Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Je kunt ook een cookievrije versie van de website bezoeken met minder functionaliteit. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , reacties: 11, views: 7.262 •

Capcom heeft een nieuwe game-engine gemaakt. Ontwikkelstudio's kunnen, anders dan bij de voorganger, een licentie op MT Framework 2.0 nemen. Met de software kunnen games voor de pc, de Xbox 360 en de PlayStation 3 worden gemaakt.

Het Japanse Capcom gaat licenties op de nieuwe MT Framework 2.0-engine aanbieden aan externe studio's. De voorganger, die van versie 1.0 doorontwikkeld is naar versie 1.4, was alleen beschikbaar voor de eigen ontwikkelstudio's van Capcom.

De eerste versie van MT Frameworks werd gebruikt voor Dead Rising uit 2006. Versie 1.1 werd gebruikt voor Lost Planet, versie 1.2 werd ingezet voor de pc-editie van dit spel, versie 1.3 was de motor achter Devil May Cry 4 en versie 1.4 is terug te vinden in Resident Evil 5. Ondertussen begonnen twee programmeurs van het bedrijf achter de schermen het werk aan MT Frameworks 2.0, waar nu bijna anderhalf jaar aan gewerkt is.

Lost Planet 2, de eerste game die gebruik maakt van de nieuwe engine, zal al tegen het einde van dit jaar verschijnen. Dit spel werd in eerste instantie op basis van MTFW1 ontwikkeld, maar het team kon halverwege overstappen op de nieuwe engine. Dat heeft wel tot gevolg dat de textures en modellen in LP2 nog voor de oude engine zijn gemaakt. Toch zal het effect van de upgrade goed te merken zijn, zegt Capcom: zo zal de wind die door explosies veroorzaakt wordt, de begroeiing laten bewegen. Verder is het voornaamste verschil dat MTFW1 alleen overweg kon met DirectX 9 en 10 en Shader Model 3.0 en 4.0, terwijl MTF2.0 ook overweg kan met DirectX11 en SM5.0. Het is niet bekend of er al studio's zijn die zich voor een licentie op MTFW2.0 hebben gemeld.

MT Frameworks 2.0MT Frameworks 2.0MT Frameworks 2.0MT Frameworks 2.0MT Frameworks 2.0MT Frameworks 2.0MT Frameworks 2.0MT Frameworks 2.0MT Frameworks 2.0MT Frameworks 2.0MT Frameworks 2.0MT Frameworks 2.0

Reacties (11)

Wind en explosies die dingen kettingreacties veroorzaken bij gebouwen etc...
*Dankt god op blote knietjes hiervoor*

Geweldig, dit soort updates boosten de game industrie en (naar wat ik er tot nu toe van gezien heb) gaan games die hiermee gemaakt zijn er zeer gaaf uitzien, Misschien toch maar even mijn arme studentenloontje opsparen voor Lost Planet 2

Edit:
Geniet nog even mee van deze trailer :P

[Reactie gewijzigd door Preversive op 18 juni 2009 13:51]

Hmm, karig nieuws... wat zijn de voordelen tov andere dev engines?
Bij dead rising konden bijvoorbeeld 200 zombie mpc's op het scherm rondlopen... is dit veranderd? Ik zie 3 screenshots met andere shading effecten? Cloth functie? Ondersteuning voor physx/havok? Dynamic textures? Wind en explosies voelen via AmBX?

Sorry, nooit verwacht dat ik zo'n zeikerd zou worden maar bericht vertelt niets meer dan de titel...

[Reactie gewijzigd door kalechinees op 18 juni 2009 13:54]

Beetje vertrouwen hebben in Capcom he,

Doet me deugd trouwens dat Capcom (alleť, voor wat $$ dan) de engine gaat doorverkopen, er zijn ook van die gierigaards die dit liever niet doen zodat ze de enige zijn die er games op kunnen bouwen (en daar ook weer geld van opstrijken >.<)

Maar, komt dat doordat de engine alsnog tegenvalt, of is Capcom sociaal verantwoord bezig?
Aangezien het gewoon nog steeds een commerciŽel bedrijf is zien ze gewoon meer brood in licenties.
Wat kost zo'n licentie eigenlijk en misschien vergelijken met andere engines? Lijkt me interessant...
Paar ton kan je zo op rekenen. Maar het is ook afhankelijk of er rechten afgedragen moeten worden per verkocht spel, of dat je dat afkoopt(wat dan weer een stuk duurder is).

Prijzen verschillen nog al per 'engine'/framework. Er zijn er die gratis zijn, en er zijn er die tonnen kosten.
Duke Nukem forever had em graag gebruikt denk ik :+)
Volgens mij klopt die eerste screenshot niet, dat is namelijk UnrealEngine3
klopt inderdaad.!
dat is de material editor in unrealEd..
en iemadn heeft weer eens VEEELS te veel specular erin gestopt (aargh de meest gemaakte fout op het moment.. alles moet shiny |:(

maar deze engine ziet er best solide uit.
het artwork dat er in zit is neit al te best (zoals uitelegd maar alsnog RE5 art was veel beter)
de effecten daarintegen zien er goed uit. en de postprocess op dat vrouwtje ook

ook cloth simulation (krijgen we dat eindelijk) en andere softbodies
en te licencen. hopen dat er een mooie showcase aankomt.

[Reactie gewijzigd door freaq op 18 juni 2009 16:06]

Geweldig die MT Framework. Daardoor krijgen we ook gelijk quality perfect-"port" games op de PC. Geweldig gewoon. Erg tevreden met Capcopm deze gen.
Lijkt me geweldig leuk om een keer aan zoiets te sleutelen. Ben altijd benieuwd naar wat er beter is en wat de ontwikkelingen zijn geweest. Jammer dat dat hier niet echt duidelijk gemaakt is.

Hoe zit het eigenlijk met de licenties van de UT3 engine? Deze engine kan je toch zelf aanpassen in de UTEditor? Of zit ik er nu naast?

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Populair: Desktops Samsung Smartphones Sony Microsoft Games Apple Politiek en recht Consoles Smartwatches

© 1998 - 2014 Tweakers.net B.V. Tweakers is onderdeel van De Persgroep en partner van Computable, Autotrack en Carsom.nl Hosting door True

Beste nieuwssite en prijsvergelijker van het jaar 2013