Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Je kunt ook een cookievrije versie van de website bezoeken met minder functionaliteit. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , reacties: 41, views: 11.668 •

Het nieuwe ClickPad van touchpadfabrikant Synaptics ontbeert de gebruikelijke muisknoppen en laat de gebruiker het touchpad als knop gebruiken. De trackpad ondersteunt bovendien multitouch-gebaren en is geschikt voor Windows 7.

De fabrikant van aanwijsapparaten Synaptics toonde zijn nieuwste touchpad tijdens de Computex-beurs in Taiwan. Het bedrijf noemde zijn nieuwe trackpad, dat vooral bedoeld is om in netbooks ingezet te worden, het ClickPad. Door het ontbreken van hardwarematige muisknoppen kan het bruikbare oppervlak van de trackpads op kleine laptops groter zijn dan wanneer conventionele touchpads gebruikt worden. Net als het touchpad van de MacBook Pro, dat overigens ook door Synaptics vervaardigd wordt, fungeert het hele trackpad als muisknop.

Naast de hardware, die vanaf het derde kwartaal aan oem's geleverd kan worden, ontwikkelde Synaptics ook een nieuwe versie van zijn Gesture Suite. In versie 9.1 van SGS worden onder meer multitouch-bewegingen als in- en uitzoomen door twee vingers samen te knijpen ondersteund. Ook kan de laptop of netbook met behulp van specifieke bewegingen worden opgestart, waarbij de software ervoor zorgt dat door de gebruiker opgegeven applicaties automatisch starten. Zowel de nieuwe als de oude touchpads zijn geschikt voor gebruik onder Windows 7.

Behalve de ClickPads heeft Synaptics ook de DualMode TouchPads voor levering aan oem's vernieuwd. De fabrikanten kunnen de knoppen van de touchpads naar eigen inzicht aanpassen. De DualMode TouchPads heten zo vanwege de mogelijkheid het trackpad als launchpad te gebruiken: een druk op een knop zorgt voor het oplichten van iconen onder het touchpad, die aangeven waar de bedieningselementen van bijvoorbeeld multimedia-toepassingen zitten.

Reacties (41)

Heeft Apple geen patent hierop met de Unibody MacBook en MacBook Pro? :) Behalve dan de gestures van applicaties.

[Reactie gewijzigd door Step op 3 juni 2009 13:20]

Synapsis schijnt die dus ook te hebben ontworpen, dus zij hebben misschien wel het patent.
Beetje jammer dat iedereen dus nu achter Apple aan gaat lopen met de multi-touch besturing. Dat getuigt van weinig creativiteit van de andere partijen of vooruitstrevendheid van de mensen bij Apple (of een combinatie ervan).
Mooi dat dit nu een beetje bekender en normaler gaat worden, want het is wel een prettige manier van besturen. Als je er eenmaal aan gewend bent, wordt het lastig om weer met een ouderwets touchpad te moeten werken.
Mijn touchpad van mijn MacBook wordt meer gebruikt dan een losse muis (mijn MX Revolution blijft echt vaak aan de kant staan:)) door de vele handige en intuitieve functies van het touchpad...

edit: Tiepvout

[Reactie gewijzigd door verbalbackflip op 3 juni 2009 13:24]

En dat is jammer want? Met zo'n beredenering zou er maar 1 type en merk auto, telefoon, muis, computer enzovoort bestaan.
Hij bedoeld juist dat het jammer is dat iedereen hetzelfde maakt en ziet liever dat er meer creatieve mensen bestaan die meer alternatieven verzinnen dan alleen MT-trackpads...
Als je er eenmaal aan gewend bent, wordt het lastig om weer met een ouderwets touchpad te moeten werken.
Mijn touchpad van mijn MacBook wordt meer gebruikt dan een losse muis (mijn MX Revolution blijft echt vaak aan de kant staan.
Daar heb ik (helaas) ook last van. Ik heb een Wireless Mighty Mouse er bij gekocht maar ik gebruik hem zelden. En ALS ik hem dan gebruik, bij het spelen van een game, werkt het voor geen meter. Linker en rechter muisknop tegelijk indrukken is een hell op zo'n ding gezien hij fysiek maar 1 knop heeft (los van die aan de zijkant).
Waaar ik op wacht is een touchpad die de vingersoort herkend. T zal wel wat kosten maar de techniek zou er moeten zijn dat een touchpad/beeldscherm de vorm van de vinger kan zien.
Het lijkt mij een combinatie van druk meten en omvang van het drukpunt?
Uiteraard van te voren te calibreren per persoon? Of juist universeel voor iedereen zonder calibratie? Dat zou het mooiste zijn..
Hoezo jammer? Sowieso van Seth_chaos zegt... Standaard moet het juist worden! Ik vind dit daarom ook niet bepaald 'achter-apple-aanlopen', men ziet gewoon een goede ontwikkeling op het gebied van besturing en wil daar ook op inhaken. Dat is niet meer dan logisch, je kan niet achterblijven wat betreft ontwikkelingen die heel waarschijnlijk binnen nu en 2 jaar standaard op iedere laptop worden geleverd.

