Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Je kunt ook een cookievrije versie van de website bezoeken met minder functionaliteit. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , reacties: 210, views: 23.798 •

Sony PlayStation-president Andrew House verwacht dat veel Nintendo Wii-bezitters na verloop van tijd naar de PlayStation 3 zullen overstappen. House baseert deze verwachting op eerdere ontwikkelingen in de console-geschiedenis.

PlayStation 3Volgens House blijkt uit onderzoeksgegevens van Sony dat veel gamers in het Nintendo 64- en PlayStation 2-tijdperk met de Nintendo 64 zijn begonnen, maar daarna overstapten naar de krachtigere PlayStation 2. House verwacht dat er een soortgelijke migratie van de Nintendo Wii naar de PlayStation 3 zal plaatsvinden. Tegen de tijd dat Wii-gamers op hun console zouden zijn uitgekeken, zal de PlayStation 3 op een voor hen aantrekkelijk prijsniveau zijn beland, denkt de president. Het feit dat de PS3 blu-ray-films kan afspelen speelt ook een rol, zo stelt hij in een interview met Official PlayStation Magazine UK, dat ook door Edge is gepubliceerd.

House bespreekt in het interview verder de levenscyclus van de PlayStation 3, die volgens hem langer zal zijn dan de tien jaar die Sony eerder altijd noemde. Naarmate het prijsniveau daalt en er 'nieuwe manieren van gamen' naar de console worden gebracht, zal de PS3 volgens House steeds nieuwe consumenten aantrekken. Ook de groeiende netwerkmogelijkheden zouden daaraan bijdragen. Een levenscyclus van tien jaar of langer betekent overigens niet dat er al die tijd geen nieuwe console van Sony zal komen: de PlayStation 2 is ook nog steeds een 'levende' console, waar nog steeds nieuwe games voor worden uitgebracht.

Reacties (210)

Reactiefilter:-12100188+129+221+30
Voor het gemak negeert hij de Xbox 360 even. Op dit moment prijstechnisch aantrekkelijker dan de PS3 en qua games en grafische pracht ontloopt het elkaar op dit moment niet...
Mag ik toch even melden dat ik deze niet snap. :s Ik heb een 3e 360 nu (een 20gb release console > rrod > gerepareerde aan n vriend gegeven en zelf een elite gekocht), maar heb nooit last gehad van zulke herrie. Ik hoor het vaker maar merk het zelf niet en bij anderen ook niet.
Hooguit als de DVD spint maar dat is hetzelfde als in mn PC.


Maar zelf denk ik dat er ook meer naar de 360 gaan, goedkoper en groter aanbod aan games.
Het gaat hier om verloop van tijd, zoals in het artikel gemeld is 'zal de PlayStation 3 op een voor hen aantrekkelijk prijsniveau zijn beland'. Momenteel bezit ik ook nog geen PS3 omdat ik de prijs te hoog vindt, als die eenmaal zakt zullen wel meer mensen overstag gaan. De PS2 was eerst ook veel duurder dan de xbox bij introductie, alles zakt naar verloop van tijd..
Misschien maar MS maakt alweer een tijdje winst op de XBOX terwijl Sony er nog steeds geld op toelegt en dat terwijl de XBOX al tijden goedkoper is. PS3 is in de beeldvorming toch meer een gamersplatform en gezinnen hebben allemaal al een Wii. Het lijkt mij stug dat daar meerdere consoles in huis worden gehaald temeer daar de Wii meer is dan alleen de Wiimote
dat is naar mijn idee een fabeltje, en wat betreft de herrie, ik heb een ps3 en een xbox staan, en ja de xbox (een half jaar oude arcade) maakt wel degelijk veel meer kabaal dan mn ps3.
En de ps3 is naar mijn mening beter op de toekomst voorbereid, hij is makkelijker uit te breiden, hij bied meer functies naast het gamen zoals bluray, internet browser UPNP media player, en hij is universeler als het om 3rd party producten gaat (speakersets, stuurtjes, headsets enz via USB)
dus alles bij elkaar ligt mijn voorkeur bij de ps3
de bluray functie wordt straks voor de xbox gewoon gestreamde films op 1080p met 5.1 geluid.. is al aangekondigd voor dit jaar en komt naar 8 landen.
internet browser vind ik overbodig op de spelcomputers.. het blijft *** surfen zonder toetsenbord.
upnp media player is de xbox ook
en 3rd party producten geloof ik nooit zo in (kwa geluid ga je trouwens toch al niet voor 3rd party producten.. das gewoon zonde van het systeem..)

en de herrie.. dat ff opspinnen van de dvd hoor je echt niet meer als je eenmaal aan het gamen bent.
1080p streamen? op wat voor kwaliteitsniveau?
Als je dezelfde bitrate wilt halen als voor een BluRay drive dan mag je een aardige internetverbinding hebben.... Dat trekt mijn ADSL lijntje niet.
@golfdiesel: Wie heeft het over internet? Je kunt prima streamen over je privé netwerk... en als PS3 bezitter kan ik je vertellen dat dit erg goed gaat.
internet browser vind ik overbodig op de spelcomputers.. het blijft *** surfen zonder toetsenbord.
Bij de PS3 kun je gewoon een toetsenbord aansluiten ...
en de herrie.. dat ff opspinnen van de dvd hoor je echt niet meer als je eenmaal aan het gamen bent.
Dé op lossing voor elke 360-bezitter is natuurlijk gewoon je geluid zo hard zetten dat je de 360 niet meer hoort; je medebewoners ,de buren of omwonenenden passen zich vanzelfsprekend aan ...
Misschien zo'n sticker op de brienbus plakken "JA, een xbox360 - Nee, geen PS3", dan kunnen ze zien dat er niets ergs aan de hand is en hoeven ze niet aan te bellen.
Of gewoon een hdd in je xbox zetten en daar de spellen op installeren. De dvd draait dan alleen even wanneer je het spel start en daarna niet meer. Belangrijkste redenen waarom ik een xdoos heb ipv ps3:
-iXtreme _/-\o_
-goedkoper (hd films streamen gaat prima vanaf mijn WL500gp router. Geen bluray voor nodig dus. Blanco blu-ray is ook nog veel te duur)
Het enige jammere aan de PS3 is dat je geen muziek kunt afspelen tijdens het gamen. Heb hier ook een PS3 en een 360 staan, ik gebruik de 360 echt nog nauwelijks. Ik speel graag online... bij de PS3 is het OF kabeltje erin duwen OF connecten naar mijn wireless netwerk.
Bij 360 moet je eerst nog eens Xbox Live Gold-membership aanschaffen wat het na verloop van tijd veel duurder maakt ten opzichte van de PS3.

Wat betreft het lawaai van beide systemen, erger ik me totaal niet aan. Heb toch altijd (hard) muziek opstaan, dus merk er vrij weinig van.

Als je naar mijn mening zou vragen zou ik zeker voor de PS3 gaan.
Dat er geen muziek mee af te spelen valt zie je al veranderen, in de psngame zen- pinball kun je gewoon je eigen muziek in intergreren, zou me niet verbazen als dat straks bij de meeste games op de ps3 het geval is.
Misschien maar MS maakt alweer een tijdje winst op de XBOX terwijl Sony er nog steeds geld op toelegt en dat terwijl de XBOX al tijden goedkoper is. PS3 is in de beeldvorming toch meer een gamersplatform en gezinnen hebben allemaal al een Wii. Het lijkt mij stug dat daar meerdere consoles in huis worden gehaald temeer daar de Wii meer is dan alleen de Wiimote
Sony verdiend op alle games die op de PS3 gespeeld worden, MS haalt misschien 50% ... dvd-branders helpen veel.
Waar haal je deze informatie in vredesnaam vandaan? De attach rate voor de Xbox 360 is de hoogste van alle consoles, wat betekend dat er MEER spellen worden verkocht voor de Xbox 360 dan de PS3. Microsoft verdient hier dus op en op de console. Sony zit nog steeds in zwaar water. Sjonge jonge wat een onzin wordt hier verkondigd.

