Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Je kunt ook een cookievrije versie van de website bezoeken met minder functionaliteit. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 54 reacties, 13.931 views •

Ontwikkelaar 3D Realms is niet gesloten: de studio heeft weliswaar al het personeel ontslagen, maar blijft werken aan games rond de actieheld Duke Nukem. De directie heeft bovendien uitleg over de onderhandelingen met Take-Two gegeven.

Logo 3D RealmsOntwikkelaar 3D Realms heeft een verklaring gestuurd naar website Shacknews, waarin het toelichting geeft op de gang van zaken de laatste weken. De studio laat onder andere weten dat het rond de 20 miljoen dollar aan de ontwikkeling van Duke Nukem Forever heeft uitgegeven.

In een eerdere verklaring lieten zowel George Broussard als Scott Miller, de beide directeuren van 3D Realms, weten nooit een cent van Take-Two ontvangen te hebben. In de nieuwe verklaring staat echter dat Take-Two in 2008 wel degelijk 2,5 miljoen dollar heeft betaald. Dat geld zou echter bedoeld zijn voor de ontwikkeling van een onaangekondigde game, en niet om de ontwikkeling van DNF af te ronden. De studio heeft in 1998 wel een tekengeld van 400.000 dollar ontvangen van uitgever GT Interactive, die DNF op de markt zou brengen. Take-Two nam dit contract  in 2001  over en betaalde daarvoor 12 miljoen dollar aan Infogrames, dat inmiddels GT Interactive had overgenomen. Het tekengeld is volgens de beide directeuren de enige betaling die zij ooit voor de ontwikkeling van DNF van een externe partij hebben ontvangen.

3D Realms onthult verder dat eind 2008 hernieuwde onderhandelingen met Take-Two gestart zijn, omdat de studio aan zag komen dat het de ontwikkeling van DNF niet langer kon bekostigen. Over de financiële kant van de zaak was nog geen overeenstemming, maar er werd wel een traject van door 3D Realms te behalen milestones afgesproken. Broussard liet dat in april al via zijn Twitter-account doorschemeren.

Na maanden onderhandelen zou Take-Two het voorstel hebben gedaan om zowel de rechten op de naam Duke Nukem als het complete ontwikkelteam over te nemen. Het voorstel bevatte volgens 3D Realms echter geen betaling vooraf, geen gegarandeerd minimum-eindbedrag en geen garantie dat de ontwikkeling van het spel afgerond zou worden. Daarom werden de onderhandelingen  stopgezet en zag 3D Realms zich gedwongen om de ontwikkeling van Duke Nukem Forever stop te zetten. Take-Two spande daarop een  rechtszaak wegens contractbreuk tegen 3D Realms aan en heeft de broncode van het spel opgeëist.

Volgens beide directeuren is de studio echter niet gesloten. 3D Realms wil licenties op de Duke Nukem-franchise blijven verkopen en wil in de toekomst ook zelf weer aan de ontwikkeling van zulke games werken.

Gerelateerde content

Alle gerelateerde content (31)

Reacties (54)

Reactiefilter:-154046+12+21+30
Moderatie-faq Wijzig weergave
Het beste wat ze hadden moeten doen was:

- Duke Nukem uitbrengen met improved Quake 2 engine (ala SOF1 engine)
- Duke Nukem uitbrengen met improved Unreal engine
- Duke Nukem uitbrengen met laatste engine (iets van Unreal 2 / 3)

Zo in twaalf jaar tijd al 3 spellen van elk 4 jaar ontwikkeling. Helaas dromen zijn bedrog, maar mss wel binnenkort DNF.

Gelukkig is er Duke3D met High-Def graphics dat nog steeds wordt geupdated.
Het beste wat ze hadden moeten doen was:

- Duke Nukem uitbrengen met improved Quake 2 engine (ala SOF1 engine)
- Duke Nukem uitbrengen met improved Unreal engine
- Duke Nukem uitbrengen met laatste engine (iets van Unreal 2 / 3)

Zo in twaalf jaar tijd al 3 spellen van elk 4 jaar ontwikkeling. Helaas dromen zijn bedrog, maar mss wel binnenkort DNF.

Gelukkig is er Duke3D met High-Def graphics dat nog steeds wordt geupdated.
Ehm, dat is toch ook de ontwikkelingsgeschiedenis van DNF, of doel je daar ook op? Het eerste plan was het te baseren op de Quake2 engine, toen dat te lang duurde was die engine verouderd en was het plan de Unreal engine te gebruiken, etc. etc.
En ik weet niet welke engine nu in het plan zit, maar als ze nog even wachten kunnen ze weer switchen. Hoe dan ook denk ik niet dat als ťťn van deze projecten wel succesvol en op tijd zouden hebben gereleased, dat ze er dan daarna nog 2 gemaakt zouden hebben. Die 3 games van elk 4 jaar die jij noemt zijn dus een beetje theoretisch. :)

Er wordt dus wel geld in geÔnvesteerd, maar niet genoeg denk ik. Als ze er in 1x wat meer geld tegenaan gooien voor extra mankracht, is het spel misschien binnen 1,5 jaar af. In plaats van dat ze er net te weinig investeren waardoor de engine weer net te vroeg verouderd is, en ze praktisch opnieuw moeten beginnen waardoor ze nu al miljoenen puur over de palk gesmeten hebben.
Breng gewoon Duke Nukem forever uit zijn zat fans die hem kopen voor 50 euries dan hebben ze weer lekker geld tuurlijk zullen ze nooit de kosten van jaren lang Forever maken terug verdienen maar hoelanger ze nu wachten hoe minder ze zullen verdienen
Oh maar natuurlijk willen ze het snel uit gaan brengen... Maar zoals aan de vorige filmpjes te zien was, is het spel nog niet echt afgerond.
Dat de ontwikkeling zo ontzettend uit de hand is gelopen en belachelijke kosten heeft gegenereerd is niet meer terug te draaien. Zonde dat dat nu juist met Duke moest gebeuren. Het spel moet nu ook door al deze gratis viral commercie nog eens extra veel verwachtingen goed maken.

En dat gaat denk ik totaal niet lukken, maar goed... We zullen nog maar weer afwachten. Hopelijk niet weer 12 jaar maar goed...

Je kan gewoon als studio geen 12 jaar over een vervolg doen.

Tenzij je Blizzard heet.
Maar dan weet je tenminste ook zeker dat het goed zit.
Tenzij je Blizzard heet.
Maar dan weet je tenminste ook zeker dat het goed zit.
Zeggen ze. De laatste 'sequel' die ik van Blizzard herinner is Warcraft 3, sindsdien hebben ze geen enkele sequel meer uitgebracht, laat staan dat die 12 jaar duurde. Ze zijn nu dan misschien bezig met twee sequels (Starcraft 2, Diablo 3), maar daar is nog niks zeker over. Niet dat ik er geen vertrouwen in heb, ik vindt het gewoon een beetje een loze uitspraak die nergens of slechts op Warcraft 3 gebaseerd is.
Blizzard heeft altijd de mentaliteit gehad "it is done when it is done". Zie, naast de launch van Warcraft 3, ook de launch van Diablo 2. Dat heeft ook "eeuwen" op zich laten wachten en was iedere keer uitgesteld. Dat mag ik ook wel van Blizzard.
Ja inderdaad dat is altijd het punt geweest waarom Blizzard in mijn ogen 1 van de betere ontwikkelaars is....

Ze stellen gewoon de game uit, ze hebben geen dead lines waarop een game in de winkel MOET liggen zoals veel andere ontwikkelaars en dat is een goed punt waarmee je voor 95% procent zeker weet dat als je een game van hun koopt dat het ook precies is zoals je verwacht!

* Mellow Jack heeft een ps3 maar speelt eigenlijk alleen maar Warcraft 3 op mijn lappie haha

Diep van binnen hoop ik dat dit ook het geval is bij Duke,,, het maakt mij niet uit als ze 12 jaar aan een spel ontwikkelen als je uiteindelijk wel precies krijgt wat je verwacht!


@Hieronder: Blizzard krijgt het voor elkaar om met een 11 jaar oud spel nog steeds geld te verdienen (Toernooien in Korea ed) en 3D Realms niet...
Je moet wel keuzes maken die je ook financieel kan onderbouwen wat zei blijkbaar niet hebben gedaan!

Edit: Gelijk de laatste edit... Rizon heeft helemaal gelijk het ligt niet aan de ontwikkelaars maar aan de uitgevers!

[Reactie gewijzigd door Mellow Jack op 19 mei 2009 12:33]

Vroeger kon iedereen dat maar sinds de komst van grote uitgeverijen is dat spijtig genoeg gedaan. Nu heb je Blizzard als een van de zeer weinigen die het nog kunnen terwijl zowat elke developer dat zou willen.
3D realms heeft ook die mentaliteit, sterker nog, dat is altijd de letterlijke release datum van DNF geweest.
Echter kan Blizzard zich zulke termijnen veroorloven omdat ze een of andere spelletje hebben wat meer dan genoeg inkomsten genereert.
3D realms daarin tegen krijgt, zo ver ik weet, nergens inkomsten van binnen.
Misschien door wat merkrecht, maar verder toch niets?
Misschien is de grootste kracht van Blizzard dan ook wel om een release lang uit te stellen tot perfectie, maar toch financieel gezond blijven. De engine kwa graphics en game balance is vaak niet zo briljant namelijk, maar de spellen zijn wel ongelovelijk leuk.
Ik vind ze wel heel principeel worden en da's niet bepaald commercieel lijkt me... Maar blijkbaar willen ze het toch heel graag op de markt brengen (ooit). Ik hoop dat ze de realiteit niet uit het oog gaan verliezen want ik begin hier een beetje erg piriet (fools gold) gevoel bij te krijgen.
Grote kans dat ze ivm advocaten er nu voor kiezen om te zeggen dat ze stoppen. Ik geloof niet dat de meeste medewerkers zomaar hun werk neerleggen en stoppen. Er zal toch nog wel verder ontwikkeld worden.

Of de game af is voordat virtual reality standaard in elke game zit kan ik ook niet zeggen.
Ik verwacht vrij weinig van ze.
Na Duke 3D, en de updates daarop, is het een beetje gedaan in mijn ogen met 3DRealms.

Jammer, want ze hebben mij een ontzettende hoop plezier bezorgd, net als Westwood Studio's destijds.
Ik heb me ook nog prima vermaakt met Shadow Warrior. Al was dat in de basis natuurlijk wel bijna hetzelfde spel.
En Sierra destijds.
Volgens mij is Infogrames de enigste die hier wat positiefs aan over hebt gehouden, namelijk de 12 miljoen van Rockstar. De andere partijen (Rockstar, 3D realms en vooral de mensen die eraan hebben gewerkt) schieten er echt helemaal NIETS mee op. Waarschijnlijk zal het toch "Duke Nukem: Did Not Finish" gaan worden . . . erg jammer
Euh, Rockstar is geen Take Two. Rockstar is een dochter van T2.
Dit betekend dus dat we gewoon verder kunnen gaan met speculeren wanneer DNF nu eindelijk eens uit gaat komen? Net nu we daar eindelijk vanaf waren.

[Reactie gewijzigd door mkools24 op 19 mei 2009 11:47]

Het zou mij niks verbazen als uiteindelijk als een PR stunt is geweest. Ik vind het verloop steeds vreemde wendingen krijgen.
maar het zou wel de beste pr-stunt ooit zijn uit de geschiedenis van gaming :p

eerlijk gezegd lijkt me die kans ook nog reŽel hoor. mensen naar huis sturen omdat de game af is, zeer onverwachte media-campagne en ongelooflijke verkoopscijfers als gevolg...
De studio laat onder andere weten dat het rond de 20 miljoen dollar aan de ontwikkeling van Duke Nukem Forever heeft uitgegeven.

Ik weet niet hoor maar dit vindt ik een enorme berg geld voor weinig resultaat over de laatste jaren, voor 20 miljoen kan ik een mega groot software packet kopen bij onze ontwikkelaar. En dan te bedenken dat de meeste concept art en andere art voor de game al bestaat omdat het een vervolg is.

I vraag me dan ook af wat de programeurs hebben zitten doen in al die tijd want ik verwacht niet dat er in DNF meer game play zit dan in oblivion of fall out 3 ook zit er niet zo'n complexen levelings matrix in.

Het is een simple shooter met super grappige teksten, die ik graag zou willen hebben voor de collectie.
Zo gek veel is 20 miljoen niet hoor als je al 12 jaar bezig bent. Er is gewoon heel erg veel geld weg gegooid door meerdere malen over te stappen op een andere engine, en door grote rewrites te doen.

Als je voor een ontwikkelaar gemiddeld 100K kwijt bent per jaar dan zouden er 12 jaar lang 16 man voltijd aan bezig geweest zijn. Dat vind ik niet extreem veel voor een spel dat al zoveel wijzigingen heeft doorgemaakt.

De grote fout is gewoon dat ze blijkbaar geen goede deadlines hadden, en telkens van richting veranderden. Op die manier ga je inderdaad nooit wat af krijgen, want tegen de tijd dat het af is, is het al weer achterhaald. Je loopt op die manier dus gewoon achter de feiten aan.
Precies, 3d realms heeft het geheel super slecht gemanaged. Creativelingen zijn geneigd continue betere, mooiere leukere dingen te bedenken. De kunst is dan om 1 idee te nemen en daarbij te blijven en dat zo goed mogelijk uit te werken gegeven een bepaald tijdspad. Creatievelingen gruwen ervan maar het is de enige manier om zo een proces tot een einde te brengen. Iedereen kan op zijn vingers natellen dat je na een jaar of 4 max 6 toch echt klaar moet zijn.

Het feit dat men 2 of 3 wijzigingen van koers in het traject heeft doorgevoerd doet mij vermoeden dat de creatieven de overhand hadden.
Precies, 3d realms heeft het geheel super slecht gemanaged. Creativelingen zijn geneigd continue betere, mooiere leukere dingen te bedenken. De kunst is dan om 1 idee te nemen en daarbij te blijven en dat zo goed mogelijk uit te werken gegeven een bepaald tijdspad. Creatievelingen gruwen ervan maar het is de enige manier om zo een proces tot een einde te brengen. Iedereen kan op zijn vingers natellen dat je na een jaar of 4 max 6 toch echt klaar moet zijn.
Ja, en de kunst is dus denk ik ook om, als je eenmaal een keuze hebt gemaakt van ZO gaan we het doen, om er dan ook genoeg geld/mankracht tegenaan te smijten dat het ook *klaar* is voor de engine verouderd is, en voordat je eigen creatievelingen weer beginnen te mopperen, en niemand meer op het spel zit te wachten.

Overigens, als je kijkt wat andere spellen kosten, dan is 20 miljoen niet eens zo heel veel inderdaad.

[Reactie gewijzigd door RagingR2 op 19 mei 2009 16:27]

Niet alleen de creativelingen hoor, het zijn ook de IT-ers en programmeurs die vaak te veel focus hebben op techniek en niet op klant of deadline. (Linux vind ik een sprekend voorbeeld.)

In een creatieve organisatie is er veel minder sprake van planning, control en management. Het "voetvolk" hoort juist betrokken te zijn bij innovatie en decision-making. Management an sich speelt een minder sterke rol. Als het voetvolk echter de overhand had, was er dus slechte coordinatie, en meest belangrijk, een gebrek aan leadership.

Maw het is domweg de schuld van George Broussard en Scott Miller. Typisch "de eigenaar is een slechte manager/leider" probleem.
Nou ik vind 20 miljoen dollar helemaal nog niet zoveel in 12 jaar. Ga maar na met een eenvoudig rekensommentje:

5 programmeurs die 20 uur per week eraan besteden ongeveer. Dat is dus 5x 70000 per jaar (100000 dollar + sociale lasten /2) = 350000 x 12 = 4,2 miljoen.

Evenzoveel art directors voor de templayes, skins etc etc nog een 3/4 miljoen.
Benodigde hardware, inkoop ontwikkel engines waarvan ook een deel hierop zal terechtkomen.

Dan denk ik persoonlijk dat 5 programmeurs en 5/7 grafische medewerkers nog erg weinig is voor een grote game.
Daarvoor bestaan er dan deftige managers om een project goed te leiden. Er is eens een video geweest waarin een journalist de ontwikkelruimte binnenkon en de kamer was gewoon totaal onaangepast om iets productief uit te komen.
Die video was voor mij het ultieme bewijs dat het gedaan was met 3D realms.

[Reactie gewijzigd door Rizon op 19 mei 2009 12:37]

Heb je daar een linkje van? Klinkt boeiend :P
Kan het spijtig genoeg niet meer terugvinden, google spamt m'n scherm vol met de miljoenen andere DNF berichten die er over de laatste 12jaar zijn ;(
Ik neem aan dat ie de 1e aflevering van de Jace Hall bedoelt:
http://jacehall.tv/2008/0...nukem-forever-sneak-peak/

Dit is het enige filmpje met ingame footage dat ik ooit heb gezien VOOR al deze heisa de laatste tijd. Filmpje is van april 2008. Maar ik zie daar niet veel van de werkomstandigheden. En daarbij is het volgens mij ook echt een test-room.

