Hoofdcategorieën
Device Settings

Kamer wil levering internetfilter aan Iran verbieden

Door Olaf van Miltenburg, vrijdag 3 juli 2009 09:32, views: 11.560

De Tweede Kamer wil dat de Europese Unie bedrijven verbiedt om technologie aan Iran te leveren waarmee het internetverkeer in het land kan filteren en monitoren. De regering zou de invoering van een verbod bij de EU moeten stimuleren.

De PvdA en GroenLinks dienden donderdagavond een motie in waarin stond dat de regering zich binnen de EU sterk moet maken voor een verbod op de levering van filtertechnologie aan Teheran. De Tweede Kamer schaarde zich unaniem achter de motie.

Verder dienden GroenLinks en de VVD een motie in waarin de EU werd opgeroepen een richtlijn te maken voor mondiale vrije toegang tot internet. Ook deze motie kreeg voldoende steun. De VS zou al aan vergelijkbare wetgeving werken; een dergelijke richtlijn zou de internetindustrie duidelijkheid verschaffen over de omgang met regimes die de vrijheid van internet beperken.

Siemens en Nokia leverden eerder al technologie voor de telefonie-infrastructuur aan Iran, waarmee telefoongesprekken ook afgeluisterd kunnen worden. Er werd donderdagavond ook een motie ingediend waarin deze twee bedrijven werden opgeroepen om het geld dat ze daarmee verdiend hebben, aan organisaties te schenken die zich inzetten voor het vrije gebruik van media in het land. Die motie kreeg geen steun van de VVD en het CDA.

Siemens en Nokia verdedigden de levering van de monitortechnologie met de verklaring dat met de geleverde systemen geen internationale gesprekken kunnen worden afgeluisterd. Ook het monitoren van internet en andere datacommunicatie is er niet mee mogelijk. Bovendien zijn telecomaanbieders in de meeste landen, waaronder veel Europese landen en de VS, verplicht om het monitoren van gesprekken mogelijk te maken. De gewraakte technologie zou daarom standaard in de producten van Nokia en Siemens aanwezig zijn.

Het Iraanse bewind nam het gebruik van internet en andere communicatiemiddelen grondig onder de loep na de demonstraties tegen het verloop van de verkiezingen. Onder andere Twitter speelde een grote rol bij de demonstraties en de berichtgeving vanuit Iran. De EU denkt nog na over sancties tegen Teheran, schrijft het AD.

Volgende 09:59 'Hi gaat Palm Pre in Nederland verkopen' - update
Vorige 09:18 Screenshots: Colin McRae Dirt 2
Advertentie

Reacties

«  1  2  3  4  »

Beetje dubbel op van de kamer..

Hier in nederland moet het mogelijk zijn sterker nog ze willen alle data gaan opslaan. Daarnaast ontzegen ze de technologie die dit land verplicht stelt voor zijn doeleinden aan een anderland.

Monitoren is wat anders dan filteren + blokkeren.

Overigens, vind ik het aan de ene kant een beetje overheidsbemoeienis, plus dat er altijd wel weer een of ander bedrijf is (zij het buiten de EU) die het klusje wel weer opknapt. Maar aan de andere kant, het wordt wel eens tijd dat we een statement maken tegenover dat soort censurerende landen met hun foute en ouderwetse praktijken. Als de EU + Amerika + bijvoorbeeld Japan dit allemaal niet meer wensen te doen, dan wordt het even een stuk lastiger voor hun. Dan zal het ze met moeite vast nog wel lukken, maar dan heb je als westerse wereld een statement gemaakt. En kun je achteraf (als situaties in dat soort landen nog veel verder verslechteren, eventueel richting oorlog) tenminste zeggen dat je er niet aan mee hebt gewerkt, aan die ellende. Want bij dit soort dingen, dit is gewoon de redelijk vrije kapitalistische wereld die wat doet voor de dictatoriale of communistische wereld.

dat soort censurerende landen met hun foute en ouderwetse praktijke ... de dictatoriale of communistische wereld.n
Dit is ONS denkbeeld dat jij projecteert op en opdringt aan andere landen. Dat vind ik net zo fout als filteren...

