Hoofdcategorieën

China stelt invoering internetfilter uit

Door Olaf van Miltenburg, dinsdag 30 juni 2009 20:00
Submitter: Vunzz, views: 10.449

China heeft de invoering van de controversiële Green Dam-Youth Escort-filtersoftware voor onbepaalde tijd uitgesteld. Computerfabrikanten hadden bij de Chinese overheid aangegeven dat ze niet genoeg tijd hadden voor de installatie.

Oorspronkelijk zouden alle computers die vanaf 1 juli in China in de schappen liggen van de omstreden filtersoftware voorzien moeten zijn. Computerfabrikanten hebben echter aangegeven die deadline niet te kunnen halen, laat het Ministerie van Industrie en Informatietechnologie weten. Vandaar dat besloten is de invoering uit te stellen. De eerste pc waarop de applicatie al wel voorgeïnstalleerd stond betrof een Vaio van Sony en deze dook dinsdag, een dag voor de deadline, pas op. Het is niet bekend op welke datum de verplichte invoering nu wel ingaat.

Ondertussen gaat het ministerie door met het installeren van de filtersoftware op computers in scholen en internetcafé's. De overheid blijft het gebruik van de software daarnaast stimuleren door deze gratis ter beschikking te stellen en ook zou de Chinese regering informatie blijven inwinnen over hoe de uitvoering van het installatie-plan kan worden geperfectioneerd, schrijft het Chinese persbureau Xinhua.

Het Green Dam-Youth Escort-filter moet pornografische en gewelddadige content blokkeren en ouders de mogelijkheid geven de tijd te beperken die kinderen op internet doorbrengen. Burgerrechtenbewegingen vrezen echter dat de Chinese overheid het filter gaat uitbreiden zodat Beijing bijvoorbeeld sites die kritisch berichten over de staat kan blokkeren. 


Volgende 08:26
Vorige 19:40

Reacties

«  1  2  »

Als die software dan echt zo goed zal werken, dan is het wellicht wel iets voor bij onze kinderen op school. Die kinderen zijn tegenwoordig zo bij de hand, ze weten altijd wel een truukje te bedenken om het te omzijlen.

?? Dit is gewoon onderdeel van het oeverloze censuur gedrag wat de Chinese overheid op haar bevolking loslaat om de macht te kunnen behouden. Het is gewoon weer een stapje in de richting van een minder vrij internet en multinationals werken er gewoon lekker aan mee.

Het grootste deel van de Chinese bevolking accepteerd de Chinese communistische regering. Zelfs als het al mogelijk was voor Chinese bedrijven om iets hiertegen te doen, lijkt me dat alleen mogelijk als het om schending van de mensenrechten gaat. Dat is immers de enige rechtelijke autoriteit die boven de regering staat. Hoe dan ook zal het financieel nooit goed zijn, dus het is echt aan de bevolking en andere landen om druk uit te oefenen op een regering om te veranderen, niet aan Sony. Bedrijven zijn niet degene die de wetten maken. Exteme uitzonderingen daargelaten moeten ze zich houden binnen de grenzen die de regering vaststelt. Wat zou je ervan vinden als Philips de SGP achterna gaat en geen vrouwen in het bestuur toelaat?

Een ander verhaal wordt het als een westers bedrijf de mensenrechten (inclusief het recht op informatie) in China overtreedt, dat moet gewoon niet kunnen. Amerika heeft daartegen pas een wet aangenomen, die het mogelijk maakt om bijvoorbeeld Yahoo boetes op te leggen als die de naam vrijgeeft een Chinese dissident. Europa is schijnbaar huiverig om de weg van meer regulering in te gaan.

[Reactie gewijzigd door gamepower2005 op dinsdag 30 juni 2009 21:26]


Zelfs als het al mogelijk was voor Chinese bedrijven om iets hiertegen te doen, lijkt me dat alleen mogelijk als het om schending van de mensenrechten gaat. Dat is immers de enige rechtelijke autoriteit die boven de regering staat.
Dat is misschien in Nederland zo, omdat wij de universele rechten van de mens hebben ondertekend.

China heeft die niet gedaan en dus heeft deze geen enkele zeggenschap over wat er in China gebeurt.
Het grootste deel van de Chinese bevolking accepteerd de Chinese communistische regering.
Dat deden velen duitsers en Oostenrijkers lang geleden ook,maar dat hoeft nog niet te zeggen dat het goed is. Door onderdrukking zul je al snel de autoriteit van de regering bevestigen. Of deze rechtmatig is of niet.

