Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Je kunt ook een cookievrije versie van de website bezoeken met minder functionaliteit. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 42 reacties, 8.072 views •

Het onderzoeksbureau Displaybank voorspelt dat de markt voor elektronisch papier de komende jaren sterk zal groeien. In 2008 bedroeg deze nog 70 miljoen Amerikaanse dollar; volgens de voorspelling groeit dit in 2015 naar 2,1 miljard.

Volgens directeur Peter Kwon van Displaybank zit er ondanks de economische crisis nog altijd een flinke groei in bepaalde technologische toepassingen. E-paper is zo'n toepassing, die vooral in e-booklezers zal worden gebruikt. In 2008 werd voor 70 miljoen dollar aan e-paper verkocht. Displaybank voorspelt dat de markt zal groeien naar 2,1 miljard in 2015 en 3,4 miljard in 2020. Het grootste deel van de vraag zal uit de Verenigde Staten komen.

Momenteel wordt e-paper op een substraat van glas vooral gemaakt door PVI in Taiwan en LG Displays in Zuid-Korea. Naar verwachting zal e-paper op buigbaar substraat als eerste door LG op de markt worden gebracht. Displaybank voorspelt dat flexibel e-paper met een formaat van 11,5 inch in de tweede helft van 2009 in massaproductie worden genomen, zo meldt TechOn.

Volgens Displaybank hangt de markt voor e-booklezers niet alleen af van de apparaten, maar ook van de hoeveelheid aangeboden content. Amazon is momenteel marktleider op dit gebied omdat het bedrijf voor de Kindle bijzonder veel materiaal aanbiedt. Het onderzoeksbureau verwacht dat Sony door zijn onlangs aangekondigde samenwerking met Google de beschikking zal krijgen over veel meer materiaal en daardoor ook een grote speler in de markt voor e-books zal worden.

Marktvoorspelling e-paper

Reacties (42)

Reactiefilter:-142042+113+210+30
Ze zijn toch al een aantal jaren bezig met die dingen en de totale omzet is nog maar 70 miljoen, dan willen ze over 6 jaar al meer dan 2 miljard verdienen? Dat wil ik meemaken, ik geloof er niet in, alleen al omdat ik denk dat de meeste mensen toch nog echt liever een papieren exemplaar van een boek lezen. Dit is geen gadget wat straks iedereen direct wil hebben,
De producten tot nu toe waren voornamelijk alleen maar prototypen en het enige echte product was een $400 kostende Kindle1.

Dus als ze klaar zijn om prototypen om te zetten in echte producten voor een redelijke prijs dan kan er best het een en ander veranderen.
En E-boeken zijn niet de enige doel groep van dit nieuwe product.

Voor ons tweakers lijkt het alleen maar zo dat er al heel wat gebeurde met E-papier omdat we er steeds hier nieuws over zien, maar als ik mijn moeder (leest heel veel en lerares dus echt een doel groep) en vraag "hey weet jij wat E-papier is" denk ik dat ze dat niet weet.

@ appie2003
Prototypen? Ik weet niet waar jij leeft, maar er worden al een tijdje serieuze producten neergezet door iLiad, Sony, Amazon, etc.
Ja, E-papier is nog steeds voornamelijk in de prototype stage, met een aantal vroege producten.
Net als wat NMT was voor dat we GSM kregen, ja leuk en interessant maar nog niet geschikt voor algemeen gebruik (te duur, te groot, etc.)

[Reactie gewijzigd door player-x op 24 mei 2009 11:14]

Prototypen? Ik weet niet waar jij leeft, maar er worden al een tijdje serieuze producten neergezet door iLiad, Sony, Amazon, etc.
Idd, ik vroeg mij ook al af... er worden al een aantal jaren e-readers verkocht, dat zijn absoluut geen prototypes. Zolang ik nog steeds zie dat 90% van de mensen bij mij op kantoor al hun mailtjes eerst uitprinten om ze dan pas te lezen, dan zie ik nog niet zo snel verandering komen in de verkoop van e-readers. De meeste mensen willen er denk ik simpelweg gewoon niet aan.
Ik print ook altijd alles uit omdat ik van een scherm lezen vermoeiend en onhandig vind. Dat is dus waarom E-paper een oplossing is. Geen backlight, dus leest net papier. En draagbaar formaat ;)