Indien een land dit wenst te doen, dient het volk daar voor te zorgen.

En ik weet: deze opmerking is voer voor een hele andere discussie

[Reactie gewijzigd door tes_shavon op vrijdag 3 juli 2009 09:50]


Je hebt wel enigzins gelijk moet ik zeggen. Maar ik vind het verder gaan dan alleen een denkbeeld iemand anders opdringen. Het is ook het meewerken aan andermans denkbeeld, met alle gevolgen van dien. Zoals hieronder ook al over begonnen werd, een veel extremer voorbeeld, wapens. Wil je wapens gaan fabriceren om die aan allerlei foute landen te verkopen? Dat willen we niet, daar zijn we meestal aardig unaniem in.
Ik zie deze internetfiltering ook in dezelfde lijn liggen, heeft volgens mij ook inbreuk op de basisrechten van een mens.
Het is dus een beetje, waar leg je die grens? Ik leg die grens vrij snel al.

We zijn het er unaniem met zijn allen mee eens, maar we zorgen er wel met zijn allen voor dat die pokke dingen blijven worden geproduceerd (bericht is van eergisteren) http://www.nu.nl/economie...en-in-wapenbedrijven.html

[Reactie gewijzigd door DikkeDouwe op vrijdag 3 juli 2009 10:17]


wapens zullen altijd geproduceerd blijven worden, en derhalve ook altijd hun weg naar minder frisse regimes blijven vinden. Sad, but true, tenzij opeens globaal de zalig klap van de molen wordt, en iedereen gelooft in lief handjes vasthouden en wereldvrede.

not likely, helaas.

Wapens (in de breedste zin van het woord) worden maar geproduceerd zolang de mens geweld naar elkaar blijft gebruiken. Je bent zelf net zo verantwoordelijk voor hoe waarschijnlijk die "klap van de molen" is.

Er bestaat zoiets als objectieve foute ethiek.
Mensen ophangen voor wat ze zeggen, denken of voelen valt daar onder.

Eigenlijk zou men Iran gewoonweg moeten isoleren: een grote muur rond bouwen, alles wat de grens overkomt neerschieten inclusief vliegtuigen en alle kabels elektriciteit/water/gas/telefonie/internet doorknippen.
Ze verder uit de atlas halen, gewoon een zee tekenen op de kaart waar ze liggen, ze gewoonweg in z'n geheel wissen. Die president (zoals alle getikte machtsgeile heersers) wrijft telkens in z'n handen als hij weer eens tegen de schenen schopt van het Westen.
Doodnegeren is het ergste wat je die man kan aandoen.

[Reactie gewijzigd door Fastman op vrijdag 3 juli 2009 10:58]


Dat laatste zou natuurlijk wel onzin zijn. Er wonen ook genoeg openminded mensen in dat land, die graag een betere toekomst zien. (Daarnaast wil ik er nog wel een keer naar toe kunnen reizen :P )
De overheid is zoals zo vaak geen goeie representatie van de bevolking, en in dit geval wel heel erg. (zeker met die verkiezingsellende)

Dat heeft de VS feitelijk geprobeerd met Cuba. Afgezien van het feit dat de bevolking daar enorm de dupe van was, heeft het verder niks opgeleverd.

Verder vergeet je 1 ding: olie. En dat heeft Iran! Dus ik verwacht eerder een invasie door de VS (om "de onderdrukker te verdrijven op zoek naar Weapons of Mass Destruction") dan het compleet isoleren van Iran...