[Reactie gewijzigd door jqv op dinsdag 30 juni 2009 21:56]


Het grootste deel van de Chinese bevolking accepteert de Chinese communistische regering.
Het is misschien moeilijk voor te stellen maar er zijn grote hoeveelheden mensen die niet eens weten dat China dit soort filters heeft.
Volgens de Nederlandse wet is medeplichtigheid net zo strafbaar, dat betekent dat als China de mensenrechten schend en Sony meewerkt zij net zo strafbaar zijn! Sony's keus zou liggen tussen niet meer leven (!direct de afzetmarkt is niet helemaal verloren!) aan China of medeplichtig zijn aan mensenrechten schennis.

is een minder vrij internet dan een verkeerd iets?
niet dat ik de censuur van China wil goedpraten, maar waarom is iedereen zo paranoia op het gebied van de vrijheid van internet?
in het dagelijks leven hebben we ook te maken met beperkingen van onze vrijheid. Dit zien we wel als een positief iets. Bijvoorbeeld naakt op straat rondlopen is verboden. Waarom willen we dit in het dagelijkse leven wel, maar op het internet niet?
Ik denk zeker dat enige vorm van censuur op het internet goed is.
(nogmaals, politiek incorrecte content censureren staat hier los van)

Het probleem is alleen wie bepaald de censuur en wie controleert hen weer? Als je zelf de censuur mag bepalen heb ik er ook totaal geen problemen mee(dat mag nu ook al), maar als anderen gaan bepalen wat wel en niet acceptabel is dan wordt het gevaarlijk. Nu hebben we al censuur op kinderporno en dat vind ik al gevaarlijk omdat de stap naar "terroristische"-sites heel klein is. Daarna komen "criminele"-sites en dan "aanstootgevende"-sites gevolgd door "moreel onverantwoorde"-sites en toen waren we China(of erger).

Ik heb veel liever teveel vrijheden waar af en toe misbruik van gemaakt wordt dan te weinig vrijheden.

Er is een groot verschil tussen reguleren en censuren, ik kan mij voorstellen dat niet iedereen graag naar een vreemd naakt persoon kijkt, maar als ik dat wel wil dan moet ik dat gewoon kunnen. Regulering niets op tegen, leidt het dan wel in goede banen ipv te blokkeren. Het is alleen heel moeilijk handhaven dat iedere website zich aan de regels gaat houden die dan eventueel internationaal opgesteld zouden kunnen worden. Dat is dus ook het probleem van vele overheden, niet alle neuzen staan op dat gebied dezelfde kant op.

in het dagelijks leven hebben we ook te maken met beperkingen van onze vrijheid. Dit zien we wel als een positief iets.
spreek voor jezelf, ik vind het een grove schande dat de rechten en vrijheden waar het menselijk ras zo hard voor gevochten heeft nu compleet overboord worden gegooid door een paar extremistische idioten.

niemand bedenkt zich dat het doel van een Terrorist uiteindelijk is om de doelwit maatschappij te veranderen, en dat is precies de opzet waar ze in slagen. Terecht of onterecht, een terrorist is een politiek dier. Door nu vrijheden en rechten te beperken, geven we legitimiteit aan hun 'boodschap'.

(ik zeg bewust geen moslim terrorist, omdat een echte moslim NOOT onschuldige mannen, vrouwen en kinderen mag aanvallen)

Ik dacht juist dat er ook 'extremistische idioten' VOOR rechten en (onbeperkte) vrijheden waren..?

Daarbij vraag ik me af of je begrepen hebt waar dit artikel over ging, terrorisme is iets anders dan censuur, en die 'censuur' wordt (in dit geval) in China toegepast.

Het is overigens niet meer dan normaal dat je bewust geen 'moslim terrorist' zegt, dus dan zou je er al niet over moeten beginnen.

daar zijn we het ook niet mee eens. alleen daar kun je niks meer tegen doen. ik zou het prima vinden als we wel gewoon naakt op het strand konden lopen. als je het niet wilt zien kijk je toch de andere kant op.

Zullen we dat maar niet doen, want voor je het weet heeft deze regering ook alle gecensureerd wat niet in hun straatje past :( Het lijkt mij vele malen beter als jij als ouder naast je kinderen gaat zitten als ze op het internet gaan, dat is veel effectiever dan alles maar weer aan de verkeerde (overheid) over te laten omdat jij geen tijd cq zin heb om 1 a 2 uurtjes naast je kinderen te gaan zitten om ze te controleren. :/ Verder kun je ook de PC in de huiskamer zetten zodat je er altijd oog op heb, dat is nog veel beter. Kinderen horen geen PC op hun kamer te hebben tot hun 16de, maar onder toezicht te surfen etc etc, zijn ze het daar niet mee eens, dan helemaal geen PC en gaan ze maar sporten of wat anders doen wat nuttig is, huiswerk maken bijvoorbeeld en de PC van de bib gebruiken voor hun verslagen.