[Reactie gewijzigd door appie2003 op 24 mei 2009 11:04]

Als je een oplossing hebt gevonden voor deze overdreven verspilling van papier en energie waarom maak je er dan geen gebruik van? :? Geef het goede voorbeeld, regel zo'n e-book reader en zet je mailtjes over! Ik print altijd zo weinig mogelijk en geef ook altijd de voorkeur aan email in plaats van snailmail naar klanten.
Over de prijs heb je wel gelijk, maar wat betreft de prototype stage; ik noem dat geen prototype stage. De huidige klanten zijn early adaptors. Dat is altijd met nieuwe producten. Early adaptors betalen altijd de volle pond voor nieuwe technologie.

Wat betreft grootte, hebben de huidige e-apparaten naar mijn mening de juiste grootte. Niet te klein, niet te groot. Precies goed om te lezen.
Producten die voor de grote markt bedoelt zijn maar daar nog niet klaar voor zijn noem ik nog steeds prototypen.
En "Early adaptors" zijn imho meer test personen dan echte consumenten.

Een product dat nog steeds zo hevig in ontwikkeling is kan ik persoonlijk niet anders benamen, ja er zijn gebruikers maar de bedoeling is dat iedereen, er een heeft net als bij GSM of nog liever twee.
En dat is denk ik helemaal geen gekke toekomst verwachting (10~20 jaar) als dit product aan de verwachtingen voldoet
Er is geen enkele technologie die volledig uitontwikkeld is. Technologie blijft met de tijd veranderen, er komen nieuwe zaken bij, nieuwe ontdekkingen, nieuwe technieken. Dat is de periode waarin we leven. Anders kan je eigenlijk alles prototypes noemen.
Ik weet niet, maar E-paper leest als een boek (geen lcd scherm) en je kan er tientallen zoniet honderden boeken op dumpen. Ik zou het wel weten :)
alleen al omdat ik denk dat de meeste mensen toch nog echt liever een papieren exemplaar van een boek lezen.
Ga nou eens een keer kijken bij Selexyz, daar liggen die iLiads als het goed is op display, en vraag of je even mag kijken hoe het precies leest. Zoals je dan wel zult zien is dat zeer prettig. Het contrast is in de huidige generatie displaycontrollers nog niet ideaal (in slecht verlichte ruimtes dus lastig leesbaar), maar dit zal alleen nog maar verbeteren; daarnaast moet je niet buiten de kracht van Amazon rekenen.

Amazon zorgt er wel voor dat er aanbod komt, en dat er concurrenten zin krijgen om ook in de markt te stappen, om te voorkomen dat Amazon een monopoliepositie krijgt (Wat erg naar zou zijn omdat het formaat waarin Amazon zijn content aanbiedt alleen op de Kindle te lezen is, en het een gesloten formaat is. Kindles hebben ook (expres) geen ePub support, zodat mensen alleen bij Amazon copyrighted (dwz, DRMed) content kunnen kopen, dus als ePub nou eens breder geadopteerd wordt bij de concurrent zou dit in ieders voordeel (behalve Amazons) zijn.)
Daarnaast komen zowel Amazon als (als het goed is eindelijk) PlasticLogic dit jaar ook met grote (bijna-a4) readers met WiFi/3G, waarbij er ook krantenabonnementen worden aangeboden in combinatie daarmee. Het enorme voordeel is dan, zodra dat goed werkt, dat je nooit meer hoeft te wachten op een krant, dat hij continu aangepast/ververst kan worden, en dat de drukkosten voor de kranten zelf enorm omlaag kunnen, waardoor ze misschien nog wat lezers overhouden.

Ik denk ook niet dat de opvolgers zo snel zullen gaan uitkomen als door dit "onderzoek" gesuggereerd wordt, maar die "kritieke massa" zou inderdaad best wel eens bereikt kunnen zijn.

