is altijd al een console gamer geweest (de halo serie is z'n fav), en toen hij langs kwam heb ik voor hem een xbox 360 controller aan m'n ubuntu laptop gehangen en met hem en m'n broer UT instagib gespeelt.
Resultaat: ik stond uiteraard bovenaan, door mijn vele clan-ervaring, maar hij, met z'n controller, was geen slechte 2de, en had m'n broer met z'n kb+muis ingemaakt (die ook genoeg shooter ervaring had).
Hieraan kun je al zien dat besturing totaal niet uit maakt, en het meer een kwestie is van gewenning. Daarom heb ik het over "vastgeroeste gamers", ze kunnen niet meer wennen aan andere besturing omdat ze nooit met iets anders dan de muis hebben gespeelt...
ja één voorbeeld is gelijk hoe het is... kom op zeg wees eens realistisch. Je moet wel spelers tegenover elkaar zetten die op gelijk niveau spelen op hetzelfde systeem. Druk je daar een van achter de console dan gaat die minder goed spelen.
Daarbij is het ook van belang wat voor medespelers er nog in het potje zitten, als het allemaal van die newbies zijn tja dan kan een beetje ervaren console gamer er ook genoeg afknallen.
Het is niet alleen een kwestie van gewenning maar gewoon de limieten van de twee pookjes waarmee je moet richten op een console. Als het mogelijk is moet je eens kijken of je een tobo + muis aan je console can hangen en dan een potje spelen. Ik denk dat je belachelijk hoger komt te staan dan dat je met je controller was geweest.

Daarnaast is ut ook enorm fastpaced als game zijnde en kun je daar met de muis veel beter mee omgaan, in 1 tiende van een sec omkijken, snel combineren met een dodge voor een gang langs enz.

[Reactie gewijzigd door SouLLeSSportal op 4 juli 2009 18:47]

Een echte gamer heeft sowieso al een console tegenwoordig
Ik ben een fervent First Person Shooter speler, voornamelijk games als Call of Duty, Unreal Tournament en Quake, wat CS erbij etc.
Deze games kan ik dus niet op een console spelen, voordat je je hebt omgedraait met je controller ben je al dood.

Doe mij maar oldskool muis en toetsenbord, een console is leuk voor race games en arcade games, maar daar houd het ook op imo. Misschien nog wat RTS games en Third Person Shooters, maar de console is niks voor een FPS gamer als mij.

Dus kom niet aanzetten met 'de echte gamer heeft sowieso een console'.


En for the record, ik heb jarenlang op mijn PS1 gespeeld dus ik ben aan een controller gewend :')
Lol bij de PS1 hebben ze nooit een goede shooter gehad

Het was eerst ook idd het geval dat je dood was voordat je je hebt omgedraaid maar sinds halo 1 is uitgebracht is heel dat euvel al lang verdwenen.

Ik durf voor 100 euro te wedden dat wanneer unreal multi platform is er genoeg console gamers zullen zijn die je afmaken

Dat jij het niet kan ligt niet aan de games of de consoles maar dat ligt gewoon aan jou (niet lullig bedoeld)!

Ik had ook wen problemen maar daarna rockte ik net zo hard op de xbox als op de pc en op de pc was ik nog een die hard UT speler en zat bij een wel gewaardeerde clan
De laatste keer dat ik checkte waren de grote spelfabrikanten die hele kopieerbeveiliging aan het opgeven, dit omdat het alleen maar de legale consument hindert.
Dit wil dus zeggen dat de pc spellen mark nog steeds groot genoeg is en zich makkelijk kan evenaren met de console wereld, anders zouden ze dit niet doen.

"Een echte gamer heeft sowieso al een console tegenwoordig" Deze vergelijking slaat de plank een beetje mis, aangezien een "echte" gamer niet wil zeggen dat je een console hebt, maar dat je relatief veel spellen speelt, waarbij het platform natuurlijk geen ruk uitmaakt.

Console only titels zijn er maar relatief weinig, en meestal is het bij die spellen het niet eens waard om ze naar de pc te porten, omdat dat toch niet fatsoenlijk speeld of omdat het concept zich gewoon neit goed vertaald naar de vrijheid van de pc spellen.

Alle grote en kleinere titles komen nog steeds voor de pc uit, en er worden ook nog genoeg pc-only titles gemaakt.

Ik ben inderdaad een vastgeroeste pc gamer, maar dat komt niet omdat ik niet met een controller om kan gaan (ter uwer informatie, je kunt een controller aan de pc hangen, dan heb je een console die 3x beter is dan dat ding wat je aan je pc koppeld, dat terzijde), maar omdat je mij en de meeste pc gamers niet wijsmaakt dat een controller boven 40 a 50 hotkeys op het toetsenbord en een muis gaat, zeker niet voor bijvoorbeeld RPG en strategy games, dat is gewoon te ondiep.

Daarbij komen alle goede RPG's vanaf de pc naar de console, niet omgedraaid. De native console RPG's missen een hoop diepte en mogenlijkheden, not to mention level detail en texture detail, gewoon omdat een console nou eenmaal al achter loopt op hardware gebied zodra hij uitgebracht word.

Daarnaast weet ik niet of je de goede console titles wel eens op de pc hebt gespeeld, maar dan nog merk je altijd dat het origineel voor de console bedoeld was.
De line of sight, texture detail, level detail zijn over het algemeen onder de maat, zeker op hogere resoluties, en de spellen zijn meestal vlak qua interactie, diepte en spelduur. Wat op zich ook niet erg is, als je het op een console speelt, aangezien console spelers vaak korter het ding aan hebben staan als pc gamers.

Het positieve aan het console is natuurlijk dat je hem aanzet en hij start snel op, je kunt snel spelen. daarnaast is de online community groot. En hij si goedkoper.
En dan heb je de positieve punten die hem meerwaarde boven de pc geven gehad.

Dat er meer spellen op de console uitkomen heeft echter niets te maken met het feit dat "echte gamers een console hebben", maar meer met het feit dat jullie makkelijke melk-koeien zijn als het gaat om spellen. Jullie tellen vrolijk 60 euro neer voor een spel waarvan je niet eens weet of het je bevalt.
De pc-gamers daarintegen zijn veel kritischer met hun aankopen, aangezien wij makkelijker een eigen "demo" kunnen maken van een spel, door het te downloaden.

Is niet erg, maar loop niet pc-gamers te bashen en te denigreren met zinnen zoals de 1e van de eerste en tweede paragraaf:)

PC gaming komt weer terug, zeker met platforms zoals Steam en digitale distributie, wat het gemak om een spel te spelen heel erg verhoogd.