[Reactie gewijzigd door Athalon1951 op dinsdag 30 juni 2009 20:19]


En dat veranderd de kwestie? Of ik nou door mijn ouders of de overheid wordt belet iets te doen, ik wordt belet iets te doen. Daarbij heeft China een ander beeld wat betreft dit soort zaken. Is dit allemaal wel zo slecht als de meeste mensen denken? Je moet verder kijken dan 'in Nederland (of Europa) is het zo, dus moet het overal zo zijn'.

Volgens mij bieden de meeste netwerkleveranciers inmiddels al lang filtersoftware aan (ik werk voor een van deze leveranciers...). Wij doen het, en volgens mij de meeste concurrenten ook.
Dat gaat dan gewoon via een proxy overigens, veel efficienter.

Maar wat in China zo controversieel is, is dat de groene dam waarschijnlijk logboeken maakt van je bezoeken en sites waar China het niet mee eens zijn buiten porno ook worden geblokekeerd. Bij "Nederlandse" filtersoftware is dat niet zo. Ook kan je vaak bezwaar maken op welke sites die filtert, zodat het alleen de écht slechte dingen filtert.

dacht je dat. sorry maar in een proxy kan ik ook al jou gegevens halen. in een proxy kan ik net zo goed een logboek bouwen maar dan zonder dat jij het merkt. Dus of je nu een proxy hebt of gewoon een groene dam het maakt niks uit.

maar je gebruikt waarschijnlijk niet dat logboek?
Je kán het wel doen, maar de meeste proxy's doen dat niet. en die logboeken kunnen worden gebruikt om bijvoorbeeld woorden als falun gong (een verboden groep in china) op te slaan en een persoon als gevaarlijk aanmerken.
Bovendien kan de software persoonlijke informatie verzamelen en doorspelen.
http://tweakers.net/nieuws/60573/china-eist-filtersoftware-op-elke-verkochte-pc.html

jazeker wel dat deze logboeken gebruikt worden. absoluut wel. beter gezegt. bijna elke proxy heeft standaard een logboek mee lopen al hoewel die zelden uitgelezen word. maar de optie is er. dus wat is er dan zo raar aan als china die optie die al lang bestaat gaat gebruiken. :?

Kijk eens naar opendns.com. Werkt perfect. :)

Dan werkt een filter op proxy basis vaak nog een stuk beter ;).

Hah, een GroenLinks-stemmer, die zien we niet vaak meer ;)

Chinezen zijn al jaren experts in het omzeilen van firewalls. ssh proxies enzo hebben geen geheimen meer.

Green dam is lijkt erg veel op cybersitter. probeer die eens. niet dat ik die kan aanraden.

censuur software censueert nooit goed! Er wordt teveel gecensueerd en er zijn altijd nieuwe sites die nog niet in de lijsten staan. voor een regering die vind dat hij iets moet doen is dat geen bezwaar, maar om kinderen te leren dat censuur erbij hoort en dat over te laten aan een bedijf is twijfelachtig.

Jammer genoeg blijkt de software zo lek als een zeef, op http://www.cse.umich.edu/~jhalderm/pub/gd/ staat een korte analyse van de software waarbij ze na 12 uur lang zoeken naar fouten al twee ernstige lekken gevonden hadden. De websites die de bezoeker met Green Dam bezoekt kunnen vrij simpel de volledige controle van de pc overnemen. De universiteit raadt gebruikers dan ook aan om de software zo snel mogelijk te de-installeren. Het eerst gevonden lek is overigens inmiddels gedicht, maar een nieuw lek was even snel weer gevonden!

Toch wel opvallend dat alleen sony in staat is gebleken om binnen de gestelde tijd een product met de software voorgeinstalleerd op de markt te zetten, zij het dan op de laatste dag.

Nog opvallender is dat het 'product' niet eens voorgeinstalleerd hoeft te zijn, dus waarom kunnen andere producenten het niet even in een directory op de image zetten of los bijleveren op een cd?
China stelt niet dat het geinstalleerd moet zijn, alleen dat het bij de pc geleverd moet worden.