[Reactie gewijzigd door foppe-jan op 24 mei 2009 11:00]

typisch zo een onderzoek zonder echte harde feiten.
  • EU is 2x groter dan US. (hoezo zal de US grootste afnemer zijn?)
  • EU's economie is niet al te best maar altijd nog een stuk beter dan die van de US
  • Denk dat E-book alleen interessant is als er veel gratis content is.
    (oude boeken, EN natuurlijk PDF de nieuwe MP3)
  • Hoe mooi ze het ook maken niks verslaat het echt bladeren door een boek als je iets zoekt
  • Het is nog maar af te wachten of E-papier echt de vervanger word van gewoon papier, heb de Kindle1, geleend en uit getest voor een tijdje, zeker niet slecht maar heb nog steeds liever een echt boek. (mensen kunnen soms raar nostalgisch zijn ;-)
  • Prijs, die moet echt omlaag $350 is voor +95% van de mensen veel te veel.
    (maar zal wel zakken over tijd)
Begrijp me niet verkeert ik denk ook dat er een markt is voor E-papier, denk alleen dat er heel wat onzekerheden in die markt zijn, het is dus imho maar afwachten hoe die zich ontwikkeld.

Het is wel heel interessant voor levende documenten, schoolboeken, procedures etc. die veel aan verandering onderhevig zijn.

Edit:
Denk persoonlijk dat PDF (of welke digitaal form dan ook) de killer ap. voor E-readers zal zijn, en dat het wat MP3 deed voor de iPod, het zelfde zal doen voor E-readers, uitgevers maak je borst maar nat, want hier komt de toekomst, en net als wat voor de muziek industrie geld, je kan je voet zo hard je wilt op de grond stampen maar denk dat ze het zelfde probleem hebben.

Alleen is dit veel gevaarlijker dan met MP3's dit kan de kwaliteit van bepaalde boeken die op feiten berusten in gevaar brengen, omdat er geen geld meer is voor onderzoekers en feiten controleurs.

[Reactie gewijzigd door player-x op 24 mei 2009 11:13]

Volledig mee eens, voor levende documenten zoals je zegt is het zeker interessant, ook omdat de inhoud steeds bijgewerkt moet worden. Schoolboeken zijn nu bijvoorbeeld na enkele jaren al verouderd, zeker wanneer het gaat over vakken zoals informatica, wetenschappen, politiek, ... Leesboeken daarentegen zoals romans etc. geef ik toch liever de voorkeur van een papieren versie, ook vanuit het verzamel idee ... wie pronkt er nu niet graag met een kast vol boeken?

Ook voor tijdschriften & kranten zie ik wel een markt, niets zo storend als op het einde van een maand een hoop tijdschriften & kranten waar je niets mee bent ...

Verder vraag ik me af wat de ecologische winst is na de overstap op E-papers?

[Reactie gewijzigd door KimG op 24 mei 2009 10:45]

Aantal jaren? Je moet eens op de TU Delft kijken. Er is elke jaar wel een nieuwe druk met nieuwe opgaven, 1 paragraaf extra theorie etc zodat "oude" drukken ineens nutteloos worden. UItgevers verdienen daar enorm veel geld mee, want als universiteit moet je wel up2date blijven :)

Wat dacht je van minder houtkap omdat papier dan langzaam ongewenst wordt?

[Reactie gewijzigd door appie2003 op 24 mei 2009 11:01]

En daar zit 'm nou net de crux van zo'n pie-in-the-sky-voorspelling als dit artikel: waar de één méér verdient (denkt te gaan verdienen) aan een nieuw product dat het oude 'vervangt', zal de ander er minder aan verdienen.

Als uitgeverijen allemaal op e-paper overgaan, heeft Nederland een heleboel drukkers teveel. En dan ga ik er nog vanuit dat iemand de moeite neemt die e-papers er een beetje ged uit te laten zien...

Ik verwacht een horizontaal omgekeerde grafiek voor andere branches.

/typootje

[Reactie gewijzigd door Ramzzz op 24 mei 2009 22:41]

Dat is inderdaad de categorie welke het eerst overgaat (scholen ed.) Daarna zullen kranten (In min of meer ook een levend document, niet alleen s'ochtends; maar elk dagdeel even de voor pagina en in het weekend wat diepgaandere teksten.

Ik denk dat (ondanks dat er al heel wat verschenen zijn) echte boeken niet zullen aanslaan. Net zoals CD's en DVD's willen mensen gewoon echt wat in handen hebben als ze zoiets kopen. Uiteindelijk zullen die ook zwichten.

Beetje lomp grafiek overigens, iedereen kan een paar kromme met verschillende categorieën laten oplopen naar 7 miljard.
Hoeveel ooit uitgegeven boeken zijn er nu nog te koop? Slechts een klein percentage.
Het belangerijkste wordt wel herdrukt, maar echt niet alles.

Hoeveel vroeger uitgegeven LP's en CD's kun je nu nog steeds kopen? De opnames van Richard Wagner's "Das Rheingold" door Das Orchester der
Deutschen Staatsoper Berlin" uit maart 1959 (is gewoon een voorbeeld) zal niet snel op CD komen want daar is te weinig vraag naar.

Soortgelijks gaat op voor diverse boeken. Degene die herdrukt worden, worden dat eens in de drie, vijf of tien jaar. Is de 7e druk op, moet je wachten tot de volgende herdruyk, als die al komt. Voor een e-boek gaat dat niet op, daar heb je geen opstartkosten voor iedere nieuwe uitgave. Uiteraard moet dat wel een uitgave zijn die net zo mooi is als een echt boek, met dezelfde illustraties en zo.

PDF is in principe een geschikt formaat, maar veel te uitgebreid met voor e-books niet nuttige zaken. Een open standaard is belangerijk. Als je e-boeken van de ene firma niet en van de andere firma wel kunt lezen werkt het dus niet. Ook DRM of een kopieerbeveiliging gaat remmend werken. Op reis wil je mischien een pocket e-book gebruiken en thuis een grotere. Moet je dus wel het bestand kunnen overzetten.
- Ik denk dat het ook niet moeilijk is om gratis content erop te krijgen. Dat is nu toch al mogelijk?

- Pdf is belangrijk, maar eigenlijk zie ik het liefst een nieuwe OPEN standaard speciaal gericht op e-book die weinig rekenkracht vergt waardoor de batterij nog langer meegaat. Ik bedoel tegenwoordig duurt het ook dagen/weken voordat de batterij leeg is, maar hoe langer je over 1 lading kan doen hoe beter dat is.

- Nou waarom zou je bladeren door een boek als je met paar knoppen alles kunt zoeken met een ingebouwde zoekmachine ;). Dat doorbladeren is puur nostalgisch. Blijkbaar vinden sommige mensen het heel geil, maar ik krijg bij het bladeren door een boek niet echt warme gevoelens bij.

- Ik denk juist dat E-paper een brug kan slaan tussen boeken en internet/computer. We hebben te maken met een internetgeneratie die weinig fysieke boeken leest en alles van het scherm afleest. Als je dus een alternatief biedt die makkelijk in de hand te houden is, draagbaar, geen pijn doet aan de ogen en er honderden boeken op te zetten zijn, dan denk ik juist dat de populariteit heel snel zal stijgen. Vooral met de opkomst van kleur e-paper.

- Op zich valt de prijs nog mee. Als je dit apparaat te huur biedt aan middelbare scholieren in plaats van een pakket van 20 boeken (kost tegenwoordig ook 400 euro om boeken te huren), dan denk ik dat het snel een gewild ding zal worden. Vooral als het aanbod van boeken veel groter is dan wat nu het geval is.

[Reactie gewijzigd door appie2003 op 24 mei 2009 11:10]

Kranten en studieboeken zullen eerst komen, daarna tijdschiften.
Universitaire boeken en collegedictaten. Voor de middelbare-school-boeken zal hij eerst meer gooi- en smijtbestendig moeten worden.
  • EU is 2x groter dan US. (hoezo zal de US grootste afnemer zijn?)
  • EU's economie is niet al te best maar altijd nog een stuk beter dan die van de US
Amerikanen kopen (kochten?) veel meer troep/nieuwe gadgets dan Europeanen dat doen.
  • Denk dat E-book alleen interessant is als er veel gratis content is. (oude boeken, EN natuurlijk PDF de nieuwe MP3)
Als iets de "mp3" van e-Lezen wordt wordt dat hoop ik dat dat een reflowable (in lettergrootte en paginering aanpasbaar) formaat als ePub wordt, in plaats van een fixed-size documentformaat als PDF. Ik vind PDF ideaal voor academisch materiaal, maar voor gewoon leeswerk prefereren vast heel veel mensen het om de lettergrootte te kunnen veranderen.
Gratis content is er gerust wel, maar mensen lezen echt vooral pulp, en pulp van 100 jaar terug is voor velen vast te onbegrijpbaar om nog "leuk" gevonden te worden.
Dan Brown en zijn soortgenoten blijven echt nog wel verkopen hoor, en die worden echt niet gelezen omdat mensen zo graag papier vasthouden. Hoogstens omdat mensen denken dat, omdat het op papier staat, het goed is.
  • Hoe mooi ze het ook maken niks verslaat het echt bladeren door een boek als je iets zoekt
Nee, je kunt straks gewoon intikken wat je zoekt en dan vindt hij de pagina's waar het op staat. Veel handiger dan bladeren. (Al gaat dit op de huidige apparaten nog vrij traag; maar ik ga even uit van wat er met de CPUs van over 5 jaar kan)
  • Het is nog maar af te wachten of E-papier echt de vervanger word van gewoon papier, heb de Kindle1, geleend en uit getest voor een tijdje, zeker niet slecht maar heb nog steeds liever een echt boek. (mensen kunnen soms raar nostalgisch zijn ;-)
Mensen zijn ook raar gemakszuchtig, en ik denk dat het 400 boeken tegelijk bij je kunnen hebben, en geen meters boekenplanken voor alle paperbacks van boeken die je ooit 1x gelezen hebt nodighebben ook zwaar zal tellen voor mensen. De ruimte die je zo overhoudt kun je voor heel andere dingen gebruiken, die misschien nuttiger zijn ;) En ik denk niet dat de technologie zal falen, hoogstens duurt het nog iets langer (tot jouw generatie is uitgestorven? ;)), maar dat eInk dat wint wel hoor. Je kunt natuurlijk altijd nog een paar klassiekers houden in mooie Hardcover ofzo, maar voor het gros van je boeken maakt het volgens mij geen fuck uit.
  • Prijs, die moet echt omlaag $350 is voor +95% van de mensen veel te veel. (maar zal wel zakken over tijd)
Ach, telefoons kosten meestal ook idiote bedragen. Daar komt wel een oplossing voor (subsidie door kranten die zo lezers hopen te winnen ofzo). Daarnaast is de Kindle deels zo duur omdat er een 3G abonnement bij zit (al "betaal je daar niet voor" natuurlijk), etc. etc.
Begrijp me niet verkeerd ik denk ook dat er een markt is voor E-papier, denk alleen dat er heel wat onzekerheden in die markt zijn, het is dus imho maar afwachten hoe die zich ontwikkeld.
Nee hoor, zoals ik al zei, die technologie is met 2-3 generaties wel net zo goed als papier, en net zo snel met zoeken/bladeren als het is om een boek uit de kast te vinden en daarin te gaan zoeken. Ik heb geen idee of het ook al "binnen 5j" gebeurt, dat interesseert me ook niet heel erg, maar mensen die gaan wel over, zodra de titels er maar een beetje zijn.
Het is wel heel interessant voor levende documenten, schoolboeken, procedures etc. die veel aan verandering onderhevig zijn.
Vanuit jouw oogpunt ja, maar waarom zouden die schoolboekproducenten jou gratis updates van hun boek willen geven? Hun motief is niet goedkoop zijn, hun motief is winst maken. Maar wie weet sneeuwt het nog eens op pinksteren.

[Reactie gewijzigd door foppe-jan op 24 mei 2009 11:22]