k ben het met je eens dat als de ene fabrikant een trend neerzet, dat niet direct bijna alle andere fabrikanten dat voorbeeld snel moeten volgen. Maar dit gaat over echte toegevoegde functionaliteit, iets waar je ook daadwerkelijk wat aan hebt, gn gimmick dus. Ik wil daarom juist heel graag veel meer multitouch zien op ieder apparaat waar het handig voor zou kunnen zijn.

[Reactie gewijzigd door MicGlou op 3 juni 2009 13:55]

Ik snap niet wat je zegt.. Het is jammer dat iedereen achter apple aan gaat lopen maar het is mooi dat het een beetje bekender en normaler gaat worden want het is een prettige manier van besturen :?
Ik ben het ermee eens dat standaard goed is, maar als iedereen achter een partij aan gaat lopen, blijft de innovatie steken. Ik krijg het idee dat Microsoft bijvoorbeeld erg weinig out-of-the-box denkt en als ze bij Apple iets zien wat wel out-of-the-box is, willen zij dat ook gaan doen en vraagt men zich af waarom zij het niet zelf hebben bedacht. (iPod vs Zune, Widgets in OSX vs Vista, etc...)
Och, dat is ook weel populaire praat. iPod vs Zune gaat gedeeltelijk wel op, al heeft de Zune ook best wat dingen die de iPod nog niet heeft of pas bij de Touch heeft gekregen (en de Zune was er al wat eerder dan de Touch). Widgets zaten inderdaad 'standaard' in OSX dan in Vista, maar ze zaten nog eerder in Linux-distro's en voor Windows waren ze met Konfabulator ook al tijden te gebruiken.
Spotlight zat eerder in een retail-versie van OSX dan in een retail van Windows, maar Microsoft was de eerste die publiek aangaf ermee bezig te zijn. De implementatie van Microsoft was niet direct perfect, maar die van OSX liet af en toe ook nog wel wat te wensen over in het begin.
Microsoft denkt meer in termen van platformen bouwen, Apple denkt meer aan een compleet product.
Je kunt dus stellen dat de uit-de-doos ervaring van Apple iets vollediger is, maar dat je met Windows veel meer flexibiliteit hebt met waar je het op draait. En nu Microsoft met Vista en 7 de basisfuncties en stabiliteit echt goed heeft neergelegd wordt het verschil in de uit-de-doos ervaring ook steeds kleiner :)
Zoals er staat maakt Synaptics ook die touchpads, mag je een patent hebben op iets wat je zelf niet kan maken/maakt?
Ja hoor, dat is geen enkel probleem.
Een patent heb je op een oplossing voor een probleem, ongeacht of je dit ook zelf toepast, of zelfs kunt toepassen.
Sandisk heeft bijvoorbeeld diverse patenten gerelateerd aan flash geheugen, maar ze besteden de productie uit. Toch kunnen ze een gunstige prijs neerzetten, omdat ze geen licentiegelden hoeven af te dragen.
Net als het touchpad van de MacBook Pro, dat overigens ook door Synaptics vervaardigd wordt, fungeert het hele trackpad als muisknop.

Apple maakt dus gebruik van het patent van Synaptics
Hoezo? Als je iets maakt heb je nog niet het patent. er staat nergens dat ze het patent hebben. Dat kan, alhoewel het onwaarschijnlijk is, Apple ook hebben en Synaptics een licentie heeft genomen hierop. Nog geloofwaardiger zou in dat geval zijn dat Synaptics het gewoon in opdracht van Apple maakt.
"Apple maakt dus gebruik van het patent van Synaptics"

Apple bouwt geen enkel touchpad zelf, maar heeft wel bakken met touchpad-patenten. Alleen al op basis daarvan klopt je opmerking niet.