Ik denk zeker dat er weer steeds meer titels voor de pc komen, omdat de pc snelheid ontwikkeling op het moment ook stagneerd, de hardware word allemaal "langzamer" sneller dan een aantal jaren geleden, dus met een relatief oude computer kun je nog goed alle moderne spellen spelen.
Dus in zekere zin is de pc op het moment gewoon een een console met veel hogere specs, en zonder controller.
Zolang er geen goeie oplossing is voor het kopieer probleem, en duidelijk te zien is dat de omzet van console games vele malen hoger ligt dan de PC counterparts van hetzelfde spel (op een uitzondering na) zal de PC langzaam een niche high end game platform worden.
Wat een verhaal hahaha

Mee eens sommige spelen zijn gewoon beter voor de pc (naar mijn mening rpg en rts) en sommige beter op de console (vooral third person actie games) en sommige gelijk (FPS tegenwoordig terwijl hardcore pc gamers het daar niet mee eens zijn maar ik als ex hardcore fps pc gamer vind van wel :P )
Dat er meer spellen op de console uitkomen heeft echter niets te maken met het feit dat "echte gamers een console hebben", maar meer met het feit dat jullie makkelijke melk-koeien zijn als het gaat om spellen. Jullie tellen vrolijk 60 euro neer voor een spel waarvan je niet eens weet of het je bevalt.
De pc-gamers daarintegen zijn veel kritischer met hun aankopen, aangezien wij makkelijker een eigen "demo" kunnen maken van een spel, door het te downloaden.
Dit gaat niet volledig meer op, elk spel dat ik wil kopen op mijn ps3 download ik eerst de demo van!
Vroeger ging dit niet op maar met de komst van Xbox live en PSN is daar verandering in gekomen en dat is een heel goede ontwikkeling.
Dat er meer spellen op de console uitkomen heeft echter niets te maken met het feit dat "echte gamers een console hebben", maar meer met het feit dat jullie makkelijke melk-koeien zijn als het gaat om spellen. Jullie tellen vrolijk 60 euro neer voor een spel waarvan je niet eens weet of het je bevalt.
De pc-gamers daarintegen zijn veel kritischer met hun aankopen, aangezien wij makkelijker een eigen "demo" kunnen maken van een spel, door het te downloaden.
Stel je had de optie om te downloaden niet. Hoevaak zou jij dan die 45 euro hebben neergelegd om een game te spelen om er later pas achter te komen dat het je niet bevalt?

Ik heb het hieronder ook ergens neergepend. Waar ik vroeger op de PC ook alles eerst downloade (op de games van Valve na) ben ik tegenwoordig behoorlijk kritisch in de aankoop van mijn Xbox360 games na de overstap op consolegaming (zover de titels dat toelaten).
Maar het kan wel, het heeft geen zin om te beargumenteren alsof het niet kon, dat is neit het punt.
ter uwer informatie, je kunt een controller aan de pc hangen, dan heb je een console die 3x beter is dan dat ding wat je aan je pc koppeld, dat terzijde
Dat weet ik, ik heb een xbox 360 controller aan m'n pc, omdat een controller voor een hoop games nou eenmaal lekkerder speelt zo gauw je het gewend bent. En nee, een pc is niet 3x beter dan een console. Games die voor de console zijn geschreven draaien daar prima op, Op je pc moet je dat nog maar afwachten. Nog afgezien van die eeuwige lagspikes waar je op windows last van hebt omdat windows weer eens een systeemprocesje, achtergronddaemon of een virusscanner belangrijker vond dan jouw game.
maar omdat je mij en de meeste pc gamers niet wijsmaakt dat een controller boven 40 a 50 hotkeys op het toetsenbord en een muis gaat, zeker niet voor bijvoorbeeld RPG en strategy games, dat is gewoon te ondiep.
En denk je dat dat komt omdat dat soort games uberhaupt niet geschikt zijn voor consoles, of omdat de interface designer puur uit is gegaan van een keyboard, en daarom gewoon een andere interface nodig heeft? Ik denk het laatste.
Bovendien ken ik geen games met 50 hotkeys. De meesten hebben er niet meer dan het aantal knoppen op een standaard xbox of ps controller. De enige game die ik ken waar je zoveel hotkeys in kunt stellen is WoW, en daar zijn de meesten standaard ook ingesteld op functies die je makkelijk in een menu weg kan proppen.
Daarbij komen alle goede RPG's vanaf de pc naar de console, niet omgedraaid. De native console RPG's missen een hoop diepte en mogenlijkheden, not to mention level detail en texture detail, gewoon omdat een console nou eenmaal al achter loopt op hardware gebied zodra hij uitgebracht word.
Wat een onzin. Juist RPG's komen van consoles af, omdat je daar helemaal niet zo veel controls nodig hebt. De Playstation is vooral bekend om al z'n goede (meestal japanse) RPG's, waarvan de meesten geen port hebben. Maar oh ja, jij hebt geen console, dus je hebt ook die games nog nooit gespeelt, of misschien niet eens van gehoord, waardoor het lijkt alsof pc games de dienst uit maken...
Dat er meer spellen op de console uitkomen heeft echter niets te maken met het feit dat "echte gamers een console hebben", maar meer met het feit dat jullie makkelijke melk-koeien zijn als het gaat om spellen. Jullie tellen vrolijk 60 euro neer voor een spel waarvan je niet eens weet of het je bevalt.
De pc-gamers daarintegen zijn veel kritischer met hun aankopen, aangezien wij makkelijker een eigen "demo" kunnen maken van een spel, door het te downloaden.
Ja, tuurlijk. Je download een game illegaal om als "demo" te gebruiken ofzo, en nadat je het werkend heb moeten krijgen en voor een deel gespeelt hebt, besluit je om toch maar naar de winkel te rennen en die 40-50 euro neer te leggen voor een game die je half uit hebt gespeelt? Dream on.
PC games zijn niet zo veel goedkoper dan de console versie. Meestal gaat het om een tientje ofzo. En wie koopt er sowieso spellen die net uit zijn? Wacht een paar maanden en je krijgt m voor de helft, of voor 5 euro uit de budgetbak.
Melken heeft niks te maken met het platform, maar wellicht lijkt het zo, omdat jij, aan jouw reactie te zien, zo'n piraat bent die alles maar gratis download. Tegen gratis kan een console inderdaad niet op.
PC gaming komt weer terug, zeker met platforms zoals Steam en digitale distributie, wat het gemak om een spel te spelen heel erg verhoogd.
Ik verwacht eerder dat Steam het geen 10 jaar meer uithoudt. Lekker dan, als je al je games op steam koopt er vervolgens je account wordt afgesloten of gehacked of weetikveelwat. Ben je al je games kwijt. Als je alle games los hebt gekocht ben je hooguit 1 spel kwijt als jouw cd key een keer uit een generator komt.
Ik denk zeker dat er weer steeds meer titels voor de pc komen
De industrie denkt er anders over...
een pc is niet 3x beter dan een console. Games die voor de console zijn geschreven draaien daar prima op

Grafisch kan een console qua detail zeker niet op tegen zijn pc tegenhanger, ik heb het daarbij over level en texture detail, en line of sight.

De enige game die ik ken waar je zoveel hotkeys in kunt stellen is WoW
Ik heb het niet over instelbare hotkeys, maar over de sneltoetsen die standaard in het spel zitten om die hele interface te skippen. En het zal je verbazen hoeveel spellen gebruik maken van het merendeel van de toetsen van het keyboard. Bijna alle RPG's, en spellen zoals Armed Assault en operation flashpoint, Rainbow Six (voordat het verkracht werd voor de console).