Amerikanen kopen (kochten?) veel meer troep/nieuwe gadgets dan Europeanen dat doen.
Daar doen we zeker in W-Europa niet veel voor onder, (en ik ben veel voor mijn werk in de US.)
Nee, je kunt straks gewoon intikken wat je zoekt en dan vindt hij de pagina's waar het op staat. Veel handiger dan bladeren.
Als je pressies weet waar je naar zoekt, en je zoek term klein genoeg kan maken, anders verslaat imho toch niks snel bladeren, mogelijk komt er een zeer intuïtieve systeem dat daar gelijk aan is tijd zal het zeggen maar tot nu toe houd ik meer van ff snel bladeren door een magazine of boek.
tot jouw generatie is uitgestorven?
Ik zal er zelf waarschijnlijk vast een kopen binnen 5 jaar, en bv mijn moeder ook alleen moet het wel goed werken, de Kindle1 had mij niet overtuigt misschien kan de Kindle2 als ik mijn handen op een kan krijgen.
Ach, telefoons kosten meestal ook idiote bedragen.
Kijk dan maar eens goed om je heen gros van de mensen hebben een 1euro GSM
Net als ik (N95) ben ik geen voorbeeld het is maar 20% van de markt.
Daarnaast is de Kindle deels zo duur omdat er een 3G abonnement bij zit
Fout van Amazon ik heb liever een wifi verbinding dan extra betalen voor 3G
Vanuit jouw oogpunt ja, maar waarom zouden die schoolboekproducenten jou gratis updates van hun boek willen geven?
Wie heeft het hier over gratis, ik denk aan abonnementen voor updates, de enige die tussen wal en schip vallen zijn de drukkers.
2-3 generaties wel net zo goed als papier ~ Ik heb geen idee of het ook al "binnen 5j" gebeurt
Ik heb ook nooit gezegt dat E-papier geen toekomst heeft, alleen dat het rapport veel te veel aannames had.

Zo als de kop van mijn bericht zij "typisch zo een onderzoek zonder echte harde feiten."
PDF is een klote formaat voor ebooks. Dit komt omdat PDF geen standaard layout heeft. Er bestaan nogal veel pdf's die echt een formaat hebben dat totaal niet op een ebook display past. Daarnaast zijn ze niet goed reflowable.

PDF heb ik dan ook liever niet als formaat (al is het alleen maar omdat het neit echt open is). Geef mij maar epub.
Alleen is dit veel gevaarlijker dan met MP3's dit kan de kwaliteit van bepaalde boeken die op feiten berusten in gevaar brengen, omdat er geen geld meer is voor onderzoekers en feiten controleurs.
Ik ben niet van menig dat dit gevaarlijk is. Voor de meeste specialistische boeken (zoals die bij Master-opleidingen gebruikt worden) er maar een kleine afzetmarkt is. De schrijvers en uitgevers verdienen er relatief weinig mee t.o.v. het schrijven/uitgeven van bestsellers. Je ziet het ook in de prijs van de boeken terug - deze zijn meestal hoger.

Als de uitgevers het slim spelen (en inderdaad niet `met de voetjes stampen') en PDF omarmen, dan zou het wel eens een win-win situatie kunnen zijn. Waarom? Om deze redenen:
  • Geen drukkosten
  • Gigantische reductie van de distributiekosten
  • Gigantische reductie van de opslagkosten
Ofwel: reductie van de kosten levert één fantastisch voordeel op: minder risico om een boek uit te geven c.q. meer aanbod. Over het algemeen is dit goed voor de kwaliteit.

Hoewel de mensen achter de drukpers zeer waarschijnlijk ander werk moeten zoeken (is dat niet al vaker voorgekomen in de geschiedenis?), zal er nog steeds voldoende werk zijn voor de uitgevers (als het niet meer is, vanwege de voorspelde toename van het aantal publicaties - door afname van het investeringsrisico).
Uitgevers zullen nodig blijven om te redigeren / opmaken. Dit vind ik een van de meest belangrijke taken; ook omdat searchable content steeds belangrijker wordt. Als uitgever ben je gebaat bij het goed indexeren van je boeken / goede keyworden meegeven aan je PDF; daarvoor gelden ongeveer dezelfde regels als voor websites t.a.v. Google.
We mogen hopen dat dergelijke readers populair worden.

Tenminste, als je bekijkt hoeveel papier er momenteel geproduceerd word en vervolgens weer in de kliko beland, het zou alleen al voor de natuur stukken vriendelijker zijn.