Leuk idee, helaas werkt het niet:
- Die muur helpt weinig, kijk maar naar de Berlijnse muur, de muur die de VS bouwen op de grens met Mexico en zelfs de Chinese muur: geen van alle hielden ze iedereen tegen.
- "Alles wat de grens overkomt" botweg neerschieten is (in elk geval in theorie) te verdedigen als het over militairen gaat en je officieel in staat van oorlog verkeerd. In alle andere gevallen is het simpelweg moord. Ik dacht dat we daar tegen waren...?
- Alle kabels doorknippen zet weinig zoden aan de dijk, ooit van radio-verbindingen gehoord?
- "Doodnegeren is het ergste wat je die man kan aandoen." Maar niet alleen voor hem, ook voor alle inwoners van Iran en iedereen met familie of vrienden in Iran die zelf ergens anders wonen. Iran volkomen negeren puur om haar leider een beetje te pesten is als met een kernbom op een mug schieten (op twee manieren: 1) enorme overkill, 2) waarschijnlijk mis je ook nog eens).
- Zelfs als je bovenstaande problemen op kunt lossen, dan nog gaat dit niet werken, kijk maar naar Noord-Korea en (zoals Pietervs al zegt) Cuba.

Toch vind ik het hypocriet om moeilijk te doen over het leveren van kennis en technologie. Op veel andere vlakken doen we gewoon zaken met Iran zolang het maar wat opbrengt. Deze principe-praatjes kunnen voor een goeie dekmantel zorgen maar geld wint altijd.

Staat dat internet filter gebeuren trouwens niet gewoon in vrije documenten op internet? Ik denk niet dat ze daar perse buitenlanders voor nodig hebben. Hoog opgeleiden hebben ze zelf ook genoeg.

Nee hoor geen voer voor een discussie, nederland is 1 van de zwaarste controle en burger privacy verkrachtende landen. Dus hoe ze het hemelsnaam in hun kop krijgen om überhaupt hun waffel open te trekken is mijn een groter raadsel dan de Big-Bang. Als de landen dat willen moet dat gewoon uit hun oogpunt kunnen, als de burgers het er niet mee eens zijn is het einde van zo'n regering in zicht dat heeft de geschiedenis al keer op keer bewezen.

En toch zou het eigenlijk andersom moeten zijn. Als een volk iets wenst te doen moet het land daarvoor zorgen.

Ik vind het een goede zaak als er tenminste aan dat soort censurerende landen een signaal word afgegeven. Vrij kunnen zijn in wat je denkt is erg belangrijk en wordt hierdoor ingeperkt.

Monitoren is wat anders dan filteren + blokkeren.
Idd maar Nokia Siemens heeft wel aangegeven dat het alleen systemen betreft die het mogelijk maken om het telefoon verkeer af te luisteren en niet het internet te filteren

Maakt geen f*ck uit in welk land je woont de overheid houd je sowieso in de gaten. Bij westerse landen nog wel meer dan bij de iets armere landen omdat de westerse landen freaking veel geld hebben wat ze daar in kunnen steken en daarom met nieuwe technieken kan werken

[Reactie gewijzigd door Mellow Jack op vrijdag 3 juli 2009 10:11]


als je dan verwijst naar recente gebeurtenissen is het beter om accurate zaken aan te halen, namelijk het voorstel van stichting BREIN om doorgifte van thepiratebay te filteren, net als het iets oudere voorstel voor een politiefilter tegen kinderporno (nieuws: Tweede Kamer wil providers verplichten tot filteren kinderporno)

de genoeme dataretentie wet is al in werking gegaan.

Helaas lijkt het voor de regering altijd weer een zaak van publieke opinie, als de halve wereld over Iran valt, dan moet het ineens verboden of tegengehouden worden, maar op het moment dat een interne lobby pleit voor dezelfde zaken in eigen land is er geen politicus die hier op dezelfde manier op reageert. Dat is het hypocriete van de regering.

Waarbij je je dan ook nog eens af kan vragen waarom er "ineens" wel een dergelijk verbod zou moeten komen voor de levering van filters aan Iran, terwijl er met geen woord wordt gesproken over de levering van dergelijke filters aan China...

Dat heet populisme, Groens Link en de SP zijn daar goed in (en nog zo iemand in de kamer)

En Australië.

