Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 34 reacties, 10.568 views •

Ontwikkelaar Rare is volgens Microsoft actief betrokken bij Project Natal. Wat de bijdrage behelst wil de softwarefabrikant echter niet zeggen. De makers van Viva Piñata waren ook al betrokken bij de nieuwe vormgeving van de Xbox 360-interface.

Project NatalVolgens Shane Kim, vice-president van Microsoft Game Studios, is de Engelse ontwikkelaar Rare betrokken bij diverse projecten voor Project Natal, de controllerloze besturingsmethode die Microsoft op de E3 onthulde. "Ze doen ongelofelijk veel werk, zelfs buiten het traditionele game-stramien. Helaas kan ik daar nog niets over zeggen. Het gaat goed met Rare en het bedrijf heeft een bredere invloed op de Xbox-wereld dan dat het had met de games die in het verleden door Rare zijn gemaakt", aldus Kim tegenover gamesite Kotaku.

Microsoft heeft Rare eerder ingeschakeld om aan Xbox Live-projecten mee te werken. De makers van Banjo Kazooie en Viva Piñata hebben de Avatars gemaakt die opgenomen zijn in de New Xbox Experience, de nieuwe interface van Xbox Live, die in november werd geïntroduceerd.

Reacties (34)

Reactiefilter:-134032+15+25+30
Moderatie-faq Wijzig weergave
Natal is in mijn ogen veel te beperkt voor echte games.
Je kunt Natal zien als een complexere eyetoy, (alweer 6 jaar te koop).
Dat ging snel vervelen.

Ook omdat dit soort gimmicks het vooral moet hebben van het grappige 'party effect': je zet jezelf een beetje voor aap als je het speelt, en dat is al vaak de helft van de lol.
Xbox heeft zich neergezet als een serieuze console, ook al hebben ze spin-offs van singstar en buzz en eyetoy, het publiek is er volgens mij niet echt naar. Beter hadden ze op die wii dit uitgebracht, de mensen kiezen daar bewust voor een 'gimmick' (ook al zijn er enkele goede, echte spellen)

Overigens was de overname van Rare tot nu toe 1 grote teleurstelling. Als ik zeg:

Goldeneye
Perfect Dark
Donkey Kong
Killer Instinct
Banjo Kazooie

Die hoorden tot de beste games in hun generatie. Elk ander spel wat ze na de overgave door MS hebben uitgebracht viel niet eens op in zijn eigen genre!
En nu moet diezelfde Rare, die al bijna 10 jaar lijkt te slapen, voor een revolutie gaan zorgen, met een concept wat jaren geleden met de eyetoy al beperkt en (in bepaalde zin) achterhaald was?

Achja, ik laat me verassen :)
Ik zie veel mensen Natal vergelijken met de Eyetoy, maar het is toch echt hele andere technologie. Eyetoy werkte voornamelijk met de contouren van je lichaam. Natal zou je lichaam echt moeten herkennen in 3d. Dus waar je gewrichten zitten en hoe je beweegt. Niet alleen van links naar rechts, maar ook de diepte in.
Ik zie veel mensen Natal vergelijken met de Eyetoy, maar het is toch echt hele andere technologie. Eyetoy werkte voornamelijk met de contouren van je lichaam. Natal zou je lichaam echt moeten herkennen in 3d. Dus waar je gewrichten zitten en hoe je beweegt. Niet alleen van links naar rechts, maar ook de diepte in.
Wat jij hierboven zegt is theorie, op de e3 zag je al vertraging en fake vooraf gemaakte clips, er moet echt nog heel veel aan gebeuren.
Veel mensen zien het als een uitbreiding/verbetering van het eyetoyconcept. Dus is het is niet echt baanbrekend of innovatief, maar het idee is leuk voor mensen die lui zijn.
Ik zie voorlopig geen enkel zichzelf respecterende gamer een tony hawk game spelen terwijl ze gewoon met hun voeten op de grond staan, shooters zonder pistool/controller, racegame zonder een stuur, etc etc ... :O
Zonder 3d-schermen/-brillen of iets dergelijks zal dit concept gedoemd zijn te mislukken vermoed ik.

