Door , , reacties: 8, views: 8.970 •

Overlord was twee jaar geleden een groot succes en dus is het niet verwonderlijk dat Codemasters het speelveld van de kwade meester uitbreidt met maar liefst drie verschillende games. Daaronder ook Overlord: Minions, voor de Nintendo DS.

Getest op: DS (exclusieve titel)

Overlord: Minions voor de DS is geen uitgeklede versie van de game die twee jaar geleden zo succesvol was. Codemasters heeft voor deze versie een andere opzet gekozen. Het grootste verschil is dat Overlord dan wel zijn naam leent aan het spel, maar er niet in voorkomt. Je bent zogenaamd zelf de Overlord, die middels de DS zijn vier Minions aanstuurt. De vier Minions die je tot je beschikking hebt, zijn afgeleid van de vier soorten in de eerste versie van het spel, alleen heb je er nu van elke soort maar één. Giblet, de bruine Minion, hakt op alles in; de rode Blaze kan vuurballen gooien en door vuur lopen; Stench, de groene Minion, kan door giftige gassen lopen en zichzelf onzichtbaar maken en Zap is de blauwe Minion die door water kan lopen en de andere drie kan genezen.

*Voorbeeld

Rond de vier is een verhaal verzonnen dat niet veel om het lijf heeft. Het sluit aan op de thematiek van het eerste spel, zoals ook het uiterlijk van het spel gebaseerd is op de voorganger. Net als in het eerste spel loop je door verschillende werelden, maar beland je ook in de ondergrondse leefwereld van de Halflings. Je komt zelfs in de ijzige wereld terecht die in het tegelijk verschenen Overlord II voorkomt. De DS-versie is niet gemaakt door het Nederlandse Triumph Studios. Uitgever Codemasters heeft het Engelse Climax ingehuurd voor de klus en die hebben niet alleen erg goed gekeken naar het origineel van Triumph, maar ook naar The Legend of Zelda: Phantom Hourglass. Het spel is, net als in Zelda, opgedeeld in kleine levels vol puzzels, en net als bij Zelda ben je voor de bediening van het spel volledig aangewezen op de stylus.

Overlord: MinionsOverlord: MinionsOverlord: MinionsOverlord: MinionsOverlord: Minions

*Boss

Het bedienen met een stylus heeft af en toe wat nadelen. Het rondsturen van je Minions gaat nog goed, maar bij het opdracht geven tot aanvallen of het oppakken en weggooien van voorwerpen gaat het nog wel eens mis. Vooral tijdens de gevechten met de bazen die aan het einde van elk hoofdstuk wachten, wil dat nog wel eens tot frustratie leiden. Vooral omdat je dan opeens sneller moet handelen en de eigenschappen van de verschillende Minions moet combineren. Zo moet je in de eerste bossfight Stench vruchten laten eten, waar hij giftige scheten van moet laten. Blaze kan die vervolgens in de fik steken. Op zich een erg leuke vondst, maar de bediening laat af en toe een steekje vallen, waardoor een handeling niet altijd helemaal goed uitpakt.

*Puzzels

De levels die Climax voor het spel heeft gemaakt, bestaan doorgaans - net als bij Zelda - uit gangen met obstakels die de voortgang belemmeren. Zo moet je als speler bruggen naar beneden zien te krijgen en deuren proberen te openen. Helaas zijn de puzzels lang niet zo inventief als bij het Japanse voorbeeld. De oplossing is meestal net iets te makkelijk. Nu is het lastig opboksen tegen een game als Zelda, veel beter is er voor de DS niet gemaakt. Overlord: Minions heeft echter wel zijn eigen charme en die zit in het gebruik van de verschillende Minions en vooral in de samenwerking daartussen. Die samenwerking wordt keurig geïntroduceerd en opgebouwd. Dus je begint met één Minion, gaat daarna met verschillende duo's op stap om door te groeien naar drie en uiteindelijk vier Minions.

*Conclusie

Overlord: Minions is best een leuke game, maar de makers hebben de gewaagde keuze gemaakt door het spel op de laatste Zelda te baseren en daarmee leggen ze de lat erg hoog. De game haalt het niveau van Zelda niet, maar heeft wel degelijk zijn charme. Vooral het laten samenwerken van de Minions is leuk, al laat de bediening hier en daar een steekje vallen.

Plus/min

+ Samenwerking tussen Minions
- Besturing