De Playstation is vooral bekend om al z'n goede (meestal japanse) RPG's, waarvan de meesten geen port hebben. Maar oh ja, jij hebt geen console, dus je hebt ook die games nog nooit gespeelt, of misschien niet eens van gehoord, waardoor het lijkt alsof pc games de dienst uit maken...
Die hier dus ook bijna niet te krijgen zijn. Maar buiten dat, bijna alle pc RPG's worden inmiddels geport naar de console, zoals eerder beschreven.
Daarbij, dat ik op een pc speel, wil niet zeggen dat ik de console wereld niet in de gaten houd voor veelbelovende titels hoor, beetje rare en ongegronde aanname van jou kant.

omdat jij, aan jouw reactie te zien, zo'n piraat bent die alles maar gratis download. Tegen gratis kan een console inderdaad niet op.
Dat ik iemands recht om een product te proberen verdedig wil niet zeggen dat ik een piraat ben. Het zal je misschien verbazen, maar ik download bijna nooit meer een game, ik koop inmiddels alles. Echter bestel ik ze wel in Engeland, omdat daar de prijzen WEL redelijk zijn. Ik heb imiddels meer dan 150 legale games.

Ik verwacht eerder dat Steam het geen 10 jaar meer uithoudt.
Bron? Reden?

Als je alle games los hebt gekocht ben je hooguit 1 spel kwijt als jouw cd key een keer uit een generator komt.
Waar heb je het hier over? Over dat als je zo stom bent een illegale key aan je account te koppelen? Dan verdien je het ook.
Daarnaast koop ik spellen in de aanbieding op Steam zelf, nadat ik hem op DVD heb gekocht. gebruikersgemak enzo.

De industrie denkt er anders over...
Bron? Ook enkel in Japan zeker?
Zoals ik boven al beschreef zijn ze tegenwoordig de beveiligingen weer op aan het geven. Dat doen ze echt niet als ze geen brood zien in hun legale klanten tevreden stellen, aangezien ze het daarom opgeven.

edit: typos

[Reactie gewijzigd door CobraVE op 3 juli 2009 12:42]

De Playstation is vooral bekend om al z'n goede (meestal japanse) RPG's, waarvan de meesten geen port hebben. Maar oh ja, jij hebt geen console, dus je hebt ook die games nog nooit gespeelt, of misschien niet eens van gehoord, waardoor het lijkt alsof pc games de dienst uit maken...
Die hier dus ook bijna niet te krijgen zijn. Maar buiten dat, bijna alle pc RPG's worden inmiddels geport naar de console, zoals eerder beschreven.
Daarbij, dat ik op een pc speel, wil niet zeggen dat ik de console wereld niet in de gaten houd voor veelbelovende titels hoor, beetje rare en ongegronde aanname van jou kant.
De Japanse RPG's zijn hier gewoon te importeren hoor, mijn game-kamer ligt er vol mee!
Bijna alle PC-RPG's worden geport naar de console? Wat een onzin, ik zie té veel slechte RPG's verschijnen voor de PC, die allemaal de paar goede die voor de PC verschenen zijn willen nabootsen, maar gelukkig wordt niet al die troep geport! ;)
Fallout3
The Elder Scrolls Oblivion
Gothic 3
Two Worlds

toekomstige releases:
Gothic 4
Risen (van de originele makers van Gothic series)
Thief4 (zal meer RPG elementen bevatten denk ik, anders gaat hij waarschijnlijk floppen)
Nieuwe Deus Ex

Al deze RPG's zijn native pc titles (die daarna in de meeste gevallen geport worden naar de console.)

Die slechte RPG's filteren zich er daarom uit, die worden niet gekocht omdat mense hem downloaden en kijken of het wat is.
Bij de consoles echter worden ze meer gekocht, waardoor de bagger langer in leven blijft.
gelukkig is een goede game heerlijk subjectief. Dus waarom deze hele discussie is ontstaan ontgaat mij even... het ging om het spelen niet om er leuke of slechte rpg's uitgebracht worden want die zijn er genoeg op beide platformen. Iets als final fantasy serie is idioot populair maar of ik dat een goede game vind, nee ik houd er voor geen meter van.
Maar of het een goede game IS kan eigenlijk niet echt worden vastgesteld. Je kunt hoogstens aangeven of een game heel populair is en daarom wel beter is dan een gemiddelde game.
Grafisch kan een console qua detail zeker niet op tegen zijn pc tegenhanger, ik heb het daarbij over level en texture detail, en line of sight.
Daar wil ik ook nog wel even op reageren want in je vorige post zeg je ook al dat consoles altijd achter lopen kwa hardware en al verouderd zijn als je ze koopt. Dat is gewoon pertinente onzin.

De CPU's in een Xbox 360 of een PS3 zijn voor games VEEL beter dan de CPU's die je nu in een gemiddelde PC zal tegen komen, al helemaal als je naar PC's van hetzelfde jaar kijkt dat de PS3 uitkwam, en NOG veel meer als je naar het PC's kijkt van toen de 360 uitkwam (mei 2005, veel plezier met je PC games op een PC van die datum). De PS3 heeft zelfs zoveel rauwe rekenkracht dat er allerlei toepassingen zijn waarvoor ze dat apparaat willen gaan gebruiken in plaats van 'gewone' PC hardware, afgelopen week nog het verhaal over het analyseren van rontgenfoto's. De CPU van een xbox heeft 3 cores met elk 2 hardware threads op 3Ghz, en een cache setup en geheugenbus die speciaal voor typische gaming toepassingen geoptimaliseerd is, zoals per-thread locking van cache lines, wat een ontzettende boost in de geheugenbandbreedte geeft in spellen die 1 core volledig inzetten voor bijvoorbeeld AI of procedurele geometry en textures. Dat kan in een PC CPU niet omdat dat de prestaties van normale toepassingen zou hinderen, en daarmee krijg je op je console dus meer rekenkracht dan een quad-core op 3Ghz, waar een aanzienlijk deel van de CPU power voor OS taken wordt gebruikt. Zou je Windows op een console gaan draaien (als dat al mogelijk was) dan zou het allemaal niet veel bijzonders zijn, maar daar zijn die CPU's ook niet voor ontworpen.

Wat betreft de GPU's in consoles: inderdaad, een PC GPU is veel krachtiger. Naar mijn smaak tegenwoordig zelfs belachelijk overdreven krachtig, een videokaart met 2 GPU's die 600 Watt vermogen trekt is gewoon zot. Vrijwel al die power is nodig om op hogere resoluties te spelen en gedetailleerdere textures te kunnen gebruiken. Guess what: als ik op 2 meter van de TV op de bank zit te gamen dan speel ik op 1366x768 resolutie en zie ik helemaal niks meer terug van al dat extra detail, daar zijn de ogen van de meeste mensen lang niet goed genoeg voor. Sterker nog, als ik FIFA 2009 speel op de PS3 dan moet ik zelfs dichterbij gaan zitten omdat ik anders niet goed meer kan zien waar de bal is, en dan heb ik nog niet eens een bril nodig volgens de opticien. Dus allemaal wel leuk en aardig dat je op een PC veel meer grafische power kunt bieden, maar je hebt er alleen iets aan als je op mega hoge resoluties wilt gaan gamen terwijl je 20 cm van je scherm vandaan zit. Sowieso vindt ik de grafische kwaliteit van spellen op consoles tegenwoordig zo goed dat ik het gezeur over hoeveel GPU power erin zit een beetje triest vindt, wat is nou belangrijker, een leuke gameplay of wat extra pixels??

Dat een console verouderd zou zijn zo gauw ie uitkomt is dus echt een onzin-uitspraak en eigenlijk de wereld op zijn kop. De PS2 is al dik 10 jaar oud en zelfs daar komen nog nieuwe spellen voor uit, en als je kijkt hoe veel beter de laatste generatie eruit ziet dan de 1e, dan hebben de PS3 of de 360 nog heel wat jaren te gaan, veel en veel langer dan de gemiddelde PC. Console hardware wordt door de levensduur dusdanig veel beter benut dan PC hardware dat het verschil in specs bijna volledige teniet gedaan wordt, de gemiddelde game PC gaat nog geen 2 jaar mee en dan zijn de nieuwste spellen vaak niet eens meer te spelen.