Online gamen met Xbox Live is de enige horde die er is maar als je eenmaal Gold hebt heb je wel de beste online beleving van alle consoles. En ja ik heb ze alle drie, de Wii werkt gewoon niet lekker met al die codes en als je dan online bent kun je niet chatten etc. PS3 is gratis maar heeft minder functies en geen eenduidige online aanpak, bij elk spel weer anders, daarnaast geen cross-game party of invites en geen hoofdtelefoon meegeleverd zodat je niet gelijk kunt beginnen, zeker irritant omdat je nog een bluetooth headset moet kopen ook. Xbox heeft de headset in het pakket zitten, makkelijk aan te sluiten en je kunt al gratis cross-game chatten, verder de beleving hetzelfde in elk spel dat is wat Xbox Live zo goed maakt, dezelfde service overal in elk spel.

Maar goed logisch dat Sony weer even in de picture wil komen, laatste staan in de huidige generatie is natuurlijk niet iets dat ze leuk vinden, daarnaast is hoog van de toren blazen een van Sony's eigenschappen. Na Drake's Fortune, Metal Gear en Resistance is de PS3 hier de minst gebruikte console.
zeker irritant omdat je nog een bluetooth headset moet kopen ook.
Heb niet zo heel lang een PS3 dus ik ga niet oordelen over de +/- punten, maar om te proberen werkte een simpele CMedia USB stick prima als headset/mic.

Daarna ook maar is mijn wireless Logitech desktop set erin geprikt en dat werkte ook prima.
Wat die cross-game chat exact inhoud bij de XBox weet ik niet, op de PS3 kan ik in ieder geval wel een chat-room openen en andere hierop uitnodigen, is dat ongeveer hetzelfde of helemaal anders ?
Cross-game invites is inderdaad niet eenduidig en moet door de game-makers zelf geimplementeerd worden, maar de games die het ondersteunen hebben het vrij helder en duidelijk geimplementeerd en leuk vormgegeven in dezelfde stijl als de game.

Dus al bij al heb ik niet het gevoel dat ik iets mis op de PS3.
Ik ben wel benieuwd wat er dan precies zoveel beter is aan XBL wat de prijs van een Gold account rechtvaardigt.

Verder:
Hoog van de toren blazen kan MicroSoft net zo goed, zo niet nog beter. De citaten van Ballmer en Greenberg die we geregeld tegenkomen op het internet zijn ook niet mis.
En sja, laatste ... als je het in absolute cijfers en in het huidige moment benadert wel, maar besef je wel dat de XBox een jaar eerder op de markt was ?
Over dezelfde tijdspanne gemeten zijn er meer PS3s verkocht dan XBox360s. ( althans, volgens VGChartz.com )
Waar haal je deze informatie in vredesnaam vandaan? De attach rate voor de Xbox 360 is de hoogste van alle consoles, wat betekend dat er MEER spellen worden verkocht voor de Xbox 360 dan de PS3. Microsoft verdient hier dus op en op de console. Sony zit nog steeds in zwaar water. Sjonge jonge wat een onzin wordt hier verkondigd.
Waar haal jij deze info vandaan?
Attachrate het hoogste ... hahaha
Sony zit nog steeds in zwaar water? Sjonge jonge wat een onzin verkondig jij!
Maar goed logisch dat Sony weer even in de picture wil komen, laatste staan in de huidige generatie is natuurlijk niet iets dat ze leuk vinden, daarnaast is hoog van de toren blazen een van Sony's eigenschappen.
Laatste staan in de huidige generatie? Wacht ff tot de PS3 op gang is, mag MS weer terug naar de vaste "plaats".
Hoog van de toren blazen doet MS niet he?
Na Drake's Fortune, Metal Gear en Resistance is de PS3 hier de minst gebruikte console
Uhm ... zou je hier een logische zin van kunnen maken? Het komt nogal dom over zo.
Drake's Fortune, Metal Gear en Resistance zijn geen consoles! :>
Dat is al lang niet meer zo. Bij de nieuwe Jasper versies die al maanden in de winkel liggen hoor je alles de dvd drive. Wanneer je de games op je hd zet is het echt stil.
Ik heb een Elite Falcon, en ook die is stil.
Alle Elite's vanaf april 2008 en ALLE gewone 360's met HDMI zijn stil(ler)
Ik heb zelf sinds kort ook een Elite Falcon maar deze maakt behoorlijk wat herrie als ik het vergelijk met mijn (stille) PS3.
De drive van mijn Wii maakt anders ook een hoop herie. Heb een paar keer Nintendo erover gebeld maar zijn weigeren hem te repareren want dat is blijkbaar normaal...
bij de nieuwere modellen is dit probleem lang niet meer zo erg.
Logisch dat ze de XBOX360 vergeten....
Het is ook een 'onderzoek' in de categorie WC-eend ;)
"Wij van WC-eend adviseren WC-eend"
http://www.youtube.com/watch?v=MzakqMAaHME

edit: Sinds wanneer is humor ongewenst ;)

[Reactie gewijzigd door eXisTa op 10 juni 2009 14:07]

Sinds het na 100 keer geen humor meer is...
Heeft niets met TV-kijken te maken. Als je van 1990 bent is deze relcame van héél ver voor je tijd...
Op het moment niet, maar waar de Xbox 360 wel een beetje aan de max zit, zit de PS3 dat nog niet. Ik denk dat het wel vast te stellen is dat PS3 hardware matig 'beter' is dan de xbox 360. Uit dat opzicht zou ik het een logische conclusie vinden. Maar als je kijkt naar games.. Het grootste deel van de wii'ers ziet volgens mij niets in het type games wat op de PS3 komt denk ik (uitzonderingen daargelaten). Maar wellicht zal dat veranderen als ps3 met hun motion-sensing add-on komt.
Dat riepen ze bij de PS2 ook tot het einde van de cyclus, ik denk niet dat je nog (al te) veel moet verwachten de PS3 ivm de Xbox 360.
http://www.psu.com/EA-fee...-PS3-News--a007515-p0.php

Is natuurlijk maar een bedrijf, maar wanneer je de footage ziet van Uncharted 2 (PS3 exclusive), dan weet ik niet of de 360 dat op korte termijn gaat halen.
Metal Gear solid was 50 gb groot. Dat krijg je dus niet op 5 dvdtjes maar wel op 1 bluray disc.
kom eens met bewijzen dat de ps3 hardwarematig sneller of beter is als de 360?

voor zover ik weet is de CPUvan de ps3 sneller als de 360 maar de 360 heeft weer een betere GPU waardoor ze ongeveer tot hetzelfde in staat zijn.

verder komt de 360 binnekort met "project natal" wat veel wii-ers aan zal spreken denk ik.
Zou goed kunnen hoor, in mijn hoofd was het zo dat de PS3 hardware matig een stukje meer was dan de 360. De enige bron is dus mijn hoofd =P

De in het verleden behaalde resultaten daarvan zeggen dat het dus ook zomaar fout kan zijn =P

Maar waarom spreken die Motion Controllers van de PS3 de Wii gebruikers niet aan dan?
project natal == playstation eye
een leuke gimmic, maar het slaat gewoon niet aan, je mist de precisie en mogelijkheden van een controller waardoor het maar voor een beperkt aantal, vooral casual, games geschikt is.
Verwacht niet dat het games van de wii naar de 360 gaat trekken.
Nope, Playstation Eye doet 2D, met behulp van wands semi 3D. Natal maakt een image map van wat hij ziet met behulp van meer dan alleen een Camera. Verder kan Natal dus ook 3D objected inscannen. De resolutie haalt het niet bij Laser scan methoden, maar goed genoeg voor games.

BTW verkijk je niet op de verkoop praatjes van Sony (Of MS want ze kunnen er bijde wat van), Natal is wel iets meer dan wat zij hebben laten zien, als je kijkt naar welke artikellen erover geschreven zijn door de ontwikkelaars en hoe het in zijn werk gaat. Vermijdt de trailers wat dat is een grote reclame stunt (Zoals Sugar Ray Leonard op laten draven voor een spelletje).
Volgens mij lijken ze totaal niet op elkaar. Daar waar de Playstation Eye de speler filmt en op het scherm zet, kijkt Natal naar de bewegingen van de speler en doet daar wat mee...

Zo vind ik het erg knap dat ze met Natal Burnout Paradise konden besturen, door te doen alsof je aan het sturen was en je met je voeten gas gaf en remde... Dat krijg je met de Eye niet voor elkaar.

En om met de Wii te concureren zijn ze al te laat, dus ik ben benieuwd of er een markt voor is...
Het is maar net hoe ze het positioneren, het kan (in mijn ogen) een compleet nieuwe productcategorie zijn! En in dat geval is er geen sprake van concurrentie, theoretisch gezien dan.

De mogelijkheden die Natal biedt t.o.v. de Wii zijn zoveel groter. Niet afhankelijk van je controller(s), ik heb me altijd geïrriteerd aan het kabeltje (tussen de wii-mote en de nunchuck) dat in sommige situaties tekort is (voor mij althans). Hoe mooi is het als je je hele lichaam kan gebruiken om je character te besturen? Bijv het ontwijken van dingen zal mogelijk zijn op manieren die met knoppen+sticks niet mogelijk was/is.

Deze techniek zullen we waarschijnlijk ook zelfs buiten de X360 gaan zien.

En ik weet niet in hoeverre gezichts(uitdrukking)herkenning is in Natal, maar dat kan ook gigantisch mooie dingen teweegbrengen. Ik hoop alleen dat het genoeg doorontwikkeld wordt, voordat ze het op de markt brengen.

Ik zou eerder de overstap maken van Wii naar X360 dan naar de PS3. Al is het puur en alleen al vanwege de financiële mogelijkheden van M$ in vergelijking met Sony.
Hij heeft het niet over dat de PS3 hardwarematig sneller is of niet. Hij zei dat het beter is en dat geeft ook de indruk. Ik denk dat er qua gaming performance weinig tot geen verschil te merken is, maar hardwarematig gezien straalt de PS3 toch meer kwaliteit uit dan een xbox 360 (dat is mijn mening, geen feit!) en dat heeft men het verleden wel al aangetoond (het rrod-incident bv). PS3 heeft bluray en vaak ook meer schijfruimte dan een xbox 360.
Daarentegen is de PS3 ook veel stiller dan een x360. Maar dat kan je uiteraard verwachten aan een bedrijf waarin de core business het produceren van elektronica-producten is. Als je het over softwarematig hebt dan denk ik dat de xbox360 gebruiksvriendelijker en beter in mekaar steekt. MS is hoofdzakelijk een softwarebedrijf en dat blijkt hierop.

@appie2003: Ja, er is een PS3 die meer schijfruimte biedt dan 120Gb: http://www.kieskeurig.be/...aystation_3_160gb/287270/

[Reactie gewijzigd door Elazul op 10 juni 2009 17:29]

De xbox 360 elite heeft 120 gb. Is er een playstation 3 die meer heeft? En op de dvd-drive na maakt de xbox 360 nauwelijks geluid.
Ik zou mezelf eerder een 360 fanboy noemen dan PS3 fanboy, maar dit is echt een argument dat op kaas slaat...
De PS3-HDD is zelf te vervangen, en er staat ook in de Manual hoe dit moet. Dus voor 59 euro heb je 320GB, bijna 3 keer zoveel.
Al moet ik wel zeggen dat naarmate je ouder wordt, je steeds minder dingen zelf wilt gaan doen, en gewoon een complete console wilt...
Ja Sony heeft ook een ps3 editie met 160 GB aan boord, dus daar gaat je argument.
Jawel hoor, mijn PS3 heeft standaard een 160 GB disk en je kunt er zelf een nog grotere in stoppen. Als mijn PS3 vergelijk met de 360 Elite die ik een paar weken geleden heb aangeschaft dan maakt de xbox nogal veel geluid.
Maar de PS3 komt weer met van die 'toverstokjes', die beter lijken te werken dan de motion sensor van de wii controller.

Edit: http://kotaku.com/5276085...ontroller-makes-its-debut

[Reactie gewijzigd door Calavoow op 10 juni 2009 16:31]

Nouja het grappige is, is dat de videokaart van de Xbox360 een stukje krachtiger is dan die van de PS3, alleen de processoren van de PS3 zijn dan wel weer een stuk krachtiger hoewel het niet allemaal complete processoren zijn (sommige kunnen niet alles).
Het zijn beiden powerpc processoren op 3.2GHz alleen die van de ps3 is ietsjes moderner en heeft 7 cores ipv 3. no competition there, de ps3 kan simpelweg de vloer aan vegen met de 360.
Het punt is alleen dat de programmeurs nog moeten wennen aan multicores.
en multiplatform games zijn al helemaal niet geschreven om echt gebruik te maken van de ps3 hardware, dus vergelijking zijn altijd wat jammer.
Hij heeft geen 7 Cores. De eenheden waar jij op doelt kunnen zich niet 1 op 1 met een Core zoals die aanwezig is in de 360 of zelfs in de PS3 meten (PS3, heeft namelijk een behoorlijk identieke CPU die deze "Hulp cores" helpt.)

Het zijn beide hele andere CPU's met een heel ander doel ontworpen. Ze hebben elk hun sterke en zwakke punten. De Cell is bijvoorbeeld heel goed in preprocessen van video streams en post processing effects.
Fout,

De PS3 heeft één volwaardige Power-core, met 8 helper-cores die heel erg beperkt zijn in het "wat" ze kunnen, maar wel flexibel. Echter van die 8 cores staat één standaard uit voor reserve, en één kan niet benadert worden omdat die voor het OS is. De overige 6 cores zijn te programmeren voor games, en kunnen bijvoorbeeld de GPU helpen, maar veel moet via de hoofd-powerPC core. De Xbox 360 heeft 3 volwaardige PowerPC cores. Daarmee valt te stellen dat beide CPU's min of meer gelijkwaardig zijn, de ene soms sneller in de ene game omdat hij 3 volwaardige cores heeft, de andere is sneller in de andere game die bijvoorbeeld veel PhysX nodig heeft, waar 3 van de programmeerbare cores gewoon dat werk kunnen doen.
Klopt niet wat je zegt. De PS3 heeft maar 1 PPE en 7 SPEs, de PPE is een PowerPC core met 2 hardware threads. De xbox 360 heeft 3 van die cores die vergelijkbaar zijn met de enkele PPE core van de PS3 (iets aangepast).

De xbox heeft dus 6 hardware threads en de PS3 heeft er 2 als je alleen naar de PowerPC kijkt. De PS3 vult het alleen aan met 7 SPE's.

Beide hebben dus multicores 6 vs 8, dus dat is niet echt het probleem. Probleem is echter dat SPE's niet alle functies uit kunnen voeren tov een PPE.
Simpel gezegd is de PS3 qua raw processing sneller dan de X360. Zo simpel werkt het alleen niet. De PS3 heeft 1 PowerPC core en de Xbox 360 heeft 6 threads verdeeld over 3 cores.