[Reactie gewijzigd door OPSLAGHOND op 9 juni 2009 00:52]

Ik kan niet echt enthousiast worden van dit nieuws.

Volgens mij snappen veel mensen niet dat rare alleen nog een naam is , het is allang niet meer het bedrijf wat het was toen het nog voor nintendo werkte.
Ik ben benieuwd hoeveel mensen van de snes n64 dagen nog uberhaupt werken bij rare op dit moment.

het oude Rare is dood in mijn ogen.
Ik denk dat als Rare de tijd krijgt om een puur platformspel à la Banjo-Kazooie (N64) te ontwerpen, we allemaal versteld zullen staan. Gek genoeg lijkt het tijdperk van traditionele platformgames voorbij...

Rayman - toppunt bereikt met Rayman 2, Rayman 3 was aardig, daarna geëvolueerd tot een dertien in een dozijn partygame met stomme konijnen.
Banjo-Kazooie/Tooie - Rare heeft nog een poging gedaan met Nuts & Bolts, maar dit kun je geen platformgame meer noemen. Hopelijk zit Rare hier zelf achter (ze hebben het wel gehad met de BK-reeks in zijn traditionele vorm), en niet Microsoft (geld).
Donkey Kong - Donkey Konga en Jungle Beat waren geweldig, maar haalden het in mijn ogen bij lange na niet bij de delen die gemaakt zijn door Rare (Donkey Kong Country-reeks en Donkey Kong 64). Vooral die laatste heeft mij verbaasd - wat een vormgeving, creativiteit, gameplay - wat een vertaling van Donkey Kong naar 3D.

En zo kan ik nog wel even doorgaan. Over Natal gesproken: ik kijk erg uit naar een nieuwe Fight Night waarbij je je tegenstander op allerlei manieren knock-out kunt slaan. Of een nieuwe Wrestlemania, dan kun je natuurlijk helemaal los gaan.
Over Natal gesproken: ik kijk erg uit naar een nieuwe Fight Night waarbij je je tegenstander op allerlei manieren knock-out kunt slaan. Of een nieuwe Wrestlemania, dan kun je natuurlijk helemaal los gaan.
Fight Night met Natal --> player vs player; sta je dan met z'n 2-en naast elkaar richting scherm te meppen of moet je elkaar aftuigen in de kamer?
Wrestlemania met Natal --> ligt je tegenstander op de grond, je wilt het mooi afmaken dus je rent richting de touwen ... uhm touwen? ... sta je daar mooi te kijken in je lege kamer. Probeer jezelf dan maar eens realistisch in de touwen te werpen om jezelf af te zetten ---> daag meubels!!
x360 rocks! Ik kijk erg uit naar Natal. Naar mijn idee het einde van de Wii en evt. opvolger.

Je zou voor de aardigheid eens wat demo filmpjes van de E3 moeten bekijken.
Ziet er wel veel belovend uit. Echt een hele nieuwe game ervaring.

[Reactie gewijzigd door DMT op 8 juni 2009 16:03]

Geweldige argumentatie fanboy!

Project natal moet het nog steeds bewijzen. Het lijkt me nog steeds veel moeilijker om op een goede wijze een grote scala aan types van games aan te bieden met natal's motion sensing dan bij de Wii of PS3. Het ontbreken van een controller in je handen neem knoppen weg en moet dus alle communicatie via de camera of microfonen verlopen. Hier zie ik een mogelijke lag ontstaan wat sommige fastpaced games al zeker niet te goed zal komen.