Je hebt het verkeerde argument gekozen om PC games te verdedigen denk ik...

[Reactie gewijzigd door johnbetonschaar op 3 juli 2009 13:29]

Natuurlijk doet de line of sight en het bijbehorende detail er toe, daarom zie je zo weinig open shooters op de console zoals bijvoorbeeld Armed Assault 2 etc., omdat je dan een hele grote omgeving met veel detail moet hebben, en dat trekt een console gewoon niet. Daar is het geheugen en de GPU capaciteit niet voor beschikbaar.

1366x768 resolutie en zie ik helemaal niks meer terug van al dat extra detail natuurlijk wel? Dan heb je toch of een slechte tv, of slechte ogen.... daarbij is 1366 inderdaad een lage resolutie voor langere afstand, waardoor meer detail wegvalt.

Juist omdat consoles een lagere resolutie gebruiken qua beeld, maar vooral qua textures, lijken ze sneller, dat zou een gemiddelde pc ook zijn als he het detail omlaag schroeft.

Als de CPU in consoles echt zo goed zijn (en dat geloof ik best in dit geval) dan benutten spelproducenten ze niet, want de kwaliteit van de modellen en textures op consoles is over het algemeen tranentrekkend ten opzichte van de pc. Daarbij hangt voor de pc tegenwoordig de snelheid van je spellen vooral af van de GPU, aangezien die het merendeel van de taken van de CPU overneemt.
Als de PS3 werkelijk zo een sterke CPU nodig heeft, dan is de opzet verkeerd, aangezien de CPU feitelijk alleen gebruikt moet worden als doorgeefluik voor level, model en effecten assets en communicatie tussen de verschillende onderdelen bijnnen de console/computer.
Al het grafische werk zou feitelijk afgevangen moeten worden door de GPU (het zit ook al in de naam he, Graphic Processing Unit)

de gemiddelde game PC gaat nog geen 2 jaar mee en dan zijn de nieuwste spellen vaak niet eens meer te spelen.

Juist omdat de lat voor pc gaming zo hoog ligt, qua detail en qua spel omgeving, en doe zijn wel belangrijk. Je kunt op de pc bijna niet meer met een shooter of rpg aankomen waarbij je alleen maar door "gangen" rent, en daarmee bedoel ik fysiek gangen (as in Doom3) en virtuele gangen in de spelwereld (as in liniaere spelwereld). Daar zit gewoon bijna niemand meer op te wachten omdat we veel meer vrijheid gewend zijn.
En daarbij hoort gewoon brute GPU kracht en 600W trekkende videokaarten.
Dan is het verschil in line-of sight of model detail blijkbaar erg subjectief, want in de spellen die ik op de PS3 speel komt zo goed als nergens meer pop-up voor, en is het detailniveau van de 3d modellen over het algemeen goed tot zeer goed voor de resolutie waarop ze worden gerendered. 1366x768 is gewoon een gangbare HD-ready (720p) resolutie, en dat is meer dan voldoende wanneer je een 32" scherm hebt waar je 2 meter vanaf zit. Natuurlijk wil je graag een hogere resolutie als je een 42+" televisie hebt, maar zelfs dan is de resolutie (1920x1080) stukken lager dan de PC resoluties waar je zo'n enorme videokaart voor nodig zou hebben. Mijn ogen zijn prima, zijn nog niet heel lang geleden getest en mijn TV is ook prima, alleen net wat ik zeg: als je er 2 meter vanaf ziet dan kom je al snel heel dicht bij het oplossend vermogen van het menselijk oog.

De CPU/GPU opzet van een PS3 ligt inderdaad redelijk scheef, wat ook 1 van de belangrijkste punten van kritiek is van ontwikkelaars. Het idee van de architectuur is dat je de CPU ook kunt gebruiken voor allerhande beeldeffecten en pre- en post-processing. Daarvoor krijg je dan 7 DSP-achtige cores met hun eigen DMA controllers die allemaal autonoom draaien op 3Ghz, die elk (geloof ik) 8 vector operaties per cycle aankunnen en die met belachelijk hoge bandbreedtes met de GPU kunnen interfacen. Jij noemt die opzet verkeerd, ik zou het het gewaagd noemen, want het potentieel dat in de hardware ligt opgesloten is enorm, het is alleen niet eenvoudig te benutten. De strikte scheiding tussen GPU en CPU is ook vrij typerend voor PC architecturen, consoles hebben historisch juist altijd heterogene architecturen gehad met veel gespecialiseerde subsystemen voor vanalles en nog wat.
Juist omdat de lat voor pc gaming zo hoog ligt, qua detail en qua spel omgeving, en doe zijn wel belangrijk. Je kunt op de pc bijna niet meer met een shooter of rpg aankomen waarbij je alleen maar door "gangen" rent, en daarmee bedoel ik fysiek gangen (as in Doom3) en virtuele gangen in de spelwereld (as in liniaere spelwereld). Daar zit gewoon bijna niemand meer op te wachten omdat we veel meer vrijheid gewend zijn.
Dat is allemaal helemaal waar, alleen vraag ik me dan af wanneer jij voor het laatst op een console gespeeld hebt. Spellen die dusdanig beperkt worden door de hardware dat je geen open spelwerelden etc. kunt maken, dat is iets van de generatie PS2 en eerder, toen PC's dat ook nog niet aankonden. Spellen als Fallout 3 of Modern Warfare 2 draaien prima op de huidige consoles, en afgezien van texture detail en resolutie maken die gewoon gebruik van dezelfde levels en modellen als op de PC, hooguit iets versimpeld maar (in ieder geval voor mij) absoluut niet zo veel dat het opvalt of dat het storend is voor het spel.
Ja, maar Modern Warfare 2 en Fallout 3 zijn naar PC standaarden qua detail al weer oud. Fallout 3 bijvoorbeeld draait op een iets verbeterde versie van de Elder Scrolls 4 engine, en die stamt uit 2006

Op het gebied van Modern Warfare 2 zijn de graphics inderdaad goed, maar dat komt wederom omdat de werelden klein zijn wat ik van de screens gezien heb. Natuurlijk, ze zien er heel open uit, maar dat is gewoon achtergrond vulling, daar kun je niet echt heenlopen, het is dus in feite een veredelde liniaere shooter, je zit nog steeds vast aan een bepaalde richting van missie.
Dit is iets waar singleplayer PC spellen langzamerhand gedwongen worden af te stappen, omdat pc gamers een steeds grotere mate van vrijheid in spellen gewend zijn. Tuurlijk, Modern Warfare 2 word populair, ook op de PC, maar dat is alleen vanwegen de multiplayer waarde. De singleplayer waarde is als het dezelfde opzet is als MW nihil, aangezien hij maar een keer te spelen is feitelijk, want je zit vast aan een liniaere weg door het spel.

Texture detail is zeker wel belangrijk, helemaal als je kijkt dat die textures tegenwoordig voor het grootste gedeelte met Zbrush gemaakt worden, waardoor veel meer detail in de textures mogenlijk is, en als je dat dan niet benut is zonde, want het kan goed.