Qua general purpose processing is de X360 dus vele male sneller. De 7 SPU's van de PS3 zouden dit moeten compenseren en zouden zelfs snelheidswinst kunnen opleveren. De SPU's zijn echter wel stream processoren waardoor ze niet alles kunnen, maar wel taken zoals sound, image processing, geometry processing en physics. Ingewikkelde AI kun je vergeten op de SPU's. In praktijk is er bijvoorbeeld 1 SPU die sound verzorgt, 1 SPU die data streamed en uitpakt van disk etc etc... is een PS3 dus sneller? Soms wel en soms niet. In raw physics, sound, particles en fluids wel bijvoorbeeld. In AI en game logica weer niet.

Verder heeft de X360 nog een complete andere framebuffertruuk waardoor puur grafisch gezien de PS3 iets langzamer zal zijn (Los van het feit dat de AMD GPU ietsje sneller is dan de NVIDIA GPU). Een X360 heeft minder moeite met antialiassing, alpha maps en de z-buffer is sneller. Zoals je nu al kunt zien in de games is er wel verschil, tussen de twee consoles, maar zal het verschil nooit echt heel erg groot zijn. Je zou op de PS3 wat mooiere particle effecten kunnen verwachten of physics. De Xbox daarentegen heeft weer het voordeel qua resolutie en beeldkwaliteit.
Wat een gezeur over PPE's SPU's SPE's enz........ het gaat er uit eindelijk om dat een game goed is, en voor een goed verhaal, goede gameplay etc heb je geen super computers nodig. Het zal mij een tiet boeien of de X360 of de PS3 een paar tikken sneller is.
Ik wil gewoon kwalitatief goede games, en waar artikel om gaat snap ik wel. De mensen die ik ken met een wii hebben deze of om op een feestje een keer per kwartaal te kunnen laten zien, of hij is al weer verkocht en vervangen door een willekeurige (krachtige of minder krachtige) console...... Nintendo moet gauw met goede games komen, die niet alleen op oma's en jappanners gericht zijn (hoewel de PS3 het daar ook al weken beter doet dan de wii) Als ik nu kijk naar wat MS en Sony hebben laten zien aan geweldige games, dan heeft nintendo nog heel wat in te halen.......
Waarom kan ingewikkelde AI niet op een SPU?

Volgens mij zijn SPU's ook geschikt voor matrices en laat je die nou net kunnen gebruiken voor AI.

http://cscads.rice.edu/pu...nce.2009-04-23.9598876936

Hmmm, blijkbaar kun je het zelfs met Excel!

http://www.softlist.net/p...trix_add-in-software.html
Vandaar dat de levensduur ook geschat wordt op langer dan 3 jaar.

De PS3 is nu ruim 2,5 jaar uit en nog schuwen veel programmeurs de PS3.

Zo zegt Tom Leonard van Valve het volgende over waarom zij niet ontwikkelen voor de PS3:

The PC and the 360 are just more straightforward. We can focus on what we want to do, which is make game experiences, instead of sweating bullets over obscure architectural decisions they make with their platform. [...] I didn't come into this business in the 90s because of some technical fetish. I came in because I wanted to give people experiences that made them have fun. Bron: Kotaku

Dus ik ben het met je eens dat de CPU van de PS3 beter is dan de CPU van de X360, maar dat zegt dus uiteindelijk niet veel.
Dus je hebt echt exclusieve, alleen voor PS3 ontwikkelde spellen nodig om gebruik te maken van de PS3 en helaas voor de PS3 zijn die er bijna niet en zullen deze steeds meer verdwijnen.
Dat was bij de launch misschien zo, en een jaar daarna, maar dit slaat nergens meer op. De PS3 heeft zat goede exclusives (net als de 360 btw) ik noem Infamous, uncharted, MGS4, GT5, GoW3, Heavy rain, fat pricess, Ratchet & Clack, resistance 2, Killzone 2...... moet ik doorgaan?
Vergelijk die paar spellen eens met de hoeveelheid multiplatform spellen die er zijn. Verder dan 10 goede, big budget exclusives kom je niet...

Buiten dat geeft geen enkel exclusief PS3-spel mij het idee van "wow, dat zou op de Xbox 360 echt niet kunnen..."

Iemand anders zoiets gezien?
Ok, maar is dat op de 360 dan zoveel anders? Er is echt geen game die de 360 heeft die niet mogelijk zou zijn op de PS3...... Maar ik vind dit verder een erg nutteloze discussie. Het is gewoon zo dat beide platformen goede games hebben, zowel exclusive als multi. Ik ben heel tevreden met het aanbod, en met de games die er nog aan zitten te komen voor de PS3. Maar als ik een 360 zou hebben zou je mij ook niet horen klagen :) Beide zijn mooie platformen met hun voor en nadelen, maar dat wilt niet zeggen omdat je een van de twee hebt dat 'die andere' daarom slecht is......
Bij mij heeft juist geen enkel 360 game laten zien dat het grafisch verschil zoveel beter is. Juist de PS3 heeft meer games laten zien die grafisch echt wel een hoger niveau zijn dan op de 360. Feit alleen al dat Sony een grote inhouse development heeft, waar Microsoft totaal niet tegenop kan. Deze studio's laten zien wat de kracht van de PS3 is. Zelfs de inhouse devs van Microsoft lijken niet echt grafisch in de buurt te komen bij de first party titels van Sony. Exclusieve line-up bij Sony is daarbij ook groter. En kom dan niet met GOW2, want daarmee zou je dan de zoveelste zijn die met dat spel aankomt qua vergelijking, en zegt ook meteen dat Microsoft geen enkele game heeft om grafisch tegenover de firstparty titels van Sony te zetten. Daarbij is GOW2 een UE3 powered spel, want dus een multiplatform engine is.
Nee dat is nog steeds zo.

Je onderschat de invloed van PPE+SPE op game design en software enginering gedeelte.

Als uniforme CPU met n cores, dan heeft je game voor CPU één broncode voor één type compiler die één type binairy's genereerd.

Als Asymetrische CPU dan heeft je game twee verchillende broncodes, waar taken verdeeld zijn op beperkingen en voordelen tov de verschhillende cores types. Dit houd dus in een dual compiler die gezamelijk dus twee binairies opleveren.

Dit houd dus in, dat bij het coden de source code gesplits moet worden over die verschillende typen cores en daarbij ook nog in een Dual en 7 SMP way.
Als het Os al voor elk een tread inpikt.

Tja alle andere platformen zijn homogeen in CPU broncode. Daar is dus de migratie naar SMP op volle gang.
Voor Cell moeten ze dus extra werk en kennis en ervaring in het team hebben, daar boven op.

Of anders draaid de game alsof je maar 'n derde Xbox360 CPU hebt ignoring de SPE.
Je gebruikt dan alleen de PPE.
Bij routine en expertise en ervaring is de learning curve dus ook een stuk hoger.
En leid dit bij crossplatform tot extra investeringen in duurdere en meer specialistische platform team. Gezien porten vaak op gekort wordt. Kan dat schelen in vere van optimale Code of SMP waar de SPE soms wel wat gerbuikt worden maar beperkt of niet optimaal.

Dus elke console heeft zijn learning curve en vaak is derde wave aan games vaak optimaler. Maar bij PS3 kan dat wat langer duren.