Stel je voor dat je elke ochtend je foldertjes en abonnement van de krant via internet download op je E-Paper device, lijkt me een stuk vriendelijker voor het milieu.
Ja inderdaad. Krant, magazines, boeken, blogs, websites, etc. Ik hoop dat deze technologie snel goedkoper en vooral populair wordt.
Dat is nou het enorm grote voordeel wat men vergeet. En de overheid volgens mij ook. Ik verbaas me erover dat geen enkel land het aandurft om er mee te gaan experimenteren.. Het kan zoveel geld en afval besparen, en milieuactivisten worden er ook blij van. Scholen hoeven dan hun leerlingen alleen maar een SD kaartje met daarop alle boeken te geven aan het begin van het schooljaar. Tuurlijk, het werkt nog niet feilloos. Maar ik vind het vreemd dat er nog niemand op scholen of universiteiten dat idee geopperd heeft.
Ik denk dat het meer ligt aan onkunde en niet bekend zijn met de technologie.
Ik voorzie dat een aantal bedrijfen tenonder gaan voor deze technologie. Denk maar aan de drukkers, krantenbezorgers, distributiebedrijven (hiermee bedoel ik de vrachtwagens die de kranten brengen naar depots voor de bezorgers). Veel mensen gaan hun baan verliezen als dit wereldwijd een echte "hit" wordt.
Vooral ecologisch gezien zou dit een vooruitgang zijn. Minder bossen zullen gekapt hoeven te worden. Dit gebeurt vaak in armere landen. Founa kan onverstoord doorleven en ontwikkelen. Dat hout hoeft niet meer vervoerd te worden dmv mileuonvriendelijke schepen. Er hoeft geen energie meer gestopt te worden in het transformeringsproces naar papier toe (bleek en ander gemische middelen). Veder als het eenmaal papier is moet het weer getransporteerd worden naar de groothandel. Het moet bedrukt worden met enorm veel inkt. En vervolgens moet het naar de verkoop punten. Het is dus nu een enorm inefucient proces die veel energie kost.

Kom maar snel met die E-Paper.
Founa kan onverstoord doorleven en ontwikkelen
Dat denk ik niet. In theorie klinkt het mooi, echter de mensheid heeft het grootste deel van de aardbol al veroverd. De immer groeiende wereldbevolking zal die paar houtjes en de daarin vertoevende fauna wel snel in een ander produkt weten om te zetten. Echt goed voor het milieu zou een halvering van de menselijke wereldbevolking zijn. Of decimering (gezien het feit dat landbouw en veeteelt met een minimale menselijke inzet efficient bedreven kan worden).
/offtopic
uhmm, dat is als je mij vraagt gewoon dik hard genocide? Hoe wil je dat in vredesnaam doen? Vergassen of gewoon platbombarderen?

Het zit volgens mij meer zo, jah de aarde wordt steeds voller door mensen die langer leven en er steeds kinderen drbij komen, maar al onze grondstoffen zullen op een dag toch opraken tenzij wij mensen hebben die goeie ideeen heeft, laat die kans nou vergroot worden als er meer mensen zijn.

Het klinkt allemaal vreemd, maar ik zou toch eerder zeggen dat de wereldbevolking juist zou moeten groeien, zodat wij meer en betere technologiën krijgen. Misschien dat iemand zelfs een snellere raket kan bouwen zodat we bv naar Mars of een andere planeet binnen een mum van tijd kunnen reizen (wormgat of warpdrive etc. )
/offtopic

/ontopic
Ik weet eigenlijk niet echt of epaper nou wel zo groen is. Ik bedoel het kan zo zijn dat de productie van het apparaat vervuilend is en niet te vergeten als er toch minder papier nodig is zullen ze die bomen dus niet meer herplanten, maar waarschijnlijk gewoon akkerbouw of nieuwe gebouwen bouwen, want het levert ze geen geld meer op om die bomen te planten en te houden.
Ik moet het toch eens zijn met prOnorama2, er zijn gewoon teveel mensen op de aardbol.

Als ik een virus had dat random 50% van alle mensen zou doden zou ik het los laten, zijn we in een klap van de meeste problemen af die ons vandaag de dag partner spelen.

Geen honger meer, energie verbruik met 40% terug, voor iedereen een betaalbaar huis, geen noodzaak om oorlog te voeren over grondstoffen, etc. etc.