De overheid blijft het gebruik van de software daarnaast stimuleren door deze gratis ter beschikking te stellen.
Ze zouden er eens geld voor moeten vragen.. :P

Als die software dan echt zo goed zal werken, dan is het wellicht wel iets voor bij onze kinderen op school.
Dus niet op jou, maar op je kinderen wel? Dat is ook een beetje hypocriet vind je ook niet?

Overigens zie ik binnen nu en 100 jaar China langzaamerhand veranderen in een echte democratie. Een wet als deze filter zal dan denk ik niet meer in de standaard zitten.

[Reactie gewijzigd door Bilel op dinsdag 30 juni 2009 20:20]


Op school moeten kinderen met schoolwerk bezig zijn, niet met andere zaken.

Maar dit filtert geen "andere zaken". Volgens mij filtert het vooral porno en zaken waar de chinese overheid tegen is. Ze kunnen nog steeds de hele dag op tweakers.net zitten ipv met schoolwerk bezig zijn. Alhoewel ik het op zich met je eens bent dat ze schoolcomputers voor school moeten gebruiken, en niet voor msn, heeft dat er hier eigenlijk niks mee te maken.

o wee als onze systeembeheerder hierachter komt:|

The great Chinese (fire)Wall!

De argumenten die hier gegeven worden zijn sowieso van wat twijfelachtige kwaliteit. Immers mochten er ook los bijgeleverde cd's met deze software bijgesloten worden. Probeer mij nu niet wijs te maken dat de grootste cd producent ter wereld niet genoeg schijfjes heeft kunnen persen in al deze tijd welke standaard meegeleverd kunnen worden.

edit: typfautje waar ik vriendelijk op gewezen ben

[Reactie gewijzigd door Mad-Monkey op dinsdag 30 juni 2009 21:19]


De PC fabrikanten doen dat echter liever niet. Die integreren de software liever in het systeem ;). En dat kost veel meer tijd dan wat CD-tjes persen.

Maar kunnen gebruikers deze software dan niet gewoon verwijderen? Desnoods met een
aanpassing in het register ofzo... Of gaat al je internetverkeer eerst via een server die dan controleert of je die green dam software er wel op hebt staan? :?

Je kunt de software vast wel verwijderen. Maar het probleem is dat de software verplicht is. En waarschijnlijk hebben ze wel een controlemethode voor de software, zodat mensen die de software niet gebruiken opgepakt kunnen worden.

Nee, de software is niet verplicht. Het is alleen verplicht het mee te leveren (hoeft niet eens geinstalleerd te zijn, aangezien ze zelf ook wel weten dat mensen het kunnen verwijderen). Lees anders het bronartikel maar eens door (nee, het is niet in het chinees).

slightly offtopic ivm al het "China=Cenzuur!! Evil!" : in bijna elk europees land moet je de gevangenis in als je op een website zou zetten:
"Ik denk dat de h*locaust dikke BS is, ik geloof er niets van"(ik geloof wel in de h*locaust btw, en vind het verschrikkelijk)
(no godwin, plz).
edit: een ander voorbeeld, uit Nederland.
Als ik zou zeggen: "Ik vind de k*ningin een dikke h*er, ik wil haar an*al bevr*digen, dat vind ze lekker" (het is ter illustratie, ik vind haar persoonlijk een prachtige dame die een voorbeeld is voor elke vorstin, en ze is heel erg netjes en kuis) (Op majesteitsschennis staat een maximale celstraf van vijf jaar. )

Als ik het dadelijk op mijn tweakblog zou zetten dan is er een grote kans dat de politie mij vanavond nog komt oppakken. Alsof ik iemand vermoord of verkracht heb. Nee, ik heb enkel mijn mening verkondigd.
Dat is het beeld wat mensen over China proberen te scheppen, alleen is het in Europa ook nog eens waar.

ontopic: toepassingen van het filter zoals door de regering voorgesteld zijn goed imo. Internet gebruik inperken en pornografie en gewelddadigheden blokkeren, kinderen kunnen nog niet daarmee omgaan heb ik in verschillende studies gelezen.
Als de blacklist in te zien is, dan zal het helemaal geen probleem zijn. Echte censuur komt wel aan het licht dan, en dan kunnen de ouders gewoon de software verwijderen.