De gangbare resolutie op de pc is inmiddels 1680x1050, oftwel de maximale resolutie van 22" breedbeeld schermen. Zodra de hogere inch schermen mainstream worden word het 1950x1080.
Let wel, ik heb het hier over gespecialiseerde spel pc's, om de vergelijking met een (gespecialiseerde) console te kunnen trekken. Niet over Jan zijn huis tuin en keuken pc.

En de PS3 is inderdaad een hele snelle machine, dat weet ik, maar hij is zeker niet beter als de pc. Het nadeel aan de PS3 is namelijk dat hij maar 1 hardware configuratie heeft, en daar zit hij eeuwig aan vast. De pc daarintegen is eeuwig schaalbaar.

[Reactie gewijzigd door CobraVE op 3 juli 2009 14:19]

Ja, alles leuk en aardig, al die lange verhalen over graphics, maar ik heb nog nergens een argument gelezen *waarom het iets boeit* of de pc of consoles betere graphics hebben. Ik heb vroeger een stuk meer lol gehad met pacman en space invaders dan met welke game die dit jaar is uitgebracht dan ook. Er is maar 1 ding echt belangrijk in een game en dat is speelplezier. Graphics-geilers wordt ik zo moe van, ongeacht welk platform. Laten ontwikkelaars eens wat meer tijd stoppen in de gameplay goed te krijgen, ipv de zoveelste graphics update die het spel er niet leuker of beter op maakt.

Die vrijheid waar jij het over hebt (niet-lineaire games met keuzevrijheid) hebben totaal niks platform specifieks. De Halo serie bv heeft ook open gebieden en was in z'n tijd toch zeker bekend als grafisch vooruitstrevend. Open gebieden is zeker niet iets pc-only.
Wat je echter vergeet is dat die vrijheid zich niet leent voor ieder spel. In de meeste singleplayer games heb je een verhaal, en spelers willekeurige dingen laten doen gooit het hele verhaal in de war. Zelfs games als GTA, waar je een complete freeroam world hebt, zijn beperkend, want het aantal missies wat je kan doen is weer afhankelijk van missies die je al gedaan hebt. Zelfde voor mmogs als WoW, die op het eerste gezicht heel vrij lijken, maar als het er op aankomt zijn je keuzes toch aardig beperkt. Je kunt kiezen tussen bepaalde gebieden, maar daar heb je meestal maar een klein aantal quests totdat je deze gedaan hebt, en weer nieuwe krijgt. Je kunt niet zomaar in ieder gebied gaan questen, want dat is level-afhankelijk.
In de ene game lijk je meer vrijheid te hebben dan in de ander, maar uiteindelijk wordt je in iedere game een richting op geduwd.

Overigens is 1950x1080 geen computer resolutie. 1920x1200 is gangbaar op grotere schermen, of 1920x1080 voor monitor-makers die zich blind staren op 16:9...
Dat dacht ik vroeger ook ja, dat graphics niet belangrijk waren. Maar aangezien spellen steeds meer de interactieve film worden, zijn een beetje representatieve graphics wel gewenst. Waarom dit belangrijk is is niet om jou (de gameplay georienteerde) gamer aan te trakken, maar meer de mensen die ook echt het gevoel willen krijgen IN de game te zitten. Daarvoor is en deel gameplay en sfeer zeker belangrijk, maar ook de graphics, en zeker de details op lange afstand, dichtbij maakt het niet zoveel verschil, want dat ziet er altijd wel goed uit.

En wat betref de resolutie, het komt echt niet op die 30 pixels, dat zwakt mijn punt niet af.
Het nadeel aan de PS3 is namelijk dat hij maar 1 hardware configuratie heeft, en daar zit hij eeuwig aan vast. De pc daarintegen is eeuwig schaalbaar
En dat is dus alleen een voordeel als je bereid bent je PC continu op te schalen. Op zich zou dat niet zo'n groot probleem zijn als het om een paar honder euro elke 5 jaar zou gaan en je gedurende die 5 jaar dan gegarandeerd ELK spel zo kunt spelen als het bedoeld is, maar dat is nu net het probleem dat mij van PC spellen heeft afgedreven. Heel veel PC spellen zouden namelijk makkelijk nog op mijn PC moeten kunnen draaien toen ik nog op de PC speelde, maar waren vaak ontwikkeld op de latest en greatest hardware, en nooit afdoende geoptimaliseerd dat ze ook nog op een machine van 2 jaar oud werkten. Op het gegeven moment was ik dat gewoon zat, om mijn hardware te upgraden omdat spellen die ik wilde spelen gewoon niet goed speelbaar waren.

Ik vind het zelf juist een voordeel dat de PS3 of de Xbox 360 zijn hele levensduur aan dezelfde hardware vastzit. Natuurlijk betekent dat dat je aan het einde van de levensduur ook een veel snellere PC zou kunnen bouwen, maar in ieder geval kan je met een console wel een jaar of 8 vooruit zonder te hoeven upgraden of voor irritaties en verrassingen te komen staan. Dat je dan niet altijd de aller-, allerbeste graphics die momenteel mogelijk zijn gaat halen, soit... Zoals ik al aangaf zien console games er tegenwoordig al zo mooi uit dat het echt geen afknapper meer is.

[Reactie gewijzigd door johnbetonschaar op 3 juli 2009 20:33]

Dat is inderdaad een voordeel als je het zo bekijkt ja:)
Ik ben echter wel bereid om bakken met geld in mijn pc te steken. Niet zozeer voor alleen spellen, maar ik gebruik hem ook om 3D applicaties mee te draaien, te modellen en te renderen, dus ik moet een snelle pc hebben.

Ik kan daarom de meeste spellen op über zetten, en sindsdien wil ik eigenlijk ook niet meer terug.
Als je dit soort graphics kan hebben merk je pas wat je mist in sommige spellen :)

En goede spellen hebben inderdaad geen super graphics nodig, kijk bijvoorbeeld naar The Elder Scrolls Oblivion, graphics zijn redelijk ace spellen, maar nog steeds een van mijn favoriete spellen.
De enige die nog op de pc gamen zijn oude vastgeroestte gamers die niet willen of kunnen wennen aan de controller, omdat ze gewend zijn aan de muis en ineens niet meer pwnen omdat ze aan de "nieuwe" besturing moeten wennen. Ik was vroeger ook een pc gamer, maar voor een hoop games is een controller echt stukken beter.
Wat een onzin weer. Aan mijn en menig ander pc hangt een xbox controller :+

Ik hoef geen consoles in mijn woonkamer, het zijn lelijke dingen die vaker uit dan aan staan en als dat betekent dat ik een spel niet kan spelen, omdat er geen pc port is, dan leef ik daar maar mee.

