Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Je kunt ook een cookievrije versie van de website bezoeken met minder functionaliteit. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , reacties: 82, views: 32.368 •

De eerste Xbox 360's met de Jasper-chipset doken eind 2008 voor het eerst in de winkels op. De nieuwe chipset werd destijds voorzien van 256MB flashgeheugen, maar in Japan is nu een Xbox 360 Arcade met 512MB opgedoken.

Eind 2008 werd de Xbox 360 Arcade voorzien van 256MB geheugen, mede omdat het nieuwe Dashboard, ook wel bekend als de NXE, dan bruikbaar is zonder externe memory unit. Met de chipset werden ook op 65nm in plaats van op 90nm geproduceerde cpu's en gpu's geïntroduceerd, waardoor het energieverbruik werd teruggedrongen. In Japan is nu een Arcade-versie van de Microsoft-console opgedoken waarbij de Jasper-chipset over een nand-flashchip met een capaciteit van 512MB kan beschikken.

De eerste systemen met de 512MB-chips rolden vermoedelijk in april van de lopende band en ook in de Verenigde Staten zouden al Arcades met het extra geheugen zijn opgedoken. Het is niet mogelijk om aan de buitenkant het verschil tussen de Arcade met 256MB en een exemplaar met 512MB te zien. Waarom Microsoft het opslaggeheugen heeft verdubbeld is niet bekend.

Xbox 360 met Jasper-chipset

Reacties (82)

Misschien voor de "uitbreiding" project natal, dat zal ook wel een beetje ruimte innemen bovenop het dashboard zoals het nu is :P
Binnenkort moeten de Arcade owners hun nog een grotere memory stick kopen om de nieuwe update te kunnen huisvesten?

Edit: Ik bedenk nu juist dat project natal niet als uitbreiding beschikbaar kwam maar enkel in nieuwe xbox 360's? Maar ik dacht dat dit een geruchtw as dat ontkend is.

[Reactie gewijzigd door Ali3nSt0rmz op 17 juni 2009 19:51]

Alle extra geheugen die project "Natal" nodig heeft zitten al in het apparaatje zelf. "Natal" komt als losse accessoire uit, maar wordt waarschijnlijk ook ingebouwd in nieuwere modellen.
Dat is natuurlijk niet waar. Natal heeft een hele library achter zich om lichaamsdelen te herkennen en de acties hiervan te herkennen. Deze library moet ook ergens naartoe.

Maar die zou eventueel in de games zelf kunne gezet worden, maar dan kan die wel niet geüpdate worden. Dus het zal wel een uitbreiding van het dashboard of apparte install worden.
Dat is natuurlijk niet waar. Natal heeft een hele library achter zich om lichaamsdelen te herkennen en de acties hiervan te herkennen. Deze library moet ook ergens naartoe.
Wat dacht je van een memory unit geïntegreerd in het Natal device dat via USB aangesloten wordt? Daar is op zich niet direct bestaande opslag voor nodig :)
Het is al bekend dat Natal bijna al het denk werk dat verreist is zelf doet. Hij is dus zelf voorzien van een processor en geheugen en alles wat er bij hoor.

Ben wel benieuwd naar de plannen van MS. Ik heb weinig interesse in een 360 met kleine update, maar een nieuwe console met flinke performance boost zie ik wel zitten.
Het is al bekend dat Natal bijna al het denk werk dat verreist is zelf doet. Hij is dus zelf voorzien van een processor en geheugen en alles wat er bij hoor.
Da's leuk, maar er moet nog steeds code op de CPU gerund worden om überhaupt te kunnen interfacen met die hardware. Die code moet ook ergens staan, maar dat kan dus ook prima op het device zelf zoals ik al zei.

[Reactie gewijzigd door .oisyn op 17 juni 2009 23:22]

Daar zal niet veel meer als een device driver voor nodig zijn, op z'n hoogst een paar MB. De rest van de code hoort gewoon in de spellen thuis, niet in het besturingssysteem.