Disclaimer: Puur theoretische redenatie (noem het "devil's advocate" als je wilt):
Helaas lijkt het voor de regering altijd weer een zaak van publieke opinie
Was dat niet het idee van een democratie, het volk regeert? Niet alleen tijdens de verkiezingen, maar ook daarbuiten geldt (of zou moeten gelden) dat de Tweede Kamer (ook bekend als de volksvertegenwoordiging) de mening van het volk uitvoert. Van de ene kant ben ik het helemaal met je eens dat dit zo'n open deur is dat de politici het prima zelf hadden moeten kunnen verzinnen (en begrijpen dat het volk het ermee eens is), van de andere kant is het juist goed dat ze (ook buiten de verkiezingstijd) naar de bevolking luisteren en ernaar handelen.

Het volk regeert helemaal niet; dat doe de machthebbers en grote bedrijven.

De Volksvertegenwoordiging is voor een groot deel gekozen door mensen die al sinds dag 1 op dezelfde partij stemmen, omdat ze dat zo gewend zijn van thuis of om andere drogredenen. Als het volk zou regeren via een volksvertegenwoordiging zou het handig zijn als die volksvertegenwoordigiing ook luisterde en niet haar eigen zin deed.

Boter op je hoofd hebben en dus niks mogen zeggen leidt vervolgens tot niets. Iedereen doet waar die zelf zin in heeft, ongeveer zoals het nu gaat. Verloedering en aso-gedrag, met als reactie angstzaaierij, betutteling en nog meer regeltjes en wetten.

Ja dat vind ik ook, de VS heeft helemaal niets te zeggen over afluisterpraktijken, hun NSA luistert de hele wereld af.

"De NSA is de grootste inlichtendiens van de VS, met 40.000 werknemers in de VS, nog eens 25.000 mensen verspreid over afluisterstations over de hele wereld en een budget van tientallen miljarden dollars per jaar.
met dat miljardenbudget onderhoudt het NSA het Echelonnetwerk, dat werledwijd alle vormen van communicatie afluistert en ontcijfert."


link van Echelon: http://aib.de/station11.jpg

Ik ben wel benieuwd naar die lijst-met-verboden-technologiën.

Eens kijken wat daar met naam en toenaam op vernoemd wordt, en dan vervolgens ook eens kijken waar ze allemaal nog meer ingezet worden.

't zou me verbazen wanneer dat alleen maar Iran en China blijkt te zijn...

idd het is dubbel. Ik hoor de kamer niet over china waar ms, google en anderen meewerken aan censuur.

Dat de pvda nu ook meedoet met dit staaltje populisme is echt te triest voor woorden. Dat wilders een populist is, is wel bekend maar de pvda en groen links doen er nu schijnheilig vrolijk aan mee.

Op deze manier kun je de politiek toch niet meer serieus nemen en al helemaal niet deze 2 partijen die wilders beschuldigen van populisme. Maar wie weet denken ze op deze manier weer stemmen terug te krijgen, zo van kijk wij maken ons zorgen bla bla bla. Ach voor de rest tanken wij ook gewoon benzine gemaakt uit iraanse olie waarmee het iraanse bewind gesteund wordt.

Schijnheiligen zijn het daar in Den Haag.

ik vind dit een beetje krom. Het verbieden van filter en blokkeer materiaal aan een land...
Hoe zal dit gaan met grote bedrijven dan? een beetje bedrijf (vooral britse en amerikaanse bedrijven hebben hier een handje van) heeft een een lokaal webfilter draaien wat ontzettend veel sites blokkeert. Social networking sites, porno, webmail features etc. etc.
Wat ik me hier af vraag of dit dus alleen voor de iraanse overheid moet gelden, of dat dit voor alle bedrijven in het land moet gelden etc. Ik vind het een belachelijke stelling. Het hangt namelijk van de toepassing af. Maargoed er zijn zat Amerikaanse bedrijven die filter oplossingen bieden dus kopen ze het daar wel.

Schijnheilig is het wel. In Iran zijn er twijfels over het democratisch gehalte van de verkiezing van het staatshoofd. En in Nederland?

beetje vreemd eerst beweren ze dat het niet afgeluisterd kan worden?
en later zegge ze dat het standaard ingebouwd zit dus dan lijkt me dat ze wel degelijk kunnen afluisteren..

Wat een idioterie! Iran mag z'n burgers niet afluisteren maar onze regering mag wel haar eigen burgers afluisteren. Bah, meten met 2 maten.....

Als je in Iran zegt op twitter "Fc*k Allah and his bro Mohamed" wordt je opgehangen.
Hier mag je dat gewoon zeggen.

klein verschilletje vind je niet?
Het is niet zo dat de politie elke morgen een lijst krijgt van "verkeerde uitlatingen op twitter" en die mensen dan eens gaat opzoeken.

[Reactie gewijzigd door Fastman op vrijdag 3 juli 2009 11:02]


Als je hier ("vrije westen") een paar MP3 tjes download krijg je miljoenen boete.

Dat is een uitspatting, wat Fastman aan haalt is daar toch ietsje gebruikelijker.
Overigens is dat in de commercie sfeer, niet in de sfeer van vrije meningsuiting.

En in Iran in de religie-sfeer. Het is maar welke ideologie je aanhangt wat bepaalt welke onvrijheden zijn toegestaan (Islam, kapitalisme).

Ik ben van mening dat kapitalisme ("geld uit niets") fout is. Als ik aangeeft hier niet langer aan mee te doen en mensen oproep hetzelfde te doen, kom ik daar nog steeds voor in de problemen. Staatsondermijnend enzo. (gevolg zou namelijk massale diefstal kunnen zijn).

Conclusie: als je het ECHT niet eens bent met de overheid, komen ze erachter en maken ze je kapot zodra je naar buiten komt. Of die overheid nu gelooft in de Euro of de koraan maakt daarbij niets uit.

Ik ben van mening dat kapitalisme ("geld uit niets") fout is. Als ik aangeeft hier niet langer aan mee te doen en mensen oproep hetzelfde te doen, kom ik daar nog steeds voor in de problemen.
Lekker kort door de bocht, dat hangt er helemaal vanaf hoe je je aan het kapitalisme wilt onttrekken.
Ik kan me niet voorstellen dat je ruzie met de Nederlandse overheid / politie / whatever krijgt als je gezellig met wat like-minded lui in een boerderij op de Veluwe ofzo gaat zitten en geen geld meer gebruikt. (Met één kleine uitzondering, je zult wel belasting moeten blijven betalen.) Als je zelf je eten verbouwt en/of in het naburige dorpje iemand zo gek krijgt om lekker aan de ruilhandel te gaan dan zou het misschien zelfs haalbaar zijn om dat te doen.
Als je je aan het kapitalisme wilt onttrekken door je knokploeg mee te nemen en "gratis te gaan winkelen" dan krijg je wel problemen, maar om te zeggen dat dat komt omdat je het hebt gehad met kapitalisme is natuurlijk complete bull. Oh, en als jij vindt dat knokploegen gewoon moeten kunnen: dikke pech, de rest van Nederland niet. In dat geval krijg je niet zozeer ruzie met de overheid, maar met de samenleving. Hoewel het ook in dat geval de overheid is die er iets aan doet.

Wat een verotte redenering. Dus jij vindt dat omdat jij andere maatstaven hanteert dan mensen in Iran, dat ze zich dus aanmoeten passen aan jouw normen en waarden? Als je vindt dat iets hier kan, dan ben je gewoon idioot bezig als je het ergens anders afkeurt...Je kent de uitdrukking toch wel: verbeter de wereld, begin bij je zelf. Of vind je dat we hier niks meer te verbeteren hebben en dus het recht hebben om nu ook voor anderen te bepalen wat goed en wat slecht is?

Goede zaak, ben blij dat niet iedereen alleen maar geld wilt verdienen, maar ook nog willen helpen aan "een betere wereld" :)

Logisch: internet filtering en monitoring mag alleen binnen de EU plaats vinden. Gaan we nu doen of dit soort dingen ook niet op grote schaal in Nederland en de rest van de EU plaats vinden? En het dan een ander land verbieden? Lekker hypocriet weer.

Hoezo hypocriet?

We voeren naar bepaalde landen ook geen wapens uit. De idee is dat de regering van Iran een geschiedenis heeft gevuld met stelselmatige schendingen van de mensenrechten. Je kunt zeggen wat je wilt, maar in Nederland/EU ligt dat toch echt anders.

Om te vergelijken, wanneer ik mijn auto niet uitleen aan Piet, omdat hij gedronken heeft en ik ga zelf rijden, terwijl ik nuchter ben, dan is dat niet hypocriet.

We voeren naar bepaalde landen ook geen wapens uit. De idee is dat de regering van Iran een geschiedenis heeft gevuld met stelselmatige schendingen van de mensenrechten. Je kunt zeggen wat je wilt, maar in Nederland/EU ligt dat toch echt anders.
Ja idd in Nederland hebben ze grotere databases dus kunnen ze meer gegevens opslaan :)
Ga toch weg joh westerse landen zouden zich moeten inzetten voor een vrije wereld handel en dat genereer je hier niet mee. Zo zorg je alleen voor meer spanningen tussen Iran en de rest

Het feit dat we geen wapens uitleveren aan bijv Iran is puur en alleen een echoistische kwestie omdat de nederlandse politiek zich al jaren druk maakt om een oorlog met Iran dus dan gaan ze geen wapens verkopen omdat ze anders tegen hun eigen spullen vechten.

En daarnaast kan je met wapen je inwoners direct bedreigen en met monitor soft/hardware niet

En daarnaast kan je met wapen je inwoners direct bedreigen en met monitor soft/hardware niet
Da's natuurlijk onzin. Voor pure filter-ware kun je erover vechten, maar in het geval van monitoring-ware is het wel degelijk een rechtstreekse bedreiging voor je inwoners. In elk geval in een staat die wel in lijfstraffen (incl. de doodstraf) gelooft, maar niet bekend staat om eerlijke processen.

Oké, dat alles wat je hier op internet doet door de overheid wordt opgeslagen en bekeken is natuurlijk helemaal prima. Maar als een minder populair land hetzelfde gaat doen dan is dat opeens moreel onjuist?

Ik heb verder geen mening over Iran, maar vindt dit enorm populair hypocriet gedrag van de regering. Laat ze ook eens naar hun eigen regels kijken ipv anderen te wijzen op privacy-maatregels.

Voor zover ik kan zien zou dit alleen voor Iran gelden. Er bekruipt me een gevoel dat er met 2 maen wordt gemeten.... mogen Siemens en Nokia wel aan China leveren? En zo ja; had meneer van Anraat destijds dan wel de grondstoffen voor mosterdgas aan China mogen leveren?

Met dat verschil dat China niet fraudeert bij de verkiezingen (het is een indirecte democratie) en er binnen het land veel draagvlak voor contentfiltering is.

Binnen nederland zijn hier trouwens ook mensen voor, denk aan kinderporno enz, het is net waar je de grens legt. Binnen Iran wordt het gebruikt voor onderdrukking en om corrupt beleid te handhaven.

Quote:
Met dat verschil dat China niet fraudeert bij de verkiezingen (het is een indirecte democratie) en er binnen het land veel draagvlak voor contentfiltering is.

[ .. ]

Binnen Iran wordt het gebruikt voor onderdrukking en om corrupt beleid te handhaven.
Hoezo verschil ? China is qua mensenrechten & democratie geen haar beter dan Iran.
Zie bron ( SchoolTV ;) )

1 voorbeeld: Het land voert meer executies uit dan de rest van de wereld bij elkaar ...
De reden dat we het slikken: China is veel machtiger.

Maar on-topic: Ik vind het politiek een goed signaal, ookal is puur symbolisch. En natuurlijk is het een beetje 'de pot verwijt de ketel', maar liever 'iets' doen dan 'niets' doen (om op te komen voor democratie & mensenrechten). Life isn't perfect.