Nuja alles staat of valt met de uitwerking natuurlijk, en dus zullen we nog een tijdje moeten wachten tot de reviews.
Hier zie ik een mogelijke lag ontstaan wat sommige fastpaced games al zeker niet te goed zal komen.
Project Natal gebruikt een kastje met een dubbele lens. Ik denk dat de moves daar al worden omgezet naar commando's. Dus misschien wel met een via of atom processor o.i.d.

De Xbox 360, die 'verstaat' in principe knopaanslagen en stuurt een reeks nullen en ééntjes naar de Xbox. Of deze nullen en ééntjes van een traditionele controller komen, van een guitar(guitar hero) of van een motion capture device (natal) maakt de Xbox niet uit. Zolang de Xbox de commando's omlaag, links rechts e.d. ontvangt voert deze dat gewoon uit. Het grote verschil echter is dat je dankzij natal een uitgebreide API krijgt. Dit heeft een voordeel dat er veel meer mogelijk is, maar ook dat het ingewikkelder wordt om een game te maken die er gebruik van maakt.

Wat mij echter een uitdaging lijkt voor Microsoft is dat in hun demo filmpje allemaal leuke dingen komen, zoals inscannen van je eigen skateboard, maar ze mogen het inderdaad nog wel eerst even gaan doen.
Natal is heel erg interresant echter in combinatie met 3D beeldschermen, het maakt het voor de gebruiker veel natuurlijker om je handen te gebruiken dan een controller.

Revival of adventure games ala Monkey Island.

[Reactie gewijzigd door NC83 op 8 juni 2009 17:26]

Ik blijf dit toch een gevalletje 'eerst-zien-dan-geloven'. Er zullen denk ik een hoop randvoorwaarden aan het correct functioneren van het apparaat moeten hangen, anders voorspel ik toch problemen. Ik denk dan bijvoorbeeld aan de kleur van je kleding, loszittende kleding etc. Volgens mij werkt het allemaal niet zo precies als ze je willen laten geloven.
Nou op gametrailers.com kan je een werkende demo van het project zien waarin het naar mij idee bijna perfect gaat. Natal werkt al en het is een kwestie van optimaliseren en ontwikkelen van games.
Bijna perfect? Er zit bijna een volle seconde lag op! Ook de presentatie van Milo was fake, Molyneux heeft toegegeven dat Milo nog geen woorden kan begrijpen, enkel intonaties. Pas op, ik geloof in het potentieel van Natal, maar er is nog véél werk aan de winkel.
"Ze doen ongelofelijk veel werk, zelfs buiten het traditionele game-stramien"
Ik vind dat dit dan ook duidelijk te merken is in de kwaliteit van de games. Waar men in de Nintendo 64 tijd bijna alleen maar pareltjes afleverde, zijn de xb360 games veelal beneden niveau. Uitzonderingen vind ik persoonlijk dan nog Kameo (en viva pinate) die nog redelijk goed in elkaar zitten).
Perfect Dark Zero (2005), inderdaad geen topper, maar ook niet slecht
Kameo: Elements of Power (2005) , goede game.
Viva Piñata (2006), aardige game (voor kinderen). Vond er zelf niets aan maar kan begrijpen dat anderen het leuk vinden.
Jetpac Refuelled (2007) (Arcade), nix aan, of je moet er van houden.
Viva Piñata: Trouble in Paradise (2008) vervolg dus niet veel anders. Leuk voor de liefhebbers
Banjo-Kazooie: Nuts & Bolts (2008), vond hem zelf wel leuk, maar blijkbaar niet iedereen.