Dus tussen excusives en crossplatform kan een grote verschilzijn.
Moet je er voor de compleetheid ook wel even bij vertellen dat ontwikkelen van Nintendo-games altijd al peanuts is geweest, dat de Xboxen practisch PC's zijn en dat Sony al een 3-generaties lange reputatie heeft van belachelijk lastige SDK's...
Tja, maar de mensen van Valve mag je uberhaupt niet meerekenen die zijn gewoon te dom om uberhaupt iets anders te kunnen dan de PC.. het zijn gewoon luie flikkers daar.. en het enige waar zij nu nog om geven is om zoveel mogelijk mensen steam door hun strot te drukken, over spyware/bloathware gesproken zeg.. pfff.
Enuh jouw opmerking mbt dat de PS3 alleen volledige benut zou kunnen worden bij een exclusief spel is ook fubar, ook dat ze steeds meer verdwijnen.. Er zijn meer dan genoeg exclusives voor de PS3..

[Reactie gewijzigd door SuperDre op 10 juni 2009 19:35]

Precies, mensen doen alsof Valve heilig is, maar in mijn ogen zijn het ook maar luie flikkers. Gabe had ook haat voor multicore processors op de pc, maar hij moet ook met de tijd mee. En om eerlijk te zijn mis ik ze ook niet op console vlak want zoveel brengen ze ook niet uit. Half Life 2 is vet, maar een gericht pc spel. L4D is verslavend (al hadden ze veel meer in kunnen stoppen) maar ook hier is het een typisch snelle zombie shooter voor de PC. Dus ook geen reden om een 360 voor te kopen omdat het toch velen malen beter tot zijn recht komt op de pc.
Ehm roland witvoet tis wel goed wat je zegt....

Al drie jaar hetzelfde gebabel... Ze moeten wennen....Het is "eigenlijk" beter bla bla.

Ik heb een ps3 en ben der heel blij mee, maar dat gebabel over dat de programmeurs er aan moeten wennen is volgens allang voorbij. Meer dan nu wennen ze er niet aan en de prestaties wat er nu geleverd worden zullen niet beter worden. Sony heet die 2 terraflop gehypt.

Tis netzoals de usb.. Theoretische snelheid en reele snelheid.

De reele snelheid staat gelijk aan xbox en denk maar niet dat het ineens wordt verdubbeld.

Ik heb hier een ps3 die Folding doet en een ati hd4890 die dat ook doet.

hd4890 is een keer of 3/4 sneller klaar terwijl het grotere opdrachten verwerkt.
Inderdaad bij de 360 zit men echt aan de limiet en dat was op de E3 echt wel te merken als je de games van Sony zag en daar begint men pas echt de voordelen uit het systeem te halen. Tegen dat de Wii gamers overstappen naar een andere console ligt de PS3 qua prijs binnen hun bereik en zal het ook games aanbieden die op de 360 niet mogelijk zijn. Waarschijnlijk zal er tegen die tijd wel een Xbox3 zijn maar die zal zich dan weer een hogere prijscategorie situeren.
Resultaten uit het verleden bieden geen garanties voor de toekomst. :)

Saillant detail is dat de PS2 toen zeer aantrekkelijk geprijst was, er uitzag als speelgoed en simpel was. Allemaal zaken die voor de gemiddelde nintendo gamer van belang zijn.
De PS3 is duur, groot en ziet er eerder uit als een hifi apparaat (wat het ook is met de geintegreerde blu-ray speler).
Beter een console die bij je past om de games. Vind ik dan.

Denk trouwens wel dat Sony (en MS ongetwijfeld ook) nog wel eens gelijk kan krijgen. Ik ken een aantal mensen met een Wii en die hebben er allemaal een aandere console bijgekocht. Meestal na een paar maanden omdat de games op de Wii niet aan hun wensen konden voldoen.

[Reactie gewijzigd door i7x op 10 juni 2009 14:46]

ik denk dat de mensen die nu hun Wii links laten liggen voornamenlijk mensen zijn geweest die dat ding hebben gekocht omdat dat toen 'hip' was/is.
In mijn ogen is Nintendo (en altijd al geweest) voornamenlijk gericht op kinderen, simpele games, vrolijke kleurtjes en cartoon achtige animaties. De vernieuwde besturing van de Wii heeft echter geleid tot een ware rage en veel mensen hebben er hierdoor 1 gekocht.. Het is natuurlijk niet zo gek dat een hoop van die mensen niet in de doelgroep van Nintendo vallen en snel uitgekeken raken op de kinderlijke games.

Dat wil overigens niet zeggen dat die mensen allemaal maar een PS3 of XBox gaan aanschaffen, ik denk dat meeste gewoon hun Wii in de kast laten verstoffen en verder niks.
Gedeeltelijk wel waar maar ik vond de GameCube toch echt een betere console dan de Wii. De GC had dan ook wel veel kleurrijke games maar er waren er stukken meer van en de games waren (naar mijn idee dus) ook nog eens beter. Waar de Wii honderden partytitels heeft met als enigste doel de remote zo snel mogelijk heen en weer zwaaien, kende de Cube nog games met een goed verhaal.
en de ps2 was geen hifi-apparaat met zijn dvd speler?
Toch ben ik benieuwd wat voor hifi-apparatuur jij hebt. Ik ken geen enkel smal, hoog, bol hifi-apparaat met slechts 2 knoppen (power en eject).

en net als elke andere console is ook de ps3 gewoon een kwestie van aanzetten, spel er in stelen en gaan. Simpel. En vrijwel elk spel begint met een tutarial hoe je het moet spelen.

Maar de ps3 richt(e) zich gewoon op een andere doelgroep. De wii is kinderspeelgoed, de ps3 volwassenenspeelgoed. Maar dat is echt meer de software dan het apparaat. Niets dan met wat nieuwe games niet is op te lossen.
Vooral dat laatste is een probleem voor Sony, aangezien ze niet al te veel winst behalen op de PS3 (of zelfs verlies). Nu probeert Sony slim te lijken, door te zeggen dat hun console het beste is. Microsoft en Nintendo houden zich hier redelijk buiten, omdat zij zware winsten behalen. Het is kredietcrisis: mensen zitten niet te wachten op mambojambosuperdupe-deluxe troep.
En met prijstechnisch doel jij op het feit dat deze simpelweg goedkoper is in de winkel?

Technisch zou ik denken dat als je de features-list vergelijkt de PS3 toch echt wel goedkoper is. Dat bijvoorbeeld het PS network gratis is tegenover Xbox live wat geld kost. Je kan met een PS3 blu-ray afspelen, wat de Xbox niet kan. Dat je er geen gebruik van maakt, prima, maar de mogelijkheid zit erin. Direct vergelijken kan dan al niet meer, want dan is het een persoonlijke overweging die je maakt. Toegegeven dat het spelaanbod inderdaad kleiner is bij de PS3 denk ik niet dat jij van alle genres alle games speelt. Dan moet het al een specifiek spel zijn wat je mist, en dan kom je dus weer bij dat persoonlijke aspect.
ontlopen elkaar NOG niet; hoewel de xbox-360 aan haar max zit. Door de 'ingewikkelde' structuur van de PS3 is men nog niet bij het maximum qua performance/graphisc van de ps3.

Als zo'n verloop er gaat komen, gok ik op augustus/september ... geruchten blijven aanhouden omtrent een prijsverlaging

//edit
@SYQ: door zowel Valve als Dice uitgesproken.
En als ik realistisch kijk (specs zijn beter) en gezien de ontwikkelingen van de PS2 (ging ook gestaagd) verwacht ik echt nog wel mooiere / complexere games op de PS3 dan reeds beschikbaar is

[Reactie gewijzigd door himlims_ op 10 juni 2009 14:36]

door 1 ontwikkelaar gezegd, en gelijk moeten wij dit allemaal aannemen als waar??

terwijl mirrors edge niet eens grafisch zo goed is als bv gear of wars 2 of het nog uit te komen modernwarfare 2
mirrors edge is dan ook geengame die het van de super graphics moet hebben, maar eerder ook van de game play;
erger nog de graphics zijn soms bewust simpeler gehouden.