Maar heb geen toegang tot zo een virus dus je hoeft niet bang te zijn ;)
a) Decimeren betekent dat iedere tiende soldaat uit de rij wordt getrokken en geexecuteerd. Dit was bij de romeinen gebruikelijk als een militaire eenheid een heeeeeele zware fuckup gemaakt heeft (als in, desertie in het heet van de strijd -- waar bij ons zonder uitzondering de doodstraf op staat. Nog steeds.). Dan nog werden de officieren en onderofficeren normaal gesproken allemaal geexecuteerd. Maar goed, het punt is.. decimeren betekent dat je er 10% afhaalt. Niet dat je iets terugbrengt tot 10% ofwel er 90% afhaalt.

b) Iedereen, en al helemaal een westerling (die een veel grotere footprint hebben dan elders) die dit argument maakt zou zich eens moeten houden aan de stelregel "Verbeter de wereld, begin bij jezelf". Gek genoeg zijn het altijd die *andere* 90% die teveel zijn op aarde.

[Reactie gewijzigd door Jasper Janssen op 25 mei 2009 16:02]

appie2003
Ik print ook altijd alles uit omdat ik van een scherm lezen vermoeiend en onhandig vind. Dat is dus waarom E-paper een oplossing is. Geen backlight, dus leest net papier. En draagbaar formaat
[Reactie gewijzigd door appie2003 op zondag 24 mei 2009 11:04]


Gadverdamme wat een papierverspilling !
Van mij mag jij in je volgende leven als een boom terugkeren ;-)
Ik heb zo'n Iliad getest en het leest erg prettig. Ik vind het echter nog niet een volwassen product. Voor het lezen van een boek (lineair; van pagina 1 naar 999) of het lezen van een krant (NRC) is het perfect. Maar voor bedrijven en/of scholen werkt het (nog) niet ideaal. Het werkt namelijk niet goed als een naslagwerk. Ten eerste zit er geen zoekmachine op. En ten tweede kun je niet eenvoudig bladeren, zoals in een boek. Het tonen van een volgende pagina duurt een paar seconden en dat werkt niet bij het bladeren/zoeken naar info in een groot document (100-en pagina's).
Voor het lezen van een boek of krant is dit geen probleem, omdat je alleen één pagina per keer vooruit bladert.
Voor een krant lijkt mij het nu ook geen goed product. Sommige mensen willen misschien doorbladeren naar een ander onderdeel, zoals Sport, Economie, etc. Als dit niet mogelijk is (bijv. d.m.v. een inhoudsopgave) zullen kranten dit niet doorvoeren.

Wat betreft scholen; een leerling moet toch de mogelijkheid hebben iets snel te zoeken of bladeren. Ook willen ze wellicht beginnen van een pagina. "open jullie boeken op pagina x". Op scholen zie ik eerder (en liever) laptops ter vervanging van boeken en schriften. Op e-papier kun je geloof ik ook niet dingen markeren of met potlood aantekeningetjes schrijven in de hoek van je boek. Veel zaken dat er moet gebeuren voor e-papier op scholen komt.
Bij de Iliad kun je wel aantekeningen maken. Dit werkt best wel goed, alleen wel weer traag: je schrijft met zo'n pennetje en met vertraging verschijnen de aantekeningen op het PDF-je. Deze aantekeningen worden apart van het document opgeslagen .
Inhoudsopgaves zijn ook helemaal geen punt, en ze hebben *wel* een zoekmachine, over het algemeen.
Ik denk dat het veel met de prijs van het apparaatje te maken heeft.
Toen PDA's zoals in de tijd van de palm nog veel kostte was de markt ook niet zo heel groot. Sinds ze die dingen weggeven bij abonnementen waardoor de aanschafwaarde feitelijk nihil is zie je iedereen met die dingen lopen. Dat is ook de reden dat de kindle het goed doet. Als ik bol.com was dan wist ik het wel.
Dat is een behoorlijke daling van de dollar die ze daar in die grafiek tonen.
Teminste als ik er vanuit ga dat de verkopen in europa gelijk blijven..... ;-)

Het blijft wachten totdat er eentje beschikbaar komt die en betaalbaar is, en draadloos netwerk heeft en waarbij je snel notities kunt maken en een fatsoenlijk groot scherm ( 9" ).