Dus zoveel games hebben ze nou ook weer niet gemaakt.
Dat met avatars (als je dat leuk vind) werkt goed, dus verwacht ook veel van Nathal. Weet alleen niet of dit met een soort Wii Sports geleverd gaat worden. Die breakout versie zag er namelijk wel tof uit.
Je vergeet nog de geweldige donkey kong country serie op de Nes.
En zo hebben ze nog wel meer gemaakt.
http://nl.wikipedia.org/wiki/Rare
Jeetje, ze leven nog... Vroeger zag je nog wel vette dingen van Rare verschijnen, maar tegenwoordig vind ik het allemaal maar middelmatig. Heb dus ook me twijfels bij dit project.
Het is niet alleen Rare die met Natal bezig is hoor... heb je de Milo techdemo van Lionhead niet gezien? Ik zie dit project wel positief tegemoet; van wat ervan getoond werd heb ik in ieder geval best goede verwachtingen gekregen. Dit belooft echt een revolutie in gaming en interactive entertainment te worden. Het enige wat mij persoonlijk wel een gemis lijkt is de interactie terug, zoals je nu krijgt met force feedback. Die is er niet meer zonder controller.
En jij gelooft dat die tech-demo echt is ?

Peter Molyneux heeft nog nooit een echte tech-demo laten zien.
Hij belooft elke keer een revolutie (Black&White, Fable, roep het maar) en elke keer valt het enorm tegen.

Ze hebben een leuk realtime-rendered animatie in elkaar gezet,
om vervolgens enkel even de camera omlaag te klappen naar het water.
In dat stukje kun je dan even met je handen in het water roeren.

Woehoe, feest :')
Dit is wel erg kort door de bocht zeg... ze hebben een iets andere doelgroep gezocht (bijv met Viva Pinata) en blijkbaar zijn ze erg druk bezig op de achtergrond samen met MS

Miss komt het wel daardoor dat je niet veel van ze hoort :D

De business is niet alleen het gene wat jij ziet hoor er zit nog ontiegelijk veel omheen, er worden veel externe bedrijven ingehuurd bij bijvoorbeeld deze nieuwe "controller " van de xdoos of het maken van spellen (je kan er wel achter komen dat bijv Rare heeft geholpen met het ontwikkelen van een game maar zal dit niet groot in beeld krijgen oid.)
ik zou liever zien dat Rare zich zich bezig hield met een Killer Instinct versie voor de 360. Wie weet komt het nog eens zo ver.
Natal staat gelijk aan de dood van de Wii. Ook de PS3 komt met iets als Natal. Dus Nintendo kan maar beter snel zijn aandelen kwijt gaan raken.
Wat een onzin. D'r zit een wereld van verschil tussen XBox360 en Wii. Zowel qua prijs als qua games en dus ook qua doelgroep.
Het feit dat je straks ook met je xbox voor je TV actief kunt gaan lopen doen verandert daar helemaal niets aan.
Qua prijs is de xb360 gunstiger dan de Wii. Qua games heb je gelijk, maar wellicht gaat dit daar verschil in brengen. Magoed de tijd zal het leren.
Onzin, we weten nog niet eens wat Natal gaat kosten. Dat kan de 360 best wel weer duurder maken dan de Wii.
Project NATAL? Mooi concept maar, geef mij Killer Instinct III :P
En iedereen kijkt op Gamer.nl? Ik niet in ieder geval, en kan het nieuws dus nu hier lezen. :)

Ben wel benieuwd hoe Natal precies uitgewerkt gaat worden, en of het ook voor de huidige Xbox beschikbaar komt :)
Natal was op de E3 gepresenteerd als nieuwe "controller" voor de Xbox 360, dus dat lijkt me wel.
offtopic:
Psa op met tweaknegativisme, voor je het weet pakken ze je karma af....
Ik ben niet zo onder de indruk van de nieuwe Xbox interface. Vond de oude niet beter, maar de nieuwe ook niet! ;)
Alle gamegerealteerde websites zijn hier geblokkeerd. Dat Tweakers zulk nieuws brengt is dus een kleine verademing :)

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



LG G4 Battlefield Hardline Samsung Galaxy S6 Edge Microsoft Windows 10 Samsung Galaxy S6 HTC One (M9) Grand Theft Auto V Apple iPad Air 2

© 1998 - 2015 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True