Als je wil vergelijken doe het dan met 2 evenwaardige producten, ports/multi console games vind ik ook gevaarlijk om te vergelijken omdat ze toch op 1 systeem ontwikkeld hebben, en in, het beste geval voor de andere systemen geoptimaliseerd.
Van de PS2 werd ook in 2004 al gezegd dat alles aan zijn max zat, van de Dreamcast eveneens, en dan komen er later alsnog titels uit die compleet nieuwe features tonen die vooraf onmogelijk leken.

Leuk voorbeeld van de Dreamcast: Under Defeat toonde in 2007 smoke effecten die er niet alleen zeer realistisch uitzagen, maar daarnaast ook nog eens dynamisch werden weggeblazen door omringende explosies. Iets wat ik nooit had verwacht te zien op dit systeem, daar ik het op PC's eigenlijk amper in werking had gezien.

Misschien dat ze qua brute kracht alles getapt denken te hebben, maar dan is het zaak om wát je hebt zo efficient mogelijk te gebruiken, en om tekortkomingen te weten omzijlen. Dat is meteen het voordeel van consoles, want op een PC zul je dit niet zien gebeuren, daar verwachten ze simpelweg dat je een nieuwe videokaart er in stampt.

Edit: Maarja, deze optimalizaties zul je dus niet zien in multiplatform titels, maar met name in exclusives, en juist daar doen Valve en Dice niet aan.

[Reactie gewijzigd door Cid Highwind op 10 juni 2009 15:24]

Die uitspraak is gewoon complete onzin. Je denkt toch niet dat games die over 2 jaar uitkomen niet beter/mooier zijn dan nu? Kijk maar eens naar de nieuwe Forza, die zit al ver boven het niveau van Mirror's edge.
Dit zal waarschijnlijk mede komen doordat de Xbox in Japan veel minder verkoopt als bijvoorbeeld de Wii/PS3.

Zie: http://www.the-magicbox.com/topten.htm
Sorry hoor, maar de 360 is nou op z'n hoogtepunt terwijl die van de PS3 nog moet komen. En de games die voor de PS3 aankomen zijn toch wat interessanter dan voor de 360.
Ik denk eerder dat ze overgaan op een Xbox360, goede online, mooie prijs en veel games. Daarnaast is project natal ook erg mooi.
Dat sluit elkaar nergens uit. De kans dat het daardoor beter is omdat je er ook voor betaald lijkt me eerder aanwezig dan dat het ultrabrak is maar iedereen toch elk jaar een gold-account lapt.
Dat betalen voor Live, heeft er op de dag van vandaag geen betere online ervaring gegeven. Het belangrijkste is online gamen, en daar doet PSN helemaal niet voor onder, en is zelfs op aardig wat vlakken technisch beter. Sony heeft ook meer ervaring met grotere getallen gamers online te laten spelen. Veel titels voor 32 man of meer, 40, 60 (Resistance 2) en niet te vergeten straks MAG 256 spelers. Microsoft is in dat geval nooit verder gekomen dan Halo 3!
Dat is geen technisch limiet aan Live trouwens. Maar meer een gameplay limiet dat opgelegd wordt door de developers om ervoor te zorgen dat iedereen een game kan starten en ook echt kan runnen.

Het probleem licht hem meer op het punt dat alle games op LIve gehost worden door de gebruikers zelf, als MS dedicated Servers zou maken zouden ze ook die aantallen kunnen halen zonder problemen. (Echt dat is mijn major gripe with Live. Ik wil dedicated servers zien ;)). Ze kunnen trouwens wel meer toevoegen in Live, maar dan gaat het waarschijnlijk net zo stotteren op langzame verbindingen als Resistance 2 dat doet op langzame verbindingen en dus niet wenselijk.
Ja, maar wat heeft men aan 256 spelers online? Dat moet ooit gaan laggen. Het enige spel waar op het moment zware lag heerst is Gears of War 2 op Xbox LIVE! De rest van de spellen draaien goed, beter dan op PSN.

Tevens, ik las laatst dat Microsoft een server laat maken voor 300.000 man tegelijk, misschien dat je dan eindelijk eens tegen PC-users kan gamen...
En vergeet even niet het feit dat Dedicated servers ook mogelijk zijn op xbox360. Hallo 360-LAN :D
En jij denkt dat het niet zou ''laggen'' als het op live was? Lag heb je ook op live! Ik weet het niet hoor, maar ik heb geen problemen met lag op PSN. Heb amper lag zelfs met multiplatform games niet.
Maar ik zie nergens staan dat ik zeg dat Xbox LIVE! geen lag heeft? Het enige wat ik zeg, is dat de rest van de games goed draait, natuurlijk hoort daar af en toe lag bij, maar ik hoor steeds vaker dat PSN lagt als je bepaalde (multiplatform) games online speelt (ja, ik speel regelmatig hier en daar op een Playstation 3).
Maar ik zie nergens staan dat ik zeg dat Xbox LIVE! geen lag heeft? Het enige wat ik zeg, is dat de rest van de games goed draait, natuurlijk hoort daar af en toe lag bij, maar ik hoor steeds vaker dat PSN lagt als je bepaalde (multiplatform) games online speelt (ja, ik speel regelmatig hier en daar op een Playstation 3).
Huhuh, ga dan eens bij iemand spelen met een stabiele verbinding. :)
Ik heb het alleen een aantal keren bij Little Big Planet GEHAD (ja, niet meer!).
Ik heb 43 games waarvan de meeste online kunnen en ik heb vrijwel nooit last van lagg tenzij mijn pc iets meer vraagt!
Tevens, ik las laatst dat Microsoft een server laat maken voor 300.000 man tegelijk, misschien dat je dan eindelijk eens tegen PC-users kan gamen...
Wel eens van Final Fantasy XI gehoord? O-)
Omdat je er voor moet betalen wil jij dus zeggen dat het niet goed is? :? :|
snap niet dat mensen dat natal zo geweldig vinden.
moet er persoonlijk niet aan denken om zo actief een spel te spelen.

Veel mensen geven ook als 1 van de redenen dat ze console spelen, dat ze lekker relaxt op hun bank kunnen zitten.

Nee, er is misschien wel markt voor, maar ik vind het echt niks
Ben ik het ook helemaal mee eens. Ik denk dan ook niet dat wij tot de doelgroep behoren. Natal is duidelijk bedoelt voor casual gamers die gewoon af en toe met vrienden een partygame willen spelen. Goede shooters zullen er waarschijnlijk niet voor ontwikkeld worden en die kunnen we dus ook gewoon met een controller blijven spelen. :)
Ik vindt Natal Technisch interessant, maar casual games kunnen me gestolen worden. Maar de techniek erachter vindt ik behoorlijk leuk om over te lezen. Als je ziet dat hij zelfs 3D objecten in kan scannen, op een resolutie die voor gamen behoorlijk is. Dan is het toch een behoorlijk interessante techniek :D.
Dat is iets wat me iid wel stoer lijkt... in een spel als Fallout 3 ofzo... neem je een vaas in de hand, scant m in en heb je een vaas in het spel...!

Nu nog een manier vinden om een motor in te laten scannen... :d
Jobbie,
het is niet omdat je een object ingescand hebt dat een game ook effectief de physics van dit object overneemt.... Het spel zal dus enkel de vorm en de kleur van het object in kunnen scannen, maar tenzij men herkenningssoftware inbouwt voor bv. glasstructuren weet het spel absoluut niet hoe zwaar het ingescande voorwerp is, noch andere fysische eigenschappen (zelfs water zou het als een hard voorwerp inscannen met de kleur van water). Een motor inscannen zou dus in het game enkel een log nutteloos ding plaatsen met de texture van een motor...
Mja, vandaar dat de Wii zo goed verkoopt... omdat je lekker onderuitgezakt op je bank kan gamen. 8)7

De rede dat de Wii goed verkoopt is juist omdat je er actief aan deel moet nemen om te spelen en niet in een bankaardappel verandert...