Waarschijnlijker is het dat Apple aan Synaptics een licentie heeft gegeven voor het gebruik van de techniek. Andersom was er; buiten een exclusiviteitsdeal met Apple voor veel geld; geen echte reden waarom Synaptics het pad niet in de markt zou schuiven.
Klinkt goed! Jammer dat er dan geen afbeeling bij het artikel zit. De enige afbeeldingen die ik kon vinden zijn deze:
http://www.synaptics.com/...iles/ClickPad-PR-Page.jpg
http://www.ubergizmo.com/photos/2009/6/clickpad-synaptic.jpg

Edit: Ok, ik heb gewoon gezocht en kwam de tweede ook tegen. Ik wist niet dat die van Apple was, gaat ook lastig aangezien niemand blijkbaar weet hoe het er uit komt te zien

[Reactie gewijzigd door kipusoep op 3 juni 2009 17:06]

Dude.. die tweede is gewoon een Macbook Pro met Apple's trackpad.. Zie alu behuizing + zwarte toetsenbord.

En die eerste.. die illustreert wel goed wat het eind product zou moeten zijn ;) :+
Toch een goeie poging gedaan, maar het verklaart denk ik gelijk waarom er geen afbeeldingen bij het bericht zaten.
Het is simpel. Kijk naar je trackpad. Die is waarschijnlijk van Synaptic. Denk nu de toetsen weg.
Zo zal het eruit zien (waarschijnlijk kunnen OEMs nog wel weer cosmetische aanpassingen maken met rechte/ronde randen enzo), en als je dan erop drukt zakt hij een beetje in waardoor je 'echt' kan klikken.
Tijdens de (eerste) presentatie van de iPhone zei Steve dat multitouch gepatenteerd was door Apple. Wat ik me nou afvraag... krijgt Apple ook steeds geld als er zo een touchpad verkocht wordt? (of bijvoorbeeld de nieuwe Zune HD)?

Mooie ontwikkeling dit overigens, werkt al een tijdje erg goed op de MacBook's van Apple!
Eerst heb je het over de iPhone en dan over de touchpad. Vind je het niet een scheve vergelijking?

Appel bezit een patent voor mult-touch op mobile devices. Dit heeft dus niets te maken met de tochpad van synaptics. En tevens is het mogelijk voor een fabrikant om multitouch te implenteren (zonder geld te betalen aan Apple) zolang dit dus niet in strijd is met het patent. Anders zal er waarschijnlijk geld betaald moeten worden. Apple kan zelfs weigeren het patent in licentie beschikbaar te stellen. Betekent dus dat Apple hierdoor als enige Multi-touch kan leveren.
Het is ook niet echt een patent op multitouch op mobiele apparaten, dat zou hetzelfde zijn als een patent op het gebruik van een numeriek blok bij mobiele apparaten. Ze hebben patent op de manier van het gebruik van multitouch bij specifieke acties, dus bepaalde gebaren zoals bij het scrollen etc.
Ik denk dat we niet alles wat Steve zegt 100% letterlijk mogen nemen.

Misschien was het de aanraaktechnologie van dt schermpje juist waarop hij doelde? Ik herinner me die quote ook nog "... boom, wow, awesome, isnt that amazing, and boy have we patented it, boom, wow, awesome"

Aangezien die multitouch gestures van in/uitzoomen en dergelijke al zooo waanzinnig lang te zien waren in mutitouch achtige toekomstvisies van vele bedrijven, lijkt het me sterk dat apple deze "gestures" heeft uitgevonden.
prima nieuws, een uitkomst voor appelaars die hun mac book pro icm met het 24" LED display willen gebruiken en niet zonder het multitouchpad kunnen. persoonlijk wacht ik echter nog even een officieele apple versie af.

damn: te vroeg gejuigd; het blijkt een oem produkt te zijn voor inbouw in laptops.

[Reactie gewijzigd door BreezahBoy op 3 juni 2009 14:27]