@PL JNS - En hoe stel je je dat voor? Alle spellen zullen toch gemaakt moeten worden om op de originele hardware goed te draaien. Tussentijdse hardware upgrades (die de prestaties veranderen) zie je zo goed als nooit bij consoles.

[Reactie gewijzigd door knirfie244 op 18 juni 2009 01:09]

Da's leuk, maar er moet nog steeds code op de CPU gerund worden om überhaupt te kunnen interfacen met die hardware. Die code moet ook ergens staan, maar dat kan dus ook prima op het device zelf zoals ik al zei.
Die code op de cpu is vrij minimaal. De Natal verwekt alles zelf, en stuurd vervolges wat coordinaten en vectors rond. De input die de CPU krijgt van de natal zal niet zo gruwelijk verschillen, of zelfs gruwelijk veel meer zijn, dan nu van de controller komt.

Eerlijk gezegt geloof ik niet in Natal wat ik tot nu toe heb gezien. Ik denk dat er te weinig 'feel' aan zit. (de wii mote trilt nog, en je hebt tenminste wat in je hand - wat toch al voor RSI achtige klachten zorgt - iets wat ZONDER iets vast te hebben waarschijnlijk erger wordt).

Maar wie weet verrast Microsoft me weer eens, en komen ze iets met wat werkelijk werkt en werkelijk inovatief is :) (net zoals die tafel van ze)
Dat gerucht is inderdaad al ontkend, is natuurlijk onzin.

Verder hoeven arcade eigenaren helemaal niks te kopen. Toen de NXE uit kwam konden ze Gratis een 512mb memory unit bij microsoft aanvragen. (Of was het 256?) Of zelfs een refurbished 20gb HDD voor slechts 20 euro. Zo'n zelfde actie zullen ze vast weer doen als het nodig is.
En die was enkel nodig om de update te kunnen opslaan na het downloaden omdat ze die 180MB nergens kwijt konden. Na de update heb je de memorycard niet eens nodig eigenlijk...
Het is dus waarschijnlijker dat de kosten voor 512 inplaats van 256 voor Microsoft niet meer echt verschil maken of zelfs dat de kosten voor 256 hoger liggen omdat er minder vraag naar is.

Uit eindelijk heeft Microsoft net als Sony en Nintendo maar een doel met de console end at is deze zo goedkoop mogenlijk produceren. Ga er dus maar van uit dat de enige echte reden is dat Microsoft gewoon weg het geheugen op de schaal waarop zij het inkopen goedkoper kon krijgen dan het 256 geheugen.
Dat was ook mijn eerste ingeving. Bij de xbox1 konden ze op een gegeven moment niet meer aan 8gig HD's komen en hebben ze er maar 10gig in gestopt, waarvan die 2 extra gigabytes dus ongebruikt bleven.
De meerprijs van 512MB ten opzichte van 256MB is gering.

In eerste instantie lijkt mij dat Microsoft dit heeft gedaan om meer savegames op te slaan. Zo kostte Battlefield: Bad Company mij zo'n 80MB. Nu is dat met een HDD niet erg, maar als je slechts 256MB tot je beschikking hebt om savegames op te slaan, is 80MB veel.
80 miljoen bytes voor een savegame is ongeacht het opslagmedium (hdd of memorycard) altijd belachelijk veel. Daar kun je een halve encyclopedie in kwijt.
En bedenk nog eens de tijd die het kost om dan even een game op te slaan..
En dan wordt er hoogstwaarschijnlijk al compressie gebruikt. Het zal mij niks verbazen bij zo'n groot saved game dat het om een zogeheten "saved state" gaat. In een notendop, een bepaald soort geheugendump die je opslaat. En wanneer je hem inlaad, het spel exact zo is, als het opgeslagen werd.
Inderdaad, 80MiB is veel voor een save game, maar als ge alle variabelen (inclusief wind en vliegende projectielen, wrakken, ....) wilt opslaan, kost het zeer veel plaats. Niks aan te doen.
Nou, 80MB vind ik eigenlijk bar weinig. Als je ziet dat Fallout 3 op de XBOX 360 savegames maakt van 3MB per stuk, zit die 80mb zo vol! Tevens kun je met de 80mb die je overhoudt bijna geen DLC installeren, terwijl iemand met een XBOX arcade misschien wel eens een kleine map pack wil download.
In eerste instantie lijkt mij dat Microsoft dit heeft gedaan om meer savegames op te slaan.
Op deze chip staat firmware - daar worden geen savegames op opgeslagen. Voor het opslaan van savegames heb je een hdd of memory unit nodig.
Straks komt de stap dat je voor consolegames hardware-eisen krijgt.
Een spel heeft dan als eis dat je bijv. de XBox 360 met Generatie2 videokaart nodig hebt.