Verder wil ik er graag bij zeggen dat het in de game-industry juist "normaal" is om een lekker informele sfeer te hebben. De 3 jaar dat ik bij een game-bedrijf heb gewerkt, was het ook pizza e.d. action-figures all over the place, een bar, pooltafeltje, gamekasten. Beetje bijbuurten bij elkaar aan het bureau onder werktijden. Daardoor wordt iedereen juist productiever, omdat iedereen er relaxter werkt.
Maar zo gauw het idd onhygienisch/vies wordt (zoals hieronder wordt gezegd), dan gaat het inderdaad bergaf met de productiviteit.

[Reactie gewijzigd door BigDplayboy op 19 mei 2009 20:15]

en de kamer was gewoon totaal aangepast om iets productief uit te komen.

Ik snap echt niet wat je hier nu precies zegt, wat straalde de kamer uit??
ja moest onaangepast zijn.

Heb het dan over pc's op de tafels, duister kamertje, etensresten in het rond, overal posters van echte of virtuele babes, nerds in die kleren die al maanden geen water en zeep hebben gezien laat staan zijzelf, ...
Geeft misschien een gezellige blik maar ik kan mij totaal niet voorstellen dat je op zo'n manier van werken tegenwoordig nog resultaten kan boeken. Tijden zijn veranderd.

Ik kan natuurlijk niet met zekerheid vertellen wat er is fout gegaan maar volgens mij zijn er gewoon vele kleine redenen die met een betere organisatie tijdig zouden kunnen opgelost worden ipv zo'n opstapeling te krijgen dat het ontploft als het ware.
Heb het dan over pc's op de tafels, duister kamertje, etensresten in het rond, overal posters van echte of virtuele babes, nerds in die kleren die al maanden geen water en zeep hebben gezien laat staan zijzelf, ...
Geeft misschien een gezellige blik maar ik kan mij totaal niet voorstellen dat je op zo'n manier van werken tegenwoordig nog resultaten kan boeken. Tijden zijn veranderd.
Dat zegt toch echt geen zak over hoe proffesioneel en efficiŽnt er gewerkt wordt...
Tijden zijn veranderd... ja in die zin dat er tegenwoordig veel meer waarde wordt gehecht aan een 3-delig pak, terwijl als je ver genoeg door vraagt iedereen het er over eens is dat dat helemaal niets te maken heeft met hoe je presteert. Ja het moet nou eenmaal want dat verwachten klanten. Wat maakt dat nou uit voor een programmeur; hoezo moet die in een 3-delig pak zitten?
Ik geloof dat het wel invloed heeft op je manier van werken als je in een hoop rotzooi zit. Bijvoorbeeld werken in laboratoria de mensen altijd in witte pakken. Waarom? Omdat gebleken is dat ze dan zuiverder werken. Zo kan ik me goed voorstellen dat in zo'n LAN-party-achtige atmosfeer de mensen veel meer gaan ouwehoeren en zich meteen nog een pizza erbij bestellen.
onzin ze hebben alleen maar witte jassen en wat al niet meer aan, omdat het anders resultaten kan beinvloeden. Dat heb je niet bij een rommelige kamer waar wel een goeie game-designer met de juiste rig zit.
Op vele informaticabedrijven mag je gerust in casual kleding komen, is bewezen dat het een positieve sfeer toevoegt. Echte als je met echt ongezonde toestanden begint dan begin je een negatieve werking te krijgen hoor.

Ikzelf ben ook wel graag een rompslomp thuis maar ik heb al meermaals ondervonden dat ik beter kan werken en dat de sfeer gewoon gezelliger is als al de lege blikjes en verpakkingen in de prullenbak liggen.
wat..een..soep zeg >_>
ik hoop dat dat allemaal goed uitkomt voor 3Drealms ook al ziet dat er niet goed uit...

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



LG G4 Battlefield Hardline Samsung Galaxy S6 Edge Microsoft Windows 10 Samsung Galaxy S6 HTC One (M9) Grand Theft Auto V Apple iPad Air 2

© 1998 - 2015 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True