Ik weet zeker dat als Natal wordt geïntroduceerd, deze gebundeld wordt met de Arcade versie en als er dan leuke spellen bij komen, zou het zeker een goed alternatief kunnen zijn voor de Wii...

Daarbij lijken me de drumstokjes van de PS3 (heeft het al een naam?) een stuk minder interessant en een project is àlá de Six-axis of hoe dat ding ook heet.

[Reactie gewijzigd door SqueakyClean op 10 juni 2009 15:45]

van de ene kant snap ik het maar van de andere kant lijkt het me wel leuk in innovatief
en ik lees argumenten dat somminge niet helemaal controlerloos willen spelen.
volgens mij kan dat met MS net zo goed als de PS gewoon een stokje maken met een aantal knoppen rood dopje boven op en ipv heel het lichaam het gekleurde dopje laten herkennen door de camera.

denk niet dat het moeilijk te maken zal zijn voor MS en PS zal daar niet patent op kunnen krijgen lijkt me.
de guitar hero pakketten en de rock band pakketten verkopen anders nog steeds als een beest vind een drumstel en een gitaar ook niet bepaald lekker ontspannen op de bank zitten zeker niet op de hoge moeilijkheidsgraad
zeker met Project Natal verwacht ik dat er meer naar de Xbox 360 gaan, dan naar de PS3
De ps3 heeft al jaren de playstation eye, dat is precies hetzelfde.
daarom krijg je op PS2 ook zon grandioze spellen. "ramen wassen" ow dit kan ik echt wel uren spelen :+

ms laat op E3 al Milo zien. een vechtspel waar je met handen en voeten kan vechten. racen. een Quiz spelletje.

dat zijn naar mijn weten toch wel spellen die je net wat meer interesse zal krijgen
die ook net wat meer interessant zijn dan ramen wassen en blokken verschuiven
ms laat op E3 al Milo zien. een vechtspel waar je met handen en voeten kan vechten. racen. een Quiz spelletje.
Je bedoeld dat vooraf gemaakte filmpje? :)
Ja, interessant hoor ... :O
Quiz spelletjes zijn ook echt leuker met Natal, op je hand meppen ipv een buzzer in je handen ... tuurlijk ;)
De Playstation eye is gewoon de voorloper van Natal, alleen het is verder uitgewerkt ... m.a.w. innovatief jatwerk :Y)
De playstation eye interpreteert enkel 2D bewegingen. Je armen opzij bewegen lukt dan nog (hoewel dat al vaak genoeg mis gaat), maar vooruit en achteruit moet je niet proberen.
Ik denk zelf dat de consument hetzelfde games aanbod ziet bij de Xbox alleen met een lagere prijs (grootste deel is toch multi platform). Daarbij zijn blu ray's films nog te duur om een massaal over te stappen.

Daarom denk ik dat Sony de toekomst iets te rooskleurig ziet (tenzij de prijs daadwerkelijk gelijk wordt getrokken met die van de Xbox).
BR duur? dat valt inmiddels toch wel mee? Als ik in ieder geval bij Amazon kijk, zie ik bijna geen prijsverschil meer, behalve bij oude meuk die alsnog op BR uitgebracht wordt.
ja alleen de mensen waar sony nu over praat zijn niet de mensen die op amazon kopen maar gewoon naar de plaatselijke free record shop daar kosten blu rays 30 euro
Lees de tekst even goed aub
Ik denk zelf dat de consument hetzelfde games aanbod ziet bij de Xbox alleen met een lagere prijs (grootste deel is toch multi platform). Daarbij zijn blu ray's films nog te duur om een massaal over te stappen.

Daarom denk ik dat Sony de toekomst iets te rooskleurig ziet (tenzij de prijs daadwerkelijk gelijk wordt getrokken met die van de Xbox).
Oftewel jou stelling klopt voor geen CM... de prijs zal dalen (hij heeft niet vermeld wanneer) en zodra die prijs is gedaald (ga uit van 1 tot 2 jaar) zal het aanbod Blue Ray misschien wel de overhand hebben genomen en goedkoper zijn geworden (zo niet dan zal dat spoedig wel volgen vermoed ik)

Daarom moet je goed kijken naar welke context de tekst is geschreven jij vergelijk het met hetgene wat jij nu ziet in de winkels en dat is TOTAAL niet vergelijkbaar met het verhaal (omdat hij praat over de toekomst)

Verder hebben de Xbox en de PS3 een sterke line up qua exclusieve titels waarmee ze zeker nog wel een hoop gamers zullen aantrekken (de reden dat ik een Xbox/Xbox360 had gekocht is Halo en nadat hij kapot ging een PS3 heb gekocht is Killzone en nee ik ben geen hardcore gamer.. heb me ps3 al maanden niet aangeraakt)


Ps. en als gamers houden van een stille console valt de Xdoos al gelijk af, damn wat maakt dat ding een rot geluid en das was ook gelijk 1 van de redenen waarom ik voor de ps3 heb gekozen en niet ervoor heb gekozen om een nieuwe xbox te kopen

[Reactie gewijzigd door Mellow Jack op 10 juni 2009 14:18]

@ronwiel: Helemaal met je eens. Geen uitgever die de console-verschillen volledig uitbuit. Natuurlijk investeren ze liever in één game die kwa specs op zowel PS3 als XB360 draait. Dus zolang Sony zelf geen enorm vette exclusieve game uitbrengt, zullen ze het kwa overstappers waarschijnlijk af moeten leggen tegen de aanschafprijs van de XB360.

BR capability is een leuk gimmick, maar ik vind de PS3 veel te veel stroom vreten als je een CD/DVD/BR draait en de kapotte loopwerken zijn niet van de lucht, ik vind dat een console langer dan een jaar met het loopwerk moet kunnen doen (reparatie: € 150 + 1 maand geen CDs/DVDs kunnen spelen). De hele audio/video ervaring met een PS3 vind ik dan ook om te huilen (het moeilijk of niet lezen van huur dvd's, veel warmte, geen fysieke knoppen op het apparaat om ff een CD te draaien: erg vervelend dat je eerst je plasma/beamer op moet starten om wat te kunnen horen). Op de XB360 is het niet veel beter. Het hele DVD/BR argument vind ik dus helemaal niet interessant zolang m'n Blokker Alles-Speler het beter doet kwa bediening én ervaring.

De herrie van de XB360 schijnt nu met de nieuwe 65nm modellen mee te vallen. Maar goed ik blijf nog ff Wii'en. Uiteindelijk zal ik een keus maken, leun nu naar XB360 op basis van ervaringen bij vrienden met beide consoles. De cost of ownership (XB Live à € 50/jaar) valt mij wel tegen maar het gaat mij om games, de console met de beste games (niet persé de 'mooiste' games) zal in m'n huiskamer belanden. Vandaar dat de Wii de afgelopen tijd terrein aan het verliezen is (te weinig goede releases).

[Reactie gewijzigd door jjkewl op 10 juni 2009 15:08]

Ipv de prijs bedoelt natuurlijk, tegen die tijd hebben we de wii controller zo ongeveer wel nagebouwd. Dan kan men ook bij ons terecht.
'Bij ons'?!