En dan is het grote voordeel van de console voorbij: dat je bij je console gegarandeerd bent van een aantal games.
Het is geheugen om data op te slaan, geen werkgeheugen.
Spellen zullen dus niet beter/slechter draaien dan op een andere XBOX360
Enigste wat ik op dat gebied ervaar.
Is dat de nieuwere 360´s games wat sneller laden dan de ouwere varianten.
Maar dit kan natuurlijk ook liggen aan de leeftijd en kwaliteit van de dvdlezer.
Hmz, sinds NXE kun je anders wel de games installen op de hard disk, is ook een stuk sneller. Denk dat je dat verschil heb ervaren...
Zal niet passen op een 512MB chipje, meer verschil is er niet, voor NXE een HDD nodig, deze geheugen update zal dus geen enkele invloed hebben.
Lezen, ik zeg toch dat dat via HD gebeurd? Denk dat dat hetgene is dat Holygrail ervaren heeft, dat hij een game vanaf de HD gespeeld heeft. Overigens heb je voor NXE helemaal geen HD nodig, alleen voor de installatie is die noodzakelijk om NXE zelf te downloaden (anders kan de Xbox die 180MB nergens kwijt). Na installatie kan de HD of memorycard gewoon verwijderd worden omdat NXE dan geinstalleerd is op de Xbox zelf.
ik heb net een vervangende xbox gekregen en deze laad vanaf de hdd sneller dan de oude vanaf de hdd. Dat was echt 1 van de dingen die me als eerste opviel. Oude was van sept 2006 en de nieuwe van 9 april dit jaar :)
Nope,
Geen van me vrienden hebben in de gaten dat je ze op hd kan zetten.
Het gros let daar niet op he,

Ik hou het op de dvdlezers.. wellicht dat een kleinere procédé het wat rapper maakt.
Ik verwacht niet dat dit gaat gebeuren, de fabrikanten snijden zichzelf hiermee in de vingers aangezien mensen juist een console kopen om niet de hele tijd op de hoogte te moeten blijven van nieuwe hardware willen ze een beetje een nette game-experience ervaren.
Ik denk wel dat dit de kant is waar MicroSoft naartoe wil:
Basisdoosje verkopen voor een prikkie om marktterrein te winnen/behouden, en als men echt volledig van de graphics, sounds, features en services wil genieten de GPU upgraden, Geluidschipje updaten, HDD los bijkopen, Wifi, draadloze controller etc .. alle accessoires los te koop aanbieden.
Uiteraard wel tegen belachelijke prijzen, ze maken het tenslotte niet voor niets proprietary.
Voordeel is dan wel dat het vervangen van een grafisch kaartje een peuleschilletje is.
Ze willen tenslotte niet voor niets dat de studios hun games forward-compatible maken, zie oa
http://www.slashgear.com/...next-gen-console-1619427/.
Straks komt de stap dat je voor consolegames hardware-eisen krijgt.
Die zijn er al een tijdje. Games voor Xbox/Xbox360. PS/PS2/PS3.
Maar dat is nog altijd per consoletype en niet per consoleconfiguratie.
One configuration for all.
Dit is al is gebeurd geloof ik bij de Nintendo 64
Daar had je een aantal games die het expansion pack nodig hadden om te kunnen spelen.