Het bedrijf noemde zijn nieuwe trackpad, dat vooral bedoeld is om in netbooks ingezet te worden, het ClickPad.
Dit is niet een losse trackpad die Synaptics gaat verkopen ofzo, fabrikanten van net- en notebooks kunnen dit gebruiken in die net- en notebooks.
dat is een Synaptics met een Apple plakplaatje dan ;)
Behalve de multitouch zie ik de nieuwigheid hiervan niet zo. Ik gebruik al een jaar of 8 een touchpad en heb die hardware knoppen vrijwel nooit gebruikt. Tappen op de pad als klik kan al sinds jaar en dag op de meeste laptops.
Die losse knoppen zijn anders wel een stuk prettiger om te gebruiken dan een gevoelloos touchpad.
Daarbij loop je ook het risico op verkeerde interpretaties zoals klikken ipv schuiven.
Dat was ook wat ik dacht, maar een rechter- of zelfs middelklik is niet mogelijk door te tappen op de touchpad, zover ik weet in ieder geval.
Ik weet niet of dit onder windows ook kan, maar op ubuntu kan ik gewoon in de rechter bovenhoek tappen voor middleclick en de rechter onderhoek voor rightclick. Ik gebruik de knoppen op m'n touchpad niet zo vaak...
Op een mac kan je met twee vingers tegelijk tappen, dat wordt geregistreerd als 'rechtermuis'-klik. Middelklik bestaat niet op een mac, als je muis dat wel ondersteund kan je er iets anders aan hangen (bijvoorbeeld Expos). Wat je ook kan doen (en wat je enige mogelijkheid was op de non-multitouch macs vroeger) is control indrukken en dan tappen, dat wordt ook als rechtermuisknop geregistreerd. :)
Ik kan onder windows met mijn laptop met 3 vingers een rechtermuisknop simuleren. En als ik met 2 vingers tap, dan krijg ik een scollfuntie die je normaal krijgt bij het indrukken van een scrollwiel van een muis. Dus multitouch bestaat bij zelfs al onder Windows XP of een 2 jaar oude laptop. Het is maar net hou je het wil lezen.

Ik gebruik dat ook heel vaak, ik gebruik mijn hardware toetsen steeds minder. Ik gebruik de hardware-toetsen nog wel eens, maar ik vind dit wel een goeie ontwikkeling. Zo worden de pads ook wat groter.

Dus dat gelul over dat Macbooks en dat het geweldig is vind ik onzin. Aangezien die macbooks(niet de alu-body van 2008/2009) ook niet uitblonken in multitouch. Dat zijn maar een paar gebaartjes, mijn windowsbak heeft dat dus ook gewoon.

[Reactie gewijzigd door Barres B. op 3 juni 2009 15:04]

De macbooks van x jaren geleden hadden ook al multitouch hoor. Hier op stage hebben we een MBP van +- 3 jaar oud, welke dezelfde multitouch heeft als mijn MBP van een jaar oud.

Het enige veranderde op de unibody's is dat de trackpad van glas is, en de knop is weggehaald.
Multitouch lijkt me al vernieuwing genoeg, maar als extra: hier is het touchpad zelf ook een fysieke knop, dus met de fysieke feedback (klik) die je bij tappen mist.
Vernieuwing, Apple laptops hebben al jaren multitouch op de trackpad, een knoploze hebben ze nu ongeveer een jaar. Van wat ik hierboven lees is dat dit door hetzelfde bedrijf vervaardigd wordt.

De enige nieuwswaarde is eigenlijk 'Eindelijk krijgen laptops naast de Apple laptops multitouch op de trackpad.'
Bepaalde windows-laptops hebben het ook al tijden hoor. Trackpads zijn al tijden (zo niet altijd) capacitief, het is dus een relatief kleine aanpassing geweest om meerdere aanraakpunten door te geven (misschien een kleine hardwarematige verandering, maar ik dacht van niet, en een aanpassing in de firmware+drivers).
Ja, daar heb je gelijk in, maar je rechtermuisklikje dan? ;)

Ik heb zelf een touchpad van Synaptics op mijn laptop. En niet zo'n ouderwetse bergpas, maar gewoon net zo glad als de behuizing van mijn laptop. Heerlijk gewoon! 8-)

http://laptops.toshiba.co...ays/fusion-finish-top.jpg
http://laptops.toshiba.co...s/fusion-finish-angle.jpg

[Reactie gewijzigd door Barleone op 3 juni 2009 13:52]

2 vingers in rechterhoek :P maar goed aan ene kant is dit natuurlijk wel handig groter touchpad zonder ruimte verlies voor de knopjes.

Nadelen zijn als je nooit eerder mee gewerkt heb vind je het in het begin een beetje lastig en natuurlijk ook gelijk in verband met Apple macbooks van tegenwoordig
Ja, dat is waar. Met leuke software kan dat natuurlijk. Maargoed, voor de meerderheid van de touchpads is die functionaliteit niet beschikbaar denk ik.
bij de macbooks is met 2 vingers tikken rechter muisknop

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Populair:Apple iPhone 6Samsung Galaxy Note 4Apple iPad Air 2FIFA 15Motorola Nexus 6Call of Duty: Advanced WarfareApple WatchWorld of Warcraft: Warlords of Draenor, PC (Windows)Microsoft Xbox One 500GBDesktops

© 1998 - 2014 Tweakers.net B.V. Tweakers is onderdeel van De Persgroep en partner van Computable, Autotrack en Carsom.nl Hosting door True

Beste nieuwssite en prijsvergelijker van het jaar 2013