[Reactie gewijzigd door SKiLLa op vrijdag 3 juli 2009 22:34]


De Tweede Kamer kan zich beter zorgen maken over de Nederlandse afluisterpraktijken.
Rotterdam, 29 mei. In Nederland worden per dag bijna evenveel telefoongesprekken afgeluisterd als in de Verenigde Staten in een heel jaar. In de tweede helft van vorig jaar werden gemiddeld 1.681 gesprekken per dag afgetapt, in de VS werden in het hele jaar 2.208 gesprekken afgetapt.
Bron

Welkom in politiestaat NL. We hebben hier geen persvrijheid. Probeer eens iets fatsoenlijks te vinden over verdrag van Lissabon en vergelijk dat eens met bijvoorbeeld 'paris hilton' ... Voor mensen die het niet weten: verdrag van Lissabon is andere naam voor 'de europese grondwet'.
Het is wel erg hypocriet aan het worden hier in NL sinds SGP (lees streng gelovige) in de regering zitten. Ze vertelden toch in het begin dat verworven rechten niet aangetast werden! Hoe hypocriet kan je zijn! Ik stem ervoor om religie en staat absoluut gescheiden te maken. Religeuze uitingen in openbare gebouwen word niet meer toegelaten dan (dus geen kruizen/hoofddoekjes/rode punten/tulpbanden etc...). Misschien word dan het hypocriet gedrag wat minder!

Nou, volgens mij zijn deze voorstellen voornamelijk door oppositie partijen gedaan (VVD, GroenLinks) en is het eerste voorstel unaniem door de kamer aangenomen. Iedereen is fout dus. Vraag me af waar ik nu weer op moet gaan stemmen bij de volgende verkiezingen. Misschien maar gewoon niet net als bij de verkiezingen van het EP.

Ik had van GL eigenlijk toch wel een wat andere houding verwacht, dit valt me wel heel erg tegen van ze. De VVD eigenlijk ook wel, hoewel die wel meer rare uitspattingen hebben.

Hypocratie ten top inderdaad. Ik denk dat zodra ik een blog start die kritisch is over de regering en misschien zou hinten op harde actie tegen de politie staat NL (ik misschien niet gelijk opgepakt zou worden, maar toch wel HEEL streng in de gaten wordt gehouden)

Waarom dit soort dingen wel naar China mogen is heel simpel, daar verdienen we meer geld aan / zijn we banger voor in de toekomst. Het is wel zo dat Iran nog 1 vd grootste olievooraden ter wereld heeft, Maar we hebben altijd Saudi-Arabie en Irak nog.

[Reactie gewijzigd door Caviatjuh op vrijdag 3 juli 2009 12:31]


Vraag me af waar ik nu weer op moet gaan stemmen bij de volgende verkiezingen. Misschien maar gewoon niet net als bij de verkiezingen van het EP.
Als je niet hebt gestemd heb je ook geen recht van klagen. Stem desnoods blanco of richt je eigen partij op, maar niet stemmen en dan achteraf klagen, dat is pas hypocriet.

Waarom willen ze dat verbieden terwijl hier dankzij de Stichting BREIN straks hetzelfde wellicht gaat gebeuren? Laat ze daar maar eens wat aan doen.. Opdoeken ofzo :Y)

Ik snap niet waarom een land zich zou moeten moeien met de wetgeving van een ander land. Dat is ook niet meteen democratisch, het is inderdaad spijtig wat er in Iran gebeurt maar er gebeuren veel ergere dingen op andere plaatsen.

Een mooi voorbeeld: Iran zou niet mogen censureren, maar het is wel "oké" dat Europese bedrijven fabrieken bouwen in in China om vervolgens de bevolking te laten werken voor een hongerloon.
«  1  2  3  4  »

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.

Volgende 09:59 'Hi gaat Palm Pre in Nederland verkopen' - update
Vorige 09:18 Screenshots: Colin McRae Dirt 2
VNU Media logo Hosted by True

© 1998 - 2012 Tweakers.net B.V. - Alle rechten voorbehouden - Contact - Jouw privacy - Algemene Voorwaarden

Uitgever van:

Website van het jaar 2011