Denk niet dat dit snel zou gebeuren, hoewel het me niet zou verbazen

@ roy-t
Die expansion pack was ook maar een memory uitbreiding, maar de games die het nodig hadden, waren met hogere resolutie (textures)

http://en.wikipedia.org/wiki/Controller_pak#Expansion_Pak

[Reactie gewijzigd door Sinester op 17 juni 2009 20:49]

Maar daar ging het inderdaad om een RAM uitbreiding en niet om gewoon geheugen:
The Expansion Pak is a memory expansion that plugs into the console's memory expansion port. It is a system upgrade for the Nintendo 64 that doubles the console's RAM storage capacity to 8 MB
(wiki pagina die jij linkt).
Die kreeg je met DK, Donkey kong!

"He's the leader of the gang, you know him well,
He's finally back. To kick some tail! With his.. coconut.."

Maar het is werkelijk opslag geheugen, really is.

@hieronder.
Op de N64 jah, niet op de Jasper :)

[Reactie gewijzigd door H0lyGra1l op 19 juni 2009 06:29]

geen opslag geheugen, alle data zat immer al op de rom opgeslagen, en downloadfunctionaliteit hadden we toen nog niet.

MET de module kreeg je betere graphics en snellere response in heel wat spellen, iets wat duidelijk wijst op werkgeheugen (RAM).
Is nu al waar je bepaalde accessoires nodig hebt om het spel te kunnen gebruiken. Als die accessoires erbij zitten zie ik er geen erg in. Alleen spijtig dat er dan soms belachelijke prijzen komen zoals meer dan €200 voor een setje plastieken instrumentjes.
hmmsss... Ja waarom zou microsoft dit doen? Als de oude xbox bezitters dit niet hebben. ( wat toch wel de meesten zijn lijkt me) Wat heb je er dan aan? Tenminste lijkt me wel heel raar als microsoft een spel gaat maken wat alleen voor die nieuwe consoles is. Mischien dat het een rede is om de dingen minder te belasten en dat hij langer mee gaat. Maar verder kan ik zelf eigenlijk niet echt een rede bedenken.
512MB Opslag ipv 256MB, niet werkgeheugen! Dus voor een spel is er alleen verschil in dat er meer savegames op het geheugen passen, meer niet.

n.a.v. van .Oisyn's post even mijn 360 gestart zonder HD, je kunt dit geheugen NIET zien, het is echt firmware geheugen. Je merkt er dus niets van zelfs niet voor savegames.

[Reactie gewijzigd door roy-t op 17 juni 2009 22:49]

Waarschijnlijk was 256MB chips moeilijker te fabriceren en konden ze voor hetzelfde geld ook aan 512MB chips komen. En een paar tech-sites weten het verschil maar de gewone consument gaat niet speciaal naar de winkel voor een 512MB Xbox 360.

Voor de rest zal het de spellen niet spectaculair beter draaien en komt er ook geen kloof tussen twee verschillende versies waardoor er software wel op bv 512MB Xbox-en worden uitgebracht maar niet op de oude 256MB Xbox.
Wat denk je van het feit dat chips met een dergelijk lage capaciteit gewoon niet meer worden geproduceert? Ik wens je ook veel success met een 128mb USB stick of 64MB DRAM-module te vinden.
Oa Samsung produceert nog 16 Mbit NOR Flash, 256 Mbit NAND flash en 64 Mbit SDRAM chips. (Mbit, niet Mbyte en een factor 8 kleiner dus)
Er is nog voldoende markt voor dergelijke kleine chips, oa voor embedded, cache en mobiele toepassingen.
Daar waar het nodig is ja. Het punt is dat als het je extra zou kosten om speciaal zo'n chip in productie te laten houden, terwijl je er gewoon een grotere variant in kan zetten zonder compatibiliteitsproblemen(misschien is deze wel maar voor de helft gepartitioneert(!) die gewoon op de schappen ligt.

IMHO zullen verbeteringen of zelfs hogere specs/meer opslag geen kwaad kunnen voor de 360, zo lang je op de allereerste core edition maar alle games kan blijven spelen die voor de console uitkomen.
Waarom leest niemand hier goed???
Er zit een 'harde schijfje' op je mobo gesoldeerd met 512 MB Geheugen.
Dit is GEEN RAM , noch een verbetering voor de grafische kaart oid.

Zo dom zal Microsoft wel niet zijn om een xbox 360 v2 uit te brengen. 8)7
Het komt juist in de buurt van werkgeheugen. Want op dit chipje zal dan waarschijnlijk mogeijk nieuwe updates op opgeslagen worden of savegames.
En die wil je absoluut niet in je werkgeheugen hebben ;) Stel je eens voor, iedere keer als je dat ding uitzet of de stekker eruit trekt ben je je opgeslagen spellen kwijt. Liever niet denk ik ;)
Werkgeheugen is vluchtig geheugen. Dit soort geheugen heeft energie nodig om data op te kunnen slaan. Wanneer jij de Xbox uitzet krijgt het werkgeheugen geen energie meer van het mobo en ben je dus alle opgeslagen data kwijt. Maw. niet geschikt als opslag van savegames ;)
Fout, dit is 4 Gbit NAND geheugen, hetzelfde als gebruikt wordt in onderandere SSDs en Iphones. En als je je Iphone afzet, dan blijft je muziek er toch ook op staan? (Alleszins, dat hoop ik toch! :D)
NAND geheugen inderdaad wel. Dit takje gaat echter om een of andere reden waarom het net werkgeheugen zou lijken, en dat gaat echt wel leeg als je de spanning eraf haalt. (naja, tenzij je een goede vriezer en uitleesapparatuur hebt, maar over het algemeen kan je het als 'leeg' beschouwen)
Er is eigenlijk geen reden (behalve kosten en prestaties) dat werkgeheugen vluchtig geheugen is. Lijkt me zelfs wel handig dat de staat van het werkgebeugen bewaard blijft als de stroom eraf gaat.

Werkgeheugen is snel. Voor opslag gebruik je een medium wat misschien wat trager maar vele malen goedkoper is. Maar dus niet per definitie vluchtig....

En nee, dit kaartje is geen werkgeheugen :)
Het mooie is dat gisteren op deze site een "upgraded" 360 is aangekondigd, die in 2010 samen met Natal verkocht wordt. :)
er komt een soort Microsoft "sony achtig" Home met de Microsoft Mii's.
'k Zou liever hebben dat ze eens met een update kwamen die er voor zorgt dat die ventilator niet constant aan staat. Om gewoon een film te bekijken moet die ventilator nu toch echt niet op het maximum draaien me dunkt.
Ik snap niet helemaal waarom Microsoft toch zo moeilijk doet over opslag. Ik kan echt geen 512MB USB sticks meer vinden, 4GB kost een tientje, zelfs de nieuwe PSP krijgt 16GB opslag en de Xbox krijgt een *upgrade* naar 512MB. Waarom kan Microsoft er niet een fatsoenlijke hoeveelheid instoppen, dan wordt het tenminste echt een Arcade console waar je leuk wat XBLA spellen op kan downloaden als je niet gelijk een HD erbij hoeft...
Omdat er in een 4GB stick misschien wel juiste 8 van deze chips zitten (even als voorbeeld)
En wat zou dan meer kosten? 1 chips of 8 chips ...
Ok 1 chip kost 50 cent en 8 chips kosten 4 euro. Op een spelcomputer van 170 euro, dat is een prijsverhoging van 3,5 euro, oftewel 2%. Mijn punt is dat ze makkelijk er wat meer in kunnen stoppen en de klanten meer tevreden houden zonder dat de prijs van de xbox omhoog hoeft.
Tuurlijk en dat doe je ook met de cpu en ook de drive en ook met de gpu en ook met de kwaliteit plastic et voila het ding is 50,- duurder. Vergeet ook niet dat de marges op de 360 extreem laag zijn (en de PS3 werd(word?) nog steeds met verlies verkocht). Verder is er al een versie met HD voor niet heel veel meer waar super veel op past.

Op 4GB passen misschien 1 of 2 demo's maar het kaartje is gemaakt voor savegames en het dashboard en dat past gewoon prima op een kaartje van 512MB.