Over de kosten van pc vs console gamen kunnen we ook doorzeveren, maar je betaald een premium voor Live, je betaalt meer voor de games en er lijkt op dit moment een echte hype aan het onstaan door het pushen van randapparatuur (Wii Motion Plus, Natal, Rock Band en zijn 5000 accessoires) om nog maar niets te zeggen over micro-payments. Ik denk dat het weining uitmaakt wat je uitgeeft, het is altijd teveel, en who cares! Het is een hobby en je geniet ervan.
Dan koop je een PS3, kun je online spelen zonder maandelijkse kosten.
En je hoeft niet perse een spel te kopen als het net uit is. Je kunt ook een paar maandjes wachten tot de prijs gezakt is naar de helft, of een half jaar wachten, dan ligt het in de budgetbak voor 5-10 euro.
Of je koopt ze op Britse online shops ;)
Mwoh, ik heb gewoon een controller aan m'n pc hangen (kost twee tientjes, omdat je met pc-hardware juist géén last hebt van vendor lock-in en er dus gezonde concurrentie is). Ik mag dan geen "echte gamer" zijn (dat is waarom ik geen behoefte heb aan een console), ik koop wel gewoon games en ben dus interessant voor game-ontwikkelaars. En ik vermoed dat ik niet de enige ben.
[off-topic]
... en gamers laten de games liggen vanwege de exorbitante systeemeisen van een hoop recente games.
Dit is echt onzin! Als er ooit een tijd is geweest waarin je met relatief lage systeemeisen kan spelen, is het deze tijd wel.
Tegenwoordig kan je voor iets meer dan 100 euro een prima kaart kopen die zeker meer dan een jaar mee gaat. Als je dan bijvoorbeeld ziet dat consolegames een stuk duurder zijn, haal je die prijs er zo al uit. Met name de kaarten van ATI (HD 4850 e.d.) zijn zeer fijn geprijst (bijna high-end voor mid-range kosten).
Natuurlijk is er wel een reden dat de hardware veel sneller gaat dan de eisen. Er worden immers veel ports gemaakt vanaf de consoles. De huidige kaarten zijn gewoon dermate sneller dan die van XBOX/PS3(ohjee, nu ga je het krijgen :P ) zodat je zelfs bij een matige poort nog goede prestaties hebt.
Of je blij moet zijn met die ports is een ander verhaal overigens:P 8)7
[/off-topic]

Lijkt me overigens wel een hele vette game. Je zou bijna denken dat Tenacious D deze game ontwikkeld heeft :+

[Reactie gewijzigd door Pb Pomper op 3 juli 2009 11:53]

Jammer, het spel leek me hilarisch. Een musthave voor iedere metalhead zeg maar :) maar om nou daarvoor een dure console te kopen gaat me toch wat ver :)
Valt toch wel mee hoe duur ze zijn ?

Als je een ps3/xbox360 tegenover een high end game pc zet dan is een console naar mijn weten toch vrij goedkoop.
Behalve dat een console beperkter is in wat het kan(cd branden, fatsoenlijk surfen, foto's bewerken, videobewerken, MSNen), is het tegenwoordig helemaal niet meer zo duur om fatsoenlijk te kunnen gamen op een pc.

(let wel, je koopt ook alleen een console en niet de rest ie tv).
http://gathering.tweakers...message/32195080#32195080
True op de meeste punten.
Wat natuurlijk wel zo is is dat je voor de meeste software op je pc (legaal) al veel geld kwijt bent aan hetgene wat je wilt doen met je pc.

Alles heeft uiteraard zen voordelen en nadelen.

Waarschijnlijk bedoelt hij er ook mee dat men niet een console aanschaft voor 1 spel. Dat zou natuurlijk doodzonde zijn van het geld.

De monitor is naar mijn weten niet iets wat de echte kracht toont van een spel.
Je kan zoon beetje op elk scherm/tv wel spelen.

Ps. bij jou link zie ik ook geen monitor staan + software :P

later in de thread staat er wel 1 mja die is wel +- 300 euro duurder.

Als je er vanuit gaat zonder monitor + software, das die van 607 euro dan betaal je zoon 425 euro om te kunnen msnen, fatsoenlijk te surfen, te branden en eventueel fotos/videos te bewerken. (Vergeleken met de xbox360 pro incl 60gb die hieronder staat)

[Reactie gewijzigd door Lazerballz op 3 juli 2009 11:09]

True op de meeste punten.
Wat natuurlijk wel zo is is dat je voor de meeste software op je pc (legaal) al veel geld kwijt bent aan hetgene wat je wilt doen met je pc.
Dat is niet waar. Opensource software is er genoeg, voor alles wat ik noemde. Het enige wat blijft is de winows licentie anders valt er lastig te gamen. Wine is niet zo imho. Die is ~100 euro voor een OEM.
Alles heeft uiteraard zen voordelen en nadelen.

Waarschijnlijk bedoelt hij er ook mee dat men niet een console aanschaft voor 1 spel. Dat zou natuurlijk doodzonde zijn van het geld.

De monitor is naar mijn weten niet iets wat de echte kracht toont van een spel.
Je kan zoon beetje op elk scherm/tv wel spelen.
Deze pc kan ook gewoon aan een oude monitor van tig jaar geleden. Your point being? Wil je fatsoenlijk gamen met je console dan zul je toch een mooie HD-TV moeten kopen. Die beginnen bij zon 600 euro.
Ps. bij jou link zie ik ook geen monitor staan + software :P
Nee want bij je console koop neem ook geen TV mee?
later in de thread staat er wel 1 mja die is wel +- 300 euro duurder.

Als je er vanuit gaat zonder monitor + software, das die van 607 euro dan betaal je zoon 425 euro om te kunnen msnen, fatsoenlijk te surfen, te branden en eventueel fotos/videos te bewerken. (Vergeleken met de xbox360 pro incl 60gb die hieronder staat)
Als je zoon een Xbox koopt met een HDtv een fatsoenlijke surround set 175+600+100= 875 euro. Dan is het een eerlijke vergelijking. Gezien de meeste mensen nog wel rand apps hebben staan kan je gewoon alleen de kast nemen.
My point is....

Het maakt niet zo zeer uit op wat voor monitor je speelt aangezien je ze tegenwoordig zowel op je console als op je pc kan aansluiten. 24" monitor met HDMI, op je pc op je console. Of je 100" Full HDTV met DVI aansluiting..die je ook op beide kan aansluiten.

Hetzelfde met je surround set, die je op je tv/dvd/console/pc kan aansluiten.

Waarbij de meeste pc sets alleen een aansluiting hebben voor de pc.

[Reactie gewijzigd door Lazerballz op 3 juli 2009 11:33]

Een console + pc-om-mee-te-surfen-en-MSNen is volgens mij nog steeds goedkoper dan een pc-om-mee-te-surfen-en-MSNen-en-gamen.

Een Xbox 360 is goedkoper dan een videokaart, zo ongeveer.
Lol koop een Xbox 360 en een Acer Extensa 5630EZ-422G25MN dan ben je 600 euro kwijt misschien iets meer :P

Mits je dus alleen legale games zal spelen is een console echt veel goedkoper

Je gaat toch ook geen game pc kopen waar je toevallig dit spel op kan spelen en als je over een half jaar een nieuw spel wilt kopen je ook weer een update moet doen op je systeem

Daarom ben je al snel voor een redelijk simpele game pc gauw 900 a 1000 euro kwijt (wel all inclusief)
Wat een onzin. Je hoeft echt niet om het half jaar je videokaart te vervangen. De meeste midrange gaan 2 jaar mee. Ja moet toevallig eens een keer iets op medium zetten. Wooptiedoo.
Als je een highend pc koopt wens je ook vrij veel extra zaken op de console waardoor de prijzen enorm dicht op elkaar komen.
Maar als je jezelf eens kan geluk prijzen met minder kom je er inderdaad voor €200 vanaf.
Een Xbox360 pro (incl 60GB HD dus) kon je laatst voor 175 scoren. Da's echt niet veel. Komt eigenlijk overeen met de huidige prijs voor een Ati 4890 videokaart.

Wat jij waarschijnlijk bedoelt is dat je dan je spelletjes legaal moet gaan kopen. Wat ik ook nonsense vindt, want de wat oudere spelletjes kun je voor 10-20 euro kopen.

Op de PC ben je eigenlijk oneindig lang aan het upgraden. Je console daarentegen blijft jarenlang geschikt voor de nieuwste games. Het enige is dat op de PC bepaalde games beter te spelen zijn.
En dat een PC 100.000 andere doeleindes heeft vergeten we dan even... We vergeten ook meteen even dat hij die PC al heeft staan en de xbox niet dus 0 euro tegenover 200 euro, of een PS3 voor 350+ (gokje)...

Een console is alleen goedkoper als je echt de keuze moet maken tussen een console en PC maar hoe kan een console goedkoper zijn tegenover iets wat al in huis staat :)
Simpel, de komende jaren kun je er de klok op gelijk zetten dat je je grafische kaart gaat upgraden omdat ie het niet meer trekt. Dat hoef je met een console gegarandeerd niet.

Ja natuurlijk kan hij meer op de pc. Maar een beetje gamepc kost je al gauw 600-700 euro, en dan reken ik ff geen scherm mee. Als je het waard is om 400 euro meer te betalen om ook andere dingen te doen met je pc, dan is het ok. Maar het is wel een beetje krom als je je pc vooral voor games koopt, en eigenlijk 400 euro voor een beetje internetten en office betaalt.
Bijna elke tweakende gamer koopt eerst een pc en pas daarna console's. Moest ik enkel op m'n verzameling consoles spelen zou ik gek worden dat ik niet kan modden, files veranderen en wat nog allemaal ^^
Of je koopt geen highend systeem, en bespaart er zo op.
En zet je er een console naast! Wauw!
Nou ja alleen de videokaart dan op besparen he wil toch videoediten en beetje met webdev (code/design) bezig houden, daar wil je geen sloom kutpctje voor. Het enigste wat je in z'n systeem hoeft te stoppen is een videokaart die tegenwoordig maar 100 euro hoeft te kosten en dan kan je er zeker een jaar tot anderhalf mee doen (HD4850).

Daarnaast, 9/10 games loopt niet echt denderend op de console, ik wou dat ze daar een switch voor hadden dat je de kwaliteit iets kan terugschroeven. (voorbeelden: fifa09, gow, halo3)

Ja leuk koop je nu een Xbox360 kan je over een half jaar alsnog upgraden naar de nieuwe xbox versie :S Hmm lijkt verdacht veel op upgraden behalve dat je ipv 2 onderdelen hoeft te verwisselen je hele console omruilt voor een geupgrade versie ervan :S

[Reactie gewijzigd door watercoolertje op 3 juli 2009 11:33]

Je upgrade je console toch ook, daar koop je ook een nieuwere versie van? En ik koop ook een keer in de twee jaar een nieuwe pc, wat niet veel is.

Maar de nieuwste spellen op de console, zitten nog steeds met een limiet van de machine die een aantal jaren geleden uitgebracht is. Echter dit verschil merk je pas als je diezelfde spellen op de pc speeld, dan zie je hoeveer de console eigenlijk al weer achter loopt.
Nou, daar mis ik niks aan... wat zijn er de laatste tijd ineens veel games die met muziek te maken hebben, dat is toch doodsaai? Ik heb ze nooit geprobeerd, maar het lijkt me ook niks.
Ik snap het probleem niet, muziek is zó'n groot thema! Je doelt denk ik op de vele ritme-games als Guitar Hero en Rock Band, maar dat vind ik toch behoorlijk anders dan dit. Dit wordt gewoon een actiegame geďnspireerd door metal, de enige overeenkomst is dan ook de muziek die erin voorkomt, de gameplay zelf is totaal anders.
dit is gewoon een actie game hoor. ja oke met een metal head in de hoofd rol.
dit is een heel ander soort spel als guitar hero b.v.
Tsja, ik heb gisteren voor het eerst een spel gespeeld op de x-box van mijn zoon, maar het viel me op dat met een controller werken zo traag als ... is, als je moet reageren, Hetzelfde spel gespeelt op mijn PC kun je tenminste haarfijn aanvoelen met toetsen, dus hoop dat het spel snel naar de PC gaat komen.
Je moet een controller even gewoon worden. Vooral in shooters is het afhankelijk van het spel hoe goed je kan overgaan. Gevoeligheid heel hoog zetten en na enkele tientallen uren ga je een nieuwe techniek geleerd hebben.
Je kan hem gevoeliger zetten (je controller) echter als je dan een draai maakt richt je er zo voorbij... Moet zeggen dat ik alleen halo leuk vind op de xbox360 en dan met de gevoeligheid op ze hoogste anders is het inderdaad SLOOOOOOOOOM...

Beter sluit ik muis en tobo aan dan pwn ik iedereen met hun slome controllertje in hun klauwen :)
Speelbaarheid is afhankelijk van een game en vooral pure gewenning ;).
Gelukkig zijn er op de consoles veer meer genres dan die eeuwige shooters...probeer maar eens een platform of race game met een muis en toetsenbord :+
Logisch ook.
Een spel op ps3 uitbrengen bijvoorbeeld is 100% legale exemplaren, tenzij mensen fysiek het spel uit de winkel of bij mensen thuis gaan stelen.
Op de PC? Not so much :)
Geef toe, als pc gamer denk je bij het lezen van zo'n bericht vaak:
"ah shit, nu moet ik het spel kopen :P"
Maar gelijk hebben ze. Een 360 is goedkoper dan een nieuwe videokaart geloof ik. 99 Euro ofzo? 129 euro? Veel meer zal het niet zijn.
Iedereen heeft wel een hdtv, of een pc monitor, ook daar kan je die xbox op aansluiten.
Dus zo'n probleem dat het niet op de pc uitkomt is het niet.
Het spel is daarnaast ontworpen voor een controller.
edit:
Ik bedoelde, je moet het waarschijnlijk toch voor de beste ervaring met een controller spelen, die is ook al 30-40 euro. Leg er een paar tientjes bij en je hebt een hele console erbij.

[Reactie gewijzigd door Faust op 3 juli 2009 11:52]

Ik denk niet dat jij iedere pc-gamer over een kam moet scheren, zeker de trouwe gamer die goed online wil gamen koopt gewoon de spellen. De enige overweging die ik wel eens maak voor het downloaden van een game is wanneer ik twijfel of een game het wel waard is om te kopen, maar als de game dan toch blijkt te bevallen dan schaf ik het alsnog netjes aan. COD4 is bijvoorbeeld echt geen donder aan zonder goede online mogelijkheden. Bioshock had ik ook nooit gekocht zonder dat ik eerst een download had gechecked, nu is het 1 van mijn favo games allertijden!