Even een stukje hardware vs software: Controllers worden pas gekocht wanneer er veel games zijn die het ondersteunen, gamestudios gaan pas nieuwe controllers ondersteunen wanneer de userbase groot genoeg is. Consumenten en developers gaan op elkaar wachten, dus een zeer aannemelijke kans dat het gaat falen! Ik zie dat al jaren misgaan en Nintendo bewees dat je nieuwe controllers samen met een nieuwe console moet lanceren om een kans te maken.

Een belangrijke reden waarom ik bij launch geen PS3 kocht was omdat ik vreselijk de rumble miste in de controllers. Motor Storm zag er fantastisch uit maar deed me niks. Nu is dat gecorrigeerd maar de schade is niet te overzien, ik vertrouw er nml niet blind op dat gamestudios een maximale effort maken deze 'nieuwe' feature volledig en optimaal te gebruiken. Personal sensory feedback maakt nu eenmaal een game veel meer immersive.

Alleen de Guitar Hero gitaar is als after-console-launch-controller succesvol te noemen dankzij de game, al is die gitaar bij verre geen all-purpose 'main' controller zoals de Wiimote en is z'n userbase relatief ook niet groot te noemen. En wat je nu ziet is dat er toch redenen zijn om de Guitar Hero controller niet te ondersteunen in nieuwe games als bijv Brütal Legend, vanwege licenties en/of omdat ie niet all-purpose genoeg is voor de vereiste gameplay.
Ik kan me er wel wat bij voorstellen maar denk dat ze eerder naar de 360 gaan. Goedkoper, beter game aanbod. PS3 is niet aantrekkelijk voor Wii gamers
Ik kan me er wel wat bij voorstellen maar denk dat ze eerder naar de 360 gaan. Goedkoper, beter game aanbod. PS3 is niet aantrekkelijk voor Wii gamers
Niet voor jou misschien, sommige mensen hebben een andere smaak. ;)
Ik zie ze eerder naar x360 overstappen. Goedkoper/zelfde prijs en binnenkort ook dezelfde mogelijkheden.
In het verleden had Ms enkel een probeerconsole, nu hebben ze een volwassen console als aternatief met alle genres games.

Tenzij de man enkel over Japan spreekt. Dan heeft hij 100% gelijk.

[Reactie gewijzigd door Rizon op 10 juni 2009 13:52]

In het verleden behaalde resultaten bieden geen garantie voor de toekomst is het eerste wat er in mij opkomt.

Zeker als je gaat kijken naar de besturing van de Wii en die vergelijkt met die van de PS3, komt deze (nog) niet bij elkaar in de buurt.

Ook denk ik dat er een hoop mensen zijn die de Wii kopen voor exclusieve titels (Mario, Zelda enz enz.), en waarom stappen ze over naar de PS3 en niet naar de Xbox360?

Feit blijft wel dat de PS3 een blu-ray speler is/ intern heeft en de Wii en Xbox360 niet.
Ehhh... Wii is een totaal andere groep (voor het grootste deel dan) dan de ps3. Een wii is uber leuk en grappig, en op je ps3 ga je kneiterhard shooters spelen of racen ofzo. Misschien een Wii EN een PS3 maar zeker geen overstap.
Ik denk wel dat wel degelijk sommige mensen zullen overstappen.
De Wii wordt het minste gebruikt, en staat vaker in de kast. Het leuke en grappig is er bij veel mensen wel af, en zoeken een alternatief.

nieuws: Nintendo Wii wordt minder gebruikt dan andere consoles
ik ben zelf ook overgestapt van de wii naar de ps3, had toch de behoefte aan een echte controller in mijn handen.

daarbij was de playstation 2 duidelijk niet krachtiger dan een nintendo64 ...

[Reactie gewijzigd door J-roenn op 10 juni 2009 13:53]

Ik had ook eerst een Wii, en dan overgestapt naar de ps3. Ik weiger te betalen voor online te spelen, vooral omdat ik wel eens periodes heb dat ik minder speel en dan blijft die rekening maar tikken.

De ps3 is ook de volledigere machine, dus de keuze was snel gemaakt.
idem hier, alhoewel overgestapt?, ze staan alle 4 op gelijke hoogte.

PC voor shooters en mmorgp
PS2 voor een aantal games die ik nog moet inhalen ;-) (hem hem pas)
Wii voor de fun titels en de actievere dingen. moest er HD opzitten zeker voor shooters, meer dan elke andere console en pc ooit. RE5 umbrella chonicles, house of the dead, ...
PS3 voornamelijk films momenteel en racers, hack n slach, mirrors edge en assasins Creed 2

een shooter met controller spelen is gewoon om bij te wenen, dus zie geen reden om daar nog X anders bij te zetten.
ik ben ook niet overgestapd.

Heb de Wii juist specifiek voor casual en party en family stuf gehaald.
Ook voor beweging gerichte games. En games waar de Wii mote de natuurlijke HID keuze voor is. En later met de motionplus dit door prezisie ook voor Hardcore thirdparty games gebruikt kunnen worden.
Aan Nintendo IP een afkeer wegens te kiddy voor mij. Dus de thema jaagd me al weg.

Wii staat voor mij op zichzelf competitie loos. Enige wat ik mis is betere realistische GFX voor thirdparty hardcore games. Die ook op een manier profiteren met de Wiimote.

PS3 erbij als BR player en MM tank en device. En games end an vooral die splitscreen Coöp en Excusive waarvan de thema's goed bij mijn voorkeur passen.
500GB HDD er in.

Ook voor erbij.

Main game platform is PC. vanaf 80386
Wii en PS3 pas een jaar, eerst de Wii

Dus Wii PC staan opzichzelf en Console is het eerder Xbox360 vs PS3. Ik heb voor PS3 gekozen.

Game op ze allemaal. wii loopt wat achter maar dat kan met de motionplus veranderen.

Ze vullen mekaar goed aan.
PS2 was wel krachtiger dan de N64. De N64 moet je zien als concurrent van de PS1. De GameCube voor de PS2.
Ja, de PS2 is van een generatie later als de PS2... Rare conclusie van die Sony man. Mja, leuk dat hij het zelf geloofd.
Ja, de PS2 is van een generatie later als de PS2... Rare conclusie van die Sony man. Mja, leuk dat hij het zelf geloofd.
Dat is knap ...
PS2 vs PS2 ... ik denk dat de PS2 wint!!!
100% mee eens.

En dan nog was het de spellen die het hem deden, GC, PS/2 en Xbox hadden allemaal uitschieters en gave titels ertussen zitten.
Same here. Ik heb ook nog steeds een wii maar wilde een echte controller. Betalen voor online komt er bij mij echt niet in. PS3 dus.
voor het gemak vergeten we dat de ps3 een stuk duurder is en je dus het online gebeuren allang hebt betaald toen je de ps3 kocht ..
voor het gemak vergeten we dat de ps3 een stuk duurder is en je dus het online gebeuren allang hebt betaald toen je de ps3 kocht ..
MS zei onlangs dat ze de 360 ook 10 jaar willen gebruiken, 10 x 39 euro = 390 euro ... dan heb je die PS3 alweer terugverdiend!!
De PS2 was een heel stuk krachtiger dan de N64... De directe concurrent van de N64 was de PSX, die van de GameCube was de PS3. Beetje rare vergelijking dus die House maakt.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Populair:Apple iPhone 6Samsung Galaxy Note 4Apple iPad Air 2FIFA 15Motorola Nexus 6Call of Duty: Advanced WarfareApple WatchWorld of Warcraft: Warlords of Draenor, PC (Windows)Microsoft Xbox One 500GBSamsung

© 1998 - 2014 Tweakers.net B.V. Tweakers is onderdeel van De Persgroep en partner van Computable, Autotrack en Carsom.nl Hosting door True

Beste nieuwssite en prijsvergelijker van het jaar 2013