EDIT @ Oisyn, ik heb net mijn 360 even gestart zonder HD en idd er is dan helemaal geen storage device, dus ook niet voor savegames. Dus tsja dan heeft het nog minder nut en is het echt alleen NXE.

[Reactie gewijzigd door roy-t op 17 juni 2009 22:48]

een besparing van 2% is erg veel hoor, bij consumer electronics kijkt men echt op centiemen om een toestel zo goedkoop mogelijk te maken. als er in jouw voorbeeld 3,5 euro bespaard wordt en er worden zo'n 100.000 toestellen in productie gebracht (ik zeg maar wat) is dat toch best veel..
Nogmaals, de klant merkt hier geen reet van, want het enige doel van deze chip is het opslaan van firmware. Niets meer en niets minder. Je kunt er dus ook niet extra savegames door kwijt oid.

[Reactie gewijzigd door .oisyn op 17 juni 2009 22:01]

Er zijn ondertussen 20 miljoen X360 verkocht. Als die allemaal €3,5 duurder zouden zijn dan strikt noodzakelijk, heb je het dus al over €70 miljoen. En dan reken ik het complexere ontwerp van het moederbord nog niet eens mee.

het gaat maar om centen, maar wel erg grote aantallen. en dus erg veel centen
Op accessoires (en dus ook de evt. HD) maken ze de meeste winst. En waarom ze er niet meer in stoppen? De prijs is er toch ook naar?

Er zijn 3 versies te koop
  • Xbox 360 Arcade
  • Xbox 360 Pro 60GB
  • Xbox 360 Elite 12GB
De Arcade mag dan wel het goedkoopst zijn, maar mist dan ook de HDD. Daar betaal je toch ook voor? Daar zit toch niet voor niets een prijsverschil in?

Als Microsoft gul wordt qua opslagruimte gooien ze hun eigen ruiten in.

[Reactie gewijzigd door DaMarcus op 17 juni 2009 20:39]

Precies. Dit is gewoon het geheugen voor savegames. Geen werkgeheugen, noch een update voor de grafische kaart. Als mensen nou eerst eens door de comments kijken in plaats van nutteloze spam te plaatsen, zou de wereld er iets beter uitzien.

Aan de andere kant, 1GB is ook niet per se veel, en de prijzen worden er ook niet hoger op.
Als je nog eens wat verder door kijkt dan zul je ook gewoon weten dat het niet mogelijk is om savegames op de XBox zelf op te slaan, daar heb je gewoon altijd een memory card of hard disk voor nodig. Dit chippie is puur voor de firmware en de software op de Xbox zelf :)
Omdat ze de XBOX zo goedkoop mogelijk willen houden! Waarom zouden ze er 4 GB geheugen instoppen als je ook een harddisk kan kopen?. Voor mij zou dat persoonlijk veel beter zijn want je kan veel meer data kwijt.
Kan er iemand nu aangeven waar ik een jasper xbox360 haal ?

Bij eplaza is de voorraad blijkbaar 5 maanden oud, dus de kans is daar nihil.
Dat is vrijwel onmogelijk te zeggen.
Omdat het aan de buitenkant niet te zien is.

Eigenlijk ook weer niet onmogelijk:
want aangezien het schijnt dat deze pas na april zijn geproduceerd, zou je dus kunnen kijken in de winkels op de doos, wanneer deze geproduceerd is.
Of staat dat alleen op de console zelf?
Jasper kan je wél aan de buitenkant herkennen, namelijk aan de inscripties die je vindt net naast de barcode. Daar moet 12,1A staan ipv 14,2A
http://www.engadget.com/2...ects-the-mythical-consol/

Deze nieuwe versie is echter voorlopig nog niet herkenbaar. Ik vraag mij dan ook af of deze geheugenupgrade enige technisch nut gaat hebben. Het is gewoon soms goedkoper om iets modernere hardware te fabriceren, misschien is dat wel de reden.
vriend van mij heeft net een nieuwe gehaald vorige week en dat is een jasper uit maart ofzo, heeft hem hier gekocht : http://www.xboxhome.nl/