Overigens dat het spel is ontworpen voor een controller is een absoluut NON-argument, wat wil je daar mee zeggen? Alsof er geen controllers voor de pc bestaan? Ik heb zelf een adapter voor een dualshock2 voor de pc, controller zelf is inmiddels gesneuveld maar ik ga wel gauw een andere halen want imao is de dualshock2 de beste controller/gamepad ever. Ik heb ook een xbox360 controller liggen voor pc en diverse oudere controllers van Trust, waarvan er 1tje zoveel knoppen heeft dat ik bepaalde macro's kan toewijzen met de software. Die heb ik bijvoorbeeld gebruikt in Prototype voor de powermoves. Dat is dus zelfs een groot voordeel t.o. een console, een custom besturing is daarbij veeeeel lastiger ;)
Grappig dat je COD4 aanhaalt. In het eerste weekend hadden ze 8keer meer unieke spelers op het multiplayer gedeelte dan ze in het eerste weekend exemplaren hadden verkocht.
Bij de x360 was piraterij het eerste weekend een kleine fractie (piraterij met de x360 en online gaan is niet zo leuk bij de eerstkomende banronde van Ms). Bij de PS3 was het 0 piraterij.

En je moest die games ook niet illegaal downloaden. Er waren demo's van, je kon reviews nalezen, video reviews bekijken, op een LAN gaan testen, bij een vriend testen, het spel huren. En dan vergeet ik misschien nog enkele mogelijkheden.
Er zijn genoeg mensen die een console modden zodat je copieen kan draaien. Minder als op de PC maar toch nog aardig wat.
Maar ik heb al een PC staan dus waarom zou ik een console erbij kopen... Alleen voor een game? Dure games krijg je dan ;)
Dure games omdat je voor de games moet betalen ja :P
Maar bijv. aan kopieerders verdienen ze toch niks, daarom brengen ze ook minder, en later pc games uit :)
Maar gelijk hebben ze. Een 360 is goedkoper dan een nieuwe videokaart geloof ik.
Hangt van je videokaart af natuurlijk. Maar bovendien moet je daar nog de kosten van het spel, zo'n 60 euro, bijtellen omdat je die kosten, zoals je al schreef, bij de PC niet hebt. :)
Je moet de game er wel bijtellen. Als je dat niet doet kan je evengoed stellen dat PCgaming niet bestaat want geen enkele idioot zou er nog games voor maken.
Geef toe, als pc gamer denk je bij het lezen van zo'n bericht vaak:

"ah shit, nu moet ik het spel kopen :P"
en door dit spel dacht ik:
ah shit, nu moet ik een PS3 kopen
dus maar gedaan.
De Wii versie was ook al geschrapt.. en nu de PC versie... ach ja..
Het zal er wel aan liggen dat console gamers gewoon minder kritisch zijn en een lagere standaard hebben dan pc gamers. Als je bagger maake op een console dan verkoopt je nog steeds een miljoen exemplaren. Probeer hetzelfde op de pc en je verkoopt bijna niets.

Het is algemeen bekend dat console games trager zijn dan pc games omdat mensen met een controller moeten kunnen spelen.
En waar is dat op gebasseerd? Eigen onderzoek? Of gewoon pure jaloezie? (heb geen console trowuens)
Je moet niet alles even serieus nemen. Na een heel verhaal hierboven over hoe dom en slecht pc gamers wel niet waren vond ik het nodig een tegen geluid te laten horen.

Wat betreft het trager maken, dat is door de gamestudio's zelf bekend gemaakt. De console shooters zijn trager omdat de mensen het anders niet kunnen bijhouden. Met een muis en toetsenbord is het veel sneller bewegen.

Ik heb trouwens zelf zowel een pc als een console. MMO's, strategy en shooters speel ik allemaal op mijn pc, de rest op de console.

[Reactie gewijzigd door Ryack op 3 juli 2009 11:49]

Toch zijn consolegames altijd wel zo goed dat ze(uitzonderingen daargelaten) altijd PERFECT draaien.

Flightsim, FPS, RTS, Adventures=PC
Platform/Vechtspellen/Actie in de vorm van meppen, slaan, doorhakken=Console
Minder kritisch? Ik ben juist veel kritischer in mijn Xbox360 aankopen omdat ik de spellen nu origineel koop i.p.v. eerst te downloaden.

En of je nu met toetsenbord + muis of met een controller speelt, beide methoden vereisen oefening een aanpassing in je oog-hand coordinatie. Er zijn genoeg mensen die net zo strak headshots kunnen maken met een controller.
"Brütal Legend is een echte actiegame, en als je het speelt merk je dat het spel thuishoort op een console"

Beetje een rare opmerking , wat is de meerwaarde van een console, als het gaat om actiegames, vraag ik me af. Zeg dan gewoon dat je meer verdient op console-games ...

Actiegames zijn prima te spelen op de PC, de gameplay is identiek als je een XBOX controller aan je PC hangt. Het enige wat jammer is , is dat split- of dual-screen gaming meestal niet mogelijk is. Implemteer die functionaliteit maar eens in PC-games, hang je pc aan een lcd tv, welke console kan daar nou tegenop? PC pwnt nog steeds, das een feit, althans, zolang er nog games voor ontwikkeld worden :)

Kijk, dat menig mens geen geld over heeft voor een decent PC, gewoon 'plug and play' wil, het niet erg vind om met een inferieur gaming-systeem te werken , of een vrouw heeft die dat lelijke ding niet in de kamer wil hebben staan, das een tweede ;)
En toch is meneer Shafer mij met name bekend van adventure games, dus dat hij nu een actiespel doet(Full throttle was ook correct timen, maar verre van actie, en grim fandango kon je ook aardig relaxed spelen).

-Was hij overigens niet degene die bewust inbouwde in "Indiana Jones and the last crusade: The graphic adventure" dat als je je drie keer verkeerd liet doorverwijzen vanaf de universiteit, dat je niks anders meer kon doen dan door de universiteit wandelen, een potje boksen, en een boze klas te woord staan, en dat je dan overnieuw moest beginnen, zonder dat de game je daar een hint voor gaf?
Was hij overigens niet degene die bewust inbouwde in "Indiana Jones and the last crusade: The graphic adventure" dat als je je drie keer verkeerd liet doorverwijzen vanaf de universiteit, dat je niks anders meer kon doen dan door de universiteit wandelen, een potje boksen, en een boze klas te woord staan, en dat je dan overnieuw moest beginnen, zonder dat de game je daar een hint voor gaf?
Offtopic: Dat was de kopieerbeveiliging. Als je de foute code ingaf, geeft Indy een verkeerde vertaling van de tablet (iets over "Holy Grain"), waarna Donovan iets zegt van "Perhaps you are not the Dr. Jones i was looking for, but just an illegitimate copy." waarna het hele verhaal niet doorgaat en je de universiteit niet meer uitkomt.

Kan het zijn dat jij hem niet netjes in de winkel gekocht hebt? ;) (edit na je reactie: ok, dan heb ik niks gezegd)

LucasArts deed wel moeite voor dit soort grapjes... In Zak McKracken ging je de Pirate Jail in en kreeg je een preek van de bewaker, in Maniac Mansion had je nog een paar minuten voor het hele huis genuked werd door de kernreactor in de kelder ("Made in Chernobyl")... :+

Voor meer Tim Schafer ongein: Host Master and the Conquest of Humor, een mini-adventure van Tim Schafer.

[Reactie gewijzigd door RefriedNoodle op 3 juli 2009 13:18]

Nee, dat is niet de kopieerbeveiliging(dat is nl. met de introductie sequence als je Marcus aanspreekt) Het stuk dat ik bedoelde is als je de Graildiary niet kan vinden en wel het raam uitklimt. Die foutcode die jij bedoelt zat nl. niet in de CD-versie(lucasarts had hun voltallige collectie door dezelfde vijf mensen ingesproken naar full speech cd laten porten, en dergelijke acties had je ook met de Sega-MegaCD)

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.