[Reactie gewijzigd door Faust op dinsdag 30 juni 2009 21:29]


Eensch, iedereen doet alsof China zo evil is, maar is het niet de westerse media die ons dat zo probeert te verkopen, wat is er mis met een stukje software die je zo weer kan verwijderen bedoeld om schadelijke content te weren voor kinderen ? Alsof in Europa echte vrijheid bestaat... Zie verhaal hierboven

Wat er imho mis is met deze software, is dat het alleen op windows draait. Als het verplicht is dit mee te leveren, is het dan ook verplicht om computers van windows te voorzien? Zo geef je MS wel heel erg makkelijk een monopolie. En dat voor een China, waar ze het helemaal niet zo op hebben met Amerikaanse producten zoals windows.

De holocaust-ontkenningswet vind ik ook raar, als je aangeeft niet in de holocaust te geloven ben je strafbaar. Maar dat is ook wel het enige wat er in Nederland "gecensureerd" wordt, en het is ook deels te begrijpen omdat het erg gevoelig ligt.
Over het koninginnenverhaal: In Nederland zijn ze erg mild met majesteitsschennis hoor, ik vraag me dan ook niet af of die vijf jaar symbolisch is, als je ziet dat Hans Teeuwen bijvoorbeeld nooit is veroordeeld voor zijn shows.

En een filter opzich hoeft inderdaad niet erg te zijn. Mensen roepen al snel dat hun vrijheid wordt afgepakt of iets dergelijks. Maar te veel vrijheid is op bepaalde gebieden niet goed aangezien sommigen er niet mee om kunnen gaan, dan is beschermen beter dan alles toelaten. Filters tegen kinderporno, of kinderen beschermen op internet (waar ze vaak naïef zijn met profielsites e.d.) is opzich een verantwoord iets. Het probleem is alleen waar je de grens legt.

Ik denk dat je wel heel hard van stapel loopt. Er is iemand veroordeeld voor majesteitsschennis (met dezelfde woorden als die jij gebruikt, dus jij kent het ook wel), maar voor een boete van 400 euro (inclusief belediging van een ambtenaar in functie) wordt je echt niet in het holst van de nacht van je bed gelicht zoals ene Gregorius Nekschot dat heeft meegemaakt.

[Reactie gewijzigd door Jaap-Jan op dinsdag 30 juni 2009 21:21]



Als je goed leest, zie je dat dat kwam door een voorwaardelijke straf die hij eerder opgelegd had gekregen ;).

Lees even de wikipedia pagina erop na anders.

1/ De blacklist die deze software gebruikt wordt niet vrijgegeven.

2/ De blacklist is al wel gedeeltelijk gekraakt, en er stonden meer politieke termen in dan pornografische. Bullshit dus dat het voor de bescherming van de kinderen is. Het is voor de bescherming van de overheid ja!

3/ Ik vind de holocaustontkenningswetgeving ook niet ideaal (ik ben overigens zelf geen ontkenner), maar langs de andere kant: het is ook niet echt een mening, het is het ronduit tegenpraten van hopen bewijsmateriaal. Waarom net dit hier verboden wordt? De gevoeligheid denk ik. Echter, zoals ik al zei, ideaal is het niet: het is denk ik beter de ontkenners hun summiere 'bewijzen' met de aanwezige ijzersterke tegenbewijzen onderuit te halen. In hun hoofd verandert er dan waarschijnlijk niets, maar daar gaat deze wet ook niets aan veranderen.

hele goede punten,
ik wist dat overigens niet, punt 1 en 2.
Wat 3 betreft ben ik het ook met je eens. Beter tegenspreken in plaats van verbieden en strafbaar stellen.

Sinds wanneer is het uitschelden van personen gelijk aan je mening verkondigen?

"In België en Nederland is het bagatelliseren, ontkennen of goedpraten van de Holocaust verboden." - Wikipedia

In die context is het verbod op het ontkennen van de Holocaust al een beetje logischer, al zou je kunnen zeggen dat het censuur blijft. Het gaat niet om het niet in de Holocaust geloven, maar waarschijnlijk meer om het goedkeuren van de gang van zaken in de 2e wereldoorlog.

Wat is hier zo erg aan? OSX biedt vergelijkbare functionaliteit (blockeren sexueel getinte sites, beperken uren wat iemand op internet/de mac mag).

Dat stel je wel zelf in, en kun je ook uitzetten. Wanneer de regering iets filtert kun je (theoretisch dan) die functionaliteit niet uitzetten.
«  1  2  »

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.

Volgende 08:26
Vorige 19:40
VNU Media logo Hosted by True

© 1998 - 2009 Tweakers.net - Alle rechten voorbehouden - Uw Privacy - Algemene Voorwaarden

Uitgever van: